Kirjoittaja Aihe: Sateenvarjoisia päiviä (S, draama)  (Luettu 1892 kertaa)

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 447
Sateenvarjoisia päiviä (S, draama)
« : 07.02.2011 05:29:10 »
Kirjoittaja: no minä?
Oikolukija: shayl
Ikäraja: Sallittu
Hahmot: minäkertoja, harmaanvalkoinen
Tyylilaji: draama, jännitys?
Yhteenveto: Halusin sateeseen, vaikka minua oli kielletty.
Varoitukset: hahmon sulaminen
A/N: Inspiraatiohaasteeseen Nevillan paketista.

Sateenvarjoisia päiviä

Toisinaan istuin ikkunassa katsomassa ulos, kun ihmiset kulkivat sateella ohi kiireenvilkkaa sateenvarjoihinsa piiloutuneina. Toivoin, että voisin itsekin kulkea ulkona, mutta minua oli kielletty aina, pienestä pitäen, sanottu, että sairastuisin ja kuolisin vain, mitään muuta mahdollisuutta ei olisi. Pelottelu oli toiminut ja olin jäänyt sisään, miettinyt, olisiko minun aina vain tarkkailtava ihmisiä ikkunastani. Aurinkoisina päivinä sain kyllä olla ulkona, mutta sateessa en, ja auta armias jos olisin talvella ehdottanut ulosmenoa (muut kyllä menivät, minun ei annettu).

Joskus harvoin joku kulki rauhassa ja nauttien pisaroista hiuksillaan ja kasvoillaan. Katseli pilviä ja toivoi lisää. Minäkin toivoin, vaikka toisaalta en. Rakastin ikkunassa olemista, mutta rakastin ulkonakin kulkemista. Suunnittelin aina, kuinka itse menisin vain ulos, muiden sanoista välittämättä. Mutta aina joku muu oli paikalla, kai he osasivat lukea minua tai sitten sitä ei koskaan oltu suunniteltu. En tiennyt. (Ja nyt joku ihmettelee, että entä sade, joka on alkanut kauniina päivänä. Silloinkin joku oli aina lähellä ja veti minut suojaan, heitti sateenvarjon auki, kääri minut muoviin. En ole koskaan kokenut sadetta mitenkään. Tai en ainakaan muista.)

Istun nytkin ikkunalla ja katson kulkevia ihmisiä. Vihreissäpunaisissa, ties minkä värisissä, vaatteissa he kulkevat ohi mustien sateenvarjojensa kera. Vain harvalla on jonkin muun värinen, silloin tällöin lapsilla punaisia, sinisiä, vaaleanpunaisia, ja joillakin muilla värikkäämpiä. Minäkin olin ostanut sateenvarjon kerran, kauniiden värien takia. Siinä juoksi sinistä ja punaista ja vihreää ja ne kiersivät kaarsivat toisiaan ympäri. Ajattelen, että voisin hakea sen tähän, ja nousen käymään eteisessä.

"Ethän vain mene ulos?"

"En."

"Hyvä."

En edes ole varma, kuka on paikalla, kuka minulle huusi. Valkoisuudessaan talo on muuttunut minulle käsittämättömäksi, en edes osaa kutsua tätä enää kodiksi, kun en tunnu tuntevan läheskään kaikkia, jotka paikalla käyvät. Ennen täällä oli lämmintä ja värikästä, muistan kun huoneeni seinät olivat kirkuvan vihreät ja sänkyni punaisuudessaan ruusujakin kirkkaampi. Nyt kaikki seinät on maalattu valkoisiksi, tai osassa on hieman beigeäkin, mutta mitään värejä täällä ei ole, lämpimyys on kadotettu. En muista enää edes milloin se tapahtui tai miksi, enkä sitäkään, milloin perheeni muuttui ja kaikki tärkeät katosivat ja tilalle tuli valkoisia ja harmaita ihmisiä, jotka kieltävät minua astumasta sateeseen.

Joka tapauksessa nappaan sateenvarjoni ja käännyn takaisin olohuoneeseen avaten varjoni. Tanssin ja leikin sateessa käveleviä ihmisiä, matkin niitä, jotka ovat ikkunan ohi kulkeneet ja mieleni kehottaa minua pysähtymään ja kääntymään ja avaamaan oven ja kokeilemaan. Hymy valloittaa kasvoni ja tuumin, miksipä ei. Hiivin, ettei kukaan kuule, tai joku, en tiedä onko sisällä muita kuin se yksi.

Avaan oven, ja muistan kuinka punatukkainen nainen rasvasi saranat viikko sitten. Kiitän häntä mielessäni, vaikken edes ole varma siitä, kuka hän on. Koetan saada varjon ulos ovesta avoimena, mutta se ottaa oveen kiinni ja joudun sulkemaan sen ja astumaan ulos, sitten avaamaan uudelleen. Suljen oven perässäni ja astun raput alas, nappaan ulkotelineeltä kengät (rappujen yllä on katos, ja joku päätti vuosia sitten [äiti kai] että alamme säilyttää kenkiä ulkona), kävelen nurmikolle ja mietin sateenvarjon laskemista, sateen tuntemista kasvoillani. Hetken aikaa vielä kuitenkin annan sateenvarjon peittää minut ja kävelen potkaisten kengät pois jaloistani, tahdon tuntea kostean nurmen paljaiden varpaideni alla. Pian heitän sateenvarjon pois ja nostan katseeni ylös pilviin ja sateeseen.

Ikkuna aukeaa jossain lähellä tai kaukana ja valkoisenharmaa huutaa jotain, käskee sisälle ja alkaa kolista, juoksee ovelle. En välitä, käännyn kävelemään tielle ja mietin, mikä sateessa on niin pahaa. Vasta silloin vilkaisen käsiäni ja huudan kovempaa kuin koskaan ja mietin, miksen tunne mitään, vaikka käteni valuvat kuin maalit kadulla sateisena päivänä ja suuni katoaa vähitellen, silmäni myös.

Valkoisenharmaa heittää muovin päälleni, mutta luulen hänen olevan myöhässä jo.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011 22:17:35 kirjoittanut Winga »
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

Bloody

  • Dr. Doom
  • ***
  • Viestejä: 281
  • Bang bang shot dead.
Vs: Sateenvarjoisia päiviä
« Vastaus #1 : 07.02.2011 07:57:45 »
Ha, empäs ookkaan lukenut viä mitään tällaista... Tää fikki antaa ihan uuden merkityksen sanonnalle: "Eihän me sokerista olla."  ;D Mutta täytyi oikein toisenkin kerran lukea tuo varoitus "hahmon sulaminen." Se sai mut tän lukemaankin.  ;D

Sä kuvailit hienosti tossa sun tekstisnäs, enkä oikiastaan keksi siitä mitään valittamista. Mutta rupes vaan mietityttämään, että olisiko lapsi (tai ainakin oletan, että se oli.) mennyt sateesee, jos hänelle olisi näytetty, tai konkreettisesti todistettu että sade on hänelle vaaraksi? Sillä onhan häne täytynyt ymmärtää, että ei tässä mitään tavallisia olla.

- Bloody

shaya

  • jumalatar
  • ***
  • Viestejä: 843
Vs: Sateenvarjoisia päiviä
« Vastaus #2 : 07.02.2011 21:04:12 »
Lainaus
Varoitukset: hahmon sulaminen
Okei, tiedän ettei tälle saisi nauraa, mutta kun :'-----D

No niin siis. Sen lisäksi että olen erittäin ihastunut omaan nimeeni tuolla alkutiedoissa (lihavoituna!!) ja siihen pieneen sydämeen niin olen hyvin ihastunut myös tähän tekstiin! (ja tässä järjestyksessä eikun miten) Musta tää on yksi sun parhaita tekstejä, ellei jopa paras - siis niistä mitä olen lukenut, joita on kyllä hävettävän vähän - ja apua, en osaa edes kommentoida tätä kunnolla!

Mulla on tosi ristiriitaiset fiilikset päähenkilöstä, en oikein tiedä, mitä ajatella. En ole edes varma, pitäisikö ajatella henkilön olevan allerginen vedelle, vai jollakin tapaa mielisairas - tapahtuuko tämä kaikki sittenkin hänen päänsä sisässä, eikä edes todellisuudessa? - vai oliko kaikelle jokin muu syy? Vaikka vesiallergia tavallaan olisi loogisin, niin toisaalta se on myös epäuskottavin, kun miettii; miten vedelle allerginen ihminen voisi olla edes elossa, kun kehossakin on vettä jo, ja sitä juodaan jne. Kloori- tai muuten käsitelllylle vedellehän on mahdollista olla allerginen (ja no vedellekin, mutta siis), mutta sadevesihän on ihan puhdasta.

Toisaalta taas, kaikki tuntui todella realistiselta, tapahtuakseen henkilön pään sisässä. Tietysti, näkökulmakin oli hänen, ja esimerkiksi unissa kaikki tuntuu normaalilta, aina heräämiseen asti, joten sekin olisi vaihtoehto. Tätä pohtiessani alan aina vain enemmän kallistua sen mielisairauden puolelle, koska ihmisten kuvaaminen valkoisenharmaina ja muut tuollaiset jutut ovat oikeasti aika karuja, jotenkin sellaista settiä mitä ajatuksiinsa hukkunut ihminen voisi ajatella. Unikin olisi aika kiva vaihtoehto - painajainen, kenties? tavallaan, vaikak tämä kerronnaltan oli kovin arkinen ja kaikkea, uskoisin, että jos näkisin tällaisen unen, missä minä sulan, niin olisin hyvin järkyttynyt herätessäni. Tiedä sitten.

Ja sitten on tietysti vielä se mahdollisuus, ettei tämä koko tarina sijoittunut edes tähän maailmaan. Jotenkin se tuntuu samaan aikaan epäloogisimmalta ja hyvinkin loogiselta vaihtoehdolta, mutta ehkä eniten tämä on mun ylitulkinaa. :D LOL.

Tosiaan, tykkäsin kovasti tämän kerronnasta! Yleensä tykkään runsaasta kuvailusta, erikoisista vertauskuvista ja yleensäkin kielellä leikkimisestä, mutta viimeaikoina olen alkanut myös huomata tällaisen lähinnä toteavan, enemmän kertovan kuin kuvailevankin tekstin hienouden. Erikoisten ideoiden tai suurempien juonten ja jännityksen kanssa tällainen tyyli toimii minusta erityisen hyvin; silloin korulauseet ja usein niiden mukanaantuoma suloisuus vain latistavat fiiliksen ja tekstistä tulee vaikeaselkoinen ja hankala. Ja tästä kun sitä erikoisuutta löytyi jo ideasta, ei tarvittu enää erityisen erikoista kirjoitustyyliä, jotta teksti jäisi mieleen; sen se teki jo ihan omana itsenään. Enkä siis mitenkään yritä sanoa että kirjoitustyylisi olisi mieleenpainumaton tai paperinkuiva, koska ei se ole - se tuo enemmänkin mieleeni hyvinkirjoitetun romaanin (suomeksi, se on tasapainoisempi kuin esim. minun kirjoitustyylini, joka on ihan liikaa kuvailun suuntaan kallellaan). Ja oho luisuin taas sivuraiteille.

Lainaus
En muista enää edes milloin se tapahtui tai miksi, enkä sitäkään, milloin perheeni muuttui ja kaikki tärkeät katosivat ja tilalle tuli valkoisia ja harmaita ihmisiä, jotka kieltävät minua astumasta sateeseen.
Rakastan tuota termiä, valkoisenharmaat. Muutenkin tämä lause oli mielestäni tekstin parhaimmistoa, rakastuin siihen kaikilla mahdollisilla tavoilla tai ainakin jotain sinne päin!

Ööää. Mulla piti olla vielä paljonkin sanomista, mutta kuten huomaat tää menee koko ajan ihan ohi asian, niin lopettelen tähän. Kiitos vielä tästä parhaudesta. ♥

// Oi ja aivan, nimi! Ihanaihanaihana. Tykkään sen sanaleikistä, Sateenvarjoisia, sateen varjoisia, sateen varjostamia ja hih. Tai ehkä vain kuvittelin. No kuitenkin. Ja sateenvarjo on kiva sana.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2011 21:10:11 kirjoittanut shayl »
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

Crywell

  • ***
  • Viestejä: 435
  • hullua hurskaammaksi
Vs: Sateenvarjoisia päiviä
« Vastaus #3 : 11.02.2011 00:58:48 »
Pieni sokerityttö. <3

Ei liikene mitään järkevää kommenttia, olen pahoillani. Mutta kaunis oli, tosi kaunis.
Aamuaurinkoja, kahvia ja teetä, mielikuvitusystäviä ja piirileikkejä.