Minä täällä taas. Ajattelin tällä kertaa kuitenkin jakaa vähän kehuja näiden mun rageavautumisten vastapainoksi! Mä oon tunnetusti ruotsalaisten rikosaiheisten leffojen, tv-sarjojen ja leffasarjojen suuri fani, oon kattonut kaikki Wallanderit, Beckit, Millenniumit ja Sillan jaksot useimmat hyvin monesti. Netflixissä omalta listalta löytyy myös Fjällbackan murhat ja Johan Falkit, jotka täytyisi joskus katsoa, mutta niitä ennen tuli vastaan erittäin kiinnostava sarja,
A-gruppen! Netflixissä tämä on kylläkin nimetty
Arne Dahliksi, mitä en ymmärrä, koska Arne Dahl on ko. sarjan kirjailijan salanimi. (Sori muuten jos menee hiukan ohi aiheen, mun mielestä tämä on kuitenkin tv-sarja, vaikka jaksot ovatkin leffan mittaisia.) Kaksi ensimmäistä osaa katsoneena täytyy sanoa, että aivan loistava! Tämä meni heittämällä noiden edellämainittujen valiojoukkoon.
A-gruppen kertoo siis Ruotsin keskusrikospoliisin A-ryhmästä, johon on koottu eri puolilta Ruotsia kuusi hyvin erilaista huippupoliisia, jotka selvittävät hankalimpia tapauksia. Hahmot ovat todella hyviä, ja vaikka yleensä inhoankin suomenruotsalaisia riikinruotsia puhuvien keskellä, on tässä mun suosikki ehdottomasti suomenruotsalainen Arto Söderstedt. Ei vaan voi olla tykkäämättä hahmosta, joka heittelee mitä kummallisimpia nippelitietoja joka väliin, kutsuu lapsiaan numeroilla ja välillä heittää kommentteja suomeksi. Muita hahmoja en osaa laittaa paremmuusjärjestykseen, kaikki ovat omalla tavallaan kiinnostavia ja tosi symppiksiä. Ryhmädynamiikka toimii. Ja mikä parasta, tämä on hyvin valoisa sarja
Kiinnitin tähän huomiota lähinnä koska Todistaja oli niin tumma, ettei hahmojen kasvoista meinannut selvää saada. Onko muita A-ryhmää seuranneita?
Ja hei, eilen osui facebookissa silmään ilouutinen:
Silta jatkuu syyskuussa kolmannen kauden jaksoin! Wuhuu, tätä on odotettu kuin kuuta nousevaa!
// En jaksa uutta viestiä laittaa, mutta siis piti vielä sanoa että A-ryhmä on tuo kirjasarja, johon tv-sarja perustuu, mutta ilmeisesti tv-sarja on sitten nimetty kirjailijan mukaan. Mikä on aika outoa, vähän niin kuin jos Wallanderit oliskin Henning Mankelleita.