Mietin, että uskallanko tulla hehkuttamaan tänne Alonson kolmatta sijaa ja päätin, että uskallan. Koska Alonso teki minun mielestäni mahtavan nousun palkintopallille ja oikeastaan loistavampi tänään oli vain Perez, jonka nousu toiseksi oli upea!
Onnistuin minä kisassa keräämään kyllä aika paljon kiukkuakin. Ensinnäkin minulla meinasi palaa käämit Salon kanssa. En ymmärrä mikä pakko sen oli mainostaa tuomariston italialais-espanjalaisuutta, koska se jäi kuitenkin kaikille mieleen enemmän kuin maininta siitä, että tuomaristo näkee telemetria tiedoista, käänsikö Vettel rattia Alonsoa päin vai ei. Vaikka en tykkää Vettelistä kuljettajana, oli rangaistus minusta vähän liikaa kuitenki. Siitä en kuitenkaa nurise, että Ferrari valitti siitä. Koska aika varmasti jos tilanne olisi toisin päin niin olisi Red Bull luultavasti valittanut yhtä lailla. Ja jos joku sanoo, että oli Alonsolta tyhmää valittaa radiossa, niin minun puolestani voi asiaa kommentoida sitten kun on kilpailutilanteessa autossa ja ajaa yli 300km/h vauhdissa kilpaa helppo se on analysoida TV:n vierestä.
Ja kun Maikkari ystävällisesti kaivoi samanlaisen tilanteen mutta päinvastoin, niin en ihan rehellisesti sanottuna ymmärrä sen pointtia. Tällä kaudella on nähty ties kuinka monta törkeää ajoliikettä eikä Vettel kyllä päässyt lähellekään Top 5:stä, mutta viime kisassa nähtiin, että noihin ajolinjoihin ja tilanteisiin otettiin tiukempi ote (ja jossain alkulähetyksessä Salon haastattelema tuomariston jäsen sanoi, että heitä on käsketty tarkkailla erityisesti noita ajolinjoja ym.) joten kai tuo oli tavallaan viesti, että nämä säännöt koskevat kaikkia. Vuosi on ihan eri, joten turha alkaa muistella tuollaisia. Ja aika turhaa lähteä spekuloimaan miten tilanne olisi ollut jos Vettel olisi ollut siellä radan ulkopuolella. Tuomaristolla ne telemetriat ovat käytössä ei selostajilla tai katsojalla paitsi jos HAM on twiitannut niitä. Eikä tuolla rangasituksella sitten ollut loppupeleissä mitään merkitystä, kun Vettel jäi radan varteen.
Ja sitä paitsi Alonso pääsi ohi, ennen kuin Vettel kävi suorittamassa rangasituksen, joten ei Alonson ohitus ollut mitenkään lahja tuomaristolta.
Sitten voitaisiin toki jossitella sitä, että olisko Alonso ollut kolmas, jos Massa ei olisi päästänyt häntä ohi. Ei jaksaisi oikeastaan ainut mikä minua ärsytti tuossa oli se, että Massalle piti sanoa radiossa, että mietin miten säästät renkaita. Tallimääräykset kun eivät ole kiellettyjä ja ihan varmasti kaikki tiesivät, että niin siinä kohtaa kun Alonso pääsee Vettelistä ohi ottaa Massan kiinni niin autot eivät niin päin tule maaliin. Olisivat vain ihan rehellisesti pyytäneet/käskeneet Massaa päästää Alonso ohi. Tosiahan on se, ettei Massalla ole tällä kaudella enää mitään asiaa MM-taiston kärkeen, joten miksi talli ei voisi pelata itselleen kaikkea hyötyä?
Tässä pikku hiljaa yrittänyt sopeutua tähän Ferrarin tapaan hoitaa asiat ja järkeillyt tämän niin, että tallissa on kuitenkin kaksi autoa, niin miksi ei voi taktikoida? Okei, minä en silti ymmärrä sitä ihan täysin, mutta jos se on sallittua säännöissä, niin ei siitä voi tuomitakkaan? Ja kuitenkin Massakin ajoi hyvän kisan, ja jos ne huhut, että hän ajaa tallipaikkansa puolesta, pitivät paikkansa niin olettaisin tallin olevan tyytyväinen tähän neljänteen sijaan.
Niin ja se vielä, mitä mieltä te muut olette tuosta kärkikolmikon haastattelemisesta palkinto korokkeella? Minä en itse tykkää siitä, mutta tänään on ihan pakko sanoa, että Alonso osasi ottaa yleisönsä! Tajuttoman fiksua vastata myös italiaksi sen ihmismäärän edessä!