Kirjoittaja Aihe: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)  (Luettu 4643 kertaa)

Proserpina

  • ***
  • Viestejä: 56
Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« : 13.09.2007 15:07:44 »
Otsikko: Drakon politikon
Kirjoittaja: Proserpina
Genre: drama, humor, slash (lievä), one-shot
Paritus: H/D
Ikäraja: sallittu/general
Tiivistelmä: Velhomaailman ensimmäiset vaalit Voldemortin kuoleman jälkeen. Draco kohtaa harrastustensa parissa vanhan vihollisensa.
Disclaimer: en omista hahmoja tai maailmaa enkä saa niistä rahaa
Varoitukset: ei
A/N: Tulipa tällainen mieleen, kun ajattelin vaalikoneita ja taikaministeriötä joutoajallani. Alun lainaus Viisasten kivestä. Ei spoilaa DH:ta eikä oikeastaan paljon mitään muutakaan.

Ja suurensuuri kiitos betalleni Mielenmaltille! Tämä on paljon parempi hänen ansiostaan.

Palaute on kultaa!  ;D   
**


Ei salata mitään minulta
voi sisäänsä sun polla,
siis sovita mua, niin kerron
missä sun kuuluu olla.




Draco tuhahti ärtyneesti. Se oli hieno tuhahdus, tavallistakin onnistuneempi, kolme neljäsosaa ylimielisyyttä ja yksi neljännes epäuskoa. ”Ja miksi minä haluaisin sijoittaa tuollaiseen? En minä halua tietää, kuka ehdokkaista muistuttaa minua eniten, minä tahdon jonkun, joka ajaa asioitani parhaiten.”

Nainen näytti tuskastuneelta ja päätti ilmeisesti turvautua tavanomaiseen mainospuheeseen. ”Vaalibaskeri on loistava apuneuvo, kun haluatte löytää juuri teille sopivan ehdokkaan. Sovittaessanne sitä päähänne baskeri käy läpi kaikki ehdolla olevat puolueet ja edustajat, ja poimii niistä teidän omia näkemyksiänne parhaiten vastaavat. Se ehdottaa teille sopivaa puoluetta ja muutamaa ehdokasta. Teidän ei tarvitse lukea sanomalehtien uutisia eikä puolueiden lehdyköitä, te voitte vain sovittaa hattua, ja se kertoo, ketä teidän kannattaa äänestää. Kun ehdokkaita on satoja, kuten nyt, se on kätevin tapa.”

Draco vastasi pyörittämällä silmiään. ”Jos minä haluaisin itseni hallitukseen, minä olisin ehdolla. Kuten sanoin, minua ei kiinnosta tietää, kuka ehdokkaista muistuttaa minua eniten. Minä en etsi ystävää, vaan hyvää hallitsijaa!”

”Kuulkaa nyt, en minä näitä ole keksinyt. Moni haluaa nimenomaan antaa äänensä omia näkemyksiään kannattavalle henkilölle.”

”Ja kukahan ne sitten keksi?” Draco kysyi ivallisesti.

Myyjätär meni penkomaan pöytäänsä ja tarkisti asian jostain pergamenttirullasta. ”Velhomaailman Kansanvallan Puolesta -liike. En osaa sanoa yhtään tarkemmin.”

Ahaa, siis VKP. Dracon olisi pitänyt arvata.

”Voittehan te ainakin kokeilla tällaista. On aika todennäköistä, että jos baskerin antamat ehdokkaat muistuttavat teitä poliittisilta mielipiteiltään, he myös ajavat teidän asioitanne.”

Kas kas. Nainen oli älykkäämpi kuin Draco oli kuvitellut.

”Voittehan te kokeilla?” luihuinen toisti. ”Niin varmasti. Sehän olisi teistä mukavaa, että kaikki asiakkaanne päättäisivät ostaa tuotteitanne ennen kuin tietävät, onko niistä minkäänlaista hyötyä.”

”En minä sitä tarkoittanut!”

Draco alkoi juuri nauttia kassahenkilön kiusaamisesta, kun jonosta Dracon takaa kuului rykäisy. Hän teeskenteli tylysti, ettei kuullut sitä. ”Jaajaa. Ja mitähän te sitten tarkoititte?”

Tuskastunut huokaus. ”Että voittehan te palauttaa tuotteen, jos se ei miellytä. Hyvä herra, takananne on jono. Voisitteko jo päättää, haluatteko te tämän vai ette, jotta minä pääsisin palvelemaan muita asiakkaita.”

”Ei ole tarvetta olla töykeä”, Draco huomautti äreästi. Tästä voisi tulla vielä hauskaa. ”Itse asiassa, Malfoylle ei kannata koskaan olla töykeä. Tahtoisin puhua johta – ”

Takana oleva asiakas keskeytti hänen mainion suunnitelmansa. ”Olisi pitänyt arvata jo hiuksista. Malfoy.”

Jo ennen kuin Draco kääntyi, hän tiesi, kuka siellä oli. Harry Potter. Velhomaailman pelastaja ja Voldemortin kukistaja. Rohkelikon kultapoika. Kaikkien luihuisten painajainen halusi keskeyttää hänen vaatimattoman hupinsa.

Viisi kaljuunaa putosi tiskille. ”Minä maksan sen kirotun baskerin hänelle.”

Myyjättären kasvoille kohosi kiitollinen ilme, ja Dracon tähtihetki oli pilalla. Hänestä oli hauskaa valittaa kaupoissa. Hän nautti palvelijoiden ahdistelemisesta. Ja tietysti Potterin oli pakko tulla ja murskata hänen unelmansa pieniksi palasiksi.

Ja nöyryyttää häntä. Ihan niin kuin Dracolla ei olisi varaa maksaa baskerin hintaa. Tätä ei voinut sietää. Hänen poskensa punehtuivat, hän saattoi tuntea sen.

”No mutta, kiitos, Potter”, hän sanoi ivallisesti. ”Kuinka ystävällistä sinulta. Salli minun tarjota sinulle lounas vastalahjaksi.”

”Ei tarvitse”, Potter vastasi ja maksoi omat ostoksensa sädehtivälle naiselle.

Mutta Draco ennemmin tappaisi itsensä kuin jäisi velkaa Potterille. ”Minä vaadin.”

Väkipakolla Draco raahasi Potterin Viistokujan kalleimpaan ravintolaan ja pakotti tämän tilaamaan itselleen ruokaa. Potter tyytyi johonkin melko vulgaariin ja tavanomaiseen ruokalajiin, mistä Draco ei ollut kovin yllättynyt.

”No, mitä muuta olet puuhaillut koulun jälkeen kuin ahdistellut kassaneitejä?” Potter kysyi. Se oli varmaankin hänen käsityksensä kohteliaasta pöytäkeskustelusta, syyttely.

”Yhtä ja toista. Enimmäkseen kiertänyt Eurooppaa ja opiskellut.”

”Vai kierrellyt. Okei.” Potter kulautti vähän kivennäisvettä. ”Missä päin?”

”Vanhoissa sivistysmaissa. Se on osa puhdasveristen kasvatusta, kierrellä Ranskassa, Itävallassa, Italiassa, Kreikassa ja Venäjällä.”

Potter nyökäytteli päätään, niin kuin olisi muka ymmärtänyt. ”Jaaha. Varmaan hauskaa. Minä ryhdyin auroriksi.”

Jollei Draco kuvitellut, hän ei ollut kysynyt, miksi Potter oli ryhtynyt. Ainakaan häntä ei kiinnostanut. ”Sepä jaloa sinulta.”

”Ha ha ha.”

Draco hymyili omahyväisesti takaisin ja keskittyi kantarellirisottoonsa.

”Joten. Mikä se juttu kaupassa oli?” Potter oli siis niitä ihmisiä, jotka eivät kestäneet hiljaisuutta. Tai sitten hän kuvitteli, että Draco halusi ystävystyä hänen kanssaan, koska Draco oli tuonut hänet Kultaiseen sisuliskoon. Ja totta kai Draco halusikin ystävystyä Potterin kanssa − heti kreikkalaisten Kalendae-päivänä. Eli ei koskaan. ”Miksi sinun piti nostaa kohtaus? Myyjäparka melkein itki.”

”Liioittelet, tapasi mukaan. Minä vain vaadin arvoistani palvelua ja laatua.” Viaton katse, jonka Draco loi Potteriin, olisi sulattanut kenet tahansa.

”Melkein itki”, Potter toisti itsepintaisesti, kuin ääliöllä rohkelikolla olisi ollut kuulossa vikaa.

”Minä en tiedä, Potter, mitä mieltä sinä olet politiikasta, mutta ne baskerit… ne ovat huono keksintö. Ja tyylitön. On selvää, että niiden kehittäjä on käynyt Tylypahkaa, mutta ei ole ollut kyllin omaperäinen keksiäkseen jotain muuta kuin vain toisen mallisen hatun. Mielikuvituksetonta.”

”Miten niin huono keksintö? Ne ovat loistava keksintö! Baskeri osaa kertoa, mikä puolue on lähinnä sen kantajan mielipiteitä, ja antaa jopa sopivia ehdokkaita! Ne ovat vielä monimutkaisempia kuin lajitteluhattu, joka vain laittaa oikeaan tupaan!” Potter huudahti ällistyneesti.

Draco tuhahti jälleen. ”Niin, toki. Baskeri osaa löytää sen kantajan kaltaisia ehdokkaita, mutta sepä siinä hölmöä onkin. Jos kaikki äänestäisivät henkilöitä, jotka muistuttavat heitä itseään, hallituksemme olisi pian idiootteja täynnä. Minä en edes halua ajatella, keitä baskerit esittävät esimerkiksi Weasleyn klaanin jäsenille, sinusta nyt puhumattakaan. Politiikkaan tarvitaan päteviä ihmisiä.”

Potter alkoi nauraa. ”No niinpä tietysti. Olisi pitänyt arvata, että sinä olet tuota mieltä, sinä olet aina ollut elitistinen snobi. Tiedätkö mitä? Tämä on demokraattinen yhteiskunta.”

Niin rohkelikkojen tapaista vääntää veistä haavassa. ”Minä tiedän, Potter”, Draco kuiskasi kohtalokkaasti.

Sekin kuiskaus valui kuin vesi seireenin selästä. ”No, oletko jo päättänyt, ketä aiot äänestää?”

”En.” Kuinka tyhmä voi ihminen olla? Draco oli ollut ostamassa baskeria, joka auttaisi häntä päättämään, ketä äänestää. Sen voisi kuvitella vihjaavan, ettei hän ehkä tiennyt lempiehdokastaan.

”Ai. No, minä olen. Olen aina ollut enemmän vasemmistoon päin kallellaan, joten oikeastaan minun piti vain valita, äänestänkö Samat Yhteiset Lait Kaikille -puoluetta vai Kaljuunat Uusjakoon! :ia.”

Potter piti tauon. Ehkä dramatiikan vuoksi. Mutta Draco oli utelias ja alistui siksi tähän pikku peliin. ”No?”

”No. Sanotaan, että Hermione teki valinnan helpoksi. Hän on vähän laajentanut Tylypahkan aikaista agendaansa, hän perusti SYLKP:in. Silloin aiemmin K merkitsi kotitonttuja − ja oli tietysti yhdistys, eikä puolue.”

Draco keihästi yhden erikoisen kookkaan sienen haarukkaansa ja mietti hetken. ”Siis SYLKY?”

”S.Y.L.K.Y.” Potter näytti melkoisen huvittuneelta. ”Hän oli tarkka siitä. On yhä.” Äänensävystä päätellen Granger oli Potterin mielestä koominen. Draco kuvitteli silmänräpäyksen ajan isoa laumaa rohkelikkoja nauramassa toisilleen punaisessa oleskeluhuoneessa päivästä toiseen, niin kuin luihuiset olivat nauraneet heille. Mutta huumorintajuinen rohkelikko oli tietysti itsessäänkin naurettava ajatus; hän oli varmaan erehtynyt.

”Minä en ole koskaan pitänyt jästien jaosta vasemmistoon ja oikeistoon,  se on niin rahvaanomaista. Siinä on kyse vain rahasta eikä mistään muusta. Onneksi velhomaailmassa on ainakin ennen ollut mukana aatteita ja ideologiaakin − tosin viime aikoina ei niinkään”, Draco totesi jotain sanoakseen.

”Hmm. On jästeilläkin aatetta ja ideologiaa. Tasa-arvo, heikoista huolehtiminen – ”

Voi ei. Potter alkoi käynnistyä. ”Minun pitää mennä”, Draco keskeytti. ”Valitan. Tämä oli ilo.”

Draco pakeni ravintolasta maksaen laskun näyttävästi.


**


Vaalipäivä koitti kirkkaana ja aurinkoisena. Harry oli hyvin tyytyväinen. Nämä olivat ensimmäiset vapaat vaalit sitten Voldemortin kuoleman, ja velhomaailma kuohui innosta. Vaaliväittelyitä oli tullut Noita Poliitikkoja -kanavalta kuukausien ajan, Päivän Profeetta oli esitellyt joka päivä jonkun uuden ehdokkaan aukeaman kokoisella jutulla ja oli kehitetty lukuisia loitsuja ja apuvälineitä Sen Oikean Velhokansanedustajan löytämiseen.

Harrya oli painostettu ryhtymään ehdolle, mutta hän oli kieltäytynyt. Hän oli tyytyväinen vain saadessaan äänestää, ja sitä paitsi hän oli aurori eikä siis saanut kuulua mihinkään puolueeseen.

Niinpä hän marssi Viistokujan äänestyspaikalle. Siellä oli jo aika paljon äänestäjiä ja joitain reporttereita, muun muassa Rita Luodiko, jonka Harry päätti kiertää kaukaa. Kun hän oli tiputtanut lappunsa maagiseen uurnaan, hän lähti pois iloisin mielin ja huomasi Malfoyn selän loittonevan väkijoukossa. Hän juoksi selän kiinni.

”Malfoy! Hei!” Harry huudahti.

Luihuinen kääntyi ympäri tuskastuneen näköisenä. ”Potter.”

Harry hymyili leveästi. ”Tule, minä tarjoan sinulle teen”, hän ehdotti muistaen viime tapaamisen yllättävän lounaan. Selvästikin Malfoy oli jo aikuistunut riittävästi hylätäkseen kouluvuosien kaunan, ja Harrysta oli mielenkiintoista tavata hänet ensi kertaa vuosiin.

”Ah. Minä tulisin niin mielelläni, mutta minulla on valitettavasti aivan hirveä kiire.”

”Aina on aikaa yhdelle teekupposelle”, Harry vakuutti virnistellen. ”Minä vaadin.”

Ja niin hän raahasi vastustelevan luihuisen Vuotavaan noidankattilaan ja tilasi molemmille teetä ja leivokset. Malfoy mulkoili häntä, mutta niinhän hän aina mulkoili ihmisiä. Harry oli kuin ei olisi huomannutkaan.

”Jännä päivä tänään”, hän hehkutti. ”Ensimmäiset vaalit pitkään aikaan. Mitä luulet, mikä puolue saa eniten ehdokkaita läpi?”

Malfoy joi teetään. ”Jaa-a.”

”Minä melkein luulen, että KU tulee suurimmaksi”, Harry paljasti. ”Mikä on ihan hyvä. Minusta he ajavat hyviä asioita.”

”Niin kuin lisää määrärahoja auroreille?” Malfoy kysyi häijysti.

Harry nauroi. ”No, sitäkin.”

”Minä olen vakuuttunut, että VY voittaa”, luihuinen esitti eriävän mielipiteen.

”Velhomaailman Yhtenäisyys?” Harry tuijotti epäuskoisesti. ”No, tuo oli ainakin radikaali arvaus. Juuri kukaan ei usko sen voittavan. Tai siis, siellähän on paljon entisiä kuolonsyöjiä ja – ”

Ups. Se taisi olla tahditonta.

”Ja?” Malfoyn ääni oli silkinpehmeä.

”Öö. Ja. Öö. No, se ei ole saanut gallupeissa kovin suurta suosiota”, Harry sanoi hennosti.

Malfoy kohautti kulmakarvojaan. ”Haluatko lyödä vetoa?”

”Äh, minä en halua kyniä sinua”, Harry vastasi ja sai osakseen hämmästyneen katseen.

”Miksi et? Vedonlyöntihän on juuri sinun tyylistäsi toimintaa. Tyhmää riskinottoa. Rahaa.”

Harry sekoitti teetään. ”Öö? Miten niin minun tyylistäni? Olenko minä riskinottaja tai rahan tarpeessa?”

”Ja sitten hän kysyi minulta: ’olenko minä riskinottaja?’ Voitteko uskoa – Harry Potter?” Malfoy kysyi ympäröiviltä näkymättömiltä ihmisiltä. Harry punastui ja hämmensi teetään entistä raivokkaammin.

”Etkös sinä ole Weasleyn kanssa naimisissa, sitä paitsi?” Malfoy jatkoi. ”Luulisi rahan olevan tarpeen, jos saa myötäjäisiksi velkakuitteja.”

Ai, siitä olikin kysymys. ”En. Me erosimme kahden vuoden seurustelun jälkeen.”

”Kuinka perin ikävää”, Malfoy vastasi.

”Ha ha haa”, Harry sanoi. ”Ei se oikeastaan ole ikävää. Sanotaan vaikka näin: minä huomasin, että tavanomaisiin sukupuolirooleihin kangistunut elämä ei ole minua varten, jos ymmärrät, mitä tarkoitan.”

Harry loi luihuiseen Merkitsevän Katseen, ja tämä näytti järkyttyneeltä. ”Sepä kiintoisaa, Potter, kerro lisää.”

Ihan niin kuin Malfoy itse olisi salonkikelpoinen hetero. Harry oli kuullut juorut, vaikkei lukenutkaan Päivän Profeetan julkkispalstaa. Juurikaan. ”Voisin kertoakin, mutta sinä tiedät varmasti homoudesta jo kaiken tarpeellisen, huhuista päätellen. Ja voisin muuten lisätä, että KU ajaa seksuaalisten vähemmistöjenkin asiaa!”

”Vallanko niin. Hämmästyttävää.”

Omalla tavallaan Malfoyn puhetapa oli aika hauska. Ivallinen ääni, kummalliset sanavalinnat, nostalgia. ”No, miten sinun rakkauselämäsi laita on?” Harry kysyi reippaasti.

Yskänpuuska vihjaisi, että Malfoy oli saanut teetä väärään kurkkuun, joten Harry läimäytti tätä loitsulla selkään. ”Kiitos”, luihuinen kähisi.

”Ei kestä, ei kestä”, Harry vastasi.

”Näyttää tulevan aurinkoinen päivä”, Malfoy totesi asiallisesti.

”Ahaa! Siis sinä olet sinkku”, Harry huudahti. Päät kääntyivät heidän suuntaansa, ja Malfoy käänsi päätään katsoakseen uteliaasti naapuripöytään. Koko hänen olemuksensa huusi, ettei kommentti ollut kuulunut heidän pöydästään, vaan ehdottomasti viereisestä. Kun tasainen puheensorina alkoi taas, hän nojasi Harryyn päin.

”Oletko sinä humalassa vai mistä on kyse?” hän sihahti.

”En. Minä olen aina tällainen nykyään. Sen jälkeen, kun tapoin Voldemortin, elämäni tuntui kovin tyhjältä vähän aikaa − ” Malfoy tuhahti ivallisesti väliin, mutta Harry ei piitannut, vaan jatkoi kovemmalla äänellä, ” − tuntui kovin tyhjältä, ja minä aloin miettiä, että mikä on minun tarkoitukseni ja mitä minä oikeastaan haluan elämältä. Sitten minä päätin, että tarvitsen muutosta ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi auroriksi vuoden pituiselle tehtävälle Intiassa. Siellä minä aloin harrastaa joogaa ja minulla oli aikaa miettiä, ja minä löysin tasapainon.” Harry hymyili. ”Olen niin paljon itsevarmempi nykyään.”  

Malfoy irvisti hänelle. Kai se oli olevinaan hymy.


**


Kun Päivän Profeetta julkaisi vaalien tulokset, julkinen kohu nousi. Draco ei tietenkään ollut yllättynyt, vaan myhäili kartanossaan tyytyväisenä otsikoista nautiskellen. Hän oli tiennyt, että kannatti tutkia niitä naurettavia hattuja tarkemmin, tiennyt, että taitava velho pystyisi muokkaamaan niitä kaikkia koskettavaa loitsua.

Koska baskereissa oli elinikäinen takuu, niiden oli pakko toimia vielä seuraavissa vaaleissa ja sitä seuraavissa ja niin edelleen, ja siten niitä olisi pakko päivittää uusien ehdokkaiden myötä. Joten oli olemassa taho, joka kontrolloi niissä olevaa taikaa. Ja jos oli olemassa taho, jolla oli valtaa, aito Malfoy pystyi kaappaamaan vallan itselleen.

Juuri niin Draco oli tehnyt. Hän oli hienovaraisesti muunnellut taikaa, niin että baskeri antoi normaalia useammin suosikkiehdokkaaksi VY:n jäsenen. Ei liian usein, tietenkään, sillä Draco ei halunnut jäädä kiinni. Vaalit vaikuttivat täysin rehellisiltä kenen tahansa silmin.

Ja Velhomaailman Yhtenäisyys oli saanut murskavoiton.

Draco oli nauttimassa juhlan kunniaksi kuohuviiniä, kun joku kolkutti oveen. Kotitonttu meni luonnollisesti avaamaan, joten Dracon ei tarvinnut vaivautua, mutta hän oli hiukan utelias näkemään, kuka tulisi häntä tervehtimään. Ehkä VY:n johtaja, Magnus McKorruptus, tulisi kiittämään häntä henkilökohtaisesti. Draco suoristi takkinsa ja valmistautui hymyilemään vaatimattomasti.

Sitten Potter käveli salonkiin kiukkuisen näköisenä. Dracon päivä oli pilalla. ”Minä tiedän, että se olit sinä”, rohkelikonhyväkäs ilmoitti ja mulkaisi häntä.

Erehdys. Hänen päivänsä ei ollut pilalla. Se oli katastrofi.

Draco yritti viattominta ilmettään, joka oli aina tepsinyt. Usein. Joskus. ”Minä en ymmärrä, mistä sinä puhut.” Hän levitti vähän silmiään.

Potter kurtisti kulmiaan. ”Onko sinulla ongelmia näkösi kanssa?”

”Ei. Minulla on loistava näkö. Erinomainen. Kuin kotkalla.”

”Miten vain. No, minä tiedän, että sinä muunsit baskerien loitsua ja harjoitit vaalivilppiä. Sinä olet pahassa pulassa, Malfoy – ”

”En minä tehnyt mitään! Eikä sinulla ole todisteita!” Draco huudahti.

Potter katsoi häntä voitonriemuisesti. ”Onpas. Minä olen aurori, minä pääsen käsiksi papereihin. Esimerkiksi VKP:n kalentereihin ja vastaaviin. Kuten sanoin, sinä olet pulassa.”

Selvä, hän oli pulassa. Nyt pitäisi siis kiemurrella itsensä irti. Potter katseli häntä nautiskeleva ilme kasvoillaan. ”Tiedätkö, sinä voit joutua vuosiksi vankilaan. Keskellä elämäsi parhainta aikaa. Vuosiksi rikollisten ja pohjasakan keskelle.”

”Mitä sinä haluat?” Draco tiukkasi. ”Kultaako? Minulla on kultaa.”

”En minä halua rahaa, se ei tee onnelliseksi. Sinä olet pakkomielteinen rahan suhteen.”

Hänelläkö muka pakkomielle rahan suhteen?

”Ehei”, Potter jatkoi ja hymyili jotenkin oudolla tavalla. ”Minä haluan, että sinä lähdet minun kanssani ulos.”

Tämän oli pakko olla vitsi, Draco päätti ja sanoi sen ääneenkin.

”En minä vitsaile koskaan. Rohkelikoilla ei ole huumorintajua.” Potter hymyili edelleen sitä outoa hymyä.

”Mutta – entäs demokratia? Ja sellainen?”

Potter naurahti. ”No, totta kai vaalit pitää pitää uudelleen. Mutta ei kenenkään tarvitse tietää, että se olit juuri sinä.” Sitten hän iski silmää ja virnisti.

Draco ei voinut kuin tuijottaa. Potter vastasi tuijotukseen häpeilemättä niillä vihreillä silmillään.

”Selvä. Minä haen kalenterini”, Draco sanoi.



**



Loppu
« Viimeksi muokattu: 04.03.2008 23:13:41 kirjoittanut Proserpina »
- Minäkö siirtäisin kelloani, ei, en koskaan! Passepartout huudahti kiivaasti.
- Niin mutta se ei muutoin täsmää auringon kanssa.
- Sen pahempi auringolle, hyvä herra!

Taki

  • ***
  • Viestejä: 258
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #1 : 13.09.2007 17:50:12 »
Avasin topikin koska otsikko oli mielestäni niin outo ja hämäävä, joten ajattelin että tämän on pakko olla jotain tosi typerää tai tosi hyvää. Tämä oli jälkimmäistä, ehdottomasti : D

Tämä oli aivan mahtava! Vuoropuhelu oli todella onnistunutta, siitä pidin aivan erityisesti. Tämän yleisideakin on suorastaan nerokas, ja hahmot todellakin herkullisen IC, erityisesti Draco, joka tunnetusti tuppaa ficeissä muuttumaan milloin minkäkinlaiseksi OOC:n muodoksi. Tässä oli mahtavia ja keskeliäitä yksityiskohtia. Tuo puoluebaskeri erityisesti. Ja nimet, voi vitsi, ihailen aina sitä kun ihmiset keksivät uusia potternimiä ja -käsitteitä. Tässä oli molempia. Nimistä nyt esimerkkinä vaikka Kultainen sisulisko, varsin pottermaista, sopii kuvaan. Niin ja yksi varsin looginen oivallus oli se, ettei aurori saa kuulua mihinkään puolueeseen.

 Kaikki tämä vaalihässäkkä tuntui aidolta ja velhomaailmaan sopivalta, kivasti oli kerrottu vaalivalmisteluista ja kaiken maailman ehdokasesittelyistä. Ja muutaman puolueenkin olit kivasti tuonut esille.

 Koko ficci oli mahtava, mutta eniten pidin tuosta alkukappaleesta. Dracon ivailu tuolle myyjälle on vaan niin huvittavan ihanaa luettavaa : D Ja tuo kohta, jossa kerrotaan että Draco oikeasti nautti henkilökunnalle valittamisesta, oli mahtava. Myyjän myyntipuheet olivat myös tosi myyjämäisiä ja hyviä. Ja tämä kommentti myyjältä oli kyllä todellinen helmi kaikessa loogisuudessaan:
Lainaus
On aika todennäköistä, että jos baskerin antamat ehdokkaat muistuttavat teitä poliittisilta mielipiteiltään, he myös ajavat teidän asioitanne.”
Dracon ja Harryn keskusteut kautta ficin olivat mahtavia ja varsinkin Dracon sarkasmista tykkäsin kauheasti. Hänen suustaan pääsi montakin quottaamisen arvoista lausetta, mutta esimerkkinä pistän nyt vaikka nämä:
Lainaus
Minä en edes halua ajatella, keitä baskerit esittävät esimerkiksi Weasleyn klaanin jäsenille, sinusta nyt puhumattakaan. Politiikkaan tarvitaan päteviä ihmisiä.”
Lainaus
”Etkös sinä ole Weasleyn kanssa naimisissa, sitä paitsi?” Malfoy jatkoi. ”Luulisi rahan olevan tarpeen, jos saa myötäjäisiksi velkakuitteja.”
Mahtavia heittoja.

 Tässä oli hienoa kun asioita katsottiin Dracon pään sisältä juuri sillä tavalla dracomaisen puolueellisesti, eli siis kertojan ääni kuulosti Dracolta vaikkei tämä ollut edes ensimmäisessä persoonassa kirjoitettu. Harrynkin näkökulmasta kerrotut kohdat olivat hyviä ja harrymaisia, varsinkin nämä tälläiset pienet välihuomiot hymyilyttivät:
Lainaus
Ups. Se taisi olla tahditonta.

Kokonaisuudessaan ihanan kekseliäs ja persoonallinen ficci. Sinulla on hyvä mielikuvitus ja mukava kirjoitustyyli, tätä oli helppo lukea vaikka oli suht pitkäkin teksti, ihan sopivan pituinen oikeastaan.

Otsikkoa en tajua vieläkään, mutta eipä se mitään :'D Senhän ansiosta tämän luinkin.

Proserpina

  • ***
  • Viestejä: 56
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #2 : 15.09.2007 13:12:27 »
Oi, mä olen saanut kommentin!  ;D Kiitos, Taki, päivän piristyksestä! Kiva, että tykkäsit, ja varsinkin kiva että tykkäsit Dracosta. Hän kun usein tuppaa tosiaan olemaan aika OOC, olen iloinen, että sun mielestä tässä ficissä ei ollut niin.

Tuosta otsikosta mun pitikin laittaa jokin lisäselvitys, mutta unohdin. Eli tässä se tulee: Drakon on, kuten ehkä voi arvata, käärme (Draco) kreikaksi. Drakon politikon taas on muunnos Aristoteleen käsitteestä zoon politikon, joka tarkoittaa kirjaimellisesti poliittista eläintä. Käsitteellä Aristoteles viittasi siihen, että ihminen on poliittinen eläin ja ihmisellä on tarve osallistua politiikkaan elääkseen hyvää elämää. Ficin nimi siis on kreikkaa ja tarkoittaa poliittista Dracoa, ja ficci kuvaa mun käsitystä Dracon poliittisesta elämästä  ;)
« Viimeksi muokattu: 04.03.2008 23:14:53 kirjoittanut Proserpina »
- Minäkö siirtäisin kelloani, ei, en koskaan! Passepartout huudahti kiivaasti.
- Niin mutta se ei muutoin täsmää auringon kanssa.
- Sen pahempi auringolle, hyvä herra!

Celeporn

  • Vieras
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #3 : 16.09.2007 13:20:12 »
Jaahas, luinpas sitten pitkästä aikaa H/D:n. Kyseinen paritus ei yleensä pahemmin kiinnosta, mutta koska ficin nimi viittasi poliittiseen sisältöön, oli ihan pakko vilkaista. Velhomaailman politiikka on kiinnostanut minua jo jonkin aikaa, joten olin kovasti iloinen, kun joku oli kirjoittanut aiheesta jotain.

Olit kehittänyt kerrassaan mainioita puolueita! Hajoilin niiden nimille kerta toisensa jälkeen, erityisesti Kaljuunat Uusjakoon! oli suosikkini. Muutenkin kaikki tuollainen perus-vaali-huttu vetosi suunnattomasti, erityisesti ne baskerit, kun itse olen niitä ääliöitä, jotka ennen vaaleja vain täyttävät parit vaalikoneet ja äänestävät sitten niistä saatujen tulosten mukaan.
Kauppakohtaus oli mainio. Hieman kyllä ärsytti Dracon ja myyjän välinen huono argumentointi itsensä kaltaisista ehdokkaista ja omien asioiden ajamisesta, se tuntui... noh, vain äärettömän huonolta argumentoinnilta, jossa tarjottu perustelu kumotaan ensin ja sitten se kelpaakin. Draco vaikutti lähinnä idiootilta.
Muuten se känäily siinä oli loistavaa, Draco on kyllä juuri sellainen pikku-kusipää, joka nauttii asiakaspalvelijoiden kiusaamisesta ja nurkkaan ahdistamisesta. Myös Harryn mukaantulo oli toteutettu hyvin, ja pidin kovasti siitä maksu-kuviosta.

Monesti ficeissä hahmojen päätymiset yhdessä istuskeluun ovat hieman heppoisia, mutta tässä nuo tilanteet toimivat mielestäni hyvin. Myös dialogi oli varsin toimivaa, ja tykkäsin todella paljon mielipiteiden vaihdosta. Aluksi hieman kohottelin kulmiani noille oikeisto-vasemmisto-jutuille, mutta olin tyytyväinen siihen, mihin keskustelu siitä sitten lähti.

Magnus McKorruptus sai minut repeilemään hyvin tehokkaasti, pidin muutenkin ficin huumorista. Myös se baskereiden muuntelu toimi ideana erittäin hyvin, alkoi kyllä heti kaikki vaalikoneet epäilyttämään... Ehkä ensivaaleissa en enää luota niihin :)
Kaiken kaikkiaan oikein kiva teksti. Sopivan kevyttä viihdettä, jota luki mielellään. Kiitoksia tästä, tykkään näistä poliittisista vitseistä.

Proserpina

  • ***
  • Viestejä: 56
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #4 : 18.09.2007 17:37:36 »
Kiitti kovasti kommentistasi, Celeporn! Puolueiden nimiä oli tosi hauskaa keksiä, mukavaa että ne vetosivat. En ole ihan varma, mitä kohtaa tasan tarkkaan tarkoitit huonolla argumentoinnilla, mutta kiitos joka tapauksessa huomautuksesta. Kritiikki on aina tervetullutta. Hiukan mulla oli siinä kohtauksessa taka-ajatuksena, ettei Draco oikestaan ota myyjää kauhean vakavasti, vaan pyrkii lähinnä selvittämään, kuka ne baskerit on valmistanut päästäkseen käsiksi niitä säätelevään loitsuun. Mutta argumentoinnin oli toki tarkoitus olla silti tasokasta, pitänee ensi kerralla panostaa enemmän  ;)

Joo, mäkin olen juuri noita vaalikoneisiin luottavia ihmisiä, siitäpä se ajatus lähtikin. Mutta, oli tosi kiva kun viitsit kommentoida! Kiitos   :D
- Minäkö siirtäisin kelloani, ei, en koskaan! Passepartout huudahti kiivaasti.
- Niin mutta se ei muutoin täsmää auringon kanssa.
- Sen pahempi auringolle, hyvä herra!

Iibis

  • ***
  • Viestejä: 143
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #5 : 14.11.2007 18:10:09 »
Ficcipiiri täällä hei! Koska olen suunnattoman epäomaperäinen ja jumiutunut, saat kommentiksi tasan saman rimpsun mitä kirjoitin ficcipiirikeskusteluun.

Oi, olipa piristävä ja mielenkiintoisen erilainen ficci!

Eipä ole mitään sen suurempaa kritisoitavaa. Dialogi oli muutamia yksittäisiä kohtia lukuunottamatta oikein sujuvaa ja välillä jopa oikeasti hauskaa luettavaa. Ficin teema on uusi ja vähän käsitelty. Henkilöhahmot olivat toimivia. Näin lyhyenä ficci ei ehkä päässyt kukoistamaan täysillä - toisaalta taas on paljon parempi lopettaa ajoissa kun liian myöhään.

Ongelmia tuotti lähinnä faktapuoli (opiskelen alaa, joten siksi se pisti silmään ehkä tarpeettoman paljon). Britanniassa ei ole monipuoluejärjestelmää kuten Suomessa, eivätkä Britannian vaalit ole muutenkaan samanlaiset kuin Suomessa. Siksi minun oli hyvin vaikea kuvitella, että vaalihumu ja puolueet olisivat oikeasti Britannian velhomaailmassa sellaisia kuin ficissä kuvailtiin. Lisäksi ei ole olemassa tutkittua tietoa siitä, äänestävätkö ihmiset oikeasti niin kuin esimerkiksi vaalikoneet antavat tuloksiksi. Toisekseen, jos puoluegallupit menisivät täysin pieleen (mitä ne nykyaikana eivät käytännössä koskaan tee), järjestettäisiin asiasta taatusti lisätutkimuksia, ja Dracon juoni paljastuisi.
E: In the last chapter the hero finally realizes that he has loved the heroin, in this case that heroin being you, all along, and begs her to stay.
J: That's why it's called fiction.

Voldemort

  • Vieras
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #6 : 14.11.2007 20:33:57 »
Minä taas vähän vastustan edelliseen kommenttiin liittyen sitä, että velhomaailmassa vaalijärjestelmän pitäisi olla samanlainen kuin Britanniassa muutenkin, varsinkaan Voldemortin sodan jälkeen. Sota on erinomaista kriisiaikaa, joka voi johtaa muutoksiin ja voi olettaa, että tässä tapauksessa ne muutokset johtavat poliittisen järjestelmän uudistamiseen. Eikä sitä paitsi missään ole sanottu, että velhomaailman systeemi on alun perinkään ollut samanlainen kuin jästimaailman. Ehkä on otettu esimerkkiä muualta kuin Britanniasta, laajennettu kansainväliseen suuntaan. Mahdollisuuksia on monia. Eihän Suomessakaan vaalijärjestelmää uudistettaessa 1906 tyydytty vain siihen, mitä lähimain oli vaan uudistettiin kertaheitolla sellaiseksi, mitä ei muualla ollut.  Sitä paitsi minusta Iibiksen järkeily on muutenkin epälooginen, koska miksi ei voitaisi olettaa, että velhomaailmassa, jossa on muutenkin jotain sellaisia systeemejä kuin ajatuseula, ei muka voitaisi päästä vaalikoneen kanssa tarkkoihin tuloksiin, koska ihmiset uskovat niihin enemmän kuin mitä ihmiset uskovat vaalikoneisiin, jotka kuitenkin ovat vain tietokonelaskelmia? Tosin ehkä he eivät uskoisi niihin niin paljoa, mutta tarpeeksi paljon kuitenkin, että vaalivoitto saavutettaisiin. Ilmeisesti puolue ei saanut murskavoittoa, koska Draco oli huolellinen. Ja toisaalta vaikka ne lisätutkimukset olisi järjestetty, aito Malfoy olisi kieroillut itsensä ulos. 8)

Minä näen tämän ficin ihan toimivana ja loogisena kokonaisuutena. Mukavana muutenkin, koska Harry ja Draco ovat sopivasti omanlaisiaan ja sanailu tuntuu ficissä toimivalta. Tähän on saatu jopa luontevasti se homokeskustelu, jota edellisessä ficissä parjasin. Se tuli mukavasti esille ja ohitettiin mukavasti. Missään vaiheessa hahmot eivät menneet liian siirappisiksi ja oikeastaan mukavaa oli sekin, että ei päästy edes suudelmavaiheeseen. Vaalit oli vaihtelua teemojen kannalta.

Gwyneth

  • Vieras
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #7 : 15.11.2007 15:08:23 »
Oi että, tämä oli aivan mahtavaa luettavaa!  Tällainen huumori ja jästimaailmasta tutuilla ilmiöillä leikittely kolahtaa minuun ja luinkin fikin leveästi hymyillen alusta loppuun.  Vaalibaskeri oli nokkela idea ja sopi taikamaailmaan todella hienosti.  Erityisesti minua kuitenkin huvitti se, miten Draco manipuloi hienoisesti tuota vaalibaskereiden toimintaa ja ohjaili siten ihmisten äänestyspäätöksiä.  Jästimaailmassakin moni tuntuu luottavan vaalikoneisiin aika sokeasti ja olen monesti miettinyt, että ihan vaan sillä vaalikoneiden kysymyksenasettelulla ja kysymysten muotoilulla voisi periaatteessa olla vaikutusta siihen, millaisia tuloksia vaalikoneesta tulee...  Hyvä, Draco!  ^^  Ai niin, Magnus McKorruptusin nimi sai hihittelemään.

Nuo puolueiden nimet olivat tosiaan hauskoja - etenkin Velhomaailman Yhtenäisyyspuolue sai virnistelemään leveästi, se kun oli niin tyypillinen konservatiivisen oikeistopuolueen nimi. Näköjään oikeisto-vasemmisto -ajattelu on löytänyt taikamaailmaankin ja puolueiden nimet sen mukaiset niin oikealla kuin vasemmallakin.  Ja tietenkin Harry Potter äänestää vasemmistoa ja Hermione on laajentanut poliittista toimintaansa ihan puoluetasolle...  Loistavaa!

Harryn ja Dracon sanailu oli ihanaa luettavaa ja heidän sanailunsa sai monin paikoin naurahtelemaan ääneen.  Hahmot oli kivasti kuvattu - tuo fikin alun Dracon ja myyjäparan keskustelu oli aivan ihanaa luettavaa ja juuri sellaista pientä kiusantekoa, jota Dracolta voisi odottaakin.  Ja Harryn Ups. Se taisi olla tahditonta. hänen tokaistuaan, että VY:hyn kuului paljon entisiä kuolonsyöjiä oli myös ihana kohta.  Kaiken kaikkiaan tuo dialogi oli toimivaa ja todella hauskaa luettavaa.

Oikeasti, kiitos tästä fikistä, tämä oli aivan ihanaa luettavaa!  ^^

Carolynne

  • A proud Hufflepuff
  • ***
  • Viestejä: 1 341
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #8 : 19.11.2007 14:29:03 »
Korpinkynnen ficcipiiristä ilmestyin lukemaan ^^ Muuten minua oliskin aika vaikea saada H/D:n ääreen, vaikka olen kyllä yrittänyt viime aikoina laajentaa lukemista vähän joka suuntaan ja yritän koko ajan päästä eroon tätä paritusta kohtaan tuntemastani inhosta.

Kuten jo todettiin, oli erittäin mielenkiintoista lukea, miten olit saanut parin toimimaan ilman edes yhtään suudelmakohtausta. Hahmojen välillä oli koko ajan jännitettä ja minusta oli ihanaa kuvitella itse, mitä noilla tulevilla treffeillä tapahtuu. Oli piristävää lukea tällaistakin slashia, liian usein sitä tuntuu valitsevan tekstit ikärajan perusteella.

Hahmot tuntuivat kovin aidoilta, olisin varmaan osannut yhdistää oikeisiin henkilöihin, vaikka yhtään nimeä ei olisi mainittu. Harryn ja Dracon asenteet maailmaan tulivat hyvin esiin tämän politiikkataustan ansiosta, joka oli myös minusta tuore ja mielenkiintoinen aihepiiri. Tosielämässä en siitä paljoakaan tiedä, laiska olen näissä yhteiskunta-asioissa, mutta itsekin on tullut vaalikoneita täyteltyä ja siksi tuo baskeri-idea oli mukava. Tosin minulle tuntuu kyllä aina tulevan väärä ehdokas, sellainen, jota en missään tapauksessa edes harkitsisi äänestäväni ^^ Muutoin olen Voldemortin kanssa samaa mieltä, velhomaailmassa vaalikoneisiin uskotaan varmastikin enemmän kuin jästien parissa.

Minä en kyllä jatkuvasti repeillyt, tuli usein kohtia, joista selvästi huomasi, että ne oli tarkoitettu hauskoiksi ja monet niitä ovatkin sellaisiksi kehuneet. Itseeni huumori ei kuitenkaan yleisesti ottaen täysin iskenyt, joskin nauroin kyllä vedet silmissä seuraavalle kohdalle:

Lainaus
”Ja sitten hän kysyi minulta: ’olenko minä riskinottaja?’ Voitteko uskoa – Harry Potter?” Malfoy kysyi ympäröiviltä näkymättömiltä ihmisiltä. Harry punastui ja hämmensi teetään entistä raivokkaammin.

Myös se kohta alussa, jossa Harry maksaa Dracon ostoksen, viehätti minua jostain syystä syvästi ^^ Ja ai niin, otsikko on suorastaan hurmaava!

Kiitän tästä!
Carolynne
"Forever may only be twelve days."
"Then we'll take those twelve days, and we'll live twelve lifetimes."

Eruru

  • ***
  • Viestejä: 398
  • easy, breezy, beautiful
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #9 : 19.11.2007 18:07:21 »
Ficcipiirin kautta olen tullut.

Sallittu ikäraja epäilyttää minua aina, se tuntuu viestittävän, ettei ficissä tule tapahtumaan mitään lukemisen arvoista. Asiahan ei tietenkään näin ole oikeasti. Mukavan erilaista tosiaan, ficci voi jopa olla hyvä ilman lääppimistä! Vau.
Jättämäsi aukko juuri noista treffeistä oli juuri sopiva, ihan turhaa olisi ollut mennä se pilaamaan kirjoittamalla loistavaan ficciin jotain fluffymössöä. Näin voimme itse kukin kuvitella juuri mieleisemme tärskyt.
 Dialogit olivat parasta ficissä, varsinkin Dracon myyjien ahdistelu oli mielenkiintoista. Harryn ja Dracon keskustelut olivat ihania, niistä ei näkynyt romantiikka tai halu (paitsi ehkä Harrylla), vaan olivat mielestäni todella kivasti tehty. Kumpikin olivat oikein omia itsejään, vaikka Harryn uskoisi olevan Dracolle sentään hieman töykeämpi. Hieman enemmän olisin kaivannut poitsujen menneisyydestä, mitähän Dracokin on puuhaillut kaikki nämä vuodet?
Lainaus
”Olen niin paljon itsevarmempi nykyään.”
Tälle repesin, voin niin hyvin kuvitella Harryn sellainen jännä ilme naamallaan sanomassa tuon :D
Politiikasta en tajua yhtikäs mitään, oikeistot ja vasemmistot ovat pelkkää hepreaa korvilleni, siksi en sano tästä osasta tarinaa mitään. Baskerit olivat tosin hyvä idea, vaikka kuva Dracosta baskerissa saa aikaan minussa hilpeää kummastusta.

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #10 : 20.11.2007 09:33:14 »
Minäkin kerkesin vihdoin tänne saakka. Pidän tästä kovasti, minkä voi ehkä päätellä siitäkin, että halusin tämän piiriimme. Aihepiiri oli virkistävän erilainen ja sallittu ikäraja toimi erittäin hyvin, mikä oli piristävää sekin.

Jo alku pistää hykertelemään. Voin niin hyvin kuvitella, että Draco olisi niitä, jotka valittavat ja kinaavat kaupassa ties mistä nuppineulan pään väärästä väristä. Häntä on epäilemättä hemmoteltu, hän on tottunut saamaan tahtonsa läpi, ja onhan ennen kaikkea mukavaa saada joku tuntemaan olonsa kiusaantuneeksi ja kurjaksi. Harryn esiintulo oli sellainen kuin Harrylta saattoi odottaakin, hän haluaa selvittää tilanteen mahdollisimman nopeasti. Ja sekin sopii, että Draco ei halua tuntea olevansa velkaa.

Tässä oli aivan ihania nimiä, jotka sopivat kuin nenä päähän. Kultainen sisulisko, puolueiden nimet sekä Magnus McKorruptus, joista viimeinen sai oikeasti tyrskähtämään. Ilmiselvästi poliitikon nimi. ;D

En seuraa politiikkaa ja sen vuoksi aihepiiri oli hivenen hämärä. Lähinnä pitäisi kai joskus vaivautua selvittämään itselleni vasemmiston ja oikeiston eroavaisuudet, nyt ne ovat pelkkiä nimityksiä, jotka eivät varsinaisesti sano mitään. En myöskään tiedä yhtään, millainen systeemi Englannissa on, mutta ei sen mielestäni tarvitse olla samanlainen, kuten täällä on jo todettukin, onhan velhoilla niin paljon kaikenlaisia omia systeemejään. Ehkä minun pitäisi hankkia vaalibaskeri, jos se vain auttaisi yhtään. Kerrassaan hurmaava keksintö, ja oli jostain syystä hauskaa, että kyseessä oli nimen omaan baskeri eikä joku knalli tai vastaava.

Henkilöiden välille on saatu jännitettä siitä huolimatta, ettei tässä tosiaan päästy edes suudelmaan saakka. Lopun voi kuvitella, vaikka olisi tuosta ollut vielä herkullista jatkaakin. Tapa, jolla Harry painosti Dracon treffeille oli toimiva.

En osaa oikein enempiä sanoa, mutta pidin. Kiitoksia.

// Hups, melkein unohdin antaa pisteitä Harrysta, joka löytää itsensä joogaamalla. Ihanaa! Joskus olen miettinyt, että hänen elämänsä voi oikeasti tuntua tyhjältä Voldemortin kukistuttua, ja tässä oli yksi kiinnostava ajatus siitä, miten siitä pääse yli.
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


dally

  • Vieras
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #11 : 21.11.2007 21:59:12 »
Aivan loistavaa! Olen lukenut tämän jo joskus aikaisemmin ja naureskellut jo silloin, mutta nyt toisella lukukerralla kyllä viihdytti vielä enemmän. Pidin hirveästi sujuvasta kielestä, pienistä humoristisista heitoista välissä, joita ei tungettu tavallaan sellaiseksi pakonomaiseksi hauskuutukseksi vaan ihan oikeasti ovelia ja viihdyttäviä huomioita esimerkiksi dialogin ja hahmojen ajatusten yhteydessä!

Idea jo itsessään oli mielenkiintoinen ja kun esitystapa tässä oli mikä oli, niin ei sitä nyt voinut olla tämän ääressä viihtymättäkään. Arvostin myös huomattavasti sitä, että vaikka tämä on paritukseltaan mitä on, niin sitä paritusta ei hierota naamaan. Niin kuin jo aiemmin tuolla mainitsin, niin teksti oli täynnä pieniä hauskoja juttuja. Toimivan ja hilpeän dialogin ohella tekstiä piristi se, että oli oikeasti mietitty puolueiden nimiä ja kantoja. McKorruptus oli  nimenä minunkin mieleeni - hajosin kyllä.

Kokonaisuutena viihdyttävä, kielellisestikin nautittava kipale, joka ei kompastu omaan hauskuutensa tai kekseliäisyytensä.

Proserpina

  • ***
  • Viestejä: 56
Re: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #12 : 23.11.2007 18:10:07 »
Kiitos kaikille kommentoijille! Mainio idea nuo ficcipiirit  :D

Iibis: Kiitos kommentista! Mukavaa, että pidit. Täytyy kyllä myöntää, että en ole kummemmin perehtynyt Britannian vaalijärjestelmään, enkä ficciä kirjoittaessani ajatellut koko asiaa. Vaikka olenkin samaa mieltä Voldemortin kanssa, että taikamaailmassa systeemi voi olla erilainen kuin jästien parissa, olisin mahdollisesti kirjoittanut ficin eri lailla, jos olisin muistanut, että Britanniassa on noin yleensä eri systeemit kuin Suomessa. Vaalibaskerin vaikutuksesta vaaleihin sen sijaan en olisi luopunut, koska (hiukan ehkä Voldemortin tavoin) uskon, että kovin moni ihminen mielellään luovuttaa päätöksenteon muille jos voi. Ja onhan Tylypahkassakin kova tupahenki, joten velhot ja noidat varmaan tykkää, kun heitä jaottelee jokin taikaesine. Mutta joo, onhan se niinkin, että Dracon juoni olisi voinut paljastua. Ajattelin vain, että taikaministeriö häröilee taas ja ainoastaan Harry on valppaana sekasorron keskellä.

Voldemort: Kiitos myös sulle näin erikseenkin! Jep, vaalit ja politiikka yleensä on kiva aihe ficeissä munkin mielestäni, ja niitä saisi olla enemmänkin. Tuo homokeskustelu oli itse asiassa kaikkein vaikein kohta kirjoittaa, ja vaikka se onkin paljon parempi kuin aluksi (betat ovat ihania), ”luonteva” ei ole vieläkään se sana, joka mulle tulee siitä ekana mieleen. Mutta kivaa, että sun mielestä se toimii!

Gwyneth: Kiitti! Oi miten loistavaa, että sä tykkäsit tästä. Sä olit katsos ensimmäisiä ficcareita, jonka (politiikkapitoiset) tekstit saivat mut ihan todella arvostamaan fanfictionia, ja siksi olen tosi otettu, että mun ficci oli susta hyvä  :D  Ja tuosta vasemmisto vs. oikeisto -jutusta, mä en tiedä, kannatanko mä oikeastaan sitä ajatusta, että taikamaailmassa on suuri vasemmisto/oikeisto-jaottelu, mutta ajattelin, että ainakin Harryn näkökulmasta niin voisi näyttää olevan. Hän kun on kumminkin kasvanut jästimaailmassa. Ja olen samaa mieltä, että totta kai Harry kannattaa vasemmistoa  ;)

Carolynne: Kiitos! Mukavaa, että hahmot olivat sinusta onnistuneita ja että edes jotkut kohtaukset olivat hauskoja! H/D on kyllä mun mielestäni (yllättäen) hyvä paritus, mutta makuasioista ei kai auta kiistellä. Ja kiva myös että tykkäsit otsikosta, pohdin sitä jonkin aikaa.

Eruru: Kiitos! Joo, mä olen itse kanssa vähän sellainen, että jumitan lukemaan vain noita korkean ikärajan ficcejä vähän turhan usein. Mä tein tarkoituksella Harrysta niin ystävällismielisen, koska halusin tähän ficciin hipahtavan Harryn, mutta olen kyllä yleisesti ottaen samaa mieltä, että luultavammin Harry käyttäytyisi paljon töykeämmin tavatessaan Dracon pitkästä aikaa. Eikä hyvä tarkoituskaan tietenkään aina riitä kirjoittamisessa :roll:

Picca: Kiitti! Baskeri on kiva hattumalli, joten täytyihän se ottaa mukaan  ;)  Mustakin on mielenkiintoinen kysymys, että miten Harry-parka selviää Voldemortin listimisestä, hauskaa että joogailu oli sun mielestä kiinnostava vaihtoehto. Joo, ja kiva, että Harry oli susta harrymainen siinä kauppakohtauksessa.

dally: Kiitti! Erittäin kiva kuulla, että nappasi vielä toisellakin lukukerralla, ja että kieli oli sun mielestä hyvää. Yksityiskohtia oli tosiaan hyvin hauskaa miettiäkin, samoin kuin puolueiden nimiä ja sellaisia. Paritus tosiaan jäi vähän taka-alalle, mutta sellaista sattuu, ja kiva että se toimi sun mielestä.
- Minäkö siirtäisin kelloani, ei, en koskaan! Passepartout huudahti kiivaasti.
- Niin mutta se ei muutoin täsmää auringon kanssa.
- Sen pahempi auringolle, hyvä herra!

RoGues

  • ***
  • Viestejä: 30
Vs: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #13 : 20.03.2009 18:15:13 »
Todella todella hieno ja tahdikas ficci!

Tykästyin erityisesti Dracon puhetyyliin, ah niin elegantinen!
Harry taas oli tosi... iloinen :D tykkäsin siitäki.

Tämä menee tosi tahdikkaasti, siis ei hypi liikaa eikä kuitenkaa liian vähän.
Sujuvaa tekstiä on aina mukava  lukea ja huumorintaju on suuri plussa,
joten lisää tulemaan vain!  ;D

Rins

  • Tribuutti
  • ***
  • Viestejä: 1 920
  • Team Peeta
    • The pieces of my heart
Vs: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #14 : 31.03.2009 17:25:01 »
Joo, tosi hyvä fic. Ei H/D ficeissä aina tarvi olla mitään fluffyä, ja tää oli hyvä esimerkki siitä. Olit keksiny kivannimisiä puolueita, enkä ois uskonu et S.Y.L.K.Y muuttuis S.Y.L.K.P :ksi :D Tykkäsin :)



Joitakin unelmia ei ole tarkoitettu toteutuviksi.

Bannerin tehnyt Lady Dynamite

Proserpina

  • ***
  • Viestejä: 56
Vs: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #15 : 15.04.2009 17:04:27 »
Kiitos kommenteista, teinirinsessa ja RoGues!  En nyt keksi mitään muuta sanottavaa, mutta kiitos :)
- Minäkö siirtäisin kelloani, ei, en koskaan! Passepartout huudahti kiivaasti.
- Niin mutta se ei muutoin täsmää auringon kanssa.
- Sen pahempi auringolle, hyvä herra!

Luihuinen_89

  • Yksinäinen kulkuri
  • ***
  • Viestejä: 1 025
  • Käsi käsessä kuljemme yhdessä ohi esteiden!!
Vs: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #16 : 29.06.2010 12:48:38 »
Hahaa.. Harry on häijy.. se saa mitä haluaa, kunhan vaan Draco ymmärtää mitä se sankaripoika ajaa takaa ;)

olis kiva lukee tästä jonkunlaisen jatko-osan...

yks juttu mua kyllä vähän häiritsi, tuo otsikko... siin on kirjoitusvirhe, tai sit mä en vaan tajuu....

~L~
Kaikki muuttuu, minäkin vaikkei sitä aina uskoisikkaan.

Mun ficci kokoelma

Uusi Mcr G/F
Trust Me

Fírinne

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 231
Vs: Drakon politikon (sallittu, H/D, one-shot)
« Vastaus #17 : 03.03.2013 17:17:51 »
Tämä oli aivan mahtava! Meinasin tukehtua parin otteeseen, kun luin tätä ficciä! Esimerkiksi:
Lainaus
”Näyttää tulevan aurinkoinen päivä”, Malfoy totesi asiallisesti.
Tuo kohta meinasi minulle olla kohtalokas ja meinasin tukehtua ja lentää takaperin tuolilla! Ei tuollen saa ihmisiä naurattaa! :D Harmikun tällä ei ole lisää jatkoa!
-mara
You can run but you can’t hide
Time won’t help you
Cause karma has no deadline

Bring Me The Horizon - True Friends