Kirjoittaja Aihe: Avain [S, S/R]  (Luettu 2008 kertaa)

Melodie

  • ***
  • Viestejä: 1 355
  • Banneri @ Crysted
Avain [S, S/R]
« : 06.03.2008 02:09:52 »
Nimi: Avain
Kirjoittaja: Melodie
Paritus: Sirius/Regulus
Ikäraja: S (oikeasti en tiedä, mutta ei kai sitä voi olla liian varovainen)
Tyylilaji: Rakkautta-angstia; en minä tiedä
Varoitukset: insesti
Vastuuvapautus: Hahmojen omistusoikeus Rowlingin; leikin enkä saa tuottoa.
Tiivistelmä: Avain yhdistää. Erottaa.

Alkusanat: FanFic100, oma valinta ja avain::)


Avain


Sain avaimen.
”Se sopii huoneesi oveen”, äiti kertoi. Olin ymmälläni.

”Se sopii huoneeni oveen”, kerroin Siriukselle. Hän katseli minua naureskellen, näytti omaa avaintaan. Se riippui narussa hänen kaulassaan. Minäkin tahdoin sellaisen, ja hän syytti matkimisesta.

Ymmärsin, että avaimen tarkoitus oli lukita maailma ulkopuolelle. Sen sijaan en ymmärtänyt, miksi olisin halunnut sellaista.
Myöhemmin se muuttui oleelliseksi. Ensin koska tahdoin pitää asiat vain itselläni, sitten koska tahdoin pitää Siriuksen vain itselläni.

Meidän hetkemme olivat vain ohikiitäviä hyväilyjä. Luulen, että hän oli meistä se, joka kärsi enemmän: hyveellisen sydämensä vuoksi hän ei olisi sallinut itselleen luonnotonta rakkautta.
Mutta minä nukuin hänen vieressään mielelläni.

Kerran sai lainata hänen huoneensa avainta. Pidin sitä yön tallessa kaulassani kun hän oli  missä lie ulkona. Se oli kylmä.

Hän nauroi kun pyysin avainta hänen sydämeensä. Hän itki kun sanoin rakastavani häntä.

Jätin oman avaimeni hänelle ennen kuin lähdin.

// Sca lisäsi varoitukset
« Viimeksi muokattu: 27.05.2015 17:43:38 kirjoittanut Vanilje »

Sanskrit

  • ***
  • Viestejä: 79
  • tilulilulaa
Vs: Avain [K-13, S/R]
« Vastaus #1 : 07.03.2008 14:41:37 »
Hahaa, löysinpäs tämän heti tuoreeltaan, olen siitä iloinen. Tämä on sinänsä nopeasti luettu, mutta mielestäni monien muiden ficciesi tavoin se vaatii jonkinlaisen paluun pariinsa ainakin ajatustasolla, jos lukeminen uudelleen ei jostain syystä ole mahdollista. Toisella lukukerralla minäkin löysin tästä jonkun verran uutta.

Pidän siitä, että käytät tehokeinona toistoa, joskaan tämä ei ole ainoa ficcisi, jossa sitä esiintyy. Toisto on hauskaa ja oikein tehtynä tosi vaikuttavaa, minä lukijana nautin siitä paljon. Pitempiin teksteihin se ei mielestäni näin tiheään viljeltynä sopisi, mutta näin lyhyisiin kyllä. Myös veljesten vastakohtaistaminen on minusta hyvä.
Loppu on kiva, itse ainakin voisin mieltää sen tarkoittavan sekä konkreettista avainta että avainta vertauskuvana. Jees.

Typo:
Kerran sai lainata hänen huoneensa avainta. --> sain lainata, luultavasti

Kiitoksia tästä, ficcisi ovat herkullisia!

Herkkuoone

  • Vieras
Vs: Avain [K-13, S/R]
« Vastaus #2 : 12.07.2012 20:14:41 »
Uuu! Sirius/Regulusta! Siitä onkin jo pitkä tovi vierähtänyt, kun olen viimeksi tällä parituksella fikkiä lukenut. (: Mä oon aina ollut sitä mieltä, että Sirius kuuluu Remukselle, mutta näiden muutamien tällä parituksella lukemieni fikkien takia olen joutunut muuttamaan mieltäni hieman. Voi hyvinkin olla mahdollista, että Siriuksen ja Reguluksen välillä on ollut joskus muutakin kuin pelkkää veljeyttä. Sitten vasta myöhemmin on Remus tullut mukaan kuvioihin. : D

Tässä on tosi mukava idea, joka on toteutettu kivasti. Tykkäsin tuosta, että Regulus saa avaimen äidiltään ja sen tarkoituksena on lukita kaikki muu ulkopuolelle, mutta aluksi poika ei ymmärrä, että mihin hän sitä muka tarvitsee. Kuitenkin (ehkä aikuistuttuaan ja kasvettuaan hieman) Regulus tajuaa avaimen merkityksen: rakkautensa Siriukseen, jota ei tahdo jakaa kenenkään kanssa. Toinen juttu, mihin tykästyin, oli tuo, että Sirius, suvun musta (tai valkoinen) lammas, kärsi heidän suhteestaan enemmän, hyveellisen sydämensä vuoksi; ehkäpä Regulus on jo tuossa vaiheessa hairahtanut pimeyden poluille, kun sanoo noin?

Lainaus
Kerran sai lainata hänen huoneensa avainta. Pidin sitä yön tallessa kaulassani, kun hän oli  missä lie ulkona. Se oli kylmä.

Hän nauroi, kun pyysin avainta hänen sydämeensä. Hän itki, kun sanoin rakastavani häntä.

Jätin oman avaimeni hänelle ennen kuin lähdin.
Tykkäsin tästä lopetuksesta tosi paljon ja se nousikin lempikohdakseni. Pidän paljon tuosta avain-jutusta, koska sen voi ajatella joko konkreettisesti, oikeana, näkyvänä avaimena tai erittäin upeasti keksittynä vertauskuvana jollekin suuremmalle kokonaisuudelle. Samaisesta kohdasta löytyvät myös tekstin ainoat virheet, eli nuo kolme pilkkua, jotka puuttuvat kun-sanojen edestä, sekä sai -> sain, jonka Sanskrit ehtikin jo mainita. : )

Viimeinen lause on todella mielenkiintoinen, koska siinä ei kerrota, mihin Regulus oikein lähtee, mutta minä itse ainakin mielsin sen heti niin, että Regulus lähtee tuhoamaan hirnyrkkiä, koska jättää oman avaimensa Siriukselle ja kertoo rakastavansa tätä. Auki jätetty lopetus on siis todella toimiva, koska sen luettuaan lukija jää pähkäilemään asioita ja minusta on hienoa, ettei tekstissä kerrota aivan kaikkea, jotta tuo pieni mahdollisuus omaan pohdintaan säilyy. :)

Kokonaisuutena tämä oli oikein mielenkiintoinen teksti, joten kiitokset tästä! (:
~Herkku.