Kirjoittaja Aihe: Noidankieli, noidanmieli | femme, K-11  (Luettu 2274 kertaa)

hedge14

  • Tähtikavaltaja
  • ***
  • Viestejä: 386
Noidankieli, noidanmieli | femme, K-11
« : 27.07.2012 19:11:51 »
Nimi: Noidankieli, noidanmieli
Kirjoittaja: hedge14
Ikäraja: K-11
Genre: femme, romance
Summary: "Noita loihtii lemmen ja liekin, nauraa suloisesti."
A/N: Eka yritykseni femmen suhteen. Albumihaastetta varten kirjoitettu ficlet. Kappaleena Blackmore's Night - Cartouche.

-Noidankieli, noidanmieli-

Yläkerran ullakkoasunnossa asuu noita. Mustalainen, vai miksi heitä saakaan kutsua. Nainen ei ole pukeutunut perinteiseen mekkoon. Ei, vaan hän näyttää enemmän Disneyn Esmeraldalta pitkän suoran hameensa ja kultaisten korujensa kanssa. Hänen silmänsä eivät ole vihreät, vaan syvän tummanruskeat. Käytävässä kurkistin hupparini alta hänen silmiinsä ujosti. Ne loistivat. Minä ohitin hänet nopeasti, ja hätäisesti kiiruhdin alas portaita.

Kuinka niin nopeasti voi ihastua?

Hänen asunnostaan leijailee yrttien tuoksu minun ikkunaani. Kuulen, kun ovi kolahtaa. Hän on saanut taas uuden asiakkaan. Hänellä on niitä paljon, ja joskus mietin, tulevatko he todella etsimään tulevaisuuttaan, vai tahtovatko he vain koskettaa katsellaan noidan tummia, paksuja kiharoita.

Minä voisin koskettaa.

Hän johdattaa minut metsään. Se nousee uhmaillen kohti pilvistä taivasta ja houkuttelee meidät pois polulta oksien ja kaatuneiden puiden sekaan. Noita laulaa ja vetää minun kaatuvaa hahmoani läpi rosoisen maaston. Oksat raapivat, mutta yksikään niistä ei tohdi satuttaa häntä.

Saavumme kedolle, jonka kukat ovat jo menettäneet loistonsa tuulen vaatimana ilmaan. Hän ei vieläkään päästä kädestäni, ja uskallan miettiä, miltä ikuisuus noidan kanssa tuntuisi. Hänen kymmenessä sormessaan on seitsemän sormusta, ja jos minä voisin, tahtoisin lisätä vielä yhden. Hän kaataa minut maahan, välittämättä siitä sattuisiko minuun. Ei satu.

Me makaamme lähellä toisiamme, ja minä haistan hänestä yläkerrassa kasvavien yrttien tuoksun. Hän heittäytyy hellästi päälleni, ja hänen hiuksensa takertuvat villeinä omiini. En uskalla painaa mieleeni käsilläni hänen kehonsa muotoja, joten näpertelen hänen helmistä kaulakoruansa. Helmet ovat pienet ja arat sormieni välissä. Hän on vahva ja leikkisä, kun hän painautuu vasten minua ja suutelee.

Hän maistaa minua.

Menemme kotiin, hänen asuntoonsa. Saan väistellä lattialle huolimattomasti heitettyjä koruja ja lukuisia tyynyjä, jotka koristavat huonetta. Punaiset satiiniverhot on vedetty hänen ikkunoidensa eteen ja huone on hämärän vanki. Hengitän hänen ilmaansa ja katselen hänen tomuisia kirjojaan. Opettaisiko hän minulle magiaa?

Kristallipallo ja tarot-kortit on jätetty pöydälle. Rakastavaiset pilkottavat vähän narrin alta.

Hänen makuuhuoneensa on verhottu niin moneen kangastyyppiin, että menen heti laskuissani sekaisin. Hän ei välitä niistä, vaan johdattaa minut pehmeään sänkyyn rakastajan ottein. Minä saan maistaa häntä.

Noita loihtii lemmen ja liekin, nauraa suloisesti. Hänen kehonsa lämmittää minua enemmän kuin aurinko. Pidän hänen hiuksistaan kiinni ja vedän hänet lähemmäksi jaloillani.

Hän on raukea yön jälkeen.

Lähden portaita pitkin omaan asuntooni, ennen kuin aamu nousee kattojen ylle. Olen häikäistynyt hänen kauneudestaan ja kompuroin matkani alas. Otan puisesta kaiteesta tukea ja olen niin onnellinen, että voisin laulaa.

Minä laulan.

Herään päiväunestani. Noita katoaa ja vie onnen mukanaan. Näen hänet seuraavana päivänä käytävässä ja yritän saada fantasiastani kiinni. Kerään rohkeuteni ja viimein puhun hänelle:

”Pidätkö työstäsi?”

Noita katsoo minuun. Hän hymyilee vähän ja sytyttää tupakan, vaikka käytävässä ei saisi edes polttaa. Savu leijuu ylöspäin ja yrtit peittävät tupakan hajun.

”Humpuukia se on.” hän kähisee maailman kuluttamalla äänellään. ”Mutta se tuo ruoan pöytään.”

Ihastukseni ei laimene, rakkauteni ei vaimene. Se kasvaa vieläkin, ja tahdon yhä tarttua häneen ja viedä mukanani seikkailuun. Jonnekin hyvin kauas tästä paikasta, jonnekin missä kukaan muu ei ymmärrä kieltämme. Voi mustalaista, voi noitaa.

Hän povaa minulle tulevaisuuteni, ilmaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2015 15:38:49 kirjoittanut Pyry »
Sit back, no song is written, It’s nothing you thought of Yourself
It’s just a ghost, came unbidden
To this house

Kharon

  • coolein rotta
  • ***
  • Viestejä: 355
  • papa has dough
Vs: Noidankieli, noidanmieli | femme, K-13
« Vastaus #1 : 30.07.2012 01:39:12 »
Oi että. Tätä on nyt hirveän vaikea kommentoida, mutta koetan! Ihastuin sun kerrontatyyliin ja sun hahmoihin ja koko tähän tarinaan. Hienon tunnelman olet luonut, kiihkeän ja nimenomaan elävän. Taikuutta oli tässä pieninä ripauksina siellä ja täällä, se oli toimiva järjestely.

Sun kerronnasta tulee jotenkin kauhean... itsevarma olo, tai että teksti on jatkuvasti varmaa ja vakuuttavaa (vitsi tuli iha Jorma Uotinen -olo, ja miksköhän taas jaoin tämän tuntemuksen), siinä ei ole heikkoja kohtia. Käytät aivan ihania sanoja, jotka tukevat kerrontaa ja tuovat sellaista eläväisyyttä. Sun ei tarvitse kirjoittaa kauheita rimpsuvirkkeitä tehdäksesi lukijaan vaikutusta. Tykkään sun tyylistä ihan tajuttomasti. Voisin kyllä lainata koko tekstin mutta nämä kohdat iskivät etenkin:

Lainaus
Kristallipallo ja tarot-kortit on jätetty pöydälle. Rakastavaiset pilkottavat vähän narrin alta.

Hahaa, oi. <3 En tiiä ootko tarot-kortteihin perehtynyt mutta narrista tuli mulle mieleen noita? : D Kiva yksityiskohta kumminkin.

Lainaus
Ihastukseni ei laimene, rakkauteni ei vaimene.

Ihana, tuo riimittely on kaunis ja nerokas.

Kiitos tästä hienosta tekstistä! Ai niin ja viimeisenä muttei vähäisimpänä, otsikko oli aivan mainio. ;>
Ja sori jos on hirveesti ajatusvirheitä, on niin pirun myöhä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2012 01:41:34 kirjoittanut iitta »
“Viini on suloista, mutta suloisempaa on ihmisveri.”

Otuksia.

hedge14

  • Tähtikavaltaja
  • ***
  • Viestejä: 386
Vs: Noidankieli, noidanmieli | femme, K-13
« Vastaus #2 : 30.07.2012 18:59:44 »
Kiitos kommentista iitta!

Hyvä, jos lyhyet lauseet riittivät vakuuttamaan. Itse pidän tyylistäni (no, kuka ei omaa tyyliään rakastaisi?) ja on kiva, jos se onnistui luomaan tunnelmaa sinullekin.

En oikein löytänyt kunnollista tietoa narrin merkityksestä suomeksi. Wikipedia sanoo jotakuinkin; "pyhä hulluus, mystinen viisaus ja hullu viisaus". Jos narrilla on kädessä kukka, hän arvostaa kauneutta. Aika sopiva ennustajalle, eikö olekin?  Tarinassa minulla on myös kortille toinen symboliikka; narri (the Fool) edustaa unen katoavaisuutta. Uni pitää unelmoijaansa, tarinan päähenkilöä "narrinaan". Kaikki mitä hän näkee, on valhetta.

P.S Ei sinun kommenttisi ollut sekava ollenkaan. :)
Sit back, no song is written, It’s nothing you thought of Yourself
It’s just a ghost, came unbidden
To this house

Canis

  • Kyyninen kynäilijä
  • ***
  • Viestejä: 137
  • Hieman kypsemmän ikäinen ficcaaja...
Vs: Noidankieli, noidanmieli | femme, K-13
« Vastaus #3 : 21.09.2014 12:45:11 »
Kommenttikampanjasta hyvää päivää! :)

Tämä on todellakin ihanasti kirjoitettu pieni tarina. Yrtit voi suorastaan haistaa omassa nenässä ja sieluni silmin kävin katselemassa tuota hämärää, tyynyillä sisustettua huonetta. Pidin myös salaperäisestä, symbolisesta kuvailustasi. Ja siitä, että ainakin minun mielestäni jää ihan lukijan oman mielikuvituksen varaan, oliko kyseessä pelkkä uni, vai tapahtuiko jotakin ihan oikeastikin. Noitien kanssa ei koskaan voi olla varma ;)

Tämän tarinan lukemisesta jäi seesteinen olo. Kuvailu oli todella kaunista (ai miten niin alan toistaa itseäni?), ja nuo muutamat vähän aiheen viereen menevät sivulauseet olivat hauskoja. En löydä tarinastasi aihetta kritiikille, eikä sitä aina tarvitse löytääkään, vai mitä? ;)
Jos mun tuttuni tulisi, hälle kättä käppäjäisin, vaikk' ois käärme kämmenpäässä, hälle suuta suikkajaisin, vaikk' ois suu suen veressä, vielä vierehen viruisin, vaikk' ois vierus verta täynnä.

Canisin cirjoitucset

Tuhisija

  • Vieras
Vs: Noidankieli, noidanmieli | femme, K-13
« Vastaus #4 : 25.09.2014 01:29:41 »
Tykkäsin tästä tosi paljon!

Munkin mielestä tätä lukiessa pystyi ihan selvästi näkemään noidan asunnon, hämärän huoneen ja korut, tyynyt ja kirjat. Ja tätä lukiessa pääsin helposti tekstin tunnelmaan enkä jäänyt sen ulkopuolelle ihmettelemään (olen nyt vähän huono pukemaan sanoiksi, mitä tarkoitan, mutta...). Muhun myös iski erityisesti tuo:

Lainaus
Kristallipallo ja tarot-kortit on jätetty pöydälle. Rakastavaiset pilkottavat vähän narrin alta.
Jotenkin tykkäsin tästä kohdasta paljon. Ja tykkään vielä enemmän, kun luin tuosta symboliikasta narrin kortille.

En nyt osaa sen enempää sanoa. Kuvailu oli munkin mielestä kaunista, ja tykkäsin tosi paljon. Kiitos :)

hedge14

  • Tähtikavaltaja
  • ***
  • Viestejä: 386
Vs: Noidankieli, noidanmieli | femme, K-13
« Vastaus #5 : 26.09.2014 14:14:33 »
Hei Canis ja kiitos kommentista!
Minusta on mukavaa, että tunnelma tulee lähelle lukijaa. Kommentisi siis ilahdutti minua. Ja tosiaan, on kiva saada kritiikkiä, mutta myös yhtä kivaa (kivempaa, :D) saada pelkkiä kehuja.

Hei myös Tuhisija ja kiitos sinullekin! Kuten sanoin, on minulle tunnelma se tärkin osa tekstiä. En edes osaa kirjoittaa juonta, joten on tosi tärkeää, että tunnelma on onnistunut. Ja hyvä siis, jos sinusta tuntui siltä.  :)
Sit back, no song is written, It’s nothing you thought of Yourself
It’s just a ghost, came unbidden
To this house

haryu

  • pRINsessa
  • ***
  • Viestejä: 2 219
  • the gay ships are the yay ships
Vs: Noidankieli, noidanmieli | femme, K-13
« Vastaus #6 : 26.09.2014 18:11:52 »
Hehei vautsi, ihan käsittämättömän upea!!
 Tykkäsin paljon noista lyhyistä lauseista ja siitä, että kerronta oli hieman etäistä :) amh, ihanaa kerta kaikkiaan.

-ways
Myrsky vesilasissa, etten jopa sanoisi. -Biitti