Kirjoittaja Aihe: Minä vs. minä | S  (Luettu 1928 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 110
Minä vs. minä | S
« : 19.08.2016 02:11:17 »
Nimi: Minä vs. minä
Kirjoittaja: Sokerisiipi
Ikäraja: S
Tyylilaji: draama
Yhteenveto: Tätähän minä haluan, eikö niin?
Haasteet: Vuosi raapalehtien V, Teelusikan tunneskaala (ahdistus) ja Sadonkorjuuetydejä tällä kuvalla.

A/N: Tuli mieleen, että kaikki matkustamistekstit, mitä olen täältä lukenut, ovat olleet sellaista "jee, matkustelua, mahtavaa!!" ja se oli kieltämättä ensimmäinen ajatus, minkä sain myös tuosta kuvasta. Että onpa nättiä ja ihanaa. Sen takia halusin kirjoittaa tämän tekstin, kun todellisuus ja haaveet eivät kohtaakaan, ja se aiheuttaa mielipahaa ja harmia. Hyviä lukuhetkiä!



Minä vs. minä

Tänä kesänä lähden.

Se on lupaus itselle ja ilmoitus muille. Nyt se tapahtuu. Lähden yksin reissaamaan, aivan sama minne, mutta jonnekin. Koko vuoden kehossa on kutissut kipeästi syvä kaipaus vain lähteä ja olla katsomatta taakse. Nyt se tapahtuu.

Ajattelen turkoosinsinistä merta, loputonta ihmisvirtaa, uusia kulttuureja ja kapeita, sokkeloisia kujia vieri vieressä olevine kivitaloineen. Mietin, miten etsin ruokapaikkaa kinastelematta kenenkään kanssa, ja miten kokeilen listalta jotain aivan uutta. En ole riippuvainen mistään tai kenestäkään. Menen, miten tahdon. Olen rohkea, spontaani enkä murehdi huomista.

Nyt pitää alkaa suunnitella. Millä menen ja mitä reittiä. Missä yövyn. Mitä tarvitsen mukaan.

Vaikka onhan tässä aikaa.

*

”No, milloin sä lähdet ja minne ajattelit mennä?”

Monet kysyvät sitä samaa enkä osaa vastata. Vieläkään. Heinäkuu on jo puolessa välissä. Pitäisihän minun jo tietää. Suunnitelmat saisivat olla lähtöä vaille valmiita. Tätähän minä haluan, eikö niin?

Siitä huolimatta en ole tehnyt mitään.

Siitä on alkanut tulla ongelma muissakin asioissa. Sanon paljon, mutta teen vähän. Lykkään asioita, jotka sitten lopulta jätän tekemättä tai teen aivan viime tingassa. En tiedä, mikä minua vaivaa. Pitäisi nyt helvetti ryhdistäytyä ja alkaa tehdä kaikenlaista. Sitähän varten kesät ovat.

Mutta en vain tee.

Olen aikaansaamaton paska, jolla ei ole minkäänlaista itsekuria oma-alotteisuudesta puhumattakaan. Inhotan itseäni.

*

Ehkä ei tarvitsekaan lähteä ulkomaille. Kun ajattelen kaikkea sitä järjestämistä ja suunnittelua, ahdistun. Tahtoisin kovasti olla huoleton maailmanmatkaaja, mutta en vain ole. En kykene. Minä vain olen tällainen helposti stressaantuva mököpää. Harmillista.

Yksin matkustamisessa on myös rumat kääntöpuolensa. Entä jos sattuu jotakin? Euroopassakin on ollut melkoisen levotonta viime kuukaudet. En halua tuntea oloani turvattomaksi. Voisin vain reissata Suomen sisällä, hengähtää ja rentoutua ennen koulunalkua. Rauhaton mieleni tyyntyy. Uusi suunnitelma. Nyt alkaa hahmottua.

Porvoossa on niin kaunista! Kuin ulkomailla olisi, siskoni sanoo, ja alan katsella kuvia. Kehut tuntuvat aiheellisilta. Yritän innostaa itseäni ja herättää liikkeelle lähtemisen kaipuun. Jos vaikka tuonne sitten?

*

Olen ajanut itseni ansaan. Pitikin toitottaa kaikille mahdollisille kavereille, perheelle ja sukulaisille Suurista Suunnitelmistani, jotka raukesivat yksi toisensa jälkeen. Päässä ne tuntuivat kauniilta ja keveiltä, sellaisilta, joita jaksaisin ja haluaisin tavoitella. Nyt ajatus lähtemisestä tuntuu ainoastaan joltakin rumalta pakotteelta, jonka olen asettanut itselleni.

Jos et lähde, olet vain kotona kyhjöttävä luuseripaska.

Tiedän, ettei se ole totta, mutta sano se mielenperukoilla kuiskaaville äänille, jotka tahtovat minusta enemmän.

”Eihän mun ole pakko lähteä”, yritän vakuuttaa itselleni. Äitini nauraa – lempeästi, levotonta mieltäni rauhoittaen – uskoutuessani hänelle murheistani.

”Ei tietenkään tarvitse!” äiti sanoo. Huoleni kevenevät ihmeellisesti. Tarvitsin vain jonkun sanomaan sen minulle.

Ei ole pakko.

*

Katson junan ikkunasta ulos ja näkymät ovat hyvin tyypilliset: peltoja ja metsää. Samat näkymät olisivat myös autolla ja bussilla mentäessä. Suomen tienviereiset maisemat osaavat olla vähän yksitoikkoiset.

Äkkiä näen jotain, mitä en ole ennen nähnyt, vaikka olen mennyt kyseistä reittiä monta kertaa. Olen kai aina tuijottanut vain kännykkääni.

Ilmavoimaloita. Neljä kappaletta. Kaksi niistä pyörii hitaasti ja vaivalloisesti. Kierros kierrokselta. Kuin seuraisi loputonta urakkaa, joka ei koskaan pääty, mutta silti vain nitkutetaan. On jotenkin ahdistavaa katsella sitä, vaikka koneitahan ne vain ovat. Tuolla tavalla ne toimivat.

Tulee mieleen hidastettu elokuva. Pelkkiä väkisin venytettyjä sekunteja. Se tuntuu pahalta.

On pakko katsoa muualle.

*

Harpon polulla eteenpäin, yli juurien ja kivien. Metsä sulkee minut syliinsä. Kaikkialla näkyy vihreää: puita, sammalmättäitä ja varpuja. Tuoksu on elokuinen. Siinä on yhä lempeä vivahde kesää, mutta myös lähemmäs hiipivää syksyä. Hengitän syvään enkä osaa huolehtia mistään.

Ohitan lupaavan kiven. Pysähdyn ja kutsun perheemme toffeenväristä vehnäterrieriä. Se kääntyy välittömästi.

”Hop!” sanon ja naputan kiveä. Koira juoksee ja loikkaa ketterästi kivelle. Nauran ja rapsutan Mellan kiharaista turkkia. ”Hienosti! Mennään.”

Mella loikkaa alas ja töpöttää taas menemään. Kiipeän perässä ja välillä toppuuttelen yli-innokasta koiraa. Pitäisi käydä useammin kotona. Olen kaivannut näitä metsälenkkejä ja muutakin.

Ajatukset puhdistuvat, ja minä muistan

hengittää.

hedge14

  • Tähtikavaltaja
  • ***
  • Viestejä: 386
Vs: Minä vs. minä | S
« Vastaus #1 : 19.08.2016 22:17:10 »
Moi!

Matkustaminen on aiheena tosiaan aika suosittu ja yleensä se on just tota jee jee meininkiä. En huomannut A/N osiotasi ennen lukemista, joten tämä erilainen näkökulma pääsi esittäytymään minulle luonnostaan, yllättäen.

Mietin, miten etsin ruokapaikkaa kinastelematta kenenkään kanssa, ja miten kokeilen listalta jotain aivan uutta.

Jotenkin tämä lause tiivistää minusta koko tekstin idean. Siinä on vielä sitä matkustamisen intoa, mutta samalla realiteetit nousevat ylös. Lukiessa pysähdyin heti tähän miettimään. Kuka kirjoittaa ruokalistoista tai ruokapaikan etsimisestä? Aika harva. Tunnelma alkoi tuntua heti todenmukaisemmalta. Tekstin jatkuessa minua alkoi oikeasti kiinnostamaan pääseekö hahmo matkoille vain ei. Olen sellainen, että en kiinny originaalitekstejen hahmoihin, ja luenkin originaaleja enimmäkseen kielikuvien takia. Tämä oli siis ihan eka kerta, kun välitin oikeasti jonkun muun OC:stä, sillä sait minut vakuutettua hahmon ajatuksenjuoksusta ja aitoudesta.

Kiitos hienosta lukukokemuksesta! :)

P.S Olin yllättynyt, kun hän ei mennyt edes Porvooseen. Toisaalta, miten muutenkaan tätä tekstiä olisi voinut lopettaa, kuin tavalla millä sen kirjoitit. :)
Sit back, no song is written, It’s nothing you thought of Yourself
It’s just a ghost, came unbidden
To this house

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 166
Vs: Minä vs. minä | S
« Vastaus #2 : 30.08.2016 02:29:57 »
Voi kun samaistun tähän! Tuntuu että oon lukenut hirveästi sun tekstejä viime aikoina, mutta tämä oli kyllä tosi erilainen, kuin muut lukemani tekstit. Enemmän pohdiskeleva, mutta tykkäsin tästä juuri sen takia.

Rakastan matkustelua, mutta siihen liittyy usein juuri tällainen fiilis. Silloin kun on matkaseuraa, olen ihan täpinöissäni ja en epäröi lähtöä yhtään, mutta yksin on eri juttu. Silloin tekee kamalasti mieli lähteä, mutta lähteminen pelottaa niin paljon, että usein asia jää vain puheeksi. Toisaalta on ihan mieletön voittajafiilis silloin, kun oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni ja uskaltaa mennä ja elää.

Ymmärrän myös hyvin sen, että kun on hehkuttanut asiaa kaikille, tuntuu että se on sitten pakko toteuttaa. Joskus tuntuu, että tekee asioita vain siksi, ettei tahdo kertoa muille peruneensa suunnitelman, vaikka enää ei tahdo toteuttaa suunnitelmiaan. Siksi olen viime aikoina oppinut pitämään suunnitelmani omana tietonani siihen asti, että olen varma niiden toteutumisesta.

Lainaus
Siitä on alkanut tulla ongelma muissakin asioissa. Sanon paljon, mutta teen vähän. Lykkään asioita, jotka sitten lopulta jätän tekemättä tai teen aivan viime tingassa. En tiedä, mikä minua vaivaa. Pitäisi nyt helvetti ryhdistäytyä ja alkaa tehdä kaikenlaista. Sitähän varten kesät ovat.

Mutta en vain tee.

Olen aikaansaamaton paska, jolla ei ole minkäänlaista itsekuria oma-alotteisuudesta puhumattakaan. Inhotan itseäni.

Samaistun tähän kohtaan surullisen paljon. Olen jo pari vuotta puhunut tanssitunneille menemisestä, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi. Syyslukukausi alkoi taas jo joka paikassa ja minä yhä istun kotona sohvalla, enkä ole tanssisalilla. Enkä tiedä mikä siinä on niin kamalan hankalaa, koska kaipaan tanssimista niin paljon että suorastaan sattuu. Se on niin valtavan suuri osa mua ja tärkeintä maailmassa, mutta joku haraa vastaan ja jostain syystä tanssisalille palaaminen parin vuoden tauon jälkeen pelottaa. Ja olen tosi vihainen itselleni siitä, että en ole saanut tehtyä asialle vielä mitään ja aina vain totean että no ensi keväänä/syksynä sitten, kun tämä kerta meni nyt ohi. Möh :/

Lainaus
Mietin, miten etsin ruokapaikkaa kinastelematta kenenkään kanssa, ja miten kokeilen listalta jotain aivan uutta. En ole riippuvainen mistään tai kenestäkään. Menen, miten tahdon.

Tässä taas vastakohtaisesti tulee ne yksin matkustamisen realistiset hyvät puolet esiin. Oon nirso ja syön vain pastaa ja yksin kulkiessa on parasta se, että voin syödä kerta toisensa jälkeen italialaisessa. Samoin saan kävellä sitä tahtia kuin haluan ja pysähtyä kuvaamaan jokaista vastaan tulevaa pulua ilman, että muilta menee hermot mun puluvillitykseen : D  Yksin matkustaminen on parhaillaan tosi kivaa ja vapauttavaa ja siitä tulee jälkikäteen ihan mieletön onnistumisen fiilis, koska jos selviää yksin toisella puolella maailmaa, selviää silloin lähes mistä tahansa. Mutta on siinä myös huonotkin puolensa, jotka tulevat myös esiin tässä tekstissä.

Tykkäsin tosi paljon tuosta lopusta, jossa löydettiin hyvä kompromissi tilanteeseen. Unelmia pitäisi kuitenkin toteuttaa itsensä vuoksi ja mieltään voi aina muuttaa ja silloin kun pelottaa ja arveluttaa ja hyvä ottaa pienempiä askelia. Joskus matka kotiin on se paras matka. Ja ihana tuo äiti, joka vahvisti, ettei tietenkään tarvitse lähteä, koska tunnen itsekin usein tarvitsevani muiden hyväksyntää siitä, ettei haittaa, jos perunkin suunnitelmani.

Lol sori tämä oli enemmän omaelämäkerta kuin kommentti tästä tekstistä, mutta innoistuin höpisemään omiani. Tykkäsin kuitenkin tosi paljon tästä tekstistä ja tämänkaltaisesta pohdiskelusta! Kiitos tästä kivasta tekstistä!

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros