Stray dogs kuulosti hauskalta, joten päätin tsekata kuvahausta ja lyhyen wikipedia-artikkelin sarjasta. Sehän vaikuttaa oikein hauskalta, joten haluaisitko kertoa hieman suomeksi että millainen sarja on ja onko englanninkieliset subit yleensä miten vaikeat tulkittavat? NANA menee, mutta esim. Deathnote aiheutti harmaita hiuksia ja en tajunut puoliakaan, että jos siinä antaa vähän rinnastusta ymmärrykseeni.
Öääh, enpä osaa sanoa, kun en ole kumpaakaan katsonut, Deathnoten olen lukenut vain mangana, enkä muista, oliko sekin tyyliin suomeksi.
Oma englannintaitoni on luultavasti sellaista kultaista keskitietä, ja nyt kun tuon ekan jakson uudestaan katsoin, niin kyllä siitä selvää saa. Jotkut asiat on esitetty hieman vaikeammin, mutta usein enkkusubit ovat asian ytimessä melko helpoilla sanavalinnoilla, joten tarinaa kykenee seuraamaan. Jotkut vitsit on myös vähän slapstick- ja naamanvääntely -juttua, eli melko helppoa ymmärtää, vaikka konteksti meniskin ohi.
Sarja on melko tasapainottelua vakavamman salapoliisijärjestön ja muiden järjestöjen taistelukentän ja toisaalta taas ihan huumorin välillä. Jotkut jutut on hiukan vaikeasti selitettyjä, ja asiat selkenee vasta käytännössa, esim. hahmojen yliluonnolliset voimat voi olla selitettyinä hieman outoja, mutta lopulta, kun he pääsevät niitä käyttämään tositilanteessa, niissä alkaa olla jotain tolkkua.
Plus tässä kohtaa on sanottava, että sarjassa menee toinen punainen lanka hieman piilotettuna. Päähenkilöt ja tärkeimmät sivuhenkilöt ovat japanilaisen kulttuurin tärkeitä kirjailija/runoilijoita (taisi siellä olla muutama länsimaalainenkin), joten heidän teksteihinsä voi tulla viittauksia, mutta ne on piilotettu melko hyvin eikä niiden tietämystät tarvita. Itse katoin sarjaa Crunchyrollista, johon ilmestyi osan ilmestymisen jälkeen vielä jonkun tyypin osaa selittävä video, jossa kerrottiin osassa mahdollisesti ilmestyneestä uudesta henkilöstä ja siitä, kuka hänen ns. taustallaan mahdollisesti voi olla ja mitä yhtymäkohtia näillä kahdella voi olla.
Olipas vaikeasti selitetty.
En tiedä, voiko tätä sarjaa kovin selkeästi selittäkään. Varsinkin, kun se pääsee kunnolla vauhtiin vasta jossain kolmannessa jaksossa. Toivottavasti tämä auttoi. Ja ainahan voi katsastaa ekan osan ja päättää sen perusteella, onko sarja katsomisen arvoinen. ^^
Itse oon sellaista innokasta ihastuja-tyyppiä, että kun tykästyn kovasti johonkin hahmoon, kiinnyn suuresti myös sen ääneen
Hahah, hyvä tietää, etten ihan ole itsekseni tässä ääninäyttelijähehkutuksessa. Itellä on sellainen huono tapa jo ihan jonkun uuden kiinnostavan sarjan nähdessäni mennä katsomaan, onko siinä ketään mielenkiintoisia mukana. Ja toi täysin roskasarjojen tsekkaaminen on kyllä tuttua.
Jestas millasta kuraa on tullut katottua vaan, kun se kivaääninen tyyppi on siinä mukana.