Hmmm, ennen kuin uppoudun monologiini tuhansista lempinäyttelijöistäni, sanon kai nyt sitten minäkin sanasen noista Twilightin näyttelijöistä, joista ollaan jo jonkin verran puhuttu... :)
Eli siis henkilökohtaisesti inhoan
Kristen Stewartia, vaikka kukas minä olen arvostelemaan - noita neitokaisen huippuroolisuoritusleffoiksi mainittuja elokuvia kun en ole nähnyt. (Ainoastaan
Twilightin kolme ensimmäistä osaa,
Zathura ja
Operaatio luvaton vai mikä lie on tullut katsottua...) Jotenkin minuun ei vain iske se, että tytöllä on sama ilme koko ajan päällä ja se, miten tyttö puhuu koko ajan sellaisella samalla jännällä, tosi tunnistettavissa olevalla äänellä... Pidän Stewartia mielenkiintoisena ihmisenä ja inhoni perustuukin ehkä kaikkein varmimmin siihen, että kyseisen henkilön Bella-tulkinta on ihan syvältä... Kirjoissa kun Bella kuvataan helposti kiihtyväksi, punastelevaksi, eloisaksi ihmiseksi, kun taas Kristen näyttää
New Moonissakin ilman Edwardia onnellisemmalta kuin Twilightissa silloin kun on Edwardin kanssa ja umpirakastunut... Oikeastaan näin äkkiseltään tulee ainoastaan mieleen Twilightin huvimajatanssikohtaus, jossa olen Stewartista pitänyt...
Ja mitä taas
Robert Pattinsoniin tulee, rakastan hänen ilmeitään... :) Kyseisellä jätkällä on vaan ihan äärettömän ilmeikkäät kasvot! Onhan se muutenkin tosi omaperäisen näköinen sa sitä rataa, mutta ne ilmeet vaan on jotenkin söpöjä... :) Ja ennen kuin leimaan itseni ihan hirveäksi Pattinson-ihkuttajaksi, niin on pakko sanoa, että olen pettynyt jätkän näyttelijänkykyihin... Pistää vähän miettimään, että tykkäisivätköhän tytöt siitä läheskään yhtä paljoa, ellei jätkä olisi näytellyt Edwardina? Pidän Pattinsonia yhtenä niistä näyttelijöistä, jotka saavat aina samanlaisia rooleja ja mm.
Remember Me:n nähtyäni minulle tuli sellainen olo että "voi elämä". Jotenkin olisi kivaa, jos näyttelijät pystyisivät oikeasti vetämään kameran edessä useammanlaistakin kuin yhtä roolia... Mutta joo, eihän Pattinson ole vielä kovin monessa leffassa ehtinyt näytelläkään... Ehkä se työskentely vielä tästä paranee.. :)
Mielipiteitä, eikä kenenkään tarvitse vetää hernettä nenään, mutta mun mielestä se näyttelee yhtä hyvin kuin näkkileipä.
Ja sitä mä just ihmettelin, kun Robert vetää ihan törkeen mahtavan roolin Edwardina, varsinkin epäilyksessä kun Edwardin luonne tulee viimeinkin kunnolla esille.
Siis ihan vielä oma kantani tähän: Mielestäni Pattinson on loistava valinta Edwardiksi. Jätkän pitää vain tehdä ihan hirveästi töitä, että se pääsee siitä Edward-imagosta eroon. En kuitenkaan menisi sanomaan, että Pattinson vetää "törkeän mahtavan roolin Edwardina" - varsinkaan, kun mielestäni Edwardin rooli oli käsikirjoitettu juuri Epäilykseen ihan hirmu tönköksi... Eli ehkä tuo joidenkin ihmisten näkemä näkkileipämäisyys Edwardissa johtuu juuri siitä, että
Rosenberg ei osaa muuttaa kirjoja elokuvamuotoon? :)
*
Okei, vihdoinkin pääsen sitten topicin aiheeseen. XD
Oma, henkilökohtainen näyttelijäsuosikkini on
Johnny Depp, jonka joku täällä onkin jo maininnut... Minulla ei ole mitään hullua fanitusta päällä tai mitään, mutta arvostan tyypin näyttelijäntaitoja ihan suunnattomasti. Mies on osannut ottaa hoidettavakseen niin omaperäisiä, outoja ja fantastisia rooleja, että tyypille ei kyllä varmana käy sillä tavoin, että kaksi hänen esittämäänsä henkilöhahmoa muistuttaisi jollakin tavoin toisiaan. Hulluus, ulkopuolisuus, omaperäisyys ja kahjous nyt tietysti ovat tekijöitä, jotka yhdistävät Deppin roolihenkilöitä, mutta jostakin syystä tuollaiset henkilöt sattuvat kiehtomaan minua. :) Ja se hulluuskin on yleensä eri asteista ja erilaista - henkilöiden persoonat, maailmat ja taustat ovat täysin erilaisia. Olen nähnyt miehen elokuvista
Saksikäsi Edwardin,
Finding Neverlandin, Liisan Ihmemaassa, Cry-Babyn, (Corpse Briden), alun
Sweeney Toddista,
Don Juan DeMacron, Jalin ja suklaatehtaan, kaikki
Piratesit ja
Pienen suklaapuodin, ja pakko kyllä sanoa, että roolit, joita hän on niissä vetänyt, ovat ainutlaatuisia, upeita ja yksinkertaisesti loistavia. (Osa tästä saattaa tosin johtua siitä, että aika monet noista ovat enemmän tai vähemmän fantasialeffoja, joissa Depp esittää jotakin fantasiaörkkiä, mutta onpahan mies sitten valinnut hienoja, omaperäisiä rooleja itselleen... C:)
Naisnäyttelijöistä on pakko mainita
Helena Bonham-Carter, jonka näyttelijätyö
Pottereissa, Liisassa Ihmemaassa, Apinoiden planeetassa, Sweeney Toddissa, (Corpse Bridessa) ja
Jalissa ja suklaatehtaassa on ollut oikein omaperäistä, vahvaa ja sykähdyttävää. Bonham-Carterin roolisuoritukset ovat voimakkaita, toisistaan eroavia ja enemmän tai vähemmän hulluja, ja ne vain jotenkin kiehtovat... Erilainen näyttelijä ja hienot roolihenkilöiden tulkinnat... :)
Toinen brittinaisnäyttelijäsuosikkini on
Kate Winslet, jonka Oscar-voittoleffa
Lukija odottaa katsomistaan yöpöydälläni... Vaikka Winslett näyttää monissa rooleissaan samanlaiselta (=ihanan arkisen nätiltä), eikä hän ole näytellyt yhtä oudoissa elokuvissa kuin kaksi edellistä suosikkiani, pidän hänestä. Winsletin roolihenkilöt
Tahrattomassa mielessä, Titanicissa, Finding Neverlandissä ja
Järjessä ja tunteessa ovat niin erilaisia, ettei heitä voi sotkea toisiinsa (toisin kuin esim. äsken kritisoimani Pattinsonin, joka esittää ensimmäisessä elokuvassa väärinymmärrettyä vampyyria ja toisessa väärinymmärrettyä teiniä...). Kaikki edellisessä lauseessa luettelemani elokuvat sisältyvät elokuvien top 20 -listalleni, joten on ehkä aivan ymmärrettävää, että pidän näiden leffojen pääosassa loistavasta ihmisestä... :)
Brittinäyttelijöistä on mainittava vielä mahtava
Ewan McGregor, johon rakastuin erityisesti
Moulin Rouge!n nähtyäni... Kuka olisi uskonut, että Obi-Wan Kenobi osaa laulaa?! XD Kaveri vaan on yksinkertaisesti ihan äärettömän symppis... Ei ehkä kumminkaan päädy ihan kärkeen suosikkinäyttelijöideni listalla, mutta ihan äärettömän mahtava tyyppi joka tapauksessa...<3
Nuroemman sukupolven edustajista mainitsen kolme ihmistä (sattuvat muuten olemaan kaikki jenkkejä):
Channing Tatum,
Amanda Baynes ja
Ed Westwick. Kaikki ovat ihan äärettömän lupaavia näyttelijöitä, vaikka ovatkin aika harvoissa leffoissa vasta ehtineetkin näytellä... Channing Tatumiin ja Amanda Baynesiin rakastuin erityisesti "
She´s the Man"-leffan katsottuani.
Channing Tatumia ihastelin myös leffassa "
Step Up" (elokuva on muuten täydellinen osoitus siitä, että Twilightin käsikirjoittaja Melissa Rosenberg oikeasti
osaa käsikirjoittaa... New Moon ja Eclipce vaan jostakin syystä ovat ihan totaalisia floppeja...); jätkä tanssi ihan järkyttävän herkullisennäköisellä tavalla! Vähän häiritsee, kun jätkä on kasvattanut pidemmät hiukset itselleen esim. "
Haikein terveisin"-leffaa varten (joka pitäisi muuten katsoa...), ja jostakin syystä tuntuu, etta Tatum jää myös historiaan "yhtä roolia" vetävänä henkilönä... Tällä hetkellä pidän kuitenkin jätkästä aika paljon... ;)
Amanda Baynesin leffoja taas olen nähnyt tuon mainitsemani lisäksi kaksi kappaletta, eli
Hairspray on tullut katsottua ja samoin
What a Girl Wants (tai jotain sinnepäin). Neitokainen on pirteä, energinen ja hupaisa, ja mielestäni erityisesti She´s the Manin pääroolin vedettyään Baynes jää historiaan (Minäkö melodramaattinen? En toki! XD).
Ja mitä taas Ed Westwickiin tulee, siitä ei edes puhuta... Jätkä on vakavassa vaarassa tulla myös aika "persoonattomaksi" näyttelijäksi, koska on niin persoonallinen (mikä logiikka?!), ja erityisesti
Gossip Girlin Chuck Bassin roolia vedettyään, hänen on aika vaikea päästä eroon imagostaan... Olen tyypiltä katsonut leffat
S.Darko ja
100 Feet, ja niiden tunnelma on ollut sellainen, että Ed Westwick on sopinut niiden näyttelijäkaartiin aika loistavasti... Westwickissä on kuitenkin joka tapauksessa jotakin ihan äärettömän herkullista ja jätkä sattuu olemaan ihan äärettömän suloinen, joten hänestä on vain ihan pakko pitää... XD
Lisäksi on pakko mainita ihan äärettömän hienona näyttelijänä
Tobey Maguire, joka hämästyttää ilmiömäisen hienona Hämähäkkimiehenä kolmessa viimeisimmässä
Spidenman-elokuvassa... Siinä on oikeasti ihminen, joka niin osaa näytellä ja sopii rooliinsa! Kaikki ne sen liikkeet ja ilmeet ja kaikki ja yksinkertaisesti vau! Mun rippipappini sanoi, että joidenkin näyttelijöiden pitäisi jättää näytteleminen yhden tähtiroolin jälkeen siihen (puhuttiin
Taru Sormusten Herra -leffan näyttelijöistä erityisesti...), ja jos jonkun niin pitäisi tehdä, se on kyllä Maguire... Se vaan on niin Spiderman, ettei sitä voi kuvitella enää mihinkään toiseen rooliin... <3
Eipä tässä nyt sitten kai muuta sanomista ole... Vähän venyi tämä viesti, mutta mitäs siitä... XD Toivottavasti en onnistunut olemaan liian sekava... C:
- Narina