Kirjoittaja Aihe: Hobitti | Ghivashel, S, höttöfluffy  (Luettu 1964 kertaa)

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Hobitti | Ghivashel, S, höttöfluffy
« : 17.09.2016 18:30:07 »
Title: Ghivashel
Author: LillaMyy
Rating: S
Fandom: Hobitti
Pairings: selviävät ficcin edetessä
Beta: Nevilla ♥
Genre: fluffy, AU
Disclaimer: En omista hahmoja itse keksimiäni lukuun ottamatta, enkä väitä minkään ficcissäni tapahtuvan asian olevan totta. En saa tästä myöskään minkäänlaista rahallista korvausta.
Summary: Kílin matka ymmärrykseen erään kääpiökielen sanan suhteen.
Challenges: Aakkoshaaste (G), FF50 (9, punainen) ja Fluffy10
A/N: Hem, hem, tuli tänä aamuna mieleen superhyperhöttöinen Bagginshield-idea tällä nimellä, mutta sitten halusin tämän aakkoshaasteeseen, missä mulla on Kíli, joten hänet piti tunkea mukaan. Niinpä, Bagginshield-idea muutti hiukkasen muotoaan, mutta ehkä mä sen superhötönkin tässä kirjoittelen ulos. :D Nimi on siis khuzdulia, eli kääpiökieltä ja tarkoittaa aarteiden aarretta. (:



Ghivashel

Ensimmäisen kerran Kíli kuuli jonkun käyttävän ghivashelia seitsenvuotiaana, kun isä käytti sitä äidistä. Sanan hän ymmärsi, se tarkoitti aarteiden aarretta, mutta merkitys hänellä jäi vieraaksi. Ei äiti ollut mikään aarre, sillä aarteita olivat timantit, korut ja upeat esineet. Ei toinen kääpiö voinut olla aarre.

Niinpä Kíli kysyi vanhemmiltaan, miksi isä nyt sellaista sanaa käytti äidistä. Vastauksena oli vain ”ymmärrät sitten joskus”, mikä sai pienen pojan entistäkin uteliaammaksi. Lopulta pikkupoika kysyi asiasta isoveljeltäänkin, mutta Fíli ei ollut sen avuliaampi kuin vanhemmatkaan. Fíli jopa kutsui ghivashelia aikuisten löpinöiksi.

Viimeinen keino oli siis Thorin-eno, mutta hän vain murahti vastaukseksi, joten Kíli jäi epätietoisuuteen.

~♥~♥~

Toisen kerran Kíli kuuli ghivashelin yllättäen enonsa suusta, kun tämä leperteli hobitilleen luullen, ettei kukaan muu kuulisi. Jousiampuja käänsikin kylkeään olkipatjalla ja tukki korvansa tyynyllä, muttei voinut estää pientä tirskahdusta karkaamasta huultensa raosta. Eno oli selvästikin muuttunut siitä murahtelijasta, jolta Kíli oli kysynyt ghivashelin merkitystä lapsena.

Vieläkään ei sanan perimmäinen tarkoitus mennyt aivan perille asti, mutta nyt Kíli ymmärsi ehkä hieman enemmän, sillä Thorinin ja Bilbon väliset katseet kertoivat aivan tarpeeksi, jos niitä vain kykeni tulkitsemaan. Mitään hän ei kuitenkaan ikinä sanoisi asiasta enolleen, sillä Thorin varmaan antaisi hänelle vyöstä, kuten joskus nuorempana, eikä Kíli sentään ihan täysin torvi ollut.

~♥~♥~

Kolmannen kerran Kíli käytti ghivashelia itse, kun hän hoippui Viiden armeijan taistelun jälkeen Laakson edustalle pystytettyyn parantajien telttaan etsimään erästä tiettyä punatukkaista haltiaa. Tauriel ei ehkä ymmärtäisi häntä vielä, mutta ymmärrys tulisi myöhemmin, kuten hänelläkin. Vasta nyt, seitsemänkymmentä vuotta myöhemmin, Kíli todella ymmärsi, mitä isä oli silloin tarkoittanut kutsuessaan äitiä ghivasheliksi.

Siihen sanaan sisältyi niin paljon muutakin, kuin vain sanan itsensä käännös, joka oli todella helposti ymmärrettävissä. Sitä sanaa käytettiin vain erittäin erityisille henkilöille. Itse asiassa, isä oli aikoinaan sanonut, että jokainen kääpiö käytti sitä vain ja ainoastaan yhdestä henkilöstä, joka olisi tämän koko maailma siitä päivästä aina ikuisuuteen asti.

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 714
Vs: Hobitti | Ghivashel, S, höttöfluffy
« Vastaus #1 : 17.09.2016 22:14:35 »
Juuh elikkäs bagginshield-superhöttöä vaan kirjoittamaan pliis. Oi voi kun tämä oli söpö! Voin vain kuvitella, että Thorin ei ole juurikaan Kilin lapsuusaikoina välittänyt ajatella sellaista rakkaushömppää ja murahtelee siksi kun toinen kyselee hölmöjä. Mutta sitten tuleekin Bilbo ja loppu on historiaa...  :D

Vaikka tässä olikin Kilin touhut etusijalla, niin nautin kyllä suunnattomasti kaikista Bagginshield-vihjailuista ja yleensäkin on hauska lukea heidän suhteestaan jonkun toisen silmin tarkasteltuna. Muutenkin hienosti rakentuu sanan merkityksen suuruus näiden pätkien myötä kunnes Kili lopulta itsekin ymmärtää kuinka isosta asiasta on kyse. Ja niinhän se menee, sanan voima ja suuruus paljastuu vasta kun sen tunteen kokee itse. Sama varmasti kävi Thorinillekin. Aaaah, en kyllä kestä kun kääpiöt ovat rakkaudessa näin kaikkensa antavia. Antaa niin hyvän pohjan kaikille traagisille ja dramaattisille rakkaustarinoille.  ;D

Olipa kiva lukea tämä. :-)

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Hobitti | Ghivashel, S, höttöfluffy
« Vastaus #2 : 17.09.2016 22:19:35 »
Unohtumaton: Hahah, joo, pitää varmaan saada itseni kirjoittamaan sekin. :D Joo, Thorin ei ole tainnut aikaisemmin hirveämmin tällaisista hupsutuksista välittää, mutta sitten tulee pieni voro matkaan ja muuttaa kaiken. Bagginshield-vihjailu on mitä suurin iloni ja niitä tulee viljeltyä vähän joka paikassa, vaikka mistä kirjoittaisin Hobitti-ficcini. :D Kääpiöt on kyllä ihan älyttömän lutuja rakkautensa kanssa! Kiitoksia kommentista, kiva, että tykkäsit tästä! ((:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Dokumentti

  • ***
  • Viestejä: 1 324
Vs: Hobitti | Ghivashel, S, höttöfluffy
« Vastaus #3 : 03.06.2018 13:51:22 »
Ja kolmatta kertaa vaihdokkaista hei! :D

Mun ensireaktio oli pieni kauhistus, kun tajusin saaneeni Hobittia kommentoitavaksi. :'D Nyt mennään fandomissa joka ei ole mun pala kakkua ja en tiedä näistä hahmoista mitään. Tai tiedän mä muutaman nimeltä, jotenkin. Mut muuten ei ole mistään mitään hajua ja apua. :'D

No mutta, eipä se mitään, ei se fandomin tuntemattomuus tekstiä kuitenkaan huononna. Piti vain hetken kauemmin miettiä tätä, että pääsin yli tästä fandom asiasta. :D Kiva vaan, kun vaihdokkaat haastaa hiukan.

Tykkäsin tässäkin siitä, että oli kolme eri kohtausta, jotka kuitenkin linkittyihin teemaltaan suuresti, vaikka päähenkilön ikä vaihtuu paljonkin.

On totta ettei hellittely nimiä oikein tajua lapsena, eikä vanhemmalla iällä välttämättä, jos ei ole ollut ketään ketä rakastaa.
Vihaan tuota "ymmärrät sitten joskus"-lausahdusta, vaikka itsekin olen sitä jo käyttänyt. ::) Toisia asioita ei ymmärrä kuin elämänkokemuksella, mutta silti ärsyttävä lause! :D Toimi se tässä kuitenkin hyvin.
Musta tuntuu et mulla jäi joitain olennaisia asioita tajuamatta, koska en tiedä henkilöistä mitään, en edes ulkonäköä ja se hiukan häiritsi. Mut kokonaisuudessaan pidin tämän rakenteesta ja tuosta, että lopussa tämä hellittelynimi kuitenkin aukesi Kilillekin. Niin siinä tuppaa sitten käymään. :)

Tämäkin oli mukavan suloinen ja pahoittelen kommenttini laatua, mutta yritin kuitenkin saada aikaiseksi edes tyydyttävää! :D Teksti itsessään on yhtä hyvää kuin sinulta olen tottunut lukemaan ja tämä oli mukavaa luettavaa! :)<3
Ava&banner @Waulish
Spend life with the people who make you happy,
not the people who you have to impress.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Hobitti | Ghivashel, S, höttöfluffy
« Vastaus #4 : 03.06.2018 14:15:35 »
Dokumentti: Kylläpäs sinä nyt sait oikein kunnon LillaMyy-höttöpläjäyksen vaihdokkaista! :D Se on ihan kiva välillä kokeilla jotain uutta ja erilaista ficcien muodossa, kun sieltä voi löytää uusia suosikkeja, joista ei aiemmin tiennyt mitään. (; "Ymmärrät sitten joskus" on kyllä varmasti tosi ärsyttävä, mutta vaikeapa noita on joskus selittää pienelle lapselle, kun ei välttämättä itsekään aina ihan täysin ymmärrä. Harmillista, että susta tuntuu kuin osa olisi jäänyt tajuamatta, mutta liian oudon fandomin kanssa on välillä se vaara. >: Hienoa kuitenkin, että tykkäsit tästä siitä huolimatta. (: Kiitoksia taas kehuista ja kommentista! (: <3

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid