Kirjoittaja Aihe: Putous: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Sulo, S  (Luettu 3547 kertaa)

Solembum

  • ***
  • Viestejä: 1 847
Author: Sole
Fandom: Putous
Genre: Angst, Drama
Rating: S
Main character: Sulo
Disclaimer: Sulo omistaa ihan itse itsensä
Summary: Jo hänen vanhempansa tiesivät, ettei hänestä koskaan olisi mihinkään. Eikä pelottelemaan ketään.

Guan toive, minä olen toivomuskeiju ja toteutin : )


Ei suloisia mörköjä ole olemassa

Jämsän mörköinstituutissa opiskelee mörkäjä joka puolelta Suomea, ja onpa joukkoon eksynyt myös muutama vaihto-oppilas. On yleisessä tiedossa, että mörköjä on kaikkialla, missä on myös pieniä ihmisiä. Ne asuvat lasten sänkyjen alla ja vaatekaapeissa, piiloutuvat päivisin sängynjalkojen varjoihin ja alushousujen lahkeisiin, onhan yöllä paras aika pelotella. Silloin on niin pimeää, että vaikka muutama muotoseikka pelottelussa menisikin pieleen, on pelkoreaktio taattu. Joskus jo pelkät pimeässä kiiluvat silmät riittävät saamaan pienen ihmisen tekeytymään vieläkin pienemmäksi ja menemään piiloon peiton alle. Hampaat saavat ne huutamaan apuun äitiä ja isää, näykkäisy kantapäästä taas herättää ne sikeimmästäkin unesta. Kun mörkö osaa asiansa, osaavat pienet ihmisetkin pelätä oikeaoppisesti.

Jämsän mörköinstituutissa möröt saavat asianmukaisen koulutuksen ja valmistuvat pelottelemaan pienten ihmisten lisäksi myös aikuisia. Aikuisten pelottelu on paljon vaikeampaa, kysyntäammatti. Aikuiset eivät pelkää yhtä helposti, sillä niille on opetettu, etteivät möröt ole oikeita. Enemmän väärässä ne eivät voisikaan olla. Möröt opiskelevat taktiikoita, joilla säikäyttää sydän kurkkuun katulamppujen valokeilojen ulkopuolelle eksyviltä aikuisilta. Jo ekaluokkalaisille opetetaan muutama helppo niksi nostattaa hiukset pystyyn isommilta ihmisiltä, kolmosluokkalaiset osaavat jo hiipiä niiden askelissa ja pysytellä pimeän piiloissa, kunnes tulee se oikea hetki avata kita ja karjaista veret seisauttavasti. Onhan yllätys paras pelotus.

Sanalla 'aikuisopiskelija' on Jämsän mörköinstituutissa kaksi merkitystä. Se voi tarkoittaa aikuisten pelotteluun erikoistunutta mörköä, jonka koulutus vastaa korkea-arvostettua yliopistotason tutkintoa, tai, kuten Sulon kohdalla, isoa mörköä, jonka työhön kuuluu vain pienten ihmisten pelottelu. Sulon tapaiset aikuismöröt, jotka opiskelevat vasta pelottelun alkeita, eivät ole tavanomainen näky instituutissa. Mutta eihän jokainen mörkökään voi syntyä lapsinerona, pelottelun ammattilaisena. Kukaan ei ole pelottava syntyessään, kuten sanonta kuuluu. Sulo oli mörkölapseksi liian suloinen. Sulo. Siitä hänen nimensäkin tulee. Jo hänen vanhempansa tiesivät, ettei hänestä koskaan olisi mihinkään. Eikä pelottelemaan ketään.

Sulo opiskelee ahkerasti ja tekee parhaansa, mutta aina sekään ei riitä tekemään möröstä pelottavaa. Hän vääntää kasvonsa hurjiin irveisiin ja työntää alahuultaan eteenpäin niin, että hänen torahampaansa tulevat näkyviin. Silti ketään koeihmisinä toimivista möröistä ei pelota. Sulo avaa suunsa ammolleen, painaa kädet korvilleen ja ärjäisee kammottavasti, mutta yksikään koeihmisistä ei edes hätkähdä. Hän yrittää uudelleen ja uudelleen, ärjyy, kunnes hänestä ei enää lähde ääntä, ja hänen keuhkonsa painuvat kokoon kuin puhkaistu ilmapallo. Hän värjää hiuksensa punaisiksi ja jakaa ne kahtia kuin Peppi Pitkätossulla, mutta sekään ei tee hänestä pelottavaa. Hän ei osaa edes olla pelottava. Hän on epäonnistunut mörkönä. Mitättömyys mörköinstituutin mittapuulla.

Lapset, joita Sulo yrittää pelotella pimeässä kiiluvilla silmillään ja torahampaillaan, nauravat hänelle ja ajattelevat hänen olevan pelkkä seinältä eloon herännyt varjokuva. Hauska sellainen, naurettava. Ja ne nauravat hänelle. Nukkumattikin on Suloa pelottavampi. Se lapioi unihiekkaa pienten ihmisten silmiin, ja nämä nukahtavat. Sulo piiloutuu pienten ihmisten sängyn alle ja kietoo pitkät kätensä ympärilleen. Möröt eivät nuku, mutta työharjoitteluöinään Sulo toivoisi osaavansa nukkua. Olisi niin paljon helpompi vain sulkea silmät ja sulaa pimeyteen, joka peittelee hänet. Pienten ihmisten nukkuessa Sulon yläpuolella hän tekeytyy vuorostaan pieneksi sängyn alla ja pelkää. Ei häntä pimeä pelota, hän pelkää itseään.

Hän on mörkö, joka osaa pelotella vain itseään.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012 19:03:16 kirjoittanut jossujb »

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #1 : 27.01.2012 22:12:36 »
Aaaws, tämä on ihana<3 Tykkäsin Sulosta ihan hirveästi ja olin tosi pettynyt, kun hän putosi >_< Sulo on tässä ihan itsensä, kun se ei vain ole kovin pelottava~♥ Se on suloinen♥

Hienoa kuvailua jälleen kerran, siitä piste.

Muutaman kirjoitusvirheen löysin, mutta annan jonkun muun niuhottaa niistä. Minua laiskottaa xD Kirjoita Sulosta lisää, jos inspistä riittää, jookos kookos?
We had each other. That's how we won.

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #2 : 27.01.2012 22:17:14 »
Oi voi angst!Sulo on liian söps.

Tuo aikuiskoulutusjuttu oli hurmaava.

Juu ei tästä mitään rakentavaa irtoa mutta Sulo<3
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #3 : 28.01.2012 07:09:27 »
Awwwwww <3 Tää on ehkä ihanin.

Osasin jokseenkin arvata ettei Sulo Putouksessa kauaa selviä... mutta minusta se oli kuitenkin aivan tavattoman herttainen. Aivan ihana kun kirjoitut tämmöisen söppänä ficin, lisääin voisi lukea... esimerkisi siitä koulukiusaaja Serafiinasta. Ihan näin niinkuin vinkkinä.

En osaa sanoa mitään fiksumpaa, sori. Tuli vain sellaiset isot tui-tui-sävärit. Ihana.

T: jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Kupla

  • Perisokea
  • ***
  • Viestejä: 916
  • So tell me, what is there to fear?
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #4 : 28.01.2012 21:52:40 »
Voi ei, sydämeni sykähti onnesta kun näin muiden otsikoiden joukossa Sulo-ficin. :D

Tämä oli todella suloinen teksti, mutta jollakin tavalla myös kovin ahdistava. Ollapa mörkö, joka ei pysty pelottelemaan ketään... Sulosta ei kuitenkaan ehditty Putouksen aikana saada kovinkaan paljon tietoa, joten olit oivaltavasti täyttänyt tarvittavat aukot. Jäin ehkä kuitenkin kaipaamaan sitä totuutta, että kakkosjaksossahan Sulo viittasi (krhm) pieneen ihmissyöntiin. ;) Mutta näin ficci oli kyllä varmasti parempi ja toimivampi kokonaisuus. Otsikon ja ficin välinen paradoksi on muuten mainio!

Lainaus
Möröt eivät nuku, mutta työharjoitteluöinään Sulo toivoisi osaavansa nukkua. Olisi niin paljon helpompi vain sulkea silmät ja sulaa pimeyteen, joka peittelee hänet. Pienten ihmisten nukkuessa Sulon yläpuolella hän tekeytyy vuorostaan pieneksi sängyn alla ja pelkää. Ei häntä pimeä pelota, hän pelkää itseään.

Hän on mörkö, joka osaa pelotella vain itseään.
Tämä oli tehokas lopetus. Joka ahdisti minua kovasti. D: Voi Sulo-raukkaa!

Täytyy myöntää, että itseäni ainakin kaduttaa se, että en hakenut aikanani Jämsän mörköinstituuttiin opiskelemaan. Tosin, nykyinen opiskelupaikkani on kyllä ihan vastaavan tasoinen mörkölaitos. :D

Kiitos tästä ficistä!
I think I saw you in my sleep, darling,
I think I saw you in my dreams, you were
stitching up the seams on every broken promise
that your body couldn't keep.
I think I saw you in my sleep.
La Dispute: Such Small Hands

Aavis

  • herättäjähirviö
  • ***
  • Viestejä: 125
  • a+b © raitakarkki
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #5 : 31.01.2012 17:45:16 »
Harmi, ettei Suloa nähty ohjelmassa enempää :< Miulta kun taisi jäädä jopa ensimmäinen jakso katsomatta, niin ei möröstä paljoakaan taustatietoja ollut - joten mua ei ainakaan jäänyt mikään kohta häiritsemään. ;D Ja onneksi on ficcarit vastaamassa kysymyksiin!^^

Sulo on vain niin ihana, tunsin heti ensinäkemältä hullunkurista yhteenkuuluvuuden tunnetta hänen kanssaan - miekin kuulemma olen epämörkö sitkeistä vastaväitteistäni huolimatta, joten joo, voitte vaan kuvitella millä mielin tätä luin. Hih. Haluuuun Sulon viereen pelkäämään, ettei tarvitsisi yksin valvoa ja vapista, yyy.

Toivotaan, ettei herran kaltainen herttainen hurjimus jää yksin, vaan löytäisi jonkun vakavamielisen lapsukaisen ystäväkseen tms. Mä olen niin sulanut, etten tahdo ajatellakaan muuta loppua! :'D
Tai saa aikaan järkevää kommenttia. Mutta kiitos tästä ihanasta, rrrr.

~ads~

Solembum

  • ***
  • Viestejä: 1 847
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #6 : 06.02.2012 18:04:56 »
Eririn: Kiitos kommentista! Tykkäsin itsekin Sulosta, mutta täytyy myöntää, ettei se mun mielestä mikään ihan uskomattoman hauska ollut, ennemminkin suloinen : ) Mutta tyksin siitä kyllä kovasti, ei sen olisi ensimmäisenä pitänyt pudota.

RoastedGarlic: Kiitos kommentista ja kiva että tykkäsit : )

jossujb: Niin, en tiedä oliko Sulo ihan kuitenkaan sellainen sketsihahmo, joka saa nauramaan kenet tahansa, mutta ylisöpö se kyllä oli, se on totuus. Kiitos kommentista!

Kupla: Hihi, sain sut iloiseksi, se on iso plussa. Kiva että tykkäsit, yritin parhaani tehdä Sulosta kohtalaisen kokonaisen, siitä kun ei tosiaan ehditty faktoja kovin paljoa kertoa. Ja haa, joku onnistui löytämään tästä sen agstisemmankin puolen, onnistuin. Kiitos paljon kommentista!
(Mörköinstituutti kelpaisi mullekin, mikäs sinä)

Adelaide: Kiitos sinullekin kommentista. Jos ensimmäinen jakso jäi katsomatta, tämä saattoi olla vähän epäselvä, mutta kiva jos onnistuin vastaamaan kysymyksiin sen verran, että ymmärsit ainakin tärkeimmän tästä minun kokoon kursimasta, liian suloisesta Sulosta : )

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #7 : 07.02.2012 13:57:03 »
Apua, Putouksen Sulo! Tämä sketsihahmohan oli itse suloisuus jo ensi kertaa tavatessa ja oli harmi nähdä hänen tippuvan heti ensimmäisenä. Tämä fic kuitenkin avasi hahmon maailmaa paremmin auki meille, jotka olisimme halunneet nähdä enemmänkin Suloa.

Kuitenkin itse ficcinäkin tämä on surullisella tavalla oikein suloinen, koska tämä keskittyi niin tiukasti Sulon ympärille ja perustui niihin pieniin ja harvoihin tiedonmurusiin, joita sarjasta pystyi kahden jakson ajalta poimimaan. Surullista, kuinka hän tunsi epäonnistuneensa ja olit myös keksinyt mörön Sulo-nimelle vielä tarkoituksenkin, joka avasi entistäkin enemmän sitä, miksi hän oli tuomittu epäonnistumaan muiden pelottelussa, mutta onnistumaan itsensä pelottelemisessa.

Olit saanut myös hyvin sidottua tuosta Jämsän mörköinstituutista kertomisen tähän ficciin ilman, että olisi keskitytty liikaa siihen ja olisi jätetty itse päätähti - Sulo - taka-alalle. Kuitenkin kaikki soljui hyvin yhdessä ja sait ujutettua pieniä näppäriä ja erityisen oivaltavia yksityiskohtia sinne tänne valottaen samalla meille muille Sulon elämää. Kaikkea tätä lukiessa tuli melko ahdistava olo, sillä jotenkin suretti epäonnistunut mörkö, vaikka itse sarjassahan hän oli oikein onnistunut (vaikka Jani-Petteri ei häntä missään vaiheessa osannutkaan pelätä).

Tykkäsin myös tästä ficin hieman asiallisesta linjasta, koska se jotenkin sopi juuri loistavasti tuosta instituutista kertomiseen ja oli jotenkin piristävää myös lukea tällaisia surullisia ja angstisia ficcejä hieman asiallisemmalla tekstillä kirjoitettuna. Jotain uutta minulle, ja osui ja upposi heti. Muutenkin sait isot plussat jo siitä, että olit tehnyt ficin juuri Sulosta, sillä hänhän nyt oli (olenkohan toistanut tätä jo tarpeeksi monta kertaa) todella suloinen tapaus!

Kiitos suuresti tästä ihanuudesta! :-*
Ava © flawless

Midnight

  • Kelmi
  • ***
  • Viestejä: 90
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #8 : 10.02.2012 17:50:24 »
Ihana!!! Jotenkin niin hellyyttävä angst (?)

Olit osannu kirjottaa tosi hyvin, että pakostahan siinä tulee sääli Suloa...
Elämäsi ei muodostu päivistä jotka ovat menneet, vaan päivistä jotka muistat.

Solembum

  • ***
  • Viestejä: 1 847
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #9 : 14.02.2012 12:32:12 »
Bea: Kiitos kommentista, siitä päättelin onnistuneeni. Sulon taustatietojen vähyys mahdollisti omien näkemysten lisäämisen tuonne 'valmiin' materiaalin sekaan, mutt mietin silti pitkään, mitä uskallan kirjoittaa ja mikä vastaa omaa käsitystäni Sulosta. Mutta kiva kuulla, että tykkäsit!

Midnight: Kiitos sinullekin kommentista! Angstipa angsti.

StrokeOfGenius

  • Sateenkaarimursu
  • ***
  • Viestejä: 74
  • Antakaa mun syrjäytyä.
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #10 : 07.04.2012 12:43:53 »
Oi oi kun ihana ♥

Vaikka en kyllä osaa tästä mitään sanoa, niin pakkohan on tulla ilmoittamaan, että luin tämän ja pidin kovasti!
Tämä on loistava esimerkki hyvästä angst!Putousficistä, aivan ehaaana ;)
Vaikken itse Sulosta tykkääkään mitenkään ihmeesti, olit tehnyt hänestä tosi symppiksen, säälin raukkaa </3
Hah, harmi, kun eräs kaveri ei lue ficcejä, muuten suosittelisin tätä hänelle, hän kun on Sulon fani... Mutta väliäkö hällä, ihana ficci oli (äh, käytän ihan liikaa sanaa ihana...).
Lainaus
Hän on mörkö, joka osaa pelotella vain itseään.
^ Aww, Sulo parka :'(

Nostan hattua, hienoa työtä ;)
~Stroke
"Kaarim tykkää kosketella, mä en tykkää siit, et kosketaan. Tää on täydellinen liitto."
"Meilla on tallainen ristiriita. Kulla."
"Niin sanottu viha-rakkaus -suhde."

~ Veli Sikiö & Karim Z. Yskowicz

Solembum

  • ***
  • Viestejä: 1 847
Vs: Ei suloisia mörköjä ole olemassa | Putous | Sulo, S
« Vastaus #11 : 12.04.2012 20:31:27 »
Stroke: Kiitos paljon kommentista ja kiva että pidit tästä. En tiedä kuinka päädyin kirjoittamaan angstia sketsiohjelmasta, mutta niin vain kävi, hups : D