Kirjoittaja Aihe: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia  (Luettu 2180 kertaa)

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« : 04.06.2012 11:33:07 »
Tekstin nimi: Fitzwilliam
Kirjoittaja: RoastedGarlic
Ikäraja: K11 (lieviä viittauksia alkoholiin ja kuviteltuun seksiin)
Genre: kuumeinen draamatragedia, one-shot
Fandom/Disclaimer: Originaali. Tämä teos on fiktiivinen. Kaikki yhteydet todellisiin henkilöihin tai tapahtumiin eivät ole mielikuvituksen tuotetta.
Yhteenveto: Ei hän minulle ollut erityinen, ei hän minulle ollut Fitzwilliam Darcy, enkä minä ollut hänelle Elizabeth.
A/N: Tunti sitten räpellysfabossa tapahtui haaste one-shotin kirjoittamiseen. Ainoa ohje oli: Yrittäkää sisällyttää ficiin lause(en osa) "ja yhtäkkiä kaikki oli kirkasta hänelle." No vaihdoin hänet minuun koska kertoja on minäkertoja. Mun piti kirjoittaa ficci mutta tästä tulikin originaali. Ja minä sanon tätä tragediaksi koska kuumehöyryinen kertoja on vakuuttunut siitä että kohtaa maailman suurimman tragedian. Rakastaisin kommentteja.



Fitzwilliam


Sinä iltana minulla oli kuumetta. Oli kylmä, kamalan kylmä, vaikka ravintolan terassilla oli vihreitä huopia, ja ensimmäistä kertaa koskaan minä en jaksanut syödä annostani loppuun. Se oli hampurilainen. Merituuli ei puhaltanut vaikka meri oli aivan vieressä. Olin polttanut olkapäästäni pienen kaistaleen, se kai jäi rasvaamatta, ja minä olin riisuutunut alusvaatteisilleni koska eihän minulla uimapukua ollut, ja minä olin kontannut ympäri rantaa, tehnyt hiekkalinnan, miettinyt katsooko hän katsooko hän. Hiuksissani oli yhä se nuttura, jonka olin aamulla kietonut, se nuttura joka oli kerännyt hiekkaa ja merilevää kun sukelsin veteen joka oli pinnalta lämmintä ja pohjalta kylmää.

Olkapää joka tuoksui hyvältä. Käsi minun vyötärölläni vaikka eihän se mitään tarkoittanut, se oli ystävyysmielistä, sama käsi hipoi milloin kenenkin tukkaa (ja minä purin huuleni verille kun yritin olla ajattelematta miltä se käsi tuntuisi matkalla ylös reittä).

Nojasin käsiini ja tuijotin jäätelöä jota en varsinkaan olisi jaksanut, lopulta sen söi ystäväni jolla oli letitetty parta. Tyttö ilmestyi tyhjästä, tai jos nyt ei tyhjästä niin vasemmalta, hänellä oli pitkät hiukset emmekä tienneet mitä kieltä hän puhui mutta ymmärsimme ketä hän etsi. Tyttö oli hurjan kaunis aivan täydellisen kaunis, huuruinen pääni meni melkein oikosulkuun.

Ja tyttö löysi mitä etsi, hänet nimittäin, eivätkä minua enää hämänneet puheet siitä että se oli ohi ja entistä, koska minä näin kyllä miten hän katsoi tuota tyttöä, katsoi tavalla jolla minua ei kukaan koskaan ollut katsonut. Niissä silmissä oli tragedia, koska mitä ikinä heillä olikaan ollut, oli heille ohi, oli maailman silmissä ohi, korjaamattomasti menetettyä – mutta hänelle, niin, hänelle se ei ollut ohi pienimmissäkään määrin.

Ja yhtäkkiä kaikki oli kirkasta minulle kaiken sen kuumesumun läpi. Ei hän minulle ollut erityinen, ei hän minulle ollut Fitzwilliam Darcy, enkä minä ollut hänelle Elizabeth. Tämä ei ollut minun tarinani. Ei minun tragediani. En ollut päähenkilö, olin kaikkitietävä kertoja, ja kun kuume ja kylmyys ja pääkipu toivat kyyneleet, olin jo taksissa matkalla pois ja näin selvemmin kuin koskaan, kun näin sen minkä todeksi uskoin.

Kun ystävä sanoi, sinä olet sairastunut pitäisikö sinun mennä nukkumaan, minä vastasin, minulla on ollut selväjärkisyyden hetki ja ei minä en aio nukkua nyt. Sanoin sen silmät kuumetta kiiluen ja ehkä säikytin heitä kaikkia.

Yöllä sinä olit humalassa, tulit viereen siihen missä minä nojasin seinään etten pyörtyisi. Sormesi kämmeneni ympärillä, ja minä sanoin voi Fitzwilliam koska minä ihan todella olin suruissani puolestasi nyt kun olin ulkopuolella, nyt kun olin irti.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012 02:17:27 kirjoittanut RoastedGarlic »
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

luka

  • ***
  • Viestejä: 140
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #1 : 05.06.2012 00:21:32 »
Ihana, ihanan tunnelmallinen. Tämän kuvailu on niin hienoa, että näin sieluni silmin tuon paikan ja tunnelman. Minäkertoja on jollain tavalla mahtavasti oman päänsä sisällä, hieman tilanteen ulkopuolella, vaikka onkin fyysisesti läsnä.

Kerronta on juuri sopivan houruilevaa, vaikuttamatta silti esim känniseltä :D Kuume on ihanan luonnollinen asia, kertoja on surullisenkauniin kipeä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Tästä tuli sellanen uninen olo, en osaa paremmin selittää!

Kiitos lukukokemuksesta! :)

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #2 : 05.06.2012 01:59:47 »
luka, Oi suurkiitos kauniista kommentista, minusta on ihan totta ihanaa että pidit tästä. Ja olen otettu siitä että kertojanääni ja kertoja ylipäätään olivat mieleen, näissä kun se tuppaa tulemaan aika omalle iholle ja niin, kehutkin tulee hirveän henkilökohtaiselle tasolle sitten. Hii :)
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Heinis

  • ***
  • Viestejä: 401
  • soulmates never die
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #3 : 05.06.2012 16:11:14 »
Tykkäsin tästä. Tässä oli ihana tunnelma ja tuo kaikkitietävä kertoja -oivallus oli hieno. Menin välillä sekaisin siinä, oliko kertoja mies vai nainen ja oliko Fitzwilliam mies vai nainen mutta ilmeisesti kertoja oli nainen ja tuo toinen oli mies. Herra Darcy, aaw. Eikun mitä. Tästä tulee jotenkin mieleen joku Kotiopettajattaren romaani tai Humiseva harju, en tiedä miksi, mutta se on positiivinen asia. Vähän tätä olisi voinut hidastaa tuolla lopussa, aika yhtäkkiä kertoja olikin irti ja niin.

Anteeksi, saat nyt kamalan köyhän kommentin koska väsyttää enkä jaksa ajatella (ja ehkä mäkin olen kohta kuumeessa kun kuljen liian vähissä vaatteissa tuolla). Halusin vain ilmoittaa että luin tämän, tykkäsin tästä.
Can't you see what you've done to my heart
and soul?

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #4 : 05.06.2012 18:45:03 »
Heinis: Oi! Mukava kuulla että luit tämän ja pidit tästä! Kommenttisi on oikein mainio, ei mitenkään köyhä hei.
Tosiaan kertoja on nainen ja Fitzwilliam mies, ja ainakin mun on vaikea tästä muulla tavalla tulkita, vaikka mitäpä väliä toisaalta tuollaisilla on. Pidän kirja-assosiaatioistasi. Tuosta hidastamisesta - no, ei mulla ole siihen mitään puolustusta, se on vaan kuumeisen realismia että oivallukset on aika nopeita ja harhojen selkeyttämiä. Tai jotain. Ehkä tosiaan lukijaystävällistä olisi hidastella, mutta tähtäsin tietynlaiseen totuudenmukaisuuteen joten, no, kävi näin.
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

nauha

  • ***
  • Viestejä: 339
  • Sunnuntaiteuras
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #5 : 09.06.2012 01:25:32 »
En osaa kommentoida mitään ilman pakollisia alkuhöpinöitä, olen tosi pahoillani.
Pakko vain sanoa, että huomasin tämän listauksestasi jo ennen kuin ehdit sitä minulle tuolla Hölläilypuolella mainostaa ja lukaisinkin jo eilen illalla itseasiassa ensimmäisen kerran. Ja sitten uudelleen tänään aamulla ja nyt vielä kerran.
Yo-juhlani vol 2 tappavat minut, mutta halusin silti löytää aikaa tämän kommentoimiseen ja kun pää on täynnä servettejä ja muuta mukavaa, on  otettava vähän aikaa tekstin käsittelemiseen.

Hyvänä puolena huomaat varmaankin jo sen, että olen jaksanut lukea tämän näin lyhyellä aikavälillä 3 kertaa.
Enkä tietenkään löytänyt virheitä. Enkä edes mitään pientä, mitä itse viilailisin.
Yhdestä kohtaa puuttui piste, mutten uskalla mennä sanomaan onko se virhe vai vain jotain, mitä olet päättänyt tehdä. Tuossa nyt kuitenkin tuo kohta.
Lainaus
Merituuli ei puhaltanut vaikka meri oli aivan vieressä Olin polttanut olkapäästäni pienen kaistaleen
Itse pitäisin siitä enemmän pisteellä ihan painotuksenkin vuoksi, mutta koska olen huomannut, että nautit teksteissäsi kieliopin venyttämisestä (josta itsekin pidän kyllä kovasti, kunhan se tehdään kuten itse haluan ;D) en uskalla tuota virheeksi väittää. Tämähän on muutenkin keiliopillisesti aika laveaa kirjallisuutta. Juuri sellaista, jollaisesta pidän. Virkkeesi ovat usein pitkiä ja lauseet erotetaan vain pilkulla, kun joku muu suosisi pisteitä. Toisaalta joissain kohdissa käytät pisteitä, kun pilkutkin olisivat mahdollista. Toimii minulle.

Lainaus
sama käsi hipoi milloin kenenkin tukkaa (ja minä purin huuleni verille kun yritin olla ajattelematta miltä se käsi tuntuisi matkalla ylös reittä).
Pidin tuosta paljon. Aluksi ajattelin, että se soisi kauniimmin, jos viimeinen sana olisi reittäni, mutta nyt olen ehkä jo muuttanut mieleni. Pidän siitä noin ja onhan merkityskin näin hieman erilainen ja avoimempi.

Toinen kohta jonka haluaisin tähän quotettaa, on oikeastaan koko tuo loppu siitä lähtien, kun kaikki on selvää. Kun kertoja ei olekaan päähenkilö.
Nuo viimeiset virkkeet ovat mielestäni todella osuvia, vaikka oikeastaan voisin lainata tähän kommenttiini hyvin paljon kohtia ja pian koko kommentti olisi pelkkää lainausten sekamelskaa. Näin lyhyestä tekstistä kuin tämä olisi typerää lainata niin paljon, kuin voisin mielelläni tehdä. Siksi lainaankin vain tämän, vaikken tiedä onko se edes suosikkini noista muutamasta viimeisestä kappaleesta.

Lainaus
Kun ystävä sanoi, sinä olet sairastunut pitäisikö sinun mennä nukkumaan, minä vastasin, minulla on ollut selväjärkisyyden hetki ja ei minä en aio nukkua nyt. Sanoin sen silmät kuumetta kiiluen ja ehkä säikytin heitä kaikkia.

Selväjärkisyyden hetki, se kuulostaa tässä todella hyvältä. Vaikka todellisuudessa itse ainakin tunnen usein pientä epätoivoa, kun asiat selkeytyvät päässäni liiaksi.
Jotenkin olet rakentanut tuon lyhyen vuoropuhelin todella kivasti. Lainausmerkkejä tai muuta soopaa ei edes tarvita ja kaikki vain soljuu kuten pitääkin.

Hassua, miten hän onkin lopussa sinä.
Oikeastaan se toimii, kun jaksaa lukea tarpeeksi tarkasti. Onhan selväjärkisyys kuitenkin muuttanut kertojan suhtautumista asioihin, eikä hän ehkä voikaan enää olla hän.
 Ensimmäisellä kerralla hämmennyin tuosta ja kävin tekstin aiemman osan läpi, miettien kuka on Sinä. Sitten luin loppuun asti ja ymmärsin. Aina sitä tulee hätiköityä ennen, kuin ajattelee ja selvittelee loppuun asti.
Viimeisen kappaleen ensimmäinen lause on jotenkin todella elämänmakuinen. Yön humala ja pyörtymisen mahdollisuus, olotila on ehkä melko samanlainen, aiheuttajasta huolimatta. Viimeistään tuo kohta tuo nämä tärkeimmät hahmot oikein lähelle, vaikka kertoja sanookin irtautuneensa. Noin kipeä hetki on kipeä aina. Haluaisin osata selittää, mitä tuosta tarkalleen ajattelen, miten sen ymmärrän ja millaiseksi kuvittelen tunteen, mutten jotenkin osaa tai pysty siihen nyt. Ehkä tulen kertomaan sen myöhemmin, jos keksin sanat.

Harmittamaan jäi, etten ole lukenut Ylpeyttä ja Ennakkoluuloa, koska nautin suuresti intertekstuaalisista viittauksista ja siitä, mitä ne tuovat teksteihin. Vaikka tottakai tiedän suunnilleen, mikä on tämä Mr. Darcy/Elizabeth-kuvio, olisi paljon maukkaampaa tietää enemmän.
Ehkä saan tästä vielä jonain päivänä hyvän syyn tarttua viimein kyseiseen teokseenkin. Heti kun saan Vadelmavenepakolaisen ja kaikki muut pöydilläni ja hyllyssäni odottavat kirjat luettua...

En taida tosiaan osata sanoa mitään lyhyesti.
Oli kuitenkin ilo päästä hieman kommentoimaan tätäkin, vaikka olenkin kuolettavan väsynyt ja huominen juhliminen tuntuu jo nyt huonolta idealta ja nukkuminen iltapäivään paremmalta.
Pelkäsin, etten tule ollenkaan, jos en tule nyt. Olen huono kommentoimaan jälkeenpäin.
Tämä oli maukasta sinulta ja osittain edusti tosiaan sitä tyyliä, johon alunperin ihastuin. Vaikka olenkin oppinut muiden tekstiesi kautta arvostamaan myös esimerkiksi pwp:tä ja vähän sitä huumoriakin, on aina mukava palata tähän pehmeämpään ja elämänmakuisempaan sarjaankin.
Kiitos taas ja toivottavasti pidät lupaukseksi kirjoittaa kesän aikana lisää. Saatan ehkä vähän tökkiäkin, jos oikein innostun.

- Nau
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #6 : 09.06.2012 02:43:56 »
Nau: Oikeasti, et usko miten hämmentynyt ja onnellinen olen siitä että mulla on vakilukija. Mahtavaa. Arvostan ihan suunnattomasti sitä että jaksat kommentoida ja lukea mun tekstejä uudelleen ja uudelleen, se on ihan älyttömän iso kunnianosoitus mulle.

Toi pisteen puuttuminen on ihan vaan typo (aika antiklimaattista!) kun siirtelin noita lauseita vähän paikasta toiseen, kiitos että bongasit sen!

Anteeksi, mun on todella vaikea kommentoida mitään mun juonellisia tai kielellisiä ratkaisuja, kun teksti jollakin tasolla on todellisuuspohjainen ja sitä kautta moni ratkaisu ei ole tekstin kannalta itse tekemäni, vaikka ainahan minä yritän elää asiat niin että ne saisi kerrottua kauniina tarinana.

Samoin on pakko tunnustaa, että tässä ei Darcy-kuviosta ole mitään suuria teemoja, se enemmänkin kuvastaa vaan sitä sen oikean löytymistä (jota siis nimenomaan tässä ei tapahdu kertojalle), ja ehkä ihmistyypissä on vähän jotain samaa, ja rehellisesti sanoen tässä vertauksessa on aika lailla kyse vain yhdestä tosielämän kommentista ja aika laimeaahan se on kirjoittajana tunnustaa mutta ei Ylpeyden ja ennakkoluulon lukeminen tätä tekstiä mitenkään merkittävästi avaa. Mutta kannattaahan se silti lukea ;)

Mitähän mun vielä piti puolustella. Tuo sinä/hän-muutos. No joo, en rehellisesti sanoen osaa sitä millään tavalla puolustella kun se on ikään kuin vain tapahtunut... En nyt sano, että vahingossa on lipsahtanut, mutta jotenkin itselleni luontevasti sormet ovat näin päättäneet kirjoittaa ja Luoja yksin tietää miksi. Jos se toimii niin kiva, jos se ei toimi niin oho hups. Mutta anygays tässä muutoksessa ei ole mun suunnalta mitään kovin syvällistä harkintaa tai mitään 'hehee nyt kun laitan tällaisen käännöksen niin tässäpä onkin näitä ja näitä sivumerkityksiä ja vivahteita ja tää onkin yhtäkkiä jännempi hihii huomaakohan kukaan'. Vaan oon vaan kirjoittanut tän vähän miten sattuu, ja tosiaan kirjoittamiseen on mennyt noin alle tunti, että tapani mukaan vähän tällaista one-shot-oksennusta kun ei tarvi kantaa vastuuta sit seuraavassa luvussa kun seuraavaa lukua ei tule :D

Mutta kaiken kaikkiaan siis kiitos jälleen kerran ihanasta kommentistasi <3
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #7 : 07.10.2012 15:21:40 »
Kommenttikampanjaista iltapäivää!

Hahaa, ensinnäkin: hienot varoitukset lol, kuviteltua seksiä <3

Mutta voi hyvänen aika kun oli outo. Melkoista kuumehoureilua, kyllä. Mitä mä nyt tästä sain irti oli juurikin tuo hienosti kuvattu selväjärkisyyden hetki. Tykkäsin myös polveilevuudesta, kuinka kudottiin koukeroita, jotka olivat varmastikin sen kaikkitietävän kertojan päässä kuumehöyryjen seassa :P Mutta semmoistahan se on selväjärkiselläkin, ajatukset tuppaavat poukkoilemaan. Tähän sopi minäkeskeinen kerronta täydellisesti, eihän muu olisi sopinutkaan. Ja imperfekti tietysti, sillä sai tavallaan päiväkirjamaisen toteutuksen aikaan.

En minä varmasti tajunnut mitään enkä edes tiedä kuin hämärästi, keitä ovat Fitzwilliam tai Elizabeth, mutta voin aavistella kuitenkin :P

Kyllä, tykkäsin! Oli vaikea ja hämärä ja outo, mutta tykkäsin silti! :D Kiitos :-*
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fitzwilliam, K11, one-shot, draamatragedia
« Vastaus #8 : 07.10.2012 23:12:12 »
katsu: Senkin kelmi kun viet aina kun mun tekstejä on kommenttikampanjassa! Ei vaa se on kyllä ihanaa :D Tykkään sun kommenteista. Sitä paitsi tällä kertaa joku muu laittoi mun tekstit sinne tarjolle ja jo se ilahdutti mua ihan suunnattomasti jeejee!!!

Asiaan. No kuviteltua seksiä tietenkin kun eihän mulla muutakaan ole.

En mä nää tätä itse outona kun mun mielessä tilanne on niin selvä. Mutta ymmärrän kyllä ettei ehkä ihan heti ensimmäisenä aukea, kun tästä on jätetty varmaan vähän sitä sun tätä selittävää pois jotta maksimoidaan pseudotaiteellisuus ja vähennetään tunnistamisriskiä.

Fitzwilliamissa ja Elisabetissa ei ole muuta tiedettävää kuin että ovat klassikkoromaanin pääpariskunta, tämä viittaus on ennemminkin sisäpiirin vitsi minun itseni kesken (koska kukaan joka edes etäisesti tajuaisi ei tule tätä tekstiä koskaan lukemaan) eikä siinä ole mitään sen kummempaa symboliikkaakaan.

Niin, enkä oikein osaa kirjoittaa originaaleja muulla kuin minäkertojalla.

Ihana kommentti taas siis sinulta, pus!
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin