Kirjoittaja Aihe: Uusi tuttavuus (K11 Kelmit, Tonks) 4/4, loppu 6.12.  (Luettu 3564 kertaa)

Haltiamieli

  • nauru tässä elämässä
  • ***
  • Viestejä: 89
  • Have a fantastic life.
Title: Uusi tuttavuus
Author: Haltiamieli, eli minä
Beta: Ei ole
Rating: K11
Pairing: J/L S/OC R/M T/OC
Genre: Humour, Drama, nämä nyt ainakin
Summary: ”Kuutamo?” Tonks toisti ihmeissään. ”Jep. Lempinimi kouluajoilta”, Sirius virnisti. ”Älä nyt kaikkea kerro Anturajalka”, Remus mutisi. ”Miksi teillä on tuollaiset lempinimet?” Tonks kysyi. ”Ah, se vasta on tarina!” Sirius naurahti.
Disclaimer: Maailma Rowlingin ja hahmot, muuten ihan minun keksimääni. En saa tästä rahaa tai muutakaan korvausta, paitsi hyvän mielen ja kirjoittamisen ilon.

A/N: Neljä osaa tulossa. Ensimmäisen Feeniksin killan kokoontumisen jälkeen Sirius tapaa lempiserkkunsa Tonksin pitkästä aikaa ja esittelee tämän Remukselle. Sirius ja Tonks alkavat kertoa toisilleen kouluajoistaa, Remus päätetään ottaa kuulijakuntaan puoluettomaksi tahoksi. Kommenttia toivoisin. Vastaa siis FanFiction50 haasteeseen sanalla Kuulo.

Uusi tuttavuus 1. osa

”Hyvä että te kaikki olette täällä”, Dumbledore totesi yksinkertaisesti, kun viimeinenkin oli ilmestynyt paikalle Mustan suvun kotikartanon keittiöön.
”Te kaikki tiedätte syyn, miksi teidät on kutsuttu tänne. Koska lordi Voldemort on palannut, ja te kaikki haluatte taistella häntä ja hänen kannattajiaan vastaan”, vanha velho jatkoi. Melko pieni kuulijakunta kuunteli hyvin tarkasti Tylypahkan rehtorin puhetta. Jokaikinen siinä joukossa oli kuullut hurjan tarinan Harry Potterista ja hautasmaan tapahtumista. Nyt he tosin kuulivat sen ensi kertaa todellisena versiona. Dumbledore kertoi heille yksityiskohtaisesti, yhtä tarkasti kuin Potter oli hänelle kertonut, mitä hautausmaalla oli oikein tapahtunut. Hiljaisuus oli rikkomaton. Kaikki istuivat jännittyneinä paikoillaan kertomuksen loppuun saakka. Lopetettuaan puheensa Dumbledore katsoi kuulijakuntaansa puolikuulasiensa yli ja hymyili.
”Te olette täällä, ensimmäisessä Feeniksin killan kokouksessa. Teidän on syytä muistaa, jokaikisen, mitä killan jäsenenä olo tarkoittaa. Te voitte menettää kasvonne velhomaailmassa, te voitte kuolla. Mitä tahansa voi tapahtua. Mutta silti jokaisen on pysyttävä lujana, ja pidettävä killan salaisuus piilossa. Tätä varten minä itse ryhdyn killan salaisuudenhaltijaksi. Se varmasti käy jokaiselle, uskoisin näin ainakin. Onko joku ajatusta vastaan, että tämä vanha velho ottaa taakakseen killan salaisuuden säilyttämisen?”
Kukaan ei vastustanut ajatusta. Dumbledore nyökkäsi.
”Hyvä. Sitten teihin. Te ette tunne toisianne, enkä minä täydellisesti tunne teitä, kuten te ette tunne minua. On siis aika tutustua toisiimme”, Dumbledore sanoi.

****

”Nymhpadora!”
”Älä kutsu minua sillä nimellä, Sirius!”
Mustahiuksinen ja liilahiuksinen katsoivat toisiaan hetken vakavina Mustan sukutalon eteisessä, kunnes molempien kasvoille levisi leveä virne ja he halasivat toisiaan.
”Tosiaan Tonks, sinä muistutat pelottavan paljon äitiäsi!” Sirius Musta nauroi tarkastellessaan lempiserkkunsa Andromedan tytärtä.
”Ja sinä näytät samalta kuin äiti kuvaili Sirius”, Tonks virnisti.
”Vuodet ovat muuttaneet minua, mutta kai sitä suht entisellään ollaan pysytty”, Sirius naurahti.
”Todellakin. Ainakin luonteesi on pysynyt ennallaan”, Remus Lupin mutisi hieman etäämpää. Tonks käännähti uteliaana katsomaan tätä hänelle uutta tuttavuutta.
”Ah, Kuutamo. Tässä on Tonks, Andromedan tytär. Muistat varmasti Andromedan”, Sirius virnisti. Remus nyökkäsi Tonksille kohteliaasti.
”Tonks, tässä on Remus Lupin, tai Kuutamo kuten minä mieluiten kutsun häntä”, Sirius esitteli.
”Kuutamo?” Tonks toisti ihmeissään.
”Jep. Lempinimi kouluajoilta”, Sirius virnisti.
”Älä nyt kaikkea kerro Anturajalka”, Remus mutisi.
”Miksi teillä on tuollaiset lempinimet?” Tonks kysyi.
”Ah, se vasta on tarina!” Sirius naurahti.
”Todellakin. Tarina vastuuttomuudesta ja hulluista kelmeistä”, Remus virnisti. Tonks katsoi hymyillen Remuksen virnettä. Siinä oli jotain, jota hän ei ollut ennen nähnyt. Surumielisyyttä ehkä?
”Millainen tarina se sitten on? Olisi kiva kuulla se”, Tonks kysyi janoten tietoja äitinsä serkusta, ja tietysti Remuksesta, ja vilkaisi Siriusta kiinnostuneena.
”Se on varsinainen tarina. Mutta pitkä”, Remus totesi.
”Pitkä se on, mutta varmasti opettavainen. Nimittäin siinä suhteessa mitä ei kannata tehdä Tylypahkassa”, Sirius virnisti.
”Minä olen tehnyt siellä vähän vaikka mitä aikanani”, Tonks sanoi.
”Mutta et varmastikaan sellaista mitä me teimme aikanamme. Kukaan ei voita kelmejä, ei ikinä”, Sirius naurahti.
”Lyödäänkö vetoa?”
”Mistä lyödään?”
”Stop tykkänään. Te ette lyö vetoa mistään noin älyttömästä aiheesta”, Remus puuttui.
”Älyttömästä vai? Kuutamo hyvä, voimme aivan hyvin kertoa toisillemme koulutarinamme. Ja siihen tarvitaan vain hyvää kuuloa”, Sirius virnisti.
”Tarinat voitte kertoa, mutta ette lyö vetoa”, Remus mutisi.
”Miksei?” Tonks kysyi harmistuneena.
”Et halua kuulla. Sirius putsaisi sinut putipuhtaaksi, kuten teki monet kerrat Tylypahkassa ollessamme”, Remus sanoi.
”Nyt minua alkoi kiinnostaa. Mitä kaikkea te oikein olette tehneet kouluaikananne?” Tonks kysyi uteliaana.
”Vähän vaikka mitä. Tiesitkö muuten, että Rui – siis Severus oli samaa aikaa koulussa kuin mekin”, Sirius virnisti.
”Kalkarosko?” Tonks hämmästyi.
”Jep.”
”Luulin häntä vanhemmaksi!”
”Olette tavanneet aikaisemmin vai?”
”Totta kai. Hänhän opetti minulle liemiä kouluaikanani. Minä tosin vähän häiriköin niillä tunneilla, joten välimme eivät olleet parhaimmat...”
”Liemiä? Kalkarosko? Miten se on mahdollista?” Sirius älähti.
”Sirius, kaikki on mahdollista”, Remus virnisti.
”Mutta miten hän on päässyt opettajaksi?”
”Mistä minä tietäisin. Vaikka olihan hän melko lahjakas liemissä.”
”Kuitenkin, opettaja?”
”Nyt taitaa olla kyseessä jokin asia, jota minä en ihan ymmärrä”, Tonks puuttui harmistuneena unohtamisestaan.
”Ethän sinä Tonks pieni. Mutta mitä jos kertoisimme toisillemme ne kouluaikamme tarinat? Ilman vedonlyöntiä, kun kerran Kuutamo ei salli sitä”, Sirius ehdotti.
”Sopii minulle. Huomenna ei onneksi ole töitä”, Tonks virnisti.
”Mitä teet työksesi?” Remus kysyi ohimennen.
”Olen aurori. Mutta minne mennään?” Tonks sanoi.
”Kuutamo? Ehdotuksia?” Sirius kysyi.
”Käykö tämän paikan olohuone?”
”Totta kai. Mutta katsotaan ettei Oljo pääse sinne kesken kaiken.”
”Oljo?”
”Kotitonttu.”
”Tiedätkö sinä vai että täällä on kotitonttu? Miten ihmeessä?”
”Tämä on perheeni vanha kotitalo. Kurjaa olla takaisin täällä.”
”Mutta menemmekö me sinne olohuoneeseen vai emme?”
”Totta kai menemme! Tuliviskiä mukaan!”
”Sirius, ei.”
”Sopii se minulle. Muistaakseni keittiössä oli niitä pulloja.”
”Tonks! Sinäkin!”

A/N: Kommenttia tuleeko? Jatkoa ilmestyy jossain välissä. Ja tiedän, tämä oli vähän lyhyt.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2017 13:25:17 kirjoittanut Arte »
One died for power; Voldemort. One died for lost love; Snape. One greeted death like an old friend; Harry.

Haltiamieli

  • nauru tässä elämässä
  • ***
  • Viestejä: 89
  • Have a fantastic life.
Vs: Uusi tuttavuus (K13 Kelmit, Tonks)
« Vastaus #1 : 18.09.2009 20:44:07 »
A/N: Toinen osa, Siriuksen kertomus. Vähän ehkä outo, mutta väsyneenä laatu ei ole parasta. Ja tulihan nyt jotain kirjoitettua edes. Niin, kommentteja kaipailisin edelleenkin.

2. osa

Kolmikko oli käynyt pienellä ryöstöretkellä keittiössä ja nyt he istuivat Mustien sukutalon olohuoneessa piirissä, jokaisella muutama tuliviskipullo edessään. He katselivat hiljaisina toisiaan, kunnes kippasivat sanattomasta sopimuksesta hörpyt pulloistaan. Sirius oli kuin ei mitään, Remus irvisti hieman ja Tonks värähti polttavan juoman valuessa kunkin kurkkuun.
”No niin”, Sirius aloitti kun jälkihöyryt olivat lieventyneet.
”Kumpi aloittaa kertomaan?”
”Minulle on ihan sama”, Tonks totesi.
”Minä voin antaa vinkin”, Remus sanoi. Tonks nyökkäsi.
”Anna Siriuksen kertoa ensin. Kun hän on juonut enemmän niin kertomisesta ei tule mitään”, Remus virnisti.
”Eli Sirius, sinä kerrot siinä tapauksessa ensin”, Tonks sanoi.
”Salaliitto. Mutta sopiihan se. Ota mukava asento, kerron tarinan eräästä meidän pikku kepposestamme. Jos kertoisin jokaikisen kepposemme ja kujeemme, istuisimme tässä vielä ensi vuoden juhannuksena”, Sirius virnisti.
”Sopii minulle. Aloita”, Tonks naurahti. Sirius alkoi kertoa virnuillen kelmien kuudennella tekemää kepposta.

”Me olimme siis eräänä iltana tutkimassa varsin mielenkiintoista patsasta linnassa, kun äkkiä me huomasimme Rui – siis Kalkaroksen hännystelemässä etäämpänä. Luonnollisesti lähdimme perään, kelmejä kun olimme, ja päätimme antaa pienen opetuksen hänelle koulussa pimeän aikaan likkumisen johdosta”, Sirius kertoi.
”Tekin kyllä kuljitte siellä pimeässä”, Tonks huomautti.
”Me olimme eri juttu. Me olimme kelmit, emmekä me paljoakaan kuuntele tai noudata sääntöjä”, Sirius virnisti.
”Se oli silloin kouluaikaan. Jatka Sirius, niin päästään joskus poiskin”, Remus mutisi. Sirius virnisti ja jatkoi kertomustaan.
”Seurasimme Kalkarosta siis aina alakertaan saakka. Siellä hän yllätyksemme lähti pihamaalle ja suuntasi kohti Kiellettyä metsää. Tietysti lähdimme perään, metsässähän voisi sattua mitä tahansa. Valitettavasti meille tuli pikku este”, Sirius kertoi.
”Millainen este?” Tonks kysyi.
”Kuutamo, kerro sinä”, Sirius pyysi.
”Miksi minä?” Remus kysyi.
”Koska sinä muistat tämän varmasti paremmin”, Sirius virnisti ja iski silmää. Remus irvisti mutta alkoi kuitenkin kertoa.
”Eteisaulaan nimittäin tuli Lily Evans Mary Macdonaldin kanssa. Lilyn sinä tiedät varmasti. Mary taas –”, Remus kertoi, mutta vaikeni synkistyessään.
”Kuutamo hyvä, älä nyt”, Sirius virnisti.
”Sinä tiedät kyllä mitä meille kävi Sirius”, Remus mutisi.
”Tiedänkö?”
”Tiedät. Sanooko sana ero sinulle mitään?”
”Ai niin juu, se juttu. Minä siis jatkan”, Sirius virnisti. Remus nyökkäsi huokaisten.
”No, he kaksi siis olivat siinä ja tietysti Lilyyn ihast – siis rakastunut James pysähtyi niille sijoilleen. Remus taas pysähtyi myös, mutta Maryn vuoksi. Rakkaushuolet eivät kuitenkaan liity tähän, joten jatkan suoraan eteenpäin. Lily tietysti kysyi meiltä miksi helvet – siis ihmeessä olimme eteisaulassa siihen aikaan ja minä kerroin hänelle että seurasimme Rui – Kalkarosta”, Sirius kertoi ja hörppäsi pullostaan.
”Miksikä sinä meinaat kutsua Kalkarosta?” Tonks kysyi.
”Eräällä lempinimellä, jonka annoimme hänelle Tylypahkassa”, Remus vastasi Siriuksen puolesta.
”Jatketaan kertomusta! Lily sitten tinkasi syytä ja tässä hetkessä huomasimme Peterin kadonneen”, Sirius jatkoi nopeasti.
”Peter? Peter Piskuilan?” Tonks ihmetteli.
”Juuri se Peter. Petturi, murhaaja, kutsu millä nimellä hyvänsä”, Sirius murisi.
”Siihen aikaan kutsuimme häntä Matohännäksi”, Remus valisti Tonksia.
”Lähdimme tietysti etsimään Peteriä, mutta tässä tapauksessa Lily esti sen taas. Lopulta väittely, en kerro sen tarkemmin mistä, paisui riidaksi Jamesin ja Lilyn välille. Riidan aikana Remus ja Mary katosivat jonnekin, Merlin tietää mihin luutakomeroon, mutta minä hiippailin piakkoin ulos pihamaalle”, Sirius jatkoi.
”Ja nyt kertomus hyppää seuraavaan päivään”, Remus sanoi.
”Seuraavan päivän loitsujen tunnilla tenttasimme Peteriltä syytä tämän katoamiseen, mutta hän ei suostunut kertomaan sitä. Remus ja Mary näyttivät onnellisilta, vaikkeivät paljastaneetkaan mitään mihin olivat kadonneet. Minä taas olin harmistunut siitä etten ollut löytänyt Ruikulia mistään – ”, Siriuksen kertomus keskeytyi Tonksin purskahtaessa nauruun.
”Mitä nyt Tonks?” Sirius kysyi rypistäen kulmiaan.
”Ruikuli! Mikä nimi!” Tonks nauroi.
”Se oli hänen nimensä silloin kelmien keskuudessa”, Remus naurahti.
”Ja osuva nimi se olikin. Minä olin siitä harmistunut, James taas oli masentunut hänen ja Lilyn riidan vuoksi. Kuutamo, jatka sinä”, Sirius sanoi ja viittasi Remusta jatkamaan.
”No, ruokailun aikana sitten Sirius ja Peter keksivät että tehdään jokin kepponen Severukselle. Kalkarokselle tarkoitin, älä katso noin syyttävästi Sirius. Minä ja Peter lähdimme keittiötä kohden, Sirius ja James lähtivät taas liemien luokkaa kohti. Sovimme tapaamisen Murjottavan Myrtin vessaan”, Remus kertoi.
”Mitä te oikein aioitte tehdä?” Tonks kysyi kiinnostuneena.
”Se selviää kyllä. Remus ja Peter sitten sopivat asiasta kotitonttujen kanssa, minä ja James pölläsimme tarvitsemamme ainekset. Nyt tulee yksi parhaista osista, linnoittauduimme Myrtin vessaan ja siellä sitten keitimme aineksista erään hyödyllisen pikku liemen. Jätimme sen porisemaan lähtiessämme sitten muodonmuutosten luokkaa kohden ruokailun päättyessä”, Sirius kertoi.
”Ja tämän aikana sitten saimme kuulla McGarmiwalta ainakin kymmenen eri nuhtelusaarnaa ja Sirius ja James menettivät semmoiset kolmekymmentä pistettä kun innostuivat muuttamaan joitakin oppilaita kilpikonniksi”, Remus totesi.
”Oikeasti?” Tonks kysyi.
”Totta kai. Se oli pientä, mutta he olivatkin liian innostuneita tulevasta lienten tunnista”, Remus virnisti.
”Tietysti olimme innoissamme. Muodonmuutosten jälkeen oli hyppytunti ja sen aikana kävimme vielä hienosäätämässä lientä. Lienten tunnille lähtiessämme otimme liemen mukaamme. Tulimme luokkaan varttia ennen muita, mutta silloin huomasimme luokassa olevat Lilyn ja Maryn. Meidän piti sitten keksiä nopeasti, miten harhauttaa valitettavan-tarkkasilmäinen-Lily, mutta yllättäen meidän Remuksemme menikin heidän luokseen ja alkoi jutella heille. Minä, James ja Peter saimme kuin saimmekin sujautettua lientämme pisaran jokaiseen kattilaan ja juuri ennen Kuhnusarvion ja muiden tuloa luokkaan sujahdimme Remuksen ja tyttöjen luokse”, Sirius kertoi.
”Mitä lientä se oli?” Tonks kysyi.
”Se selviää sinulle kyllä. Te ette tainneet keksiä samanlaista kepposta aikananne, vai?” Remus virnisti. Hän oli nyt yllättävän hyväntuulinen, vaikka Maryn nimen mukaan vetäminen olikin synkistänyt hänen katseensa.
”No, Kuhnusarvio kertoi meille sen päivän liemestä ja blaa blaa blaa. Kun sitten luokka alkoi tehdä liemiään, niin ensimmäisenä he tietysti lisäsivät vettä, sitä kun tarvittiin sinä päivänä. Ja sitten...”, Sirius virnisti ja nyökkäsi Remusta kertomaan mitä oli tapahtunut.
”Vedet yksinkertaisesti laajenivat, räjäyttivät kattilat, aiheuttivat tulvan luokkaan ja kaikenkukkuraksi värjäsi jokaikisen, meidät mukaanlukien, punaiseksi. Luihuiset vasta pitivät siitä”, Remus kertoi virnistäen.
”Miten te keksitte tuon?” Tonks kysyi.
”Odota vain, juttu jatkuu vielä. No, tulvan onnistui murtamaan luokan ovi ja kaikki me kelluimme virran mukana käytävään. Vesi johdatteli liemiryhmämme eteisaulaan ja siellä vasta pääsimme pois veden selältä, sattui nimittäin niin että ulko-ovet olivat auki ja vesi pääsi sinne. Se tietysti haihtui samantien kun kosketti nurmea. Kuhnusarvio ei arvannut syyllisiä ja me saimme helposti itsellemme pari hyppytuntia, joiden aikana riidat sovittiin ja masennus kaikkosi”, Sirius päätti kertomuksen.
”Mitä ihmeellistä tuossa nyt oli?” Tonks kysyi.
”Tuskinpa te keksitte tuollaista. Ja tuo oli aika pientä loppujen lopuksi, me emme olleet keppostelijoita vaan kaikkein suurin salaisuutemme oli että – ”, Sirius virnisti, mutta Remus tukki hänen suunsa.
”Ja se ei taida kuulua tähän asiaan Sirius”, Remus sanoi.
”Kuinka niin? Sitäpaitsi, olemme kaikki samassa killassa, joten Tonksin on syytä tietää siitä. Dumbledorekin tietää sen!” Sirius naurahti.
”Tietää minkä?” Tonks kysyi.
”Että Kuutamo on ihmissusi ja minä animaagi. Minä, James ja Peter opiskelimme animaageiksi kun saimme Remuksen karvaisen ongelman tietoomme”, Sirius kertoi.
”Vau. Tuo on aika vaikuttavaa”, Tonks sanoi.
”Kiitos. Sinun vuorosi Tonks”, Sirius naurahti.
”En kerro sitä vielä.”
”Mikset?”
”Etkö arvaa?”
”En. Mikset kerro vielä? Kerro minulle syy, niin uskon.”
”Remus, onko mahdollista ettei Sirius oikeasti huomaa yhtään mitään?”
”Hän on juonut liikaa Tonks, kerro syy vain hänelle.”
”Mistä te nyt puhutte?”
”Sirius, tuliviski on loppunut.”
”...”
”Ja minä en suostu kertomaan mitään ilman sitä.”

A/N: Kommenttia mahdollisesti jos saisin?
One died for power; Voldemort. One died for lost love; Snape. One greeted death like an old friend; Harry.

edeath

  • Vieras
Vs: Uusi tuttavuus (K13 Kelmit, Tonks)
« Vastaus #2 : 18.09.2009 21:49:56 »
Kertomuksessa oli selkeästi ideaa ja lähtökohta oli mielestäni aiheeseen sopiva. Ensimmäiseen osaan erityisestikin olisin toivonut hieman lisää kuvailua mm. tilanteesta ja sen synkkyydestä. Remuksen keskusteluun mukaantulo oli mielestäni oiva veto :)

Toisessa osassa alun kuvailu oli osuvaa, joskin tarina lähti muuttumaan liiankin (?) kerronnalliseksi ja kuvailu unohtui. Esimerkiksi henkilöiden ilmeitä, äänensävyä ja tällaisia olisi voinut joissain kohdin mainita enemmän. Pidin keskustelujen "Se selviää sinulle kyllä"- tyylisistä kohdista, joskin niitäkään ei kannata toistella liikoja. Teksti oli melko yhtenäiseen kirjoitettua, joten olisin toivonut hieman selkeämpiä kappalejakoja, myös pidempiin keskusteluihin.

 Jatkosta olisi mielenkiintoista kuulla. Esimerkiksi jotain Tonksin kertomaakin mukaan.
Lisäksi  Tonksin ja Remuksen kahdenkeskinen keskustelu olisi  mielenkiintoinen lukea :)

Vaikka arvostelunpuolelle menikin, tässä oli paljon enemmän hyvää kuin huonoa. Jatka kirjoittamista  ;)

Haltiamieli

  • nauru tässä elämässä
  • ***
  • Viestejä: 89
  • Have a fantastic life.
Vs: Uusi tuttavuus (K13 Kelmit, Tonks)
« Vastaus #3 : 19.09.2009 21:09:31 »
edeath: Kiitos kommentista. Juu, kuvailua ei tässä ficcissä paljoa tule. Jotenkin en vain osaa tunkea sitä noiden vuoropuheluiden sekaan, eli tämä kulkee ihan vain vuoropuhelun voimalla eteenpäin. Valitettavasti en todellakaan muistanut laittaa kappalejakoa. Ja nyt en enää osaa laittaa sopiviin paikkoihin niitä. Nyh. Tuollaiseksi se teksti sitten jää, mutta kiitos kommentista. Tonksin kertomus tulee mukaan seuraavassa osassa. :)
Pyhimys: Kiitos. Kuvailua en tosiaankaan saa tundettua siihen mukaan, en vain osaa. Miksiköhän? Vuoropuhelun voimalla vien tämän ficcin loppuunsa. Ja kappalejaoista, minä totaalisesti unohdin/en ajatellut niitä kun kirjoitin ja nyt en osaa laittaa niitä sopiviin kohtiin. Pahoittelen. Mutta kiitos kommentistasi. :D
One died for power; Voldemort. One died for lost love; Snape. One greeted death like an old friend; Harry.

Haltiamieli

  • nauru tässä elämässä
  • ***
  • Viestejä: 89
  • Have a fantastic life.
Vs: Uusi tuttavuus (K13 Kelmit, Tonks) 3/4, uusin 13.1.
« Vastaus #4 : 13.01.2010 16:55:18 »
A/N: Anteeksi että tämä on kestänyt. Inspis karkasi pidemmäksi aikaa ja nyt vasta sain kirjoitettua valmiiksi ja varmistettua virheet. Siis kolmas osa, Tonksin kertomus, olkaa hyvät. Oma hahmoni Michael Turm esiintyy tässä monen muun kanssa. Pahoittelen edelleen kuvailemattomuutta, mutta tämä ficci on vain nyt omaksunut kuvaamattoman tyylin. Sitäpaitsi, tässä kirjoitin erilaisella tyylillä, jotta saisin enemmän näitä Tonksin ja hänen ystäviään esille. Kommentteja toivoisin ja kiitokset kaikista nyt tulleista kommenteista! Niin, ja suuret kiitokset Mortille lukuisista ideoita, joihin tämä idea lukeutui. Ja tämä osa, joka jatkaa jo tätä Kuulo -osiota, vastaa myös lisäksi samassa FanFiction50 –haasteessa sanaan Kevät.
Summary: ”Mistä sinä aiot kertoa meille Tonks?” ”Ehdottomasti kerron teille siitä, kuinka minä ja ystäväni järjestimme eräät unohtumattomat juhlat eräälle professorillemme.” ”Kuka professori oli kyseessä? Ruikuliko?” ”Emme me nyt hänelle juhlia järjestäneet, päinvastoin. Hyvä ettei kerran jouduttu pitämään hautajaisia.. Mutta niin, professori jolle päätimme järjestää juhlat oli pitkäaikainen jästitiedon professori Ilomieli.”

3. osa


”Mistä sinä aiot kertoa meille Tonks?” Sirius kysyi kun uusia tuliviskipulloja oltiin onnistuttu hankkimaan hurjan keittiöön vieneen sissirynnäkön jälkeen.
”Ehdottomasti kerron teille siitä, kuinka minä ja ystäväni järjestimme eräät unohtumattomat juhlat eräälle professorillemme”, Tonks virnisti.
”Kuka professori oli kyseessä? Ruikuliko?” Sirius tuhahti. Remus pyöräytti silmiään Tonksin näyttäessä kieltä Siriukselle.
”Emme me nyt hänelle juhlia järjestäneet, päinvastoin. Hyvä ettei kerran jouduttu pitämään hautajaisia.. Mutta niin, professori jolle päätimme järjestää juhlat oli pitkäaikainen jästitiedon professori Ilomieli”, Tonks naurahti.
”Ilomieli? Miksen ole kuullut hänestä?” Sirius ähkäisi.
”Ethän sinä opiskellut jästitietoa Sirius, Ilomieli oli meidänkin aikanamme Tylypahkassa”, Remus sanoi.
”Ai. Tonks, aloita kertomuksesi”, Sirius tuhahti. Tonks virnisti ja alkoi kertoa tarinaansa hörpättyään ensin kunnon kulauksen pullostaan.

”Erään jästitiedon tunnin jälkeen, oli jo kevätlukukausi, minä ja muutamat ystäväni, Michael Turm, Elisabeth (tai Elba kuten me kutsuimme) Vivior, Tomas Ulrik ja Henna Sammal olimme varsin pitkästyneitä koko koulunkäyntiin. Olimme jo viidennellä luokalla, V.I.P –kokeet lähestyivät ja opettajat painostivat niskassa. Ainoastaan professori Ilomieli jaksoi valaa meihin uskoa tulevaisuudesta ja edessä siintävästä kesälomasta. Hän oli aina ollut lempiprofessorimme ja Michael sai idean että kiitettäisiin Ilomieltä hänen kannustuksestaan juhlilla”, Tonks kertoi, mutta Sirius viittoili häntä keskeyttämään.
”Mistä tuvista nämä ystäväsi olivat? Puuskupuhista kuten sinäkin?” Sirius kysyi. Tonks purskahti nauruun päätään pudistellen.
”Eivät he olleet samassa tuvassa minun kanssani, paitsi tietysti Henna Sammal. Elba oli Rohkelikosta, Tomas Korpinkynnestä ja Michael, paras ystäväni, Luihuisesta”, Tonks kertoi.
”LUIHUISESTA?” Sirius karjahti.
”Jep. Eikä hän ollut lainkaan kamala, päinvastoin. Michael ja minä olimme pahimmat koko porukassamme”, Tonks virnisti.
”Sirius, rauhoitu”, Remus käski Siriuksen naaman alkaessa punoittaa.
”Miksi helvetissä sinä Tonks hengasit koulussa luihuisen kanssa? LUIHUISEN?” Sirius ärisi. Tonks virnisti, mutta veti kuitenkin sauvansa esiin.
”Minä ja Michael asuimme naapureissa, muttemme tunteneet toisiamme kuin nimeltä pikkulapsista lähtien. Hän oli jästisyntyinen ja yllätyimme molemmat suuresti, kun hän pääsi Tylypahkaan. Siellä lajitteluhattu lajitteli hänet jostain syystä Luihuiseen ja varsinainen tutustumisemme onkin aivan toinen tarina, mutta saanko nyt jatkaa tätä varsinaista tarinaani Sirius?” Tonks sanoi. Sirius huokaisi ja nyökkäsi.
”Me toiset sitten ihmettelimme miksi me juhlat pitäisimme, mutta sitten Elba muisti Ilomielen täyttävän huimaavat yhdeksänkymmentä vuotta viikon päästä. Siitä me loputkin innostuimme ja rynnistimme samantien tulee-menee-huoneeseen suunnittelemaan juhlia. Ketään meistä ei surettanut jättää liemien kaksoistuntia ja muodonmuutosten kaksoituntia väliin”, Tonks kertoi.
”Te siis lintsasitte?” Remus kysyi.
”Jep, emmekä muuten olisikaan saaneet juhlia valmiiksi, sillä pursuimme juuri silloin ideoita ja saimme ne kirjattua kun innostusta riitti. Meillä nimittäin saattoi käydä niin, että innostusta riitti yhteen asiaan vain hetken aikaa ja sitten unohdimme sen. Mutta kun saimme kaksoistunnit lintsaamalla kaikki ideat kirjattua, niin innostuksestamme tuli pitkäkestoista, ja se riitti juhliin asti ja niidenkin jälkeen”, Tonks virnisti ja purskahti sitten nauramaan ilmeisesti jollekin hauskalle muistolleen.
”No niin, jatkatko Tonks?” Sirius kysyi kun naurua oli kuulunut jo kymmenen minuuttia. Tonks pyyhki naurunkyyneleet silmistään virnuillen.
”Anteeksi Sirius, mutta muistin vain erään hauskan jutun”, Tonks virnisti.
”Jatka sitä tarinaasi silti, pyydän”, Sirius puuskahti.
”Miksi noin ärtyneenä Sirius?” Tonks kysyi.
”Hän on siinä humalavaiheessa, jossa tiuskii kaikille”, Remus sanoi. Tonk nyökkäsi hitaasti ja alkoi sitten jatkaa kertomustaa.
”Me sitten saimme suunniteltua ne juhlat ja aloimmekin heti tuntien loputtua etsimään sopivaa huonetta, jossa juhlat voisi järjestää. Ja koska juhliin oli viikko, olimme suunnitelleet koko viikoksi piristystä professorin elämään. Kaksi meistä, minä ja Michael tässä tapauksessa, lähdimme etsimään professoria ja aloittamaan piristystä, kun taas Elba, Tomas ja Henna aloittivat huoneen etsinnät. Tulee-menee-huonetta emme voineet käyttää, sillä emme halunneet paljastaa sen sijaintia muille”, Tonks kertoi.
”Kysymys, miksi te kutsutte sitä tulee-menee-huoneeksi?” tällä kertaa Remus keskeytti.
”Miksi muuksi sitä voisi kutsua?” Tonks kysyi hölmistyneenä.
”No esimerkiksi tarvehuoneeksi”, Sirius naurahti.
”Meille se oli aina tulee-menee-huone”, Tonks sanoi.
”Tarvehuoneelle on monta eri nimeä”, Remus totesi. Tonks virnisti ja jatkoi kertomustaan hymyillen. Remus vaikutti ihan mukavalta tyypiltä... Toisin kuin eräs.

****

”No niin. Mistä aloitetaan etsinnät Tonks?” Michael virnisti heidän kahden astellessa portaita alas. Tonks kohautti olkiaan ja puristi kylkeään vasten tiukasti pergamenttikääröä, johon he olivat kirjanneet koko juhlasuunnitelmansa.
”Eli sitten suureen saliin. Onneksi on ruokatunti”, Michael sanoi.
”Jep. Minkä teemme ensimmäisenä professorille?” Tonks kysyi virnistäen, vaikka tiesikin vastauksen.
”Aloittakaamme Operaatio Professorin Piristys, lyhyesti OPP, laululla”, Michael sanoi.
”Loistavaa. Kumpi laulaa ensimmäisenä?” Tonks kysyi.
”Minä tietenkin. Sitten sinä puolessa välissä ja lopun laulamme yhdessä”, Michael naurahti. Tonks virnisti.
”Tästä tulee loistavaa”, hän totesi.
”Ehdottomasti. Professori ei unohda tätä koskaan”, Michael virkkoi.

He astelivat nauraen suureen saliin ja valloittivat paikat itselleen aivan puuskupuhien pöydän opettajajien puoleisesta päädystä.
”Kalkaros muuten katselee meitä aika synkästi”, Michael sanoi.
”Miten ei yllätä lainkaan minua. Hän epäilee aina meitä jostain, jopa sellaisesta mitä emme ole tehneet”, Tonks sanoi.
”Tai jääneet kiinni!” Michael naurahti.
”Jep. Mutta näkyykö muuten Ilomieltä?” Tonks virnisti. Michael katseli opettajapöytää keskittyneesti, mutta hänen ilmeensä kertoi vastauksen.
”Ehkä hän on huoneessaan”, Tonks ehdotti.
”Niin. Mutta meidän täytyy löytää hänet kyllä ennen tuntien alkua”, Michael totesi.
”Sääli ettei meillä ole yhteistä tuntia”, Tonks mutisi.
”Sääli tosiaan”, Michael virnisti. He purskahtivat iloiseen nauruun.
”Mikäs Tonksia ja Turmia noin naurattaa? Olisikohan jälki-istunnon anto paikallaan..”, kelmeä ääni mutisi heidän takanaan. Kuin yhtenä velhona Tonks ja Michael kääntyivät katsomaan luokseen astellutta professori Kalkarosta.
”Harmittelimme vain ettei meillä ole yhteistä tuntia professori”, Tonks sanoi virnistäen.
”Miksis te sitä harmittelette? On parempi kun te kaksi pysytte eri tunneilla”, Kalkaros tuhahti.
”Niin, mutta valitettavasti tämä ainoa yhteinen aineemme on taikajuomat, ja me niin haluaisimme päästä niitä opiskelemaan. Iski sellainen hinku näin äkkiä”, Michael sanoi. Tonksilla oli naurussa pitelemistä, kun Kalkaroksen ilme muuttui epäilyksestä hämmästykseksi ja siitä epäuskoisuudeksi.
”Epäilen tuota vahvasti Turm. Sitäpaitsi, miksi istut puuskupuhien joukossa kun oikea pöytäsi on tuossa vieressä”, Kalkaros tuhahti.
”Ihan vain sen vuoksi, koska en voi olla erossa rakkaasta ystävästäni Tonksista professori. Mutta jos kerran ette salli sitä, me tästä lähdemmekin”, Michael sanoi nousten seisomaan. Tonks nyökkäsi ja nousi itsekin.
”Eipäs hätiköidä. Tonks, mikäs käärö sinulla tuossa on?” Kalkaros kysyi ja nappasi nopeasti Tonksin kädessä olleen käärön.
”Se...se on vain muistiinpanokäärö professori Ilomielen tunnilta”, Tonks sanoi.
”Vai niin... Minun muistaakseni teillä oli professori Ilomielen tunti kaksi tuntia sitten. Joten epäilen vahvasti...”, Kalkaros hymyili ja avasi käärön. Kaikeksi onneksi paikalle tupsahtaneet Elba, Tomas ja Henna ilmestyivät paikalle hengästyneinä. Kalkaros katsoi nenäänsä pitkin punakasvoista kolmikkoa ja antoi käärön sitten tuhahtaen Tonksille.
”Onneksi te tulitte siihen. Kalkaros oli saada juhlamme tietoonsa”, Michael virnisti ja läimäisi kättä Tomasin kanssa.
”Ei hän olisi siitä mitään selvää saanut”, Tonks sanoi heidän lähtiessä astelemaan eteisaulaa kohti.
”Kuinka niin?” Michael ihmetteli. Tonks virnisti ja avasi käärön.
”Nerokasta Tonks!” Tomas huudahti.
”Miten keksitkään tuon”, Henna naurahti.
”Vaikuttavaa sinulta”, Elba virnisti.
”Täydellistä”, Michael sanoi heidän katsoessa pergamenttia, jossa oli juhlasuunnitelmien sijaan todellakin pitkä pätkä Ilomielen viimeisimmästä puheesta.
”Ei tuo nyt mitään”, Tonks virnisti kääriessään pergamentin takaisin tiukalle käärölle.
”Mutta mikä kiire teillä kolmella muuten oli?” Tonks kysyi sujauttaessaan käärön kaapunsa taskuun.
”Löysimme täydellisen paikan juhlille. Tulkaa”, Tomas virnisti ja he lähtivät juoksemaan porukalla kevätauringon valaisemalla pihamaalla.

****

”Mihin te oikein menitte?” Sirius keskeytti Tonksin.
”Tällipajulle. Michael, Elba ja Henna olivat löytäneet sen alta käytävän, jota pitkin pääsi rääkyvään röttelöön. Se oli täydellinen paikka juhlille”, Tonks kertoi.
”Rääkyvä röttelö?” Remus toisti.
”Jep. Sepä se”, Tonks virnisti.
”Miten oikein ajattelitte ihmisten pääsevän sinne tällipajun ohitse?” Sirius kysyi.
”Me teimme sinne pienen sivukäytävän, joka johdatti sitten tulee-menee-huoneeseen. Lisäksi haarautimme sen käytävän viemään eteisaulaan, portaiden alle”, Tonks kertoi.
”Miten te sen teitte?” Sirius kysyi.
”Henna oli suomalaisten tapaan taitava tuollaisissa loitsuissa. Hänellä kesti vain yksi päivä saada käytävä aikaiseksi. Mutta joka tapauksessa, me päätimme pitää juhlat rääkyvässä röttelössä”, Tonks sanoi.
”Saitte kiittää onneanne että oli kevät. Syksyllä ja talvella siellä oli jäätävää”, Remus sanoi.
”Mistä sinä sen tiedä?” Tonks kysyi.
”Sattuneesta syystä vietin siellä yön aina kerran kuussa”, Remus mutisi.
”Ai”, Tonks mutisi.
”Jospa jatkaisit tarinaa?” Sirius ehdotti estäen vaivautuneen hiljaisuuden. Tonks piristyi huomattavasti jatkaessaan kouluaikojensa muistelemista.

****

”Onneksi on vihdoinkin kevät!” Michael huudahti lysähtäessään puun juurelle makaamaan kevätaurinkoon. Tonks, Elba, Tomas ja Henna nauroivat iloisesti porukkansa tarmonpesän julistuksesta.
”On se mukava, paitsi että ne V.I.P. –kokeet lähestyvät”, Henna totesi.
”Mutta sitä ennen me järjestämme ne juhlat”, Tonks sanoi.
”Ehdottomasti. Onneksi te löysitte sen salakäytävän, se paikka on loistava”, Michael virnisti.
”Totta kai se on loistava. Meillähän oli mukana Elba”, Tomas naurahti.
”Älä viitsi”, Elba mutisi punehtuen.
”Elba, ei se kyky löytää mahtavia paikkoja ole mikään nolouden syy. Minä olisin kiitollinen siitä”, Tonks sanoi.
”Mutta sinä olet jo metamorfaagi”, Henna naurahti.
”Totta kai olen. Miettikää nyt, minkälainen olisin jos en olisi metamorfaagi?” Tonks virnisti.
”Outo. Siis oudompi kuin yleensä”, Michael sanoi. Tonks kirosi ystävänsä päälle vesipallon, joka räjähti Michaelin yllä kastellen pojan läpimäräksi.
”Kiitosta vain! Viilennystä kaipasinkin”, Michael nauroi ja ravisti päätään kastellen myös Tonksin.
”Lapset rauhoittuvat nyt”, Tomas nauroi Michaelin ja Tonksin aloittaessa leikillisen painin nurmella.
”Anna heidän leikkiä rauhassa. Kohta he eivät ehdi, kun joutuvat keskittymään lukemiseen”, Henna sanoi.
”Hei katsokaa kuka tuolla on!” Elba huudahti äkkiä ja Michael ja Tonks lopettivat heti painimisensa.
”Professori Ilomieli! Mikä yhteensattuma, teitä me äsken etsimmekin!” Michael huudahti samantien.
”Hän ei uskalla tulla”, Henna virnisti, mutta hänen yllätyksekseen hieman tukeva professori lähti astelemaan omalla keinuvalla tyylillään heitä kohti.

Tonks ravisteli hiuksistaan ruohonkorret ja muutti sen pinkin värin säädyllisemmän violetiksi. Michael virnisti ystävälleen kaksikon noustessa ja kätellessä professoria.
”Sattumaa tosiaan”, Ilomieli totesi ja nyökkäsi myös ylösnousseille Tomasille, Elballe ja Hennalle. ”Minäkin nimittäin etsin teitä, Tonks, Michael.”
”Todellako?” Michael kysyi. Ilomieli yskähti ja Tonks korjasi ystävänsä lauseen naurahtaen: ”Todellako professori?”
”Piste Puuskupuhille hyvästä käytöksestä. Michael, hyviä tapoja on syytä kunnioittaa jopa vapaa-ajalla! Ja tunti muuten alkaa kymmenen minuutin päästä, joten mennään nopeasti huoneeseeni”, Ilomieli sanoi ja lähti astelemaan ripeästi Michael ja Tonks perässään.
”Nähdään ensi välitunnilla!” Tomas huudahti kaksikolle. Nämä heilauttivat käsiään ja hyppelehtivät professorin ympärillä keskustellen niistä näistä (pääosin lähestyvistä kokeista) tämän kanssa.

****

”Miksi ihmeessä kerrot noita juttuja meille?” Sirius kysyi hieman tylsistyneenä hörpätessään viimeiset pisarat pullostaan.
”Ehkä siksi, koska ne valaisevat hieman juhliemme taustoja, ja valaisevat sinulle myös millainen Ilomieli oli”, Tonks sanoi.
”Oli?” Remus hätkähti.
”Niin. Ehkö kuullut, että hän kuoli muutama vuosi sitten sydämen ylirasitukseen?” Tonks kysyi.
”En. Sääli sinänsä”, Remus mutisi.
”Minusta ihan hyvä ettet ole kuullut, sillä jostain syystä juhlamme eivät menneet aivan täysin putkeen ja ne olivat osasyynä Ilomielen varhaiselle eläkkeelle jäännissä”, Tonks virnisti.
”Mitä tarkoitat tuolla?” Sirius kiinnostui.
”Noo, jotkin kepposemme ehkä ampuivat hieman yli. Mutta emme me niitä silloin ymmärtäneet”, Tonks naurahti.
”Jatka toki kertomustasi, niin pääsemme joskus nukkumaankin”, Remus sanoi Siruksen avatessa suunsa vastaväitteeseen. Tonks virnisti.
”Viikon aikana siis teimme toinen toistaan lukuisempia kepposia. Värjäsimme Ilomielen hiukset pinkeiksi, hänen työhuoneensa täytimme pehmoleluilla, jästitiedon luokan peitimme valtavilla julisteilla eri jästien rock-konserteista, käytävillä muutimme niitä liukkaiksi jääradoiksi.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin”, Tonks kertoi.
”Viikon aikana? Noin paljon?” Remus ihmetteli.
”Niin, kuten sanoin, halusimme ilahduttaa Ilomieltä. Varsinaiset juhlat sitten olivat sen viikon lauantaina ja aamupäivällä kävimme hakemassa Ilomielen aamiaisen jälkeen huoneestaan...”

****

”Oletteko aivan varmoja että minä pidän tästä? Ja kai olemme pian perillä?” Ilomieli naureskeli Tonksin ja kumppaneiden johdattaessa häntä eteisaulan portaiden alta alkavassa salakäytävässä.
”Sinä tulet ihastumaan tähän, professori. Ja vielä on muutama minuutti, varokaa sitä juurta muuten”, Tomas virnisti ja ohjasti Ilomielen väistämään käytävän lattialle olevan suuren juuren.
”Toivon mukaan tiedätte mitä teette”, Ilomieli sanoi.
”Miksi emme tietäisi? Tämä on ihan vain teitä varten sitten tehty, joten älkää ajatelko opettaja-mielellä tätä, jos voimme pyytää”, Tonks sanoi.
”Riippuu kokonaan mitä lopussa odottaa. Jännittävää, ja ellen tuntisi teidän porukkaanne paremmin odottaisin jotain peruslahjaa”, Ilomieli mutisi muistaen elävästi sen, kuinka Tonks ja Tomas olivat tulleet vähän aika sitten hänen ovelleen syntymäpäivästä onnitellen.
”Vannomme ettet unohda tätä, etkä myöskään kadu”, Tomas lupasi.
”Toivon mukaan positiivisessa mielessä”, Ilomieli totesi.
”Ehdottomasti, siitä olemme varmoja”, Tonks nauroi avatessaan käytävän päässä olevan oven.

****

”Mitä sen oven takana odotti?” Remus kysyi. Sirius oli nukahtanut sohvaa vasten, mutta toiset kaksi eivät viitsineet herättää häntä.
”Koristelemamme Rääkyvä röttelö. Tomas irroitti siteen professorin kasvoilta ja tämän ilme kyllä kertoi sen, että olimme onnistuneet ainakin koristeluiden suhteen täydellisesti. Ja tietysti myös siellä odottavat oppilaat toivottamassa hyvää syntymäpäivää yllättivät vanhan Ilomielen”, Tonks kertoi.
”Miten juhlat sitten yleisesti menivät?” Remus kysyi tuupaten Siriuksen etäämmäs itsestään.
”Hyvin, ainakin minun mielestäni. Siellä syötiin ja juotiin enimmäkseen, myös erilaiset järjestämämme kisat saivat riemua aikaan. Olimme myös onnistuneet erään minuun ihastuneen korpinkynnen avustuksella saamaan juhliin oikean yhtyeen, nimittäin Kohtalottaret. Tanssit ne parhaimmat olivat, sellaisia tansseja kuin meidän porukan letkajenkkaa ja pornopolka ei ihan hevillä nähdä toiste. Loppujen lopuksi juhlat eivät olleet pettymys, mutta olisivat ne paremminkin voineet mennä”, Tonks kertoi yleisesti.
”Jokin meni vai vikaan sitten?” Remus kysyi.
”Kyllä vain, nimittäin se, että Ilomieli nukahti jo juhlien puolessa välissä ja jouduimme leijuttamaan hänet takaisin linnaan. Se ei tosin mennyt ihan putkeen, olimme hieman liikaa tuliviskiä juoneet ja pari kertaa Ilomieli osuikin kattoon... Hän ei onneksi muistellut seuraavana aamuna pahalla niitä naarmuja ja multapaakkuja”, Tonks virnisti.
”Me emme mitään suuria juhlia pitäneet, yleensä juhlittiin vain Rohkelikkojen huispausvoittoja. Niin, ja Tylypahkan päättymisen juhlia”, Remus kertoi naurahtaen.
”Eli voi sanoa, että voitimme kelmit, koska me järjestimme aika usein isompia juhlia ilman sen kummempaa syytä”, Tonks totesi.
”Minun puolestani, Siriuksesta en tosin tiedä”, Remus naurahti.
”Sirius on ihan oma lukunsa. Kuten myös sinä ja minä”, Tonks sanoi.
”Se on totta. Mainitsit muuten, että joku korpinkynsi oli ihastunut sinuun, mutta aika kylmästi. Miksi se sävy?” Remus kysyi.
”En edes huomannut maininneeni häntä tuolla tyylillä”, Tonks mutisi.
”Eli hän oli jotenkin merkittävä?” Remus kysyi.
”Niinkin voisi sanoa. Mutta se on toinen tarina.”
”Meillä on aikaa. Väsymys on mennyt ohitse ja tuliviskiäkin on jäljellä.”
”Eli nyt Kuutamokin antaa tuliviskin viedä vai?”
”Niinkin voisi sanoa.”
”Loistavaa.”

A/N: Kommenttia toivoisin. Toivon mukaan onnistuin kirjoittamisessa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2010 17:02:21 kirjoittanut Haltiamieli »
One died for power; Voldemort. One died for lost love; Snape. One greeted death like an old friend; Harry.

Haltiamieli

  • nauru tässä elämässä
  • ***
  • Viestejä: 89
  • Have a fantastic life.
Vs: Uusi tuttavuus (K13 Kelmit, Tonks) 4/4, loppu 6.12.
« Vastaus #5 : 06.12.2010 22:07:57 »
A/N: Neljäs osa, tarinan päätös. Tämänkin ideasta kiitos kuuluu Mortille, vaikka olenkin sitä aika tavalla soveltaen käyttänyt. Vastaa FanFiction 50 haasteen sanaan Liian vähän. Kappale, joka on apuna, on Slashin ja Fergien Beautiful Dangerous.

Olkaatte hyvät, neljäs ja viimeinen osa!

4. osa

”Samalla vuosiluokalla meidän kanssamme oli Korpinkynnessä eräs poika, jääprinssiksi kutsuttu”, Tonks kertoi.
”Jääprinssiksi? Ettei hän vain olisi ollut sukunimeltään Etworth?” Remus kysyi.
”Mistä arvasit?” Tonks ihmetteli.
”Meidän vuosikurssillamme oli eräs Etworth, nimeä en sen tarkempaan muista. Mutta häntä kutsuttiin jääprinssiksi, koska hän ei ihastunut kehenkään vaikka kaikki ihastuivat häneen. Vasta seitsemännellä tosin paljastui että hänet oli kihlattu ennen Tylypahkaan saapumista, mutta se nyt ei kuulunut tähän”, Remus kertoi.
”Meidän jääprinssimme taisi olla siinä tapauksessa teidän prinssinne poika, koska hänen isänsä oli kuulema ollut samoihin aikoihin Tylypahkassa kuin tekin. Nimetkin minä muistan, isä ja poika olivat molemmat samannimisiä”, Tonks muisteli.
”Mikä ei tietenkään yllätä lainkaan. Puhdasverisiä, arvaan”, Remus totesi.
”Totta kai. Timothy Etworth, nimi kulkee suvussa ties kuinka monen sukupolven takaa”, Tonks sanoi.
”Mutta miten tämä jääprinssi sitten liittyy sinuun ihastuneeseen korpinkynteen?” Remus kysyi.
”Etkö arvaa? Etworth oli se korpinkynsi”, Tonks naurahti.
”Ja hän oli silti jääprinssi?”
”Niin, koska minä en oikeastaan hänestä välittänyt enää siinä vaiheessa.”
”Tämä taitaakin olla pidempi tarina.”
”Voi kyllä, ja se alkaa siitä kun pääsimme ensimmäisen kerran Tylyahoon.”

I don't know who you are now
Mystery drenches my brain
I wanna jump deep into your realm
Cuz something tell's me it's gonna rain


”Heti kun Voro oli puolen tunnin saarnansa jälkeen suostunut päästämään minut ja Michaelin lopulta Tylyahon kylään, riensimme suoraan Kolmeen luudanvarteen. Tarpeeksi monta kertaa oli sen kermakaljaa ylistetty, että se piti päästä heti ensimmäisenä kokemaan. Menimme sisään, tilasimme kermakaljat ja vetäydyimme nurkkapöytään odottamaan muita. Juttelimme edellisenä päivänä pidetystä huispausottelusta, mutta minun keskittymistäni häiritsi viereisessä pöydässä istuva tummahiuksinen poika Tylypahkasta. Olin jo kesällä alkanut katselemaan häntä sivusilmällä ja Tylypahkaan tultuamme hän oli alkanut todellakin kiinnostamaan minua. Jääprinssimme oli komea ja kohtelias, huomaamaton oikeastaan. Mutta silti hän jotenkin onnistui varastamaan sydämeni. Sillä Tylyaho-reissulla minä tein päätöksen, joka sitten vaikutti vielä viidennellä luokalla elämäämme”, Tonks summasi alkutilanteen. Remus nyökkäsi osoittaen kuuntelevansa ja virnisti huomatessaan Tonksin katseeseen tulleen unenomaisuuden. Pian tämä kuitenkin jatkoi tarinaansa.

”Kun Elba, Tomas ja Henna astuivat sisälle, minä sujahdin nousseen vesiryöpyn turvin samaan pöytään tuon yksinäisen jääprinssin kanssa. Olimme onneksi samalla taikaolentojen kurssilla, joten saatoin turvautua siihen saamamme tehtävään. En tehnyt oikeastaan mitään minkään suunnitelman turvin, mutta pian huomasin käveleväni kaatosateessa jääprinssin vierellä taikaolennoista puhuen.”

I hear the thunder thumping
And my heart starts jumping
And that's when I spin on the pole


”Oli aika hämmentävää minulle puhua niinkin luontevasti melko tuntemattoman kanssa, mutta jääprinssi tuntui ihan mielellään puhuvan minun kanssani. Suojauduimme sateelta Hunajaherttuaan ja siellä sain jääprinssiltä ensimmäisen huomionosoituksen, jonka hän koskaan oli antanut.”
”Ja se oli?” Remus kysyi uteliaana.
”Suklaasammakkopaketti. Sellainen punainen. Vielä silloin en tiennyt mitä punainen merkitsi Etworthille, tuolloin se oli vain kaunis punainen paketti josta löytyi muutama suloinen suklaasammakko. Talletin sammakot taskuuni ja palasimme Tylypahkaan. Tuon retken jälkeen aloin huomaamattani viettämään enemmän aikaa jääprinssin kanssa. Minä myös rauhoituin joksikin aikaa koulussa, kaikki tarmoni ja jaksamiseni meni jääprinssin kanssa olemiseen. Hän oli aika energiaa vievä, sillä teimme usein läksyt yhdessä”, Tonks kertoi.
”Eli te tavallaan seurustelitte?” Remus kysyi.
”En tiedä. Ehkä. Ehkä ei. Se oli siinä rajalla, sillä mitään siihen viittaavaa ei jääprinssi tehnyt. Me olimme kavereita, ellei peräti ystäviä. Minä olisin silloin tahtonut olla enemmän, mutta jääprinssi ei antanut siihen mitään syytä.”

Now my head's exploding
And your gun is loaded
So I'm guessing I'm on a roll


”Hän kuitenkin pyöri päässäsi koko ajan?” Remus kysyi.
”Niin, mikä oli hämmentävää minulle, nuorelle kolmosluokkalaiselle. En ollut aikaisemmin ihastunut, joten se oli uutta minulle. Onneksi saatoin puhua Elballe ja Hennalle, he kuuntelivat ja auttoivat minua tunteideni kanssa. He jopa rohkaisivat minut lähestymään jääprinssiä monesti, kun en itse uskaltanut. Heidän tukensa auttoi minua, vaikka sain kyllä kuulla jatkuvasti pientä kiusoittelua heiltä.”
”Siltikään tuo kaikki ei ollut tarpeeksi?”
”Ei. Minä olisin halunnut enemmän, mutta jääprinssi ei siihen antanut tosiaankaan syytä. Vähitellen tunteeni hiipuivat ja lopulta katosivat. Kiinnostukseni katosi ja aloin taas häiriköimään enemmän tunneilla ja käytävillä. Silti minulla ja jääprinssillä pysyi yksi ilta viikossa, jolloin tapasimme kirjastossa. Niinä hetkinä pääsin jääprinssin kuoren alle, kun hän puhui minulle avoimesti ja rehellisesti kaikesta. Olin saavuttanut hänen luottamuksensa, vaikken rakkauttaan.”

Well it's a fine time
Looking for a wine time


”Arvaan, ettei tarina tähän kuitenkaan pääty”, Remus totesi kun Tonks oli hiljentynyt hetkeksi.
”Ei päätykään. Luulen, että Sirius pitäisi seuraavasta askeleesta, jonka otin täysin huomaamattani”, Tonks virnisti.
”Sirius ei kuitenkaan näytä heräävän ihan heti…”, Remus vilkaisi metrin päässä kuorsaavaa Siriusta.
”Ei todellakaan”, Tonks virnisti ja tökkäsi varovasti Siriuksen varvasta. ”Ei, ei näytä.”
”Mitä muuten Michael ja Tomas tuosta sinun ja jääprinssin jutusta ajattelivat?” Remus kysyi.
”Heillä oli omat puuhansa”, Tonks virnisti. ”Joten eivät he minun juttujani ajatelleet, eivät ainakaan osoittaneet sitä. Mutta toisaalta, juuri heidän vuokseen seuraava askel tuli otettua…”
”Ja tuo tarkoittaa mitä?”
”Nooo…Oletko varma että tahdot kuulla? Eikö sinua nukuta?” Tonks yritti punastuen.
”Ei, nythän minä vasta piristyin”, Remus naurahti ja taikoi lisää tuliviskiä tyhjentyneisiin pulloihin.
”Pakko se kai on kertoa sitten. Elämäni kauhein tapahtuma varmaan.... Ainakin kouluajoista.”
”Kerro pois.”
”Kerran Michael ja Tomas sitten lopulta huomasivat juttuni jääprinssin kanssa. Ja Merlinin parta sentään, millainen show siitä syntyikään! Totta kai tuo kaksikko alkoi härnätä minua ja jääprinssiä, eikä sille meinannut tulla loppua. Elba ja Henna yrittivät pitää pojat muissa puuhissa, mutta ihan kuin he siinä olisivat onnistuneet koko ajan. Lopulta jääprinssi oli ajettu niin nurkkaan, että hänen oli otettava jonkinmoinen askel johonkin suuntaan, jos näin voisi sanoa. Mutta oikeastaan kaikki ei mennyt niin kuin piti, jos pojilla mitään suunnitelmaa edes oli.”

And you said "baby you ready to play"
Well come right on this rollercoaster
Cuz it aint over, it aint over


”Millä tavalla ystäväsi olivat jääprinssin ajaneet nurkkaan?” Remus kysyi uteliaana.
”He olivat kirjaimellisesti saartaneet tämän nurkkaan eräällä taikaolentojen tunnilla. Professori Patapalo oli joutunut menemään valitettavasti korjailemaan korviaan, joten meillä oli luppoaikaa. Ja silloin Michael ja Tomas saartoivat jääprinssin vasten hevoskotkien aitausta ja alkoivat tentata tältä, mikä meidän kahden tilanne oikein oli”, Tonks huokaisi.
”Ahdistavia kavereista sinulla.”
”Totta kai. Mutta he olivat vain huolissaan minusta ja jääprinssin vaikutuksesta minuun. Mutta kuitenkin, tuo saarto johti siihen, että jääprinssi joutui sairaalasiipeen shokkikohtauksen saaneena, Michael ja Tomas vietiin jälki-istuntoon loppukuukaudeksi ja minä olin huomannut rakastavani jääprinssiä edelleen.”

Now we're on this planet
I'm in love with all your danger, danger


”Kun jääprinssi lopulta pääsi sairaalasiivestä parin päivän päästä, näytti ystävyytemme lopullisesti katkenneelta. Sitä seuranneina kuukausina suklaasta tuli ylin ystäväni, sillä minä totisesti masennuin sen johdosta. Ystäväni hätääntyivät tämän vuoksi, sillä meille kaikille rakkaus oli täysin uusi asia. Elämä sen kanssa ei ollut helppoa. Ystävieni piristysyritykset olivat tuhoon tuomittuja jo silloin kun he ne aloittivat, mutta sainpahan jotain muuta ajateltavaa kun jouduin kerran päivässä kirkkaankeltaisten lintujen saartamaksi, veden varassa liikkuminen loitsuista muodonmuutoksiin, pimeyden voimien suojautumisen tunnilla mörkö pääsi kimppuuni ja lukuisat kepposkarkit ajautuivat aina käsiini. Noiden kaikkien seuraus oli tosin piristymisen suhteen ainoastaan minulle monta poissaolotuntia sairaalasiivessä oleilun vuoksi, ystävilleni roppakaupalla puhutteluja ja jälki-istuntoja, sekä jääprinssin etääntyminen entiselleen. Kaikeksi onneksi saapui joululoma, jonka aikana piristyin huomattavasti päästessäni käymään kotona.”
”Mitä opettajanne muuten tuosta kaikesta ajattelivat?” Remus kysyi.
”Jaa-a. Eniten he näyttivät huolestuneilta, mutta oikeastaan en ole ollenkaan varma. Se oli aika kaoottista aikaa minulle”, Tonks virnisti.
”Varmasti”, Remus naurahti.
”Niin. Mutta kotona äitini onneksi osasi lohduttaa minua, ja kirjeenvaihto Tylypahkaan jääneen Hennan kanssa piristi mieltäni. Palasin joululomalta sitten kutakuinkin omana itsenäni, ja tuntui ettei masennustani olisi ollutkaan. Opettajat ainakin olivat paeta saman tien koulusta, kun ensimmäisenä koulupäivänä täytimme ruokasalin lepakoilla Michaelin kanssa.”
”Van lepakoilla?”
”Niin, taisi joukossa tosin olla mukana pari hevoskotkanpoikasta, jotka saivat aikaan aikamoista tuhoa kynttilöiden suhteen.”
”Merlinin parta sentään.”
”Meillä ainakin oli hauskaa. Ja kaikki tuntui silloin palautuneen normaaliksi…”

We can live forever
I can be your favorite angel, angel
Beautiful Dangerous


Tonks ja Remus olivat hiljentyneet hetkeksi. He katselivat ympärilleen olohuoneessa ja hörppivät tuliviskiä. Sirius murahteli unissaan, mutta vaikutti tyytyväiseltä. Tonks oli hiljentynyt kasatakseen ajatuksiaan, että saisi kerrottua Remukselle todella mitä seuraavat tapahtumat olivat. Menneiden muistelu ei ollut ollenkaan helppoa, varsinkaan kun ystävien muistelu toi mieleen heidän menettämisensä. Remus ei osannut lohduttaa Tonksia, eihän hän tiennyt mikä tätä painoi. Hetken mielijohteesta mies halasi naista, ja Tonks painoi päänsä Remuksen rintaa vasten.
”Sinun ei ole pakko kertoa loppuja”, Remus mutisi.
”Kerran aloitan jotain, niin vien sen loppuunkin”, Tonks sanoi.
”Muisteleminen taitaa olla kovaa?”
”On se. Ystäväni…kukaan heistä ei ole enää elossa. Tai ainakaan minun elämässäni he eivät enää vaikuta.”
”Miksi näin?”
”Sota.”
Yksi sana riitti muuttamaan huoneen tunnelman.

You like it smooth like brandy
Savour the flavour with delight


”Asiat eivät oikeastaan palautuneet normaaleiksi. Huomasin muutaman päivän jälkeen, että joku oli kiinnittänyt huomionsa minuun. Laukkuni täyttyi lappusista, tavaroitani katoili, aamuisin pöllö toi pienen lahjan jos toisenkin. Muille tuo kaikki oli ihmeellistä ja salaperäistä, mutta minä arvasin kuka sen kaiken takana oli, kiitos pöllöjen tuomien lahjojen punaisen käärepaperin”, Tonks jatkoi muutaman minuutin päästä palattuaan taas paikoilleen sohvan viereen.
”Jääprinssi”, Remus sanoi.
”Niin. Timothy Etworth Junior oli kiinnittänyt silmänsä minuun, eikä minulla ollut hajuakaan mitä voisin siihen sanoa. Masennukseni oli kadonnut rauhoittavan loman ansiota, mutta nyt sen aiheuttanut poika piiritti minua. Menin sekaisin, ja ennen kuin huomasinkaan, olin tilittänyt koko tilanteen ystävänpäivänä Kolmen luudanvarren Rosmertalle. Hän kuunteli ja lohdutti, tarjosi monta kermakaljaa. Hän oli tukenani.”
”Rosmerta tuki monesti meitä kelmejäkin vaikeuksien varrella.”
”Mitä vaikeuksia kelmeillä saattoi olla?”
”James oikeastaan. Aina kun hän sai pakit Lilyltä, purki hän tuntonsa Kolmessa luudanvarressa meille kelmeille ja Rosmertalle. Sirius purki myös naispaineensa hänelle, Peter saattoi vain hiljaisuudellaan kertoa huolistaan ja minä näytin aina muodonmuutokseni jälkeisellä viikolla niin huonolta, että Rosmerta tuki minua vaistomaisesti.”
”Hän on ihmeellinen nainen. Korvaamaton tylypahkalaisille.”
”Ehdottomasti. Mutta jatka kertomaasi, keskeytin sinut.”
”Rosmerta sai jotenkin päähäni kiusanteon jääprinssille. Yhdistin voimani Korpinkynnessä olevan Tomasin kanssa, ja hänen avullaan saatoin näyttää sekavat tunteeni jääprinssille. Nopeasti täyttyi jääprinssin sänky suklaasammakoilla, laukusta katosivat kynät, lepakot, jotka olivat Tomasin valttikortti, järjestivät huimaavan ilmanäytöksen lounailla. Jääprinssin elämästä ei vauhtia puuttunut kuukauden aikana, jona kiusaa teimme. Lopulta, seuraavalla Tylyaho-vierailulla, minä otin askeleen ja pyysin jääprinssin mukaani Rääkyvän röttelön lähelle.”

You can be Sid, I'll be Nancy
Cuz sometimes it's more fun to fight


”Sillä kerralla me puhuimme asiat kirjaimellisesti halki. Kävimme läpi koko sen vuoden, tunteemme, ajatuksemme ja toisemme. En usko, että kukaan sitä keskustelua kuuli, mutta tuntui että koulun ilmapiiri oli muuttunut heti sen keskustelun jälkeen. Minä ja jääprinssi lopetimme toistemme härnäämisen, palasimme entisille paikoillemme. Tuntui, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, ettemme olisi koskaan ihastuneet toisiimme.”
”Asia ei tainnut olla niin.”
”Ei ollut. Öisin me kaksi karkasimme oleskeluhuoneistamme ja tapasimme tulee-menee-huoneessa. Niinä hetkinä me olimme pari, tutustuimme toisiimme, rakastimme toisiamme. Niinä hetkinä olimme aivan toisia ihmisiä, sillä ulkokuoremme jäivät aina huoneen ulkopuolelle. Opimme tuntemaan toisemme paremmin kuin tunsimme itse itseämme. Mutta sekään onni ei kauaa kestänyt. Olimme vain liian erilaisia.”

I hear the thunder thumping
And my heart starts jumping
And that's when I spin on the pole
Now my head's exploding
And your gun is loaded
So I'm guessing I'm on a roll
Well it's a fine time
Looking for a wine time
And you said "baby you ready to play"
Well come right on this roller coaster
Cuz it aint over, it aint over


Tonks heilutteli vajaata pulloaan unenomaisesti. Tarina lähestyi loppuaan, Remuskin vaistosi sen. Hiljaisuus oli jälleen vallannut olohuoneen, ainoastaan Siriuksen satunnaiset korahdukset rikkoivat sitä.

”Mikä rikkoi välinne jälleen?” Remus kysyi.
”Me kaksi rikoimme välimme itse. Toisen tunteminen täysin ei ole koskaan turvallista, opimme sen molemmat silloin. Saatoimme loukata toista pahemmin kuin ketään muuta, murskata toiveet ja unelmat, tuoda pahimmat pelot esille, kiduttaa, ahdistaa, saartaa. Vähitellen huomasimme tulleemme toistemme riivaajiksi. Emme voineet kuitenkaan päästää toisistamme irti, joten kidutimme toinen toisiamme. Siinä vaiheessa ystäväni huomasivat tilanteen.”
”He taisivat pelastaa teidät?”
”Jos niin voisi sanoa. Sydämemme menivät rikki, mutta pelastuimme todelliselta musertumiselta. Ystäväni huomasivat minun henkisen tuskani sen vuoden viimeisinä kuukausina, mutta vasta viikkoa ennen kokeiden alkua he näkivät tilanteen todellisen vakavuuden. Siinä vaiheessa he syöksyivät mitään ajattelematta väliin, vetivät minut irti jääprinssistä.”
”Miten he sen tekivät?”
”Lähettivät kirjeen Timothy Etworth Seniorille, teidän aikanne jääprinssille. He kertoivat koko sen vuoden tapahtumat jääprinssimme isälle.”

I hear the thunder thumping
And my heart starts jumping
And that's when I spin on the pole
Now my head's exploding
And your gun is loaded
So I'm guessing I'm on a roll
Well it's a fine time
Looking for a wine time
And you said "baby you ready to play"
Well come right on this rollercoaster
Cuz it aint over, it aint over


Remus katsoi Tonksia häkeltyneenä.
”Kirjeen? Eikö sitten Etwortheilla ollut tilannetta nähty?”
”Ei ilmeisestikään, sillä päivä kirjeen lähettämisen jälkeen jääprinssi kutsuttiin kotiinsa, eikä hän enää tullut Tylypahkaan sinä lukuvuonna”, Tonks sanoi.
”Aikamoinen neronleimaus, vai?”
”Tavallaan. Me erosimme sanattomasti, jääprinssin isän tuominen rikkoi välimme. Mutta me pelastuimme, ja ystäväni pitivät loppu kouluvuoden ajatukseni poissa jääprinssistä. Kokeetkin menivät miten menivät, pääsimme ainakin seuraavalle vuosikurssille ilman potkuja. Mutta syynä taisi olla se, että kesäloma oli aivan lähellä, joten opettajat tiesivät pääsevänsä meistä eroon.”
”Olitte niin pahoja sitten vai?”
”Pitihän meidän tehdä kaikki mitä sinä vuonna oli kaiken draaman vuoksi jäänyt väliin.”
”Voi Tylypahka-parkaa…”
”Niin. Mutta toisaalta, tuo kaikki jätti jälkemme meihin, eikä tainnut jääprinssi kuitenkaan kadottaa tunteitaan minuun koko kouluaikanamme.”

Now we're on this planet
I'm in love with all your danger, danger
We can live forever
I can be your favorite angel, angel
Beautiful Dangerous


Aurinko nousi hiljalleen, valaisten pimentyneen olohuoneen. Kolme lattialla nukkuvaa hahmoa tulivat vähitellen esiin. Ensimmäisenä heräsi Sirius, joka vaipui takaisin uneen nähdessään miten onnellisilta toiset kaksi näyttivät käsi kädessä. Uusi sivu oli kääntynyt heidän elämässään, eikä Sirius pannut sitä pahakseen.

Paitsi silloin, kun Molly Weasley löysi krapulaisen kolmikon olohuoneesta kaikkien talon tuliviskipullojen keskeltä. Koko päivä meni heiltä sitten taloa siivotessa ja krapulaa voivotellessa.

The End, ainakin tältä erää.

A/N: Tämä oli sitten tässä. Kiitokset kaikille kommentoijille, toivon mukaan piditte tästä. Uusia kommentteja kaipaan tietenkin jatkuvasti.
One died for power; Voldemort. One died for lost love; Snape. One greeted death like an old friend; Harry.