Steven toiminta pohjaa vahvasti Captain America ykköseen ja myös Winter soldieriin, joissa kummassakin hallitus tai muu "johtoporras" tai ylempi taho osoittautui joko hyödyttömäksi (ei päästänyt Steveä auttamaan sinne missä olisi tarvittu) tai petolliseksi (osoittautui hydraksi ja alkoi itse metsästää Steveä).
Tämä ei tietysti tee Steebin toiminnasta yhtään sen fiksumpaa. Samin kanssa Stevellä on tää " me vastaan maailma" -mentaliteetti, plus siihen vielä se, että tällä kertaa viralliset tahot on antaneet ymmärtää, ettei Buckyn henki merkkaa mitään, joten Steve on omasta mielestään oikein hyvistä syistä koko jutussa asenteella "fuck this shit I'm out"🤷♂️
Tony tarjosi oikein hyvää sovintoa ja kompromissia, johon Steve oli jo kaksin käsin tarttumassa, kunnes Wanda-tilanne muistutti Stevelle taas Steven omasta "kahlitsemisesta" heti seerumin saamisen jälkeen. Plus siinä keskustelussa Tony osoitti Steven mielestä olevansa loppuviimein kuitenkin hallituksen/ylempien tahojen puolella (ja koska nää on selkeesti kaikesta päätellen etääntyneet toisistaan menneiden vuosien aikana, Tonyn "en halua tiimin hajoavan"-kommentti näyttäytyi ehkä Stevelle lähinnä "sinusta on hyötyä taisteluissa, en halua menettää sitä" -muodossa), kun taas Steven elämänasenne on enemmän "root for the underdog".
Jatkan leffan katselua (ja ehkä muokkaan kun pääsen eteenpäin), tää on tosi mielenkiintoista. Pitää varmaan katsoa seuraavalla kerralla sitten Buckyn asemasta, sitten Tonyn jne
//Joo, koko homma menee miskommunikaation piikkiin niin kun muistelinkin.
Siellä lentokentällä niillä olis ollu vielä ihan hyvä sauma korjata kaikki, Steve ja jengi olis antautuneet, ja ne ois voinu lähettää jonku virallisen tahon Siperiaan (tai ainakin yrittää). Mutta tässä tuli vastaan taas Steven epäluottamus "auktoriteetteja" kohtaan, ajatus, että kaikki pitää hoitaa itse.
Sekin olis voinu auttaa, jos Tony olis suostunu kuuntelemaan Steveä eikä olis nimitelly sitä tyhmäks, ylpeys kävi niin näitten molempien lankeemuksen edellä.
Molemmat oli jo suunnilleen päättäneet, että ei tuo toinen kuitenkaan kuuntele tai ymmärrä tai ole mun puolella tässä.
Loppukohtauksessa turhauttaa, kun tyypit rupeaa tappelemaan, eikä voi vaan sivistyneesti keskustella asioita halki. Tonylla palaa hermo ja se hyökkää > siitä eteenpäin Steve varmaan suunnilleen luulee, että Tony aikoo tappaa Buckyn, mikä johtaa siihen, ettei Steve voi lopettaa tappelemista. Mutta siis jos Tony olis oikeasti halunnu tappaa Buckyn, uskon, että se olis kyllä onnistunu siinä. Mutta Tony ei yrittäny tappaa sen paremmin Buckya kun Steveäkään...
Buckyn toimintaa mietin lähinnä selviytymisvaistona, ja ehkä "vanhan Buckyn" tavoitteluna (tai alkup Buckysta kiinnipitämisenä) siinä kohtaa, kun se alko puolustaa Steveä. Steve on koko ajan ollu sen puolella ja suojellu sitä, joten ainoastaan loogista palauttaa palvelus🤔
Tää oli Tonylle ja Stevelle vaan egojen taistelu, kumpikaan ei voinu myöntää toiselle toimineensa ite jossain kohtaa tyhmästi (tai olleensa väärässä), ne ei voinu näyttää omaa heikkoutta toisen edessä/toiselle. Koska niiden piti vaan saada voittaa toinen. Osoittaa toiselle, että minä olin oikeassa, sinä olit väärässä🤦♀️
Ja riitelytilanteessahan tällanen ei voi ikinä johtaa sopuun, kun kaks taipumatonta ja joustamatonta tiiliseinää ottaa yhteen.
Aika paljon (jos ei kaikki) kulminoituu myös siihen, ettei Steve ollu kertonu Tonylle, että Bucky (Winter soldier) tappoi Tonyn vanhemmat. Tää on taas epäsuoraa seurausta Steven ja Tonyn etääntymisestä, jos ei juttele muutenkaan usein, (siitä päätellen, ettei Steve tienny Pepperistä ja tauosta) niin onko luontevaa yhtäkkiä pyytää yksille tai kertoa puhelimessa, että "hei muuten, mun menneisyyden bestis oli vähän niinku se, joka listi sun vanhemmat, sori".
Eipä ole ei, ei ole helppoa, mutta olis Steve silti voinut yrittää (vaikka eihän me tiedetä vaikka olisikin yrittänyt joskus leffojen välissä. Itse asiassa me ei taideta tietää sitäkään, koska tää asia Stevelle valkeni). Pliis kirjottakaa joku ficci, jossa nää palikkapäät hoitaa kommunikaation oikeen, eikä kuse kaikkea...