Kirjoittaja Aihe: Yösydänpimeys (S, Severus/Lily)  (Luettu 3372 kertaa)

Vanilje

  • haywiress
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 444
  • © Ingrid
Yösydänpimeys (S, Severus/Lily)
« : 14.07.2012 00:48:13 »
Nimi: Yösydänpimeys
Kirjoittaja: Vanilje
Ikäraja: S
Genre: drama, angst, raapale
Paritus: (Severus/Lily)
Haasteet: FF100 (030. Kuolema), Pimeän tuolle puolen (Severus Kalkaros), OTS20 (Luihuiset), Ficlet300 (153. Musta)
Vastuuvapaus: J.K. Rowling omistaa hahmot. Minä vaan lainaan niitä saamatta rahallista korvausta tuotoksistani.

A/N: Halusin kirjoittaa jotakin, kun tänään eilen oli viimeisen Potter-leffan vuosipäivä (vaikkakin tämän julkaiseminen nyt venyikin vähän puolenyön jälkeen). Joten, tämä raapale on todellakin puhdasta tajunnanvirtaa. Kaikesta päätellen tämä teksti sijoittuu sinne toisen velhosodan tienoille ja on Severuksen näkökulmasta. Tätä käytin pääasiassa taustainspiraationa, ja minusta se sopii tämän raapaleen tunnelmaan. Oikeastaan jos rehellisiä ollaan, niin tästä soundtrackista halusin kirjoittaa Lily/Severusta jo vuosi sitten viimeisen leffan jälkeen, mutta en heti silloin saanut aikaiseksi. Joten tässäpä tämä nyt sitten viimein olisi. En ehkä osaa raapustuksillani tuoda täyttä kunniaa tälle maailmalle ja näille hahmoille, mutta tähän tekstiin yritin kuitenkin purkaa edes pienen osan siitä, mitä koko Pottereiden maailma minulle merkitsee. I'm feeling kinda emotional right now.




Elämä on lyhyt. Täynnä tuskaa, asioita joita ei halua. Pettymyksiä.

Oksa napsahtaa jalan alla. Musta kaapu hulmuaa hiljaa äänettömässä yössä, metsän varjojen keskellä. Enää ei ole mitään. Miehen kalpeat kasvot ovat ilmeettömät.

Koko pienen elämänsä sitä odottaa pääsevänsä lentoon. Ja kun viimein siivet kantavat, täytyy pudota. Siipirikkoja. Niin on kai tarkoitettu. Elämä on vääriä sanoja, katkeruutta.

Punaiset hiukset välkähtävät auringossa. Helisevä nauru putoilee kauniina sävelinä tytön huulilta. Viileät sormet toisia vasten. Kuin ystävillä, ehkä enemmänkin.

Kävellessään kohti kuolemaansa Severus toivoo (sillä onhan hän tiennyt tämän hetken koittavan). Toivoo näkevänsä ne vihreät silmät, jotka merkitsivät enemmän kuin mikään.

Vielä viimeisen kerran.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 18:12:01 kirjoittanut Vanilje »


i lost my heart / my home is the ocean

Funtion

  • Vieras
Vs: Yösydänpimeys (K-7, Lily/Severus)
« Vastaus #1 : 14.07.2012 12:20:06 »
Hui kauhee toi kappale! Toi on ihana kamala mulla menee aina kylmänväreet kun kuulen ton ja hyi kauhee oikeesti… rupeen kohta varmaan itkee jo ton pelkän musan takia. :'D Huh se on kyllä vaikuttava kappale… huikee. Niin. Asiaan.

Ähst. Olin ihan tässä tunnelmassa ja sanojen melskeessä ja musiikissa mukana, kunnes mut keskeytettiin törkeesti ja jouduin lukemaan pari vikaa lausetta vasta keskeytyksen jälkeen. Ehkä näin on parempi, muuten tästä kommentista ois tullut ihan päätön, mutta harmittaa silti.

Jotenkin tähän ois mun mielestä sopinut kamalan hyvin preesens. Preesens on siitä haastava, että se voi tehdä tekstistä ihan hölmön kuuloista, mutta tässä se ois toiminut ilman muuta, ja mua vähän harmittikin, että tässä oli mennyt aikamuoto. No, tyylinsä kullakin.

Mä oon kamalan huono kommentoimaan raapaleita, sillä niistä on niin vaikea sanoa mitään. Mut mun lempparikohta oli:

Oksa napsahti jalan alla.
Älä kysy miksi. Toi vaan jotenkin oli aivan upee tunnelmanlisääjä ja se sopi tuohon musiikkiin melkeinpä täydellisesti.

Mä en yleisesti pidä Severuksesta hahmona (joo vaikka se ois kuinka ollut rakastunut Lilyyn niin silti, silti) mutta tässä siitä tuli sellainen, jota mä säälin (tiedä sitten onko sääli hyvä vai huono juttu). Mä tässä aloin ehkä hieman enemmän ymmärtämään Severusta ja mulla tuli paha mieli sen puolesta, vaikka Severuksen kuolema ei mua muuten hetkauttanut. Sen takia mä haluankin ylistää sua kirjoittajana: sä vangitsit tähän loistavasti Severuksen "syvimmän olemuksen" ja teit siitä hahmosta käsinkosketeltavan — vieläpä 100 sanalla.

Pakko kyllä sanoa, että toi taustamusiikki teki tästä tekstistä tosi tunnelmallisen ja uskaltaisinkin väittää, että tää raapale ei ois niin vaikuttava ilman tuota musiikkia. Mut mä oon ilonen siitä, että sä linkkasit ton kappaleen tähän! Oot aivan oikeessa, se todellakin sopii tähän tunnelmaan. : )

Kiitos paljon, mä pidin tästä hurjasti! :)

//Edit. Unohdin ylistää otsikkoa! Aa se on ihana!

Vanilje

  • haywiress
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 444
  • © Ingrid
Vs: Yösydänpimeys (K-7, Lily/Severus)
« Vastaus #2 : 14.07.2012 13:48:31 »
fierté, totta kyllä, toi kappale on huikee. Tyyliin itken melkein joka kerta kun kuulen sen ja sitä rataa... : D Mutta apua, tässähän meinaa mennä ihan hämilleen. Oon tosi otettu noista kaikista sanoista. Ensinnäkin tosi kiva kuulla että olin onnistunut tekemään tästä jotenkin koskettavan, ja Severuksesta hahmona sellaisen, että sen ajatuksiin pääsee vähän sisälle. Se tässä oli tavoitteenakin. Plus muuten se, että tunnelma oli onnistunut. Jotenkin mulla oli sellainen tietty fiilis koko ajan tätä kirjoittaessani, joten kiva että osa siitä on välittynyt miullekin. Ja sitten tuosta aikamuodosta. Ite oon kirjottanu aika paljon just ficlettejä ja one-shotteja preesensissä, että sikäli se on kyllä mulle hyvinkin tuttu aikamuoto (itseasiassa en yhdessä vaiheessa oikein osannut edes kirjoittaa imperfektiä kun tuntui että se luisuu koko ajan preesensiin). Tätä kirjoittaessani oikeestaan mietinkin preesensiä, ja nyt ihmettelen että mihin se sit jäi. Kun luin tuon siun kommentin, niin rupesin pohtimaan sitä uudelleen. Voi hyvinkin olla, että saatan vielä muokata tän preesensiin, olkoonkin että oon jo julkaissut tän jne. Se on oikeestaan aika saavutus, koska yleensä en koskaan muokkaa ficcejä julkaisemisen jälkeen, ellen oikeesti löydä tyyliin jotain typoja sieltä (ja voi olla, et jos tääkin ficci ois yhtään pidempi, en välttämättä lähtis enää muokkaamaan). Että näin tällä kertaa. : D Äh, suo anteeksi, on tää kommentteihin vastailu näköjään vähän ruosteessa. Kiva muuten että pidit otsikosta! Jos rehellisiä ollaan, niin mulla oli vaikeuksia keksiä tälle nimi, mutta lopulta pähkäilyn perusteella päädyin tuohon. Hienoa kuulla, että se on onnistunut. : ) Yleensä kun meinaan aina stressata ficcien nimien kanssa. On totta, että raapaleita on vaikea kommentoida, mutta kiva kun kommentoit silti ja tykkäsit. Kiitoksia oikein paljon kommentistasi, se piristi miun aamua! ♥


i lost my heart / my home is the ocean

Suklaamurukeksi95

  • Murustaja
  • ***
  • Viestejä: 103
  • "Ganska hurja juttu"
Vs: Yösydänpimeys (K-7, Lily/Severus)
« Vastaus #3 : 15.07.2012 05:56:41 »
Olihan tuo melko dramaattisen kuuloista tekstiä ;D Sanavalintasi ovat jo sinällään kuvaavia: ns. ylimääräisiä sanoja/lauseita ei ole.
Esimerkki ihanista sanavalinnoista, etenkin putoilee -->
Lainaus
Helisevä nauru putoilee kauniina sävelinä tytön huulilta.
Sulut eivät kyllä tunnelmaltaan sovi tähän raapaleeseen :P Virkkeen voisi ilmaista eri tavoin ilman sulkeita.
Otsikko ei auennut kunnolla minulle mutta pidin tästä joka tapauksessa ;)
"I don't understand that reference."

Elyse

  • tarinatohtori
  • ***
  • Viestejä: 92
  • Kysymys on viisauden alku.
Vs: Yösydänpimeys (K-7, Lily/Severus)
« Vastaus #4 : 09.08.2012 21:51:35 »
Itsekin rakastan tuota kappaletta ja tätä puolta Harry Pottereista. Snapen puolta. Nyt kun aloin selailla muitakin tekstejäsi, huomaan, että olet himskatin hyvä. Teksti yksinään toimii oikein hyvin, mutta kun lisää tähän tuon kappaleen taustalle, saa todella kiinni tunnelmasta.

"Helisevä nauru putoilee kauniina sävelinä tytön huulilta." Tämä ilmaisu on jotenkin yllättävän kaunis ja keplottelemattoman aito.

Olen monesti miettinyt, miltä Snapen ajatukset mahtavat kuulostaa. Sinä toteutit tämän osan niistä oikein ihanasti.