Kirjoittaja Aihe: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot  (Luettu 853 kertaa)

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 853
  • kiero ja sarkastinen
Fandom: Death Note
Disclaimer: En omista hahmoja, kunhan leikin. Ihan ilmaiseksi.

Otsikko: Teoreettisesti puhuen
Kirjoittaja: Pics
Beta: -
Paritus: lievää Light/L-vihjailua
Ikäraja: K-11
Genre: dialogi, draama, huumori
Summary: "Jos sinulla on jotain sanottavaa, sano se suoraan äläkä vihjaile."

A/N: Öh. On ollut tällainen ideanpoikanen päässä häiritsevän pitkään, ja koska näin tilaisuuden toteuttaa se Dialogihaaste vol. 5:n avulla, niin kokeilin. Tällaista jälkeä tuli. Dialogin kirjoittamisesta olen aina tykännyt paljon, ja mielestäni käsiraudat on sarjassa vain niin eeppiset, että oli ihan pakko päästä hyödyntämään.



Teoreettisesti puhuen

"Viimeisen kerran, Ryuuzaki, minä en teeskentele rakastavani Misaa, vaikka se ehkä saattaisikin antaa meille jotain tietoa Kirasta."

"Kuvittelin, että myös Light haluaisi saada Kiran kiinni millä keinolla tahansa."

"Niin haluankin! Mutta en aio leikitellä naisen tunteilla."

"Eli se ei siis sittenkään ole 'millä keinolla hyvänsä', eihän?"

"Se olisi liian moraalitonta."

"Olen yllättynyt siitä, että Light on huolissaan moraalista."

"En ymmärrä mitä tarkoitat, Ryuuzaki. Olen vakavamielinen A:n mallioppilas. Tai ainakin olin, ennen kuin Kira saattoi minut tähän tilanteeseen."

"Näinköhän..."

"Jos sinulla on jotain sanottavaa, sano se suoraan äläkä vihjaile."

"Mietin vain, mahtaako Light vältellä treffejä Misan kanssa jostakin muusta syystä kuin moraalittomuuden vuoksi."

"Ja mikäköhän sellainen syy sitten mahtaisi olla?"

"Kenties Light pitääkin enemmän omasta sukupuolestaan kuin tytöistä."

"Mitä?"

"Toisin sanottuna, ehkä Light onkin homoseksuaali...?"

"Ryuuzaki, kumpi meistä ehdotti näitä käsirautoja?"

"Emme käytä näitä siksi, että haluaisin sitä. Epäilen edelleen, että Light on Kira."

"En ole! Kai minä tietäisin, jos olisin tappanut niin paljon ihmisiä!"

"Ja juuri se onkin ongel..."

"Voisitko edes lakata mutisemasta siihen jäätelöannokseesi, kun yritämme keskustella vakavasti?"

"Miksi? Onko Light kateellinen siitä, että minulla on enemmän jäätelöä? Voin antaa vähän –"

"Ryuuzaki! Tuo on inhottavaa!"

"Miten niin?"

"Olet käyttänyt tuota lusikkaa, joten älä yritä työntää sitä suuhuni!"

"– ja juuri noin uskoisin Kiran sanovan, jos hän olisi nyt Lightin paikalla."

"Ryuuzaki!"

"Kira pyrkisi osoittamaan, ettei ole homoseksuaali, ja teeskentelisi inhoa näkyvästi."

"Minä en ole Kira, enkä ole homoseksuaali, enkä halua syödä kenenkään muun käyttämällä lusikalla! Se ei ole hygieenistä."

"Näinköhän..."

"Sitä paitsi luulen, että olet väärässä."

"Ei, uskon olevani oikeassa ainakin viidentoista prosentin todennäköisyydellä."

"Toisin sanottuna väärässä olemisen todennäköisyys on kahdeksankymmentäviisi prosenttia."

"Kertoisiko Light siis oman teoriansa tilanteesta?"

"Uskoisin, että Kira tarttuisi tilaisuuteen seksuaalisuuden tullessa puheeksi, ja yrittäisi sekoittaa tutkimusta viettelemällä Ryuuzakin. Riippumatta siitä mahtaisiko hän olla pohjimmiltaan homoseksuaali vaiko heteroseksuaali."

"... Ei. Se olisi liian riskialtis menetelmä, ja lisäksi sellainen jolla ei olisi mitään mahdollisuutta onnistua. Kira ei ole tyhmä."

"Minä uskon, että se voisi onnistua. Koska ehkäpä päättäisit ryhtyä suhteeseen oletetun Kiran kanssa siinä toivossa, että hän paljastaisi itsensä enemmin tai myöhemmin, jos tarkkailisit häntä vieläkin lähempää."

"Minun on myönnettävä, että teoreettisesti puhuen Lightilla on pointti."

"Joten, koska en yrittänyt sitä, en ole Kira."

"Saamme sen selville lopulta."

"En halua odottaa! Ymmärrätkö millaista on olla epäiltynä sellaisista hirmuteoista kuin Kira, ja valvottuna kaksikymmentäneljä tuntia vuorokaudessa? Ja nämä – !"

"Olisin kiitollinen, jos Light ei kiskoisi ketjua kun yritän syödä jäätelöä."

"Ryuuzaki! Olen vakavissani."

"Niin minäkin. Aivot tarvitsevat sokeria."
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Beyond

  • Kamui
  • ***
  • Viestejä: 1 873
  • op HaX
Vs: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot
« Vastaus #1 : 12.07.2014 17:56:06 »
Ah, Death Notea! <3 Kyseistä fandomia tuetaan aina.

Paritus herätti oitis mielenkiintoni. Lempificcari kirjoittamassa inhokkiparituksesta on jotain, mikä on pakko päästä todistamaan. Pakko sanoa, että en pettynyt ollenkaan, koska kunnioitustahan tämä teksti herättää ihan vain siksi, että dialogi viihdytti minua parituksesta huolimatta suuresti. ^^ Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki siitä, miten olet toteuttanut L:n puhetyylin, sillä sitä on kovin vaikea saada luontevan kuuloiseksi suomeksi kaikenmaailman watashi-nyansseidensa takia, mutta tässä kieli toimii erinomaisesti - olet onnistunut säilyttämään hienosti sitä alkuperäistä vivahteikkuutta, enkä oikein osaa edes selittää, mistä se kumpuaa. Joka tapauksessa tämän innoittamana voisin lukea ihan mieluustikin toistamiseen sinulta jotain L:ää käsittelevää. :)

Lainaus
"Minä en ole Kira, enkä ole homoseksuaali, enkä halua syödä kenenkään muun käyttämällä lusikalla! Se ei ole hygieenistä."

Niin IC-Light! <3 Hänet on helppo kuvitella nyrpistelemässä nenäänsä käytetyille lusikoille. Lisäksi huvituin suuresti siitä ärähdyksestä, että kummankohan idea ne käsiraudat olivat. :D Light ihastuttaa. Ja hei, totta ihmeessä käsirautoja tulee hyödyntää tästä sarjasta puhuttaessa! ^^ Ne suorastaan kerjäävät ficcareita kirjoittamaan kaikkea mahdollista tällaisesta söpöstä tilannekomiikasta tuhmempiin leikkeihin. On myös niin L:n tapaista olla harmistunut siitä, että ketjun kiskominen haittaa jäätelön syöntiä ja sitä myötä sokerin saantia, koska kyllä, sokeri on vain ihan ehdotonta aivotoiminnan kannalta.

Kiitoksia tästä lukukokemuksesta. <3
Hellät sanat pilaavat ruman maailman,
johon tahdot kuulua ja tappaa Jumalan.

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 853
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot
« Vastaus #2 : 28.07.2014 21:11:23 »
Beyond: Death Note. <3 Tykkään fandomista hirmuisesti, mutta ficcailun osalta menee lähinnä lukemiseksi, ei ole pahemmin tullut kirjoitettua. Tämä visio oli kuitenkin pakko toteuttaa ja dialogeja on hauska tehdä. Mietin jonkin verran tuota L:n puhetyyliä, jota en ole oikein suomen kielellä nähnyt missään paitsi ihan parissa ficissä (ja taisivat olla eri tavalla kirjoitettuja joten ei saa mallia mistään) mutta päädyin tällaiseen ihan vain perstuntumalta koska ajattelin, että tämä kuulostaa musta jotenkin L:n tyyliseltä. Kiva jos miellytti. L on omia lempihahmojani ja olisi kyllä kiva jos hänestä tulisi lisääkin ideoita.

Ja Light ei syö samalla lusikalla kenenkään kanssa, ainakaan mun headcanonissa. Käsiraudoille sen pitää ehdottomasti irvailla myös ollakseen IC. Ja helppoa varmasti ärsyttää L:ää estämällä sen kiihkeä romanssi jäätelön kanssa... ;D Sokeria tarvitaan aivotoimintaan, tämä ehdottomasti huomattu myös omalla kohdalla, ja L on siinä suhteessa friikki.

Kiitos kommentista, kiva kun uskaltauduit lukemaan parituksesta huolimatta. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 789
  • Not killing people is really hard.
Vs: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot
« Vastaus #3 : 25.01.2015 19:34:24 »
Ai että, Death Notea, dialogia ja vielä fandomista mun lempiparitusta! Kolme asiaa, joita finissä on ihan selvästi aivan liian vähän, ja vielä samassa ficissä :D

Dialogeja on mun mielestä finissä tosiaan ihan liian vähän, koska ne on yleensä lähes aina viihdyttäviä ja mukavan nopeita lukea. Toisaalta se on myös aika vaikea laji, kun kaikki ilmaisu pitäisi tapahtua siinä, mitä hahmot sanoo, eikä oikein voi ilmaista mitä ne ajattelevat tai fyysisesti tekevät. Tässä tää kuitenkin mun mielestä toimii jo pelkästään senkin takia, että tilanne on jo tavallaan canonista tuttu, ja tässä tavallaan tiedetään mitä dialogin takana tapahtuu. Tai no, ainakin oletin lukiessani tietäväni suunnilleen, että mitä tässä on tapahtumassa :D Mua ehkä hieman häiritsee tässä dialogissa se, että Light on jatkuvasti sanomassa Ryuuzakin nimeä, kertoohan se aina, kumpi on puhumassa, mutta jotenkin se ei vain sovi Lightin suuhun. Muutenkin tässä dialogissa Light on mun silmiin (tai ehkä korviin...) liian... iloinen? pirteä? tai jotain sellaista, vähän ooc, mutta toisaalta tää dialogi toimii siitä huolimatta, joten se ei jääny ihan hirveästi vaivaamaan. Ja Ryuuzaki sen sijaan, en vaan voi liikaa hehkuttaa kuinka ihana tää hahmo on, ja tähän ficciin on kyllä vangittu niin hienosti kyseisen hahmon persoona että... Tykkään!

Lainaus
"Ryuuzaki! Olen vakavissani."

"Niin minäkin. Aivot tarvitsevat sokeria."
Minäkin olen vakavissani. Olen täysin samaa mieltä Ryuuzakin kanssa.
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 664
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot
« Vastaus #4 : 25.01.2015 20:14:19 »
Uijui. Mulla oli hämärä mielikuva, et olisin lukenut tän, mut sit tajusinkin, etten ollutkaan. Viimesin pelkällä dialogilla toteutettu teksti, jonka luin, tais olla jotain Maria Jotunia (jota oli pakko lukea lukiossa), eli siitäkin on jo aikaa. Tää ei sentään ollut samanlaista vaikeaselkoista höttöä, vaan varsin mukava pikku vuoropuhelu.

Hahmot oli minun makuuni ainakin riittävän IC:t. Dialogi on haastavaa, kun kaiken pitää tulla ilmi puheessa, ja tässä ainakin paistoi kaikki ihan mukavasti :) Niin kuin muutkin sanoi, olit löytänyt L:lle sopivan puhetavan (etenkin tykkäsin siitä, miten hän puhutteli Lightiä kolmannessa persoonassa kuin tämä olisi muualla eikä puhekumppani), ja puhelu toimi Lightinkin puolelta hyvin. Pieni turhautuminen paistaa pojan puheista läpi. Syystäkin, minä olisin varmaan pamauttanut L:n naaman sinne jäätelöön jo pariin kertaan :D

Light/L parituksena ei innosta mua lainkaan, mutta tässä oli onneksi vain kevyttä vihjailua, ettei härinnyt yhtään, huvitti vain. Kyllähän niistä käsiraudoista voi olla montaa mieltä. :D Aijai mitä vihjailuja L...

Ihanan kepeä teksti, mukava piristys näin pitkän työpäivän päätteeksi ^^ Kiitän!
Minunkin aivoni kaipaavat sokeria... :D
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 853
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot
« Vastaus #5 : 26.01.2015 19:30:53 »
Lauchuo: Dialogit ovat rakkaus! Aika harvoin tulee puhdasta kuitenkaan kirjoitettua, se on aika haastava laji. Varmaan johtuu juuri muun kerronnan ja johtolauseiden puutteesta osaksi tuo Ryuuzakin toistelu, tosin myönnän kyllä että mulla on muutenkin pahe ylikäyttää puhutteluja repliikeissä. Mutta pelkkä dialogi muotona on mahdollisesti korostanut tätä taipumusta vielä entisestäänkin. Ehkä ei tullut kirjoittaessa nautittua tarpeeksi sokeria. ;D

Larjus: Mä oikeastaan ihan tykkään tästä parituksesta, kunhan siitä ei yritetä vääntää elämää suurempaa vaaleanpunaista romantiikkaa vaan pysytään sellaisella aika tunteettomalla linjalla. Tämä nyt oli vähän rajalla että lasketaanko mokomaa edes paritukseksi, mutta vihjailu oli musta hauskaa ja ja. :D Loistoa, jos Light vaikutti turhautuneelta, koska se oli ainakin tarkoituksena tuossa, ja musta myös ymmärrettävästi, koska ottaahan se päähän jos keskustelukumppani on keskittyneempi ravitsemaan aivojaan kuin kuuntelemaan. :D

Kiitoksia teille kommenteista. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Uncaring

  • Slytherin
  • ***
  • Viestejä: 284
  • "I'm not small, it's the world that's too big!"
Vs: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot
« Vastaus #6 : 28.02.2015 19:18:46 »
Olen päättänyt tosissani tsempata kommentoinnin suhteen tänä vuonna! Siksi oli pakko avata tämä(kin) ficci pitkästä aikaa ja jättää vihdoin oma puumerkkini tänne kommentin muodossa. Olin toisaalta kokonaan unohtanut, että kenen ficci tämä oli, mutta iloinen yllätys, että tämäkin on lempikirjoittajani käsialaa :')

Dialogit ovat haasteellinen ficcimuoto, ainakin henkilökohtaisesti olen tullut siihen tulokseen. Dialogitkin varmasti ovat vain oma lajinsa muiden joukossa, jota voi treenata paremmaksi, ellei omaa luontaista kykyä sisällyttää vuorosanoihin kaikkea olennaista. Itse olet kuitenkin onnistunut ficissäsi oikein hyvin, kaikki olennainen tulee ilmi ja fandomin tuntevat voivat kuvitella miljöön ja hahmojen ilmeet ja eleet keskustelun aikana. Erityisesti L:n kommentit saivat minut hykertelemään läppärini ääressä. Light on itselleni todella ristiriitainen hahmo. Vuosia sitten, lukiessani kyseistä mangaa ensimmäistä kertaa hän kuului lempihahmoihini, sen jälkeen hänestä kuoriutui inhokkini ja tällä hetkellä pidän häntä mielenkiintoisena hahmona, jonka kohtalo mangan loppupuolella herätti siitä huolimatta tyytyväisyyden tunteen.

Erityisesti L:n jäätelön tuputtaminen Lightille tai aivan viimeinen lause herättivät sisäisen fanityttöni talvihorroksestaan, sillä ne olivat hauskoja ja samalla niin L:ää ja näinollen hyvin IC

Kiitos tästä <3 - Uncaring


avatar by raitakarkki, banneri ibin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 853
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Death Note: Teoreettisesti puhuen, K-11, one-shot
« Vastaus #7 : 02.03.2015 01:43:56 »
Uncaring: Dialogit ovat joo haasteellisia aina, vaikka miten tykkäänkin yleensä kirjoittaa vuoropuhelua niin samalla pitää ajatella aina niin paljon, että harmaita hiuksia tulee. Pelkkää dialogia tulee tehtyä tosi harvoin ja se on vielä vaikeampaa, joten kiva jos repliikeistä tuli tarpeeksi mielikuvia koko tilanteesta ja miljööstä. Mahdotonta itse arvioida, että miten mikäkin toimii lukijalle. :)

L ja sen jäätelö ja sokerinsyönti... <3 Oli ihan pakko pistää moiset mukaan, kuuluvat jotenkin niin olennaisesti mielikuviini hahmosta. Kiitoksia kommentista. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)