Kirjoittaja Aihe: Helmitaivas [K-11] Milje/Helmi | femme, romance, fluff | osat 2/2 !  (Luettu 3114 kertaa)

Rosena

  • Lumessaeläjä
  • ***
  • Viestejä: 125
  • Dum spiro, spero
Nimi: Helmitaivas
Kirjoittaja: Rosena
Ikäraja: K-11
Paritus: Milje/Helmi
Tyylilajit: romance, fluff, draama
Haasteet: Femme10 3.0

Vastuunvapaus: Hahmot ja tarina on minun, mutta mitään paikkoja tai yhdistyksiä en omista, vaan ne oikeasti ovat täällä Joensuussa jee.

Yhteenveto: ”Mie rakastan sinnuu, enemmän kuin mitään tai ketään muuta, uskothan sie Helmi minnuu? Mie oon valmis kaikkeen, jotta meidän juttu ei jää tähän. Tää on liian kaunista tuhlattavaksi.”

A/N: Helmitaivas oli niin sanottu "kakkosnanoni", jonka kirjoitin kun marraskuuta jäi yli varsinaisen nanoni jälkeen. Tästä tuli aikalailla erilainen, kuin oli aluksi tarkoitus, mitä en kuitenkaan näe huonona juttuna. Koska ajattelin 6 000 sanan paketin olevan turhan pitkä kerralla luettavaksi, jaoin tarinan kahteen osaan, joista ensimmäinen heti tässä.

Toivottavasti ketään ei myöskään haittaa nuo pienet muotoilut, ne vain näyttivät wordissä niin nätiltä, että en voinut jättää niitä vain sinne.  ::)






Helmitaivas   OSA 1

Mistä kaikki alkoi?


Se on hyvä kysymys, minä itsekään en tiedä siihen vastausta. Luulen, että siihen vaikutti löytämäni helmirasia, se kaunis hopeavalkoinen ja pieni. Muistan kuin eilisen sen, kuinka avasin rasian ja näin sisällön ensikertaa. Sormus oli niin kaunis, se oli kapea ja siinä oli pikkuruinen, yksinkertainen helmi. Laitoin sen heti sormeeni – mutta se oli liian pieni. Se jäi kiinni niveleen, enkä saanut sitä irti vaikka kuinka yritin ja nyin. Äiti tuli paikalle, suuttui ensin kun olin lainannut hänen korujaan, mutta auttoi saamaan sormuksen silti irti. Se sattui. Vaikka hän kuinka käytti saippuaa ja lämmintä vettä.

Sen illan jälkeen aloin vihata helmiä, ja oikeastaan kaikkea, mikä muistutti niitä. Kun sain rippilahjaksi helmikaulakorun, revin sen kappaleiksi ja kuuntelin, kuinka helmet pyörivät ja kimpoilivat lattialla. Niiden tuskainen ääni oli musiikkia korvilleni, vaikka mummoni pahastuikin tempauksestani. Koulussa tein helmityöt väkisin, ja viskelin puisia ja lasisia helmiä lattialle aina, kun opettaja ei huomannut. Rippijuhlieni jälkeen kukaan ei edes sanonut minulle sanaa ”helmi”. He tiesivät, etten pitänyt siitä, vaikka eivät ymmärtäneetkään miksi.

Sitten, noin kaksi vuotta sitten, kauniina kesäkuunpäivänä, tapasin Hänet. Ja yhtäkkiä helmet, joita olin niin inhonnut ja vihannut, olivat kaunein asia päällä maan.



Milje

- se on nimeni. En tiedä mikä äitiäni vaivasi, kun antoi sen minulle. En ole koskaan tavannut ketään muuta samannimistä, ja olen aina saanut kuulla nimestäni pilkkaa. Äiti ja ystäväni sanovat, että he ovat vain kateellisia. Mistä he sen tietävät? Vaikka he olisivatkin, sattuu se kiusaaminen silti. Sitten toinen tärkeä asia; olen tyttö, vaikka nimeni antaakin väärän kuvan siitä. Se on hieman kuin Mikon ja Villen risteytys. Etenkin vanhemmat ihmiset kysyvät aina, että eikös se ole pojan nimi, ja minä vastaan että ei, se voi olla tytöllä ja varmasti myös pojalla. Niin tyhmä nimi se on.

Mutta vaikka minut voi sekoittaa poikaan nimestä, ei sitä todellakaan voi tehdä ulkonäöstä päätellen. Jos joku sanoisi minun näyttävän pojalta, olisi hän sokea. Ihan oikeasti. Vaikka en pukeudu mitenkään poikkeavasti, näytän silti aivan normaalilta tytöltä. Värit ja vaatteet eivät ole minun juttuni pukeutumisessa, tai hiuksissa ja meikissä – en uskalla käyttää niitä. On paljon helpompaa ja vaivattomampaa hypätä farkkuihin ja vetää rento bändipaita tai toppi päälle. Kerrospukeutuminen on myös kivaa. Kiitos typerän nimeni ja rennon pukeutumiseni, saan kuulla paljon lesbo-kommentteja. En kuitenkaan suutu niistä, vaan päinvastoin – se imartelee minua.

Tykkään toisista tytöistä, eikä se ole mikään salaisuus. Myös vanhempani tietävät asiasta, ja ovat nykyään asian kanssa ihan sujut. Etenkin nyt, kun pikkusiskoni on raskaana seitsemännellä kuulla ja he saisivat pian ensimmäisen odotetun lapsenlapsensa.

Tai oikeastaan voisi sanoa, että tykkään tytöstä. Tapasin hänet kaksi vuotta sitten linja-autopysäkillä, hän oli juuri muuttanut kaupunkiin, ja hänen hauska ulkonäkönsä kiinnitti huomioni heti. Tytöllä oli silloin päällään laivastonsininen mekko ja hänen punaiset hiuksensa kaartuivat loivina kiharoina rinnuksille. Juttelimme joka aamu pysäkillä, noin kahdeksan minuutin linja-automatkalla ja työpaikalla, tutustuimme toisiimme nopeasti ja tulimme hyvin juttuun.  Huomenna juhlittaisiin meidän häitämme. Oikeasti se oli vain parisuhteen rekisteröiminen, mutta kutsuissa luki häät. Se kuulosti paljon hienommalta ja virallisemmalta. Ja olihan se melkein sama asia kuin avioliitto.

Ironista tosin on se, että morsiameni nimi sattuu olemaan Helmi.

*

Hypätään kaksi vuotta ajassa taaksepäin, niin voin kertoa kaiken alusta asti. On vuosi 2009 ja kesäkuun 23. päivä tiistai, kello noin 12:27 – 12:32. Linja-auton pitäisi tulla kohta, ajattelen ja työnnän kädet syvemmälle farkkujen taskuun. Olen töissä Tapiossa, Joensuun ainoassa elokuvateatterissa. Sinne töihin pääsemiseen ei tarvinnut mitään muuta kuin tylsän ylioppilaskoulutuksen. Työajat ovat kaikista parhaat, saan nukkua pitkään ja työ on muutenkin rentoa. Viihdyn Tapiossa todella hyvin, muu henkilökunta on mukavaa, saan työnpuolesta nähdä paljon elokuvia, ja työntekijätarjoukset ovat hyviä.

Kesätuuli lämmittää kasvojani ja näen kauempana pysäkille kiirehtivän sinipunavalkoisen tytön. Mekon helmat heiluvat tuulen voimasta, sinisten korkojen ääni kantautuu korviini jo monen metrin päästä. Nainen näyttää eksyneeltä, hän ei selvästikään kuulu Rantakylään. Tai ainakaan niin kaunis ilmestys ei saisi kuulua. Tyttö seisahtaa vierelleni epäröiden, katsoo minua taivaansinisillä silmillään ja avaa sitten ruusunpunaisen suunsa.

”Anteeksi, meneekö tältä pysäkiltä bussia keskustaan? Mä muutin tänne vasta viikonloppuna, ja oon vielä ihan hukassa”, hän kysyy ja laittaa kätensä puuskaan rinnalleen. Huomaan, että hänen kyntensäkin on lakattu yhä punaiseksi kuin täyteläiset huulet.

”Joo, menee tästä, itse asiassa sen pitäisi tulla ihan kohta”, sanon nyökäten ja vedän kädet pois taskuista, parannan vielä hieman ryhtiäni. Tytön kasvoille nousee hymy ja hän nyökkää.
”Hyvä. Mulla on työhaastattelu, enkä haluaisi myöhästyä siitä.”
”Kai sie sitten osaat sinne työpaikalle?” kysyn huvittuneesti ja saan sillä tytön naurahtamaan iloisesti.
”Joo, mun onnekseni osaan.”
”Mistä sie muuten tänne muutit?”
”Helsingistä, mä tarvitsin pienen maisemanvaihdoksen.”

Tyttö kuulostaa välttelevältä, joten en kysy miksi. Pienen maisemanvaihdoksen tosiaan, sama kun ei suorilta muuttanut Rovaniemelle asti. Ei täällä Joensuussa ole oikeastaan mitään – etenkään Rantakylässä. Kaupunginosa koostuu lähinnä köyhistä opiskelijoista, skinheadeista ja juopoista; Rantakylä ei todellakaan ole turvallinen paikka asua, enkä minäkään uskalla liikkua ulkona öisin.

”Näköjään”, sanon kohteliaasti hymyillen ja käännän katseeni vasemmalle. Linja-auton nokka kaartuu juuri risteyksestä tännepäin, pistää vilkun päälle ja pysähtyy pysäkille. Sen ovet aukeavat sihahtaen ja annan väriläiskätytön mennä ensin sisälle. Huomaan hänen vasemmassa lapaluussaan tatuoinnin, kolmisanainen lause outoa kieltä, luultavimmin latinaa. Dum spiro, spero, mitä ikinä se tarkoittikaan. Sitten onkin jo minun vuoroni höylätä kortti lukulaitteessa, ja menen istumaan ikkunapaikalle.

Päätepysäkillä hyppään ulos bussista, myös väriläiskätyttö jää kyydistä vasta tällä pysäkillä. Vaihdamme pienen hymyn, sellaisen, mitä toisille tuntemattomat ihmiset vaihtavat, kun ovat saaneet apua. Aurinko lämmittää mukavasti, kun kävelen Tapiolle. Tänään tulee olemaan kiireinen ilta, sillä on suositun elokuvasarjan viimeisen osan ensi-ilta. Se on kuitenkin vain hyvä asia, ei tule tylsä päivä. Joskus tulee nimittäin niitä sellaisiakin; ei ole paljoa asiakkaita, ja aikaa jää yllin kyllin vaikka kuinka siivoaisi.

”Huomenta”, huikkaan tiskin takana häärivälle Maritalle ja jatkan matkaani henkilökunnantiloihin. Marita Saukkonen on meidän esimiehemme, mukava hieman pyylevä nainen, joka on onneksemme todella rento. Meidän lisäksemme täällä on töissä Joona Honkala, mustahiuksinen homo, joka vaikuttaa myös Kokoomuksen piireissä, ja sitten on vielä kuolemaakin vakava Iina Hyvärinen. Iina jää tosin tällä viikolla äitiyslomalle, ja tänään taitaa olla hänen tuuraajiensa haastattelut. Lipuntarkastamisesta ja laitteiden käytöstä taas vastaavat Antti Soikkeli ja Pekka Mastomäki, me muut hoidamme kassapuolen.

Vaihdan mustan työpaidan päälleni ja aulasta kuuluu naisenääni, joka ei kuulu Maritalle eikä Iinalle. Sen on kuuluttava jollekulle haastateltavalle, päättelen, sillä avaamme ovet yleisölle vasta kahdelta. Kummaa kyllä, ääni kuulostaa tutulta, ihan kuin olisin kuullut sen aiemmin. Jään kuuntelemaan oven taakse heidän keskusteluaan.

”Niin mikä siun nimi olikaan?” Marita kysyy.
”Helmi Sinisalo”, kuuluu vastaus.

Hyi mikä nimi, ajattelen nenääni nyrpistäen. Toivottavasti likasta ei tule Iinan tuuraajaa, Helmi-nimisen kanssa työskenteleminen olisi varmasti pahin painajaiseni. Tiedän että se on vain nimi, mutta kun se ei ole mikä tahansa nimi vaan nimenomaan Helmi. Niissä on jotakin pahaa, ihan varmasti on. Se koko sana on kirottu, enkä näe mitään syytä miksi nimikin ei olisi.

Olisin halunnut jäädä pukuhuoneen puolelle odottaman, että Helmi olisi lähtenyt, mutta minun täytyi mennä töihin. Vaikka Marita onkin rento, hän ei siedä myöhästelyä; kun työt alkavat tasan yhdeltä, ne on myös aloitettava tasan yhdeltä. Haluan pitää työpaikkani, joten menen kiltisti aulaan. Marita juttelee yhä Helmin kanssa, jonka ääni ei järkytyksekseni ole ainut tuttu asia. Vaan myös ulkonäkö. Kuka muukaan siinä seisoo, kuin linja-autopysäkiltä tuttu väriläiskätyttö.

*

Maanantaina 14. joulukuuta 2009, kello 10:42, jossakin päin Isoa Myytä

”Milje, tulepa katsomaan”, Helmi huikkaa jostakin korkeiden hyllyjen toiselta puolelta. ”Mä taisin löytää jotakin, mistä sun vanhemmat tykkäisivät. Uskoisin ainakin…”

Olemme joululahjaostoksilla, hieman myöhäisillä sellaisilla, ja koko Suomalainen Kirjakauppa on tukossa. Tuntuu että kaikilla on kamala kiire, ihmiset tönivät ja jonottavat kassoille kymmeniä minuutteja. Luulimme vetäneemme pidemmän korren tulemalla ostoksille aiemmin, mutta näköjään emme olleet ainoat. Luovin tieni Helmin luokse, joka erottuu ympärillään olevista ihmisistä selkeästi. Hän pukeutuu vieläkin samalla, hassulla tavalla kuin sinä päivän kun tapasimme. Hänen huopatakkinsa on väriltään vihreä ja sen alta pilkottaa harmaan mekon helma. Punaisten kutrien päällä on musta myssy koristamassa päätä, joka nousee ja katseemme kohtaavat. En voi olla hymyilemättä, etenkään kun hän näyttää, mitä hänellä on kädessään.

Se on Kamasutra ”rakkauden ja rakastelun onnesta ja ilosta”. Helmillä on omalaatuinen huumorintaju, ainakin jos minulta kysytään. Minulla kestää yleensä aina hetki ymmärtää hänen vitsinsä, mutta sitten nauran senkin ajan edestä.

”Ei ehkä”, sanon virnistäen. ”Noita ei taija löytyy naispareille, sääli. Miun mielestä olis ollu kiva edes kokeilla.”

Helmi laittaa kirjan takaisin hyllyyn ja hymyilee samalla kujeilevasti. Hän on taas keksinyt jotakin. ”Tai sitten me voidaan itse kehitellä sellainen. Suunnitella, testailla, piirtää…”

Helmi on meistä rohkeampi sängyssä, hänellä on enemmän kokemusta ja hänen luonteensakin on enemmän… no, sellainen. Minä en olisi koskaan kehdannut sanoa tuollaista täpötäydessä kirjakaupassa joulun alla, mutta Helmi on helmi. Naurahdan hänen sanoilleen ja pudistelen päätäni, pieni puna kohoaa poskilleni. Toinen oli taas vetänyt pidemmän korren.

”Entä jos ostetaan heille vain jokin kokkikirja; sähän sanoit joskus kesällä, että äitis tykkää leipoa”, Helmi sanoo hymyillen lempeästi, vieden puheen pois julkisilla paikoilla kiusallisilta osa-alueilta. ”Mä näin tuolla toisella puolella mukavannäkösiä kirjoja, mennään katsomaan vaikka niitä.”
”Joo, isälle taas voi ostaa jotain ihan yksinkertaista, se ei paljoa nirsoile”, vastaan hymyillen. Helmi ottaa minua kädestä, ja luovii tiemme toiselle puolelle kirjakauppaa. Kaikki ajattelevat varmasti, että olemme hyviä ystävättäriä, jotka ovat yhdessä jouluostoksilla ja yrittävät olla eksymättä toisistaan. Tuskin kovin monella käy mielessä, että me olemme oikeasti pariskunta – samalla tavalla kuin monet naiset ja miehet. Kirjahyllyn suojassa Helmi suutelee minua pikaisesti huulille, se on märkä ja hätäinen suudelma, mutta saa silti jännityksestä heränneet perhoset lepattelemaan alavatsassa.

*

Tiistaina 23. kesäkuuta 2009, kello 13:43, Tapion kassalla naputtelen tietokoneelle tietoja ja tarkastan tämän illan esitykset. Ensi-iltaan oli varattu ja ostettu jo nyt paljon lippuja, ja asiakkaita kävisi paljon vielä päivällä varaamassa niitä. Sen kaiken lomassa minun pitäisi vielä opettaa uutta työntekijäämme. Nainen oli peitonnut muut haastateltavat täysin, olemalla kuulemma aito, pirteä ja mukava persoona. Hän oli saanut aloittaa heti, ja hänen tutoroimisensa talontavoille oli iskeytynyt minun harteilleni – kenenpä muunkaan. Muuten en olisi kiukutellut yhtään, mutta tämä oli erikoistapaus, sillä uusimman työntekijämme nimi on Helmi.

”Kukapa olisi arvannut, että mä tulisin työhaastatteluun juuri sun työpaikalle!” nainen naurahtaa pirteästi ja laittelee karkkipusseja hyllyyn. Hän näyttää typerältä, työpaita on hänelle hieman liian iso ja se rypistää mekon helman rumasti kasaan. Se ei silti lannista hymyä hänen nauravilta kasvoiltaan. Onko edes lainmukaista olla noin pirteä?

”Niinpä, kukapa olisi arvannut”, toistan Helmin sanat hieman väkisin. Minua harmittaa, sillä tyttö vaikutti pysäkillä todella mukavalta. Juuri sellaiselta, johon voisin kuvitella ihastuvani. ”On tää maailma pieni paikka.”

”Niin." Helmi hymyilee ja kääntyy katsomaan minua. Miksi, voi miksi hänen nimensä täytyy olla se kirottu Helmi? ”Mukavaa on myös se, että saa kulkea työkaverin kanssa samalla bussilla. Mä kysyisin muuten, millä kadulla sä asut, mutta kun en tiedä niitä katuja, se olisi aika turhaa.”

”Miepä tiedän. Millä kadulla sie asut?”
”Pursitiellä, aika lähellä sitä linja-autopysäkkiä.”
”Pursitien ja Puronsuunkadun risteyksessä siis”, sanon ja nyökkään. ”Mie asun siinä pysäkkiä vastakkaisessa kerrostalossa, onko siinä nyt kuusi kerrosta.”

En ole aivan varman, toivonko Helmin asuvan samassa talossa, vai en. Toisaalta se voisi olla jo liian suuri yhteensattuma, puhumattakaan jos asuisimme samassa rapussa. Tai kerroksessa, viereisestä huoneistosta oli vasta kaksi kuukautta sitten kuollut mummo, ja se oli ollut siitä lähtien vuokrattavissa. Epäilykseni osoittautuvat vääriksi, kun Helmi kertoo asuvansa siitä vielä hieman kauempana.

”Miksi sie muutit Joensuuhun? Olisi niitä elokuvateattereita löytynyt muualtakin päin Suomea, kun kerta sitä maisemanvaihdosta kaipasit”, kysyn aiemmin minua vaivanneen kysymyksen. Ei se enää ollut niin paha, nyt olemme työkavereita emmekä täysin tuntemattomia toisillemme. Väriläiskä pysyy hetken hiljaa, laittaa vain hiljaa tavaroita hyllyille – tällä kertaa suklaapatukoita omiin laatikkoihinsa. Lopulta hän kääntyy minuun päin ja hymyilee huolettomasti. Se on todella taidokas tekohymy, mutta hänen silmistään näen jonkinlaista salailua.

”Mun pitää hoitaa täällä yksi juttu”, hän sanoo kepeästi. Tekee mieli sanoa, että hän on huono valehtelija, mutta pidän kieleni kurissa. Nyökkää vain pienesti ja haron vaaleita hiuksiani mietteliäänä.

*

Keskiviikkona 3. helmikuuta 2010, kello 22:01, minun kotonani

”Tajuatko sie yhtään, mitä sie oot mennyt tekemään?”
”Ai nytkö tää on mun vika? Sä se suutelit toista muijaa!”
”Niin siekin.”
”Koska sä suutelit ensin, mulla oli oikeus kostaa.”
”Ai? Sie olisit voinut olla vastuullisempi ja käyttäytyy sen mukasesti, olethan sie minuu vanhempikin.”
”Vaan seitsemän kuukautta, ei se oo vittu paljon.”
”Älä yritä puolustella yhtään! Siun ei silti olis ollu pakko kostaa!”
”Mä halusin, että sä tiedät miltä se tuntuu. Ei kivalta, vai mitä?”

Helmi on oikeassa. Se ei tunnu kivalta. Humala humisee päässäni, näen tyttöystäväni kahtena ja näkökenttä sumenee entistä enemmän. Sen tekevät kyyneleet, vaikka kuinka yritän taistella niitä vastaan. Vihaan itseäni, sillä tiedän Helmin olevan oikeassa. Tämä riita, meidän ensimmäinen koko suhteemme aikana, on kokonaan minun vikani. Minä tein väärin, ja voisin antaa kaikkeni jotta saisin tehdyn tekemättömäksi. Mutta nyt se on jo myöhäistä. Helmi näyttää murtuneelta, näen hänen kasvoiltaan menetetyn luottamuksen.

Enkä osaa edes pyytää anteeksi.

”Tässäkö tämä nyt oli? Mä luulin että meillä meni hyvin, ennen tätä”, Helmi sanoo hiljaa ja kuulostaa murtuneelta. Lasken katseeni alas, enkä tiedä mitä sanoa. On yllättävän vaikeaa pukea sanoiksi ajatuksiaan. Muodostaa niistä järkeviä lauseita ja kertoa tunteista naiselle, jota rakastaa.

”Niin meillä menikin”, mutisen hiljaa. Kunpa vain menisi vieläkin.
”Haluatko sä, että tää on tässä?”
”En.” Nostan katseeni Helmiin ja tunnen kyyneleet tippuvan poskelleni. ”En todellakaan, sitä mie viimeseks haluan. Eikö me voitais puhua huomenna kunnolla, kun molemmat ollaan selvin päin?”

Nainen on pitkään hiljaa, ennen kuin nyökkää. Hänen kasvoillaan käy jopa pieni hymy, vaikka se onkin täynnä surua ja pettymystä. ”Se käy. Mä menen nyt kotiin, soitellaan.”

Ja sitten hän on poissa, tuosta noin vain, minun rakas Helmini on poissa. Valahdan istumaan lattialle, sisuskaluni ovat tulessa ja tunnen sydämeni repeävän. En vihaa enää helmiä, rakastan niitä entistä enemmän. Ymmärrän vasta nyt, miten tärkeä Helmi on minulle, enkä halua elää ilman häntä.

”Mie rakastan sinnuu”, kuiskaan tyhjälle eteiselle, enkä saa vastausta.

*

Perjantaina 4. syyskuuta 2009, kello 23:19, minun kotonani

”Mun pitää kertoa sulla yksi asia.”

Helmi kuulostaa vakavalta, ja käännän katseeni häneen huolestuneena. Pelkään, että kuulen jotakin ikävää. Että hän ei voi jatkaa tapailemistani, mielikuvitukseni on liian nopea ja vikkelä kehittämään kaikenlaisia salaliittoteorioita ynnä muita siitä kuinka -

”Muistatko sä vielä sen päivän, kun me ekan kerran tavattiin?”
”Miten voisin unohtaa? Se on yksi miun elämän parhaista, näin jälkikäteen tarkasteltuna.”

Helmi nyökkää pienesti ja sormeilee hiuksiani hetken hiljaisuuden laskeutuessa ympärillemme. ”Sanoin, että mun täytyy hoitaa täällä Joensuussa yks juttu.”
”Ja nytkö se on hoidettu?” kysyn, ja kuulostan surulliselta, vaikka yritän piilottaa sen. Helmi lähtisi pois ja minä jäisin taas yksin.
”Ei… oikeasti mitään juttua ei ole edes olemassa. Mä en vain kehdannut sanoa silloin, että kirjoitin paikkakuntien nimiä paperilapuille ja hatusta nousi Joensuu”, Helmi tunnustaa nolona. Katson häntä silmät pyöreinä, näytän varmasti todella tyhmältä ja helpotus valtaa mieleni. Helmi ei lähtisi pois ja hän on kertonut minulle juuri suuren salaisuuden. Se jos mikä kielii luottamuksesta. Hymy leviää kasvoilleni ja kurkotan koskettamaan huulillani nopeasti tytön poskea.

”Olisit sie voinut miulle sanoo, en mie olis nauranut”, sanon lempeästi. ”Miekin kerroin siulle miun helmi-traumoista, se jos mikä on noloa.”
”Mun mielestä se on vain suloista. Sä olet suloinen. Mutta rehellisesti sanottuna mä olen iloinen, että sä et vihaa mua vaikka mun nimi onkin Helmi…”

Hymy nousee huulilleni. ”En mie sinnuu vihaa, päinvastoin. Sitä paitsi mie saan kiittää sinuu sen trauman ylipääsemisestä. Enää mie en osaa edes kuvitella elämää ilman sinnuu...”

On jännää, miten muutama kuukausi voi muuttaa elämää. Olemme seurustelleet Helmin kanssa noin kuukauden virallisesti, mutta tapailemisemme alkoi melkein heti tapaamisemme jälkeen. Emme me sitä suunnitelleet. Se vain tapahtui. Yritin aluksi olla pitämättä Helmistä, lapsellisesti juuri hänen nimensä takiaan mutta se osoittautui mahdottomaksi. Helmi valloitti heti kaikkien sydämet työpaikalla. Antti yritti jopa iskeä häntä, useammankin kerran.

*

Torstaina 16. heinäkuuta 2009, kello 17:01, Tapion kassalla on työvuorossa vain minä ja Helmi. Tänään on rauhallinen päivä, olemme saaneet suurimmaksi osaksi vain rupatella keskenämme kaikenlaisista asioista maan ja taivaan välillä. Ensin keskustelimme vain elokuvista, arvostelimme niitä ja juttelimme lempinäyttelijöistämme, kunnes puhe siirtyi pikkuhiljaa vakavampiin asioihin – ihan huomaamattaan.

”Antti pyysi mua eilen ulos”, Helmi paljastaa ja oikoo reisiään peittävää keltaista hametta, joka on noussut hieman hänen istuttuaan. Nainen on ollut lähes joka päivä yhtä väriläiskä, kuin ensimmäisenäkin päivänä. Kaikki suoraan sanoen järkyttyivät hieman, kun Helmi tuli kerran töihin pukeutuneena kokonaan mustaan. Se oli pelottavaa, muistan ajatelleeni että joku on varmaankin kuollut. Sen sijaan tyttö oli naurahtanut ja kertonut kaivanneensa pientä vaihtelua.

Kohotan kulmiani yllättyneesti. ”Antti? Eikö se ole vähän liian vanha siulle?”
”En mä edes tiedä minkä ikäinen se on." Helmi kohautti harteitaan. ”Mutta se näyttää aika vanhalta. Enkä mä suostunut, vieläkään. Eilinen taisi olla neljäs kerta, kun se kysyi.”
”Neljäs jo? Huh huh, Antti se ei näköjään luovuta.”
”Tuskin se enää kysyy", nainen sanoo hilpeänä, kuin asian muisteleminen huvittaisi häntä. ”Mä kerroin sille, että oon lesbo.”

”Aika hyvä keksintö”, virnistän kevyesti - en jaksa uskoa että Helmi todella olisi samassa joukkueessa kanssani. Se on ollut ainoa syy, jonka voimalla olen pitänyt tunteeni kurissa. ”Uskoiko Antti?”

Helmi kääntyy katsomaan minua hymyn vaihtuessa virnistykseksi.

”Mitä? Miksi sä näytät tolta?”
”En mä sitä keksinyt, Milje. Mä oikeasti olen homo. Lesbo, lepakko, tykkään tytöistä, haluun harrastaa seksiä naisten kanssa, jii än ee. Tajuutko?” Helmi vitsailee, laskee leikkiä asiasta ja puhuu minulle kuin olisin tyhmä.
”No joo, joo, kyllä mie tiijän mitä se tarkoittaa”, hymähdän. ”Mie en vaan arvannut, että sie olisit. Ei millään pahalla”, jatkan kun huomaan tytön ilmeen vaihtuvan loukkaantuneeksi. ”Mie en vaa ois arvannu heti sinuu homoks.”
”Eipä sitä kaikista heti näe. Mä taas tiesin heti ensihetkestä lähtien, että sä tykkään tytöistä.”

Jään tyrmistyneenä katsomaan hymyilevää naista, joka juuri yllätti minut täysin. Olenko oikeasti niin läpinäkyvä? En salaile seksuaalista suuntautumistani mitenkään, mutta en varmasti myöskään huutele sitä ympäriinsä, tai kirjoita sitä otsaani. Myös Helmin homous oli tullut minulle puun takaa. Hän näyttää niin heterolta kuin olla voi, ja käyttäytyy kuin mallivaimo. Ei sillä, että valittaisin asiasta – nyt minulla voisi olla jopa pieni mahdollisuus Väriläiskän suhteen. Niin kaukaa haettua kuin se onkin.

”Ai”, totean ja tunnen itseni idiootiksi. ”Joo, niin tykkäänkin. Nyt meillä on sitten täällä töissä kolme homoa.”
”Jep, Joona on kyllä mukava poika. Ja hauska.”
”Onhan se”, sanon pienesti hymyillen. ”Oletko sie muuten kuullut Hobilesistä?”
”En, mikä se on?”
”Se on sellainen Joensuun seudun seksuaalivähemmistön yhdistys, ”homot, biseksuaalit ja lesbot – hobiles”. Joona on mukana sen toiminnassa, joku puheenjohtaja tai muu vastaava. Mie en tajuu, miten se jaksaa olla mukana niin monissa projekteissa.”

Helmi nyökkäilee ja nojailee tiskiin. ”Sä et siis ole?”
”En”, sanon päätäni pudistellen. ”En mie oikein jaksa hehkuttaa koko maailmalle sateenkaariunelmistani. Onhan se idea jees ja näin, mutta en mie jaksa ite siitä innostua.”
”No en mäkään sitten viitsi tutustua siihen paremmin, jos sä et ole mukana.”
”Entä Joonan kanssa?”
”Sut mä tunnen paremmin”, Helmi sanoo hymyillen ja hänen sanansa lämmittävät mieltäni. ”Seurusteletko sä?”

Pudistan päätäni. ”En todellakaan. Miun edellinen oikea suhde oli lukiossa, eli siitä on jo aikaa.”

Nooran muisteleminen sattuu hieman, suhteemme oli monimutkainen. Olimme olleet parhaita ystäviä pienestä asti, vanhempana ajauduimme vitsillä pussailemaan bileissä ja siitä se sitten lähti. Seurustelimme yhteensä kaksi vuotta, erosimme välissä pari kertaa ja palasimme taas yhteen. Sitten kävi ilmi, että Noora oli pettänyt minua yhteisen kaverimme kanssa ja tullut hänelle raskaaksi.

Nykyään he ovat naimisissa ja kahden lapsen onnelliset vanhemmat. En ole nähnyt Nooraa kuin vain vilaukselta silloin tällöin.

Helmi huomaa, että en puhu aiheesta mielelläni, ja antaa sen olla. En kanna enää kaunaa Nooralle asiasta, tai kaipaa häntä, mutta tapahtuma oli silti raskas.

”En mäkää ole nyt ollut kenenkään kanssa, ei vaan ole tullut Sitä Oikeaa vastaan." Nainen kohauttaa harteitaan. ”Mä kokeilin joskus viime vuonna treffisivustoa, mut ei sieltä löytynyt mitään vakavaa.”
”Oletko sä siellä vieläkin?” utelen, ja kehittelen mielessäni jo suunnitelmaa. Hieman lapsellista sellaista, mutta jos se onnistuu – olisi se upeaa.

A/N2: Jatkuu pian! :)
« Viimeksi muokattu: 08.05.2015 01:26:27 kirjoittanut Pyry »
Sua ootan ja melkeinpä palvon, yöni valvon aatellen:
Tuu mun vaimoksein.

Rosena

  • Lumessaeläjä
  • ***
  • Viestejä: 125
  • Dum spiro, spero
Helmitaivas   OSA 2

Perjantaina 31. heinäkuuta 2009, kello 17:58, Coffee Housessa on paljon porukkaa, tuntuu kuin koko kaupunki olisi liikenteessä. Naputtelen hermostuneesti kynsiäni pöydän pintaa vasten. Helmillä on kaksi minuuttia aikaa tulla paikalle, ja toivon että hän ei tule. Onkohan tämä sittenkään hyvä idea? Pahimmassa tapauksessa pilaan kaiken. Juon kahvini loppuun, vaikka se ei auta yhtään jännityksestä johtuvaan vatsakipuun. Viime viikonloppuna rekisteröidyin typerälle sivustolle ja vietin tuntikausia aikaa etsiessäni Helmin profiilia. Ja kun viimein olin löytänyt sen, meni toiset pari tuntia jahkailuun kirjoitanko vai enkö kirjoita. Lopulta olin lähettänyt naiselle pienen tervehdyksen, jossa kerroin pieniä asioita itsestäni. En halunnut Helmin tunnistavan minua heti, joten olin valinnut profiilikuvakseni muokatun kuvan, joka oli vain suuntaa antava, ja itse tekstissä keskityin tavallisiin asioihin. Niistä ei voinut tunnistaa minua. Koko homman idea on se, että Helmi hämmästyy huomatessaankin minut keksityn Millan tilalla ja se tekee vaikutuksen.

Ei tule onnistumaan.

Kun kello on viisi yli kuusi, olen varma että nainen ei tule. Nousen ylös lähteäkseni, kun tuttu kirkas ääni tavoittaa korvani.

”Milje! Mitä sä täällä teet? Onpa hauska yhteensattuma”, Helmi sanoo ja hymyilee aurinkoisesti. Hän näyttää todella kauniilta vaaleissa farkkushortseissa ja keltaisessa puserossa. Jaloissa on tavallisten korkojen sijaan ballerinat, ja Helmi näyttää tavallista lyhyemmältä. Ja niin kauniilta.

Hetken toivon, että olisin oikeasti Milla enkä Milje.

Pakotan kasvoilleni pienen hymyn. ”Kunhan kävin kahvilla, piti pitää pieni tauko asioiden hoitamisesta.”
”Oikein, näin kuumalla säällä täytyy pitää huoli nesteytyksestä. Oletko sä menossa minne? Mä voisin lähteä sun mukaan, mulla olis ollut treffit täällä, mutta se toinen ei taida olla enää paikalla.” Helmi hymyilee eikä näytä edes harmistuneelta. Oikeastaan hän ei edes vilkaise ympärille, ”Milla” voisi olla vaikka toisen tason nurkassa piilossa – siis jos hän edes olisi olemassa.

”Tietty se käy, ei miulla oo mitään sitä vastaan”, sanon ja nyökkään hymyillen vapautuneemmin. En aio kertoa naiselle hänen treffikumppaninsa kohtalosta; mieltäni lämmittää jo se, että hän valitsee minut Millan sijasta. Ehkä ystävyys riittää, ehkä minä saan pidettyä tunteeni kurissa.

Jätämme kahvilan taaksemme ja kipitämme tien yli Isoon Myyhyn. Helmin kanssa on mukavaa jutella kaikesta turhasta, meillä riittää juttua eikä sääkään ole tylsä puheenaihe. Tiedän kokemuksesta, että tällainen on harvinaista, ja se saa aikaan pienen piston vasemmassa rinnassani.

Kerkiämme shoppailla Myyssä tunnin ajan, ennen kuin se menee kiinni. Seisoskelemme hiljaa ulkona, Helmillä on farkkulaukkunsa lisäksi henkkamaukan muovipussi, jonka sisällä on kermanvärinen mekko. Minä en ostanut mitään, vaikka Helmin mielestä kokeilemani paita oli ollut todella kaunis.

”Minnekäs sitten”, Helmi kysäisee ja katselee ympärilleen. ”Miten olis muutamat Gloriassa?”
”Kyllä se miulle käy”, nyökkään, vaikka en pidä Gloriasta pahemmin. Mieluummin olisin mennyt Feveriin tai Bar Playhin. Portsari kysyy ovella meiltä molemmilta paperit, vaikka minä olen kaksikymmentäyksi ja Helmi kaksikymmentäkaksivuotias. Sellaista se on melkein aina, mutta ei se huono asia ole, päinvastoin. Ei pääse niin monet alaikäiset livahtamaan sisälle baariin.

Tarkoituksemme ei ollut juoda paljon, mutta vietämme Gloriassa iltaa muutaman tunnin ajan. Helmi käy välillä laulamassa. Hänellä on uskomaton ääni, ja hän kiinnittää jokaisella kerralla kaikkien katseet itseensä - ainakin miespuolisten. Minä kuuntelen laulua hymyillen ja Helmi katsoo suoraan minuun. Aivan kuin baarissa ei olisi ollut ketään muuta kuin me kaksi. Kun hän lopulta lopettaa, taputan varmasti kovemmin kuin kukaan muu.

”Sie oot loistava, oikeasti, siusta pitäis tulla laulaja”, kehun Helmiä, joka istuu viereeni. Ennen laulamaan menoa hän istui vastapäätäni, mutta en jaksa ihmetellä paikanvaihdoksen syytä.
”Mä olen korkeintaan hyvä, en loistava”, Väriläiskä sanoo vaatimattomasti, eikä se ole sellaista ’vaatimattomuutta’ joka pyytää lisää kehuja. Se saa minut ihailemaan häntä entistä enemmän, veressäni tällä hetkellä pesivän alkoholin lisäksi siis.

”Mä muuten tiedän, että se olet sä.”
”Mitä?”

Hämmästyn Helmin kysymyksestä, mitä hän sillä tarkoittaa?

”Milla…” Kevyt virnistys leviää Helmin kasvoille, ja samaan aikaan oma hymyni valahtaa. Pakokauhu valtaa pääni, mitä minä nyt teen? ”Sut oli ihan helppo tunnistaa siitä profiilikuvasta, kun vähän mietti. Milla on myös nimenä lähellä Miljeä.”

”Joo, tuota, se nyt vaan oli… sellanen”, soperran ja yritän luikerrella ulos tilanteesta. ”päähänpisto. Mie en tiedä mitä mie ajattelin, vitsillä kato vaan.”
”Vitsillä? Mitä sä oikein ajattelit tehä, kun mä tuun paikalle?” Helmi kallistaa päätään udellessaan, eikä selvästikään niele selitystäni.
”Kun mie en tiijä… sanoa että moi, mitä kuuluu, se olenkin minä. Tai muuta vastaavaa”, mutisen.

”Tykkäätkö sä musta?”

Voi apua, mitä siihen voi vastata? Kyllä, tykkään ja paljon. Vieroksun nimeäsi, mutta sekään ei estänyt minua ihastumasta sinuun. Se olisi totuudenmukainen vastaus. Vai pitäisikö valehdella. Joo, mutta kaverina, minulla on jo toinen nainen kiikarissa. Se olisi julmaa.

”Joo”, vastaan lopulta yksiselitteisesti ja paksulla äänellä, joka on kaukana seksikkäästä. Sana on pikemminkin joku hetken pilaava kammottava äännähdys. Mutta Helmi ei tunnu edes huomaavan sitä, hän hymyilee kuin viimeistä päivää ja tekee jotain yllättävää – pussaa minua poskelle.

”Mäkin tykkään susta, Milje”, hän kuiskaa korvaani ja nojautuu takaisin omalle puolelleen yhtä hymyilevänä kuin ennenkin. Jäädän vieläkin, yritän käsitellä aivoissani juuri tapahtunutta, mutta en pysty. Suukko vain kelautuu verkkokalvoillani kerran toisensa perään Helmin sanojen kera, enkä saa suustani sanaakaan. Yritän piilottaa hämmästymiseni keskittymällä edessäni olevaan juomaan.

”Ootko sä kunnossa?” Helmi kysyy hetken päästä, ja nyökkään hänelle pienesti. ”Hyvä. Pitäiskö meidän lähteä kohta pysäkille?”

Nyökkään pienesti, taas, ja saan jonkunlaisen hymyn aikaan. Se on pieni ja ujo, poskiani kuumottaa ja tiedän siitä punastuneeni. Nousemme yhdessä hiljaisuuden vallitessa ja lähdemme linja-autopysäkille. Bussi odottaa siinä jo, ja muutaman minuutin päästä se vie meidät takaisin Rantakylään. Koko matkan aikana me emme sano toisillemme sanaakaan – mutta vilkuilemme toisiamme sitäkin enemmän. Helmin kasvoja kaunistaa entisestään hymy, on vaikeaa irrottaa katsetta hänestä. Jäämme pysäkillämme ja katsomme toisiamme, sivusilmällä näen linja-auton loittonevat takavalot.

”No, mitäpäs sitten?” Helmi kysyy ja hymyilee yhä, vaikka hänellä on varmasti kylmä. Ilta on jo todella pitkällä, ja tuuli kylmenee päivä päivältä enemmän. Jos minulla olisi takki, antaisin sen varmasti edessäni seisovalle naiselle. Vaan ei ole.

”En tiijä, kai sitä pitäis kotiin mennä.”
”Varmaankin. Meille vai teille?”

Kohotan kulmiani hämmentyneenä, Helmin sanat yllättivät minut täysin.

”Tuota… miulle on ihan sama. Miun kämppä on kyllä vähän sotkuinen”, vastaan hieman epäröiden, yritän kelata pääni sisällä mitä kaikkea sieltä lattialta löytyy. Ainakin sukkia, muutamat rintaliivit ja roskia. Paljon roskia. Minulla ei käy paljoa vieraita.

”Sun koti on kyllä lähempänä, mutta me voidaan mennä sinne ens kerralla”, Helmi sanoo silmäänsä iskien.
Hänen sanansa saavat hymyn kasvoillani levenemään entistä enemmän. Tämä ei jäisi tähän kertaan.

”Se on siis sovittu, mennään”, virnistän ja nappaan Helmin käsikynkkään. Kaikki tuntuu menevän paremmin kuin hyvin.

*

Torstaina 4. helmikuuta 2010, kello 17:37, Helmin rappukäytävässä on vain yksi henkilö. Minä. Tuijotan Helmin ulko-ovea, ja kerään rohkeutta koputtaakseni siihen. Päätäni taotaan moukarilla ja vatsassa myllertää, mutta itsepä menin juomaan eilen. Krapula ei muutenkaan ole mitään verrattuna siihen, että suhteeni elämäni naiseen on pahasti vaakalaudalla. Minulla on mukanani iso kukkakimppu, valkoisia freesioita, jotka ovat Helmin lempikukkia. Tietenkin se on laiha anteeksipyyntö, mutta en tiedä mitä muutakaan tehdä.

En ole hyvä tällaisissa.

Mutta kun on pakko tehdä, niin on pakko tehdä. Koputan oveen ja astun askeleen taemmas. Menee hetki, ja sitten kuuluu kun joku kävelee ovelle, vääntää lukkoa ja ovi aukeaa naksahtaen.

”Ai. Sä”, Helmi toteaa, hänellä on yllään vain iso harmaa t-paita ja jotkut mustat, collegehousujen tapaiset. ”Tuu sisälle.”

Sanojensa jälkeen nainen menee tylysti pienen kaksionsa olohuoneeseen, ja se saa sydämeni särkymään entistä enemmän. Vedän oven perässäni kiinni, ja tulen Helmin luokse freesioita ojentaen. ”Nää on siulle, ole hyvä…”

”Kiitos”, Helmi sanoo hiljaa ja ottaa kukat vastaan. Hän haistelee niitä ja pieni hymy nousee hänen huulilleen. Ihan pieni, ja se häviää nopeasti, mutta se käy hänen kasvoillaan silti. Jo se helpottaa tuskaani. Seisomme vastakkain hiljaa, Helmi katsoo minua odottavasti. Tiedän, että minun pitäisi sanoa jotakin ensimmäiseksi, mutta se on niin vaikeaa.

”Mie oon kamalan pahoillani siitä… siitä... eilisestä”, aloitan hiljaa ja takeltelen heti alkuun sanoissani. ”Mulle on ihan sama mitä sä teit eilen, koska se tosiaan olin minä, joka teki väärin. Mie yritin löytää syntypukin alkoholista, mutta se oli silti kokonaan miun oma vika. Mie en olis saanut tehä niin, ja mie tekisin kaikkeni, että saisin tehdä eilisen toisin.”

”Milje, mä –”, Helmi aloittaa, mutta keskeytän hänet nostamalla käden ilmaan.

”Mie rakastan sinnuu, enemmän kuin mitään tai ketään muuta, uskothan sie Helmi minnuu? Mie oon valmis kaikkeen, jotta meidän juttu ei jää tähän. Tää on liian kaunista tuhlattavaksi”, sanon hiljaa ja katson Helmiä välittämättä siitä, että tiedän silmieni olevan kosteina kyynelistä. En ole koskaan tuntenut itseäni näin alastomaksi, mutta minun täytyy näyttää, kuinka tosissani olen. Minun olisi pitänyt tehdä se jo paljon aikaisemmin.

”Okei, okei, rauhotu Milje. Sä saat anteeksi, jos mä saan myös. Ei mun olis tarvinnu lähteä siihen mukaan ja kostaa sillä tavalla typerästi. Vikaa oli meissä molemmissa”, Helmi sanoo hiljaa.
”Mutta miussa enemmän, mie sen alotin.”
”Älä rupee marttyyriksi, Milje-rakas. Ei meillä oo mitään hätää.” Helmi kietoo kätensä ympärilleni ja halaamme pitkään. Me molemmat itkemme, ilosta ja samalla surusta. Vaikka kaikki tuntuu olevan nyt hyvin, niin totuus on toisenlainen. Meillä on vielä pitkä matka luottamuksen takaisinsaamiseksi, ja aion tehdä kaikkeni sen eteen.

*

Lauantaina 7. elokuuta 2010 kello 20:38, linja-autopysäkillä
seisoo Helmi jo odottamassa minua. Olen myöhässä, ja joudumme menemään vasta seuraavalla bussilla, mutta – se onkin suunniteltua. Minua jännittää askel askeleelta enemmän, mitä lähemmäksi rakastani pääsen. Helmillä on yllään mustat farkut ja harmaa takki, väriä asuun tuo pirteä, auringonkeltainen kaulahuivi. Hänen kutrinsa ovat nykyään tummemman punaiset, sellaiset hieman kupariin taittuvat. Ne sopivat Helmille todella hyvin, vaikka niihin olikin hieman tottumista.

”Heei, anteeksi ihan kamalasti, Minskille piti antaa vielä ruokaa”, sanon irvistäen ja suukotan Helmiä suunpieleen tervehdykseksi. Minusta tuntuu pahalta valehdella naiselle, mutta tarkoitan sillä vain hyvää. Minski on minun kissanpentuni, jonka sain Helmiltä alkukesästä syntymäpäivälahjakseni.

”Ei se mitään, seuraava bussikin tulee jo kymmenen minuutin päästä, me keritään sitä ennen viettää vähän parisuhdeaikaa.” Helmi kietoo kätensä ympärilleni ja hymyilee leveästi. Huulemme yhdistyvät suudelmaan, josta vetäydyn melko nopeasti. Helmi näyttää hämmentyneeltä, mutta häntä ei voi syyttää siitä. Yleensä en halua millään lopettaa suutelutuokioitamme, mutta nyt sekin on suunniteltua. Varovasti laskeudun alas, toisen polveni varaan ja otan Helmiä vasemmasta kädestä kiinni. Helmin kasvoille leviävä ilme on parasta, mitä olen koskaan nähnyt.

”Helmi-rakas”, aloitan ja pidän pienen tauon. Rohkeus ei saisi pettää nyt, ei enää tässä vaiheessa. ”Sie olet parasta mitä miun elämässä on tapahtunut. Sie olet valo miun elämässä, helmi jota ilman en haluu elää. Mie rakastan sinnuu enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa, ja mie toivon, että saan jakaa sen maailman siun kanssa. Joten… menisitkö sie miun kanssa naimisiin?”

Katson Helmiä suoraan silmiin, hymyilen hänelle ujosti ja hermostuneesti samalla kun otan esille mustan samettisen sormusrasian ja avaan sen. Siellä on helmisormus, jonka nähdessään Helmi naurahtaa hiljaa.

”Kyllä, mä… mä en tiedä mitä sanoa”, hän sopertaa. ”Milje, mä… mä rakastan sua.”

Helmi vetää minut ylös ja kiedomme kädet toistemme ympärille. Hän ihan tärisee, epäilen että hänellä ei ole itku kaukana. Olen onnellisempi kuin koskaan ennen, ja kun linja-auton tulee, nousemme sen kyytiin käsikkäin. Ihmiset katsovat meitä, jotkut enemmän paheksuen ja jotkut vähemmän, mutta me emme välitä katseista. Millään muulla kuin meillä ei ole väliä.

*

Tiistaina 25. huhtikuuta 2011, kello 13:40, junassa on vain vähän ihmisiä. Osaksi se johtuu siitä, että on tiistai ja osaksi suhteellisen aikaisesta kellonajasta. Helmi katselee ulos ikkunasta, ja puristaa samalla kevyesti kättäni. Häntä jännittää, mikä on täysin ymmärrettävää – hän ei ole nähnyt vanhempiaan melkein kahteen vuoteen. Juna on kahden tunnin päästä perillä Helsingissä, ja Helmin vanhemmat odottavat meitä asemalla. Tyttöystäväni on puhunut heistä minulle vasta vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa, vaikka olemme olleet kihloissa yli puolivuotta. Ei sillä, että se minua haittaisi – kaikilla on salaisuutensa.

”Mitkä siun vanhempien nimet olikaan?” kysyn hiljaa ja vilkaisen Helmiin. Hän ei näytä kuulevan minua, joten toistan kysymyksen. Nainen hätkähtää hieman, mutta hymyilee sitten.

”Marjo ja Jukka, ja jos mun pikkuveli on mukana niin sen nimi on Juusa.”
”Juusa?”
”Joo, mun vanhemmat tykkää vähän erikoisemmista nimistä. Niin kuin sunkin, Milje.”
”Mmh. Jos miulla olisi pikkuveli, sen nimi voisi hyvin olla joku Ekka. Milje ja Ekka, siinäpä vasta sisarukset. Toisaalta, onhan miun pikkusiskolla niinkin tyhmä nimi kuin Evinna..”

Helmi hymyilee leveästi. ”Mun mielestä ne on nättiä nimiä. Ehkä meidän lapsen nimeks vois tulla Ekka? ”
”Minkä lapsen?”
”No tietysti sen lapsen, joka me adoptoidaan tai saadaan keinohedelmöityksellä.”
”Niin joo”, sanon hetken miettimisen jälkeen. En ole täysin varma, haluanko koskaan lapsia. Tiedän kuitenkin, että asia on tärkeä Helmille, enkä ole jättämässä häntä muutaman kakaran takia.

”Hassu Milje”, Helmi sanoo onnellisena ja painaa suudelman poskelleni.

*

Lauantaina 8. elokuuta 2009, kello 00:13, Tapiossa

Helmin huulet ovat joka paikassa, ne ovat uskomattoman ketterät; ensin ne ovat kaulallani, sitten huulilla ja rintakehällä ja sitten taas korvalla. Kädet ovat yhtä nopeat liikkeissään, mutta yritän kaikin voimin pysyä naisen perässä. Olen auttamatta alistettu, minut kaadetaan pöydälle ja Väriläiskä kapuaa päälleni. Pikkuhiljaa vaatteemme vähenevät, ja suudelmamme kiihtyvät. Jossakin takaraivossani on ääni, joka neuvoo minua hidastamaan tahtia, mutta en voi. Minun pitäisi vihata helmiä, mutta sen sijaan haluaisin täyttää niillä kotini. Tai ainakin jollakulla Helmi-nimisellä. Kun naisen huulet vaeltavat kuin varkain alemmas vartaloani pitkin, jossakin sisälläni räjähtää. Helminauha rikkoutuu, pienet valkoiset pallot tanssivat lattialla yhdessä ja hetken olemme seitsemännessä taivaassa.

Puolituntia myöhemmin makaamme lattialla sylikkäin, ainoastaan alusvaatteet yllämme. Silitän hellästi Helmin olkavartta enkä pysty lopettamaan hymyilemistä – tunnen oloni paremmaksi kuin hyväksi.

”Sie oot oikea helmi”, sanon hiljaa ja naurahdamme molemmat hiljaa. Olenhan minä oikeassa.

*

Torstaina 10. helmikuuta 2011, kello 14:58, Niinivaaralla

”Mä tykkään tästä, todella paljon.”
”Niin miekin, mutta onko se kuitenkin vähän liian kallis?”
”Ei 800 euroa nyt niin paljon ole, tämä on kuitenkin unelma. Keittiö on iso ja vastaremontoitu, vaatehuone on jättimäinen ja lisäksi vielä parveke ja sauna! Otetaan tää, Milje-kiltti.”
”Krhm, 870 euroa plus vesi ja sähkö.”
”Kyllä meillä on siihen varaa ihan helposti, ja lisäksi me saadaan asumislisääkin. Itse asiassa siitä tulee halvempaa, kuin meidän nykyisissä asunnoissa.”
”Paitsi että miulla sisältyy vuokraan vesi ja sähkö.”
”No, pikkuvikoja. Mutta Milje, oi Milje, otetaan tämä, jooko?”

Katson Helmiä, joka näyttää siltä että voisi polvistua eteeni hetkenä minä hyvänsä. Luon katseeni ympärilleni ja puren huultani. Helmi on oikeassa. Asunto on upea, ja se olisi täydellinen sijainniltaan, ulkonäöltään ja hinnaltaan meille kahdelle – ja tietenkin Minskille.

”Hyvä on, otetaan tämä”, myönnyn hymyillen. Helmi oikein kiljahtaa riemusta, suutelee minua todella nopeasti ja kääntyy lievästi hämmentyneeseen vuokraisäntään päin.

”Me otamme tämän!”

*

Lauantaina 23. heinäkuuta 2011, kello 11:01, yhteisessä kodissamme on päällä täysi kaaos; sellainen hyvänlaatuinen kaaos. Paikalla ovat kaikki yhteiset ystävämme ja perheemme, sekä ystävällinen naispappi, joka suostui pitämään seremonian. Minua hermostuttaa, en ole nähnyt Helmiä sitten eilisen. Vaikka emme menekään kirjaimellisesti naimisiin, haluamme tehdä kaiken perinteisesti, joten hän oli yötä Joonan luona. Kello on jo yhden minuutin yli, Helmin pitäisi jo olla täällä.

Entä jos hän ei tulisi?

Yhtäkkiä ulko-ovemme aukeaa ja kaikki vieraat hiljentyvät. Häämusiikkia ei soi, rakkaani kävelee vierelleni hiljaisuuden vallitessa. Helmi on niin kaunis. Hänellä on yllään luonnonvalkoinen mekko, joka ulottuu polviin asti ja jossa on pitsiset olkaimet ja helma. Hänen punaiset hiuksensa ovat kiharaisella nutturalla, ja kampaukseen on kiinnitetty muutama freesia. Ja se hymy. Maailmassa ei voi olla mitään sen kauniimpaa.

”Arvoisa juhlaväki. Olemme kokoontuneet tänne juhlimaan Milje Lajusen ja Helmi Sinisalon parisuhteen rekisteröintiä. Olkoon onni heille aina suopea, ja elämä pitkä. Rakastakaa toisianne niin myötä- kuin vastamäessä”, pappi, Anita, kertoo rauhallisella äänellä, ja pyytää meitä lukemaan omat valamme. Helmi saa tehdä sen ensin, ja meinaan purskahtaa itkuun jo ensimmäisen lauseen aikana. Se on kaunis ja pieni puhe, ja omani alkaa tuntua tyhmältä.

”Helmi. Sana, jota en ennen halunnut kuulla, nimi joka on maailman kaunein. Sie olet opettanut miulle kaikenlaista näiden kahden vuoden aikana, ja meillä on ollut niin hyviä kuin huonojakin hetkiä. Miun maailma oli ennen tyhjä, vailla keskipistettä joka olisi se kaikkein tärkein, mutta nyt mie olen löytänyt sen. Maailma on kuin simpukka, ja mä löysin helmeni sen keskelle. Aion tehdä kaikkeni, jotta se pysyy kirkkaana ja puhtaana, viattomana ja kauniina, koska sillä helmellä on miun sydän. Helmi, mie rakastan sinua, eilen, nyt ja aina”, sanon hiljaa, ja katson koko ajan Helmiä suoraan silmiin. Hän hymyilee itkuisesti mutta silminnähden onnellisesti. Kun pappi julistaa parisuhteemme viralliseksi ja antaa meille luvan suudella, teen sen enemmän kuin mielelläni.

Kaikki taputtavat meille, tulevat halaamaan meitä ja onnittelevat avioliitontapaisen sataman saavuttamisesta ja kauniista juhlista. Emme kerkeä Helmin kanssa vaihtaa montaakaan sanaa kahden kesken, mutta se ei haittaa. Meillä olisi aikaa siihen illalla, huomenna, milloin vain.

”Milje”, kuulen mummoni sanovan ja käännyn katsomaan häntä. Irma-mummolla on kädessään suorakulmionmuotoinen, vaaleansiniseen lahjapaperiin kääritty paketti. ”Tässä sinulle pieni lahja.”

”Kiitos, mummo. Mie vien sen tuonne lahjapöydälle”, sanon hymyillen kun otan lahjan vastaan. Irma-mummo pudistaa kuitenkin päätään, ja pyytää minua aukaisemaan lahjan nyt heti. Kummastun hänen pyynnöstään, mutta teen työtä käskettyä. Paketista löytyy valkoinen helmikaulakoru, samanlainen, kuin minkä sain Irma-mummolta rippilahjaksi. Ja jonka hajotin. Olen liian liikuttunut saadakseni suustani ulos sanaakaan, joten yritän näyttää kiitollisuuteni laittamalla helmet kaulaani. Ne tuntuvat mukavan viileiltä, mutta pehmeiltä ihoani vasten.

”Toivottavasti pidät siitä tällä kertaa”, mummoni sanoo merkitsevästi, mutta hymyilee sitten. ”Onnea Milje.”
”Ei, en pidä. Rakastan sitä”, sanon hiljaa, mutta en katso mummooni tai helmiin, vaan olohuoneen toiselle puolelle jossa Helmi nauraa ja pyörähtelee kymmenvuotiaan serkkuni kanssa.  ”Kiitos.”

Helmi kääntää päätään ja huomaa katseeni, jolloin hänen huulillaan tanssiva hymy levenee entisestään. Sitten ne muodostavat lauseen, jota en kuule, mutta jonka sisällön tiedän hyvin.

Miekin rakastan sinnuu, Helmi. Tulen aina rakastamaan.

Mitä sitten tapahtui? Sen voitte kaikki päätellä itse. Juhlat sujuivat todella hyvin, ja niiden jälkeen minä ja Helmi vietimme niin sanotun hääyömme. Seuraavana päivänä aamuauringonsäteet ja viereen kömpivä Minski-kissa herättivät meidät, nauroimme, suutelimme, otimme pikkuisemme kainaloomme ja jatkoimme nukkumista. Se on kuitenkin jo kokonaan toinen tarina, eikä se liity tähän millään tavalla.

Katsotaan sitä sitten taas kahden vuoden päästä.

« Viimeksi muokattu: 27.11.2013 19:06:32 kirjoittanut Rosena »
Sua ootan ja melkeinpä palvon, yöni valvon aatellen:
Tuu mun vaimoksein.

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Tämä oli erittäin kaunis, ihana ja hellyyttävä! En voi muuta sanoa. Luin ekan osan eilen, toisen osan tänään ja sanon suoraan olevani kateellinen. Aluksi, kun luin, ihmettelin, että mitenkäs tämä nyt hyppii ajasta toiseen ja on näin sekava, mutta kiinnostavat käänteet ja kohdat kutkuttivat silti jatkamaan ja sitten ymmärsin. Tuollainen aikahyppely ei ole minun mielestäni kovin suotavaa, mutta tässä se jotenkin kokosi koko tarinan yhteen omalla kauniilla tavallaan. Siitä olen oikeasti kateellinen, kun sinä sait tämän toimimaan näin hienosti :)

Hahmot olivat minusta, vaikkei heitä kaikkia niin tarkkaan esiteltykään, koottu kauniilla ja herkällä tavalla yhteen. Miljen helmi pelko, jota hän koki myös Helmiä kohtaan ja se, kuinka "loppu hyvin kaikki hyvin" kuitenkin korjasi. Häät olivat kauniit, herkät ja lopetus älyttömän söpö!

Keltaiset tekstit alussa ja paikan nimet ym. olivat onnistuneet, vaikka ulkomuotoa aluksi katsellessa ne hieman ärsyttivätkin, mutta kun lukemaan alkoi, niin ne sopi tähän oikeastaan kuin nenä päähän. Haitko tuolla keltaisella sävyllä helmien väriä? Minulle ainakin tuli sellainen olo :D

Lainaus
Paketista löytyy valkoinen helmikaulakoru, samanlainen, kuin minkä sain Irma-mummolta rippilahjaksi. Ja jonka hajotin. Olen liian liikuttunut saadakseni suustani ulos sanaakaan, joten yritän näyttää kiitollisuuteni laittamalla helmet kaulaani. Ne tuntuvat mukavan viileiltä, mutta pehmeiltä ihoani vasten.
Nyt tytöllä on tusina helmiä, mutta yksi Helmi hohtaa kuitenkin kirkkaiten :D

Kiitos tästä ihanasta femme pätkästä, pitäisi tällaisiakin lukea useammin :)

turkinpippuri

  • Ar Dân
  • ***
  • Viestejä: 726
Mie tykkäsin tästä ihan hulluna. Luin kerralla läpi, kun en pystynyt jättämään kesken :D Finistä löytyy suhteellisen vähän hyvää femmeilyä, originaalipuolelta ainakaan, joten tämä oli enemmän kuin mukava löydös.

Okei. Ensinnäkin: tämä tuntui niin aidolta. Tykkäsin siitä, että mukana oli erilaisia yksityiskohtia Joensuusta. Ja murre! Aivan järjettömän ihana. Murre tekikin Miljestä tosi aidon kuuloisen, esimerkiksi tämä kohta ei olisi ollut lähellekään yhtä kaunis ilman Miljen suloista puhetapaa:
Lainaus
”Mie rakastan sinnuu, enemmän kuin mitään tai ketään muuta, uskothan sie Helmi minnuu? Mie oon valmis kaikkeen, jotta meidän juttu ei jää tähän. Tää on liian kaunista tuhlattavaksi”, sanon hiljaa ja katson Helmiä välittämättä siitä, että tiedän silmieni olevan kosteina kyynelistä.
Yleensä tekstit, jotka sisältävät puhekieltä, ovat täynnä mäsä-kieltä, joten mie ja sie tuntuu tavallaan erikoiselta. Joillekin se voi tuntua luonnottomalta, jos ei ole tottunut kuulemaan sitä, mutta mietä ja sietä käytetään täälläkin päin, joten minusta se kuulosti kotoisalta. Kotipaikkakuntani mainittiinkin tekstissä :D Siitäkin pisteitä.

Sitten toiseksi: minun mielestäni juonen epäkronologinen eteneminen sopi tähän oikein hyvin. Kuten Lasikuulakin sanoi, se kokosi tarinan yhteen. Tykkäsin siitä, että tapahtuma-ajat kerrottiin minuutin tarkkuudella, juuri tuollaiset yksityiskohdat ovat hurjan kivoja. Välillä oli kyllä vähän vaikea seurata, kun ehti unohtaa, missä kuukaudessa milloinkin oltiin menossa. Mutta muuten ajassa hyppiminen oli toteutettu oikein hyvin.

Heti alussa tykästyin tarinaan siitä, miksei Milje tykännyt helmistä, mutta meni silti naimisiin Helmin kanssa. Se oli suloinen ja antoi tekstiin oikein hyvän lisämausteen. Kertoo myös taidoistasi kirjoittajana, kun et laittanut Miljettä angstaamaan turhan paljon siitä, että on mennyt ihastumaan tyttöön nimeltä Helmi, miten hän voi, ihan kauheaa! Se oli enemmänkin sellainen kasassa pitävä elementti.

Yhden typon huomasin:
Lainaus
”Eipä sitä kaikista heti näe. Mä taas tiesin heti ensihetkestä lähtien, että sä tykkään tytöistä.”

Kiitos tästä. Siitä, että sain miellyttävää tekemistä jouluyölle tekstisi muodossa.
ja hetkeksi herää tunne: tapahtua voi mitä vaan
mutta harvemmin kuitenkaan
planeetat suis tu vat radoiltaan


avatar raitakarkilta

Sädekehä

  • Hömelö otus
  • ***
  • Viestejä: 1 180
  • Until you believe
Kommenttikampanjasta huomenia! : )

Luen tuskin koskaan orginaaleja (olen laiska ja on vaan niin helppo hypätä tuttujen hahmojen matkaan), mutta täytyy kyllä sanoa, että tämä oli aivan älyttömän ihana! Söpö oikeastaan. Ihastuin realistisuuteen ja arkisuuteen, sellaiseen aitoon tunnelmaan ja hahmoihin, joista ei kerrottu liikaa, mutta heihin oli helppo samaistua. Erityisesti Helmissä oli jotain todella suloista ja ihanaa.

Kirjoitat minusta hienosti. Teksti on kuvailevaa, muttei liian täyteläistä; soljuu omalla painollaan eteenpäin. Dialogi ja tapahtumat ovat uskottavia, ja vaikkei tässä ollut suunnattoman isoja juonenkäänteitä tai dramatiikkaa, koko ajan kuitenkin tapahtui jotain ja teksti pysyi alusta loppuun kiinnostavana. Ja vaikka tämä oli pitkä, oli tässä sellaista tiettyä väljyyttä ja keveyttä, eikä ollut ollenkaan raskasta lukea. Ja tapahtumat tosiaan olivat uskottavia – vaikka myönnettäköön, että pienoinen katkeruus iski häiden kohdalla, koska mun on hyvin vaikea uskoa kaikkien sulattaneen heidän suhteensa tuosta noin vaan. No, ihanaa kuitenkin, että tässä oli onnellinen loppu. : )

Aluksi vierastin vähän tuota hyppimistä ajassa, mutta lopulta se muodostui ihan kivaksi jutuksi ja  toi vaihtelevuutta tapahtumiin, eikä tässä pahemmin edes mennyt sekaisin. Pidin myös siitä, ettei kaikista tapahtumista kerrottu sen tarkemmin. Suudelma/pettämisjuttu olisi ollut mielenkiintoinen lukea, mutta jos ajatellaan kokonaisuutena, niin pelkkänä mainintana riidan muodossa se oli oikeastaan parempi. Ja tykästyin kyllä tosi paljon itse tähän ideaankin; kertoa rakkaustarina, joka alkaa ihan alusta ja päättyy sitten onnellisesti häihin. Harvemmin tällaisia oikeastaan edes saa lukea.

Tämä Miljen suhtautuminen helmiin oli oikeastaan aika hauska yksityiskohta! Jossain vaiheessa tuntui, että se sai liiankin keskeisen roolin, mutta toisaalta taas se oli hirmu söpöä, ja osasit kirjoittaa sen tekstin sekaan kivasti. Muutenkin tykkäsin, että tekstissä oli paljon yksityiskohtia, kuten vaikka Helmin lempi kukkaset sekä tarkempaa kuvailua hänen hameensa väristä. Ja ah, ehkä paras kohta oli kosinta. Se oli vain niin suloinen!

Pahoittelen, ettei tästä nyt tullut tämän erikoisempi kommentti. Pidin tästä kuitenkin kovasti, ja jos heidän tarinansa jatkuu, niin tulen kyllä ehdottomasti lukemaan. : ) Kiitoksia tästä!
All I wanted was you

Ava by Sinderella

MissLily

  • *
  • Viestejä: 1
oij, siis tää oli kertakaikkiaan aivan IHANA  :-*

aikajärjestys oli aluksi hankala (varsinkin hieman huolimattomana lukijana :-[ alussa jäi päivät ja kuukaudet lukematta) mutta tää tarina oli kuitenkin parempi tälleen kerrottuna kuin aikajärjestyksessä.

ää en tiie mitä sanoisin täst, oli tosi realistisen tuntune ja aito, oli kiva ku Milje puhu murretta, sellast kivaa mie-sie-puhetta, sit ei ollu liikaa tapahtumii tän kahden vuoden ajalta et oli sellaset tärkeimmät ja ihanimmat vaa kerrottu :)

RAKASTUIN♥ :D

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Aa apua, kyllähän tämä sai silmät kyynelehtimään ja rinnan kiristymään. Ihanaa rakkautta. Mitähän tästä osaa sanoa.

Tykkäsin toteutustavasta. Ajallisesti rikkonaiset kohtaukset olivat mielenkiintoisia ja saivat tarkkailemaan aikamiljöötä aivan erilailla kuin tavallisesti. Oli mukava lukea pala palalta rakentuvaa tarinaa, josta otettiin kohtauksia sieltä täältä. Olisin kyllä halunnut tietää enemmän Helmin maisemanvaihdoksen syistä ja siitä, miksi tämä esitteli Miljen vanhemmilleen vasta niin myöhään kihlauksen jälkeen, mutta ehkä Miljen lupaama tarina ilmestyy taas kahden vuoden päästä...!

Hyvin romantisoitu tarina enkä itse osaa samaistua siihen, että kahden vuoden yhdessä olon jälkeen mennään naimisiin, mutta kaunista tämä oli. Murre sai henkilöihin todella realistisia sävyjä ja oli erittäin tervetullut lisä. Ja muokkaukset olivat myös kovin piristävä tekijä, kiva vain kun saa joskus lukea ulkonäöltään vähän erilaista tekstiä. (: Ja värit sopivat Helmiin!

Kiitos tästä. Lähden katsastamaan, oletko tuottanut mitään muuta femmeä (ja jos et, kirjoita, koska kuten turkkis sanoi, hyvää (originaali)femmeä on vähän).


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman