Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen jouluni ilman häntä (S)  (Luettu 1311 kertaa)

Räntsäke

  • Vieras
Ensimmäinen jouluni ilman häntä (S)
« : 14.12.2015 17:15:07 »
Nimi: Ensimmäinen jouluni ilman häntä
Kirjoittaja: Ränts
Ikäraja: S
Paritus: Aaron/Markus (jos nyt puhutaan vielä parituksesta, kun toinen on kuollut)
Pituus: Fiklet
Genre: Jouluinen angsti


                           
Ensimmäinen jouluni ilman häntä


Joulu on tänä vuonna tavallista surullisempi. Tämä on minun ensimmäiseni ilman Markusta. Mutta loppujen lopuksi, kovasta ikävästäni huolimatta, joulu tuo tullessaan aavistuksen iloisempaa mieltä. Pimeyden keskelle ilmestyy värikkäitä valoja, lumi on satanut maahan ja postiluukusta kolahtelee joulutoivotuksia läheisiltä.

Sisareni on tullut luokseni. Meillä on aina ollut tapana viettää joulua yhdessä, joko hänen tai minun luona, mutta tänä vuonna olen erityisen kiitollinen tästä perinteestä. Olisi kamalaa olla täysin yksin nyt, kun Markus on poissa.

Ulkona on kipakka pakkassää, kun astelen hautausmaan portista sisään kynttilää kädessäni puristaen. Pehmeä, vastasatanut lumi narskuu kenkieni alla, kun kävelen hitaasti tuttuja polkuja pitkin. Ihmiset ovat jo käyneet tuomassa kynttilöitä haudoille. Tähän aikaan illasta ei ole minun lisäkseni muita. Hautausmaa on kieltämättä upean näköinen, kun pimeys on laskeutunut ja kaikki ne kynttilät loistavat ympärilläni.

En huomaa ajatella, mihin kävelen, mutta askelet johdattavat minut tutun, tummanharmaasta kivestä hakatun haudan luokse. Tiainen Markus Albert, lukee kultaisin kirjaimin.  Yksi kynttilä on jo tuotu, se palaa hiljalleen maassa hautakiveä vasten.

Siellä hän on nyt maannut viimeiset seitsemän kuukautta. Tämä vähän reilu puolivuotinen on ollut uskomattoman raskasta aikaa, enkä ole vieläkään oikein oppinut elämään ilman miestäni. Huokaisten avaan hautakynttilän kannen, kaivan taskustani sytyttimen ja alan napsuttaa. Sytytin vetelee jo viimeisiään, mutta saan kuitenkin liekin palamaan.

Kyykistyn haudan viereen ja luon katseen ylös taivaaseen. Huomaan yhden tähden loistavan muita hieman kirkkaammin.   

”Hyvää joulua, Markus”, kuiskaan sinne ylös.


« Viimeksi muokattu: 07.12.2016 20:42:26 kirjoittanut Ränts »

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen jouluni ilman häntä (S)
« Vastaus #1 : 01.05.2016 21:14:05 »
kuuskidi: Vau, kiva kun joku kaivoi tämän jo melko vanhahkon joulujutun Sanan säilän syövereistä. Ilmeisesti olin onnistunut tavoittamaan tunnelman, vaikka teksti onkin itselleni vieraalla aikamuodolla kirjoitettu ja sitä rataa... Mut vaikka tämä onkin kauhean surullinen, musta on kiva joskus kirjoittaa sellaisista oikeasti ikävistä asioista, kuten kuolemista tai syvästä surusta. Ja ääh, onneksi mulla oli kielitaitoinen kaveri vieressä, kun luin siun kommenttia, minä onneton kun en tuota englantia osaa tasan tippaakaan! : DD Mut siis, kiitos kovasti kommentista!

Puolimieli

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen jouluni ilman häntä (S)
« Vastaus #2 : 08.06.2016 15:06:04 »
Aww, tämä oli suloinen pieni pätkä. Pidin paljon yksinkertaisuudesta, ei turhia krumeluureja, ihan simppeliä tekstiä vain. En tunne hahmoja, joten en oikein osaa sanoa heistä mitään, mutta kaiken kaikkiaan he vaikuttavat kovin söpöiltä. Tunnelma oli kivasti luotu tekemättä sitä liian väkinäiseksi. Helppolukuista ja hyvää tekstiä, älyttömän hyvä juonen kulku. Pidin myös rytmistä ja temmosta jossa teksti eteni, supertärkeä asia teksteissä ja siinä oli hyvin onnistuttu tässä pätkässä. Pituus oli sopiva, ei liikaa eikä liian vähää. Älyttömän söpö pieni pätkä, kiitos hurjasti tästä!

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen jouluni ilman häntä (S)
« Vastaus #3 : 08.06.2016 17:22:17 »
Emanuel: Kiitän kommentista. : > Sillä tuskin on näin lyhyessä tekstissä väliä, onko hahmo tuttu, koska tunnelmahan tässä oikeastaan on se pääpointti. Hyvä juttu, jos onnistuin sen tavoittamaan. : )