Kirjoittaja Aihe: Nälkäpeli: Mökissä (vielä kerran) | Katniss/Gale | angst romantiikka | S  (Luettu 2295 kertaa)

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 573
  • 707
Fandom: Nälkäpeli
Vastuunvapaus: Suzanne Collins omistaa alkuperäisen tarinan maailmoineen ja hahmoineen. Minä vain leikin, enkä saa tästä rahallista korvausta.

Nimi: Mökissä (vielä kerran)
Kirjoittaja: Odo
Ikäraja: S
Varoitukset: Hyi ne pussaa.
Genre: angst, romantiikka
Paritus: Katniss/Gale
Pituus: 579 sanaa, one-shot

Tiivistelmä: He eivät vaihtaneet sanoja, eivät katseita. Se ei ollut enää samanlaista, vaikka vanha hiilihankokin oli paikalla, johon Gale oli sen jättänyt aikaa sitten, joka tuntui Katnissista valovuosilta.

A/N: Katniss/Galea jonka kirjoitin jo jonkun aikaa sitten. Päätin kirjoittaa saman tarinan uudestaan, koska edellinen oli jotenkin tönkkö. Kai tästä nyt sitten tuli parempi, ainakin toivottavasti. Yritin saada mukaan enemmän talvea, sillä tämä osallistuu Vuodenaika-haasteeseen. Parituksen kanssa oli hieman ongelmia, sillä en itse niinkään ole Katniss/Galen -fani, mutta kaikkea on kokeiltava. c: Minulla on ollut viime aikoina (kuten muita tekstejäni lukeneet tietävät) pahoja otsikointi ongelmia, taas! Työnimellä tämä oli viimeksi "Halaus", mutta eieiei. Mietin taas sanoja hiilihangosta aina metsästystakkiin, mutta mökki oli kivoin. Yksinään se ei kuitenkaan toiminut, joten kokeilin tämmöistä soveltamista, joka on ihan ok. Nyt ruetkaahan lukemaan, älkää minun höpinöistä välittäkö! : D


Mökissä (vielä kerran)

Kaiken tapahtuneen jälkeen maisema näytti erilaiselta, mutta Katniss olisi tunnistanut reitin vaikkei hänen matkaansa olisi ohjanneet hankeen uponneet jalanjäljet. Kapina oli ohi ja hän oli muuttanut takaisin Vyöhykkeelle 12, jossa eli yksin Voittajien kylässä.
Pakkanen pisteli poskia eikä vanha metsästystakki tuntunut yhtä lämpimältä kuin ennen. Siitä huolimatta Katniss jatkoi matkaansa, asettaen huivia paremmin kasvoilleen pakkasviimassa.

Katniss ei tiennyt, mitä hän tarkalleen ottaen odotti edessä päin, mutta saavuttuaan perille, nähdessään mökin ja savuhaituvat lumisateessa hän tunsi lämmön jälleen kehossaan. Gale istui kannolla Katnissin vanhan piilopaikan edessä, vuollen oksaa aikansa kuluksi, sillä tuli oli syttynyt takkaan helposti ja säästänyt aikaa.

He eivät vaihtaneet sanoja, eivät katseita. Se ei ollut enää samanlaista, vaikka vanha hiilihankokin oli paikalla, johon Gale oli sen jättänyt aikaa sitten, joka tuntui Katnissista valovuosilta.

Laskiessaan saalispussinsa mäntypöydälle, purkaessaan sen sisältöä Katniss tunsi, kuinka Gale sipaisi ohi mennen hänen lettiään, kynittyä, mutta taitavasti korjailtua.

Gale lisäsi puita ruokkimaan liekkejä hiljaisuuden jatkuessa, kipinöiden rätinä ja tuulen humina olivat ainoat äänet heidän hengityksensä rinnalla.
Vuohenjuustoa ja lämmintä leipää, joka ei ollut Peeta leipomaa. Sillä Peeta oli jossain kaukana, Capitolissa, odottamassa parantumistaan. Gale kuitenkin katsoi pitkään leipää, joka oli upottanut Katnissin taas ajatuksiin, joihin tyttö ei ollut ennen hukkunut. Ne ajatukset olivat sellaisia, joita Gale ei ymmärtänyt.

"Miten Vyöhykkeellä sujuu?" Katnissin ääni värähteli, mutta Gale esitti kuin ei huomaisikaan. Mies tiesi puhuttavan kakkosvyöhykkeestä, johon oli mennyt kapinan jälkeen jättäen Katnissin yksin selviytymään kaikesta kokemastaan.

"Hyvin", Gale vastasi. Katniss nyökkäsi.

"Toimme matkalla lisää puutavaraa seiskalta. Sillä määrällä voisi rakentaa vaikka uuden Hässäkän", Gale naurahtaa, mutta siitä puuttuu iloisuus, jonka Katniss huomaa. Mikään ei todellakaan ollut niin kuin ennen, ei enää.

"Hienoa. Hässäkkä saisi paikan tuntumaan taas vähän enemmän kodilta. Sitä ei kuitenkaan taideta enää tarvita."

"Ei, kiitos sinun."

Katniss ei vastaa ja Gale tietää tytön käyvän läpi taas jotain hänelle täysin tuntematonta. Se oli kuilu, joka heidän välilleen oli syntynyt ja syveni entisestään.

Ei ollut sanoja, jotka olisivat tuoneet heidät takaisin yhteen. Ei sanoja, jotka kertoisivat mitään, mikä merkitsisi. Katniss jätti leivän ja vuohenjuuston pöydälle, kaivoi säkistään vielä termospullollisen lämmintä teetä ennen kuin astui ulos mökistä. Ilta hämärtyi ja tähdet olivat syttyneet taivaalle, kuu valaisi lumipeitettä ja lumisade oli näyttänyt lakkaavan.

Hengitettyään raikasta ulkoilmaa, tuntiessaan metsän ympärillään Katniss saattoi hetken taas muistaa, millaista se kaikki oli ollut. Galen astuessa hänen taakseen, kietoessaan kädet hänen ympärilleen, hän saattoi myös tuntea sen. Kaiken vanhan, jota hän ei saisi enää takaisin.

"Catnip", Gale kuiskaa vasten korvanlehteä, mutta Katniss kääntää päänsä. Kääntyy ympäri, nostaen sormen miehen huulille hiljentääkseen.

"Älä säikytä saalista."

Eivät he olleet metsällä, mutta Gale ymmärsi. Se hetki oli heidän, eikä se enää toistuisi. Gale ei enää palaisi, ei mökkiin, ei Katnissin luokse. Heillä oli vain se talviyö, pureva pakkasviima jota vastaan heillä oli vain toisensa. He eivät tarvinneet sanoja, jotka vain hankaloittaisivat sitä hetkeä.
Katnissin suudelma painautui vasten pehmeitä huulia, jotka tuntuivat viileiltä.

Kylmän yön yli he vain olivat, kuten ennen. Joivat lämmintä teetä hiljaisuudessa ulkona. Söivät leipää, kuten päivänä ennen kuin Katniss lähti Nälkäpeliin. He näkivät tähdenlennon tummalla taivaalla, kuulivat metsän eläinten ääniä, mutta eivät nähneet yhtäkään.
He nukkuivat takan äärellä lähekkäin kietoutuneina mukana tuotuihin viltteihin.

Aamun sarastaessa ilma oli raikas ja täynnä toivoa huomisesta auringon loistaessa kirkkaana. Gale herätti Katnissin, tarjosi viimeisen palan leipää ja hyvästeli.

Palattuaan takaisin metsästä Katniss vilkaisi juna-asemaa, jossa juna oli valmiina lähtemään. Gale istuisi siellä jossakin, ehkä katsoi ikkunasta miettien entistä kotiaan.

Tai sitten ei, Katniss ei uskonut sitä. Hän tunsi Galen, eikä uskonut miehen ikävöivän vaan jatkavan elämäänsä. Katniss kuitenkin odottaisi junaa, joka ei koskaan palaisi.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 10:58:44 kirjoittanut Beyond »
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Jes, mikä ihana syy pakoilla gradua! No lukisin tämän kyllä muutenkin, pakoiluun taas riittää mikä "syy" tahansa :P

Otsikossa fandom sai mut tämän avaamaan eikä niinkään varsinainen nimi. Vaan ei nimessäkään mitään vikaa ole, päinvastoin. Heti tuli oikea mielikuva päähän.

Jonkun muun kuin Peetan leipää, hyvä yksityiskohta. Snif.

Jotkut kohdat ovat vähän vaikealukuisia. Esimerkiksi tiivistelmän loppu ja tekstissä sitä seuraava virke ovat kummatkin pitkiä ja vain pilkuilla pilkottuja. Tai paremminkin pilkutuksella jatkettuja. Kieliopista viis mutta luettavuus hiukan kärsii.
Toinen vähän häiritsevä juttu on aikamuodon vaihtelu, mutta semmosta nyt sattuu.

Tässä on hyvin paljon sitä samaa tunnelmaa, joka turhautti mua kirjassa. Ollaan niin läheisiä ja spesiaaleja ja tärkeitä, mutta sitten se on kuitenkin jotenkin ihmeellisesti niin kovin vaikeaa ja eih ja voih. Tämä oli siis kehu sulle :D Hyvin autenttista Katniss & Galea mun mielestä. Periaatteessa shippaan näitä(kin), mutta pahoin pelkään, että niitten meno olisi just jotain tämmöstä. Vielä säälittävämpää kuin Peetan kanssa ja se on aika paljon se ;D

Tykkäsin kyllä tästä vaikka nämä mun kommentit on aina jostain asian vierestä.

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 573
  • 707
nannu, kiitos kommentista!

Oon lahjakas sotkemaan aikamuotojen kanssa aina, kun kirjoitan yhtään mitään (pikkuisenkaan) ficlettiä pidempää. En käsitä, miten joka kerta onnistun siinä, vaikka tiedän sen olevan yksi pahimpia virheitäni. Noh, kun siitä on taas huomautettu pääsen lukemaan tekstejäni vielä useampaan kertaan läpi, sillä yritän oikeasti päästä yli siitä. :D Ja hankalat lauseet on kanssa ollut yksi isoista kompastuskivistäni. Kiitos näiden esille tuomisista, joten jos taas osaisin työstää niiden kanssa. Pitkän blokin jälkeen ehtii jo unohtaa, mitkä niitä suurimpia virheitä ovat ennen kuin tulevat taas esille. Mukava kuitenkin kuulla, että olit tykännyt ja (ilmeisesti?) olin onnistunut luomaan kirjoista tuttua tunnelmaa noiden kahden välille. :D
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Joo siis olit onnistunut! Äh, ei ollut tarkoitus olla negatiivinen. Olen niin laiska kommentoija etten edes kommaile tekstejä, joista en tykkää.
Aikamuotoasia ottaa silmään siksi, että se on yksi omistakin ongelmistani :D Ja pitkät virkkeet taas siksi, koska omani ovat liiankin lyhyitä ja töksähteleviä. Että näin sitä jokainen katsoo näitä aina omasta vinkkelistään...

Mun asteikolla nuo on kuitenkin pieniä juttuja, jos tunnelma on oikea, niin kuin tässä on :) Toivottavasti blokki on taakse jäänyttä elämää ja kirjottelet lisää Nälkäpeliä.

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 573
  • 707
nannu, minäkin olen laiska kommentoija, vaikka olenkin yrittänyt parantaa tapani. :D

Aikamuoto ongelmat ovat kyllä yhtä tuskaa. :D Ja eiköhän tuo blokki ala olla hellittämään päin. Olen joku kausikirjoittaja. Kirjoitan kauden hurjasti, sitten vaivun puolesta vuodesta vuoden blokkiin ja palaan joka kerta. Nälkäpeliäkin tulee varmaan rustattua, kun kerran sain tämän fandomin vihdoin korkattua. Tämä on tosiaan toinen teksti, jota tästä fandomista kirjoitan. Nälkäpeli on rakkaus, mutta Katnissin kanssa minulla on viharakkaus-suhde, koska olen enemmän tai vähemmän samanlainen hahmon kanssa.

Kiitän toistamiseen. :> On mukava saada rakentavaa palautetta ja tsemppiä jatkoonkin. (Nyt pitää lopettaa höpinä niin ei tule varoitusta siitä, että höpisemme tekstissä omiamme. Hahah, olen joskus saanut siitäkin varoituksen. :'D)
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

SpringRose

  • Vieras
Ihana, rauhallinen tunnelma oikein huokui tästä ficistä. Rauhoitti mun ylikierroksilla käyvän raivoavan mieleni.. Aaaa.. Ihanaa.. Hirmu söpö ja samalla haikea ficci, oii ihan uskomaton <3<3 Kommentin laatu on mitä on, oon huono kommentoimaan. Jos tässä joku tökkäili, niin nannu taisi kaikki ne jos sanoa :) Kiitoksia.
SR

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 573
  • 707
SpringRose, kiitos ihanasta kommentistasi! Et sinä ole huono kommentoimaan ja kirjoittajalle on ilo ihan minkälainen kommentti tahansa. Siitä tulee hyvä fiilis, kun joku vaivautuu muutaman sanan raapustamaan. :> Hienoa, että olet tykännyt ja kiva, jos olen mielialaasi saanut tällä jotenkin rauhoittumaan. En oikein osaa nyt vastata mitään, mutta aww, kiitos. >_<
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”