Kirjoittaja Aihe: Kaksi tippaa rohkeutta ja kolme lempeyttä (etkä silti koskaan ollut minun), K-11  (Luettu 1871 kertaa)

Funtion

  • Vieras
Nimi: Kaksi tippaa rohkeutta ja kolme lempeyttä (etkä silti koskaan ollut minun)
Kirjoittaja: sensaatio
Ikäraja: K-11
Paritus: yksipuolinen James/Ted ja Ted/Victoire
Tyylilaji: angstivivahteinen draama, jonkinlainen huumori
Sanamäärä: 1,556
Haasteet: Pako luovuuden vankilasta
Vastuuvapaus: En omista, en tienaa.
Yhteenveto: James sulkee huoneensa oven ja ikkunan ja istahtaa Teddyn viereen ja tuijottaa hänen ultramariinin sävyisiä hiuksia jotka tuoksuvat ihan appelsiinikukalle ja joihin on sekoitettu kaksi tippaa rohkeutta ja kolme lempeyttä.

Alkusanat: Kirjoitin tän ficin niinä aikoina kun nickini oli fierté (vuonna 2011? 2012?) ja luulin jo kadottaneeni tän pysyvästi, kunnes löysin ikivanhan muistitikun ja sieltä kaikki vanhat Potter-ficcini. En niitä kaikkia uudelleenjulkaise, vaan voipi hyvin olla että tämä jää ainoaksi. Ehkä tästä on jollekulle vielä iloa! Kiitokseni Kuurankukalle otsikoinnista ja ilmauksesta "ei oo kaikki Ankeuttajat Azkabanissa" joka naurattaa mua vieläkin. :D

Palaute = ♥




Kaksi tippaa rohkeutta ja kolme lempeyttä (etkä silti koskaan ollut minun)


Kesätuuli hakkaa Teddyn ihon verille kun hän kop kop kop koputtaa kolmesti Potterien ovea. Hän horjuu tuulen tahdissa ja potkii ilmaa kun kukaan ei avaa ovea. Kop kop kop eikä vieläkään ketään näy ja Teddy alkaa hermostua.

"Ted?"

Teddy katsoo ympärilleen mutta ei näe kuin varjonsa ja puutarhan jonka kukat kuolevat kun hän katsoo niitä. Onko hän menettänyt viimeisenkin järjensä rippeen kun hän kuulee harhoja? Ja miksi hänen harhansa ääni kuulosti niin paljon Jamesilta?

"Ted, hoi!"

Kyllä hän menetti järkensä. Teddy pyörii itsekseen ympäri kuin pyörremyrsky ja katselee ja tähystelee mutta ei näe tai huomaa Jamesia joka on avannut huoneensa ikkunan ja huutelee hänelle yläkerrasta.

"Ääliö…" James mutisee katsellessaan pyörremyrskyteddya joka kaatuu katseen alla ja nauraa rämähdettyään ruusupuskaan. Hänen hiuksensa muuttuvat pensaanvihreiksi kun hän nousee ylös ja yrittää saada otteen painovoimasta. Kun James avaa ulko-oven ja näkee Teddyn jonka hiuksista sojottaa muutama irtonainen lehti ja joka nauraa vettä silmäkulmissaan hän miettii onko Teddyllä kaikki ankeuttajat Azkabanissa! Eikä Teddy lopeta nauramistaan kun hän ottaa tukea Jamesista joka on kasvanut Teddyn yli sitten viime näkemän.

"Mikä on noin hauskaa?" James kysyy äänessään vihaa katkeruutta tuskaa surua ja sitä nimetöntä tunnetta joka kuristaa hänen kurkkuaan aina kun hän näkee violettipunasinikeltaruskeamustaoranssivihreävaaleahiuksisen Teddyn. Teddyn hymy hyytyy kun hän astuu Potterien taloon ja sammuttaa eteisen valot.

"Hän jä—"
"Anteeksi?"
"Hän jät—"
"Sano jo asiasi!"
"Hän jätti."
"Kuka? Jätti mitä?"
"Minut. Hän."

Jamesin ymmärrys saa hallitsemattoman hymyn ja voitonriemun muodot kun hän tajuaa mistä on puhe. Eikä Teddykään näytä enää niin hullulta vähäjärkiseltä idiootilta kun James tuijottaa eteisen seinään piirtyvää varjoa Teddystä eikä Jamesin äänessä ole enää niitä tummia vihan kuohuttamia tunteita. James tietää että hänen kuuluisi siinä kohtaa sytyttää valot ja sanoa olevansa pahoillaan mutta James tietää myös että isä on sanonut että en saa valehdella.

"Sellaista sattuu", James sanoo ja kohauttaa olkiaan.
"Se tosiaankin sattuu", Teddy huomauttaa eikä päästä irti Jamesista jonka käsivarteen on painanut kyntensä.
"Se sattuu myös menemään ohi."
"Satutko tietämään kuinka kauan se kestää?"
"Satun tietämään mutta en ottanut aikaa kellosta."
"Satunko minä tuntemaan hänet?"
"Satut."
"Olen pahoillani siitä että hän satutti sinua."
"Sellaista sattuu."

James on iloinen kun Teddy ei kysy enempää eikä jää pohtimaan Jamesin toteamusta (joka ulvoo hiestä märkänä sydämentykytyksiä). Teddy irrottaa otteensa Jamesista ja astuu varjoista valoon ja norsukävelee portaat ylös yläkertaan TÖM TÖM TÖM. Teddy horjuu viimeisellä porrasaskelmalla ja melkein kaatuu taakse mutta nappaa kaiteen turvakseen ja nauraa äänetöntä nauruaan sen pintaa vasten. James tönii häntä takaa kun Teddy tukkii tien.

Kestää hetken aikaa ennen kuin James saa vietyä Teddyn turvaan hänen huoneeseensa jonka ikkunasta tuleva kevyt kesätuuli raikastaa ummehtuneen ilman. Teddy rojahtaa Jamesin petaamattomalle sängylle joka on täynnä rojua kirjoista likaisiin vaatteisiin. Teddyn selkään sattuu kun kirjankulmat repivät riekaleita ihoon ja taitaa hänen allaan olla haarukkakin joka pistää neljällä terällään. James sulkee huoneensa oven ja ikkunan ja istahtaa Teddyn viereen ja tuijottaa hänen ultramariinin sävyisiä hiuksia jotka tuoksuvat ihan appelsiinikukalle ja joihin on sekoitettu kaksi tippaa rohkeutta ja kolme lempeyttä.

"Ei ei ei ei ei…" Teddy pudistelee päätään ja nousee ylös. James huokaisee eikä ymmärrä mitä Teddy nyt haluaa. Teddy yllättäen vetää ikkunan auki ja työntää päänsä ulos. James ei moisesta pelästy ennen kuin Teddy työntää päänsä lisäksi jalkansakin ulos ja lopulta katoaa kokonaan näkyvistä.

Ja kun James juoksee ikkunan eteen ja työntää päänsä ulos ja katsoo nurmikolla naurusta kierivää Teddya hän ei voi kuin heittää jalkansa ulos ikkunasta ja hypätä nurmikolle Teddyn viereen.

"Sinä herätät kohta kaikki", James toteaa kun nousee ylös ja putsaa housunsa nurmikkotahroista. Hän tarttuu Teddya kädestä ja vetää hänet ylös ja laittaa sitten käden Teddyn suun eteen jotta tämä lakkaisi nauramasta. Teddy mongertaa jotain Jamesin kättä vasten.
"Mmut viinmh."

James ottaa käden pois suun edestä ja kun Teddy voi taas hengittää ja nauraa ilmaa keuhkoihinsa hän sanoo että hänen on päästävä jemmakaapille. James kysyy mistä Teddy puhuu kun hän kävelee horjuvan pojan perässä. Teddy kipittää keittiön ikkunan edessä olevaan ruusupuskaan ja huomaa onnekseen että keittiön ikkuna on raollaan. Hän aukaisee sen ja tunkee päänsä sisään. James miettii miksi Teddy ei käytä ovia.

"Isälläsi on jemmakaappi. Olen juonut sen tyhjäksi neljästi kun olen ollut teillä lapsenvahtina."

James auttaa Teddyn ikkunan läpi keittiöön, jonka jälkeen hän itse juoksee kotiovelle kunnes tajuaa että se on lukossa ja että hänen kotiavaimensa ovat jossain kirjojen ja pyykkien alla hänen huoneensa sängyllä. Niinpä James juoksee takaisin ruusupuskaan ja pyytää tiskialtaassa istuvaa Teddya avaamaan hänelle oven. Teddy hyppää tiskialtaasta lattialle ja teloo päänsä ruokapöydän jalkaan ja miettii miksi kukaan laittaa ikkunan suoraan tiskialtaan yläpuolelle. Hän mutisee jotain jemmakaapista eikä välitä Jamesista josta näkyy vain musta hiuspehko ikkunanraossa.

TÖM. TÖM. TÖM.

Teddy avaa keittiön ylimmän kaapin ja tietää että sen ylimmän hyllyn perimmäisessä nurkassa on ainakin yksi viskipullo.

TÖM. TÖM. TÖM.

Teddy hymyilee vinosti kun hän tuntee miten hapuilevat sormet koskettavat jotain kylmää ja lasista.

TÖM. TÖM. TÖM.

Teddy vetää pullon kaapin perältä ja sulkee kaapin oven ja työntää Jamesin pään takaisin pihalle ja sulkee ikkunan ja juoksee ulko-ovelle.

TÖM. TÖM. TÖM.

Teddy avaa ulko-oven, livahtaa sen välistä, sulkee oven ja sen jälkeen tarttuu hämmentynyttä Jamesia käsivarresta ja lähtee juoksemaan.

"Mitä nyt?"
"Nyt juostaan."

He juoksevat. Eikä Jamesilla ole takkia hartioillaan tai kenkiä jaloissaan mutta onneksi sukat ottavat vastaan useimmat terävät pikkukivet ja asvaltti tuntuu lämpimältä sukkien ohuen kankaan läpi jalkapohjia vasten. Teddyn juoksu on haparoivaa ja huojuvaa ja Teddy epäilemättä pitää Jamesin käsivarresta kiinni vain jotta pysyisi pystyssä. James ei kuitenkaan pane sitä pahaksi sillä Teddyn ote tuntuu turvalliselta vaikka Teddy puristaakin häntä liian lujaa.

Kun Teddy viimein hengästyneenä pysähtyy hänen hiuksensa muuttuvat punaisiksi ja hän istahtaa keskelle tyhjää kesäöistä katua joka on äänetön. Teddy avaa pullon ja haistaa sitä ja tietää että tuliviski on hänen kummisetänsä lempijuomaa.

"Miksi me juostiin? Mitä me täällä tehdään?"
"Kysyt liikaa kysymyksiä."

Kurkkua polttava tuliviski valuu ohitse ja vähän sinnepäin ja lopulta sotkee Teddyn paidan tahmeaksi. Teddy pyyhkii suupielensä kämmenellään jonka jälkeen hän ojentaa pullon Jamesille vaikka tietää että se on vastuutonta. Teddyn ei kuitenkaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa sillä James ottaa pullon muttei juo siitä.

"Oletko sinä useinkin juovuksissa?"
"Vain arkisin ja viikonloppuna."
"Miksi?"
"Hän jätti minut."
"Tiedän. Sanoit sen jo."
"Eikö minulla ole silloin oikeus juoda?"
"On mutta ei kai hän jättänyt sinua joka päivä viimeisen kuukauden ajan?"
"Siltä se tuntuu."

Hiljaisuus.

"Ei sinun silti pitäisi juoda."
"Oletko sinä minun moraalini?"

Jamesin silmissä kytee tuli kun hän laskee katseensa pulloon ja heiluttelee sitä ja sen jälkeen kulauttaa sen yhdellä hörpyllä kurkustaan alas. James heittää tyhjän lasipullon päin katua jolloin se särkyy sirpaleiksi joita Teddy jää tuijottamaan. Teddy tuijottaa tuijottamistaan kunnes kääntää katseensa Jamesiin joka on vihainen vihaisempi vihaisin.

"Se oli minun vikani." Teddyn ääni on pahoillaan.
"Mikä?"
"Että hän jätti minut."
"Etkö sinä aio muusta puhua?"

Teddy ei ymmärrä miksi James kuulostaa niin ilkeältä.

"Voidaan me muustakin puhua. Vaikka siitä miten on parempi jos minä lähtisin."
"Minne?"
"Pois."
"Minne?"
"En tiedä. Minulla ei ole enää kotia sillä hän on siellä. Siksi minä kai tulinkin teille."
"Jää meille asumaan."
"Sitä minä mietinkin… mutta nyt se tuntuu lapselliselta idealta."
"Minä pitäisin siitä."
"Isäsi ei."
"Kyllä hänkin pitäisi siitä."
"Ei pitäisi. Ei kukaan halua kaksikymmentäkolmevuotiasta loista nurkkiinsa pyörimään."
"Et sinä ole loinen."
"Olen minä. Työtön loinen joka menetti hänet."
"Voisitko lakata puhumasta hänestä?"

Teddyn hiukset kajastavat kuunhohdetta. James painaa katseensa asvalttiin kun tuntee olonsa väsyneeksi.

"Mistä sinä sitten haluaisit puhua?"

James haluaisi sanoa meistä mutta ei ole mitään meitä eikä tule koskaan olemaankaan sillä on vain James Teddy ja hän ja myöhemmin enää James ja Teddy ja on vain ajan kysymys milloin on pelkkä James. Niinpä James huokaisee ja painaa päänsä Teddyn olkapäähän ja sulkee silmänsä ja on hiljaa. Tuliviski polttelee hänen sisuskalujaan kun Teddyn lämmin hengitys viilentää painostavaa kesäyön ilmaa.

"Hän poltti kaikki vaatteeni ja tavarani ennen kuin lähdin pakoon häntä."
"Mitä?"
"Hän luulee että minä petin häntä."
"Petit?"
"Hän sanoi että minä katosin aina mystisesti ja että minä näytin surulliselta ja että minä olin muka yrittänyt iskeä hänen parhaan ystävänsä."
"Yrititkö sinä?"

Teddy työntää viskinhajuisen Jamesin kauemmas ja nyrpistää nenäänsä.

"Jos olisin yrittänyt iskeä hänet minä olisin tällä hetkellä hänen luonaan enkä tässä istumassa sinun kanssasi keskellä katua polvet ruhjeilla."
"Mikä polviasi vaivaa?"
"Jos et sattumoisin huomannut minä kaaduin ruusupuskaan ja sitten me hyppäsimme toisen kerroksen ikkunasta alas ja minä kiipesin keittiön ikkunasta lavuaariin."
"Saitko sinä ruhjeita polviisi?"
"Sinun sukkasi ovat likaiset."

Jamesin on pakko myöntää että Teddy on oikeassa. Hänen valkoiset sukkansa ovat likaiset ja Teddyn polvet haisevat hiekkaan sekoittuneelle verelle. James kääntää katseensa takaisin tien varressa autonrenkaita odottaviin lasinsiruihin jotka muistuttavat häntä siitä miten hänellä oli kaikki ja hän oli jättänyt kaiken ja Jamesilla on vain sirpaleita eikä hän ymmärrä mikä sitä naista vaivaa.

Teddy katselee väsynyttä Jamesia jonka väsyneet silmät ovat painuneet kiinni. Teddy riisuu yltään takkinsa ja heittää sen Jamesin olkapäille ja pitää takkia paikoillaan jotta se ei valahda asvalttitielle. James heilauttaa väsyneesti väsynyttä kättään ja ottaa kiinni Teddyn hiuksista jotka ovat lyhyet ja likaiset ja preussinsiniset.

He nousevat horjuen seisomaan vasta kun muuan eksynyt kulkija huomaa heidät kauempaa. Teddy taluttaa juopuneen Jamesin kotiinsa mutta ei itse jää sinne sillä hän haluaa yrittää tehdä sovun Victoiren kanssa sillä hän ei voi uskoa että se muka olisi ohi ei ei se voi olla ohi sillä hän maksoi jo hyvän hinnan katumuksesta Jamesin likaisten sukkien ja Harryn tuliviskipullon ja ruusupensaan kitkerien piikkien avulla

(eikä Teddyn oikeasti pitänyt suudella hänen parasta ystäväänsä se vain tapahtui kuten kaikki muukin vain tapahtuu vahingossa ohimennen huomaamattomasti).

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Tykkäsin.
 
Hmm, varmaan jotain perusteluja kaipaat? Löysin tämän listauksesi kautta, vähän muitakin lueskelin, mutta tämä puhutteli erityisesti. Ei vähiten nimen takia (mikä muuten on todella onnistunut), eikä parituksenkaan, vaikka en Ted/Jamesia erityisemmin koskaan etsikään. Lähinnä luen jos sattuu kohdalle, ja joko pidän tai en. Tässä se oli toteutettu hyvin, angstaavalla sävyllä menemättä kuitenkaan liian syvälle siihen muun tekstin kannalta.

Hiprakkainen, sekavahko tunnelma välittyi hyvin, ja säilyi alusta loppuun saakka. Kesäyö ja tyhjät kadut, nurmikkotahrat ja hiekkaiset sukat tuntuvat tähän aikaan vuodesta kaukaisilta, mutta silti läheisiltä ja tutuilta. Virkkeet/lauseet olivat paikoin pitkiä, mutta ne oikeastaan vain tukivat tekstin tyyliä omalta osaltaan. Hauskoja kohtia oli useita, koko jemmakaappi -episodi ja esimerkiksi tämä:

"Oletko sinä useinkin juovuksissa?"
"Vain arkisin ja viikonloppuna."

Ted taisi ottaa hänet hieman raskaasti. Joka tapauksessa, vaikkei palauteeni kovin rakentavaa loppujen lopuksi ollutkaan, tästä oli minulle iloa.

(Tyhmä kone, ei ota lainauksia eikä kursivointeja )

ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Funtion

  • Vieras
Isfet, mulle olis kyllä aivan hyvin riittänyt pelkkä "tykkäsin"-kommentti, kun tän julkaisusta on niin pitkä aika että oon etääntynyt tästä, ja pienikin puumerkki on aina tyhjää parempi. :) Lisäks oon unohtanut jo miten kommentteihin ees vastataan! Oon iloinen kaikesta mitä sanoit, etenkin siitä että tästä oli sulle iloa; näemmä tän uudelleenjulkaisu oli yhtä hyödyllistä kuin ajattelin sen olevan. Kiitos paljon kauniista sanoistasi!

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Lainaus
Kesätuuli hakkaa Teddyn ihon verille kun hän kop kop kop koputtaa kolmesti Potterien ovea.
Ihana aloitus. Kop kop kop koputtaa on niin kiva.

Joo, rakastan Teddy/Jamesia ja tätä on kiinnostavaa lukea Jamesin näkökulmasta. Yleensä kertojana tuntuu olevan Teddy, ja yleensä tunteet eivät myöskään ole yksipuolisia, vaan teksti on täynnä UST:a. Tämä ei kuitenkaan ollut! Ehkä ihan hyvä niin, vaihtelu virkistää. On kurjaa seurata, miten Teddy vain voihkii Victoiren perään ja James tuumaa, että pitäisi nyt vain suunsa kiinni. Mutta tästä kyllä nauttii, vähän angstisesta aiheesta huolimatta! Oli hauskaa, miten olit jättänyt kaikki pilkut pois - se tuntui kuvaavan hyvin Teddyn sekavaa mielentilaa ja sitä, miten tilanteesta toiseen vain jotenkin ajauduttiin.

Lainaus
Hänen hiuksensa muuttuvat pensaanvihreiksi kun hän nousee ylös ja yrittää saada otteen painovoimasta.
Ihana, miten Teddyn hiusväri muuttuu tilanteen mukaan.

Lainaus
James miettii miksi Teddy ei käytä ovia.
Tämäkin oli hauska lausahdus. Niinpä, mikä kumma tarve Teddyllä on käyttäytyä niin epäloogisesti. En tiedä oliko hän kännissä jo ennen Pottereille saapumista, mutta tuosta kaikesta kömpelyydestä tuli ihanasti mieleen Tonks. ♥

Tykkäsin tästä! Loppukaneettina oli hyvä tuo pätkä, jossa vähän kuin vain puolihuolimattomasti kuiskataan, että kyllähän Teddy suutelikin jotain toista mutta se vain sattui tapahtumaan.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Funtion

  • Vieras
Arte, heiiiii sinä kadehdittavan ahkera kommentoija! :) Teddy/James on kyllä nannaa, samoin Teddy/Victoire (ja miksei James/Teddy/Victoirekin; ei siis kolmiodraamana vaan polyamoriana); jos joskus näistä vielä kirjoitan, aion kyllä ottaa Victoirenki mukaan ihan persoonana eikä pelkkänä puheenaiheena. En oo hirveesti lukenut tätä paritusta joten en oikein tiiä miten muut näistä kirjottaa -- asia jonka haluan korjata (mulle saa laittaa yksärillä ficcisuosituksia!).

Heeh, oon tavattoman huono vastaamaan kommentteihin mut tiedä, et noteerasin jokaisen huomiosi ja sun palauttees ilahdutti mua tosi paljon! Kiitos!