Kirjoittaja Aihe: Doctor Who: Tähdet sammuvat (Tohtorin kuolema, S)  (Luettu 2296 kertaa)

skylar

  • ***
  • Viestejä: 201
Nimi: Tähdet sammuvat
Kirjoittaja: Skylar
Fandom: Doctor Who
Ikäraja: sallittu


Kaksi poikaa istuu kraatterin reunalla. Kivipöly on värjännyt heidän ihonsa kalpean harmaaksi. Sinisilmäinen poika osoittaa jotain kivellä. Toukka. Poika tökkäisee sitä sormella ja he katsovat, kuinka se vääntelehtii äänettä tummuvan läikän päällä. Yhtäkkiä ei olekaan hauskaa.

Kummallista, että juuri tämä muisto palautuu mieleeni kuoleman hetkellä. Sekunnit luodin osumisen ja lattialle kaatumisen välillä ovat kadonneet. Elämän veri pulppuaa rinnastani ja tunnen kylmyyden. Makaan hiljaa ja tuijotan taivasta, joka ei ole punainen, vaan harmaa.

Kaikki on kirkasta. Näen elämän sellaisena kuin se on; harmaa virta, myrkyttynyt ja kadotettu. Psyykkinen kipu on pahempi, sillä näen yhä silmissäni kodin, jonka hävisin. Olen yksin, mutta nyt kaikki se palaa luokseni. Kaikki tuska, jonka haudoin liian syvälle, haihtuu pois, enkä minä tunne sitä.

Hengittäminen käy raskaammaksi. Silmäni näkevät kuitenkin yhä; maailman, jonka halusin pelastaa. Olen juossut sen kamaralla, ajansokkeloissa, juossut karkuun harmautta, mutta nyt se on täällä. Se on saavuttanut minut ja näen lopun.

Tähdet sammuvat. Kuu putoaa, meri kuivuu ja aurinko räjähtää. Maapallo korventuu. Kaikkeus repeää ja minä putoan kuiluun. Olen kaiku, kadonnut. Sinisilmäinen poika hymyilee ja toukka kuolee. Oliko sillä viimeinen toive?

Avaan silmäni ja katson parkkihallin harmaata kattoa. Kasvoni ovat märät. Kuiskaan nimen. Jokin syvällä sisälläni vavahtaa: sydänlihas, ajattelen ja katoan.

Sormi lähestyy toukkaa, mutta ei koskaan ylety siihen. Sinisilmä kohottaa katseensa ja hymyilee hänelle kivuttomasti.

“Leikitään jotain muuta.”
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 09:03:48 kirjoittanut plööt »
When the sun has set, no candle can replace it.

Niittie

  • ***
  • Viestejä: 46
  • oh i'm the pretty boy
Vs: Doctor Who: Tähdet sammuvat (Tohtorin kuolema, K-7)
« Vastaus #1 : 04.05.2013 10:26:11 »
etin tohtorificciä ja sitten löysin.

herkkää, niin herkkää ;__; siis mitä tähä nyt voi kommentoida. Tohtori = elämä. Tohtorin kuolemasta kertova ficci = koomaan vaipuminen = pure awsumness

kiiiitos

skylar

  • ***
  • Viestejä: 201
Vs: Doctor Who: Tähdet sammuvat (Tohtorin kuolema, K-7)
« Vastaus #2 : 05.08.2013 13:12:23 »
Kiitos itsellesi, Niittie. ;)
When the sun has set, no candle can replace it.

cooperaur

  • grieving widow smith
  • ***
  • Viestejä: 623
  • multipussies on vaa porttihuume
Vs: Doctor Who: Tähdet sammuvat (Tohtorin kuolema, K-7)
« Vastaus #3 : 11.08.2013 02:42:41 »
Missäköhän lienet kaikki tämänkin tekstin kommentit luuraavat? Itsekin oon viivytellyt tämän kommentoimista aivan liian pitkään, joten nyt pikkutunneilla ehkä parasta uhrata tälle se aika mitä tää ansaitsee.

Tää on ihastuttavan erilainen. En oo koskaan aikaisemmin törmännyt tekstiin joka käsittelisi kaikessa yksinkertaisuudessaan Tohtorin kuolemaa, joten tää on jo vaihtelun vuoksi mukavaa luettavaa. Sen lisäksi oot kirjoittanut aiheesta mun mielestä hirvittävän kauniisti, muttet kuitenkaan sellaisella väärällä, epäuskottavan ruusuisella käsialalla, vaan realistisella, ytimekkäällä ja lumoavalla.

Pidän siitä ettet anna pois kovinkaan paljoa, jää kiehtovasti asioita arvailun varaan. Tän tekstin tulkinnanvaraisuuden taso on juuri oikea, ihan taidetta miten tuuppaat kevyesti lukijan johonkin suuntaan mutta jätät kuitenkin sopivasti mahdollisuuksia tulkintoihin. Tohtori tuli siis ammutuksi parkkihallissa, kukakohan hänet ampui? Kenen nimen Tohtori kuiskaa? Kuka on toinen poika kraatterin reunalla? Mestari tulee automaattisesti mieleen, ja myönnetään ettei vähiten koska silmilläni on aikas vahvat shippauslasit, mutta vaikea kuvitella ketään muutakaan. Tai ehkä se on Tohtori itsensä kanssa, hmm. Joka tapauksessa, toukka-muisto on äärettömän mielenkiintoinen, omaperäinen, aito ja karuudessaan tosi liikuttava. Mieleenpainuvaa että oot herttaisesti kuvannut lapsuuden palautuvan Tohtorin mieleen kuoleman hetkellä, mutta kuitenkin välttänyt sen kliseen että muisto olisi täydellinen ikivihreä sen sijaan että se on näennäisesti yhdentekevän oloinen ja herättää monenlaisia ajatuksia niin Tohtorissa kuin lukijassakin. Viimeinen lause on oikea täysosuma, en osaa edes pukea kunnolla sanoiksi miten kovaa se kolahtaa. Se on simppeli, moninainen, avonainen, vilpitön ja hurmaava.

Ehjä, rehellinen, sievä ja unenomainen paketti. Kiitos paljon! ♥
Ei ollut gluteenia Hitlerin aikaan.
- Steve Rogers


ava by dusketo@tumblr

skylar

  • ***
  • Viestejä: 201
Vs: Doctor Who: Tähdet sammuvat (Tohtorin kuolema, S)
« Vastaus #4 : 10.03.2015 23:53:55 »
cooperaur, kiitos ihanasta kommentistasi, jonka sanamäärä varmasti ylittää alkuperäisen tekstin.  ;D Juuri tämä tekee kirjoittamisesta sen arvoista.
When the sun has set, no candle can replace it.