Kirjoittaja Aihe: Käännös: What's in a Name 13/13 S Harry & Sirius  (Luettu 10596 kertaa)

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Ficin nimi: What’s in a Name
Kirjoittaja: Nikani
Kääntäjä: Komu
Beta: Hidefini
Genre: Hurt/Comfort, AU
Ikäraja: S
Päähenkilöt: Sirius, Harry, Remus, Severus ja muita.
Varoitukset: Näyttämöllä on muutamissa luvuissa tosi OoC Vernon ja Snape!
Alkuperäinen teksti: tästä

Kirjoittajalta on lupa kääntämiseen, tässä katkelma lupaviestin vastauksesta; "Officially, you have my permission to translate my story, "What's in A Name", from English to Finnish and post it on Finfanfun in Finland."

A/N:” I’ve always been preferential to stories where Severus is not an evil bat and Sirius didn’t die (still in denial over that one, Ms. Rowling!). Seeing as this is AU anyway, I get to make attitude adjustments as I go to the various characters and I hope you enjoy them! All characters belong to J.K. Rowling. I just like to make things up with them as I go along...”

T/N: Miun eka käännös, että siihen malliin. Tässä tarinassa osa hahmoista on hieman erilaisia kun kirjoissa, mutta vaihtelu virkistää, eikö?  Hidefinille suurkiitoksen betaamisesta! Laitan kaks ekaa lukua kerralla koska luvut on suhteellisen lyhyitä. Kommentit on kivoja ja rakentavat erityisen tervetulleita.  Ps. alkuperäinen kirjoittaja olis otettu enkunkielisistä kommenteista!  :)






OSA 1 PETUNIA


Oli outoa vihata nimeä.

Kuullessaan monta vuotta omaa nimeään hoettavan mitä erilaisimmilla taivutuksilla, joista useimmat olivat erikoisen tylyjä, poika oli todellakin oppinut vihaamaan omaa nimeään.

Hän tuijotti kuvajaistaan peilistä: kolmetoistavuotias laiha, hontelo vartalo, kesyttämätön hiilenmusta tukka, jota ei voinut selvittää kampaamalla, suuret hohtavat vihreät silmät, jotka paljastivat hänen jokaisen tuntemuksensa riippumatta siitä miten kovasti hän yritti niitä salata. Ja sitten oli tietenkin se kirottu arpi.

Kulunut kouluvuosi oli ollut yhtä isoa muutosta, hämmennystä, pelkoa ja paljastusta. Hän oli saanut tietää, että hänen suuresti halveksimansa Professori Severus Kalkaros oli oikeasti vakooja Valon puolella ja välitti oikeasti pojasta paljonkin. Hänen suosikkiopettajansa Remus Lupin ei ollut ainoastaan ihmissusi, joka lähes tappoi hänet ja hänen ystävänsä, vaan oli, hänen kauhukseen, vaihtanut hänen vaippansa hänen ollessa pieni!
Mutta suurin paljastus oli se, että se mies, joka oli tietojen mukaan karannut Azkabanista tappaakseen hänet, oli oikeasti se ihminen joka oikeasti rakasti häntä enemmän kuin kukaan koko maailmassa, velhojen tai jästien. Sirius Musta rakasti häntä pyyteettömästi kummipoikanaan ja poikanaan ja eniten siksi että hän oli hän. Ei siksi, mitä hän oli tehnyt tai mitä hänen odotettiin tekevän tulevaisuudessa, vaan siksi kuka hän oli.
Harry Potter.

Kyllä. Se oli hänen nimensä. Hyvänä tai pahana, enimpinä päivinä pahana.
“Harry Potter!”
Hän hätkähti ajatuksistaan hänen tätinsä äänen kiiriessä kylpyhuoneen oven läpi, vaatien hänen huomionsa. Petunia Dursley ei koskaan kutsunut häntä nimellä muuten kuin kirkumalla. Riippuen hänen tekemistään virheistä päivän mittaan ääni nousi muutaman oktaavin. Jos Harry jätti siivotessaan yhdenkin tahran lattiaan, kirkuminen oli kohtalaisen siedettävää ja sain vain hänen korvansa soimaan. Jos se oli jotain vakavampaa, kuten päivällisen polttaminen pohjaan, kaikki koirat ympäri Englantia haukkuisivat tuskissaan korviensa puolesta...

Hän avasi oven kohdatakseen tätinsä vihan.
”Niin, täti?” hän sanoi pää alhaalla, silmät kohdistettuna tätinsä rumiin kotitossuihin.

Petunian sormi ilmestyi hänen nenänsä alapuolelle, pakottaen hänet perääntymään jotta hänen tätinsä sormi ei tökkäisi häntä nenään.
”Minun puutarhanhoitoklubini jäsenet ovat täällä neljän tunnin päästä. Mitkä ovat sinun tehtäväsi tänään?”

Harry ei katsonut vieläkään tätinsä silmiin.

”Leikata pensasaidat, kitkeä kukkapenkit, kastella kukat kevyesti kastelematta ruohoa, keittää teetä ja tehdä kurkkuvoileivät.”
Hän tiesi unohtaneensa jotakin kun Petunian nosti kätensä vyötärölleen. Harry rääkkäsi aivojaan muistaakseen mitä oli unohtanut, kun Petunia kysyi, “Ja mitä muuta, tyhmä poika?”

Hän näki sivusilmällä setänsä ilmestyvän portaiden ylätasanteelle ja katsahtavan häneen pikaisesti hiustensa alta. Vernon Dursley osoitti kädellään pienesti kohti Harryn makuuhuonetta.
”Anteeksi Petunia täti. Luulin että tarkoitat mitä minun pitää tehdä ENNEN kuin menen huoneeseeni ja olen hiljaa.”

”Katsotkin että teet juuri niin, Harry Potter tai tulet katumaan sitä.”

Uhkauksen myötä Petunia lipui käytävää pitkin makuuhuoneeseensa käyttääkseen lopun aamun meikkaamiseen ja vaatteiden valitsemiseen tehdäkseen hyvän vaikutuksen tuttaviinsa. Se myrkyllinen äänensävy, jolla Petunia oli sanonut hänen nimensä, leijui yhä ilmassa Harryn kääntyessä setänsä puoleen.


OSA 2 VERNON

Vernon Dursley katsoi sisarenpoikaansa tämän pysähtyessä hänen eteensä pää edelleen painuksissa. Hän oli helpottunut, että hänen vaimonsa oli yksinkertaisesti vain rynnännyt pois paikalta ilman räjähtämistä. Hän oli myös pahoillaan että pojan piti olla hänen vaimonsa vihan kohteena. Hän ei voinut tehdä mitään vaimonsa suhteen.

Hän laittoi painavan kätensä hellästi laihalle olkapäälle. ”Harry, oletko kunnossa?”

Vihreät silmät kohtasivat Vernonin säälivän katseen..

”Kyllä setä. Luulen että minä olin liian kauan kylpyhuoneessa tänä aamuna.”

Harry vihasi nähdä setänsä katsomassa häntä tuolla tavalla. Se sai hänet tuntemaan itsensä haavoittuneeksi eläimeksi joka oli jätetty kuolemaan. Yksinäiseksi ja ei-halutuksi.

”Luulen että minun pitää mennä nyt töihin.”

Dursley pudisti päätään pojan livahtaessa hänen ohitseen portaisiin ja siitä takapihalle aloittamaan töitään. Siitä päivästä lähtien kun poika oli jätetty heidän portailleen, Petunia oli vihannut tätä. Asiat olivat menneet vain huonompaan suuntaan kun poika oli käyttänyt ensimmäistä kertaa vahingossa taikuutta. Se oli tehnyt Petunian melkein hulluksi. Petunia oli raivonnut päiviä siskostaan ja tämän miehestä. Miten kamalia kummajaisia he olivat olleetkaan. Ja nyt…nyt Petunialla oli talossaan näiden poika.
Vernon astui makuuhuoneeseen jonka hän jakoi vaimonsa kanssa. Hän istui sängylle katsoakseen meikkaavaa vaimoaan, joka lisäsi meikkiä pitkälle luisevalle naamalleen. Petunia oli miehensä täydellinen vastakohta niin ulkonäyllisesti kuin henkisestikin. Mutta silti hän rakasti vaimoaan.

Näkiessään hänet peilistä Petunia hymyili ja pyysi miestään luokseen, “Vernon kulta, tulisitko ja auttaisit minua kaulakoruni kanssa. Sinä tiedät, etten saa ikinä lukkoa toimimaan kunnolla!”

Vernon meni vaimonsa taakse ja otti tarjotun korun lihaviin käsiinsä. Varovasti hän laski korun vaimonsa kaulalle ja sulki lukon. Hän suukotti hellästi vaimonsa olkapäätä ja astui taaksepäin. ”Siinä sinä istut Pet, kauniina kuin kevätpäivä.”

Petunia katsoi tyytyväisenä miestään hymy huulillaan ennen kuin alkoi etsiä korurasiasta yhteensopivia korvakoruja.

”Vernon kulta, menisitkö alas ja pitäisit silmällä sitä kammottavaa poikaa? En halua että mikään pilaa tätä päivää ja sinä tiedät millainen hän voi olla.”

”Tietenkin kulta”, Vernon vastasi kävellen kohti ovea.

”Olen varma että kaikki menee tänään hyvin.”

Hetken päästä hän astui ulos takaovesta pälyillen ympäri puutarhaa etsien sisarenpoikaansa. Viimein hän huomasi Harryn kitkemässä rikkaruohoja vajan takana.
Kuullessaan askelten äänen Harry kohensi asentoaan ja käänsi päänsä.

”Olen melkein valmis, setä. Ja pensaat eivät tarvitse siistimistä.”
“Minä tiedän, Harry.” Vernon mumisi.

”Eikä täällä ole paljon kitkemistäkään kun kitkit kukkapenkit viimeksi kaksi päivää sitten.”

Siinä se taas on, Harry ajatteli. Sääli. Merlin, miksi hänen pitää sääliä minua? Miksi hän ei vain käske Petunian jättää minua rauhaan? Sirius ei puhunut minulle noin kun hänen piti jättää minut. Hän kohteli minua kuin ihmistä, jolla on tunteet ja ajatukset, ei kuten kaksivuotiasta, joka itkee äitinsä perään.

Hän nousi ylös avaten vajan oven ja laittoi työhanskansa sinne. Sitten hän käveli talon seinustalle jossa puutarhaletku oli siististi kerällä.

Hän laski varovasti veden virtaamaan. Vernon asteli kuistille ja istui yhteen tuoleista pitämään Harrya silmällä.
“Harry, Harry, Harry… Sinä olet oikeasti hyvä poika. Sinä et tiedä miten paljon toivoisin että tätisi pystyisi näkemään taikovan puolesi lävitse, jotta hän näkisi sen suloisen lapsen sisälläsi.”

Suloinen lapsi narskutteli hampaitaan, lähes purren kieltään kun hänen setänsä kävi läpi kaikkia hänen hyviä puoliaan ja sitä miten surkeasti häntä oli kohdeltu. Vaivoin Harry sai jätettyä setänsä äänen taka-alalle ja keskittyi laskemaan kukille juuri oikean määrän vettä samalla toivoen, että saisi kirjeen kummisedältään missä tämä kertoisi, että hänet olisi vapautettu ja tulisi hakemaan Harryn pois.

Lopetettuaan kastelemisen hän keräsi letkun yhtä siistille kerälle kuin se oli ollut hänen aloittaessaan ja kääntyi lihavan miehen puoleen.

”Olen valmis, setä. Minun täytyy peseytyä todella nopeasti ja alkaa valmistella voileipiä.”

”Tietenkin Harry, tietenkin. Minä pidän tätisi kiireisenä muutaman minuutin sillä välin kun sinä peseydyt.”

Harry katsoi hiljaa kun mies katosi portaita pitkin sisälle taloon. Oikeasti Vernon tarkoitti vain hyvää ja yritti todella auttaa Harrya niin paljon kuin vain pystyi, mutta jatkuvan säälimisen pitäisi loppua. Hiljaa huokaisten Harry lähti peseytymään ja aloittamaan voileipien valmistuksen.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2016 18:55:30 kirjoittanut Arte »
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 4/13
« Vastaus #1 : 19.03.2010 21:48:04 »
Hiphei, kukaan ei oo sanonu tähän mitään, mutta laitan tänne nyt taas kaksi seuraavaa lukua, näitä on valmiina enemmänkin ja julkasen niitä tänne jos jollakin on kiinnostusta lukea!

Betana edellenkiin Hidefini, suurkiitokset!

OSA 3 DUDLEY

Peseydyttyään Harry käveli keittiöön. Ensimmäinen asia, jonka hän näki, oli hänen serkkunsa Dudley. Hän toivoi epätoivoisesti, että asiat sujuisivat paremmin tästä eteenpäin. Ilman ainuttakaan sanaa tai katsetta hän laittoi suuren teepannun hellalle ja väänsi sen päälle. Sitten hän avasi jääkaapin oven ja otti ulos leivän, kurkut ja kastikkeen voileiville, joita hänen tätinsä ja hänen pieni Kukkaiskerhonsa söivät aina heidän tavatessaan.

Dudley istui pöydässä kauhoen suuhunsa perunalastuja niin nopeasti kuin hän vain pystyi katsomalla samalla yhtä hänen suosikki tv-sarjoistaan. Kun pienempi poika astui huoneeseen, hän piti pienen tauon vain tuijottaakseen poikaa ja luodakseen tähän ivallisen katseen.

”Sehän on Harry Potter. Ihmepoika.”

Harry otti käteensä veitsen ja alkoi leikata leivästä viipaleita. Sitten hän otti käteensä yhden kurkuista ja alkoi juuri kuoria sitä kun TV sammutettiin yhtäkkiä.
“Sinä voit tehdä minulle samalla voileivän kun seisoskelet siinä, serkku. Tiedät kyllä millainen haluan sen olevan.”

Harry käänsi hitaasti päätään ja katsoi olkansa yli lihavaa teinipoikaa.

”Kyllä, voisin, mutta tiedän että kätesi eivätkä jalkasi ole murtuneet, joten voit nousta ylös ja tehdä voileipäsi itse. Minulla on aivan riittävästi tekemistä SINUN äitisi puutarhajuhlien takia.”

Dudley nousi ylös ja tömisteli toisen pojan luokse.

”Minä en välitä jos sinulla on muuta tekemistä. Haluan että sinä teet minulle voileivän JUURI NYT, tai muuten minä kerron äidille!”
Virnistellessään kurkulle Harry tuhahti; “Ja sinä oikeasti luulet että SINUN voileipäsi menevät äitisi voileipien edelle?”

Osa Harryn otsahiuksista valahti hänen silmilleen ja kiinnittämättä huomiota, hän sipaisi ne kädellään pois, yhä mulkoillen serkkuaan.

”Minä en usko. Olen varma että ”äippäsi” tekisi mielellään Diddiksi kullannupulleen voileivän sillä välin kun ilkeä, inhottava, pieni friikki velho tekee kaikki tärkeämmät leivät.”

Dudley tuijotti häntä hetken, katse kiinnitettynä otsaa komistavassa arvessa. Vuosien ajan hän oli luullut Harryn tapaan Harryn saaneen arven auto-onnettomuudessa, joka oli tappanut hänen vanhempansa, vain huomatakseen että sen oli aiheuttanut pimeän velho, joka oli yrittänyt tappaa pojan, jonka oli tarkoitus tuhota hänet. Nuori Dursley oli ollut tyrmistynyt huomatessaan, että oudot asiat, joita hänen nuorempi ja pienempi serkkunsa oli tehnyt, olivat välähdyksiä tämän velhotaustasta ja, että Harry ei ollut ainoastaan velho, vaan tulisi olemaan vielä jonakin päivänä todella voimakas sellainen.

Kaiken lisäksi suurin osa taikovasta maailmasta palvoi häntä! Koska hän oli peitonnut Volde-tai-jotain-sinneppäin, Harry oli kuin oman maailmansa kruununprinssi. Dudley oli nähnyt ihmisten lähestyvän häntä kun he olivat kaupungilla tullakseen kättelemään tätä tai kumartamaan tälle. Kun se iso jättiläinen oli vienyt Harryn tämän yhdennentoista syntymäpäivän jälkeen, ja kun Dudleyn siansaparo oli irrotettu, hän oli vaatinut tietää mitä tapahtui.
Velho! Kaikista maailman asioista, Harry sai olla velho!

Petunia oli selittänyt hänelle että tämä outo asia kulki joskus suvussa. Hänen sisarensa Lily oli ollut noita, ilmeisesti ensimmäinen Evansien suvussa. Dudley oli vaatinut tietää milloin HÄN saisi olla velho, jotta hän voisi kirota kaikki jotka tekivät hänet vihaiseksi.
”Sinusta ei tule yhtä”, sanoi hänen äitinsä musertavasti. ”Jos et ole näyttänyt merkkejä siitä tähän mennessä, et saa kirjettä niin kuin se pikku friikki..”

Dudley oli pakotettu katsomaan kun hänen inhottava serkkunsa pakkasi uuteen arkkuunsa kiiltäviä mustia kaapuja, liemitarvikkeita ja TAIKASAUVAN! Sitten oli myös se lintu, jonka se jättiläinen oli ostanut. Syntymäpäivälahja, Harry oli kertonut. Hänen ensimmäinen oikea lahjansa ikinä!

Seistessään keittiössä ja tuijottaessaan arpea, kaikki Dudleyn pettymykset vyöryivät hänen ylitsensä ja hän tönäisi pienempää poikaa voimakkaasti. ”Luulet että olet todella erikoinen, niinkö?” Hänen äänensä muuttui ivalliseksi naureskeluksi. “Harry Potter, velhoprinssi.” Hän tönäisi uudestaan pienempää poikaa. ”Harry Potter, velhomaailman kullannuppu.” Uusi tönäisy. ”Harry Potter, kaikista voimallisin.”

Harry Potter oli todella kiitollinen, että hänellä oli terävän veitsen sijasta kädessään kuorimaveitsi, kun Dudley töni häntä. Muuten hän olisi saattanut saada siitä inhottavan haavan tai hän olisi käyttänyt sitä isoon kiusaajaahansa. Hän pystyi kuulemaan toisen äänestä paistavan kateuden. Hän myös tiesi mistä se kumpusi.

”Typerys”, hän sanoi. ”Dudley, sinä et käsitä miten paljon kadehdin katsoa sinua kasvamassa perheesi parissa.”

Dudley perääntyi Harryn luota ja katsoi poikaa kun mielipuolta. ”Mitä sinä oikein tarkoitat? Sinulla on kaikkea: taikuutta, siisti koulu, kaikki voima, ihmiset palvovat sinua…”

”Mutta minulla ei ole PERHETTÄ, sekin rupikonna!” Harry kivahti. ”Sinulla on vanhemmat, sinua on hemmoteltu elämäsi joka sekunnin ajan, sinulle on syötetty kaikkea mahdollista ja annettu aina kaikki mitä keksit mankua. Sinun ei ole tarvinnut ikinä tarvinnut pärjätä ilman mitään! Minun on pitänyt pärjätä ilman äitiä ja isää, minut on lähetetty sänkyyn useimpina iltoina ilman ruokaa, minä olen raatanut kuin orja tässä talossa ja minä olen asunut komerossa 10 vuotta! En edes tiennyt että olen velho ennen kuin täytin yksitoista.” Hän kääntyi takaisin kurkkujen puoleen. ”Luulen että ansaitsen vähän onnellisuutta kaiken tämän jälkeen.”
 Dudley virnisteli. Kuvitella! Hän oli ollut aina kateellinen Harrylle tämän velhoudesta ja kaikki mitä Harry halusi, oli perhe. Miten säälittävää!

Unohtaen voileipänsä, lihava poika huojui kohti keittiön ovea. ”Tiedätkö, taidan tästä mennäkin viettämään aikaa äidin ja isän kanssa. Halusinkin uuden tietokonepelin. Harmi, että sinulla ei ole ketään joka välittäisi sinusta riittävästi ostaakseen sinulle mitään.
Harry aloitti kurkkujen viipaloinnin samalla ajatellen mitä Dudley oli juuri sanonut. Oli totta että hänellä ei ollut enää Lilyä ja Jamesia, mutta hänellä oli ihmisiä jotka välittivät hänestä. Ron ja Hermione olivat aina paikalla tukemassa häntä. He olivat hänen tukenaan kun hän oli loukkaantunut, he auttoivat kotitehtävissä, olivat järjen ääni ja useimmiten rikoskumppaneita.

Vaikka välillä vanha mies vaikutti etäiseltä, Harry tiesi, että Albus Dumbledore välitti hänestä ja tekisi mitä tahansa auttaakseen häntä. Oli myös Hagrid, vaikkakin hän oli puolijättiläinen, hän ei tuntenut ketään lojaalimpaa. Jopa Severus Kalkaros. Kulunut vuosi oli osoittanut Harrylle että hän välitti. Kalkaros oli luullut, että hänet täytyi pelastaa Siriukselta ja hän oli seurannut Kultaista kolmikkoa, kun he olivat menneet tapaamaan Hagridia sinä kohtalokkaana päivänä. Professori ei halunnut Harryn juoksentelevan ympäri Tylypahkan tiluksia ilman aikuisen valvontaa, mutta ymmärsi miksi he olivat menneet Hagridin mökille sinä iltana. Kun Remus Lupin oli unohtanut ottaa taikajuomansa ja muuttunut ihmissudeksi, Severus oli heittäytynyt kolmikon ja suden väliin suojellakseen heitä. Totta kai, JOS Remus olisi muistanut juomansa, hän ei olisi missään nimessä KOSKAAN vahingoittanut Harrya. Kalkaros puolestaan rakasti Harrya kuten sisarenpoikaa, jota hän ei ollut koskaan saanut, ja uhraisi henkensä hänen puolestaan.
Sitten, oli Sirius.

Hymy leikki pojan kasvoilla, kun hän lopetti kurkkujen pilkkomisen ja aloitti voileipien kasaamisen. Vaikka Harry oli ehtinyt viettämään hänen kanssa vain vähän aikaa, Sirius oli hänelle jo se isä, jota hän ei ollut koskaan tuntenut ja jonka puolesta hän oli aina rukoillut. Huolimatta Azkabanissa vietetyistä vuosista, hän oli vahva niin henkisesti kuin fyysisestikin. Hänellä oli myötätuntoa, jota kukaan muu ei voinut Harrylle antaa, ja hänen rakkautensa nosti hänet ylös tuonelan syvyyksistä pojan rinnalle, jota hän ei ollut nähnyt kymmeneen vuoteen, koska pelkäsi jonkun satuttavan häntä.

Harry oli halunnut niin kovasti lähteä Siriuksen mukaan sinä yönä kun hän ja Hermione olivat vapauttaneet hänet. Rakkaus miehen takaa-ajetuissa silmissä ja herkkyys hänen kosketuksessaan viipyi vieläkin Harryn sydämessä. Joka päivä hän odotti pöllön tuovan hänelle kirjeen Kummisedältään, toivoen hyviä uutisia.

Hän laittoi valmiit voileivät koristeelliselle lautaselle ja laittoi ne keskelle pöytää. Hän viimeisteli teen ja laittoi sen myös pöydälle kiinalaisten teekuppien kera. Hän oli juuri lopettanut pöytien pyyhkimisen kun Petunia saapui.

”Etkö ole vielä valmis, sinä kiittämätön poika?”
“Kyllä, Petunia täti. Olin juuri…”

Läimäytys ei ollut täysin odottamaton. Hän oli menettänyt kallisarvoista aikaa riidellessään Dudleyn kanssa, eikä ollut ehtinyt ulos keittiöstä oletetussa ajassa.
 
“Mene ylös huoneeseesi ja pysy siellä. En halua kuulla inahdustakaan sinusta koko loppu iltapäivänä.”

”Kyllä, täti.”
Harry kiersi hänen ohitseen ja kiisi rappusen ylös huoneeseensa sulkien oven hiljaa jäljessään, toinen käsi varovasti hieroen polttelevaa poskea. Hän katsoi ikkunaan toivoen näkevänsä pöllön, mutta siellä ei ollut mitään. Hitaasti hän asettui makaamaan sängylleen kippurassa. Ehkä hän voisi uneksia paremmista ajoista…jolloin Sirius olisi vapaa ja tulisi hakemaan hänet…



OSA 4 VOLDEMORT

Uni tuli nopeammin kuin Harry uskalsi odottaa. Hän ehti hädin tuskin asettua sänkyynsä ja alkaa miettiä Sirusta, kun hän jo matkasi kohti unimaailmaan. Aluksi hänen unensa olivat mukavia: hetkiä hänen ystäviensä kanssa Rohkelikon oleskeluhuoneessa, Pimeyden voimilta suojautumisen oppitunteja Remuksen kanssa, lentämistä Hiinokalla Siriuksen kanssa. Mutta sitten ne ottivat ratkaisevan käänteen kohti synkkyyttä.

Harry löysi itsensä seisomassa vanhassa talossa, joka natisi ja liikahteli pahaenteisesti. Läheltään hän kuuli ääniä, joista yksi kuulosti aivan kärmeskieleltä. Hän hiipi talon läpi, seuraten ääniä ja pysytellen varjoissa jottei kukaan pääsisi yllättämään häntä. Hänen edessään oli avoin oviaukko, joka johti erivärisillä ja kokoisilla kynttilöillä täytettyyn huoneeseen. Kynttilät hädin tuskin valaisivat pientä aluetta, joka näytti pimeyden tukahduttamalta.

Ovelta tähyillen, Harry näki takan edessä suuren käärmeen kerälle kiertyneenä, toisella puolellaan ylellinen nojatuoli. Käärme katsoi tuoliin ja puhui jollekin, joka oli piilossa tuolin syvyyksissä.

Mestari, olette vieläkin todella heikko ja väsytte helposti. Ettekö antaisi minun kantaa osaa suuresta taakastanne?

Pehmeä, kimeä ääni vastasi nojatuolista: “Kiitos rakas Nagini. Tiedän miten uskollinen olet minulle ja miten paljon haluat palvella minua, mutta tämä taakka minun täytyy kantaa itse.”
Harry lähes kaatui sisään huoneeseen, kun ovi nytkähti äkkiä auki kuin jonkin näkymättömän voiman vaikutuksesta. Kauhea ääni puhui. ”Ah, eikö se olekin Harry Potter, Poika-joka-eli-ärsyttääkseen-minua. Etkö tulisi sisään, rakas poika, ja viipyisi hetken seurassamme.”

Hän huomasi, ettei hänen jaloillaan ollut voimaa juosta pakoon ja, vaikka hän kuinka tonki taskujaan, hän ei löytänyt taikasauvaansa. Pehmeä naurahdus nojatuolista kiinnitti Harryn huomion ja hän astui hitaasti huoneeseen. Väristykset kulkivat hänen ruumiinsa läpi naurun tahtiin. Hän pysähtyi lähes keskelle huonetta, kasvokkain jättiläismäisen käärmeen kanssa. Hän käänsi katseensa nojatuoliin. Inho täytti Harryn ja hän mietti hetken oksentamista. Hänen edessään tuolilla lepäsi pää, jonka kapeat punaiset silmät tuijottivat häntä.
”Harry Potter, miten mukava nähdä sinua taas. Kuten voit huomata, viime kohtaamisemme jätti minut heikoksi, mutta voin taata, että seuraavan kerran kun kohtaamme, et pääse pakenemaan niin onnekkaasti.”
Keräten rohkeutensa ympärilleen kuten viitan, Harry kohtasi Voldemortin. ”Seuraavan kerran kun tapaamme, Tom, minä takaan, että olen valmiimpi kuin uskotkaan. Jonakin päivänä aion voittaa sinut ja lähettää sinut takaisin Tuonelaan. Tällä kertaa se ei tule olemaan vain vierailu, vaan lopullista!”

Tyly, vinkuva naurahdus vastasi hänen uhkaukseensa. ”Niinkö meinaat tehdä, poika?” Naurahdus vaihtui kiekuvaan nauruun, muistuttaen Harrya kynsien viiltämistä liitutaulua vasten. ”Olit onnekas viime kerralla. Orave oli heikko typerys, minun ei olisi pitänyt käyttää häntä. Se oli virhe, jota en tule toistamaan.”

Poika vapisi Voldemortin jatkaessa mielipuolista nauruaan, joka muuttui yhtäkkiä viekkaaksi. ”Tiedäthän Potter, että taistelemisen sijaan, voisit pelastaa itsesi ja säälittävien ystäviesi hengen vain yksinkertaisesti liittymällä joukkoihini. Yhdessä sinä ja minä voisimme helposti hallita tätä säälittävää pientä maata. Mieti sitä, rajaton valta voisi olla sinun.”
Hänen ei tarvinnut edes miettiä sitä. Hän tiesi, että Voldemort tappaisi hänet heti tilaisuuden saatuaan, olivatpa he sitten vihollisia tai kumppaneita. Hän ravisti päätään. ”En ikinä. En ikinä voisi seurata sinua. Kaikki sinussa on puhdasta vihaa, et tiedä mitään hyvyydestä tai rakkaudesta.”

Uusi naurunremakka purkautui tuolista ja Voldemortin ylimielinen ääni kaikui ympäri huonetta. ”Ah, Harry Potter. Sinäkään et tiedä mitään hyvyydestä ja rakkaudesta. Tiedän, minne Dumbledore laittoi sinut asumaan. Tiedän, mitä mieltä ”perheesi” on sinusta. Tiedän, että et muista vanhempiesi rakkautta, joten sinäkään, et tiedä mitään rakkaudesta.”

”Siinä sinä olet väärässä!” Harry huusi. ”Minä olen löytänyt rakkautta. Rakkautta uudelta perheeltäni, rakkautta joka ei ole sidonnaista vereen. Minulla on ihmisiä, jotka eivät näe minua Harry Potterina, Poikana-joka-elää; he näkevät oikean minäni! Vain Harryn!”

Voldemortin silmät kapenivat edelleen. “Todellako, pikkumies? Niinkö sinä luulet? No, minä olisin varovainen jos olisin sinä. Ihmiset, jotka ovat liian lähellä sinua, tuppaavat kuolemaan kuten vanhempasi ja heidän vanhempansa. Minä palaan voimiini nopeammin kuin uskotkaan ja silloin sinä kadut umpiniskaisuuttasi, Harry Potter.” Punaiset silmät liikkuivat yhtäkkiä suureen käärmeeseen joka oli katsellut heitä matoltaan takan äärestä. ”Nagini, iske kiinni!”
Ennen kuin Harry ehti pakenemaan, mammuttimainen käärme oli jo hänen päällään. Sen vartalo, joka oli yhä lämmin takkatulesta, puristui varmasti hänen ympärilleen pitäen hänet paikoillaan. Sen pää ilmestyi yhtäkkiä Harryn kasvojen eteen, saaden Harryn nykäisemään päätään taaksepäin vaistonvaraisesti…

…ja pudoten samalla lattialle sänkynsä viereen, henkeään haukkoen.

Harry jähmettyi, peläten päästäneensä jonkinlaisen äänen, joka toisi hänen tätinsä raivon mukanaan. Onni sattui suosimaan häntä, kun hän huomasi tätinsä ja tämän ystävien olevan vielä ulkona puutarhassa maistelemassa hänen työnsä tuloksia.

Hän nousi hitaasti jaloilleen ja istahti raskaasti sängylleen odottaen sydämenlyöntien tasaantumista normaaliin rytmiin. Juuri kun hän oli huokaisemassa helpotuksesta, äänekäs tumaus ikkunan suunnalta sai jälleen hänen sydämensä ylikierroksille. Katsellen ympärilleen, hän huomasi suuren kullanruskean pöllön istuvan ikkunalaudalla, hakaten ikkunaa nokallaan päästäkseen sisään.
Hän kompuroi nopeasti ikkunalle ja päästi pöllön sisään ennen kuin hänen tätinsä ehtisi huomata sitä. Se astui alas ikkunalaudalta ja loikkasi pehmeästi hänen sängylleen tarjoten toista jalkaansa Harrylle. Harry otti kirjeen varovasti sen jalasta ja antoi pöllölle muutaman pöllöherkun. Pöllö otti herkut kiitollisena vastaan ja lensi sitten takaisin ulos avonaisesta ikkunasta.

Hän rikkoi sinetin ja avasi kirjeen innokkaasti.

Rakas Harry,

Toivon, että tiedät, miten paljon kaipaan sinua ja että miten hankala minun oli jättää sinut. Sinä olet minulle arvokkaampi kuin oma elämäni, kuten se on minulle osoittanut. Minusta ei ole sinulle mitään hyötyä jos olen vankilassa, tai pahempaa. Tiedäthän, että teen kaikkeni puhdistaakseni nimeni, jotta voisin olla virallisesti huoltajasi ja viedä sinut pois Petunian ah-niin-rakastavaisesta-kodista.

Minulla on sinulle hyviä uutisia! Huomenaamuna, joku tulee hakemaan sinut Viistokujalle jotta voit ostaa koulutarvikkeesi ja tulla sitten loppulomaksesi minun luokseni. Albus on antanut luvan sinulle, jotta voit viettää loput lomastasi minun ja muutaman muun ystävän suojeluksessa.
Toivottavasti aika kuluu nopeasti, ja pian, todella pian, me saamme olla yhdessä kunnes palaat takaisin Tylypahkaan.

Ajattelen sinua jatkuvasti ja teen kovasti töitä maineeni puhdistamisen eteen. Näen sinut huomenna johonkin aikaan, Harry. Siihen asti, pidä leukasi ylhäällä ja nenäsi poissa hankaluuksista!

Kaikella rakkaudella,

Anturajalka


Harry pystyi hädin tuskin hengittämään. Huomenna! Enää vain yksi päivä tässä talossa, ja sitten hän pääsisi Siriukselle! Hän pudotti kirjeen sängylleen ja avasi ovensa hiljaa, kuunnellen talon ääniä paikantaakseen tätinsä. Hänen äänensä kuului heikkona, joten hän oli vielä ulkona ystävättäriensä kanssa. Hänen setänsä piiloutui aina makuuhuoneeseensa, jottei hänen tarvitsisi kuunnella kanojen kaakatusta.

Hän käveli nopeasti käytävän päähän, serkkunsa makuhuoneen ohi (Dudley oli kadonnut kaverinsa luokse), koputti pehmeästi setänsä makuuhuoneen oveen ja kuiskasi. ”Vernon setä?”
Hänen setänsä raskaiden askeleiden äänet kertoivat Harrylle miehen olevan matkalla ovelle. Muutamaa hetkeä myöhemmin ovi aukesi. ”Harry? Miksi et ole huoneessasi?”

”Sain kirjeen, setä. Joku tulee hakemaan minut huomisaamuna ja minun pitää pakata tavarani. Voisitko hakea arkkuni komerosta?”
Iso mies nyökkäsi. ”Totta kai, Harry. Haen sen myöhemmin. Vien Petunian ja Dudderin tänä iltana jonnekin illalliselle ja selitän heille että olet lähtemässä hieman aikaisemmin. En usko, että siitä koituu ongelmia."

 “Kiitos setä. Minun on varmaan parasta mennä takaisin huoneeseeni.”

Mies taputti kevyesti häntä olkapäälle kun hän kääntyi ympäri ja palasi hiljaa huoneeseensa. Siellä Harry alkoi etsiä tavaroitaan ja pinoamaan niitä siisteihin pinoihin ennen arkkunsa saapumista. Ainoat asiat, joita hän ei pakannut vielä, olivat muutamat tarkoin valitut aarteet, joita hän säilytti irtonaisen lattialaudan alla sänkynsä alapuolella. Hän säästäisi ne viimeisiksi, jottei hänen tätinsä näkisi niitä.

Nyt hänen täytyi vain odottaa huomista!

« Viimeksi muokattu: 22.03.2010 21:26:42 kirjoittanut Komu »
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Hidefini

  • ***
  • Viestejä: 11
  • Syön sut ~
    • pimeä nurkkaus
Vs: Käännös: What's in a Name osat 4/13
« Vastaus #2 : 21.03.2010 21:18:10 »
Ää. Nyt mä löysin täältä virheen. Ou my god. Tuolla ihan nelosluvun lopussa, kun Vernon selittää, että se vie Petunian ja Duddleyn syömään, niin sen repliikin lopusta puuttuu heittomerkki. Hups.

No kuitenkin. Tykkään tästä. Kaikki ficit, joissa hahmot on mahdollisemman epätodellisia on ihania, koska niissä ei oo niin paljon tyhmiä kliseisyyksiä ja ne on paljon vapaampia. Semmosia virkistäviä. Hih. Tää saa mut hymyilemään, oikeesti. Vernon tollasena lällynä ja sitten kaikki tukee Harrya, vaikka Harry ei ees haluis säälipisteitä. Lutusta.

Okei, mun kommentti näyttää masentavalta, koska en keksi nyt mitään uutta sanottavaa, enkä haluu alkaa toistamaan itteeni niihin betankommentteihin, enkä mä kyl muista ees mitä niissä on lukenu, et sen puolee. Mut ah. Tykkään ja sillee. Hih.
Tonight I'm the prettiest zombie alive
I'm alive, I'm alive, I'm alive
And I don't care what it takes I'm gonna win the prize
I'm gonna kill miss America

Ruskapoika

  • Kivikuorinen
  • ***
  • Viestejä: 1 547
  • Mock me.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 4/13
« Vastaus #3 : 22.03.2010 22:56:01 »
Ensimmäinen käännöksesi?! Suomennat kyllä todella hyvin :)

Vernon on jotenkin sympaattinen tuollaisena Harrya tukevana, hänestä olisi kyllä mukava lukea enemmänkin tuollaisena.  Juoni on muutenkin mielenkiintoinen, harmi vain, että nuo luvut on noin lyhyitä. Olisin mielleläni lukenut jo nyt paljon enemmän! Suomennoksia on minusta kauhean vaikea kommentoida, mutta toivottavasti sinullekelpaa tälläinen lyhyt :D

Suomennat siis hyvin ja mukavaa, että olet alkanut suomentamaan tätä; itsellä ei riittäisi englannin taito lukemaan alkuperäistä ;D Jatkoa toivottavasti saadaan piaan tänne luettavaksi; täällä on nimittäin yksi nälkäinen lukija :-*

~Ruskapoika
Hei homepää! Leikitäänkö sanahippaa, jos saatais aikaan tarinoita?

Sirina Black

  • Queen of the Beasts
  • ***
  • Viestejä: 4 172
  • Love is a killer that never dies.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 4/13
« Vastaus #4 : 22.03.2010 23:14:19 »
Okei.. Juuri äsken löysin tämän..  ;D

Eh, harvemmin luen suomennoksia ja jos luen niin vain tietyillä parituksilla, mutta tuo ficin otsikko oli jotenkin puoleensavetävä. ;D Ja toisekseenkin en koskaan pidä Harrysta hahmona, mutta toisinaan on pakko avartaa omaa maailmankuvaansa eikä olla vain ns. sisäsiittoinen paritusten suhteen.

Hyvin olet suomentanut ficciä, kuullostaa aika mielenkiintoiselta tähän mennessä.  ;)

Eh, mitäs muuta... Jatkoa odotellessa!
Sodan ensimmäinen uhri on totuus.

Index librorum prohibitorum.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

Kahvin tulisi olla mustaa kuin helvetti, väkevää kuin kuolema ja makeaa kuin rakkaus.

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 6/13
« Vastaus #5 : 25.03.2010 22:25:51 »
Ihanaa, kommentteja! Vietin viime viikon lomaillen, joten en oo ehtiny vastailemaan, mutta laitan nyt pari uutta lukua! Lisää tulee taas sitten kun elämältäni kerkiän.

Ääh, apua, mitä oikeen vastaan teille, tää on ihan uus homma!

Hidefini: Moka korjattu. Etkä sie mitään ittees toista, pääasia että kommentoit  :D
Ruskapoika: Ihana että tykkäät! Kiitos innostavasta kommentista!
Sirina Black: Kiva että tää sai kokeilemaan jotain uutta. Äh, en osaa sanoo mitään muuta  ;D

Ja sitten itse asiaan... Hidefinille jälleen kiitosta laadukkaasta betamisesta!

OSA 5 REMUS

Seuraavan aamuna Harry heräsi aikaisin, tarkastamaan ja tarkastamaan vielä uudelleen että hän oli pakannut kaiken tarpeellisen turvallisesti arkkuunsa, jonka hänen setänsä oli tuonut ylös eilen illalla. Hän ei tiennyt mitä Vernon oli sanonut Petunialle, mutta kun he tulivat takaisin illalliseltaan, Petunia lähes tanssi ilmassa ja jätti täysin huomioimatta arkun siirtämisen Harryn huoneeseen. Kun hänen setänsä toi sen hänen huoneeseensa, hän ei sanonut mitään Harrylle (Petunia kurkki ovenraosta vahtimassa), mutta hän vinkkasi pojalle silmää ja soi tälle pienen hymyn.

Harry keräsi varovasti tavaransa lattialankun alta ja pakkasi nekin mukaan. Taikasauvan hän jätti taskuunsa. Hän tiesi, ettei voisi käyttää sitä kesäloman aikana, mutta hänestä oli lohduttavaa pitää sitä mukana, etenkin eilisen Voldemort-unen jälkeen.

Vaikka Petunia tiesi, että Harry lähtisi tänään, hän ei vapauttanut poikaa ruoanlaittovuorostaan vaan komensi tämän alakertaan kokkaamaan ”mukavan, ison, terveellisen aamiaisen” hänen ”rakkaalle Diddidumkselleen”.

”Terveellisyys” ei ollut sallittu sana Dursleytten talossa, mitä tuli Dudleyhyn. Lukematon määrä munia, kaksi tai kolme pakettia pekonia, pino pannukakkuja ja kokonainen leipä kruunasivat aamiaisen. Harryn ajatukset harhailivat kirjeessä kun hän paistoi viimeistä pannukakkua. Hän tuli palautetuksi todellisuuteen Petunian läpsäyttäessä häntä poskelle, kiljuen Harrylle tämän tuhlaavan hänen ruokaansa.
Rangaistukseksi, Petunia käski hänen seisomaan tiskipöydän ääressä ja syömään palaneen pannukakun ilman lisukkeita. Harry irvisti. Hänen mielestään pannukakku ei vain ollut pannukakku ilman voita ja siirappia. Irvistys maksoi hänelle toisen läpsäisyn samalle poskelle, saaden posken punoittamaan ja polttelemaan vielä pahemmin. Muut perheestä istuivat pöydän ääreen nauttimaan Harryn kovan työn tuloksista, hänen ottaessaan pienimmän mahdollisen palasen palaneesta pannukakusta ja rukoillen ihmettä, jotta hänen ei tarvitsisi syödä palanutta pannukakkua loppuun.

Ovikello soi.

Harry lähestulkoon lensi ovelle, kiittäen samalla Jumalaa joka pelasti hänet, ja kiskaisi oven auki. Pitkä, laiha mies, joka seisoi ovella, soi pojalle säteilevän hymyn samalla kun poika hyppäsi miehen kaulaan.

”Remus!”

Pehmeän, iloisen naurun saattelemana, Remus Lupin sulki hoikan lapsen syliinsä ja veti tämän lähelleen halaukseen. ”Hei Harry. Miten menee?”

”Loistavasti, nyt kun olet täällä!” vaimea ääni vastasi, pojan pään ollessa kaivautuneena Remuksen rintaan.

Remus nauroi pehmeästi ja taputti laihaa selkää. ”Olen varma, että olet innoissasi Anturajalan tapaamisesta ja Viistokujalle menemisestä. Oletko jo pakannut kaiken ja valmis lähtemään?”

”Eilen illasta lähtien.” Harry sirkutti, kun hän viimein vapautti entisen opettajansa halauksesta ja suoristi itsensä. ”Minä käyn hakemassa tavarani yläkerrasta.”

Ennen kuin hän ehti liikahtaakaan, Remuksen käsi oli lennähtänyt hänen leualleen ja käänteli nyt hänen päätään puolelta toiselle. ”Harry, mitä tapahtui?”

Hän oli jo ehtinyt unohtanut aamiaisella saamansa läpsäisyt, ja tajusi nyt, että hänen poskensa oli luultavasti vieläkin punainen iskusta.

”Ei se ole mitään. Älä huolehdi siitä, Remus.”

Ihmissusi kurtisti kulmiaan, saaden osan kasvojensa arvista kiristymään niin, että hän näytti ankarammalta, kuin mihin poika oli tottunut.

”Tämä ei näytä ’ei miltään’. Tämä näyttää siltä, että joku on lyönyt sinua.”

Meripihkan väriset silmät kohtasivat vihreät. Miehen äänestä heijastui huoli. “Harry?”

“Se on okei, Remus. Oikeasti. Se oli vain väärinkäsitys tänä aamuna aamiaisella. Ei se edes satu, oikeasti!” Harry yritti epätoivoisesti pyyhkiä huolen entisen opettajansa silmistä.

”Ei sillä ole väliä sattuiko se vai ei, Harry, vaan sillä, että joku on lyönyt sinua kasvoihin. Ymmärrän ruumiillisen rangaistuksen, tarkoitan selkäsaunaa, jos olet tehnyt jotain todella typerää tai hengenvaarallista, mutta EN lyömistä kasvoihin!” Remus tiesi, että hän kuulosti vihaiselta, mutta ei voinut sille mitään. Hän oli niin huolissaan pojasta, ja siitä, että joku satutti hänen parhaan ystävänsä poikaa, varsinkin kun hän ei voinut tehdä asialle mitään.

Harry tunsi Kuutamosta tihkuvan huolen ja hänestä tuntui koko ajan pahemmalle, koska hän ei tiennyt miten vakuutta mies siitä, ettei mikään ollut vialla. Hänellä ei ollut koskaan ollut ketään joka välitti hänen terveydestään ja hyvinvoinnistaan, joten hän ei tiennyt miten selviäsi tilanteesta. Viimein, hän antoi vastojensa ottaa vallan ja astui lähemmäs aikuista velhoa.

Remus hätkähti hieman, kun poika yhtäkkiä kiersi käsivartensa hänen vyötärölleen ja hautasi kasvonsa ihmissuden rintaan kuiskaten, ”Se on ihan okei, Remus, oikeasti, se on okei. Kiltti, älä suutu!”

Hän halasi poikaa tiukasti, toinen käsi hieroen rauhoittavasti ympyröitä hänen laihalla selällään, yrittäen lohduttaa.

”Anteeksi Harry. Minun ei ollut tarkoitus säikäyttää sinua. Minä olin vain huolissani siitä, että joku satuttaa sinua.”
Päättäen olla yrittämättä muuttaa asioita pahemmiksi kuin ne oikeasti olivat, Harry venytti totuutta niin pitkälle kuin vain kehtasi.

”Minä todellakin mokasin tänään aamiaisella, Kuutamo. Olin tekemässä pannukakkuja ja aloin haaveilla omiani. Pannukakut paloivat todella pahasti, enkä siltikään kiinnittänyt niihin huomiota. Tätinikään ei saanut huomiotani, joten hän läpsäisi minua. Ei hän läpsäissyt kovaa, mutta ihoni punehtuu todella helposti.”

Remus ei uskonut sanaakaan Harryn puheista, mutta hän päätti antaa aiheen olla, jottei järkyttäisi poikaa lisää. Hän päästi nuoren velhon otteestaan. ”Hyvä on Harry, jos sinä niin sanot. Miksi et menisi nyt hakemaan arkkuasi, niin minä menen ilmoittamaan perheellesi, että tulin hakemaan sinut. Oletan että he ovat keittiössä, kun mainitsit aamiaisen?”

”Kyllä, herra” hän osoitti oikeaa oviaukkoa ja ampaisi sitten portaita pitkin yläkertaan hakemaan tavaroitaan.

Remus huokaisi nähdessään pojan innon ja astui sitten keittiöön. Kaikki toiminta keittiössä pysähtyi kun hän astui huoneeseen. Hän sai osakseen kahden aikuisen ja yhden pienemmän teini-ikäisen valaan jakamattoman huomion.

”Hyvää huomenta. Olen Remus Lupin, Harryn entinen professori. Tulin hakemaan hänet loppukesäksi.”

Vernon nousi hitaasti tuoliltaan ja ojensi kätensä pitkälle miehelle. ”Vernon Dursley, herra.” Hän heilautti kättään kahta muuta ihmistä kohti. ”Vaimoni Petunia ja poikamme Dudley.”

Remus nyökkäsi kohteliaasti kahdelle muulle asukkaalle, ennen kuin käänsi meripihkan väriset silmänsä ylilihavan miehen puoleen. ”Onko Harry kertonut teille missä hän aikoo viettää loput kesälomastaan?”
Vaikka Vernon nyökkäsi, Petunia puhui. ”Minä en välitä missä se pikku friikki asuu, kunhan se on mahdollisimman kaukana minun perheestäni. Jos mitenkään mahdollista, pitäkää hänet koko hänen loppu elämänsä ajan, jottei minun tarvitse kestää hänen outoa käytöstään ja ihmeellisiä puuskiaan enää ikinä!”

Ihmissuden silmät leimusivat vihasta, kun joku loukkasi hänen pentuaan. ”Harry EI ole mikään friikki, rouva. Hän on velholapsi ja täysin normaali sellainen. Uskokaa minua, teen kaikkeni, jottei hänen tarvitse palata tähän taloon enää ikinä, mihin häntä ei selvästikään haluta, eikä häntä rakasteta.”
Petunian luiseville kasvoille nousi tyytyväinen hymy. ”Loistavaa! Olen niin iloinen kuullessani tuon!”

Ennen kuin Remus ehti syöksyä naisen kimppuun tai kirota tätä, Harry ilmesty hänen vierelleen hengittäen raskaasti raahaten mukanaan arkkuaan. ”Olen valmis, Kuutamo.”
Hän katseli poikaa huolissaan ja pohti, miten paljon tämä oli mahtanut kuulla. Pojalla oli kuitenkin kasvoillaan syytön ilme, tämän nykiessä miestä kädestä, vaatien lähtemään.

”Hyvä on Harry. Lähdetään sitten, eikö niin?”

Harry hymyili hänelle ennen kuin hän huiskautti kättään. “Heihei Vernon-setä, täti, serkku. Hyvää kesää!” Sitten hän hypähti yhä avoimelle ulko-ovelle ja siitä kuistille.

Remus mulkoili perhettä hetken ja seurasi sitten iloista teiniä ulos talosta sulkien oven perässään. Kääntyessään pojan puoleen, hänen huolestuneisuutensa tuli takaisin.

”Harry, miten paljon kuulit siitä mitä keittiössä puhuttiin?”
Harry rypisti otsaansa kuullessaan muutoksen Kuutamon äänensävyssä. ”En kuullut mitään Remus. Pitikö minun?”

”Ei, ei. Ei tietenkään.” hän vakuutteli Harrylle, iloisena siitä, ettei herkkä poika ollut kuullut tätinsä viiltäviä huomautuksia.

”Anna kun kutistan arkkusi. Sitten kävelemme vähän matkaa katua pitkin, ennen kun minä kaikkoonnutan meidät molemmat Viistokujalle.”
Hymyillen iloisesti Harry antoi arkkunsa Remukselle ja katsoi kun tämä kutisti sen ja laittoi sen sitten taskuunsa. Harry peitti huolella sen, että hän oli oikeastaan kuullut kaiken, mitä Remus ja Petunia olivat puhuneet. Hän tiesi jo entuudestaan tätinsä mielipiteen, mutta hän ei halunnut kuulla enää koskaan Kuutamon sanovan hänen nimeään niin säälivästi. Jos olisi jotain millä hän voisi estää sen, hän tekisi sen!

”Valmiina?”
 Nyökäten, poika astui lähemmäs häntä ja kietoi kätensä ihmissuden kapealle vyötärölle. Remus kietoi toisen kätensä Harryn ympärille ja kaikkoonnutti heidät tiehensä.


OSA 6 RITA LUODIKO

Remus ilmiinnytti heidät pienelle kujalle lähelle Vuotavaa noidankattilaa. Hän johti pojan sisälle kysyen: “Miten olisi aamiainen ennen shoppailua?”

Harry katsoi miestä hämmästyneenä, ”Shoppailua? Luulin, että meidän piti vain tulla ostamaan koulutarvikkeeni tulevalle vuodelle.”

”Niin me tulimmekin,” kuului pehmeä vastaus. “Mutta sinä tarvitset myös uusia kaapuja, vaatteita… ja on myös muutamia muita asioita, jotka minun täytyy ostaa.”

Teini nyökkäsi. ”Minun täytyy vain ensin käydä Irvetassa nostamassa rahaa holvistani.”

”Eip.”

Harry pysähtyi niille jalansijoilleen. “Mitä tarkoitat?”

Ihmissusi pyörähti hämmästyneenä ympäri, nähdessään Harryn seisomassa paikoillaan keskellä lattiaa. Hän käveli takaisin pojan luo ja laski kätensä tämän olkapäille. ”Tarkoitan, että et tarvitse rahaa tänään. Minulla on kaikki kaljuunat joita tarvitsemme.”

Harry oli hämmästynyt, miten vanhempi velho olisi voinut saada sellaisen määrän rahaa, mutta ei kehdannut kysyä asiasta mitään. Remus, joka oli mestari ilmeiden lukemisessa, etenkin tämän pojan, jonka kasvot olivat rehelliset ja avoimet, kääntyi ja taputti pojan selkää saadakseen tämän taas liikkeelle. He istuutuivat pieneen, huomaamattomaan pöytään pubin nurkassa. Kun he olivat istuutuneet, Remus selitti asian Harrylle.

”Anturajalka on julistanut, että olet nyt hänen vastuullaan. Hän ottaa tehtävänsä hyvin vakavasti, joten hän on sitä mieltä, että hänen tulisi osallistua kaikkiin sinun kuluihisi tästä eteenpäin. Hän vannoin, että et jää ilman mitään, mikä on sinulle tarpeen.”

Kyyneleet pulppusivat smaragdinvihreistä silmistä Harryn kääntyessä kohti seinää, yrittäen peittää niitä mieheltä joka istui hänen vastapäätään. Oli uskomatonta, että niin monen laiminlyödyn vuoden jälkeen hänellä oli joku, joka halusi huolehtia hänestä ja rakastaa häntä.

Remus nojasi taaksepäin tuolissaan ja antoi pojalle aikaa koota itsensä ennen tarjoilijan kutsumista.
Hän vilkaisi poikaa kysyen, ”Harry, mitä sinä haluat syödä, vai tilaanko minä meille molemmille jotakin?”
Pieni mytty vastasi heilauttamalla kättään juuri ja juuri näkyvästi. Mies nyökkäsi hyväksyvästi. Kääntyen nuoren naisen puoleen, hän tilasi haudutettuja munia, leipää, pekonia ja keitettyjä perunoita kahdelle. Kun nainen lähti toimittamaan tilausta, ihmissusi kysyi: ”Oletko kunnossa?”

Pyyhittyään hätäisesti silmänsä, Harry nyökkäsi. “Anteeksi Remus. Sinä vain yllätit minut. En ikinä uskonut, että hän tekisi jotain tuollaista.”
Mies kurtisti kulmiaan. “Ja miksi et? Sinä olet pieni lapsi, joka tarvitsee kunnollista huolenpitoa.” Kuutamo heilautti kättään, saaden pojan sulkemaan suunsa juuri tämän aikoessa protestoida. ”Sanoin kunnollista huolenpitoa, EI sellaista ’huolenpitoa’ jota sait osaksesi tädilläsi. Anturajalka on palvonut sinua siitä päivästä lähtien kun synnyit, jopa ennen sitä kun James ja Lily pyysivät häntä kummisedäksesi. Ja siitä puhuen, velhomaailmassa on täysin normaalia, että jos vanhemmille tapahtuu jotain, kummi ottaa lähes aina orvon lapsen ja kasvattaa tätä kuin omaansa.

”Mutta miksi? Tarkoita, mitä jos heillä on jo oma perheensä ja omat lapset ruokittavana? Miksi kukaan haluaisi ottaa vapaaehtoisesti yhden suun lisää ruokittavaksi ja vaatetettavaksi?”
Remus nojasi eteenpäin, tavoitellen teinin jakamatonta huomiota. ”Harry, kaikki perheet eivät ole velhomaailmassa Weasleyn perheen kaltaisia. Yleensä perheillä on yksi tai kaksi lasta, korkeintaan kolme. Joskus kummit eivät vain kasvata kummilastaan kuten omaansa, vaan myös adoptoivat hänet, saaden tämän kuulumaan molempiin perheisiin. Minä uskon, että jos Sirius saa nimensä puhdistettua, hän tulee tekemään niin sinulle.”

Heidän keskustelunsa keskeytyi tarjoilijan tuodessa heidän aamiaisensa. Harry oli iloinen keskeytyksestä jolloin hän sai aikaa koota itsensä ja tunteensa. Idea siitä, että Sirius saattaisi adoptoida hänet, oli tyrmistyttävä. Miksi hän halusi kahlita itsensä teiniin, joka ei kuulunut häneen sukuunsa ja jonka selkään oli lähes kirjaimellisesti kirjoitettu neonvärisillä kirjaimilla ”Poika-Joka-Elää!! Tulkaa ja napatkaa hänet!!”

Huolimatta hänen sekavista tunteistaan tuoreen aamiaisen tuoksu oli houkutteleva ja hän ahtoi siitä sisäänsä niin paljon kuin vain pystyi, vajoten sen jälkeen tuoliinsa ähkien. Remus, joka oli myös syönyt hyvällä ruokahalulla, virnisti hänelle. ”Tuntuuko paremmalle?”

Poika taputti vatsaansa, ”Tuntuu täydeltä.”

”Hyvä, jos olet valmis, voimme aloittaa shoppailun?”

Harry nyökkäsi innokkaasti. Mitä nopeammin se olisi ohi, sitä nopeammin hän näkisi Siriuksen.
Remus jätti pöydälle rahaa maksuksi aamiaisesta ja auttoi sitten pojan ylös tuoliltaan, nyökäten kohti ovea joka johti Viistokujalle. He ehtivät ottaa vain muutaman askeleen, kun jokin hyvin värikäs hypähti heidän eteensä, pakottaen heidät pysähtymään.

 “Harry Potter!”

Hän hypähti vaistonvaraisesti poispäin toimittajasta, törmäten pehmeästi takanaan olevaan ihmissuteen. Yksi käsi nousi Harryn olkapäälle, vakuuttaen että hän ei ollut tilanteessa yksin. Hän tunnisti ärsyttävän naisen ja hänen itsestään kirjoittavan sähäkän sitaattisulkakynänsä.

”Anteeksi, Rouva Luodiko, väistäisittekö?”

Väistämisen sijaan, hän liikkui lähemmäs heitä. ”Harry Potter, missä olet piilotellut koko kesän? Olen yrittänyt etsiä sinua haastateltavaksi. Mitä mieltä olet ministeriön virheestä päästää Sirius Musta pakenemaan Tylypahkasta lukukauden lopuksi? Pelkäätkö vieläkin henkesi puolesta? Viitsisitkö kertoa lukijoille miten kauheaa on, kun joku jahtaa sinua jatkuvasti? Miltä tuntuu tietää, että mies, joka joskus oli vanhempiesi paras ystävä, sinun lapsenvahtisi, joka joskus vaihtoi vaippasi, on nyt sinun pahin vihollisesi?”

Harry perääntyi taaksepäin. ”Vaihtoi vaippani?!”

Mies hänen takanaan lähes tukehtui nauruun kuullessaan Harryn reaktion. Mitä voit odottaa teinin vastaavan johonkin tuollaiseen! Hän astui eteenpäin, työntäen pojan syrjään. “Olen pahoillani rouva Luodiko, mutta Harry on menossa asioilleen Viistokujalle ostamaan koulutarvikkeensa ja meillä on kiire.”

Ikävä kyllä, nainen jätti täysin huomioimatta Remuksen varoituksen ja yritti sännätä Harryn perään. ”Harry Potter, elätkö jatkuvassa pelossa, että Sirius Musta voi ilmestyä mistä vain ja kirota sinut?” Aggressiivinen toimittaja ei vain tajunnut häipyä hyvän sään aikana. ”Harry, suunnitteletko sinä kostoa hänelle…HEI!” Rita alkoi kirkua raivoissaan. ”Se on minun, senkin tollo! Miten sinä kehtaat?!”

Tässä tapauksessa tollo oli hyvin ärsyyntynyt ihmissusi, joka oli nykäissyt Ritan sulkakynän itselleen ja katkoi sen siististi palasiksi. Sitten hän siirtyi pergamentin kimppuun ja silppusi sen pieniksi kappaleiksi. Hän käänsi palavat meripihkanväriset silmänsä kohti tunkeilevaa naista, saaden tämän hiljentymään. ”Siirry, ja jätä hänet rauhaan.”

Rita Luodiko seisoi paikallaan pulputen raivosta ja vihasta. Remus johdatti Harryn pubin takaosaan avoimelle holvikaarelle joka oli sisäänkäynti Viistokujalle. Juuri kun holvikaari alkoi umpeutua heidän takanaan, he kuulivat vielä yhden huudon. ”HARRY POTTER! Minulla on vielä monta kysymystä sinulle!

Harry ravisti päätään. Todellakin, oli päiviä jolloin hän VIHASI nimeään.


OSA 7 ALBUS


Harry ja Remus onnistuivat välttelemään häijyä toimittajaa lopun aamupäivää. Oli niin monia kauppoja, joista heidän piti käydä ostamassa tavaroita toisensa perään, joten Remus kehitti päässään oman sotasuunnitelmansa jotta he selviäisivät päivästä.

“Okei Harry, ensimmäinen pysäkki meille molemmille on… apteekki. Sinä tarvitset joitakin aineksia kouluun ja minun täytyy viedä muutamia aineksia Severukselle.”

Harry virnisti miehelle otsatukkansa alta, miettien mahtoivatko ainekset mennä Professori Kalkaroksen Remukselle keittämään sudenmyrkkyjuomaan. Heidän astuessaan sisälle kauppaan, hänen nenänsä täyttyi monista erilaisista hajuista abyssinialaista kurttuviikunasta aina lumimiehen osiin (yäk!). Hän vaelteli laiskasti ympäriinsä, miettien miksi kaupassa oli zombipölyä ja seepran kaviota, muistuttaen itseään kysymään asiaa Hermionelta. Tai ehkä hän voisi tutkia asiaa itse. Tarkemmin ajatellen, se kuulosti varsin kiinnostavalta.

Katsellessaan ympärilleen hän tajusi yhtäkkiä, että hän ei ollut vielä saanut kirjettään Tylypahkasta, eikä hänellä näin ollen ollut hajuakaan mitä hänen piti ostaa. Hän kääntyi ympäri äkkinäisesti ja lähes törmäsi Remukseen joka seisoi hänen takanaan sään pieksemillä kasvoillaan kevyt hymy. ”Ongelmia, Harry?”

Tuntien olonsa hieman tyhmäksi, ja peläten että oli tuhlannut vanhemman velhon aikaa, hän myönsi: “Minulla ei ole kirjettä. Minulla ei ole pienintäkään hajua mitä minun pitäisi ostaa.”
Työntäen kätensä kaapunsa taskuun, Remus ojensi Harrylle kirjeen jossa oli pojan nimi ja koulun vaakuna. ”Ajattelinkin tässä, milloin mahdat huomata sen. Severus toi kirjeesi minulle tänä aamuna ja pyysi minua antamaan sen sinulle tänään.”

Tuntui käsittämättömältä, että Severus Kalkaros, kaikista ihmisistä ei ollutkaan paha ihminen. Kuolonsyöjä, vampyyri tai lepakko, kaikki todisteet kertoivat muuta vielä kolmannen vuoden lopussa. Juomamestari oli oikeasti vakooja Valon puolella, oli tuntenut hänen äitinsä siitä lähtien kun he olivat olleet lapsia ja muutaman hankalan vuoden jälkeen, hänestä oli tullut Kelmien ystävä Tylypahkan loppupuolella. Kalkaros näytti vihaavan Harrya jo tämän ensimmäisenä kouluvuonaan, mutta sen sijaan tämä tekikin kaikkensa pitääkseen Harryn turvassa. Kuolonsyöjien lapset hänen tuvassaan vahtimassa hänen jokaista liikettään, olivat tehneen professorin elämästä hieman hankalampaa, mutta silti tämä oli saanut pidettyä Harryn elossa.

Kerättyään ja maksettuaan tarvikkeet, Remus kutisti kaikki heidän ostoksensa taskukokoisiksi ja laittoi ne sitten taskuunsa. Seuraavaksi hän raahasi teinin noidankattilakauppaan ostamaan tälle uuden tinakattilan kouluun ja sen jälkeen Lurppuluomen pöllökeskukseen ostamaan Hedwigille pöllöherkkuja. Kun Harry silmäili kaihoisasti Hienojen huispausvarusteiden suuntaan, Remus nyökkäsi hänelle ymmärtäväisesti, lähettäen pojan hukuttamaan kaupan kuolaan.

”Minä menen kirjakauppaan ostamaan sinulle sulkakyniä, mustetta ja pergamenttia, Harry. Älä tule ulos kaupasta mistään syystä. Tulen aivan kohta takaisin hakemaan sinua, okei?”

“Okei, Remus” Harry vastasi innokkaasti, riemuissaan tilaisuudesta viettää hetken aikaa yksinään unelmiensa kaupassa. Siellä oli niin monia erilaisia asioita katsottaviksi ja kosketeltaviksi, hän ei tiennyt mistä aloittaa. Hänen ei tarvinnut huolehtia uuden luudanvarren ostamisesta. Sirius oli huolehtinut siitä hänen kolmantena vuotenaan, kun tämä oli ostanut hänelle Tulisalaman. Hän huomasi hyllyllä harjoitussiepin jonka pystyi säätämään useille eri vaikeusasteille: toivoton, aloittelija, parempi, normaali, kehittynyt, mestari ja mahdoton.

Harry oli juuri laskemassa miten paljon hänellä oli rahaa, kun käsi kurotti hänen ylitseen ja otti siepin. Hän kääntyi ympäri yllättyneenä ja huomasi seisovansa kasvokkain Tylypahkan rehtorin, Albus Dumbledoren kanssa. Hän nosti katseensa kohdatakseen tuikkivat siniset silmät eikä hän kyennyt estää itseään hymyilemästä. ”Hyvää päivää, rehtori.”

”Hyvää päivää sinullekin, herra Potter. Huomaan, että olet löytänyt huispausvälineiden uusimman jalokiven,” vastasi miellyttävä herrasmies.

”Kyllä, herra. Olin juuri tarkistamassa olisiko minulla riittävästi rahaa siihen, vai pitäisikö minun odottaa toiseen kertaan.”

Iäkäs velho hymyili hellästi pojalle. ”Olen varma että voimme tehdä jotain sen eteen, että saat tämän upean uuden keksinnön, jotta voisit hioa jo valmiiksi mahtavia kykyjäsi vieläkin paremmiksi.” Pidellen yhä sieppiä, Dumbledore lähti kävelemään kohti kaupan etuosaa ja tiedusteli olkansa yli, ”Mietin, Harry, soisitko minulle kunnian ja liittyisit seuraani jäätelölle?”

Vain ajatus Qaino Vahvahqonin jäätelöstä sai Harryn lähes kuolaamaan. ”Minä haluaisin kovasti, professori, mutta minun täytyy odottaa että Remus tulee takaisin kirjakaupasta. Hänen pitäisi tulla ihan hetken päästä.”

”Tietenkin, Harry, tietenkin. Minun olisi pitänyt tajuta se itse. Tiesin että joku olisi mukanasi tänään ja tietenkään he eivät halua sinun kuljeskelevan ympäriinsä yksinäsi.”
 
“Sinä tiesit?”

Vanha mies hymyili. “Tietenkin, poika rakas. Olen ollut yhteyksissä kummisetäsi kanssa muutamia kertoja ja minä olen yksi niistä jotka asettivat suojaloitsuja tämän kesän uuden asuinpaikkasi ympärille sinun turvaksesi. Minä ehdotin, että joku tulisi hakemaan sinut ostamaan koulutarvikkeesi ja sitten viemään sinut…no sinne minne olet menossa.” Albus katsoi ovelle, ”Ah, sieltä tulee Remus.”

Toden totta, ihmissusi astui sisään ovesta ja lähestyi heitä tervehtien ystävällisesti vanhaa opettajaansa. Rehtori otti Harryn ihaileman siepin esille. ”Remus, rakas poikani, Harry on löytänyt tämän ihastuttavan vempaimen joka auttaisi häntä kehittämään taitojaan huippuetsijänä Tylypahkassa. Onko mitään mahdollisuutta, että hän voisi saada sen?”

”Tietenkin Albus. Minulla on jo määräykset ostaa hänelle jotakin erikoista kun olemme täällä, joten olkoon tämä ensimmäinen!”

Harry katsoi hölmistyneen epäuskoisena, kun Remus otti siepin ja käveli kohti kassaa maksaakseen sen. Hinta oli törkeä ja poika nappasi heti kiinni Kuutamon kaavun hihaan kuiskaten, ”Se on okei, en tarvitse sitä, se maksaa ihan liian paljon!”
Remus taputti lasta rohkaisevasti olalle ja mutisi: “Minulla on enemmän kuin riittävästi rahaa sinun hemmotteluusi. Älä huoli siitä, selitän kaiken myöhemmin.”

Hän vääntelehti hieman, mutta piti suunsa supussa kun velho antoi työntekijälle kaljuunat. Kun mies antoi hänelle siepin pienessä hopeisessa laatikossa, hän kuiskasi vilpittömästi: ”Kiitos.”

”Remus, olin juuri pyytämässä nuorta herra Potteria mukaani jäätelölle. Toivon, että se sopii sinulle ja sinä liityt myös seuraamme?”

“Tietenkin rehtori. Sunnittelin juuri, että pysähtyisimme siellä ennen kuin menemme ostamaan hänen kaapunsa.”

Tilattuaan jäätelönsä, kaikki kolme istuutuivat ulos suojaisaan pöytään, joka oli piilossa ohikulkijoiden katseilta. Istuinkumppaneittensa huomaamatta, Albus teki piilotetulla sauvallaan pienen liikkeen, tehden muutaman sanattoman taian uteliaitten silmä ja korvaparien varalle. Harry oli juuri lopettamaisillaan jäätelönsä syömistä, kun rehtori puhui.

”Harry, minä tässä mietin, että voisitko sinä mitenkään kertoa minulle, miten sait tuon mustelman poskessasi?”

Harry nosti kätensä vaistonvaraisesti poskelleen yrittäen peittää mustelmaa, samalla selittäen: “Ei se ole mitään vakavaa, vain väärinkäsitys kotona tänä aamuna.”

Ikävä kyllä, Remus ei uskonut sanaakaan. ”Hänen tätinsä läpsäisi häntä tänä aamuna, kun hän poltti pannukakun aamiaisella. Tietenkin, ruuan määrästä päätellen, yksi pannukakku ei olisi haitannut mitään.”

“Minä vain uneksin jostain ja minun tätini ei pystynyt saamaan huomiotani…”

”Ja miksi, ” Remus keskeytti, ”pöytä oli katettu vain kolmelle, Harry? Palanut pannukakku oli tiskipöydällä ja siitä puuttui pieni pala. Pakottivatko he sinut syömään sen yököttävän asian seisaaltaan tiskipöydän ääressä toisin kun pöydässä muiden kanssa?”

Harry punastui, kun hän sekosi sanoissaan yrittäessään keksiä hyvää vastausta. ”Minä tuota…öh…se oli ruuan haaskausta ja…ööh…ajattelin, että kun minä poltin sen…niin minun…”

Vanha velho kurottui pöydän yli ja asetti yhden ryppyisen käden kevyesti änkyttävän pojan ranteelle. ”Harry.” Vihreät silmät kohtasivat hitaasti hänen silmänsä, ”totuus, kiitos.”

Voimatta mitään miehen äänestä kuultavalle surullisuudelle, hän päästi kaiken ulos. Fiasko aamiaisella, jatkuvat kotityöt, ruuan puute yleensäkin, läpsäisyt, selkäsaunat, uhkaukset, tätinsä viha, serkkunsa kiusaaminen, hänen setänsä toivottomat yritykset auttaa häntä, yhtyeenkuulumattomuuden tunne, kukaan ei ikinä halannut häntä tai kertonut että hän teki hyvää työtä ja viimeisimpänä komero portaiden alla jossa hän oli asunut niin monena vuotena.

Kun hän lopetti, Remus näytti siltä että hän ei osannut päättää puhkeaisiko kyyneliin vai ryntäisikö hän takaisin Dursleyille läksyttämään heitä. Kun Harry katsoi Dumbledorea, hän oli järkyttynyt nähdessään vanhan miehen silmissä kyyneleitä, jotka liukuivat hitaasti alas tämän poski kastellen tämän parran.

”Oi, Harry,” hän kuiskasi surullisena. ”Minun rakas Harryni. Olen todella, todella pahoillani. Olin niin innoissani sinun suojelemisestasi, luulin että tiedän paremmin kuin kukaan missä sinusta välitetään ja huolehditaan. Luulin todellakin, että perheesi tarjoaisi sinulle kaikkea mitä tarvitset elämääsi.” Albus veti taskustaan kirjaillun nenäliinan, johon hän pyyhki kyyneleensä. ”Harry, miten sinä voit enää koskaan luottaa minuun, uskoa minua tai edes kuunnella minua kaiken tämän jälkeen mitä olen tehnyt sinulle lyhyen elämäsi aikana?”

Teini kiemurteli tuolillaan, tuntien olonsa täysin epämukavaksi miehen näyttäessä tunteensa hänelle. Hän ei ollut kertonut heille siksi, että halusi heidän itkevän tai olevan surullisia. Harry ole kertonut heille siksi, koska Dumbledore oli PYYTÄNYT häntä kertomaan. Hän ei ollut edes ajatellut millainen vaikutus hänen sanoillaan saattaisi olla kahteen mieheen. Hänestä oli vain tuntunut niin hyvältä viimeinkin päästää se kaikki ulos!

Vetäen syvään henkeä ja päästäen sen hitaasti ulos, Albus kokosi itsensä ja kurottui ottamaan kaapunsa taskusta pienen pullon. Hän irrotti korkin ja laittoi yhden sormensa pullon suulle. Hän kallisti pulloa saadakseen ainetta sormelleen. Laskien pullon, Albus kurottui pöydän yli ja hieroi ainetta hellästi Harryn poskella olevaan mustelmaan.
Luottaen rehtoriinsa, lapsi ei kavahtanut kevyttä kosketusta, vaan antoi hänen tehdä mitä halusi. Pojan yllätykseksi mustelman aiheuttama epämukavuus katosi kosketuksen myötä. “Mitä se on?”

Surullinen hymy välkähti miehen uurtuneilla kasvoilla. ”Yksinkertainen voide mustelmien parantamisen ja kivun lievittämiseen. Minun ikäisenäni, tuppaan törmäilemään mihin sattuu ja saan mustelmia varsin helposti, joten Severus valmistaa minulle ystävällisesti voidetta tällaisten tapausten varalle.” Hän pyyhki kätensä, sulki pullon ja käytti kankaista nenäliinaansa pyyhkiäkseen liian voiteen nuoren velhon kasvoilta.

”Kiitos. Se tuntuu paljon paremmalta nyt.”

”Oi, Harry,” vanha mies sanoi surullisuuden palatessa tämän ääneen. ”Minun ei olisi ikinä pitänyt sijoittaa sinua sellaiseen asemaan jossa koet kipua. Sinä olet jo kokenut riittävästi vastoinkäymisiä elämässäsi, sinä ansaitset jonkun joka katsoo perääsi, pitää sinusta huolta, ja mikä tärkeintä, rakastaa sinua. Luulen, että koet kaikkia noita asioita Siriuksen kanssa. Ja tiedän varmasti, että hän odottaa kovasti pääsevänsä hemmottelemaan ja halailemaan sinua korvatakseen kaikki vuodet joina hän ei voinut..”

 “Halailemaan minua?! En ole mikään napero tai lapsi joka tarvitsee halailua!”
Harry saavutti tavoitteensa saadessaan molemmat miehet nauramaan hänen reaktiolleen. Hän yritti epätoivoisesti keventää tunnelmaa ja tekemällä ison asian siitä, mitä hän todella toivoi, näytti toimivan.

Albus Dumbledore nousi ylös ja hymyili oppilailleen, niin entiselle kuin nykyisellekin. ”Harry, minä luulen, että halailu ei olisi sinulle ollenkaan pahasta ja minä tiedän että se tekisi hyvää myös Siriukselle. Ehkä te kaksi voisitte pitää huolta toisistanne lopun kesää ja katsoa kumpi voittaa huolehtimisessa ja rakastamisessa!”

Sen sanottuaan vanha herrasmies kumosi pöydän ylle asettamansa loitsut, toivotti heille kummallekin hyvää päivänjatkoa ja pyyhkäisi tiehensä Vuotavan noidankattilan suuntaan, palatakseen koululle hormiverkon välityksellä.

Remus huokaisi, päästäen irti vihastaan ja huolestaan Harryn tilannetta kohtaan ja nousi myös ylös. ”Oletko valmis käymään Matami Malkinilla ostamassa uudet kaapusi, pentu?”

Nyökäten, Harry ponkaisi jaloilleen saaden suden pyöräyttämään silmiään pojan selvälle sokerihumalalle. ”Jep!”
Paikallaan seisominen mittausta varten olisi varmasti yhtä suurta juhlaa sokerihumalaiselle teinille. Ehkä…

”Hei Harry, sain ajatuksen. Jos pystyt seisomaan paikallasi ja saat sovitukset valmiiksi riittävän nopeasti, meille jää vielä paljon aikaa käydä Kirman ja Japinan pilailuvelhopuodissa, jos haluat?”

“Oikeasti? Sinä annat minun ostaa sieltä jotain?”

Remus virnisti: ”En ole opettajakunnassa tänä vuonna ja sinä olet Kelmin poika ja kummipoika. Olisi kova homma saada meidät lopettamaan pilailu. Meidän täytyy vain pitää huolta siitä, että sinulla on riittävästi aikaa käydä läpi kauppaa ja tehdä viisaita päätöksiä siitä, mikä toimisi parhaiten missäkin tilanteessa.”

Harry virnisti, kun hän jatkoi, “Luuletko, että löytäisimme jotain mikä piristäisi Siriuksen päivää?”

Pitkä mies laittoi yhden käden pojan olkapäiden ympärille. “Harry, minä takaan, kun sinä kävelet sisään ovesta, se tulee piristämään hänen päiväänsä kuin supernova.”



T/N: Kasiluku on betausta vailla ja ysilukuakin oon jo aloitellu, joten lisää luettavaa on tiedossa piakkoin  :)

« Viimeksi muokattu: 05.12.2010 16:58:37 kirjoittanut Komu »
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Ruskapoika

  • Kivikuorinen
  • ***
  • Viestejä: 1 547
  • Mock me.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 6/13
« Vastaus #6 : 26.03.2010 14:19:55 »
Voin oikeesti kuvitella Ritan kyselemässä kauhealla vimmalla Harrylta kaiken maailman kysymyksiä :D
Petunia on tyyyhmä ::)

Käännöksessä ei ole edelleenkään mitään vikaa. Ja pyydän lisää :) Heti kun saat vaan käännettyä/etittyä jatkon :)

~Ruskapoika
Hei homepää! Leikitäänkö sanahippaa, jos saatais aikaan tarinoita?

Sirina Black

  • Queen of the Beasts
  • ***
  • Viestejä: 4 172
  • Love is a killer that never dies.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 6/13
« Vastaus #7 : 26.03.2010 16:41:55 »
Rita on kyllä totaalisen IC biatch niin kuin kirjoissakin.  ;D

Suomennostyö on edelleen hyvää eikä tainnut kirjoitusvirheitäkään tulla vastaan (tässä tämä rakentava osuus)...

Eh... Hieman hämmentävä ajatus, että Vernon olisi ystävällinen Harrylle, mutta AU: ssa kaikki on sallittua. Ja tavallaan tykkään tästä, että edes yksi ihminen oli mukava Harrylle ja se yksi ihminen nyt vaan sattuu olemaan Vernon.

Kiitos. Ja jatkoa odotellessa.
Sodan ensimmäinen uhri on totuus.

Index librorum prohibitorum.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

Kahvin tulisi olla mustaa kuin helvetti, väkevää kuin kuolema ja makeaa kuin rakkaus.

Winifred

  • Nuorallatanssija
  • ***
  • Viestejä: 498
  • © Sara Sofia
    • Ad surdas auras canere
Vs: Käännös: What's in a Name osat 6/13
« Vastaus #8 : 26.03.2010 22:45:22 »
Olen lukenut tämän jokunen aika sitten englanniksi (myös ne kaksi jatko-osaa) ja täytyy myöntää, että aloin lukemaan tätä suomennosta hieman epäilevin mielin. Minulle käy yleensä niin, että jos luen ensiksi ficin englanniksi ja sen jälkeen suomennoksen niin vertaan tekstejä toisiinsa ja suomennos tuntuu aina hataralta ja ärsyynnyn, kun lempilausahdukseni on suomennettu niin, että ne eivät kuulosta enää samalta kuin mitä ne englanniksi kuulostaa. Siksi epäilys oli mukana ensimmäisten lukujen aikana, mutta mitä pidemmälle luin niin sain huomata, että tämä on suomennettu todella hyvin eikä oikeastaan missään kohdassa ole tullut sellaista tunnetta, että joku kohta on suomennettu päin honkia. Tykkään kovasti, olet onnistunut suomentamaan todella hyvin tämän! Sama tunnelma kuin alkuperäisessä, mitä arvostan kovasti, ja tässä myös pysyy tietynlaista jännitystä tulevasta, vaikka tiedäkin etukäteen, mitä tulee tapahtumaan.

Täytyy sanoa, että aivan mahtavaa suomennostyötä - etenkin kerta tämä on ensimmäisesi! Jatkoa jään kyllä odottamaan mielenkiinnolla ^^
Just keep your head to the sunlight so you won't see the shadows .

I'll be dancing with myself.

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 6/13
« Vastaus #9 : 27.03.2010 08:54:25 »
Superiso kiitos kaikille kommentoijille!

Ruskapoika: Kiitos, kiitos. Yritän tänään saada käännettyä ysiluvun ja lähetettyä sen ja kasin betalle. Sitten saatte luvut 7-9 samaan aikaan. ;)

Sirina Black: Kun luin tätä itse englanniksi, olin kieltämättä vähän skeptinen noiden OoC-hahmojen suhteen (Vernon, Snape), mutta kummasti ne sitten lähti toimimaan kun tarina eteni. Kiva että tykkäät  :D

Winifred: Apua! Nyt tuli paineita kun joku joka on lukenu tän englanniks lukee tätä suomennosta!  ;D Iso kiitos ihanasta ja kannastuvasta kommentista!
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 9/13
« Vastaus #10 : 26.04.2010 20:47:43 »
T/N: Pahoittelut jatkon viivästymisestä, mutta voin lohduttaa sillä, että luvut 10-11 matkaavat muutaman päivän sisällä betalle. Itse kullakin (minulla&betalla) on arkielämän kiireetkin hoidettavana, eli annetakaan anteeksi viivytys. Jatkossa pyritään olemaan noppeempia.  ;)
Hidefinille kiitos betauksesta!




OSA 8 DOBBY


Harry pärjäsi paremmin, kuin mitä Remus oli olettanut pojan seisoessa matami Malkinin mitattavana. Noita mutisi ohjeita pojalle hänen mittanauhansa viuhuessa itsekseen pojan ympärillä hänen tehdessään muistiinpanoja. Juuri kun hän oli lopettanut mittaamisen, kaupan ulkopuolelta kuului kova räks, joka sai Remuksen kiepahtamaan nopeesti kohti ovea, sauva esillä.

Ovi avautui narisevan äänen kiljahtaessa, ”Herra Harry Potter! Dobby on niin iloinen nähdessään teidät jälleen!”

Ihmissusi laski sauvansa ja sujautti sen takaisin koteloonsa pienen kotitontun kipittäessä hänen ohitseen ja aloittaen hyppimisen ylös alas Harryn edessä. Hän oli kuullut tarinan Harryn toiselta vuodelta. Kotitonttu oli aiheuttanut ongelmia Harrylle sen yrittäessä suojella poikaa sen omilla keinoilla, taistelu basiliskin kanssa ja kuinka poika päätyi vapauttamaan tontun sen kauhealta mestarilta, Lucius Malfoylta, ansaiten miehen vihat niskaansa.

”Hei Dobby, miten kesäsi on mennyt?”
Tontun silmät täyttyivät kyynelistä, kun se tuijotti lasta edessään haltioituneena, “Oi, kun herra Harry Potter kysyy Dobbylta tuota, se todistaa miten hyväntahtoinen ja jalomielinen ja hyvä ja huolehtiva ja mahtava ja…”

”Dobby!” ’Mahtava' nuori velho keskeytti lempeästi, “Mitä minä olen sanonut sinulle kaikesta tuosta?”
Tontun suuret korvat lurpahtivat sen kääntäessä katseensa pois. ”Herra Harry Potter on sanonut Dobbylle, ettei Dobbyn pitäisi puhua herrasta noin..” Olento nosti katseensa lapsen kasvoihin, “mutta Harry Potter on kaikkia noita asioita ja paljon muutakin meille alhaisille kotitontuille. Harry Potter on antanut Dobbylle uuden elämän Tylypahkassa, kun tämä vapautti hänet vanhalta mestariltaan ja Dobby aikoo olla ainiaan uskollinen herra Harry Potterille!”

Tontun idoli vääntelehti hieman, kun kaksi huoneessa ollutta aikuista yritti tukahduttaa naurahduksensa, jotteivät he loukkaisi kotitonttua tai nolostuttaisi poikaa enää enempää. Matami Malkin antoi pojalle luvan astua alas korokkeelta, julistaen että hän oli saanut kaikki mitat. Enää hänen tarvitsisi tietää miten monta, minkä väristä ja tyylistä kaapua poika tarvitsisi.

Harryn mieleen muistuivat nopeasti Dursleylla opitut tavat ja tietäen että hän ei ansainnut paljoa, hän vastasi, ”Kolme mustaa koulukaapua, Rohkelikon vaakuna, hattu ja hanskat tuntityöskentelyyn.”
Remus, joka seisoi pojan takana, tavoitti Matami Malkinin katseen ja ravisti pienesti päätään. Hän nyökkäsi Harrylle, samalla hyväksyen miehen ilmiselvän suunnitelman vaihtaa tilausta. Mies asetti kevyesti kätensä laihalle olkapäälle ja ehdotti ”Harry, mitäpä jos sinä ja ystäväsi istuisitte tässä muutaman minuutin, minun pitää myös tilata jotain.”

”Toki Remus,” Harry suostui. Hän astui pois aikuisten luota ja meni istumaan yhteen lähellä olevaan mukavaan tuoliin ja kutsui Dobbyn seurakseen, saaden aikaan toisen kyyneltentäytteisen ylistyssaarnan.
Kun hän sai tontun rauhoittumaan, hän kysyi uudestaan siltä sen kesästä. Yli-innokas tonttu kertoi koulun asioista ja siitä, miten muut tontut kohtelivat sitä: osa tontuista ihaili sitä, että se sai palkkaa työstään, osa kohteli sitä kuten muitakin tonttuja ja osa teki parhaansa ollakseen huomaamatta sitä, uskoen että se oli paha tonttu, koska se halusi olla vapaa ja sille maksettiin työstä.

”Mutta Dobby ei välitä siitä mitä muut sanovat. Herra Harry Potter näki Dobbyn vapautuvan ja nyt Dobbyn on helpompi vahtia Harry Potteria Tylypahkassa!”
Tuskastuneesti Harry onnistui olemaan pyöräyttämättä silmiään idealle, että aina-niin-avulias Dobby vahtisi hänen jokaista askeltaan seuraavan neljän vuoden ajan. Sen sijaan hän sanoi, “Hienoa Dobby. Olen iloinen että olet vapaa ja olet onnellinen Tylypahkassa.”
”Oi kyllä, herra Harry Potter. Dobby on hurmioissaan että on vapaa ja Dobby rakastaa olla Tylypahkassa!”

Poika katsoi epätoivoisesti huoltajansa suuntaan, toivoen että tämä olisi valmis pian, jotta hän voisi karata. Nähdessään Remuksen tutkivan erilaisia materiaaleja ja niiden ominaisuuksia hän kääntyi takaisin tontun puoleen. ”No, Dobby, mikä tuo sinut Viistokujalle tänään?”
Valmiiksi suuret silmät suurenivat vielä lisää kauhusta ja jälleen kerran, kyynelistä. ”Oi, herra, Dobby on paha tonttu! Dobby unohti antaa kirjeen! Dobby oli niin iloissaan nähdessään Harry Potter herran, että unohti suorittaa tehtävänsä!” Sen sanottuaan tonttu alkoi hakata päätän tuolin vieressä olevaan seinään ja hyppiä sormiensa päällä rangaistakseen itseään.  

Nopeasti reagoiden Harry ojensi kätensä ja nappasi kiinni tontun housuista ja kiskoi sen pois seinän vierestä. ”Dobby! Lopeta tuo!” hän sihisi.

Tonttu lopetti välittömästi ja tuijotti idoliaan, “Harry Potter herra on aivan liian hyvä Dobbylle. Harry Potterin suuruus tämän estäessä Dobbya rankaisemasta itseään tulee olemaan puheenaihe vielä monen kotitonttusukupolven ajan.”
“Merlin, toivon ettei,” nuori velho mutisi. Hän päästi irti Dobbyn housuista varmistuttuaan ensin että olento ei enää satuttaisi itseään. ”No niin Dobby. Ilman että satutat enää itseäsi, mistä siinä kirjeessä oli kysymys?”

Sormiaan napauttamalla, Dobby loihti ilmasta kermanvärisen kirjaan. Juhlavasti hän sanoi: ”Mestari Dumbledore pyysi minua tuomaan tämän kirjeen omakätisesti Harry Potter herralle. Hän sanoi että Harry Potter herra tietää mitä tehdä sillä.”

Harry käänsi kirjeen ympäri ja huomasi että se oli osoitettu Sirius Mustalle, Harry Potterin huoltajalle. Hän oli hyvin utelias kirjeen sisällöstä, mutta laittoi sen kuitenkin kaapunsa taskuun. ”Kiitos Dobby, minä pidän siitä huolta.”

Dobby katsoi häntä leveästi hymyillen. ”Dobbyn täytyy mennä nyt takaisin Tylypahkaan, mutta hän odottaa näkevänsä Harry Potter herran taas pian!” Syvästi kumartaen ja, toisen ihailen katseen saattelemana, tonttu katosi.

Harry huokaisi. Hän tiesi, että Dobby tarkoitti vain hyvää, mutta oli rasittavaa jutella ylikohteliaan ja yliaktiivisen kotitontun kanssa. Hänestä ei ollut mukavaa, että tonttu palvoi maata hänen jalkojensa alla ja hoki hänen nimeään uudestaan ja uudestaan. Se sai hänet vain toivomaan, ettei hänen tarvitsisi kuulla sitä enää ikinä.

“Harry?”
Pyöräyttäen silmiään henkisesti, poika nousi ylös. ”Valmiina Kuutamo?”

”Kyllä. Minun vain piti selvittää että Matami Malkin tilasi oikeat tavarat sinulle ja yhdelle tuntemallemme yhteiselle ystävälle”, hän vastasi.

Hälytyskellot alkoivat välittömästi soida Harryn päässä. ”Mitä tarkoitat sillä, että selvitit että hän tilaa ’oikeat tavarat’ minulle?”
Remus johti pojan ulos kaupasta toinen käsi asetettuna kevyesti pojan laihoille lapaluille. ”Oi, kyllä sinä tiedät, muutamia kaapuja, ei vain kolmea, muutama uusi viitta, hattuja ja hanskoja ja parit juhlakaavut.”

”Juhlakaapu?!” Harry inisi. “Miksi minä tarvitsen juhlakaavun?”

Remus hymyili rauhoittavasti. “Kaikki oppilaat neljännestä vuodesta ylöspäin tarvitsevat juhlakaavun mahdollisten muodollisten tilanteiden varalle. Joka tapauksessa, on hyvä idea omistaa sellainen koska sitä ei ikinä tiedä milloin tulee kutsutuksi ministeriöön tai illalliselle.”

Nuori mies mutisi ärtyneesti, että Remuksen oli parempi olla ollut tilaamatta hänelle yhtä niistä kauheista asuista jotka hän näki ikkunassa. Kaikki se röyhelö ja nauha tekisivät hänestä hullun. Yhtäkkinen ajatus pälkähti hänen päähänsä. ”Joten Remus, mitä luulet, pakottiko Voldemortin äiti hänet pukeutumaan malvanväriseen silkkikaapuun jossa oli vaaleanpunaisia nauhoja ja röyhelöitä?” Hän osoitti kohti tavattoman järkyttävää kaapua Matamin ikkunassa joka vastasi lähes hänen kuvitelmaansa. ”Olisikohan hän hieman mukavampi jos ostaisimme hänelle vihreän kaavun ilma röyhelöitä?”

Remus lähes tukehtui nauruunsa kun hän kuvitteli Voldemortin räikeässä kaavussa, vanhanaikainen peruukki päässään ja pienesti pahoinvoiva ilme käärmemäisellä naamallaan. Kooten itsensä, hän laski kätensä pojan olkapäälle ja puristi sitä hellästi. ”Harry, sinun täytyy jakaa tuo mielikuva Severuksen ja Anturajalan kanssa!”
”Usko minua, suunnittelen sitä!”

Miehen kevyt nauru soi ilmassa heidän suunnatessa kohti päivän viimeistä kauppaa.




OSA 9 RON

“Harry! Harry, me ollaan täällä!”
Kova ääni huusi hänen nimeään kiinnittäen poikaan paljon kaipaamatonta huomiota tämän kiemurrellessa epämukavasti ihmisten katseiden alla. Osa ihmisistä oli vain uteliaita nähdessään Pojan-Joka-Elää, osa taas oli innoissaan kun he saivat tilaisuuden parveilla hänen ympärillään ja kysellä kysymyksiä tai tökkiä häntä kokeillakseen oliko hän todellakin aito. Mutta joidenkin katseet eivät olleet niin ystävällisiä. He tuijottivat häntä täynnä suuttumusta, vihaa tai pelkoa.

Poika pystyi ymmärtämään suurinta osaa ihmisistä ja heidän antamaansa huomiota, mutta hän vihasi niiden ihmisten näkemistä jotka pelkäsivät häntä. He katsoivat häntä niin kuin hän voisi yhtäkkiä tulla hulluksi ja muuttua joksikin pahemmaksi kuin ihmisten pahimmat painajaiset. Joksikin pahemmaksi kuin Voldemort. Tämä oli se ihminen joka oli tappanut Pimeän lordin ollessaan vasta taapero, kuvittele millaisia voimia hänellä oli nyt kun hän oli teini-ikäinen!

Remus yritti olla kohtelias ihmisille jotka kerääntyivät heidän ympärilleen, mutta hän pystyi aistimaan Harryn jännittyvän enemmän ja enemmän mitä lähemmäs ihmismassa tuli. Juuri kun hän oli aikeissa nykäistä sauvansa taskustaan ja loitsia muuri heidän ja väkijoukon välille, kova ääni kantautui hälinän yli, vaatien väkijoukkoa hajaantumaan. Ihmissusi oli helpottunut nähdessään kaksia auroria, Kahlesalvan ja Tonksin, liikkumassa heitä kohti.
Pitkä tumma aurori varmisti että kaikki olivat hajaantuneet ennen kun hän kääntyi ja tarjosi kätensä Remukselle tervehtiäkseen tätä. ”Kaikki hyvin?”

”Kyllä, kiitos Kingsley. En olisi halunnut langettaa sitä loitsua, mutta he eivät olisi jättäneet meitä muuten rauhaan.” Hän kääntyi kohti poikaa, joka oli yhtä lähellä häntä kuin varjo, ja asetti kätensä rauhoittavasti tämän olkapäälle. ”Harry, tässä on Kingsley Kahlesalpa ja hänen työparinsa Nymfadora Tonks. He ovat ministeriön auroreita.”

Tonks, jonka piikikäs tukka oli sokaisevan neonvihreä, väläytti pojalle säteilevän hymyn.
”Miten menee Harry? Ja sano Tonks vaan”, hän lisäsi sanalla mulkoillen Remusta.
“Hei”, Harry vastasi hitaasti, ojentaen kätensä kohteliaasti.

Kingsley sulki sen isoon käteensä ja ravisti tiukasti. ”En usko, että tarvitsette enää palveluamme loppuvierailunne aikana, nuori herra Potter. Joka tapauksessa pysymme lähistöllä jos jotain ilmenee.”

Harry ja Remus sanoivat sydämelliset kiitokset juuri ennen kuin Harry lähes tukehdutettiin punapäitten mereen. Remus nappasi kiinni aurorin ranteesta joka oli valmiina suojelemaan poikaa. ”Kaikki okei, he ovat ystäviä, vaikka se ei siltä näytäkään.”

Harry ei voinut muuta kuin nauraa, kun hänen paras ystävänsä Ron, hänen joukkuekaverinsa Fred ja George ja heidän pikkusiskonsa Ginny tervehtivät häntä halauksilla ja läppäyksillä selkään. Molly Weasley killui lapsikatraansa mukana ja hajaannutti heidät muutamalla sanalla jotta hän voisi sulkea Harryn tiukkaan halaukseen.
Teini oli jollakin asteella nolostunut äidillisestä huolenpidosta, mutta samalla hän huomasi lähes takertuneensa häneen, tarviten sitä naisellista kosketusta, jota nainen niin mielellään antoi. Kun hän viimein laski irti, hän oli hieman punainen naamaltaan, mutta Molly ei tietäänkään sanonut siitä mitään.

”Oletko kunnossa, Harry kulta? Minä lähes läimäytin Ronaldia kun hän alkoi karjua sinulle. Kuvittele, huudella nyt sillä tavalla tällaisessa väkijoukossa.” Hän kääntyi kohti nuorinta poikaansa. ”Oikeasti, MITÄ sinä oikein ajattelit Ronald?!”
”Äh, äiti, minä vain yritin saada Harryn huomion. En minä yrittänyt saada niitä hyökkäämään hänen kimppuunsa.”

Harry läppäsi ystäväänsä selkään. ”Ei mitään, Ron. Vahinkoa ei tapahtunut.”
Lapsiryhmä kääntyi Remuksen puoleen ja tervehti häntä kohteliaasti. Hän oli ollut heidän suosikkiopettajansa viime vuonna Tylypahkassa ja he tiesivät että he tulisivat kaipaamaan hänen pimeydenvoimilta suojautumisen tuntejaan.

Ron nykäisi ystävänsä vierelleen. “Harry, mitä sinä teet täällä Professori Lupinin kanssa?”

”Hän toi minut tänne ostamaan koulutarvikkeeni ja sitten hän vie minut katsomaan Anturaa.”
Ronin naama rypistyi hämmästyksestä. ”Anturaa?”

Harry katsahti ympärilleen varmistuakseen, ettei kukaan ollut riittävän lähellä kuullakseen heitä. ”Anturaa”, hän sanoi merkitsevästi. Punapää näytti vieläkin olevan hukassa. Harry pyöräytti silmiään. “Anturajalka.” Hänen lähes menetti hermonsa Ronin vieläkin tuijottaessa häntä tyhjästi. Oikeasti, oliko hänellä aivoja ollenkaan?! Harry kallistui eteenpäin ja sihisi ”Sirius!”

Viimein ymmärrys paistoi Ronin kasvoilta. ”Aa!” Ron näytti lammasmaiselta. ”Sori kaveri. Minä olin aivan pihalla, eikö niin?”
Tummahiuksinen poika vain ravisti päätään ystävälleen. ”Älä välitä, Ron. Mutta, kuten olin sanomassa, Remus toi minut tänne ostamaan koulutarvikkeita ja sitten me menemme katsomaan häntä.”

”Hei”, Ron huudahti yhtäkkiä. ”Ehkä sinä voisit tulla Kotikoloon loppukesäksi! Voisin pyytää äitiä ja isää ottamaan yhteyttä Dumbledoreen ja kysymään kävisikö se…”
“Ron, minä kerroin juuri sinulle että menen katsomaan Anturajalkaa. Suunnitelmien mukaan minä voin asua hänen kanssaan koulun alkuun asti.”

”Mutta Harry”, toinen poika protestoi. "Minä luulin, että haluaisit päästä pois sukulaistesi luota ja tulla meille minun, Fredin ja Georgen kanssa. Voisimme pelata huispausta ja sinä tiedät, että äiti rakastaisi päästä ruokkimaan sinua.”
”RON!” Harry keskeytti jälleen, nyt hieman voimakkaammin. ”Niin paljon kun minä nauttisinkin kaikesta tuosta, minä todella haluan viettää aikaa hänen kanssaan; hän ON kummisetäni, tiedäthän.”

”Mutta Harry”, punapää jatkoi, vieläkin hämmentyneenä. ”Sinä kerroit minulle kerran, että et luota aikuisiin, et vain voi kaiken sen jälkeen mitä tätisi ja serkkusi ovat tehneet ja sinun setäsi ei tee oikeastaan mitään auttaakseen. Ja Kalkaros kiusaa sinua aina ja McGarmiwa ei kuuntele sinua ja Dumbledore lähettää sinut aina takaisin sukulaisillesi jopa sen jälkeen mitä yritit hänelle kertoa ja…”

Hänen sukulaistensa mainitsemisen kohdalla, Harry oli huomannut että ihmissuden huomio oli yhtäkkiä kiinnittynyt jälleen heihin ja heidän keskusteluunsa ja hän kirosi hiljaa. Viimeinen asia, jota hän halusi, oli muistuttaa Remusta heidän aikaisemmasta keskustelusta rehtorin kanssa ja siitä mitä kaikkea hän oli vuodattanut. Hän nappasi toista poikaa käsivarresta ja ilmoitti kuuluvasti ”Minä menen Kirman ja Japinan pilailupuotiin, Remus, ja Ron tulee mukaani. Me tulemme pian takaisin jos se sopii?”
Meripihkanväriset silmät kapenivat ja katselivat häntä hetken, ennen kun ihmissusi nyökkäsi vastahakoisesti ja oli joutua kaksosten ja Ginnyn tallomiksi kun he seurasivat nopeasti kahta muuta poikaa kauppaan. Remus muistutti itseään, että hänen täytyisi puhuisi mahdollisimman nopeasti kahdestaan Siriuksen kanssa, jotta entinen vanki osaisi kohdella kummipoikaansa varovaisesti ja huolella.

Sisällä kaupassa Ron, joka oli vieläkin ihmeissään, protestoi: “Harry, mitä sinä oikein teet? Miksi sinä oikein raahasit minut tänne?”

”Koska Ron, minä en tarvitse Remusta raivoamaan sukulaisilleni. Kerroin viimeinkin Dumbledorelle kaiken aikaisemmin kun törmäsimme häneen, ja Remus EI ollut iloinen kun kuuli elämästäni Dursleylla. Häntä ei tarvitse muistuttaa siitä, että sukulaiseni eivät halunneet olla missään tekemisissä minun kanssani ja kohtelivat minua kuin friikkiä!”

”Mutta Harry…”
Harrya alkoi ärsyttää hänen nimensä kuuleminen niin ihmettelevällä äänensävyllä hänen parhaan ystävänsä suusta.

”…jos he viimein tietävät mitä tapahtuu, mitä he aikovat tehdä sille?”

Hän pudisti päätään. ”En tiedä Ron, mutta sen tiedän, että saan viettää aikaa kummisetäni kanssa ja toivon mukaan opin tuntemaan hänet.” Harryn vihreät silmät muuttuivat lasisiksi. ”En muista vanhempiani, jos niitä muistoja, jotka ankeuttajat aiheuttivat ei lasketa, ja minä haluan tilaisuudella olla...hmmm…normaali, luulen.”
“Normaali?” Ron tiedusteli. “Harry, mitä sinä tarkoitat normaalilla?”

Pienempi poika tuijotti sokeasti pilailuvälinehyllyjä. “Normaali, tiedäthän, sellainen jolla on joku joka pitää sinusta huolta, vahtii sinua, huolehtii sinusta…”
Kuulin pieni naurahdus hänen äänen äänensä häipyessä kuulemattomiin. ”Äh, Harry, et sinä halua ketään tuollaista! Kaikki mitä vanhemmat tekevät on sääntöjen määräämistä, kotitöihin pakottamista, hössöttämistä kotitehtävistä, määräilyä, kertomista siitä mitä voit ja mitä et voi tehdä…”

”Ja rakastamistasi”, Harry lopetti kuiskaten.

Ron katsoi ystäväänsä tarkasti hiljaisen hetken ajan. “Öh, Harry, minä…minä olen pahoillani. En tarkoittanut saada sitä kuulostamaan niin pahalta.” Hän laittoi kannustavasti kätensä toisen pojan olkapäälle. ”Sinä olet oikeassa, ja, jos joku ansaitsee perheen, se olet sinä.”
”Hei! Harry! Ron! Laittakaa vauhtia tulkaa valitsemaan jotain tavaroita meidän kanssa!” Kaksoset laskivat kiireisesti laihoja rahavarojaan jotta he tietäisivät mihin heillä on varaa ja alkoivat sitten nostella tavaroita täyteen ahdetuilta hyllyiltä.

Nuoremmat pojat vaihtoivat pitkän ymmärtäväisen katseen, ennen kuin purskahtivat nauruun ja ryntäsivät auttamaan kaksosia.



T/N: Eng. versio Padfoot=Paddy, suomennoksessa Anturajalka=Antura. Miun eka idea oli Anturajalka=Antsa, mutta repesin itekkin tuolle niin pahasti että annoin olla. Toka vaihtoehto oli kutsua Siriusta ihan Nuuhkuksi, mutta betan avustuksella päädyttiin sitten Anturaan.
Ja hei, tarinan alkuperänen kirjoittaja olis tosi kiitollinen jos juonesta/muutenvaan tarinasta sais kommenttia! Laittakaahan enkuks tai suomeks, kääntelen tarvittaessa!
« Viimeksi muokattu: 28.04.2010 16:18:16 kirjoittanut Komu »
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Ruskapoika

  • Kivikuorinen
  • ***
  • Viestejä: 1 547
  • Mock me.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 9/13
« Vastaus #11 : 26.04.2010 21:56:24 »
Jee! Jatkoa!
Ooh! Severus tulee mukaan, mutta nyt pelottaa kuinka OoC hän oikein on :D Mutt, mutta, teksti on edelleen sujuvaa ja tää käy vaan mielenkiintosemmaks!

Pari virhettä huomasin! Näppäily virheitä varmaan, mutta ajattelin ilmoittaa :)
Lainaus
Harry läppäsi ystäväänsä selkään. ”Ei mitään, Ron. Vahinko< ei tapahtunut.”
Vahinkoa ;)
Lainaus
”Mutta Harry”, toinen poika protestoi. Minä luulin, että haluaisit päästä pois sukulaistesi luota ja tulla meille minun, Fredin ja Georgen kanssa. Voisimme pelata huispausta ja sinä tiedät, että äiti rakastaisi päästä ruokkimaan sinua.”
Tuosta yhdestä välistä puuttuu lainausmerkki :)
Lainaus
Viimeinen asia, jota hän halusi, oli muistuttaa Remusta heidän aikaisemmasta keskustelusta rehtorin kansaa ja siitä mitä kaikkea hän oli vuodattanut.
Pitäiskö tossa lukee rehtorin kanssa? Vai meneekö minulta jotain ohi?

Jatkoa vaan sitten taas :)

~Ruskapoika
Hei homepää! Leikitäänkö sanahippaa, jos saatais aikaan tarinoita?

Winifred

  • Nuorallatanssija
  • ***
  • Viestejä: 498
  • © Sara Sofia
    • Ad surdas auras canere
Vs: Käännös: What's in a Name osat 9/13
« Vastaus #12 : 27.04.2010 16:18:43 »
Jei, jatkoa! Äläkä ota mitään paineita siitä, että olen tämän englanniksi lukenut, sillä olet suomentanut tähän mennessä todella hyvin, eikä tosiaan ole sellaista kohtaa, mistä haluaisin valittaa.

Antura on minusta hyvin suomennettu, vaikka enemmän tykkään Paddysta, mutta olisi ollut aika tyhmää, jos se olisi jätetty suomentamatta. Hyvä vaan, että et päätynyt Antsaan, koska se olisi kyllä aiheuttanut totaalisen repeämisen ja minusta silloin suomennoksen uskottavuus olisi kärsinyt. Tai siis, ainakin minusta se olisi ollut vähän hassua, että yht'äkkiä olisi alettu puhumaan Antsasta.

Hyvää ja selkeää suomennosta, hienosti olet hahmottanut sekä yksityiskohdat että kokonaisuuden, mikä on todella hyvä ominaisuus käännöksessä. Toivottavasti käännät vielä paljon tämän jälkeen, minä ainakin lukisin mielelläni, kun näin hyvin osaat englannista suomeksi kääntää ilman, että ficci kärsii siitä.

Lainaus
Ihmissusi oli helpottunut nähdessään kaksia auroria, Kahlesalvan ja Tonkisin, liikkumassa heitä kohti.
Huolimattomuusvirhe varmaan, muutta se on Tonksin, ei Tonkisin ; )
Just keep your head to the sunlight so you won't see the shadows .

I'll be dancing with myself.

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 9/13
« Vastaus #13 : 28.04.2010 16:25:34 »
Näppäilykämyjä korjailtu, hyvä että bongasitte ne pois sieltä  ;D

Ruskapoika: Jeps, Severus tulee mukaan kuvioihin, ja varotan vielä kerran, se tulee olemaan pahasti OoC, mutta ottakaa huumorilla!

Winifred: Miustakin tuo Paddy on varsin täydellinen, mutta tottahan se on, että jos sitä ei suomentaisi se varmaankin pistäisi silmään tekstistä.

Laitan tänään luvut 10-11 menemään betalle. En osaa arvioida kauan niiden betaamiseen menee, kun en tiedä toisen koulukiireistä jne. Luvut 12-13 tulee mitä luultavemmin hitaalla tahdilla, koska en omista enää omaa konetta, vaan siirryin käyttelemään vanhempien konetta, eli en voi datailla enää 24/7  ;D
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 11/13
« Vastaus #14 : 27.05.2010 17:35:18 »
Hellou, täällä taas! Tänään tuli betalta luvut 10-11 teidän suureksi riemuksenne! Valitettavasti lukuja 12-13 saatte luultavasti odottaa KAUAN. Lukua 12 on käännettynä vasta ehkä 1½ sivua. Mutta, pidemmittä puheitta asiaan!

Kiitokset jälleen Hidefinille laadukkaasta betaamisesta!


OSA 10 – HERMIONE
Remus ja Molly seisoivat Kirman ja Japinan ulkopuolella odottaen että lapset saisivat päätökseen kierroksensa ihastuttavien pilojen maailmassa, joilla he myöhemmin kiduttaisivat pahaa-aavistamattomia aikuisia, kun he kuulivat nimiään huudettavan. Molemmat olivat tyytyväisiä kääntyessään ja huomatessaan Hermione Grangerin ja tämän vanhempien lähestyvän. Tyttö lähes pomppi innosta hänen vanhempiensa seuratessa perässä hieman hillitympää vauhtia heidän katsellessaan ja kuunnellessaan taikapuotien melskettä ympärillään.

Heti kun tyttö oli riittävän lähellä aikuisia, Molly pyyhkäisi hänet hellään halaukseen Remuksen tervehtiessä tämän vanhempia käsi ojennettuna.

”Herra Lupin”, Herra Granger hymyili hyväksyessään kädenpuristuksen. ”Hermione on kertonut meille todella paljon teistä ja miten hän nautti ja oppi teidän tunneiltanne. On hienoa saada nimelle kasvot.”
Ihmissusi katsahti nopeasti tyttöön, joka pudisti päätään pienesti, kertoen näin hänelle, että tyttö ei ollut kertonut vanhemmilleen hänen pienestä karvaisesta ongelmasta, josta hän oli hyvin kiitollinen.
”Herra Granger, voin kertoa teille rehellisesti, että Hermionen opettaminen oli ilo ja nautinto; hän on älykkäin noita, joka Tylypahkassa on ollut moneen vuoteen.”

Molemmat vanhemmat sädehtivät ylpeydestä; he, tietenkin, tiesivät jo millaisen jalokiven he olivat onnistuneet tuottamaan, mutta jonkun muun puolueettoman mielipiteen kuuleminen oli ilahduttavaa.

Juuri kun Molly oli aikeissa kertoa tytölle missä muut lapset olivat, kaupan ovi avautui ja kaikki vyöryivät ulos, nauraen ja jutellen ostoksistaan. Harry oli ensimmäinen joka huomasi toisen parhaan ystävänsä ja kiirehti tämän luokse. ”Hermione!”

”Hei Harry!” Tyttö tapasi pojan puolimatkassa ja antoi tälle rajun halauksen. Kultainen kolmikko oli selvinnyt monista koettelemuksista viimeisen kolmen vuoden aikana ja olivat läheisempiä kuin jos he olisivat syntyneet samaan perheeseen. He jakoivat toistensa ilot ja surut, voitot ja tappiot; he tiesivät toistensa heikkoudet ja pystyivät paikkaamaan niitä omilla voimillaan. Jokainen antoi jotain erilaista heidän ystävyyteensä ja jokainen täydensi kahta muuta jollakin tavalla.
Kun Ron lähestyi, hän sai saman kohtelun. Sitten molemmat pojat tervehtivät kohteliaasti vanhempia samalla kun kaksoset ja Ginny saavuttivat heidät.

Remus taputti käsiään saadakseen kaikkien huomion. ”Harry ja minä valmistauduimme juuri lähtemään Vuotavaan noidankattilaan lounaalle, haluaisitteko te kaikki liittyä seuraamme? Minun laskuuni, tietenkin!”

Grangerit kieltäytyivät lounaasta sanoen, että he olivat tuoneen tyttärensä ostamaan koulutarvikkeita ja he olivat suunnitelleet tapaavansa Weasleyt, jotta tyttö voisi viettää loppukesänsä heidän kanssaan. He aikoivat matkustaa ulkomaille tapaamaan tuttavaperhettä, perhettä jota Hermione ei tuntenut, eikä ollut kovinkaan kiinnostunut näkemään ja he tiesivät että hän olisi turvassa punapäiden perheessä.
Weasleyn ylihoitajatar katsoi pitkään Remusta, yrittäen selvittää miten hän mahdollisesti pystyisi maksamaan heidän kaikkien lounaat, mutta mies vain nyökkäsi hänen rohkaisevasti. Hän suostui viimeinkin ja kaikki alkoivat marssia kohti Viistokujan sisäänkäyntiä.

Molly vitkasteli muun joukon takana, tietäen, että ihmissusi liittyisi hänen seuraansa. Ja kun hän liittyi, Molly kysyi ”Oletko varma tästä, Remus? Minun vallattoman joukkoni ruokkiminen maksaa tuhottoman paljon.”
Mies hymyili lämpimästi hänelle; Weaslyn perhe tiesi hänen tilastaan, mutta he eivät tehneet siitä suurta numeroa, vaan kohtelivat häntä kuin ihmistä, eivätkä jotain mitä tulisi katsoa peloissaan ja inhoissaan. ”Kyllä Molly, olen varma. Minulla on enemmän kuin tarpeeksi rahaa ruokkia meidät kaikki, saati sitten puolta Viistokujaa, jos haluat heidänkin tulevan mukaan!”

Kerrankin pieni touhottaja ei yrittänyt kysyä häneltä mistä hän oli saanut sellaisen jättipotin; hän luotti Remuksen sanaan ja seurasi pesuettaan holvikäytävän läpi ruokailuhuoneeseen. Sisällä he kokosivat muutamista pöydistä yhden yhtenäisen pöydän. Loppujenlopuksi, Harry istui Ronin ja Hermionen vastapäätä, Remus vieressään. Ginny istui toisen tytön vieressä, äitinsä toisella puolellaan ja kaksoset istuivat heitä vastapäätä.
Remus lähti pöydästä ilmoittamaan baarin omistajalle, Tomille, että he tarvitsivat lounasta ja juomaa. Harryn silmät seurasivat hänen entistä opettajaansa miettiessään, että hän näkisi Siriuksen pian.

Hermione huomasi pojan olevan syvällä omissa maailmoissaan. ”Harry?” Kun hän ei vastannut tyttö yritti uudestaan kimittävällä äänellä: ”Harry Potter!” Ei vieläkään reaktiota, joten hän nojasi pöydän yli, kutitteli yhdellä sormella pojan kämmenselkää ja sanoi kiusoittelevalla äänellä ”Oi Harry Potter, mahtava ja ihana Poika-Joka-Elää, miksi sinä et huomioi minua?” Hän katsoi poikaa pitkään ja kärsivästi ”Oi Harry Potter, jos vain soisit minulle hitusen huomiotasi!”

Heidän ikätoverinsa lähes kouristeli naurusta nähdessään ystäväänsä kiusattavan ja tämän vain tuijottavan tyhjästi eteensä.
”Oi Harry Potter, sinä olet vain niin komea ja rohkea. Olet täydellinen esimerkki todellisesta Rohkelikosta kaikilla mahdollisilla tavoilla. Oi Harry Potter, mitä minä tekisinkään jos sinä et vaarantaisi henkeäni joka vuosi koulussa? Harry Potter, poika joka elää raahatakseen minut samaan huoneeseen kolmipäisen koiran kanssa. Harry Potter, poika joka elää saadakseen minut kangistettua basiliskin avulla. Harry Potter, poika joka elää saadakseen minut pelästymään puolikuoliaaksi vankikarkurin takia.” Hermione nojautui vielä hieman lähemmäksi, jotta kukaan muu kuin hänen paras ystävänsä ei voisi kuulla hänen sanojaa. ”Harry Potter, poika joka uhkasi tappaa Sirius Mustan ja eli!”

Hymy kukki tummatukkaisen pojan kasvoilla ja tyttö kikatti, tietäen, että poika oli kuullut hänen jokaisen sanan, mutta jättänyt ne huomioimatta. ”Minä tiesin, ettet voisi vastustaa kiusausta imarrella häntä!”



Harry kallisti päätään, vieläkin hymyillen. ”Mielestäni pärjäsin aika hyvin, kun en reagoinut kommentteihisi, Hermione.” Hän matki tytön kimeää ääntä. “Oi Harry Potter…!” Kaikki kolme räjähtivät nauruun juuri kun Remus palasi pöytään. Hän hymyili suopeasti heille, ollen iloinen kuullessaan heidän olevan iloisia ja nauttivan toistensa seurasta, juuri kuten hän ja Kelmit olivat nuorempina.

Rento ilmapiiri kesti koko lounaan ajan, ja kaksi aikuista olivat tyytyväisiä nähdessään lasten vain olevan lapsia, ilman stressiä koulusta tai mahdollisesta sodasta. Kun he lopettivat juomansa, Molly muistutti lapsiaan, että heillä oli vielä yksi pysähdys tekemättä, ja kutsui Remuksen ja Harryn heidän mukaansa, ennen kuin kaikki hajaantuisivat omilleen.
Kun poika nyökkäsi miehelle innokkaasti, haluten viettää vielä hieman enemmän aikaa ystäviensä kanssa, aikuinen velho suostui ja kaikki palasivat Viistokujalle. Molly oli juuri palannut rihkamakaupasta jätettyään lapsensa, Hermionen ja Harryn ulkopuolelle Remuksen seuraan, kun he kuulivat useita kovia poksahduksia läheltä.

Ryhmä ei itse asiassa voinut nähdä mitään koska he olivat rakennuksen toisella puolella, eivätkä Viistokujan puoleisella sivulla, mutta he pystyivät kuulemaan ihmisten kirkumisen, näkemään heidät juoksemassa ja tunsivat paineaaltojen iskun kun kirouksia ja muita loitsuja lauottiin. Ennen kuin kukaan pystyi liikkumaan, heidän takaansa kuuli poksahdus, ja pitkät, mustan kaavun verhoamat kädet napsahtivat Harryn ja Hermionen ympärille, vetäen heidät vasten leveää rintaa.

Käsille kuuluva ääni sihisi “MENE!”
Kun kaksi vangittua lasta tunsivat jonkun kaikkoonnuttavan heistä tiehensä, maailma heidän ympärillään tuntui räjähtävän ja Hermione tunsi pistävän kivun jalassaan.


OSA 11 SEVERUS

Remus ei ollut koskaan ennen elämässään ollut niin iloinen Severus Kalkaroksen näkemisestä. Mies oli ilmiintynyt heidän taakseen, napannut Harryn ja Hermionen ja kaikkoontunut pois taistelun keskellä olevalta Viistokujalta. Kuten aina, Luihuisen ajoitus oli täydellinen. Juuri kun hän oli kadonnut, joku oli langettanut kirouksen heidän suuntaansa ja susi oli taistellut saadakseen aikaan kilpitaian suojellakseen kaikkia putoavilta pirstaleilta, rukoillen että se suojaisi kaikkia.

Hän kääntyi Weasleyn perheen pään puoleen ”Molly, ota Ron ja Ginny ja häivy täältä, minä tulen heti perässä kaksosten kanssa.”

Viime sodan veteraanina, Molly Weasley ei panikoinut, vaan nappasi nopeasti kaksi nuorinta lastaan ja kysyi ”Minne?”

”Tylyahoon, ja sieltä koululle.”
Hän nyökkäsi ja katosi poksahtaen. Remus peruutti, pakottaen kaksoset syvemmälle varjoihin. ”Ottakaa kiinni minusta pojat, ja valmistautukaa ilmiintymään.”
Kerrankin Fred ja George eivät väittäneet vastaan; he painautuivat tiukasti toisiaan ja entistä opettajaansa vasten, kietoivat kädet tämän lantiolle ja ottivat tiukasti kiinni toistensa käsistä. Remus loitsi räjäytyskirouksen harhauttaakseen hyökkääjiä ja katosi.

                              ---------------------------------------------------------------
Severus Kalkaros ilmestyi Tylypahkan porttien ulkopuolelle pitäen vieläkin kiinni nappaamistaan lapsista. Hän vapautti heidät yhtäkkiä, määräten ”Menkää porttien läpi” ja kiepahti sitten ympäri tarkistaakseen etteivät kuolonsyöjät väijyneet heitä. Hänen tummat silmänsä tutkivat tarkasti alueen, mutta kun ne eivät löytäneet mitään, hän lähti hitaasti takaisin kohti koulun raskaasti suojattuja maita.

Sisäpuolella, hän määräsi portit sulkeutumaan ja päästämään sisälle vain ne jotka oli sallittu, tarkoittaen tietenkin ystäviä eikä Voldemortin seuraajia. Severus kääntyi pois portilta ja huomasi kahden lapsen kävelevän kohti koulua. Näky tyydytti häntä sanattoman paljon. Hän oli todella tyytyväinen että he eivät olleet yrittäneet jäädä taistelemaan, joka oli yleensä Harryn toimintamalli.

Hän kiirehti heidän peräänsä polkua pitkin, katsahdellen jatkuvasti olkansa yli mahdollisten vihollisten takia eikä lopettanut ennen kun hän saavutti koulun massiiviset ovet.
Harry oli yrittänyt avata ovia, mutta huomasi pian etteivät ne avautuneet hänelle. ”Professori, miten me pääsemme sisälle?”

Hermione seisoi pojan takana nojaten seinään ja henkeä haukkoen, saaden tummahiuksisen miehen huomion itseensä välittömästi. Hän tiesi, että lapsella ei ollut kaikki kunnossa; ei ollut mitenkään mahdollista että tyttö olisi niin hengästynyt matkasta porteilta koululle.

Severus heilautti taikasauvaansa äänettömästi kohti ovia ja ne narahtivat auki miehen kääntäessä huomionsa ”Neiti Granger?”
Teini suoristautui ja onnistui ottamaan kolme askelta ennen kuin hänen jalkansa petti hänen altaan ja hän lyyhistyi Kalkaroksen odottaville käsille. Odottamatta, hän yksinkertaisesti nosti tytön syliinsä ja ryntäsi tyrmiin, kiroten hiljaa itseään ettei ollut tarkastanut molempia lapsia heti heidän saavuttuaan.

”Harry, oletko sinä loukkaantunut millään tavalla?”
“En, professori”, vastasi tummahiuksinen poika joka yritti pysyä miehen tahdissa. Näyttää siltä että jokin lävisti Hermionen jalan kun kaikkoonnutit meidät pois sieltä.” Hän uskaltautui katsomaan miestä kasvoihin. ”Professori? Mitä tapahtui?”

”Kuolonsyöjähyökkäys. Onnistuin ilmiintymään Viistokujalle ennen kun he saapuivat, näin teidät kaupan edessä ja ilmiinnyin teidän taaksenne jotta saisin vietyä sinut turvaan. Hän sattui olemaan lähimpänä sinua, joten otin hänet mukaan.”
“Kiitos”, hän kuiskasi.
Severus ainoastaan nyökkäsi ja siirsi huomionsa takaisin käsillään olevaan lapseen. ”Neiti Granger, pystytkö kertomaan minulle minne sattuu?”

”Vasen jalkani tuntuu siltä kun se olisi tulessa. Muuten luulisin olevani kunnossa.” Hän katsoi ympärilleen heidän kääntyessään kulmassa. “Ettekö aio viedä minua sairaalasiipeen?”

Hän pudisti päätään. “Poppy ei ole täällä enkä minä ole vielä täydentänyt hänen varastojaan. Minun täytyy viedä sinut minun omaan huoneistooni ja yksityiseen laboratoriooni, jotta voin alkaa tehdä sinulle liemiä.
He pysähtyivät Salazar Luihuisen muotokuvat eteen ja Severus mutisi jotain latinaksi joka aukaisi heille oven. Hän kiirehti sisään ja laski tytön varovasti tummanruskealle sohvalle takan eteen ja heilautti sitten kättään arinalle johon syttyi tuli karkottamaan viileyden.

Siitä huolehdittuaan, Kalkaros polvistui katsomaan tarkemmin Hermionen jalkaa. Pitkä metallinpalanen oli lävistänyt hänen pohkeensa noin viiden sentin mitalta. Vetäen sauvansa taskustaan, Severus loitsi nopeasti diagnoosiloitsun ja huomasi, että metallinpala oli noin viiden sentin syvyydessä ja alueella kasvoi jo runsaasti bakteereita.
Hän istui varovasti sohvan reunalle tytön viereen ja viittoi Harryn lähemmäs. ”Neiti Granger, minun pitää valmistaa kipulääkettä, haavanpuhdistusainetta, jotakin kudosten uudistamiseen ja jotakin bakteerien tappamiseen. Minä yritän valmistaa ne mahdollisimman nopeasti, mutta olen vain yksi ihminen, vaikkakin lahjakas, mutta siihen tulee menemään aikaa.”

”Minä autan.”
Mies kääntyi yllättyneesti kohti poikaa. ”Et ole koskaan ennen osoittanut kiinnostusta taikajuomia kohtaan, mikä saa sinut ajattelemaan, että voisit olla avuksi nyt, etkä vain haitaksi?”

Harry oli hieman yllättynyt, että juomamestari ei ollut äkäinen tai ilkeä, hän vain halusi tietää olisiko pojasta apua. Hän katsoi suoraan laavakiven värisiin silmiin ”Oikeastaan, professori, olen aina ollut todella kiinnostunut taikajuomista ja jos koskaan katsoisit kotitehtäviäni, näkisit, että ymmärrän teorian, vaikka joku aina sabotoikin käytännön töitäni tunneilla.”

”Hän on oikeassa, professori. Harry on varsin hyvä liemissä, jos Malfoy ja hänen typeryksensä eivät sotke häntä.”
Noustessaan takaisin seisomaan Kalkaros nyökkäsi. ”Hyvä on, Harry. Tule minun mukaani, niin saat tehdä kipulääkkeen ja puhdistusaineen. Minä teen antibakteerisen liuoksen ja kudosten uudelleenkasvatusliemen.”

Hän varmisti ensin, että Hermionella oli mahdollisimman mukavat oltavat ja johdatti sitten pojan yksityiseen laboratorioonsa, jossa he alkoivat valmistella tarvitsemiaan aineksia.

Severus katsoi hetken teiniä, hiljaisesti hyväksyen, että tämä keräsi kaikki oikeat aineet ja välineet.

”Harry, jos sinulla on jotain kysymyksiä, tai et ole varma jostain tai tunnet olosi rasittuneeksi, älä epäröi puhua. Olen täällä koko ajan sinun kanssasi.”
Harry nyökkäsi. “Minä kysyn.” Sitten hän aloitti kattiloidensa täyttämisen, viipaloiden, mitaten, kuorien, murskaten ja sekoittaen kaiken juuri niin kuin pitikin. Kun hänen liemensä olivat kiehuneet oikean ajan verran, Harry sammutti tulen jotta liemet voisi asettua 15 ja 20 minuutin ajan kuten niiltä vaadittiin.

Kun hän oli varma, että Harry todellakin teki asiat oikein, Severus meni aloittelemaan omia liemiään, jotka olivat molemmat paljon vaikeampia kuin pojan, vaikka niitä ei tarvinnutkaan keittää niin pitkään. Niitä piti, joka tapauksessa, sekoittaa oikeaan aikaan ja tiettyyn suuntaan samalla lisäten tarkasti valmistettuja aineksia.
Hän huomasi sivusilmällä Harryn olevan valmis, mutta hän ei antanut keskittymisensä herpaantua tarkastaakseen asian. Hän toivoi ja rukoili että poika oli onnistunut liemissään jotta hänen ei tarvitsisi tehdä niitä uudestaan ja nolata poikaa.

Viimeinkin kudoksen uudelleenkasvatusliemi oli valmis ja se piti pullottaa, mutta antibakteerista lientä piti sekoittaa jatkuvasti tässä vaiheessa valmistusta. Severus käänsi päätään löytääkseen teinin tarkkailevan häntä tiukasti. ”Harry, hakisitko yhden suuren sinisen pullon toisesta kaapista vasemmalta, kiitos?”
Poika nyökkäsi ja kiirehti oikealle ovelle avaten sen löytäen muutaman tusinan erivärisiä ja kokoisia pulloja ja putkia. Hän työnsi osan niistä hellästi sivuun ja löysi viimeinkin yhden joka vastasi hänen mielestään professorin kuvausta. Hän otti sen ja palasi miehen vierelle näyttämään pulloa.

Kalkaroksen silmät välkehtivät hetken. ”Todella hyvä Harry. Tuo on juuri se jota tarvitsen.” Hän nyökkäsi leuallaan kohti valmista lientä. ”Pullottaisitko sen minulle?”
Yllättyneisyys välähti laihoilla kasvoilla, mutta Harry kääntyi välittömästi kohti kattilaa ja nappasi pöydältä lähimmän kauhan, kuparisen. Severus aukaisi suunsa kertoakseen pojalle että kupari kumoaisi liemen vaikutuksen, jättäen sen täysin hyödyttömäksi. Sen sijaan hänen suunsa loksahti täysin auki hämmennyksestä Harryn laittaessa kuparisen kauhan sivuun ja valitessa sen sijaan pronssin ja hopean seoksesta tehdyn kauhan.

Varovasti, poika kastoi kauhan höyryävään kattilaan ja kaatoi sitten liemen pulloon. Hän kauhoi lientä kattilasta, kunnes pullo oli lähes täynnä, ja laittoi sitten korkin pullon suuhun ja siirsi sen keskemmäs pöytää, jottei se kaatuisi vahingossa.

Harry kääntyi takaisin professoria päin ja osoitti anti-bakteerista lientä. ”Mitä minun pitäisi hakea tuolle juomalle, professori?”

Onneksi, jopa siitä järkytyksestä huolimatta, että poika oli tiennyt mitä kauhaa käyttää, Kalkaroksen keho muisti vaistonvaraisesti mitä liikkeitä mikäkin liemi tarvitsi ja se oli nyt lähes valmis. Hän nyökkäsi kohti viimeistä kaappia oikealla. ”Meripihkan värinen pullo, tavallisen kokoinen kiitos.”
Nuori velho avasi osoitetun oven ja etsi oikeaa pulloa, löytäen muutaman mitkä vastasivat suppeaan kuvaukseen. Hän mietti tarkasti kaikkea mitä hän oli joskus kuullut juuri tästä liemestä ja päätyi sitten kahteen pulloon jotka hänestä kelpasivat. Hän kääntyi ympäri ja huomasi kahden tumman silmän tarkkailevan häntä määrätietoisesti, joten hän nosti molemmat pullot ylös.

Severus oli jälleen tyrmistynyt, mutta peitti sen hyvin osoittaessaan pulloa pojan vasemmassa kädessä. Pullot olivat samankokoisia, mutta niiden väri oli hieman erilainen toisen ollessa enemmän keltainen kuin oikean meripihkanvärinen. Oli silti ihmeellistä että Harry oli valinnut juuri ne kaikista pulloista joita hän tiesi kaapissa olevan.

Harry ilmestyi hänen vierelleen tarjoten löydöksiään ja Kalkaros pyysi häntä pullottamaan liemen hänen puolestaan. Jälleen kerran Harry ohitti yhden kauhan ja nappasi tammesta tehdyn kauhan ja täytti sitten meripihkaisen pullon asianmukaisesti.
"Professori?"
Severus hätkähti ajatuksistaan pehmeän äänen puhuessa hänelle ja hän käänsi katseensa vihreisiin silmiin jotka katsoivat häntä. ”Niin Harry?”

”Mistä löytäisin kirkkaita pulloja juomilleni?”

Hän osoitti hiljaisesti ensimmäistä kaappia. Pojan kipittäessä hakemaan pulloja hän kääntyi katsomaan niitä kahta lientä jotka hänen oppilaansa oli juuri valmistanut. Severus nojautui kattiloiden ylle ja totesi molempien liemien olevan täydellisiä sekä väriltään että koostumukseltaan; ne olisivat voineet olla mestarin tekemiä!

Harry luikahti takaisin paikalleen hänen viereensä ja nopeasti ja tehokkaasti pullotti liemensä ja asetti ne sitten pitkän miehen eteen, katsoen häntä keskittyneesti.
"Harry Potter."
Hän kohotti katseensa tavatakseen liemimestarin katseen, yllättyneenä ja ymmällään miehen silkkisestä äänestä kuultavasta ylpeydestä. ”Niin professori?”

”Harry, minä luulen, että olen tehnyt itsestäni ja sinusta tyhmän viimeisen kolmen vuoden aikana, ja minä lupaan että sitä ei tule tapahtumaan enää ikinä.”

Poika katsoi häntä hämmästyneenä kun Severus alkoi kerätä kokoon neljää täydellistä taikajuomaa. ”Minä…Minä en ymmärrä.”

Luihuinen otti hellästi kiinni hänen leuastaan. ”En voisi olla sinusta ylpeämpi vaikka olisit oma poikani. Sinulla on synnynnäinen vaisto liemistä, jotain jota vain harvoilla ihmisillä on, minun täytynee lisätä että äitiäsi oli siunattu sillä. Tiedän, että en ole ikinä puhunut tunneilla tai antanut läksyksi mitään liittyen tiettyjen kauhojen käyttöön tietyissä liemissä, mutta silti sinä käytit oikeaa kauhaa molemmissa liemissäni ilman neuvomista.”

Vihreät silmät muuttuivat kiiltäviksi kyynelistä odottamattomien kehujen ja miehen hänessä tunteman ylpeyden takia. Avattuaan ja suljettuaan suunsa muutamaan kertaan Harry löysi jälleen äänensä. ”Kiitos. Oikeastaan, olin aluksi hyvin kiinnostunut taikajuomatunneista kun aloitin koulun, mutta sinä et tuntunut pitävän minusta ja aina kun joku juomistani näytti onnistuvan, joku Luihuisista sabotoi sitä. Minä pärjäsin hyvin jästien kemiantunneilla, joten toivoin että taikajuomat olisivat jotain sen kaltaista…”

”Ja ensimmäisenä päivänäsi minä laitoin sinut vastaamaan kysymyksiin joihin yksikään jästisyntyinen tai jästien kanssa kasvanut ei olisi osannut vastata, lukuun ottamatta neiti Grangeria. Olin vihainen kun et kuunnellut minua kun puhuin ja purin vihani sinuun. Siitä, ja kaikista muistakin julmuuksista, joista jouduit kärsimään, pyydän syvästi ja nöyrästi anteeksi.”

Tuntien olonsa harvinaisen rohkeaksi löydettyään yhteisymmärryksen vakoojan kanssa, Harry otti kiinni miehen kyynärpäästä kun tämä vapautti pojan leuan. ”Professori, ihan vain että tietäisit, en jättänyt kuuntelematta sinua vaan minä itse asiassa kirjoitin ylös mitä sanoit. Olin niin peloissani että tekisin itsestäni pellen ja onnistuinkin tekemään asioista pahempia.”

Severus laski pullot viereiselle pöydällä ja nosti tärisevän pojan käsivarsilleen kuiskien tyynnyttäviä rauhoitteluita hänelle, luvaten, että asiat sujuisivat paremmin tulevaisuudessa. Tuntien olonsa ensimmäistä kertaa täydellisen turvalliseksi tummahiuksisen opettajan seurassa, Harry rentoutui lohduttavaan halaukseen ja itki kaikkien niiden virheiden takia joita he kummatkin olivat tehneet hänen ensimmäisestä koulupäivästään saakka. Asiat olisivat voineet olla niin eri tavalla heille kummallekin…jos vain…

Vanhempi velho alkoi lopultakin suoristautua, vapauttaen nyt hiljaisen lapsen käsistään. ”Minä luulen että meidän pitää viedä nämä liemet neiti Grangerille ennen kuin hän tulee etsimään meitä ja näyttämään miten kunnollinen taikajuoma tehdään.”

Harry nauroi vetisesti samalla kun hän pyyhki sormillaan kasvojaan. Kalkaros huokaisi ja loitsi hänelle nenäliinan, heiluttaen sitä pojan kasvojen edessä saadakseen hänet käyttämään sitä. Hän otti sen pehmeän kiitoksen saattelemana ja meni lavuaarille peseytyäkseen hiukan vanhemman velhon loihtiessa haihtuus -taian siivotakseen heidän jälkensä.

Hän palasi miehen rinnalle ja hymyili tuntiessaan suuren, lämpimän käden lepäävän hänen niskallaan ja puristavan hellästi ennen kuin mies ohjasi hänet ulos laboratoriosta takaisin sohvalle toiseen huoneeseen. Hän tunsi huonoa omatuntuntoa romahduksestaan nähdessään parhaan ystävänsä sohvalla väristen shokista ja silmät lasisina kivusta.
Kalkaros asettui nuoren noidan viereen ja sipaisi tämän päätä taaksepäin kaataakseen kipulääkettä hänen kurkkuunsa. Muutamassa hetkessä kipu katosi ja tytön keho rentoutui huojennuksesta.

”Neiti Granger, minun täytyy poistaa jalkasi lävistänyt esine, jotta jalkasi voisi parantua kokonaan. Tehdäkseni tämän, minun täytyy puuduttaa jalkasi. Onko minulla sinun lupasi tehdä niin?”

Juuri kun hän nyökkäsi, kuului äänekäs koputus Kalkaroksen yksityisen huoneiston ovelta. Hän nousi tytön viereltä, suhteellisen varmana siitä kuka oven toisella puolella oli, mutta hän ei halunnut ottaa riskejä ja lähestyi oviaukkoa. Mutistuaan loitsun joka paljasti kuka oven toisella puolella oli, hän avasi oven riittävästi jotta lapset näkivät Remuksen seisovan oviaukossa kärsimättömänä.

"Kuka loukkaantui ja miten vakavaa se on?"
Yksi musta kulmakarva nousi liemimestarin astuessa sivuun ja viittoessa ihmissutta astumaan sisään. Entinen professori kiirehti nopeasti huoneen toiselle laidalle ja sulki Harryn tiukkaan halaukseen löytäessään hänet vahingoittumattomana. Kalkaros sulki oven. ”Weasleyt?”

”Kotona”, kuului lyhyt vastaus. “Albus avasi takkansa hormiverkostoon jotta he pystyisivät palaamaan Kotikoloon.” Hänen meripihkanväriset silmänsä liukuivat loukkaantuneeseen tyttöön. ”Miten pahasti hänen kävi?”

”Metallinpala on lävistänyt jalan, se ei ole paha, vaikka olen varma että neiti Grangerista tuntuu siltä että lippupylväs olisi lävistänyt hänen jalkansa. Minun täytyy poistaa se jotta liemet voivat vaikuttaa.”
Remus nyökkäsi ymmärtäväisesti ja päästi viimeinkin Harryn otteestaan. ”Mitä minun pitää tehdä?”

Tietäen, että ihmissudesta tulisi olemaan suuri apu operaatiossa, Severus selitti hänelle nopeasti aikeensa. ”Minä puudutan jalan polvesta alaspäin. Jos voit pitää sitä paikallaan, minä otan metallinpalan pois haavasta ja kaadan sinne haavanpuhdistuslientä. Kun se on tehty, voimme lisätä antibakteerista ja kudoksen takaisinkasvatuslientä. Neiti Grangerin pitäisi olla jaloillaan aamun mennessä.”

Remus nyökkäsi ja polvistui sohvan viereen Severuksen langettaessa loitsun joka puuduttaisi jalan. Kalkaros katsoi sitten poikaan. ”Harry, tarvitsen sinun apuasi neiti Grangerin huomion toisaalle kiinnittämiseen. Loitsu puuduttaa lähes kaiken tunnon, mutta ei kaikkea. Siksi minä tarvisten Lupinia pitämään häntä aloillaan. Voitko tehdä sen?”

Hän nyökkäsi ja istuutui vapisevan tytön pään viereen. “Kyllä professori.”

Kun Harry alkoi puhua pehmeästi parhaalle ystävälleen, Severus loitsi paksun pyyhkeen jonka hän laittoi haavan alla, katsoi ihmissutta silmiin ja nyökkäsi. Remus varmisti että hänen otteensa oli hyvä ja nyökkäsi takaisin. Yhdellä nopealla liikkeellä, hän nykäisi metallinpalan pois haavasta ja kaatoi liemen haavaan. Liemi kupli ja vaahtosi kun se teki sitä mihin se oli suunniteltukin; syväpuhdistamaan haavan.

Hermione nytkähti hieman kun mies nykäisi metallinpalasen pois ja uudestaan kun liemi alkoi toimia, mutta hän ei voinut liikkua paljoa Remuksen pitäessä hänestä vankasti kiinni. Harry kertoi tytölle että hän pärjäsi mainiosti ja kuinka hän tuntisi olonsa paljon paremmaksi kohta ja viimein tyttö pyöräytti silmiään hänelle ja sanoi ”Harry, ei mitenkään loukkauksena, mutta juuri nyt en välitä miten paljon paremmalta minusta tuntuu myöhemmin. Tämä sattuu jopa puudutusloitsun kanssa!”

Severus kallistui Remuksen yli ja tarjosi tytölle hieman lisää kipulääkettä, jonka tämä otti kiitollisena. Sitten hän viittoi sutta vapauttamaan tytön ja antoi sitten hänelle suuret määrät antibakteerista ja kudoksen uudelleenkasvatuslientä, viimein sitoen jalan tiukasti. Kun hän oli valmis, hän kaivoi kaapunsa taskusta yhden pienen pullon. ”Neiti Granger, tämä on unijuomaa joka antaa kehosi levätä, jotta muut liemet voimat tehdä työnsä. Sinun pitäisi nukkua muutamia tunteja, joten minä suosittelisin että annat minun saattaa sinut Weasleyille ja sitten annan sinulla tämän. Minulla ei ole vähäisintäkään epäilystä, etteikö Molly Weasley pystyisi huolehtimaan sinusta tätä iltaa ja hän voi ottaa minuun yhteyttä aamulla jos jotain ilmenee.”

Tyttö nyökkäsi ja löysi itsensä professorin käsivarsilta jälleen kerran. Nelikko käveli rehtorin kanslialle, joka oli varsin suostuvainen lainaamaan Severukselle ja Hermionelle takkaansa heti kun tyttö oli halannut Harrya nopeasti hyvästiksi.

Remus kääntyi kohti poikaa. ”No niin, Harry. On meidän vuoromme. Eihän sinua haittaako hormiverkossa matkustaminen?” Teini pudisti päätään. “Hyvä on sitten. Määränpäämme on “Anturan asunto”, tajusitko?”

”’Anturan asunto’, tajusin sen, Kuutamo.”
Remus heitti kourallisen hormipulveria takkaan ja astui vihreisiin liekkeihin sanoessaan määränpäänsä. Harry kiitti rehtoria, otti kourallisen pulveria, ja seurasi perässä.



T/N: Pssst! Alkuperänen kirjoittaja olis otettu kommenteista  ;)
« Viimeksi muokattu: 29.05.2010 09:47:30 kirjoittanut Komu »
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Sirina Black

  • Queen of the Beasts
  • ***
  • Viestejä: 4 172
  • Love is a killer that never dies.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 11/13
« Vastaus #15 : 27.05.2010 18:07:38 »
Uuuuh, mama. Jotenkin Sermione -shipparin aivoni saivat käännettyä tuon 11. luvun lopun ihan Sermioneksi, vaikka ei tässä tainnut ollakaan mitään parituksia, ainakaan en muista.  ;D Oli niin kiihkeää menoa ilman kunnon tapahtumiakaan.

Hmm, jotenkin ehkä häiritsi tuo "herra" tuolla kun Harry ja Hermione kutsuivat Severusta koko ajan sillä nimellä. Englanninkielisessä taitaa olla sir, jos oikein arvaan eikä sitä periaatteessa tarvitse mitenkään kääntää. Melkein olisi ehkä fiksumman kuulosta, että Severusta kutsuttaisiin nimikkeellä sir tai professori (vaikka sitä ei alkuperäistekstissä taida ollakaan käytetty).

Minä tykkään tästä älyttömästi. Tässä on tarpeeksi jännitystä yhden ihmisen osalle, joten sydän hakkasi tuhatta ja sataa kun Hermione yhtäkkiä kaatuikin. Uuuh.  :D


Hienoa ficci ja hyvä suomennos, jossa ei ollut tönkköyksiä. Viimeisiä lukuja odotellessa,

Sirina.  :-*
Sodan ensimmäinen uhri on totuus.

Index librorum prohibitorum.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

Kahvin tulisi olla mustaa kuin helvetti, väkevää kuin kuolema ja makeaa kuin rakkaus.

Ruskapoika

  • Kivikuorinen
  • ***
  • Viestejä: 1 547
  • Mock me.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 11/13
« Vastaus #16 : 27.05.2010 22:39:14 »
Minuakin Sirinan tavoin hieman oudoksutti/häiritsi tuo herra-nimitys. Se särähtää hiukan korvaan, mutta muuten oli taas todella hyvää käännöstyötä :) Pidin tuosta kohdasta aivan hullusti missä Severus kehui Harryä! Ja ne halas(jos nyt oikein ymmärsin :'DD) OwO Aah, odotan, että pääsen lukemaan Sirrestä ja siitä kuinka tämä oikein käyttäytyy .'D (onkohan hänkin OoC? <D)

Sitten sitä englantia väkertämään:
Nikani: This story is absolutely the best! I'm hooked on this and characters are really cute<3 They are OoC but in a good way! I liked the most of the point where Severus praised Harry. It was so... so lovely. Snape and his OoC-side<3 I haven't read two last part because Komu hasn't reversed them yet, but I'm sure that I like them too! Hopefully you'll get something out of this, even though my English is not the best.

Many thanks to you Nikani! This is very nice fanfic :)

~Ruskapoika


Tuolla on varmaan miljoona virhettä ja asiaa jotka voi ymmärtää väärin, mutta toivottavasti tämän ficin alkuperäinen kirjoitaja ymmärtää tuosta jotain :'D

Odotan todellakin innolla niitä viimeisiä lukuja<3 :-*

~Ruskapoika
Hei homepää! Leikitäänkö sanahippaa, jos saatais aikaan tarinoita?

Angelico

  • Vieras
Vs: Käännös: What's in a Name osat 11/13
« Vastaus #17 : 27.05.2010 23:10:52 »
Olenko kommentoinut aikasemmin? En vissiin, oonpa ollut kyllä aika typerä  :D

Kuten kahta aiempaakin lukijaa, minuakin häiritsi tuo herroittelu. Sen olisi voinut laittaa tosiaan "sir" tai "professori". Sen lisäksi sitä toistettiin ihan tarpeettoman usein. Tää on käännös, tiedän, eikä sitä varmaan voi mennä peukaloimaan vähentämällä esim. tuota herroittelua.

Olin ihan varma että Harry ja Severus suutelee, mutta ei! :D Käännöksesi on sujuvaa ja melko virheetöntä. Ihania OoC-hahmoja tässä<3

(Kirjotan tääällä melko virallisesti verrattuna siihen toiseen sivustoon :D)

Go, Komu! Eli jatkoa :D

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 11/13
« Vastaus #18 : 28.05.2010 14:19:03 »
Kiitos kaikille kommenteista!

Minkä takia kaikki luuli että Harry ja Severus suutelee?  ;D Meikäläisellä ei käyny ees mielessäkään kun ekaa kertaa tarinaan luin.

Teidän toivomuksesta voisin tuon herroittelun muokata/korvata jollakin nii lukukokemus vois olla entistäkin nautittavampi. Teen sen heti kun siihen jostakin repäsen aikaa  ;)
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Winifred

  • Nuorallatanssija
  • ***
  • Viestejä: 498
  • © Sara Sofia
    • Ad surdas auras canere
Vs: Käännös: What's in a Name osat 11/13
« Vastaus #19 : 28.05.2010 22:12:13 »
Aika ihmeellistä, sillä kun luin tämän englanniksi, minulla ei tullut mieleenkään, että tuo Harryn ja Severuksen halailu ja anteeksipyynnöt ja muut olisivat jotenkin seksuaaliviritteistä, mutta nyt kun luin suomennoksen niin melkein petyin kun se ei ollut Snarrya. Enkä minä edes pidä kovin paljon Snarrysta. Outoa : D

Yksi virhepaholainen sattui silmään lukiessa:
Lainaus
Varovati, poika kastoi kauhan höyryävään kattilaan ja kaatoi sitten liemen pulloon.
Varovasti, oletan? (:

Nämä eivät ole lempilukuja, lähinnä koska Hermione ja Severus eivät lempihahmojani ole (ja Severus tosiaan on OoC), mutta hyvin nämä on käännetty (: Olihan tuo herroittelu vähän sellaista, ettei siihen ole suomalaisissa ficeissä tottunut, mutta olen tainnut lukea sen verran englanniksi, että käänsin tuon herran automaattisesti sir:ksi eikä se särähtänyt pahemmin korvaani. Hyvää työtä, Komu, jälleen kerran, se vain täytyy sanoa! Luen mielelläni viimeisetkin luvut. Etenkin kun Sirius tulee kuvioihin, vihdoinkin<3

Kommentoin kirjoittajalle sitten, kun käännös on kokonaan julkaistu, spoilaisin kuitenkin vahingossa muita kun puhuisin noista viimeisistäkin osista.
Just keep your head to the sunlight so you won't see the shadows .

I'll be dancing with myself.