Kirjoittaja Aihe: Sata ja yksi unta vesiväreillä maalattuna [S]  (Luettu 2018 kertaa)

misstm

  • Vieras
Alaotsikko:drama, angst, oneshot, songfic, fluffy?

Nimi: Sata ja yksi unta vesiväreillä maalattuna
Author: misstm
Ikäraja: S
Genre: drama, angst, oneshot, songfic, fluffy (jos tämän voi sellaiseksi luokitella)
Vastuuvapaus: Omistan hahmot, mutta inspiraationa ja otsikkona käytetty foxtrotin allekirjoitusta, ja Shiver-kappaletta Coldplaylta.
Summary: Se kolahti. Kolahti ja kovaa 

A/N: osallistuu Kilahtaneiden kirjoittajien kerhon helmikuun tehtävään (inspiroidu jonkun finiläisen signeerauksesta, itse valitsin foxtrotin, kiitos siis hänelle mahtavasta ja inspiroivasta allekirjoituksesta), Suojelusenkeli-haasteeseen ja Tavoita tunnelma-haasteeseen Coldplayn kappaleella Shiver


Sata ja yksi unta vesiväreillä maalattuna

Me oltiin pari, tai niin mä ainakin halusin uskoa.

Siinä oli vaan muutama pikku mutka. Ensinnäkin, sä et nähnyt mua. Toiseksi,  se, ettet sä nähnyt mua, johtui siitä, että mä olin kuollut.

Mä en tiedä, miten se tapahtui. Mä seisoin tiellä ja oli ihan pimeää, kun mä käännyin vilkuttamaan Maijulle vielä viimeisen kerran. Ja sitten se rekka osui muhun, mä en tajua, mistä se tuli. Kaikki ne saarnaustunnit koulussa, että käyttäkää heijastinta ja läpäläpälässynlää ja mä seison yhden kerran maantiellä tummissa vaatteissa ilman heijastinta ja heti sattuu pumräiskiskilikoli. Mikä todennäköisyys?

Jotain outoa siinä kuitenkin kävi ja mä tajusin tarkkailevani itteäni, tai siis sitä, mitä musta oli jäljellä vähän niin kuin ulkopuolisen silmin.
”Elisa! Elisa!”
Mä vannon, etten ole koskaan kuullut Maijun huutavan niin kovaa. Mä nousin vaan ylemmäs ja ylemmäs, vilkuilin pilviä silmästä silmään ja keräsin sylin täyteen yötähtiä. Tuuli nosti mun hameen helmaa ja mua rupesi vähän hävettämään, kun sukkahousuissa oli silmäpako.

Mä aloin katselemaan ihmisiä aikani kuluksi. Naapurin mummo raahasi melkein päivittäin kaksi isoa kassillista ruokaa kotiinsa, mutta silti sillä ei koskaan käynyt vieraita eikä se voinut niitä itsekään syödä, kun se oli sellainen riuku. Yksi mies tarjosi karamelleja ohijuokseville pikkupojille, joiden jalat olivat mustelmilla elämästä ja kiviin kompastelusta. Niemisillä tapeltiin taas lentäviä lautasia apuna käyttäen, lapset istuivat perheen säröjä paossa huoneissaan. Poika huudatti Coldplayta.

And it's you I see but you don't see me
And it's you I hear so loud and so clear
I sing it loud and clear
And I'll always be waiting for you


Se kolahti. Kolahti ja kovaa. Pojalla oli vähän haaveellisen näköiset silmät, sellaiset, jotka näkivät ihmisen läpi, mutta olivat silti pehmeät. Liikuin lähemmäs ikkunaa ja kosketin sormilla kuurankukista hiljalleen peittyvää lasia. Poika hätkähti, vilkaisi muhun tai mun ohitse kääntäen sitten katseensa takaisin kirjaan, jota piteli auki polvillaan.

Mua nolottaa, ettekä te saa pitää mua minään outona stalkkerina, mutta mä aloin seuraamaan sitä poikaa. Kuljin sen takana kouluun, vaeltelin käytävillä ja kuuntelin kuivakan oloisen opettajan selostusta Iliaasta ja Odysseuksesta tajuamatta oikeastaan sanaakaan. Poika selkeästi tajusi, nyökytteli toisinaan ja raapusti asioita liimalta tuoksuvaan vihkoonsa. Mä seisoin pojan vierellä ruuhkabussissa, nuuhkin sen kaakaosta leijailevia tuoksupilviä, kun se istui kahvilassa yhden isohampaisen tytön kanssa, jolla oli liian imelä nauru.

Mä halusin sille pelkkää hyvää. Mä kosketin sen hiuksia silloin, kun se oli umpiunessa ja toivoin, että se näkisi sata ja yksi unta, vesiväreillä maalattuna. Hempeitä ja kauniita, sellaisia, jotka veisivät sen pois omasta helvetistään, kiroilevien ja kirkuvien vanhempien ja kimeästi nyyhkyttävien pikkusisarusten luota.

Se sai mun pään ihan sekaisin. Mä halusin elää taas, palata siihen rekan ruhjomaan kehoon, joka oli haudattu kylmään multaan ja kävellä poikaa vastaan, tervehtiä ja jäädä juttelemaan. Ollaanko me tavattu jossain? No ei, mutta mäkin fanitan Coldplayta. Osoitus pojan paitaan olisi sinetöinyt asian ja siitä olisi voinut alkaa jotain ihanaa. Mutta mä olin - en mä edes tiennyt kunnolla, mikä mä olin, mutta en ihminen kuitenkaan. En lihaa ja verta, en edes näkyvä. Mä olin iholta höyrystyvä vesipisara, aamukaste puolukanvarvulla, metsän takaa nouseva sumu. Mahdotonta pidellä lähellään, aina käden ulottuvilla, mutta silti kosketusta pakeneva. 

Poika alkoi käydä yhä useammin kahviloissa ja elokuvateattereissa sen isohampaisen tytön kanssa, josta tuli pian isohampainen tyttöystävä, vaimo, äiti. Mä kyyhötin omakotitalon ikkunassa, yritin imeä itseeni lasin läpi hohkavaa lämpöä, joka nousi tunnelmasta, mutta tunsin vaan katkeruutta ja mustasukkaisuutta, vaikkei mun olisi pitänyt kai tuntea mitään. Pojasta oli tullut mies, mutta sen silmät olivat yhä samanlaiset ja yhä toisinaan se kuunteli Coldplayta, elehtien samalla hassusti. Lapset nauroivat sille, hihkuivat, että laula lisää isi ja se lauloi, elehti ja tanssitti vaimoaan, joka kikatti yhä liian imelästi.

Niillä oli ulkosauna, jossa se tapasi istua useita tunteja lauantai-iltaisin. Mä silottelin tien takaisin talolle sille valmiiksi, poistin terävät jääkimpaleet ja kivenmurikat, tamppasin lumen tasaiseksi. Joskus se pysähtyi kesken askeleen, jätti toisen jalan ilmaan ja kääntyi yhdellä jalalla katsomaan taakseen. Sinne, missä mä olin. Sitten se kohautti olkiaan ja hytisi kylmästä, kietoi kylpytakin paremmin päälleen ja katosi sisään ovesta, jossa sen vaimo odotti jo lihapadan kanssa. Ja mä jäin pihalle seisomaan, katsomaan sen perään.

So I look in your direction
But you pay me no attention
And you know how much I need you
But you never even see me

« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 10:39:03 kirjoittanut Illusia »

EYE-YEAR-OH

  • ***
  • Viestejä: 100
Vs: Sata ja yksi unta vesiväreillä maalattuna [K-7]
« Vastaus #1 : 10.02.2011 19:17:18 »
...
Miten mä tänää löydän näin ihanii ficcei? Johtuu varmaa siitä ku käyn läpi suojelusenkeli -haasteen ficcei :DD Joo mut tää oli ehdottomasti paras niistä (vaikka mukana oli nälkäpeliiki ja se jos joku on jotai josta pitää olla ylpee) Olin mukana tasan 87 sanaa ennen pumräiskiskilikolia enne. (Vinkki: Se on iha eka sana) Rakastin tätä.

''Siinä oli vaan muutama pikku mutka. Ensinnäkin, sä et nähnyt mua. Toiseksi,  se, ettet sä nähnyt mua, johtui siitä, että mä olin kuollut. ''
<33

''Kaikki ne saarnaustunnit koulussa, että käyttäkää heijastinta ja läpäläpälässynlää ja mä seison yhden kerran maantiellä tummissa vaatteissa ilman heijastinta ja heti sattuu pumräiskiskilikoli. Mikä todennäköisyys?''
:DD

''Tuuli nosti mun hameen helmaa ja mua rupesi vähän hävettämään, kun sukkahousuissa oli silmäpako. ''
Hahaah.

''Niemisillä tapeltiin taas lentäviä lautasia apuna käyttäen, lapset istuivat perheen säröjä paossa huoneissaan. Poika huudatti Coldplayta. ''
Entiiä, jotenki ihana kohta...

''Pojalla oli vähän haaveellisen näköiset silmät, sellaiset, jotka näkivät ihmisen läpi, mutta olivat silti pehmeät.''
Awwss... Ihanaaa..

''Mä seisoin pojan vierellä ruuhkabussissa, nuuhkin sen kaakaosta leijailevia tuoksupilviä, kun se istui kahvilassa yhden isohampaisen tytön kanssa, jolla oli liian imelä nauru.''
Tässä vaiheessa jo toivoin, ettei täst tulis mitää suurempaa...

''Mä kosketin sen hiuksia silloin, kun se oli umpiunessa ja toivoin, että se näkisi sata ja yksi unta, vesiväreillä maalattuna. Hempeitä ja kauniita, sellaisia, jotka veisivät sen pois omasta helvetistään, kiroilevien ja kirkuvien vanhempien ja kimeästi nyyhkyttävien pikkusisarusten luota''
:'( Jotenki niin koskettavaa...

''Se sai mun pään ihan sekaisin. Mä halusin elää taas, palata siihen rekan ruhjomaan kehoon, joka oli haudattu kylmään multaan ja kävellä poikaa vastaan, tervehtiä ja jäädä juttelemaan. Ollaanko me tavattu jossain? No ei, mutta mäkin fanitan Coldplayta. Osoitus pojan paitaan olisi sinetöinyt asian ja siitä olisi voinut alkaa jotain ihanaa.''
No todellaki ois alkanu <33

''Poika alkoi käydä yhä useammin kahviloissa ja elokuvateattereissa sen isohampaisen tytön kanssa, josta tuli pian isohampainen tyttöystävä, vaimo, äiti.''
krrr... Nirhataan se isohampainen...

''Pojasta oli tullut mies, mutta sen silmät olivat yhä samanlaiset ja yhä toisinaan se kuunteli Coldplayta, elehtien samalla hassusti.''
<333

''Joskus se pysähtyi kesken askeleen, jätti toisen jalan ilmaan ja kääntyi yhdellä jalalla katsomaan taakseen. Sinne, missä mä olin. Sitten se kohautti olkiaan ja hytisi kylmästä, kietoi kylpytakin paremmin päälleen ja katosi sisään ovesta, jossa sen vaimo odotti jo lihapadan kanssa. Ja mä jäin pihalle seisomaan, katsomaan sen perään. ''
:''''''''( yyhyyy...'

Tää oli ihana.. Voisin lainata tän kokonaa mut siit tulis liia pitkä ja kaikkee... Rakastin kaikkii pienii yksityiskohtii. Liiman hajuinen vihko, naapurin mummo... KAIKKEEE
If you look in the mirror and don't like what you see - you can find out firsthand what is like to be me.

misstm

  • Vieras
Vs: Sata ja yksi unta vesiväreillä maalattuna [K-7]
« Vastaus #2 : 10.02.2011 19:28:08 »
Hei jes, tätä on kommentoitu :')

Chita: kiitos siis sulle kommentista. Vau, paras? Kiitti ihan älyttömästi  :o Tosi hienoa, että tykkäsit tästä.

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Vs: Sata ja yksi unta vesiväreillä maalattuna [K-7]
« Vastaus #3 : 16.02.2011 20:56:29 »
Vau, tämä oli todella kaunis. Hankala keksiä mitään fiksua tällaisesta tekstistä :--D Aihepiiri ja idea jo yksinäänkin olivat nättejä, mutta kun siihen lisäsi vielä tämän ihanan kirjoitustapasi niin rakastuin aivan totaalisesti. Tästä tuli ihan mieleen se Oma taivas -kirja (tai miksei leffakin, sellainenhan siitä on tehty myös), tässä oli hyvin samantyylinen idea.

Joka tapauksessa tykkäsin tästä ihan älyttömästi. Niin kuin jo sanottu, tämä oli todella kaunis, ja suurin osa siitä kauneudesta johtui sun älyttömän nätistä tavasta kirjoittaa. Tykästyin sun kirjoitustyyliisi todella paljon, se oli mukavan maalaileva ja omaperäinen. Tykkäsin sun sananvalinnoistasi ja kuvailutyylistäsi, tykkäsin oikeastaan kaikesta. Oot tosi taitava kirjoittaja, tällaista tekstiä oli ilo lukea. Ja tuo nimi on aivan ihana ♥ Vähän irrallinen tekstiä ajatellen, mutta tosi nätti joka tapauksessa.


Lainaus
Kaikki ne saarnaustunnit koulussa, että käyttäkää heijastinta ja läpäläpälässynlää ja mä seison yhden kerran maantiellä tummissa vaatteissa ilman heijastinta ja heti sattuu pumräiskiskilikoli. Mikä todennäköisyys?
Tästä kohdasta tykkäsin todella paljon. Juuri nuo ”läpäläpälässynläät” ja ”pumräiskiskilikolit” olivat tosi hyviä sananvalintoja ja omaperäisiä tapoja kertoa asia. Tällaiset pienet asiat tekstissä tekevät siitä todella mielenkiintoisen, antavat aivan hurjasti väriä ja omaperäisyyttä. Ja muutenkin tämä oli aivan loistava tapa kertoa tuo asia, vaikka rankasta tapahtumasta puhutaankin niin tällainen kerrontatapa sai tekstin pysymään suhteellisen kevyenä siitä huolimatta.

Lainaus
Mä nousin vaan ylemmäs ja ylemmäs, vilkuilin pilviä silmästä silmään ja keräsin sylin täyteen yötähtiä. Tuuli nosti mun hameen helmaa ja mua rupesi vähän hävettämään, kun sukkahousuissa oli silmäpako.
Lisäksi tällaiset yksityiskohdat kuten silmäpaon häpeäminen, toivat tosi paljon persoonallisuutta mukaan. Hyvä keksintö tuo silmäpako, tuossa ilmenee hyvin se kuinka pinnallinen ihminen on tahtomattaankin - aina joku omassa tai jonkun muun ulkonäössä kiinnittää huomion vaikka olisi muutakin murehdittavaa. Aidontuntuinen kohta, siitä plussaa, ja lisäksi tuo silmäpakojuttu vielä kevensi tätä kohtausta hyvin. Tässä oli muitakin pieniä ja kivoja yksityiskohtia kuten liimalta tuoksuva vihko ja liian imelä nauru, tykkäsin niistä myös mutten viitsi erikseen lainata. Ja tuo imelä nauru oli muuten myös hyvä sananvalinta, usein ei kuule kenenkään sanovan toisen naurua liian imeläksi - taas sitä persoonallisuutta.

Lainaus
Mä olin iholta höyrystyvä vesipisara, aamukaste puolukanvarvulla, metsän takaa nouseva sumu. Mahdotonta pidellä lähellään, aina käden ulottuvilla, mutta silti kosketusta pakeneva.

Voi että, tämä oli kyllä ehdoton lempikohtani koko ficissä. Rakastan kielikuvia, ja tässä oli niitä parhaimmillaan - mielikuvituksellisia, omaperäisiä ja kauniita, ihanaa tunnelmaa luovia. Tykkäsin, tämä kyllä oli aivan ihana kohta, tosi nätti. Pakko kehua vielä kerran, että osaat kirjoittaa todella hyvin!

Mitäs tässä vielä. Näin tiivistetysti, tykkäsin tosi paljon, erittäin onnistunut teksti. Kiitos tästä :3

bannu by Ingrid