Kirjoittaja Aihe: PotC: STOP | S | Sparrabeth  (Luettu 2822 kertaa)

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
PotC: STOP | S | Sparrabeth
« : 09.04.2011 22:04:09 »
[Uudet ikärajat huomioitu 2.11.-14]

Ficin nimi: STOP
Kirjoittaja: yami (Musta Helmi -foorumilla kuljen nimellä Valo)
Fandom: Pirates of the Caribbean
Tyylilaji/Genre: one shot, songfic, angst, romance. Kappaleena kaunis Zen Cafén Stop
Ikäraja: S
Paritus: Sparrabeth (= Jack/Elizabeth)
Disclaimer: Kaikki, mitä et tunnista alkuperäisistä PotC-leffoista on minun. Muu on Disneyn (valittettavasti...).
Summary: hiljentäkää, sydän hiljentäkää
Varoitukset: Jack valmistautuu kuolemaansa.

A/N: Idea ja fic syntyi aikoinaan vuonna 2008, kun kuulin Zen Cafén herkän Stop-kappaleen. Kommentteja otetaan aina vastaan! :)




*^*^*^*

nurmikko kasteinen tarttuu sun tennareihin
puisto on tyhjä kun kerrot sun isästä kerrot myös äidistäsi
kuinka ne kohtasivat
Pyynikin harjulla


Nähdessäni kiihkeän suudelmasi Willin kanssa siellä autiolla saarella, en tajunnut että minuun sattui niin kipeästi. Karistin sen tunteen olkapäiltäni ja aloin tapella sulhasesi kanssa Davy Jonesin arkun avaimesta. Ajattelin sillä hetkellä vain Lentävän Hollantilaisen kapteenin sydäntä, en omaani, jonka kuori oli huomaamattani alkanut haurastua sinun edessäsi.

pilkottaa päivä ja postia kantaa jo mies
kuluneet haalarit
kahisten katsoo sua, katsot mua, katson sua
tuoksusi pyörryttää mut
puoleeni kumarrut


Ensimmäisestä tapaamisestamme lähtien olen hyväillyt, silitellyt, hellinyt sinua - mutta vain ajatuksissani. Itse en ollut koskaan ymmärtänyt mitä tapahtui, ennen kuin vasta nyt. Sinä tuoksut niin hyvältä, Elizabeth. Olet niin kaunis ja villi. Täydellinen.

stop en rakastua saa
se tietää vain surua ja murheeksi käy
murheille stop
en rakastua saa se tietää vain surua
hiljentäkää
sydän hiljentäkää

Olin vastustellut pystymättä kuitenkaan olemaan ajattelematta sinua. Ne romminhuuruiset yöt ilotyttöjen kanssa olin ajatellut vain sinua. Kauheimmassakin krapulassa olen ajatellut vain sinua ja houkuttelevia huuliasi.

olet niin upea, toivoin sut uniini
nyt olet totta ja
aamusta raukeat silmäsi katselee mua
henkeni salpautuu kun
puoleesi kumarrun


Tajusin sen vasta kun suutelit minua. Se pyyhkäisi minut mukanaan kuin kaikista suurin ja kaunein hyökyaalto. Olit kuin huumetta ja minun oli pakko maistaa toisenkin kerran. Rakkaus. Sitä se oli ja kun sen tajusin, olit jo perääntynyt. Sinä olit pettänyt minut kahlitessani minut kauniin laivani, Mustan Helmen, mastoon.

stop en rakastua saa
se tietää vain surua ja murheeksi käy
murheille stop
en rakastua saa se tietää vain surua
hiljentäkää
sydän hiljentäkää
sydän hiljentäkää
sydän hiljentäkää


Sydämeni muuttui hetkessä mustaksi kuin synkin yö. Olin vihainen ja kuiskatessani sinulle katkerasti: "Pirate." Näin kasvoissasi hätääntyneen ilmeen. Sillä hetkellä olisin kaapannut sinut syliini ja suudellut sinut veltoksi, jos olisin pystynyt. Halusin suojella sinua niin palavasti.

kirkuvat lokit kun katuja putsataan
pyydät mun numeroa, mä käyntikortin saan
loittonee selkäsi
minä käyn miettimään
soita en koskaan
mä kohtalon vietäväks jään


Nähdessäni veneen loittonevan laivastani mieleni täytti epätoivo. Minun täytyi päästä pois, sinun luoksesi! Sekunnissa tajusin myös toisen asian; sinä halusit, että minä olisin täällä. Et halunnut minua. Alistuin kohtalooni, mutta Krakenin lonkeroiden kietoutuessa Helmen ympärille päätin kuolla kuitenkin kuin mies. Kuin kapteeni.

stop en rakastua saa
se tietää vain surua ja murheeksi käy
murheille stop
en rakastua saa se tietää vain surua
hiljentäkää
sydän hiljentäkää


Joskus enemmin olisin tehnyt mitä tahansa pelastuakseni. Mutta en nyt. Olin sinun orjasi, sinun huuliesi orja, ja ne olivat tahtoneet minun jäävän. Minä jäin.

en rakastua saa

Kun Krakenin tahmaiset lonkerot kiertyivät ympärilleni, valmiina hyökkäämään, otin miekkani esiin. "Elizabeth, sinun vuoksesi... Rakastan sinua....", kuiskasin ilmaan valmistautuessani kuolemaani. Ja silloin vain iloitsin, että toteutin jumalattareni tahtoa.

stop en rakastua saa
se tietää vain surua ja murheeksi käy
murheille stop
en rakastua saa se tietää vain surua
hiljentäkää
sydän hiljentäkää
sydän hiljentäkää
sydän hiljentäkää
« Viimeksi muokattu: 02.11.2014 13:36:13 kirjoittanut yami »


Saadakseen täytyy joskus menettää.

Solembum

  • ***
  • Viestejä: 1 847
Vs: STOP (K-7)
« Vastaus #1 : 10.04.2011 10:09:57 »
Mielenkiintoinen.
Se oli ensimmäinen sana, joka mulla tuli tästä mieleen. Mielenkiintoinen tosiaan.

Nauratti ne alun tennarit tossa laulussa - jotenkin musta niissä oli jotain todella koomista, kun en piraattimaailmaan pysty tennareita kuvittelemaan. Muuten kappale sopi kyllä tarinaan tosi hyvin, ja oli positiivista huomata, että Jack osaa ajatella muutenkin kuin kierosti. Nyt mä selitän kyllä taas jotain turhaa. Mutta joo, tykkäsin lauluvalinnasta ja tietty myös hahmovalinnasta ja olinkin aina miettinyt, mitä tuossa kyseisessä kohdassa leffaa Jackin päässä liikkuu, vai nimenomaan liikkuuko mitään.
Parituksestakin tykkäsin, onhan sitäkin tullut sillon tällön ajateltua, vaikken oikeastaan mikään kovin suuri fani ole. Hienosti sä kuvailit Jackin (paremman sanan puutteessa) epätoivoa ja niin edelleen, kyllä mä pystyin ihan näkemään Jackin edessäni Krakenin kynsissä ;-D

Että positiivista, positiivista.
Kiva ficci.
Lisää tällästä ;-D

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
Vs: STOP (K-7)
« Vastaus #2 : 10.04.2011 19:53:50 »
Kiitos kommentistasi! Katsotaan, jos saisin aikaiseksi jotain väsättyä. Onhan minulla toki tuolla Ulkoavaruudessa hiukan pidempi ficci luettavaksi ;)

Niin ja muuten, mun mielestä songficin kappaleeen sanoitusten ei tarvitse niin sanantarkasti liittyä tarinaan. :)


Saadakseen täytyy joskus menettää.

Swizzy

  • queen
  • ***
  • Viestejä: 1 009
  • have some pride
    • High-functioning fangirl
Vs: STOP (K-7) Pirates of the Caribbean
« Vastaus #3 : 29.11.2011 19:45:37 »
Ihana. Hieno. Kaunis. Mahtava. (ja muita vastaavia ilmaisuja) Paritus on hyvä, tykkään ajatuksesta että Jack oikeasti rakastuisi. Tai [spoil]neljännessä leffassahan...[/spoil] Kaunis tämä oli, ja tässä tuotiin esiin Jackin tuo... ennytlöydähyvääsanaakuvaamaansitä... erilainen puoli. En oikein mitään järkevää osaa nyt sanoa, mutta tykkäsin.

Swizzy


22.3.2013 & 17.2.2015 ♥ raison d'etre

Ava: Demeter, banneri: minä

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 548
  • 707
Vs: PotC: STOP (K7), Sparrabeth
« Vastaus #4 : 06.02.2013 18:53:14 »
Ovelasti ujutettu rakkaustarina siihen alkuperäiseen teokseen. Jackin ajatuksia ei todellakaan paljoa valoteta elokuvissa ja kapteeni Sparrow'n sisällä voi todellakin olla monenlaista ajatuksia. Tykkäsin tästä näkemyksestä. Olen aina pitänyt Jack/Elizabethistä, vaikka ikuinen viha-rakkaus-suhteeni Elizabethiä kohtaan vaikuttaakin siihen aina aika vaihtelevasti. Tässä ficissä (kohtauksessa elokuvasta) on hieman sitä piraattimaista Elizabethiä, joka naisesta tekee mielenkiintoisen.

Kappale sopi hyvin taustalle niin tarinaan itseensä lisättynä kuin taustamusiikiksikin. Tykkään Zen Cafesta, joka tosin ei nyt mitenkään liity tähän kommenttiin, mutta kuitenkin. Teksti oli myös sujuvaa luettavaa, ajatusten kerronta riittävää, vaikka olisin ehkä toivonut hieman enemmän miljöötä mukaan. Elokuvat katsoneille Musta Helmi on varmasti tuttu, kuten myös itse kohtauskin, mutta ehkä se on vain omaa mieltymystäni, että tykkään kun jopa ajatuksiin sekoittaa erilaista kuvailua mukaan myös hahmojen ympäristöstä, joten sitä olisi voinut olla hieman enemmän. Mutta tykkäsin tosiaan ficistä, se oli selkeä ja totuuden mukainen, kuten myös kekseliäs. Harvemmalle tulisi mieleen valita Jackin ja Elizabethin väliltä juuri tuo kohtaus, missä Jackille selviää rakastuminen tuohon naiseen!

Tekstissä oli myös todella kivoja yksittäisi lauseita, joista tykkäsin, vaikken oikein osaa selittää minkä vuoksi. Erityisenä voisin kuitenkin mainita ihan alun. Kuinka Jack karisti tunteitaan ja tuo maininta siitä, että hän ajatteli enemmän tavoitettaan kuin omaa sydäntään. Lauseesta ihastuttavamman teki nimenomaan se, että tavoiteltava oli Davy Jonesin sydän. Se kuulosti kivalta ja erilaiselta. Ei minulla nyt muuta mainittavaa tule mieleen, joten kiitän tästä ficistä ja palaillaan taas kommenttien merkeissä (valitsin sinut ficcarin faniksi kommentti -haasteeseen juuri näiden PotC -ficcejen vuoksi ;>). Odo kiittää ja kuittaa!
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
Vs: PotC: STOP (K7), Sparrabeth
« Vastaus #5 : 11.02.2013 18:27:14 »
Kiitos kommentistasi! Olen ollut tien päällä kutakuinkin kommentoinnistasi lähtien, joten ehdin vasta nyt vastailemaan kommentteihisi.

Tämä ficci on ensimmäisiäni (julkaistu kuukautta vajaa viisi vuotta sitten), joten miljöön kuvailun puutteet johtunevat pitkälti tuolloin melko kokemattomasta kirjoittajasta. Tyylilajina one shot usein jää myös vähän vailinnaiseksi minulla itselläni, joten tarkkailenpa vähän tarkemmin kuvailujani.

(valitsin sinut ficcarin faniksi kommentti -haasteeseen juuri näiden PotC -ficcejen vuoksi ;>). Odo kiittää ja kuittaa!

Tämän ensi kertaa lukiessani suu lievästi ilmaistuna loksahti auki lattiaan saakka. Sen jälkeen tanssin lieskuporskaa ja tulin muutamaan kertaan varmistamaan, että olenko tosiaankin lukenut oikein. :D Tämä on suuri kunnia, joten erittäin suuri kiitos fanittamisestasi! ♥



Saadakseen täytyy joskus menettää.

Varjuska

  • sanojen sirottaja
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Clue-ing for looks.
Vs: PotC: STOP (K7), Sparrabeth
« Vastaus #6 : 26.03.2013 10:16:11 »
KK-terkut!

En olekaan ennen tainnut lukea PotC-ficcejä. Jack on kuitenkin varsin jännä hahmo, joten ainakin hänestä kertovia ficcejä pitäisi ehkä lukea enemmänkin... Aloittakaamme kuitenkin tästä.

J/E on leffassakin ihan hauska spinoff-paritus ja tykkäsin heidän yhteisistä kohtauksistaan kontrastina siirappiselle W/E:lle. Tässä ficissä Jackin kuvailemat tunteet Elizabethia kohtaan ovat minun makuuni vähän liian romanttiset, itse kun olen aina mieltänyt Jackin kiinnostuksen Elizabethin nimenomaan likaisen seksuaaliseksi. Toisaalta juuri sen takia tämä ficci on varsin mielenkiintoista luettavaa, erilainen näkökulma Jackin hahmoon.

Lyriikat minua valitettavasti häiritsevät tässä tekstissä paljon. Myönnettäköön, että Zen Café on hieno bändi ja Putron tekstit on jotain tosi ihanaa, mutta tähän ficciin ne eivät oikein mielestäni istu. Laulun sanoissa tulee vahvasti esille tämä meidän arkinen nykymaailmamme, vaikka ficissä kuitenkin seikkaillaan eeppisessä piraattimiljöössä, joten ristiriita on suuri. Toisaalta mielipiteeni on kyllä aika puolueellinen, sillä en muutenkaan songficeistä pidä tekstin rikkonaisuuden vuoksi sekä siksi, että usein kirjoittaja on mielestäni valinnut epäsopivan biisin ficilleen. Muuten kyllä tykkäsin tekstin rakenteesta ja tyylistä: hajanaisesta kappalejaosta ja tavasta, jolla Jack toistaa itseään kuvaillessaan Elizabethia ja tunteitaan. Vaikka edelleenkin kuvailu tuntuu mielestäni kumman runolliselta Jackin suuhun, se kuitenkin tuo hyvin esille rakkauden tunteen erilaisia sävyjä aina mustasukkaisuudesta intohimoiseen vetovoimaan.

Pari kirjoitusvirhepaholaista haluaisin vielä nostaa esille:
Lainaus
sinun edessäni
Lainaus
-- kuiska[t]essani sinulle katkerasti; "Pirate". Näin kasvoissasi hätääntyneen ilmeen.
Puolipisteen paikalle repliikin eteen tulee kaksoispiste. Repliikin jälkeisen pisteen paikalle pilkku ja sana näin pienellä alkukirjaimella, kun kerran ovat samaa virkettä. : )

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen teksti. Kiitokset tästä!

- V
« Viimeksi muokattu: 26.03.2013 10:18:21 kirjoittanut Varjuska »

banneri ja ava (c) raitis

Elämän keskipäivässä
minäkin eksyin synkkään metsään.

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
Vs: PotC: STOP (K7), Sparrabeth
« Vastaus #7 : 01.04.2013 22:23:21 »
Kiitän kommentistasi! :)

Näin matalan ikärajan tekstiin on vaikea saada mitään likaisen seksuaalista, mutta ymmärrän kyllä pointtisi - Sparrabeth parituksena voidaan nähdä niin kovin monella valtavalla tavalla varsinkin kun kapteenia itseään voidaan tulkita hyvinkin erilaisin perustein mitä erilaisemmaksi mieheksi. PotC-ficcien kannalta tämä edustanee sitä hellempää Jackiä, mutta onneksi etenkin Musta Helmi -foorumilta muitakin näkemyksiä suomenkielellä.

Songficcejä on moneen makuun, eikä aina voi tykätä. Kappale on tosiaan vähän arkinen ainakin alkunsa perusteella, mutta sanat ovatkin minulle tärkeimmät. Aikanaan oli myös helpompi aloittaa kirjoittaminen jonkin kappaleen kautta, kun se antoi vähän runkoa tekemisille. :)

Kiitos kirjoitusvirheiden bongailusta, ja kiitos vielä toistamiseen kommentistasi! Otan palautteen onkeeni. :)



Saadakseen täytyy joskus menettää.