Kirjoittaja Aihe: Iris (K-11, S/R)  (Luettu 3153 kertaa)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Iris (K-11, S/R)
« : 29.04.2008 18:26:56 »
Author - Ricolette Cannavaro
Raiting - K-11
Genre - romance, angst, drama, liibalaaba
Pairing - Sirius/Remus
Disclaimer - Kaikki on Rowlingin, paitsi Iris on mun vähän.
Warnings - Pussailevia poikia ja kuolevia ihmisiä.
Summary - Remus muistaa, liikaakin.
A/N - Noin kolmen vuoden takainen rakas ficcini, jota täällä oli ilokseni kaivattu. En tee tähän nyt mitään korjauksia, paitsi jos kirjoitusvirheitä tulee vastaan.. Ja laitan luku kerrallaan, ettei mene kamalaksi mammuttiviestiksi. En ole aikoihin kirjoittanut tai lukenut fanfictionia, siksi tuntuu hassulta ja jännältä laittaa tämä tänne. Mutta olkaa hyvä! Ja antakaa anteeksi, tämä todellakin jää (tavallaan) kesken. Alussa olevat sanat ovat Ultra Bran biisistä Kuiskaus, olisikohan sitten Kerkko Koskisen käsialaa?

*


Tiedätkö hetken nimeltä hullun kaipuu
katsot aurinkoon sokaistumatta
pääsi lepää vasten tuulta
joka puhuu pienistä pojista
ja tytöistä maailman katolla
jonne kiipesit itsekin ilman lupaa

Oletko pelännyt liikaa pimeää
niitä hetkiä jolloin kirjoitit
nimesi jokaiseen ikkunaan
jos valo vielä sattuisi palamaan
kaikkina niinä aamuina
kun heräsit liian aikaisin hämärään

Mitä kertoisit aamukasteelle
joka aina kertyy lehdille
jotka laulavat varjojen takaa
saaden lapsesi hymyilemään

muistaisit elämäsi hetket
saaden tunteesi palaamaan



IRIS


1.

Tämä on outo maailma, missä me elämme. Saako siitä milloinkaan oikeasti kiinni, voiko sitä sulkea kämmenten väliin ja nähdä sitä kokonaisena, räpistelevänä ja vavahtelevana kuin lintu siinä sormien suojassa, voiko siitä koskaan erottaa muuta kuin toistensa lomaan punottuja säikeitä, jotka eivät lopulta muodostakaan sitä kokonaisuutta, jonka jokainen niin tahtoisi saavuttaa? Ajattelen linnunpoikasia. Ne huutavat ruokaa, kohottelevat siipiään, ja jonakin päivänä ne onnistuvat kannattelemaan itseään tuulen mukana, ajautuvat siihen valtavaan ilmavirtojen sokkeloon, josta ei pääse irti.

Ilmavirrat kuljettavat minua, kuljettavat kauas. Elämä, tämä mieletön, sattumista ja yhteentörmäyksistä kasattu elämä, on vienyt minua niin monta kertaa väärään suuntaan, että olen kadottanut tien jo aikaa sitten. Monta kertaa luulin, että minä olen oikeassa paikassa, luulin lukevani karttaa oikein päin ja saavani maailman suljettua kätteni suojaan, mutta nyt olen kuitenkin tässä, jalkapohjat verillä ja kartankin olen kadottanut. Talviaurinko polttaa tahraisen ikkunan ja silmäluomieni läpi. Junan kolina kuuluu ja tuntuu, kilometrit juoksevat alla, ja vaikka tie vaikuttaa yhtä tuntemattomalta kuin kaikki muutkin, on sen pakko olla parempi kuin se, joka veisi taaksepäin.

Merkillistä, miten minun ruumiini jaksaa. Se nukkuu, syö, tuottaa arpikudosta ja hengittää aivan niin kuin ennenkin. Minä näen rintakehäni kohoavan rauhallisen hengityksen tahtiin, vaikka sisällä ajatukset harhailevat ja törmäilevät toisiinsa, hengästyvät, sekoittuvat, saavat silmäni vuotamaan nukkuessanikin. Kun konduktööri koskettaa olkapäätäni ja pyytää ranskaksi matkalippua, avaan suden, itkun punaiset silmäni, ja näen kuinka hänen poskilihaksensa kiristyvät aavistuksen. Hän ei kysy, mitä minulle on tapahtunut, enkä minä kertoisikaan.
”Hauskaa matkaa”, hän murahtaa.

Aloitetaan siitä, mikä raapaisee syvimmältä, mikä menee ihon alle. Minä en ole rakastunut kuin kerran elämässäni. Minä en ole sellainen, joka rakastuu helposti, enkä myöskään sellainen, johon helposti rakastutaan. Toki minua on rakastettu: äiti, isä, isoäiti, Dinah-serkku. Mutta rakastunut, sillä tavalla fyysisesti, että minun sisukseni kääntyvät ympäri kaikesta siitä mitä en osaa selittää ja että ihan jokainen osa ja ajatus minussa ovat sen vallassa, niin minä olen rakastanut vain kerran. Ja minä rakastin pitkään, paljon kauemmin kuin hän. Rakastuin jo koulussa ja rakastan kai vieläkin, sillä enhän minä osaa vihata. Hänen rakkautensa on varmasti muuttunut vihaksi, aikoja sitten ehkä, sillä eihän hän muuten, enhän minä muuten itkisi nyt kolmen murhatun ystäväni puolesta.

Ja kun minä olen tarpeeksi vahva, matkustan heiluvalla lossilla kiviselle saarelle, ja hän kertoo minulle syyn. Sitten joskus.

Kiertelen, kaartelen, sillä en minä osaa muodostaa niitä sanoja. Ei kukaan meistä olisi osannut, ja nyt kun jäljellä olen vain minä, kysyn itseltäni, miten me olimme niin sokeita.

Isilwen muokkasi ikärajan alemmaksi ja siirsi Hunajaherttuaan
« Viimeksi muokattu: 28.06.2016 11:34:45 kirjoittanut Isilwen »
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #1 : 29.04.2008 18:27:39 »
2.

Minua vastapäätä istuu tyttö, joka muistuttaa minua syksystä. Kaikesta muustakin kyllä, mutta pakkasesta hehkuvien poskiensa ja keltaisen hameensa kanssa hän on minulle kuin muisto syksystä. Muutama kuukausi sitten oli syyskuun loppu; värikkäät lehdet peittelivät Lontoon katuja, laskeutuivat puusta ruskistuvalle nurmelle ja kulkeutuivat tuulen mukana parvekkeelle. Sirius seisoi sillä samaisella parvekkeella ja antoi tuulen sekoittaa hiuksiaan; takkuisia, mustia hiuksiaan, joita minä en koskaan saanut harjata, sillä Sirius Musta kyllä osaa pitää ulkonäöstään huolen, tiedäthän. Taivas hänen takanaan oli punainen, kuin tulipalo mustien puiden yllä. Lapsena minä pelkäsin auringonlaskun punaa, ajattelin, että koko kaupunki loimusi liekeissä. Sinä syyskuun iltana taivas muuttui hitaasti tummemmaksi, polttelevammaksi.

Kaikkea minä pelkäsinkin. Sutta, menettämistä, taivasta. Nyt kun sitä ajattelee, niin aivan oikeita asioita.

Keltahameinen tyttö heiluttelee jalkojaan ilmassa. Hän on ehkä kymmenen, korkeintaan, ja hänen katseessaan on se suureen ääneen kuulutettu viattomuus, josta Dumbledorekin niin usein jaksoi puhua. Minussa kuulemma oli sitä, minä olin se viaton koulupoika ja kiltti ja tunnollinen, mutta ehkä minä olen tyytyväinen, etten ole sitä enää, tästä kaikesta huolimatta.

”Seottaisiin yhdessä, Remus, taas”, Sirius sanoi tullen lähemmäksi, ja minä tiesin tarkalleen mitä hän tarkoitti. Miten helposti me voisimme hukkua oranssiin taivaaseen, odottaa iho vasten ihoa yön pimenemistä ja katsoa kuinka auringonlaskut muuttuisivat verisiksi, rumiksi. Ne valuisivat meidän vartaloidemme väliin erottavana, sinetöivänä, ja minulla oli taas niin paljon kysymyksiä, joita olisin halunnut häneltä kysyä. Sota oli meidän välillämme paljon selkeämpänä kuin missään muualla ja siihen, edes siihen, minä olisin halunnut vastauksen. Sirius tuli parvekkeelta hiukset silmillä ja katsoi minua tavalla, josta oli vuoden aikana tullut niin pelottavan tuttu. Sirius, joka ei koskaan väsynyt, joka ei koskaan epäröinyt, katsoi minua kuoppiin paennein silmin. Toinen suupieli nousi hymyyn, joka näytti vaimealta. Tunnistettavalta kyllä, mutta vaimealta. Kysymykset olivat taas siinä, mutta minä en osannut kysyä niitä. Minä en osannut tai uskaltanut kovinkaan paljoa niihin aikoihin. Tein sen mitä minulta pyydettiin, ja lopun aikaa seurasin meitä kahta, kuinka me makasimme vierekkäin sängyssä ja kuitenkin aivan eri maailmoissa, elimme jonkinlaisissa rinnakkaisissa todellisuuksissa ja sitten kesken kaiken pysähdyimme, muistimme taas, keitä me olimme ja mitä me olimme toisillemme. Syksyä edeltävän loppukesän helteisinä päivinä me olimme kiihkeitä ja kipeitä, kuin vain puoliksi ihmisiksi palanneita. Täysikuu sängyssä, en koskaan osannut ajatellakaan.

Tyttö työntää nenänsä ikkunaan ja minä yskäisen ajatuksilleni. Tytön mustat hiukset on letitetty kahdelle tiukalle letille. Ikkunaan jää pieni pyöreä jälki. Hänestä voisi tulla Iris, minä ajattelen, hänestä voisi kasvaa vahva ja kaunis ja ikuinen kuten Iriksestä.

Hän tappoi Iriksen, pakottaudun miettimään, nojaan päätä istuimen selkänojaan, hän se meidät petti.

Syyskuun viimeisenä päivänä me söimme kotona, pitkästä aikaa. Istuimme olohuoneessa sohvalla, jalat toistensa lomissa, ja syksy paistoi verhojen takaa suoraan silmiini. Hänen haarukkansa raapi hiljaisuudessa lautasta vasten, ja minä seurasin hänen kättensä liikettä, kohta lasi kaatuisi ja kokolattiamatto olisi pilalla. Vaikka eihän se olisi paljoa haitannut, yksi kokolattiamatto sinne tai tänne tämän kaiken muun keskellä. Kysymykset jatkoivat pyörimistään, ja lopulta minä päätin kysyä, sillä sama mies hän oli kuitenkin, sodasta huolimatta.
”Sirius?”
Hän kohotti katseensa. Suupielessä oli tomaattikastiketta.
”Muistatko, kun minä sanoin, että pidän sinun leukaluistasi?”
”Mmh.”
”No, minä pidän niistä vieläkin.”
Sellaisia asioita minä sanoin, sanoin niin usein, että olisin halunnut lyödä itseäni, kasvattaa suden kynteni ja raapaista poskelle. Siriushan minut oli siihen opettanut. Jos häntä alkoi ahdistaa liiallinen avoimuus tai läheisyys tai mikä tahansa, missä hän olisi joutunut antamaan itsestään liikaa, hän käänsi keskustelun aivan mitättömiin pikkuseikkoihin. Kuten: onko pakko yrittää tunkea kieltäsi kurkkuuni? Se tarkoitti: taidan tarvita hieman omaa rauhaa. Tai mahdollisesti: ihan kiva käyttää samaa saippuaa. Tulkinta: oli hyvä päätös muuttaa yhteen. Kun minä opin puhumaan hänen kieltään, vaihtoi hän siihen, jota itse olin käyttänyt. Päädyimme siihen maailmaan, missä oltiin yhdessä ja lomittain ja sylikkäin, ja kaikesta puhuttiin niin avoimesti, ettei leukaluille jäänyt tilaa.

(Se oli ennen, kuin minä menetin Jamesin ja Lilyn.)

”Helvetin helvetti, Remus!” oli Siriuksen seuraava kommentti, mutta sitä minä en jaksa nyt ajatella. Iris-tyttö nousee ja jää seuraavalla asemalla junasta. Minä yritän tähyillä kaupungin nimeä, mutta lumi ja jää ovat peittäneet kyltin. Junan on kuitenkin edelleen oltava Sveitsin puolella. Alpit kohoavat ympärilläni kylminä ja kirkkaina. Kalliot halkaisevat välillä lumipeitteen, ja varsin tarkoituksenmukaisesti minä ajattelen, että nehän ovat kuin arpia.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #2 : 29.04.2008 18:28:07 »
3.

Lapsuudenkodissani oli vihreä sohva, jolla me istuimme usein, minä ja äiti. Äiti silitti minun hiuksiani ja hieroi haavoihini helpottavaa voidetta. Sitten hän suukotti ne arpeutumaan, kuiskasi niille käskyn parantua, jotta minä jaksaisin taas leikkiä. Usein hän itkikin vähän, yritti olla niiskuttamatta, mutta epäonnistui. Minä puristin silmäni kiinni ja yritin olla ajattelematta. Haavoja kirveli ja koko keho tuntui kuuluvan jollekin muulle. Sudelle.

Minun lapsuuteni muuttui ja alkoi siitä yöstä, kun ihmissusi Grayback puri minua vasempaan sääreen. Uskon, että sääriluussani on vieläkin hänen hampaanjälkensä, vaikken itse yöstä muistakaan mitään. Isä kertoi myöhemmin, että he olivat lähteneet etsimään minua kadottuani kuistilta. Olin löytynyt vain muutama kymmenen metriä pihaltamme metsään päin, multaan ja vereen sotkeutuneena, melkein tajuttomana, pienenä, itkuisena myttynä. Silloin näin isäni itkevän ensimmäisen kerran, tuolloin, kun istuimme tuolla samaisella kuistilla minun ollessani kotona kesälomalla viimeistä kertaa. Me istuimme myöhään hämärässä yössä ja puhuimme aivan eri tavalla kuin ennen. Aamulla istuin keittiön lattialla ja käärin astioita pyyhkeisiin ja kannoin matka-arkkuja eteiseen. Kuulemma oli viimein aika lähteä siitä talosta. Nyt, kun minäkään en tarvinnut paikkaa minne mennä kesälomaksi, oli tilaisuus unohtaa talon nurkissa elävät muistot.

Minä en muista ensimmäistä muodonmuutostani. Kasvoin niihin, niistä tuli osa minua, mutta en voi sanoa, että olisin koskaan tottunut niihin. Minä pelkäsin niitä, pelkään vieläkin. Tunsin täysikuun lähestymisen jo muutamaa päivää ennen luitteni särkemisellä ja raskaalla jomotuksella päässäni. Yritin välttää sen ajattelemista, mutta se oli vaikeaa. Enemmän kuin kipua pelkäsin, että jonakin päivänä heräisin ihmisen veressä, hampaat punaisena, vailla mielikuvaa teostani, mutta todisteet selvänä edessäni. Niin melkein kävikin ja siksi – ei, myöhemmin, paljon myöhemmin.

Juna nytkähtää taas liikkeelle. Kyytiin nousseet matkustajat hakevat paikkojaan, nostavat matkatavaroitaan ylös laukkuhyllylle ja etsivät matkalippunsa esille. Minua vastapäätä istuutuu vanha mustiin pukeutunut nainen, jonka kasvojen uurteissa minä näen monien vuosien surun.

Minun nimeni ei alun alkaen ollut Remus. Se oli John, kuten isoisänikin. Isä oli kuulemma välttämättä halunnut ristiä minut edesmenneen isänsä mukaan. Äiti oli suostunut hieman vastahakoisesti, sillä eihän velholle oikeastaan sovi nimeksi jotakin niin tavanomaista kuin John. Kun minua sitten purtiin ja sudesta tuli niin suuri osa minua, alkoi äiti kutsua minua Remukseksi.
"Minun vahva pieni Remukseni", hän kuiskasi meidän istuessamme vihreällä sohvalla. Vähitellen muutkin alkoivat kutsua minua Remukseksi, ja saadessani kutsun noitien ja velhojen kouluun Tylypahkaan, kirje osoitettiin hra Remus J. Lupinille.
Kun olin vielä pieni, ja kun susikin oli vielä pieni, minut suljettiin varastoon pihan toisella puolella, ei kovinkaan kaukana siitä paikasta, jossa minua purtiin. Kun me kasvoimme, alkoi ratkaisu tuntua liian vaaralliselta. Aloin kuukausittain matkustaa Italiaan, lähelle Veronaa, paikkaan, jossa susi ja sen läsnäolo ei yllättäen tuntunutkaan jatkuvasti. Kesämajastamme tuli paikka, jossa sain olla rauhassa, itkeä kipuani, maata hengästyneenä ja liikutella hitaasti raajojani muututtuani takaisin ihmiseksi. Kaikki majassa tuntui rauhoittavan minua, ja Tylypahkassa ollessani haaveilin usein, että saisin lähteä Veronaan repimään ihoni rikki. Onneksi se ei järjestynyt, voin sanoa nyt.

Lapsuus ennen koulun alkua liittyy muistoissani selkeästi pimeisiin öihin ja kuunpelkoon. Minusta kasvoi pieni ja arka lapsi, eikä vähiten siksi, että äiti pelkäsi ihmisten reaktiota, jos he olisivat saaneet tietää salaisuutemme. Minulla ei ollut paljoakaan ikäisiäni ystäviä, mutta vanhempi serkkuni, Dinah, kävi usein hoitamassa minua vanhempieni lähtiessä Lontoossa käymään, ja usein ihan ilman syytäkin. Dinah opetti minut lukemaan. Meillä oli tapana istua olohuoneen lattialla, isäni valtavan kirjahyllyn juuressa ja tavata kirjoista lauseita, joita emme vielä silloin ymmärtäneet. Sanat muodostivat uskomattoman maailman, joka tuntui ihmeelliseltä vastapainolta pikkukaupungin laidalla sijaitsevalle omakotitalolle, jonka pihallakin liikkuminen tuntui joskus liian pelottavalta. Kun väsyin yhdistelemään kirjaimia toisiinsa, Dinah luki minulle mukanaan tuomiaan kirjoja. Ne olivat erilaisia kuin omassa huoneessani olevat, jännittävämpiä, rohkeampia. Täyttäessäni kymmenen Dinah toi kaupungin kirjastosta valtavan kirjan, joka käsitteli pimeyden olentoja. Se oli jästikirja, luonnollisesti, mutta tarut ja kertomukset ihmissusista saivat minut valtaansa. Tuntui, etten voisi saada tietoa tarpeeksi, ja vasta kun olin lukenut Tylypahkan kirjaston kaikki aihetta käsittelevät opukset läpi, ymmärsin, ettei mikään kirja osaisi kertoa minulle, mikä olin ja, ennen kaikkea, miksi.

Tunnen suljettujeni silmäluomienikin läpi, että vanha nainen tarkkailee minua. Kohta hän sanoo jotakin, kohta minä saan kuulla, miksi hänen arpensa näkyvät niin kirkkaasti hänen kasvoillaan.

Minä haaveilin pitkään pikkuveljestä. Äiti ja isäkin olisivat kai halunneet minulle veljen, mutta Romulus ei koskaan syntynyt. Minä olin vihainen Romulukselle, jonka oli pitänyt tulla jakamaan tämä maailma minun kanssani, kaikki tämä oleminen ja kokeminen ja kasvaminen. Myöhemmin minulle selvisi, että ehkä veljet eivät olleetkaan sitä mitä minä olin ajatellut, ehkä meistä ei olisikaan kasvanut melkein yksi henkilö. Tylypahkan kirjastossa minä luin tarua Remuksesta ja Romuluksesta. Saatuani selville, että Romulus surmasi lopulta Remuksen, olin iloinen, etten saanutkaan sisaruksia, vaikka jouduinkin sitten pitämään kaikki arvet itselläni.

 Ja olivathan minulla he, James, Sirius ja Peter, melkein veljien kaltaiset. Siriuksen arvet tuntuivat paljon kipeämmiltä kuin omani. Me näimme ne toisen luokan keväällä, James ja minä. Sirius seisoi selin meihin, vaihtoi yöpukua ylleen, ja yhtäkkiä minun sisuksissani tapahtui jokin hypähdys. Jamesin äänestä minä kuulin, että hänkin oli nähnyt sen ja että hänkin oli tuntenut haavat jossakin sisällään.
”Sirius hei, mitä sinulle on tapahtunut?”
Sirius kääntyi katsomaan meitä, silmät äkkiä aivan mustiksi muuttuneina, emmekä me sinä yönä saaneet kuulla sitä, mikä satutti minua vielä ihmissuttakin enemmän.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #3 : 29.04.2008 18:28:35 »
4.

Sirius ja James olivat minulle alkuun jotakin täysin käsittämätöntä, jotakin, johon en ollut tottunut. He nauroivat paljon, huusivat, olivat jatkuvasti pienessä liikkeessä. Jos he joutuivat istumaan paikoillaan, heidän jalkansa hakkasivat lattiaa vasten tai kädet naputtivat pöydän reunaa malttamattomasti. Minulla kesti kauan tottua siihen, että he ottivat minutkin samalla tavalla mukaan siihen pyörteeseen, eivät olettaneet minun epäröivän tai pelkäävän, ja jossakin vaiheessa minä kai lopetinkin epäröinnin. Ei minusta samanlaista tullut koskaan, en minä osallistunut heidän päättömiin ideoihinsa samalla tavalla, tietenkään, mutta opin kuitenkin olemaan siinä heidän mukanaan, olemaan heidän ystävänsä, mikä oli välillä hyvin hankalaa. Enimmäkseen hienoa tietenkin, enimmäkseen paljon täydellisempää kuin mitä olin kirjoista lukenut.

He olivat hyvin samankaltaisia, ja sen takia heistä kai tuli niin nopeasti niin hyviä ystäviä. Jamesille kaikki tuntui olevan niin kovin helppoa. Hän otti kaiken vastaan niin kuin se tuli, hetken kerrallaan, päivän kerrallaan, ja hänen naurunsa kaikui makuusalissa ja koulun käytävillä äänekkäänä, tarttuvana. (Paitsi sitten myöhemmin erään tietyn tytön takia, mutta siitä ei tarvitse puhua vielä.)
Sirius ei tuntunut aluksi yhtä äänekkäältä. Hänessä oli jotakin synkkää, ja muutaman ensimmäisen Tylypahkassa vietetyn kuukauden ajan ajattelin, että ehkä hänelläkin oli jokin salaisuus, samankaltainen kuin minulla. Kyllähän hänelläkin oli oma taakkansa, jota hän kantoi mukanaan, mutta siitä sain tietää vasta myöhemmin, paljon myöhemmin, sitten kun me osasimme puhua paremmin. Ensimmäisenä vuotena Sirius muuttui vähitellen avoimemmaksi, villimmäksi, jollakin tavalla paljon hallitsemattomammaksi kuin James. Ehkä he olisivat olleet rauhallisempia, jos heillä ei olisi ollut toisiaan, mutta nyt opettaja toisensa jälkeen menetti toivonsa heidän suhteensa, rehtori Dumbledorea lukuun ottamatta tietenkin, ja kyllähän he myöhemmin kirjoittivatkin loistavat S.U.P.E.R.insa.

Peter jäi minulle alkuun kaikista etäisimmäksi. Hänessä oli samanlaista ujoutta kuin minussa itsessänikin, ja ehkä sen takia häneen oli vaikeampi tutustua. Kyllähän hänestäkin sitten paljastui omat puolensa, välillä pinnalle kupliva huumorintaju ja läheisten ystävien kaipuu. Hän takertui meihin muihin joskus melkeinpä pelottavalla tavalla, ja nyt, vuosien jälkeen, minusta tuntuu, että ehdin kadottaa hänet jossakin vaiheessa. Yhden kerran hänen äänensä kohosi ylitse Jamesin ja Siriuksen, ja se ilta oli pelottava. Minulle ei vieläkään ole aivan selvinnyt, miten siihen päädyttiin, mitä sellaista Peter oli nähnyt, että hän oli niin kiihdyksissään. Sirius oli jo poistumassa huoneesta, suuntaamassa kohti oleskeluhuonetta, kun Peterin ääni pysähdytti hänet.
"Mitä muuta sinäkään olet, Anturajalka, kuin yhtä puhdasverinen paska kuin ne kaikki muutkin, pahempi kuin yksikään luihusista. Kaveeraat niiden kanssa, sen veljesi ja-"
James huusi ensin, sitten minä, mutta Sirius oli nopeampi. Veri purskahti Peterin nenästä kasvoille, yöpaidalle ja siitä lattialle. Hiljaisuus oli huutoakin kovempi. Lopulta minä lähdin Peterin kanssa sairaalasiipeen, ja James jäi Siriuksen luokse, kasvot harmaina ja hämmentyneinä.

(Ehkä se olikin totta, mitä tahansa Peter tarkoittikaan.)

Mustiin pukeutunut nainen sanoo jotakin ranskaksi.
”Je ne parle pas français”, minä sanon, äännän kömpelösti.
Hän tuhahtaa ja puhuu sitten niin, että minäkin ymmärrän.
”Ulkona on hyvin kylmä.”
Nyökkään. Hän on tuonut ulkoilman mukanaan, huomaan. Kylmät väreet juoksevat ihoani pitkin.
”Ankara talvi tänä vuonna.”
Se tuntuu luonnolliselta. Tämä talvi on kylmin kaikista, pisin kaikista, pimein kaikista.
Me hymyilemme toisillemme kohteliaasti. Kuluu minuutteja. Hän istuu selkä suorana, liikahtamatta, katsoo tiukasti eteenpäin.
”Minun mieheni kuoli viime viikolla”, nainen sanoo lopulta. Hänen äänensä on vakaa, mutta silmistä minun on helppo huomata kuinka hän haluaa puhua, kertoa kaiken. Minä voisin sanoa nuo samat sanat, ajattelen, minä voisin olla hän. Pukeutuneena mustaan, suruhuntu olkapäille laskeutumassa. Harmaa viittani tuntuu ihmissuden iholta.
”Otan osaa.”
”Ja minä näen, että tekin olette surullinen”, vanha nainen jatkaa. ”Kukin kaltaisensa huomaa.”
Sormeilen hihaani. Hän katsoo suoraan minun lävitseni terävällä katseella, enkä minä haluaisi ajatella, en tahtoisi paljastaa tarinaani edes itselleni.
”Minäkin olen menettänyt läheisiä”, vastaan. Junavaunu pimenee hetkeksi, kunnes sukeltaa taas auringonpaisteeseen. Nainen nyökkää.
”Se on raastavaa.”

He saivat selville tarkoin piilotellun salaisuuteni toisen vuoden keväällä. Yhä uudestaan ja uudestaan olin joutunut valehtelemaan ja kuvaillut raskas pala kurkussani salaperäistä sairauttani, joka pakotti minut sairaalasiipeen kerran kuukaudessa. Sirius huomasi peittelyni ensimmäisenä.
"Olisi kilttiä, Remus, jos lopettaisit kavereille valehtelun", hän sanoi meidän odottaessamme tunnin alkua kylmällä käytävällä. Värisin, tärisin ja yritin katsoa Siriuksen ohi. Edellisyö oli ollut pitkä ja levoton.
"Koska eihän sinun tarvitse valehdella. Ei meille."
James kohotti päätään, vilkaisi Siriusta ja nyökkäsi. Professori McGarmiwa kiirehti ohitsemme avaamaan luokan ovea, ja minä syöksyin hänen peräänsä posket punehtuneina. Se oli ollut ensimmäisestä illasta lähtien suurin pelkoni, että he saisivat selville. Ja jos he aavistivat nyt jo jotain, ei kestäisi kauaa, että he tietäisivät. Samana iltana kirjoitin hädissäni kotiin, ja seuraavana aamuna ollessani matkalla aamiaiselle rehtori Dumbledore tuli käytävällä vastaan. Hän hymyili sillä tavalla kuin hänellä oli tapana, vakavasti mutta lämpimästi.
"Huomenta, Remus."
"Huomenta, professori."
"Matkalla aamiaiselle, oletan? Kannattaa varoa persikkamehua tänä aamuna."
"Persikkamehua, professori?"
"Ja nyt kun näin sopivasti satuimme törmäämään, niin kerrohan, onko kaikki sujunut hyvin?"
"Ihan hyvin."
"Eikä sinulla ole turvaton olo mökissäsi?"
"Ei liian turvaton, professori."
"Ei liian turvaton, mainiosti sanottu, Remus. Tietääkö kukaan?"
"Niin, sitä minä pelkäänkin, tarkoitan, tuntuu kuin muutama ystävistäni tietäisi."
"Ah. Ei varmaankaan herrat Musta, Potter ja Piskuilan?"
"Juuri niin minä luulen, professori."
"Remus", hän sanoi kumartuen hieman lähemmäksi. Harmaantuva parta osui melkein lattiaan asti. "Minä olisin kerrassaan yllättynyt, jos he eivät arvaisi."

"Niin", minä sanon. "Kyllä, se on raastavaa."
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #4 : 29.04.2008 18:29:11 »
5.

Hautajaisaamuna oli tuulista, kylmää. Hengitykseni huurusi ja minä unohduin tuijottaman muodon saanutta ilmaa edessäni. Noinko helposti sielukin karkaisi, ei tarvitsisi muuta kuin puhaltaa. Hautajaiset – mitkä hautajaiset, kun ei ollut ruumiitakaan – pikemminkin muistotilaisuus pidettiin meren rannalla lähellä Godricin notkoa. Minulla ei ole selkeää muistikuvaa tunneista kiristyvässä tuulessa. Oli vain kyyneleitä, jotka kuivuivat ennen aikojaan, särkyviä ääniä ja yhteen puristuvia käsiä ja Albus Dumbledoren puhe, ääni, olemus, johon minä olisin niin paljon halunnut vielä luottaa. Ihmiset halasivat toisiaan, ja lopulta joku hymyilikin, kuiskasi: ”Heidän poikansa elää.” Minä seisoin silmät kiinni ja pidätin henkeä ystävieni kadotessa tuulen mukaan. Lopulta tunsin Minerva McGarmiwan koskettavan käsivarttani ja työntävän minut kevyesti eteenpäin. Jäähyväispuhe, miten hirvittävän, hirvittävän aikaista.

Mustiin pukeutunut nainen tarkkailee kasvojeni kiristyvää ilmettä, huomaa, kuinka puren huultani ja tuijotan ulos ikkunasta sillä itsepintaisella tavalla, joka aina kertoo vieressä istuville: hän aikoo kohta itkeä. Saan henkäistyä, puoliksi niiskaisten, ja katson taas naista. Hänen kaulassaan roikkuu risti, jota hänen kätensä hipaisee ohimennen.
”Kaikella on kuitenkin aikansa”, hän sanoo. Hänen englantinsa on ranskankielisille tyypillisen pehmeää. ”Minun miehelläni, teidän läheisillänne.”
Melkein hymyilen ajatukselle. Lähiaikoina suhtautumiseni aikaan on saanut hieman negatiivisemman sävyn, ja jos hän tietäisi, ei hän ehkä olisi noin kovin varma sanoistaan.
”Ei sellaiselle ole koskaan ole oikeaa aikaa”, sanon.
”Ei meille, mutta Jumalalle.”

Tylypahkan kirjastossa minä Jumalastakin luin, halukkaana tietää, mikä ihme tämä oli, jonka mukaan jästit olivat järjestäneet elämänsä ja kuolemansa.. Useimmille velhoperheille riitti usko omaan ylivoimaisuuteen ja omiin luonnon ylittäviin taitoihin. Jästien kristinusko oli meille enemmänkin vain tapoja ja juhlapyhiä, jotka olivat enimmäkseen merkityksettömiä. Isä ei ollut lainkaan ilahtunut, kun kerran ollessani joululomalla tahdoin tietää, miksi me emme koskaan puhuneet siitä, että meidän syntimme olivat anteeksi annetut.
”Se on vaikeaa, Remus… Kuka meidän syntimme antaisi anteeksi?”
”Jeesus Nasaretilainen. Hän oli olemassa.”
”Niin, aivan oikein. Hän oli olemassa. Miksi hänen taikuutensa riittäisi antamaan kenellekään mitään syntejä anteeksi?”
”Entä Jumala?”
Isä katsoi minua lasiensa yli, näytti mietteliäältä ja huokaisi sitten.
”Jotkut ihmiset tahtovat uskoa, että maailmankaikkeudessa on jotakin suurempaa kuin me. Minä luulen, että sinä olet tarpeeksi vahva uskomaan itseesi.”
”Minä en ole luonut tätä maailmaa.”
”Ei ole tarpeen olla näsäviisas, Remus. Minä en kiellä sinua uskomasta. Mutta harkitse tarkkaan, voiko olla olemassa hyvä Jumala, joka sallii sinun kärsimyksesi.”
Asiasta ei puhuttu kotona sen enempää, enkä minä koskaan puhunut siitä kenenkään muunkaan kanssa. Mutta usein herätessäni luut vain vaivoin oikeilla paikoillaan, minä mietin, että jos jonakin aamuna en heräisikään, minne minä joutuisin, kenen luokse, ja riittäisinkö minä muka pelastamaan itseni. Puhuessani James ja Lily Potterin sekä Peter Piskuilanin muistolle, minä ihmettelin taas. Ihmisten myötätuntoiset, odottavat, kyyneleiset silmät katsoivat minuun, ja minä olisin halunnut kysyä heiltä, mihin he uskoivat, minne meidän murhatut ystävämme olivat joutuneet. Jos meidän tuli uskoa vain itseemme, miksi me sitten emme osanneet suojella toisiamme tarpeeksi, ojentaa taikasauvaamme ja herättää henkiin, jatkaa elämää ikuisesti? Ja kun me kerran emme osanneet, niin täytyihän jonkun, mutta kenen, ja milloin. Kuka tästä kaikesta päättää?
”Sanat eivät riitä”, minä sanoin viimein, puheeni sisällön ja ääneni varmuuden monta kertaa hukanneena. ”Sanat eivät riitä eikä minulla ole vastauksia. Ei teille, ei itselleni, ei Lilylle, Jamesille tai Peterille.”

”Jumalalle?” minä toistan hitaasti, sillä en tahdo päästää keskustelua karkaamaan. Nainen nyökkää ja hymyilee.
”Uskotteko te Jumalaan, nuori mies?”
Minä kohautan olkapäitäni.
”Sillä minä olen varma, että Jumala uskoo teihin.”
Minun on pudistettava päätäni, sillä Merlin, ajatushan on täysin mahdoton. Jos Jumala uskoisi minuun, en minä menettäisi jokaista jota rakastan aivan liian aikaisin ja aivan liian turhaan, ja jos Jumala uskoisi minuun, en minä muuttuisi siksi saastaiseksi pimeyden olennoksi, varjelkoon, ja jos Jumala uskoisi minuun, olisi minulla enemmän vastauksia kuin kysymyksiä ja enemmän rohkeutta kuin avuttomuutta.
”Kaunis ajatus”, minä sanon, ”mutta tällä hetkellä minä en usko sen toimivan noinkaan päin.”
”Mihin te sitten uskotte?” Naisen käsi on taas ristillä.
Ajattelen vastaavani sen tavanomaisen, itseeni, mutta eihän se ole ollut totta moneen vuoteen. Minä olen uskonut auttamattoman sokeasti maailman suurimpaan kliseeseen, ja vaikka minulla ei olekaan enää mitään, mihin uskoa, vastaan:
”Irikseen.”
Vanha nainen hymyilee, ja hänen silmiinsä syttyy ensimmäistä kertaa jokin lämmin.
”Ah. Rakkaus. Ei meidän uskossamme sitten niin paljon eroa ole.”

Hän osuu tietämättään aivan oikeaan.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #5 : 29.04.2008 18:29:43 »
6.

Siriuksen rautapäätyinen sänky hänen huoneessaan Kalmanhanaukio kahdessatoista oli niin valtava, että me olisimme mahtuneet siihen kaikki kolme: minä, Sirius ja James (ja Peterkin, jos hän olisi ollut siellä). Me olimme kuitenkin sinä kesänä 16-vuotiaita, eivätkä sen ikäiset pojat nuku samassa sängyssä kylki kyljessä. Minulle ja Jamesille sijattiin sängyt viereiseen vierashuoneeseen, ja yöt me valvoimme ullakolla pölyyntyvien vaatekaappien ja nahkasohvien keskellä. Rouva Mustan ilme muuttui meidän tullessamme häntä vastaan hämärillä käytävillä, ja Siriuksen johdolla me teimme täysikäännöksen viinipulloinemme, juoksimme monet portaat ylös asti ja katosimme vanhojen verhojen ja kaatuneiden huonekalujen sekaan. Sirius ja James nauroivat kaksinkerroin ja kun minä lopulta avasin viinipullot, viiniä läikähti tummalle lattialle. Sinä kesänä Siriuksen kotona heidän naurunsa tarttui minuunkin, vahvana ja levottomana, aivan kuin meidän naurumme ei olisi mahtunut meihin. Nauru katkesi vasta, kun me kuulimme herra Mustan, oliko hänen nimensä Ludovic, huudon alakerrasta. Hänen äänensä oli kova, viiltävä, ja muistin taas arvet Siriuksen selässä, kovina, viiltävinä. Siriuksen kasvot muuttuivat harmaiksi, hän vei viinipullon huulilleen ja joi pitkään, kunnes ääni kuului taas.
”Sirius, tule alas, nyt!”
Me piilouduimme suuren vaatekaapin taakse, nojasimme seinään ja välttelimme ikkunasta sisään tulvivaa kuunvaloa. Puolikuu. Sinä iltana minä sain kuulla jotakin, minkä James oli kuullut jo edellisenä talvena. Minä tuijotin heitä vuorotellen, Siriusta kuitenkin enemmän, ja minun kurkkuani alkoi kuristaa, vatsassa käänsi ja minä olisin halunnut sulkea Siriuksen syliini, pitää kiinni juuri niin kuin keskenkasvuiset pojat eivät tehneet, eivät edes silloin kun kuulivat lyömisestä, repimisestä ja verestä housuilla. Punaviinipullo kiersi meidän pienen rinkimme toisen kerran, kolmannenkin.

Nainen on kaivanut esille eväsleipänsä laukustaan ja levittää nyt paperiliinan mustan hameensa suojaksi murusia ja voitahroja vastaan. Huomaan, etten ole syönyt aikoihin, ja ensimmäistä kertaa muutaman viime viikon aikana minun on nälkä. Termospullossa on laimentunutta teetä, jonka joku - kuka, miksi kaikki tuntuu yhtäkkiä näin hämärältä? - on laittanut minulle laukkuun ja leipiäkin. Leivät olen syönyt, tee on haaleaa. Nainen katsoo, kuinka juon, irvistän, juon uudestaan.

”Minä lähden täältä vielä.”
”Minne sinä menisit?” kysyin. Ääneni kuulosti epäluuloiselta, vaikka miten minä olisin koskaan voinut epäillä mitään, mitä Sirius sanoi.

Miten minä olisin koskaan voinut epäillä mitään, mitä –

haaleaa teetä käsilläni.

”Tulet sitten meille”, James sanoi. Siriuksen katse oli pysähtynyt, tuijotti ulos ikkunasta, jonnekin minne minä en nähnyt, enkä usko, että Jameskaan näki.
”Anturajalka, hei, tulet sitten meille, kun et enää kestä.”
Sirius nyökkäsi ja hymyili epäonnistuneesti.
”Kohta alkaa koulu, niin ei tarvitse kestää täällä.”
”Ja minä näen Evansin taas”, James virnisti kääntäen keskustelun hieman turvallisempaan suuntaan. Hän haroi hiuksiaan ja ojentautui lähemmäksi Siriusta sytyttämään tupakkansa tämän savukkeesta. Minä nauroin Siriuksen mulkaisulle.
”Sano sinä, Sirius, kenet sinä odotat näkeväsi?”
Tupakansavu leijaili meidän välissämme.
”Hmm”, Sirius aloitti, nojasi päätään vaatekaappiin ja venytteli laiskasti. ”Peterin.”
Minä ja James remahdimme nauruun. En koskaan käyttäisi verbiä remahtaa, mutta sinä kesänä minäkin pystyin remahtamaan, vaikka se tavallisesti olikin varattu vain Jamesille ja Siriukselle.
”Kaksimieliset paskat. No, Natalien. Oletteko tyytyväisiä?”
Ihana, mustatukkainen ja tummasilmäinen Natalie oli meitä vuoden vanhempi ja Siriuksen kannalta ehdottomasti oikea vastaus. James näytti voitonriemuiselta.
”Natalie! Jotakin järkeä sinunkin päässäsi, Sirius. On se hyvä, että on varaa valita, hah?”
Hymy palasi Siriuksen kasvoille tällä kertaa helppona, leveänä.
”Ja Remus?”
”Mitä?”
”Kenestä tulee sinun päiviesi ilo, uniesi kohde?”
Ajattelin nopeasti ikävuotemme tyttöjä rohkelikosta, sitten korpinkynsiä ja puuskupuheja ja vahingossa luihusiakin, mutta en keksinyt ketään.
”En tiedä.”
Joskus Siriuksella oli tapana katsoa silmiin niin läpitunkevasti, että olisin halunnut katsoa muualle ja paeta.
”Et tiedä? Oletko sinä suudellut koskaan ketään, Rem?”
Huulet tiukkana viivana pudistin päätäni.

Molly Weasley tämän teen laittoi.

Aamulla minä sen ymmärsin. Tai aamuisin, niitä oli monia. Mutta sinä yhtenä loppukesän aamuna jokin loksahti ensimmäisen kerran paikoilleen. James lähti huonoa vointiaan valitellen.
”Nähdään kahden viikon kuluttua! Voimia, Antura, pärjäile, Kuutamo!”
Sitten hän astui eteenpäin ja katosi kohti isotäti Margaretin takkaa. (”Jos minä en palaa, tiedätte että olen kuollut tylsyyteen, tai pahempaa: hautautunut elävältä sinne mummojen keskelle.”)
Me jäimme Siriuksen kanssa istumaan heidän valtavan talonsa portaiden yläpäähän, vierekkäin, polvet koukussa. Aamiaisen jälkeen olimme vetäneet jokaisen ikkunan edestä verhot syrjään niin, että auringon valo pääsi talon jokaiseen nurkkaan, säikäytti äänettömänä leijailevan pölyn liikkeelle ja paljasti kotitonttujen irvokkaat päät, kylmästi tuijottavat maalaukset.
”He vihaavat sitä”, hän sanoi meidän istuessamme ja odottaessa. Hänellä oli se sama äänensävy aina hänen puhuessa vanhemmistaan; tuo melkeinpä pakotetun itsevarma ja itsepäinen sävy, josta minä tiesin, etteivät hänen kesälomansa olleet raukeita rantalomia. Joka kerta, kun ulkoa kuului rasahdus, me katsoimme ovelle ja odotimme, kuinka avain kääntyisi lukossa, herra ja rouva Musta saapuisivat valoisaan eteiseen, ja heidän perässään tulisi Siriuksen veli Regulus, ja hän ehkä huomaisi minut ensimmäisenä, osoittaisi sormellaan, ja Sirius olisi taas pulassa.
”Harmi, ettei ole täysikuu.”
”Mitä?”
Siriuksella oli tapana sanoa tuollaisia asioita, jotka aluksi tuntuivat käsittämättömiltä; tahtoiko hän todella? Kuitenkin ne olivat aina ihan totta, ja lopuksi minä olin aivan samaa mieltä.
”Kun minä olisin…”, Sirius aloitti, katseli meidän jalkojamme. ”Olisin mieluummin silloin paikalla.”
Minä vilkaisin häneen, sitten taas sukkia (enkä tietenkään ajatellut kuinka vastustamattomalta hän näytti, kun valo osui hiuksiin juuri noin).
”Remus… minua pelottaa aina joskus niin saatanasti.”
”Mitä sinä pelkäät?”
Ääneni värisi.
”Joka kerta, tajuatko, joka kerta kun sinä lähdet, minä pelkään, että jotakin tapahtuu, jotakin, ettet sinä tulekaan aamulla.”
”Tulenhan minä.”
”Minä vihaan sitä niin paljon.”
”Niin minäkin, usko pois.”
”Mm. Varmasti. Mutta sinä et tiedä millaista se on. Odottaa.”
 Minä en vastannut, vaikka oikeasti olisin halunnut sanoa, ettei hänkään tiedä, millaista on, kun kaikki luut vaihtavat paikkaa ja muuttuvat, ja ajatukset katoavat yksi kerrallaan, tukehtuvat, ja kuinka aistit tuntuvat aivan toisenlaisilta, kovilta, tarkoilta, eikä hän tiedä miltä tuntuvat petoeläimen sydämenlyönnit. Enkä minä osannut kertoa, kuinka helpottavaa oli lopulta menettää viimeinenkin ihmisyys, sillä muistaminen on aina niin kipeää. Myöhemmin minä kyllä kerroin, että helpointa oli herätä silloin, kun Sirius istui vieressäni kuin suunnannäyttäjänä; täälläpäin on todellisuus. Tai kuinka paljon helpommalta minusta tuntui, kun musta koira oli käpertyneenä kylkeeni kiinni ja katsoi herätessäni silmiin ja virnisti niin pettämättömän siriusmaisesti, koiramaisesti, ettei minun tarvinnut edes miettiä mennyttä yötä. Mutta sinä päivänä Mustien portaikossa minä en sanonut mitään, ja kesäpäivä jatkoi kulkuaan rauhallisena, rauhoittavana, hieman pölyisenä.
”Rem”, Sirius sanoi lopulta hitaasti kuluneiden minuuttien päästä. ”Katso.”
Hän kohotti laiskasti taikasauvansa ja liikutti sitä ilmassa. Sauvan päästä leijaili purppuraista valoa, joka muodosti kirjaimia. K E S Ä. T Y L Y P A H K A. Hän vilkaisi minua ja virnisti.
R E M U S. S I R I U S. S U I R I S S U M E R.
“Su Iris Sumer?”
Sirius suoristi jalkansa ja nousi seisomaan ylimmälle portaalle peittäen samalla häikäisevän auringonvalon.
”Ihan kuin nimi. Iris Sumer.”
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #6 : 29.04.2008 18:30:07 »
7.

Niin Iris Sumerista tuli ensin ihan kuin nimi, sitten kuin joku henkilö, ja minkälainen henkilö, meidän mukanamme muotoaan muuttava. Ihan kuin hän, minä, me. Emmekä me koskaan ajatelleet, miltä hän näyttää; mustat hiukset ehkä kuitenkin, vihreät silmät, kalpeat kasvot, pieni, vahva - minä voin niin selvästi nähdä hänet tuossa junanpenkillä, katsomassa minua suoraan silmiin. Jos joku pyytäisi minua kuvittelemaan Siriuksen nyt siihen hänen viereensä, en pystyisi, sillä minä en halua muistaa hänen kasvonpiirteitään enkä silmiään enkä ainakaan hänen tuoksuaan.

(Suola iholla, vastaleikattu nurmikko, steariini, hiekka, hiki.)

Ei ollut helppoa olla 16-vuotias, levoton, puolivalmis, niin kuin me silloin olimme, eikä ollut helppoa olla ihmissusi (eikä varsinkaan ollut helppoa herätä öisin ja huomata, että ne ajatukset olivat ihan oikeita ja todellisia eivätkä vain vahinkoja – Luoja auta, Merlin auta, kuka tahansa, minä olen rakastumassa väärään ihmiseen.) Eikä ollut helppoa kertoa, että eräät tietyt ihmiset pitivät minut pystyssä ja saivat minut tuntemaan itseni enemmän ihmiseksi kuin koskaan aiemmin. Minä en tiennyt kuinka päin olisin ollut, kun he ensimmäisen kerran muuntautuivat edessäni – yksi hirvi, yksi koira, yksi rotta. Ja me juoksimme Tylypahkan öisissä maisemissa, juoksimme paljon ja kovaa, syyt vain vaihtelivat, joskus juoksemisen ilosta, joskus pakoon itseämme, muutosta, kuuta, toisiamme. Eikä mikään kuitenkaan koskaan helpottunut muuta kuin ehkä hetkeksi. Karttaa me pidimme tietenkin ylitsevuotavan neroutemme suurimpana saavutuksena. Herrat Anturajalka, Sarvihaara, Matohäntä ja Kuutamo kulkivat pitkin koulun käytäviä ja lähiseudun kiellettyjä alueita juuri niin kuin itse tahtoivat, eikä Kelmien Kartalta jäänyt huomaamatta edes rehtori Dumbledore. Nyt jälkeenpäin ajatellen kartan keksimisen aikaan kaikessa tuntui olevan kuumeinen sävy, me hengitimme yöilmaa ahmien ja hapuillen, piilouduimme näkymättömyysviitan alle juuri viime tipassa ja katsoimme toisissamme tapahtuvaa muutosta ihmetellen. James haroi hiuksiaan, tuijotti Lily Evansia ja näytti niin auttamattoman typerältä, että oikein hävettää! Peterin nauru oli kimeää ja hermostunutta ja joskus minä unohduin katselemaan häntä, mitä hänelle oli tapahtumassa ja kuka hän edes oli? Niin ja Sirius, unohduin minä häntäkin katselemaan, katsoin kuinka hän käveli ja nauroi ja iski silmää, ja kuinka Natalien jälkeen tuli Susan ja Patricia, ja kuinka ylimielisesti hän kohteli luihusia – Jamesin kanssa tietenkin. (Ja Ruik- ei, Severus Kalkarosta erityisesti, tietenkin.)

Ulkona hämärtää ja minä tunnen kadottavani ajan. Helpottavaa, tavallaan. Juuri ennen kuin valot räsähtävät päälle, vaunussa on niin pimeää, että saatan melkein erottaa Iriksen istuvan minua vastapäätä, kasvoillaan sama vakava ilme kuin vanhuksellakin. Iriksen silmissä on se, mitä minulta nyt puuttuu enemmän kuin koskaan aikaisemmin, tarkemmin katsottuna heissä kummassakin on minun kadonnut rohkeuteni.

Lily Evansilla oli joskus samanlainen ilme. Kyllä me ymmärsimme Jamesia, Siriuskin, vaikkei sitä koskaan myöntänytkään. Olihan Lily erilainen kuin muut ja varsinkin erilainen kuin me. Hän oli ainoa, joka uskalsi huutaa päin Siriuksen ja Jamesin naamaa ja käskeä heitä lopettamaan. James lopetti, Sirius murjotti. Ja kun Lily sai selville minun salaisuuteni, hän ei valahtanut kalpeaksi eikä juossut pois eikä taputtanut minua rohkaisevasti selkään, hän vain kiersi kätensä minun ympärilleni ja sanoi jollakin tavalla tutulla äänensävyllä, aivan kuin olisin kuullut sen joskus ennenkin, joskus kauan, kauan sitten: ”Minä olen niin pahoillani, Remus.”
 ”Älä ole”, mutisin siihen, mutta Lily hautasi kasvonsa kaulaansa ja vakuutti olevansa. Vuosia myöhemmin minä tunsin hänen kyyneleensä taas, eri syystä, uudesta, pelottavasta syystä, ja silloin oli minun vuoroni olla pahoillani.

Mutta siihen on niin pitkä matka, ja kuitenkin vain sekunteja, kauan sitten kadonneita hetkiä, joita minä en välttämättä osaa edes laittaa järjestykseen. Jokainen kilometri kohti etelää tuntuu vuosilta, jotka hämärtävät vielä äsken kirkkaina tuntuneet muistot. Mitä tapahtui sinä vuonna? Minä istuin kirjastossa ja välttelin Siriusta hieman, kunnes hän suuttui tietenkin, ja taas minä pakottauduin olemaan kuin ei mitään. Lily ja James istuivat sohvalla toisiinsa kietoutuneina, se näytti kummalliselta, ihmeelliseltä. Minä yritin opettaa Peterille historiaa ja kasvitietoutta, lähes tuloksetta. Rohkelikko voitti huispausmestaruuden. Minä melkein tapoin Severus Kalkaroksen.

Se aamu oli kamalin kaikista. Minä heräsin iho haavoilla, sydän hakaten aivan toisella tavalla kuin ennen, enkä uskaltanut liikahtaa pitkään aikaan. Lopulta James tuli huoneeseen, seisoi ovella silmänaluset mustina ja nojasi seinään.
”Hei, Remus”, hän sanoi lopulta, ja siitä minä tiesin, että jokin oli vialla. Lopulta hän valui lattialle istumaan ja katsoi minua pitkään.
”Näytän aika hirveältä, vai mitä?”
Jamesin hymy oli olematon. Hän veti hihaansa ylemmäs. Käsivartta koristi punainen naarmu.
”Tappelimmeko me?”
”Tavallaan.”
Hiljaisuus jatkui. Mökin alakerrasta kuului askeleita, jotka pysähtyivät lopulta ovelle. Professori McGarmiwa ja rehtori Dumbledore astuivat sisään.
”Severus voi hyvin, James. Voit nukkua vielä ennen iltapäivätuntien alkua.”
James kompuroi pystyyn ja hävisi huoneesta. Minä en uskaltanut edes ajatella, mitä oli tapahtunut, en halunnut kuulla miksi kumpikin oli tullut Rääkyvään Röttelöön enkä halunnut tietää, miksi Severus ei olisi voinut voida hyvin.
”Remus”, Dumbledore aloitti joka tapauksessa. ”Miten voit?”
”Minä? Hyvin. Miksi… onhan kaikki ihan hyvin?”
”Paremmin kuin mitä voisi olla. Onneksi.”
”Remus”, McGarmiwa puuttui puheeseen näyttäen harvinaisen lempeältä. ”Viime yönä tapahtui melkein se asia mitä me, sinä ja vanhempasi olemme pelänneet siitä asti, kun saavuit kouluun.”
Tuijotin heitä ja toivoin hengitykseni pysähtyvän.
”Sirius Musta näytti pitävän erinomaisen hyvänä ideana mainita Severus Kalkarokselle kuinka tällipajun ohitse pääsee. James, onneksi, ehti paikalle ennen kuin kohtaamisestanne ehti muodostua kohtalokasta.”
”Ei.”
En osannut sanoa muuta.

Sirius pyysi anteeksi noin tuhat kertaa.
”Remus, Kuutamo, kaveri, oikeasti, katso minuun, ole kiltti, anteeksi, älä ole vihainen, minä en tarkoittanut sitä!”
En tiedä itsekään kuinka vihainen hänelle olin, tai kuinka vihainen minun olisi pitänyt olla, tai ketkä ylipäätänsä olivat hänelle vihaisia. Kaikki huusivat toisilleen, totta kai, Sirius menetti puolet Rohkelikon sinä vuonna keräämistä tupapisteistä ja James ansaitsi kaksi kertaa niin paljon takaisin. Lily istui minun vuoteeni vieressä ja puhui, enkä jaksanut kuunnella puoliakaan. Sirius kävi ovella ja sänkyni vieressä ja sängyssäni ja kaikkialla säännöllisesti – ”Remus-kiltti, anteeksi!” – ja lopulta James alkoi myös puhua Lilyn kanssa vuorotellen siitä, että minun ehkä kannattaisi nousta ja pukea ja antaa Siriukselle anteeksi, ehkäpä, ja luultavasti myös uskaltautua luihusten kanssa samalle tunnille, sillä kukaan ei vieläkään tiennyt.

Kyllä minä nousinkin sitten, sain melkein uikuttavan Siriuksen syliini, kun ensimmäisen kerran suostuin hymyilemään hänelle, eikä Severuksen katsekaan tappanut minua. Mutta silti, vaikka kaikki palasikin entiselleen, minun sydämeni ei tasaantunut koskaan rauhalliseksi, koska se oli niin lähellä, minun suteni oli melkein saanut maistaa ihmisverta, ja olisinko minä osannut elää jos sinä aamuna olisin herännyt ihmisruumis vieressäni?

Ajattelen vieläkin, mitä olisi tapahtunut, jos asiat olisivat olleet niin huonosti kuin olisivat voineet olla. Kulkivatko Siriuksen ajatukset samoja teitä silloin, kun hänen jalkojensa juuressa oli puoli kadullista ihmisiä, verissään, kuolevina, ja mitä hän ajatteli sillä hetkellä, kun hän huomasi, ettei Peteriä ole olemassa enää ja alkoi nauraa?

(Kävikö siinä niin, Iris, kerro minulle, tahraantuivatko hänen kätensä vereen niin kuin painajaisissani?)
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #7 : 29.04.2008 18:30:33 »
8.

Olisi hyvä nukahtaa nyt kuten muutkin matkustajat, mutta en voi. Kuuntelen ajatuksiani ja muistojani ja unohdun tuijottamaan ikkunasta ulos. Katseeni kulkee pitkin tähtien muodostamia kuvioita, ja kyllähän minä tiedän mihin se johtaa.

”Tiesitkö, että Sirius on kaksoistähti, niitä on A ja B. A on Aurinkoa suurempi, valovoimaisempi ja kuumempi.” 
Musiikki liikutti tärykalvojani ja Siriuksen jalkoja.
”Mitä?”
Vieressä James näki McGarmiwan ja Lipetitin tanssilattialla, taittui naurusta kaksinkerroin ja kaatoi lasinsa sisällön housuilleen. Humalaisen virnistyksen kera hän katosi Lilyn kanssa salin ovesta.
”Ison koiran tähdistössä on kaksoistähti Sirius.”
”Ai. Ja se on kuuma?”
Siriusta nauratti, ja hän tyhjensi lasinsa sisällön kurkkuunsa. Mustatukkainen Natalie seisoi meistä vähän matkan päässä ja näytti siltä, että Sirius saisi illan aikana selvitellä tekemisiään.
”Minusta tuntuu, etten ole koskaan nähnyt sinun tanssivan, Kuutamo.”
”Se johtuu siitä, että minä en tanssi.”
”Ja se taas johtuu siitä, että olet niin tylsä.”
Natalie lähti kävelemään meitä kohti.
”Olen tylsä koska en tanssi, vai olen tylsä koska en tanssi sinun kanssasi?”
”Kumpaakin.”
Sirius huomasi Natalien, irvisti minulle ja kääntyi sitten tyttöä kohden.
”Sinun velvollisuutesi olisi tanssia minun kanssani, Sir.”
Sir – minua naurattaa vieläkin.
”Mikä velvollisuus?”
”No katsos, minä lähden sinne Ranskaan, sinä jäät Englantiin, eikä sinusta tietenkään tule koskaan mitään toisin kuin minusta, ja kun me kerran emme nyt koulun päättymisen jälkeen tule näkemään toisiamme enää koskaan, pitäisi sinun tanssia minun kanssani edes kerran.”
Sirius nauroi, ja joskus minun oli vaikea kuunnella juuri sitä naurua, kevyttä, helppoa, merkityksetöntä.
”Minulla oli tässä sattumoisin keskustelu kesken Remuksen kanssa.”
Natalie kääntyi katsomaan minua, hieman arvioiden, ja hymyili sitten.
”Hei, Remus, sinun S.U.P.E.R:isi taisivat mennä hyvin.”
”Ihan hyvin. Sinunkin varmasti.”
”Tarpeeksi hyvin, kyllä. Haittaisiko sinua, jos lainaisin tuota moukkaa vähäksi aikaa.”
Olin jo lähestulkoon muodostanut ensimmäisen e-kirjaimen, mutta Sirius ehti ensin.
”Helvetti, Remus, me olemme hukanneet Peterin! Meidän on pakko mennä etsimään, jos se on vaikka sammunut sinne oleskeluhuoneeseen.”
Natalien katse olisi voinut tappaa (viattomia ohikulkijoita) aitauksellisen ruotsalaisia ruttukuonoja.

Peter todellakin nukkui oleskeluhuoneen sohvalla. Sirius ei puhunut mitään koko matkalla, ja kääntyi saman tien huomattuaan Peterin olevan juuri siinä, mihin me olimme hänet jättäneet.
”Eikö olisi mukavampi lähteä täältä, jos olisit väleissä kaikkien kanssa?”
Sirius kääntyi katsomaan minua meidän kävellessämme taas käytävää pitkin.
”Kaikkien? Kuten esimerkiksi Ruikulin, Bellatrixin, ääliö-Lestrangien ja Reguluksen kanssa?”
”No ei kaikkien, mutta edes joidenkin. Edes kaikkien Rohkelikkojen.”
Sirius näytti vaiteliaalta, mutta sanoi juuri ennen kun saavumme salin ovelle.
”En minä jaksa. En jaksa selittää, että miksi, miksi, miksi, kun ei minulla ole vastauksia sellaiseen.”
Hänen kätensä pysähtyi Suuren salin ovenkahvalle.
”Mennään jonnekin muualle, Remus, jooko?”
Kun hänellä oli se ilme, en osannut enkä tahtonut kieltää häneltä mitään. Lähdimme kiertämään Tylypahkan loputtomia käytäviä, ja yhtäkkiä jokin kuristava tunne nousi kurkkuuni, sillä vasta silloin ymmärsin, että me lähtisimme täältä, eikä ollut varmaa palaisimmeko enää koskaan. Me vaivuimme outoon, yhteiseen hiljaisuuteen, jota ei katkaissut edes muutama ohitse harhaileva juhlija muuten niin tyhjillä käytävillä. Kiersimme tutut luokkahuoneet, kävimme tähtitornissa, konttasimme muutaman salakäytävän linnan uumenissa ihan vain sen takia, että tilaisuus oli viimeinen.
”Mennäänkö ulos?”
Minä myönnyin ja me lähdimme viileään kesäyöhön, joka leijui sinisenä Tylypahkan ympärillä. Sirius näytti ajatuksiinsa vaipuneelta, mutta lopulta minun oli pakko havahduttaa hänet, itseni vuoksi. Muuten kuristava tunne olisi saattanut päästä valloilleen tavalla, joka ei sopinut pojille, jotka koulusta valmistaminen oli juuri tehnyt miehiksi.
”Käydäänkö huispauskentällä?”
Sirius nyökkäsi.
”Tuleeko sinun ikävä tätä paikkaa?”
Hän hidasti vauhtiaan sen verran, että me kuljimme taas rinnatusten ja nyökkäsi taas.
”Tietysti tulee.”
En saanut sanoista kiinni, mutta pakotin itseni jatkamaan.
”Minullekin. Tietysti. Outoa ajatella, että ensi viikolla emme enää ole täällä.”
”Aivan helvetin outoa, jos saan sanoa.”
”Mitä sinä aiot tehdä?”
”Olen Lontoossa kai. Pitäisi kai osata päättää. Sitä aurorikoulutusta ehkä tai… en minä tiedä. Enkä haluakaan vielä, ei sitä kannata miettiä. Nyt ollaan vielä täällä.”
Melkein luulin näkeväni jotain kiiltävän Siriuksen silmäkulmassa.
”Juostaan katsomoille, tule!”
Hän tarttui kiinni hihastani ja me juoksimme, hieman hoiperrellen ja nopeasti hengästyen, ja Sirius oli tietysti ensimmäisenä puisten portaiden juurella. Seurasin häntä aina ylimmälle penkkiriville asti, missä me viimein rojahdimme penkille hengittämään.
”Tämä on ollut paras paikka, missä olen ikinä ollut.”
”Tylypahka? Minulle myös.”
Sirius veti housujensa taskusta tupakan ja kääri itselleen sätkän.
”Sinä et varmaankaan halua?”
”Oikein arvattu.”
Vahingossa ajattelin, että James olisi halunnut, ja he olisivat polttaneet yhdessä viimeisen tupakkansa Tylypahkassa, ja heidän viimeinen yönsä olisi ollut paljon muuta kuin ajatuksiin vaipunutta hiljaisuutta. Mutta aivan kuin Sirius olisi osannut lukea ajatukseni, hän sanoi:
”Täällä on paljon parempi olla, nämä viimeiset hetket, kuin siellä kaikkien muiden keskellä.”
Minä hymyilin ja nostin jalkani penkille, nojasin polviini.
”Tiesitkö, että Sirius, se kaksoistähti, on myös susien suojelutähti?”

Piirrän sormellani huurteiseen ikkunaan tähtikuvioni niin kuin se on painautuneena mieleeni, kuiskaan Irikselle hyvää yötä ja nukahdan.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #8 : 29.04.2008 18:30:59 »
9.

Pienenä minä kävelin unissani. Kuljin pitkin pimeää taloa, itkin ja huusin kunnes äiti heräsi ja yritti ohjata minut takaisin sänkyyni. Minä muistan ne unet vain hämärästi, kuinka seinät lähestyivät ja oksat riipivät poskeani vasten ja kuinka pimeydessä oli liian paljon jotakin, mitä en voinut nähdä, en unissani enkä valveilla. Tylypahkassa ollessa unet alkoivat tulla säännöllisesti ennen täysikuuta. En enää harhaillut nukkuessa, mutta muiden ilmeistä minä aina näin, milloin olin puhunut pelkojani ääneen. Sodan aikana Sirius oli hermostunut minun yöelämääni, valitti, ettei saanut nukuttua, kun minä mumisin, kuiskin, itkin ja joskus, silloin kun oksat kietoutuivat ympärilleni ja vetivät minut maata vasten, huusin ääneen.

Kun kaikki kaatui, minun painajaisenikin muuttuivat. Samat asiat toki toistuvat, ahtaat seinät ja oksat ja pimeä, pimeä, pimeä, mutta nyt niissä kaikissa on Siriuksen katse, ajatus siitä, että hän seisoo minun vieressäni, eikä auta, ei ojenna kättään vaikka minä katoan pimeyteen, ja juuri tuo asia saa minut nytkin heräämään täristen hämärään, kylmään junavaunuun. Yritän vetää viittaani tiukemmin ylleni, mutta tuntuu kuin talvi tunkeutuisi ikkunan lävitse, viitan lävitse, ihonkin lävitse, melkein yhtä kylmänä kuin ankeuttajien läsnäolo. Hitaasti hengitykseni tasaantuu, mutta toisin kuin ennen, nyt kukaan ei ole vuoteeni vieressä istumassa, silittämässä hiuksia tai painautumassa vartalonsa lämmöllä aivan kiinni.

Aamulla herään kerälle käpertyneenä, niska jumissa ja silmissä yhä sama valvomisesta johtuva särky. Mustapukuinen nainen on lähtenyt nukkuessani jollain niistä monista pysäkeistä, jotka olemme ohittaneet matkalla kohti Italian rajaa, enkä nyt kirkkaassa auringonvalossa näe Iristäkään vastapäätä istumassa. Nousen jaloilleni, venyttelen, ja mieli jollakin tapaa aavistuksen kevyempänä kävelen ravintolavaunuun. Ostan kahvin (tilkka maitoa kiitos) ja sämpylän ja palaan paikalleni. Junan pitäisi saapua minun pääteasemalleni iltaan mennessä.

Koulun päättymisen jälkeinen kesä oli hitaasti kasvavia vastakohtia täynnä – kevyttä ja raskasta, helppoa ja vaikeaa, uudenlaista vapautta ja lamauttavalta tuntuvaa vastuuta. Me kuulimme ensimmäistä kertaa nimen, jossa jo silloin, Päivän profeetan etusivulle kirjoitettuna tai ohimennen keskusteluissa mainittuna oli epämiellyttävä sointi – Voldemort. Taikamaailma alkoi puhua asioista, jotka olisi pitänyt nostaa pinnalle jo aikaa sitten, ja me olimme luonnollisesti innokkaimpina kannanottajina. Sirius asui kaksiossaan Lontoon Blackheatissa, ja me vietimme sinä kesänä siellä niin paljon aikaa, että tuntui kuin koulun loppuminen ei olisi vaikuttanut väleihimme lainkaan.

”Kuuntele tätä, Remus. Puhdasveristen tehtäväksi jää näin ollen velhoyhteisön vahvistaminen – voi Merlin, kuka kirjoittaa tällaista sontaa. Kuten olettaa saattaa, eivät tähän kuulu jästisyntyiset eivätkä muulla tavoin vain puoliksi velhoiksi laskettavat. Helvetti sentään, muistatko Augusto Rookwoodin? Hän on kirjoittanut tämän. Olen sydämestäni valmis tukemaan herra Valedroa tässä tärkeässä asiassa.”
Sirius tuijotti minua ja lehteä vuorotellen.
”Ei kuulosta hyvältä.”
”Ei kuulosta hyvältä, ei. Muulla tavoin vain puoliksi… tekisi mieli mennä syöttämään omakätisesti tämä lehti Rookwoodille.”
Istuin pöydän ääreen samalla, kun Sirius viskasi Päivän profeetan syrjään. Hän näytti hermostuneemmalta kuin aikoihin.
”Saavathan he kirjoittaa, mitä haluavat.”
”Totta kai saavat, mutta tuollainen kirjoittelu on vaarallista, tai siis, minusta tuntuu kuin se ei loppuisi tähän.”
”Minusta on hyvä, että tästä asiasta puhutaan nyt. Velhomaailma on ollut jo pitkään jakautumaisillaan kahtia, ja tekee hyvää selvittää tämä asia.”
”Remus, eivät nuo halua selvittää asiaa, ne haluavat heittää jästisyntyiset kokonaan pihalle.”
”Heitä on vain muutama, Sirius, enkä usko, että kirjoittelu satuttaa ketään. Minä en ainakaan jaksa loukkaantua kovin paljoa.”
Sirius puuskahti ja kohautti olkapäitään.
”Sinä oletkin aina niin älyttömän kiltti.”
Katse oli ohikiitävä, mutta jokin siinä sai minut vaihtamaan asentoa tuolillani ja ojentautumaan kohti aamun lehteä.
”James sanoi haluavansa koittaa tänään minun moottoripyörääni. Haittaako, jos me käymme ajelulla ennen kuin lähdetään ulos?”
Pudistin päätäni ja keskityin sääennusteisiin.
”Lily ei kai tule, meni Alicea tapaamaan. Frank ja Alice menevät kuulemma heinäkuun lopulla naimisiin.”
Nyökkäsin ja selasin lehteä taaksepäin. Etusivun otsikot kirkuivat Voldemortiksi itseään kutsuvan Tom Valedron laajentaneen kannattajapiiriään.
”Nähdään illalla sitten”, minä sanoin myöhemmin lähtiessäni. ”Pitäisikö kutsua Peter mukaan?”
Sirius kohautti olkapäitään. Tiesin, etteivät he olleet koskaan kunnolla sopineet talvella sattunutta riitaansa.
”Minä lähetän pöllön.”

Se oli sitä aikaa, kun me luulimme viettävämme tulevaisuudessa enemmän häitä kuin hautajaisia.

Me tapasimme Viistokujan risteyksessä illan jo hämärtäessä. Sirius ja James seisoivat jo kadun reunassa saapuessani paikalle, ja muutamaa minuuttia myöhemmin erotimme Peterin ihmisvilinässä. Hän heilautti kättään jo pidemmän matkan päästä, ja minä huomasin, kuinka Siriuksen silmät kapenivat aavistuksen.
”Sirius”, minä mutisin, kun me kohotimme kätemme tervehdykseen. ”Jos tämä on vieläkin sitä, niin eiköhän olisi jo aika. Kun on tätä kaikkea muutakin.”
Sirius vilkaisi minua tutulla katseella, joka kertoi hänen jääneen kiinni jostakin.
Me vietimme sen illan pienessä, täysi-ikäisyytemme aikana tutuksi tulleessa baarissa, jossa musiikki ja tupakansavu leijuivat ympärillämme hieman liian pimeässä pöytänurkkauksessa. Lily ja tämän korpinkynnessä kouluvuotensa viettänyt ystävä Alice liittyivät seuraamme kahden tuliviskikierroksen ja yksien kermakaljojen jälkeen. Ilta kului ja me puhuimme, mietimme mitä meistä tulisi, mihin tämä puhdasverisyyskiista päätyisi ja, luonnollisestikin, minkä värisen puvun Alice hankkisi häihinsä. Sirius ja James innostuivat taas haaveilemaan aurorikoulutuksesta.
”Tekin haluatte auroriksi, voi miten hienoa! Minä lähetin juuri hakupaperit, teidänkin kannattaa tehdä se pian. Frankhan valmistuu ihan pian. Ja hei, jutelkaa Alastor Vauhkomieli – nimisen velhon kanssa, hän on toiminut aurorina jo jonkin aikaa, hän osaa kertoa vaikka mitä. Vaikka viime vuosina onkin kuulemma ollut rauhallisempaa…”
 Sirius ja Peter istuivat jonkin aikaa vierekkäin ja puhuivat jotakin hiljaisella äänellä. Minä seurasin heidän ilmeitään ja toivoin, että he selvittäisivät välinsä, sillä vaikka yritin olla ottamatta yhä terävämmäksi käyvempää väittelyä puhdasverisyydestä liian henkilökohtaisesti, olin yhdessä asiassa Siriuksen kanssa samaa mieltä. Tämä saattoi olla vasta alkua, ja jos näin oli, ei tulevaisuus välttämättä ollutkaan niin valoisa kuin me tahdoimme uskoa. Silloin olisi parasta tuntea ystävänsä.

Hieron ohimoitani ja yritän venytellä jäykkää niskaani. Sää junan ulkopuolella on vaihtunut märäksi lumisateeksi ja muistuttaa heikolla tavalla siitä, että ulkopuolella maailma on olemassa yhtä todellisena kuin aina ennenkin, vaikka minä itse olenkin eksynyt jonnekin liikkumattomuuden ja muistojen sekasortoon.

Kiihkeän keskustelun ja tuliviskin tai punaviinin täyttämiä öitä oli sinä kesänä useita. Frankin ja Alicen häitä vietettiin (punainen puku sopi hänelle niin hyvin, kyllä vain, Lily) juuri ennen kuin helteinen kesä muuttui sateiseksi syksyksi. Sateiden mukana alkoivat myös onnettomuudet. Ministeriön mukaan kaikki oli pitkään aivan kunnossa, tilanne niin hallussa kuin vain voi olla, eikä tässä nyt ole mitään kriisiä menossa, kiitoksia vain kysymästä. Mielenosoitukset lakkasivat ja hetken tuntui kuin tilanne olisikin tasaantunut, mutta sitten jästimaailmasta alkoi kuulua huhuja omituisista kuolemista ja katoamisista. Silloin asia oli selvä, jo kauan ennen kuin ministeriö myönsi sen. Voldemortin kannattajat, jotka kutsuivat itseään kuolonsyöjiksi, olivat kyllästyneet pintakoreaan keskusteluun ja ryhtyneet toimimaan. Kun ensimmäisen kerran kuolonsyöjien merkki kohosi puoliveriseksi tiedetyn velhoperheen kodin ylle, Albus Dumbledore lähetti viestin, jota me emme voineet ohittaa. Pöllön koputtaessa ikkunaan sinä aamuna minä makasin Siriuksen sängyssä ja kuvittelin olevani onnellisin ihminen maailmassa.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #9 : 29.04.2008 18:31:33 »
10.

”Kuutamo, olisi hyvä jos tulisit tänne. Taidan tarvita Iristä nyt.”

Oli lokakuun loppu, sade piiskasi ikkunoihin, ja minä silitin puolihuolimattomasti valkoisen pöllön märkiä sulkia. Siriuksen viesti oli ensimmäinen, jonka olin saanut häneltä sen jälkeen, kun hän ja James aloittivat aurorinopintonsa. Minä olin hautautunut historiankirjoihin, istuin ministeriön kellarissa sijaitsevassa laajassa kirjastossa lähes yhtä usein kuin aikoinani Tylypahkan kirjojen keskellä. Aamuisin join teetäni liian hitaasti, se kylmeni ennen kuin ehdin maistaakaan, ja kesän jäätyä taakse minun kouluaikojen ystävätkin tuntuivat eksyneen toiseen elämään. Teemuki oli pöydällä jäähtymässä silloinkin, kun sain Siriuksen hätäisin kirjaimin kirjoitetun viestin. Jokin kaukainen tulvahti mieleni läpi, sai ajatukseni sekoamaan ja eksymään, ja se toivo, jonka olin monta kertaa piilottanut ja tukahduttanut, palasi yhtä kipeänä kuin silloin teini-ikäisenä poikana, joka halusi, mutta ei olisi halunnut haluta. Minä lähdin kävellen, koska ilmiintyminen juovuksissa, sairaana tai kiihtyneessä mielentilassa saattaa johtaa taian epäonnistumiseen kohtalokkain seurauksin, tiedättehän, ja kun nousin metrotunnelista sille kadulle, jossa Sirius asui, minun sydämeni alkoi hakata ja kädet täristä. Ei Jamesia, ei Jamesia, ole kiltti ei Jamesia tällä kertaa, minä hoin noustessani raput toiseen kerrokseen ja painaessani ovikelloa, ja kun Sirius avasi oven (eikä James seissyt hänen takanaan eikä istunut sohvallakaan) minä uskaltauduin hymyilemään leveästi.

Iris istuu taas penkillä edessäni ja hänkin näyttää hymyilevän. Kai hän tietää, että ajattelen häntä, tietää minun muistavan jokaisen hetken aivan liian tarkkaan. Jos olisin viisas, jos osaisin ajatella selkeästi, lopettaisin nyt ja keskittyisin johonkin muuhun, mutta en pysty, en osaa; tästä muistojen labyrintista on vain yksi tie ulos.

Siriuksen kasvoilla oli ilme, jonka olin nähnyt vain harvoin, eksynyt ja kipeä ja jollakin tapaa suuttunutkin. Hymyni tukahtui ja me jäimme katsomaan toisiamme hiljaisina, kunnes Sirius työnsi oven kokonaan auki ja väistyi hieman.
”Hei, Remus.”
”Hei. Tuli ikävä Iristä?”
Seurasin Siriusta olohuoneeseen, jossa oli hämärää, ja jostakin syystä olisin halunnut ravistella häntä, pysäyttää, käskeä puhumaan, ei kai hänkään voinut jaksaa sitä kaikkea ääneen lausumatonta meidän välillämme.
”Tuli ikävä”, Sirius totesi lyhyesti keittiöön mennessään. Hän jäi seisomaan jääkaapin ovelle hieman liian pitkäksi aikaa. ”Kermakaljaa. Ei ole. Punaviiniä siis.”
”Onko jokin hätänä?”
Maistoin viiniäni ja istuin sohvalle. Siriuksen katse kiersi hänen käsiään, toisiinsa sopimattomia verhoja, tummaa mattoa.
”Ei oikeastaan.”
Huomasin hymyni palaavan hieman.
”Älä viitsi, Antura. Mikä on hätänä?”
Sirius sulki silmänsä ja nojasi sohvan selkänojaan.
”Sain postia äidiltäni. Serkkuni Narcissa on menossa naimisiin. Kutsuivat minut häihin.”
”Etkä aio mennä?”
Nauru oli lyhyt, haukahtava.
”En. En halua nähdä heitä, ikinä, koskaan. Kyllä sinä tiedät, Remus. Ja luulen tietäväni, mihin se johtaisi. Nyt olisi aika paikata mennyt, Sirius, jos ryhtyisit meidän kanssamme tukemaan Valedron aatteita, helvetti.”
Hän tuijotti eteensä ja kääntyi sitten katsomaan minua.
”Ja isäni, voi Merlin, jos minä näkisin isäni, niin minä varmaan käyttäisin jotakin anteeksiantamatonta häneen. Kaikkien lyöntien ja repimisien ja ruhjomisien takia.”
Juuri sellaisina hetkinä Siriuksen silmät upposivat jonnekin paljon syvemmälle kuin missä minun omat haluni ja toivoni olivat, jonnekin, josta ne eivät koskaan lähteneet (eivätkä lähde, kyllä minä tiedän, että saan yrittää ja yrittää, mutta ne eivät lähde). Minä muistin Siriuksen ilmeen silloin joskus vuosia sitten, muistin, kuinka hänen naurunsa pysähtyi ja katosi sillä hetkellä, kun Ludovic Mustan ääni kantautui meidän korviimme.
”Joskus tuntuu, että he onnistuivat siinä, mitä yrittivätkin. Pilasivat elämäni.”
Minä pudistin päätäni, nojasin eteenpäin ja vein käteni Siriuksen harteille. Hän reagoi välittömästi, nojautui minua vasten ja tuntui pieneltä, heikolta, ja minä tajusin, että me olimme siinä nyt toisinpäin kuin ennen; aikaisemmin minä olin ollut se, joka tärisi ja pidätti itkuaan, ja jonka hiuksia silitettiin ja johon yritettiin siirtää lämpöä ja voimaa niin kovasti, että en kai ole koskaan muistanut kiittää Siriusta siitä.

(Miksi minä tahtoisin kiittää häntä yhtään mistään?)

”Älä, Sirius. He eivät onnistuneet pilaamaan yhtään mitään. Katso nyt itseäsi.”
”Niin?” Sirius mutisi olkapäätäni vasten.
”Esimerkiksi: sinusta tulee aurori, ja se on koko velhomaailman himotuin ammatti. Ja sinä olet Sirius Musta, hitto vie, et mikään kuka tahansa verenperintöönsä takertunut Musta. Sinä olet…”, vaikenin äkisti, pelkäsin sanovani jotakin, mitä en ole vielä valmis sanomaan.
Sirius huokaisi, saatoin tuntea hänen hengityksensä vaatteiden läpi, ja nousi sitten seisomaan.
”Lisää viiniä?”
Pudistin päätäni. Sirius täytti lasinsa ja istui takaisin sohvalle. Yö ympärillämme jatkoi kulkuaan, ja keskustelu palasi takaisin Tylypahka-aikoihin ja yhteisiin muistoihin. Me nauroimme vedet silmissä ja tyhjenevän viinipullon kannustamana pitkään sille kerralle, kun Peter oli ensimmäisen kerran uskaltautunut varastamaan keittiön kotitontuilta seuraavan päivän jälkiruokaleivoksia, ja sille, kun me ensimmäisen kerran ryömimme Norriskaa pakoon Jamesin näkymättömyysviitan alla, ja sille kesäiselle päivälle, kun me vakoilimme Kartan avulla Lipetitiä ja McGarmiwaa ja olimme varmoja, että heillä oli suhde.
”…vaikkakin”, Sirius nauroi ja yski vuorotellen. ”Minä en tiedä, miten he selviytyisivät erinäisistä parisuhteisiin kohtalaisen olennaisista kuuluvista asioista, voi Merlin, onkohan Lipetit McGarmiwaa edes polveen asti?”
”Ei, Sirius, tuo on mielikuva, jota en välttämättä olisi kaivannut.”
Olin jo melkein ehtinyt unohtaa, kuinka koiramainen hänen hymynsä oli. Naurumme tyrehtyi vähitellen ja minä jäin raukeana katselemaan Siriuksen tupakasta kohoavaa savua.
”Missä sinä olet nykyisin täysikuut?”
”Veronassa useimmiten. Jos jaksan ilmiintyä. Mökki ei ole hormipulveriverkossa, valitettavasti.”
”Onnistuisikohan se täällä?”
Tuijotin Siriusta.
”Naapureitasi saattaisi häiritä, jos täällä melskaisi koira ja ihmissusi aina silloin tällöin.”
Sirius kohautti olkapäitään.
”Häiritköön. Sitä paitsi, jos sinä et jaksa ilmiintyä sinne Italiaan niin pakkohan sinun on tänne tulla. Hyvä, päätetty”, hän nyökkäsi. En osannut muuta kuin hymyillä hänen päättäväiselle ilmeelleen ja naurulle hänen silmissään ja taas meidän katseemme lukkiutuivat hetkeksi. Tällä kertaa en kääntynyt pois, en väistänyt, eikä hänkään tehnyt niin.
”Remus”, hän sanoi, ja minä pidin tavasta jolla hän lausui nimeni.
”Sirius”, minä sanoin ja yritin kerätä rohkeutta, jota en sitten loppujen lopuksi tarvinnutkaan, sillä hän oli rohkeampi, kuten aina.
”Hittoon kaikki väistelyt nyt; minä haluaisin suudella sinua. Haittaako?”

Tiedättehän sen tunteen, kun ajatukset tyhjenevät ja sydänkin melkein unohtaa lyödä, ja kun se sitten taas muistaa tehtävänsä, alkaa se hakata niin valtavalla voimalla, ettei olisi ihme jos se riistäytyisi täysin ja rynnisi ihon lävitse?

Minä päästin äänen, joka oli kuiskaus ja henkäisy yhtä aikaa, ja joka etäisesti saattoi muistuttaa sanaa ”ei”. Hänen kysyvä ilmeensä muuttui varovaiseksi hymyksi, aivan toisenlaiseksi kuin olin hänen kasvoillaan tottunut näkemään, ja hän kumartui sen verran lähemmäksi, että ylettyi suutelemaan minua. Se oli kaikkea mitä en osannut kuvitella, pehmeää ja kovaa, ujoa ja rohkeaa, ja kun Sirius työnsi kielensä kokeilevasti suuhuni, minä ynähdin kuin sudenpentu ja valuin selälleni sohvalle. Sirius kohottautui päälleni nyt jo rohkeammin hymyillen.
”Arvasin sitten oikein.” Hän painoi huulensa taas omiani vasten. ”Sinun sydämesi hakkaa aika kovaa.”
”Sirius”, minä kuiskasin hänen suuhunsa kevyesti, hengästyneesti. ”Ehkä tämä onkin Iris, tämä, me.”
Siriuksen nauru oli juuri oikea, lämmin ja pehmeä. Siitä yöstä minä muistan vain Siriuksen silmät, ihon, kädet vartalollani, hengityksen kaulaani vasten ja sen kaukaa järjen ja mielen takaa tulevan vaikerruksen, jonka hän päästi lauetessaan syliini.

Eivät nämä ole kyyneleitä, eikä muisto hänestä saa minua liikuttumaan, sillä enhän minä välitä enää.

Aamulla hän istui vuoteessa kahvimukin kanssa. Avasin silmäni ja tunsin kuinka hänen katseensa juoksi vartaloani pitkin.
”Huomenta”, hän kuiskasi, ja jokin valtava onni minussa heitti volttia tajutessani, etteivät hänen varpaansa koskettaneet reittäni aivan vahingossa. ”Kerrankin herään vierestäsi niin, ettet ole täysikuun runnoma.”
Uskaltauduin hymyilemään.
”Huomenta. Puhuttaisiinko?”
”Remus”, Sirius hymyili ja venytti nimeäni kutkuttavasti. ”Aina sinä haluat vain puhua.”
Yritin löytää katseeseeni vaadittua vakavuutta.
”Jotkut ihmiset sattuvat pitämään siitä, että tietävät missä mennään. Vaikka kyllähän minä tiedän, että sanojen muodostus saattaa olla sinulle joskus hirmuisen hankalaa.”
Sirius suuteli minua (ja minä olisin ollut valmis lopettamaan puhumisen iäksi) ja joi sitten lisää kahvia.
”No niin, mistäs puhutaan? Saitko sen Etelä-Euroopan kotitonttuja käsittelevän kirjan jo luetuksi?”
Kohottauduin myös ylemmäs.
”Puhutaan siitä, mitä oikein tapahtui. Älä näytä noin yllättyneeltä, Sirius. Mitä sinä… mitä sinä haluat minusta?”
Siriuksen ilme vakavoitui.
”Minä haluan sinut.”
”Hyvä”, minulta pääsi ja hän nauroi.
”Ja jos en ihan väärin ymmärtänyt, saatat sinäkin haluta minua, ihan vähän ainakin?”
”Minä… minä olen…”, sanat tuntuivat takertuvan kurkkuun, epäröivän, pakenevan, vaikka kehomme olivatkin juuri kertoneet saman asian omalla kielellään. ”Minä luulen, että olen ollut rakastunut sinuun jo… vuosia, jo silloin koulussa.”
(Siriuksen silmien pehmeys syvällä minussa.)
”Mutta minä en tiennyt, että sinäkin olet… tarkoitan, sinulla oli niin paljon tyttöjä. Natalie ja Susan ja nyt kesällä se tyttö, mikä hän nyt oli nimeltään?”
Hän kohotti kättään.
”Niin. Olihan niitä. Mutta, Remus, oikeasti, en oikein tiedä milloin huomasin tämän, tai sinut, nyt kun emme ole nähneet niin paljon, ja minusta ihan oikeasti on ruvennut tuntumaan siltä, etten osaa elää ilman sinua.”
Olin kuvitellut nuo sanat liian monta kertaa mielessäni. Nyt osasin vain hymyillä, hymyillä, hymyillä. Hän hymyili takaisin, hymyili suudellessaankin ja nousi sitten mennäkseen suihkuun. Minä jäin sänkyyn makaamaan, tuijotin kattoon ja olin, tai uskoin olevani, juuri niin onnellinen kuin kukaan voi olla. Hymyni ei sammunut vielä silloinkaan, kun kävelin ikkunalle ja päästin siellä odottavan harmaan pöllön sisään. Vasta, kun pergamentille kirjoitetut sanat upposivat tajuntaani, muistin maailmassa olevan muutakin kuin vain minä ja hän.

”Sirius. Bonesit ovat joutuneet Voldemortin uhreiksi. Tule Prewetteille. AD.”

Huomaan itkeväni. Nämä ovat ensimmäiset kyyneleet sitten Kings Crossin, jolloin seisoin matkatavaroineni kelmeästi valaistussa vessassa, itkin ja toivoin, että minussa olisi tarpeeksi voimia hajottaa jotakin, mieluiten jotakin itsessäni. Nyt istun autiossa junavaunussa silmät kiinni ja annan kasvojeni kastua samalla, kun yritän unohtaa ajatukset Siriuksen huulista poskillani, kaulallani. Iriksen hymy on haihtunut. Hän istuu minua vastapäätä kapeat kasvot vakavina ja minä puren huultani kunnes maistan veren maun suussani.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #10 : 29.04.2008 18:32:01 »
11.

Minä olen aina luottanut Albus Dumbledoreen. Olen hänelle luottamukseni velkaa. Jos hän ei olisi ollut Tylypahkan rehtorina, en luultavasti olisi koskaan saanut aloittaa koulussa, enkä tiedä missä olisin nyt. (Vaikka enhän minä tiedä muutenkaan, tai tiedän sittenkin: olen hukassa.) Minä luotin Dumbledoren sanoihin koko sodan ajan, ja olisin tahtonut hänen sanovan paljon enemmänkin, koska vain hän olisi voinut sanoa niin; kaikki on hyvin, me selviämme tästä ja kohta kaikki on niin kuin ennenkin. Sinä aamuna me saavuimme Prewetteille kasvot vakavina mutta ajatukset kuitenkin jossakin muualla. Pieni olohuone oli täynnä väkeä, joista suurin osa oli meille tuntemattomia. Amalda Prewett tarjosi teetä ja istutti meidät sohvalle. Tämän pojat Gideon ja Fabian heilauttivat meille kättä, vaikka olimme nähneet vain joskus ohimennen Tylypahkan käytävillä. Keittiön puolella näin vilaukselta myös Molly Weasleyn, Amaldan vanhimman lapsen, joka näytti olevan viimeisillään raskaana. Minerva McGarmiwa hymyili meille hillitysti toiselta puolelta huonetta, ja lopulta ihmisjoukon läpi raivasi tiensä James Peter perässään.
”Hei, tekin saitte sitten viestin! Merlin, minä en pidä tästä yhtään, en ollenkaan.”
Sirius teki tilaa istumalla lähemmäksi minua, enkä minä ollut varma, olisiko minun pitänyt liikahtaa kauemmaksi (vaiko lähemmäksi).
”Onko Lily tulossa?”
James pudisti päätään.
”Lähti vanhempiensa luona käymään… katso, Sirius, tuolla on Vauhkomieli!”
Ovella seisoi nuorehko, kovaäänisesti naurava mies, jonka toinen silmä pyöri lähes mielipuolisen oloisesti toisen katsoessa rauhallisesti miehen puhekumppaniin.
”Ja tuo on Kingsley Kahlesalpa, muistatteko, meitä muutaman vuoden vanhempi. Hän on myös aurori nykyään.”
James nousi takaisin seisomaan ja liikahteli levottomasti. Jostakin syystä hänen rauhattomuutensa sai minutkin tuntemaan oloni epämiellyttäväksi. Miksi me olimme täällä, miksi nämä kaikki ihmiset olivat täällä ja mitä me muka voisimme tehdä?
”Tuolla on Edgar Bones”, Sirius sanoi yhtäkkiä. Huoneeseen oli saapunut meitä viitisen vuotta vanhempi mies, jonka kasvot olivat kalpeat. Hänen perässään saapui nuori nainen, jonka silmät olivat kyynelissä.
”Onko tuo hänen siskonsa?” James kysyi.
”Heidän vanhempansa varmaan kuolivat”, Peter sanoi.
”Murhattiin”, Sirius korjasi.
Sana kuulosti rumalta hänen suussaan. Sirius vilkaisi minuun ja meidän katseemme lukittuivat toisiinsa aavistuksen liian pitkäksi aikaa. Dumbledoren aloittaessa puheensa olin kiitollinen keskeytyksestä.
”Ystävät, tahdon ensin sanoa kiitos teille jokaiselle, että olette tulleet. Varhain tänä aamuna saimme kuulla murheellisia uutisia. Gregory ja Susan Bones menehtyivät Voldemortiksi itseään kutsuvan Tom Valedron ja tämän kannattajajoukon tekemässä hyökkäyksessä.” Dumbledore piti pienen tauon. Kyynelsilmäinen nainen yritti peittää itkuaan nenäliinaansa.
”Tämä ei ole ainoa syntyperästä johtuva kuolema historiassa, mutta se on ensimmäinen vuosikymmeniin. Valitettavasti – ”, Dumbledore pysähtyi ja antoi katseensa kulkea kuulijoissaan. ”Valitettavasti minun täytyy sanoa, etten usko sen jäävän viimeiseksi. Kuolonsyöjät eivät ole vain pieni, kiihkoileva joukko, vaan järjestäytynyt ryhmä, jonka tavoitteet ovat selkeät.”
Sirius liikautti kättään sen verran, että se kosketti omaani.
”Bonesien murha lienee vasta alkua. Kuitenkin, se on se askel, se sysäys, joka saa meidät liikkeelle. Myönnän olevani myöhässä – meidän olisi pitänyt kokoontua jo aikoja sitten, yrittää estää nämä murhat. Suhtauduin tilanteeseen kuitenkin liian optimistisesti, ja siitä olen pahoillani. Nyt on kuitenkin valinnan aika, ja se valinta on teidän. Jokainen huoneessa olija on vapaa lähtemään. Edessä on sota, eikä kenenkään tarvitse vasten tahtoaan osallistua siihen – vaikka en usko kenenkään voivan piiloutua siltä kokonaan.”
Kukaan ei liikahtanut, ja Dumbledore nyökkäsi.
”Olkoon siis näin. Rakkaat ystävät, olen kiitollinen ja onnellinen siitä, että meitä on näin paljon, että velhomaailmasta löytyy näin paljon rohkeutta ja päättäväisyyttä. Tehtävämme ei ole helppo; kuolonsyöjien harjoittama pimeä taikuus takaa heille keinoja, joita vastaan on vaikea taistella. Yhtäkään teistä ei ole kuitenkaan kutsuttu tänne turhaan, vaan uskon jokaisella olevan paljon annettavaa rauhan saavuttamiseksi. Tästä eteenpäin moninaista joukkoamme kutsuttakoon Feeniksin killaksi!”

Seuraavat kuukaudet, ei, seuraavat vuodet tuntuvat minusta sekavilta, kaaottisilta. Onni ja lämpö sekoittuivat sodan uhan tuomaan epäluuloisuuteen ja kasvavaan epätoivoon. Nyt, kun Dumbledoren sanoista on aikaa hieman yli kolme vuotta, me olemme saaneet rauhamme. Ehkä minä olenkin ainoa, jonka mielestä hinta oli vain hieman liian raskas. Feeniksin killan perustamisen jälkeen alkoi kuumeinen työ kuolonsyöjien liikkeiden ja aikeiden selvittämiseksi. Tarkoitus oli olla aina askel edellä heitä, mutta aivan liian monta kertaa me epäonnistuimme siinä.

(Edgar Bones. Benjy Fenwick. Marlene McKinnon. Gideon Prewett. Fabian Prewett...)

James ja Sirius jatkoivat aurorinopintojaan aivan uudenlaisella intohimolla, ja Lily aloitti seuraavana syksynä opiskelut tullakseen parantajaksi. Killan kokousten myötä me näimme Peteriäkin useammin kuin ennen. Minä jatkoin lukemistani, upposin syvälle taikuuden historiaan, mistä minut kiskoi esille, luonnollisestikin, Sirius. Hänen hymynsä vakavoitui noina vuosina, silmät tummenivat entisestään ja minun sydänparkani hakkasi kovaa, kovaa. Minun tavarani löysivät yllättävän nopeasti paikkansa hänen asunnoltaan; vaatteet jäivät tuolin selkänojalle, kirjat lojuivat puoliksi luettuina lattialla ja aamuisin me keitimme kupillisen kahvia, toisen kupillisen teetä, ja hän oppi nopeasti kuinka verran maitoa on sopivasti.

Aamut olivat hyviä. Me viivyttelimme peitonalaisen maailman tuomassa uneliaisuudessa ennen kuin nousimme kylmään huoneeseen. Niin kauan kuin silmät olivat kiinni, meillä oli vain ihojemme kosketus ja rauhallinen hengitys, eikä kummankaan tarvinnut muistaa mitään muuta.
”Pitäisi nousta”, Sirius mutisi vierestäni samalla kuin hänen kätensä kulki selkääni pitkin. Heikko vastaukseni tukehtui tyynyyn.
”Remus, oikeasti, lupasimme nähdä Jamesin ennen kuin menemme Killan kokoukseen.”
Pakotin silmäni auki.
”Missä me tapaamme?”
”Benjyn luona.”
”Ei kun missä me tapaamme Jamesin?”
”Ai, sanoi tulevansa minua vastaan.”
Seuraava ääni oli juuri se, mitä me emme olisi halunneet kuulla. Olohuoneessa välähti kevyt valo ja ilmiintymisestä syntyvä rätsähdys kantautui makuuhuoneeseen asti. Minä ponkaisin istumaan, sitten takaisin makuulleni ja vedin peiton alavartaloni suojaksi. Sirius repesi nauruun ja Jamesin ääni sanoi lähestyvien askeleiden myötä:
”Oletko jo hereillä, Anturajalka, minä…”
Hänen äänensä katkesi, ja vaikka en nähnytkään hänen ilmettään, saatoin kuvitella sen täydellisesti.
”Er…”
”Huomenta, James.”
Tuijotin tyynyä kunnes hiljaisuus muuttui liian syväksi ja minun oli pakko kääntyä.
”Huomenta”, mutisin myös. Jamesin katse siirtyi Siriuksesta minuun, sitten taas Siriukseen.
”Ai… ai tämän takia ne Kuutamon housut…”
Sirius nauroi taas ja minun teki melkein mieli lyödä häntä, sillä tämähän oli vakavaa.
”Älä viitsi olla noin punainen, Remus. Ja James, juuri tämän takia.”
”Te siis…”, James aloitti, veti henkeä ja jatkoi hieman vahvemmalla äänellä. ”Te siis olette, eh, yhdessä?”
”Joo”, me sanoimme yhtä aikaa, ja hitaasti varovainen hymy levisi Jamesin kasvoille.
”Tietysti, voi helvetti, olisi kai pitänyt arvata. Yhdessä, hmm, eh, selvä. Kuinka kauan?”
”Neljä kuukautta, vai miten, Remus?”
Nyökkäsin ja vedin peittoa vielä hieman paremmin päälleni. Jamesin ja Siriuksen päällekkäinen nauru toi mieleeni Tylypahkan.
”Jospa minä menen keittiöön odottamaan, että Remus saa jotakin ylleen”, James sanoi lopulta.
Siriuksen helpottunut hymy paljasti, ettei Jamesin suhtautuminen ollut sittenkään aivan niin yhdentekevää kuin hän oli antanut ymmärtää.

Hieman myöhemmin me seisoimme Benjy Fenwickin luona ja kuuntelimme Dumbledoren matalaa ääntä. Siriuksen ja Jamesin leuat tipahtivat lähes sijoiltaan, kun Dumbledoren selän takaa astui esiin Killan uusin jäsen, Severus Kalkaros. Minun vatsassani kourasi inhottavasti, niin kuin joka kerran, sillä vaikka Sirius ja James olivat varmasti jo unohtaneet, tiesin, että Severus muisti sen yhden täysikuun aikaa sitten. Peter tuli myöhässä, kompuroi meidän vierellemme ja hänenkin suunsa aukeni muutamaan otteeseen.
”Severus on lupautunut toimimaan hyvin vaarallisessa tehtävässä; hän toimii vakoojanamme Voldemortin joukoissa.”
James ja Sirius vilkaisivat toisiaan, minä ja Peter tuijotimme Severusta ääneti. Kun Dumbledore oli kiiruhtanut tiehensä ja Severuskin lähtenyt sanaa sanomatta, Sirius sylkäisi viimein suustaan sen, mitä olin odottanutkin.
”Ei helvetti miten vastenmielistä, Ruikuli Killassa! Minä en tajua, en vain tajua, miten Dumbledore voi luottaa tuohon kuolonsyöjänkuvatukseen!”

Vastenmielistä tosiaan, Sirius – kerran kuolonsyöjä, aina kuolonsyöjä?
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #11 : 29.04.2008 18:32:21 »
12.

Junavaunussa ei ole koko päivänä ollut muita kuin minä ja Iris. Tahtoisin puhua Irikselle, mutta tiedän, ettei hän vastaa, ei vielä. Miten outoa, että vasta nyt, kun Sirius on rikkonut sen kaiken, mitä me silloin kutsumme Irikseksi (”Hei, rakas, jos se olisi meidän salasanamme. Oven voi avata turvallisesti, kun toinen sanoo suirissumer.”), Iris tuntuu vahvistuvan ja kasvavan. Hänen hiustensa väri tummenee ja silmät saavat jokaisen ripsensä, ja minä erotan hänen hameensa saumat ja kevyet pisamat poskilla.
”Iris”, kuiskaan kokeilevasti. Hän ei sano mitään, mutta hänen vakavat silmänsä katsovat minua suoraan sydämeen.

Lilyn hiukset olivat sateesta märät ja sotkuiset, kun hän seisoi vanhan, tyhjäksi jääneen asuntoni porttikäytävässä. Olin ehtinyt unohtaa kuinka nuori hän oli, kuinka nuoria me kaikki vielä olimme. Viime ajat olimme joutuneet käyttäytymään kuin aikuiset, vaikka vastahan me olimme olleet koulussa, nuoria ja tietämättömiä, lapsia vielä.
”Remus!” hänen äänensä tärisi ja minun jalkani meinasivat pettää – kuka on kuollut, sano jo!
”Mikä on, Lily?”
”Taivaan kiitos olet siinä, minun oli pakko löytää sinut! Vaikka Jamesinhan luokse minun olisi pitänyt mennä, mutta en osannut. Kyllähän sinä tiedät, hän tuntuu nykyisin niin kiireiseltä ja etäiseltä, etten osannut, ja minun on pakko saada kertoa tämä nyt heti tai räjähdän.”
Sanat tulivat yhtenä ryöppäyksenä hänen suustaan. Tartuin häntä olkapäistä.
”Kerro nyt.”
”Minä olen raskaana.”
Ensimmäinen tunne oli helpotus, mutta Lilyn hätääntyneet kasvot kielsivät minua hymyilemästä.
”Lily-rakas”, minä sanoin ja vedin hänet syleilyyn.
”Me saamme lapsen!” hän nauroi ja itki olkapäätäni vasten. ”Me saamme lapsen tähän hulluun maailmaan, missä velhot tappavat toisiaan ja jossa kukaan ei ole enää turvassa ja minä en tiedä osaanko minä olla äiti ja mitä James tähän sanoo, jos hän jättää – ”
”James ei jätä sinua”, minä kuiskasin varmasti. ”Minä luulen, että me menemme etsimään hänet nyt.”
Lily nyökkäsi, posket kyynelten juovittamina ja suu hymyssä, jonkalaista en ollut hänen kasvoillaan ennen nähnyt.

Hän oli kaunis sinä aamuna, kun he lupasivat rakastaa toisiaan niin myötä- kuin vastoinkäymisissä, ja minä luulen, että vihdoin Siriuskin ymmärsi, mikä oli saanut Jamesin joskus niin kaukaiseksi. Lunta satoi hiljalleen, märkiä, kosteita hiutaleita, joita olisi ihan hyvin voinut sanoa vedeksi, mutta hääpäivinä ei koskaan satanut vettä, joten ne olivat lunta. Lily ja James suutelivat toisiaan, ja Gideon Prewett vislasi, minä muistan sen, koska seuraavana päivänä häntä ei enää ollut, Gideonia. Meidän kävellessämme Godricin Notkossa kohti liian ahdasta juhlapaikkaa, minä unohduin katsomaan kymmenien vieraiden jättämiä jalanjälkiä lumessa, kuinka ne sotkeentuivat toisiinsa ja kuinka niitä ei oikeastaan enää erottanut, muuta kuin että joukko ihmisiä – ehkä kylmissään, ehkä povitaskuun piilotetun tuliviskin lämmittämiä – oli kävellyt siitä. Ehkä niin käy oikeastikin, ehkä tulevaisuudessa kukaan ei enää erota yksittäisiä ihmisiä, vaan me olemme vain sotkeentuneita jalanjälkiä, joita muistellaan, ne jotkut siihen aikaan. Sanoin sen ääneen Siriukselle, joka mietti puhettaan, jota ei oikeasti ollut kirjoittanut valmiiksi ja joka paljasti Jamesista enemmän likaisia yksityiskohtia kuin mitä Lilyn isovanhemmat olisivat halunneet tietää. Sirius otti minua kädestä kiinni ja irrotti vasta, kun astuimme sisään siihen liian pieneen juhlapaikkaan. Ehkä kukaan ei huomannut, mutta olisi voinut, minä järkeilin, ja tuo pieni kiintymyksenosoitus kupli sisälläni koko illan paljon voimakkaammin kuin jostakin syystä hitaasti punaisesta siniseksi värjäytyvä booli.

Iristä vastapäätä istuu nainen ja mies matkalaukkujensa kanssa, käsi kädessä. Joskus toiste minä olisin ihmetellyt, kuinka he mahtuvat siihen vierekkäin kaikki kolme, eihän sen pitäisi olla mahdollista vaikka Iris onkin aika pieni. Nyt minä huomaan vain, kuinka Iriksen silmät sanovat minulle; älä näytä noin surulliselta, sinä et ole teistä se, joka ei näe enää koskaan aurinkoa etkä sinä katso käsiäsi ja ajattele, että ne ovat ainoat jotka sinua tulevaisuudessa koskaan koskettavat.
”Ovatpa”, minä mutisen, sillä kuka tällaisesta häpeästä koskaan toipuisi.

Minerva McGarmiwa näytti erilaiselta kuin ennen hänen kävellessään luoksemme Lilyn ja Jamesin aloitettua perinteisen häävalssin (sekava yhdistelmä vanhoja englantilaisia aatelistansseja ja skotlantilaista kansanhypähtelyä). En tiedä näyttikö hän vanhemmalta vai nuoremmalta, iloiselta vai surulliselta, vaiko ehkä sittenkin vain joltakin muulta kuin mihin olin tottunut. Hän ei enää ollut meidän opettajamme, aina oikeassa ja aina hillitty. Vasta myöhemmin mieleeni juolahti, että ehkä mekään emme olleet enää vain oppilaita.
”Remus ja Sirius”, hän tervehti ja hymyili. Siriuksen käsi katosi selältäni nopeasti. ”Minun reippaat rohkelikkopoikani.”
Sirius täytti hänelle lasin boolia ja virnisti harkitun kelmimäisesti, juuri sillä tavalla jolla hänellä oli tapana päästä pulasta.
”Kunnioitettu tuvanjohtajamme! Onko ilta ollut mieleisenne?”
Minerva hymyili takaisin, otti lasin vastaan ja näytti edelleen jotenkin kaukaiselta.
”Toki. Tuntuu hyvältä nähdä ihmisten hymyilevän, eikö teistäkin?”
Ja niin he hymyilivätkin, ihan jokainen. Tutut ja tuntemattomat tanssivat tanssilattialla, nuokkuivat boolimaljan lähistöllä ja söivät liikaa kakkua. Albus Dumbledoren tullessa hakemaan tuvanjohtajaamme tanssimaan tämä naurahti kuin pikkutyttö.
”Pitäkää huolta toisistanne”, hän sanoi vielä lähtiessään kohti tanssilattiaa, ja jokin uusi, erilainen vilahti taas silmissä. Me vilkaisimme toisiamme Siriuksen kanssa.
”Vika tanssi on sitten minun”, hän kuiskasi vielä ennen kuin saimme uutta seuraa hänen vanhimmasta serkustaan, Andromedasta.
”Sirius”, hän tervehti, suuteli tätä poskelle ja hymyili sitten minullekin. ”Ja Remus Lupin.”

(Miksi nimien ääneen lausuminenkin kuulosti joka kerta, joka ikinen kerta siltä, kuin koko maailma varmasti tietäisi.)

”Hei Andy. Ja hei Nymphadora.”
Pienellä tytöllä tumman naisen vieressä oli niin pinkit hiukset, että ne sattuivat melkein silmiin.
”Sinä näytät hyvältä”, Andromeda sanoi ja taputti Siriusta poskelle.
”Ah, Andy-rakas, saat joka kerta minut tuntemaan itseni taas pikkulapseksi.”
”Se on tarkoituksenikin.”
Sitten hymy Andromedan kasvoilla hiipui hieman, hän vilkaisi pientä tytärtään ja katsoi sitten Siriusta tiukasti silmiin.
”Kuulit varmasti, että Bellatrix on liittynyt niihin.”
Sirius liikahti levottomasti, nyökkäsi. Ilme naisen kasvoilla ei muuttunut.
”Sanovat, että niin on Reguluskin.”
Olisin, kaikesta kuulemastani huolimatta, odottanut jonkinlaista muutosta Siriuksen kasvoilla, että jokin tunne olisi paistanut hänen silmistään, mutta hän vain nyökkäsi, katsoi Andromedaa niin kiinteästi, että tunsin olevani aivan eri maailmassa, sellaisessa, jossa ei tiedetty puoliakaan Mustien suvusta. Nymphadora Tonks keskeytti hetken kaatamalla boolivadin syliinsä. Andromeda pahoitteli, nappasi tytön kainaloonsa ja kiirehti kohti kylpyhuonetta. 
”Reguluskin sitten”, Sirius sanoi kääntyessään takaisin minuun päin. ”Hei, Peter, siellähän sinä olet. Liikaa boolia, vanha kaveri?”
Minäkin käännyin, ja nähdessäni Peterin silmät tunsin joutuneeni keskelle liian montaa päällekkäistä hetkeä, joita en enää osannut eritellä. Peter kuitenkin rojahti vasten pöytää ja virnisti tutulla tavalla, ja minä ehdin unohtaa, mikä hänen silmissään oli niin kiinnittänyt huomioni.
”Jep. Ilkityö onnistui.”

Seuraavaa aamua minä en tahtoisi ajatella, mutta pakkohan minun on. Sitä on niin vaikea unohtaa, niitä rähmäisiä silmiä ja päänsärkyä ja kylmää vettä kylpyhuoneen ruosteisesta hanasta. Ja ne yhtäkkiset äänet, äänet, äänet. Sirius hakkasi kylpyhuoneen oveen, huusi jotakin tukahtuneella äänellä.
”Remus, helvetti, tule nyt, tule jo.”
Hiuksistani valui vettä paidalle, mutta Sirius repäisi minut portaikkoon ja painoi taikasauvani tiukasti käteeni, aivan kuin olisi halunnut, etten ikinä päästäisi siitä irti.
”Ne ovat täällä”, hän sanoi vielä, vaikka minä tiesin jo. ”Remus. Remus.”
Hän pysähtyi portaiden alapäässä olevalle ovelle, katsoi kuin olisi halunnut sanoa jotakin, mutta pudisti sitten päätään ja työnsi oven auki. Kolme askelta, ja me olimme keskellä huutoa, värejä, mustia kaapuja, kaatuvia ihmisiä.
”Avada kedavra”, sanoi joku aivan selkäni takaa (eikä sanoilla vielä silloin ollut niiden nykyistä kaikua), ja kun käännähdin ympäri, näin mustatukkaisen Andromeda Tonksin lyyhistyvän päin seinää.
”Merlin”, minä kuiskasin, vedin syvään henkeä ja karkotin mielestäni kaiken muun. Pysähdyin hengittämään vasta kun viimeisimmätkin huppupäiset hahmot olivat kadonneet metsänreunaan. Otsastani valui verta kuin olisin syöksynyt vihreän valon tieltä, vaikka oikeasti olin kaatunut pöytää päin omaa hätäisyyttäni. Astelin sisään taloon hitaasti, epäröiden, peläten, että sisällä odottaisi jotakin, jota en osaisi kohdata.
Lily ja James istuivat sohvalla. Lily itki, James joi kahvia, kumpikaan ei sanonut sanaakaan. Minä istuuduin lattialle heidän viereensä. Jalkani tärisivät, ja vaikka kuinka olisin tahtonut kysyä, minulta ei löytynyt voimia – silloinkaan. Lopulta kuului puhetta, katkonaisia lauseita, sekavia kysymyksiä. Sana kuolleet toistui niin monta kertaa, että minua alkoi oksettaa. ”Mitä me teemme kuolleille, minne me siirrämme kuolleet, omaisten pitää saada vielä hyvästellä kuolleet.”
”James”, minä kysyin lopulta. Ääneni oli käheä, mutta niin oli Jamesinkin. ”Missä Sirius on?”
James katsoi minuun pitkään ennen kuin vastasi.
”En tiedä.”

Sirius tuli kotiin seuraavana iltana. Jokin hänen takkuisissa hiuksissaan, revenneessä paidassaan ja ontossa, tukahtuneessa ilmeessään sai minut käsittämään, mitä minä olin tälle sodalle menettämässä.

Iris näkee pääni sisälle terävästi ja selkeästi, ja hän kuiskaa; et sinä rakenna rajoja, ethän, Remus, ei muureja, joita et voi ylittää.
”Mistä sinä tiedät?” sanon niin kovaa, että pariskunnan vaimea keskustelu katkeaa hetkeksi. ”Sinussa on puolet häntä.”
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #12 : 29.04.2008 18:32:45 »
13.

Kevät oli kylmä, ontto, vetinen. En ole varma, mistä me puhuimme, missä me liikuimme, kuinka usein Kilta kokoontui. Minä näin vanhempiani pitkästä aikaan tätini, äidin siskon ja Dinahin äidin, hautajaisissa. Oli muitakin hautajaisia, liian monia, liian pitkiä. Albus Dumbledoren katse muuttui väsyneeksi, ja muidenkin silmissä minä näin pelkkiä murusia siitä innosta, joka joskus oli. Iltaisin minä luin historiaa kunnes silmiäni särki ja Sirius oli nukahtanut. Kesäkuun alkaessa yhtä hiljaisena ja sateisena kuin koko mennyt kevät, me päätimme ottaa Peterin mukaamme ja matkustaa Godricin Notkoon. Lily oli pyöristynyt ja kaunistunut, ja heidän pieni kotinsa oli kuin irrallaan kaikesta muusta velhomaailmasta, jossa ei tuntunut riittävän lämpöä enää kenellekään. James hymyili samalla tavalla kuin ennen, ja muutaman tuliviskilasillisen jälkeen hän ja Sirius kutsuivat toisiaan niin kuin heillä oli ollut tapana.
”Sarvis, kultaseni, tuohan lisää juotavaa.”
”Toki, Anturaiseni, varo vain ettet juo liikaa. Se on aina niin rumaa katsottavaa.”
Peter tuijotti minua koko illan. En ole varma kertoiko kukaan koskaan hänelle minusta ja Siriuksesta (vaikka kyllähän hänen oli silloin viimeistään pakko huomata). Hän katseli liikkeitäni ja suutani kun puhuin ja sai minut lopulta hermostumaan. Kai hän epäili minua silloin jo, ehkä he kaikki epäilivät, vaikkeivät myöntäneetkään. Eikä minulle tullut mieleenikään, ei vahingossakaan, että Sirius olisi voinut olla se henkilö, jota Kilta yritti löytää.

Alpit ovat vaihtuneet ohuen lumen peittämiksi aukeiksi ja mataliksi kukkuloiksi. Minä tuijotan eteeni sillä tyhjällä katseella, joka jää silmiin aina pitkän matkan jälkeen, kun ohivilahtavat maisemat eivät enää merkitse mitään. Ajattelen Siriuksen hymyä sinä iltana, kun me istuimme Jamesin ja Lilyn kotona ja olimme, emme vain yrittäneet olla vaan oikeasti olimme, niin kuin kaikki olisi hyvin. Valtava helpotuksen ja lämmön aalto kulki lävitseni joka kerta, kun Sirius nauroi, ja minä aloin taas uskoa, että me selviäisimme, että elämässä olisi ehkä joskus jotakin muutakin kuin vain muutoksen odottamista.

Eipä ollut, minä tiedän nyt, ei ole. Iris silittää kättäni ja heiluttelee jalkojaan. Minun kurkkuani kuristaa.

Hikinen, tunkkainen kesä tuli lopulta. Meillä oli tapana istua kerrostalon katolla, sinne pääsi helposti ullakolta. Sirius poltti tupakan toisensa jälkeen, minä rakensin jästien lennokkeja paperista, koska olin vasta oppinut tekemään niitä. (”Ei lennokkeja? Et osaa tehdä lennokkeja, Remus, mitä helvettiä?”) Aamun uutiset lensivät pimeyteen ja katosivat. Ehkä ne tallattaisiin katua vasten, tai sade sulattaisi ne, tai ehkä ne eivät koskaan löytäneet minnekään vaan kulkeutuivat ilmavirtojen mukana jonnekin, minne tahansa, eivät koskaan minnekään. Siriuksella oli usein se ilme, jota vihasin, se, joka olisi selvästi halunnut sanoa jotakin, kysyä, kertoa, mutta joka ei koskaan sanonut mitään. Minäkin aloin kasata kysymyksiä, jotka olisi pitänyt kysyä. En tiedä, olisiko se muuttanut mitään, mutta ehkä minä tuntisin itseni nyt hieman vähemmän lyödyksi.
”Remus?” Sirius sanoi kerran. Ohut tihku kasteli hiuksia, kasvoja. ”Onko tässä mitään järkeä?”
Minä en päästänyt katsettani lentokoneesta, joka syöksyi kesäyöhön.
”Ei kai.”
”Et edes kysynyt missä.”
”Tarvitseeko minun? Onko olemassa jotakin, yhtään mitään, missä olisi vähääkään järkeä?”
Sirius ei vastannut, ja kun minä vihdoin käännyin ympäri, hän oli mennyt jo sisään.

Harry James Potterin ristiäisissä minä näin Lilyn ja Jamesin viimeisen kerran. Kaiken piti olla hyvin sinä päivänä; ihmiset ihastelivat lasta, jolla oli äitinsä silmät ja isänsä korvat ja mumminsa leuka ja isoisänsä poskipäät. Alice ja Frank Longbottom olivat paikalla oman pienen vauvansa kanssa, ja tiedän monen ajatelleen, että se oli kuin merkki paremmasta tulevaisuudesta ja elämän voittamisesta, eikä se silloin tuntunut edes yhtään naurettavalta. Minä seisoin ihmisten keskellä ja yritin tarttua heidän riemuunsa, mutta jokin oli muuttunut. Kun onnittelin Lilyä ja Jamesia, heidän kasvoillaan oli jotakin vierasta, joka ei antanut minun hymyillä aidosti. Lily näytti melkein surulliselta halatessaan minua.
”Niin, kiitos, Remus. Kiitos.”
Jameskin halasi minua, astui sitten askeleen taaksepäin ja katsoi minua tarkasti.
”Kuule, Kuutamo. Kuuluhan sinulle ihan hyvää? Tarkoitan, onhan kaikki ihan kunnossa?”
Minä nyökkäsin ja hymyilin väkinäistä, hermostunutta hymyä, joka kumpusi jostakin äkillisestä pelosta, joka oli ollut vuosikaudet piilossa.

Olinko minä sittenkin, kaikkien näiden vuosien jälkeen, vain ihmissusi; hirviö, johon ei voi luottaa?

”Kaikki on hyvin, James.”
Vaikka hän nyökkäsi, minä en päässyt sen lähemmäksi heitä sinä iltana. Seuraavana päivänä Sirius kertoi salaisuudenhaltijaloitsusta, huhuista vaarallisen kuuloisesta ennustuksesta ja kaikesta muusta, missä ei tuntunut olevan mitään muuta järkeä, kuin että James ja Lily ja Harry olivat jossakin ulottumattomissa.
”Hitto, Sirius”, minä sanoin ja yllätyin itsekin ääneni kovuutta, kiihkeyttä. ”Sinäkin olet kadonnut jonnekin. Salaisuudenhaltijaa tai ei, minulla ei ole aavistustakaan, missä sinä olet.”
Hän tuijotti minua, laski kahvikuppinsa pöydälle ja tuijotti. Lopulta, ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen hän käveli hitaasti luokseni ja kietoi kätensä ympärilleni, ja minä nyyhkäisin kuin pikkulapsi. Sen ikuisuuden ajan minä olin ollut varma menettäneeni juuri kaiken.
”Tiedän, että tämä kaikki on ihan perseestä sinun kannaltasi, eivätkä hekään siitä pidä, että ovat sillä tavalla jatkuvasti piilossa. Mutta et kai sinäkään halua, että seuraavat… että he olisivat seuraavat uhrit.”
Minä pudistin päätäni ja purin huultani.
”Kunhan sinä pysyt siinä”, kuiskasin ja tiesin kuulostavani heikolta ja hölmöltä, mutta enhän minä muuta ollutkaan. Sirius suuteli minua kovaa ja kipeästi, ja hetken kaikki oli ihan hyvin.

Ja syksy oli punainen. Susi tuntui vihaiselta, ja useammin kuin kerran Sirius sai seuraavana aamuna sitoa haavojaan. Minä seisoin sateessa ja tuijotin eteeni. Ihmisraunio, ajattelin silloin, minusta tulee maailman ensimmäinen ihmissusi-ihmisraunio, mikä se sitten olisikaan. Tällainen tappaa meidät kummatkin, paljon varmemmin kuin kuolonsyöjät, me revimme toisemme rikki ennen kuin kukaan muu ehtii. Sanoja oli vähän niihin aikoihin, vähemmän kuin koskaan ennen.
”Minä lähden nyt.”
”Hei.”
Tai
”Minä tulin.”
”Hyvä.”
Se kaikki päätyi siihen iltapäivään sohvalle, purkautui kaikkien lautasia riipivien haarukoiden ja leukaluiden ja kysymättä jääneiden kysymysten jälkeen.
”Helvetin helvetti, Remus! Mitä helvettiä tämä on, sano nyt. Minä en jaksa tätä. Oletko se sinä, sano vain, jos olet, niin ei tarvitse enää… ei tarvitse enää mitään.”
Minä tuijotin häntä äänettömänä. Lautanen tipahti syliini ja lattialle. Tomaattikastiketta valui kokolattiamatolle.
”En”, minä sanoin ja ääneni tärisi. ”Ei, se en ole minä. En tiedä kuka pettää meidät, mutta minä se en ole.”
”Kuka sitten?” Sirius sanoi, nousi ylös ja paiskasi lautasensa keittiön pöydälle.
”Mistä…”, ääneni tärisi yhä, vedin syvää henkeä ja aloitin uudestaan. ”Mistä minä sen tietäisin?”
Sirius palasi keittiöstä, näytti epäluuloiselta ja epätietoiselta ja puristi kättään nyrkkiin.
”En tiedä. Sano sinä.”
Sohva tuntui valuvan allani ja pinnistelin pysyäkseni kasassa.
”Aika surullista, Sirius.” Aurinko paistoi yhä silmiin. ”Aika surullista, että minä olen rakastanut sinua niin jumalattomasti, niin paljon, ettei pitänyt olla edes mahdollista, ja sinä epäilet minua.”
Milloin tahansa muulloin tukeutuminen rakkauteen olisi ollut riitelemisen sääntöjen vastaista, mutta nyt ei ollut sääntöjä. En osannut lukea hänen ilmettään silloin, nyt voisin onnistua paremmin.
”Anteeksi. Tai ei. En minä tiedä, Remus, mitä helvettiä minä voin tehdä? Joku vuotaa tietoja kuin seula ja me emme vain näe kuka. Se voi olla kuka vain.”
”Niin. Minä. Sinä. Peter. Severus, vaikka.”
(Miksi minä en takertunut ajatukseen sen enempää?)
”Albus luottaa Kalkarokseen”, Sirius mutisi lyödyn oloisella äänellä.
”Ja minuun ei?”
”Vittu, Remus, älä viitsi. Luuletko, että tämä on helppoa? En minä halua epäillä sinua, ihan niin kuin – älä viitsi.”
En löytänyt enää sanoja. Nousin seisomaan, vein lautasen ja haarukan lavuaariin.
”Remus?” Sirius sanoi vielä, tuli perässäni. ”En minä.. ethän sinä suutu nyt? Et liikaa? Kyllä minä uskon sinua, kun nyt sanoit.”

(”Pojat eivät itke. Pojat lyövät jotakin. Minä aina lyön seinää, se vähän helpottaa. Älä viitsi itkeä nyt, ei McGarmiwa tuollaisesta suutu.”)

Ennen kuin silmät sumenivat liikaa, minä käännyin vielä ympäri.
”Ei, Sirius-rakas, hyvinhän sinä toimit. Epäile kaikkia, niin tästä selvitään. Ei kannata luottaa keneenkään. Minä olen idiootti, niinhän, kun luotan sinuun kuin vuoreen, ja vielä idiootimpi, kun toivon, että sinä uskoisit minuun samalla tavalla?”
 
Idiootti istuu Veronaa lähestyvässä junassa ja painaa sormillaan silmiään niin kovaa, että näkee ilotulituksia.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #13 : 29.04.2008 18:34:04 »
14.

Juna hidastaa. Kuulutukset kajahtavat ensin italiaksi, sitten ranskaksi, lopulta kömpelöllä englannillakin. Ihmiset nousevat seisomaan ja keräilevät laukkujaan. Räpyttelen silmiäni, liikutan hitaasti puutunutta kättäni. Iris katsoo minua melkeinpä käskevästi; nouse ylös ja ota laukkusi ja ole valmis, kohta ollaan perillä. Suljen silmäni. Kohta olen Veronassa, vuosien tauon jälkeen, ja sen pitäisi olla minulle hyväksi. Vaikka miten paikalla olisi väliä, ajattelin Lontoosta lähtiessä ja ajattelen vieläkin.

Ihminen unohtaa sen, mikä pitääkin, minulle on sanottu useasti. Sen takia minä en muista sitä yötä, jona minua purtiin, enkä yhtäkään yötä sutena. En myöskään muista tarkasti niitä tunteja, päiviä…

Me nauroimme pitkään ja makeasti jollekin ohimenevälle, ohuelle, jota en varmasti koskaan tule muistamaan. Siriuksen naurun minä muistan, sen kuinka hänen silmänsä näyttivät taas tutuilta ja pehmeiltä ja kurittomilta, ja kuinka hän piteli vatsaansa. Nauru laantui liian nopeasti, niin kuin aina.
”Minä lähden tapaamaan Peteriä”, Sirius sanoi kietoen viitan ylleen.
”Tulenko mukaan?” Kysymys oli puolihuolimaton. Sirius pudisti päätään, hipaisi kädellään hiuksiani ja lähti ovesta. Ulkoa kuulin kuinka moottoripyörä käynnistyi sateessa.

Niin hän lähti, hiljaisesta talosta, itsestään ehkä, minun elämästäni joka tapauksessa. Kokonaan. Minä olisin voinut nousta, olisin voinut ymmärtää ja lähteä perään, ja ehkä kaikki olisi mennyt toisella tavalla.

Aikaisin seuraavana aamuna Rubeus Hagrid seisoi selkä hieman kumarana olohuoneessamme ja väänteli käsiään.
”Toin Siriuksen pyörän”, hän mutisi, vaikka hänen ilmeensä kertoi, että oli muutakin. ”Vaikka se sanokin, sano ettei tarttis enää, mutta toin silti.”
”Mitä? Miten niin ei tarvitsisi?”
En muista tarkalleen, mitä sanoja Hagrid käytti, mutta asia uppoutui kivuliaan hitaasti tajuntaani. James ja Lily kuolleita (…mitä me teemme kuolleille, minne me siirrämme kuolleet, omaisten pitää saada vielä hyvästellä kuolleet...), Harry jästien luona, Sirius kadoksissa.
”Minä luulin, ettei kukaan muu… että Sirius… hänen piti tavata Peter…”
Hagrid niisti nenäliinaansa ja yritti peitellä itkuaan. Minä vaivuin sohvalle ja samalla jonnekin kauas. En muista, mitä ajattelin, mitä tein, kenelle kirjoitin, jollekin varmasti, koska mustepullo oli kaatunut kokolattiamatolle tomaattikastikkeen seuraksi. Joku tuli hakemaan minua iltapäivällä, ravisteli hereille ja katsoi minua silmiin – miksi minä en muista kuka hän oli? Me lähdimme kävellen, tuuli kovaa ja kylmästi, minä otin tukea seinästä. Albus Dumbledore seisoi Ministeriön aulassa, piteli minua olkapäistä ja puhui, hiljaa mutta aivan liian kovaa, varmasti koko maailma kuuli.
”Se oli Sirius, hän paljasti Voldemortille, missä Lily ja James olivat.”
”Ei ollut. Missä hän on nyt?”
”Remus, sinä et voi nyt tavata häntä. Olen pahoillani. Hänet viedään Azkabaniin.”
(Tämä ei ole totta tämä ei ole totta ei Azkabaniin sinnehän kuolee tämä ei ole totta -)
”Mitä?”
” Ministeriö uskoo, että hän surmasi Peterin ja kadulla olleita jästejä. Tämä on hirmuisen surullista, Remus, mutta sinun täytyy nyt jaksaa ymmärtää…”

Miksei minua? Niin minä ajattelen usein. Miksi hän ei tappanut minua koska tahansa sänkyyn, sohvalle, suihkuun, eteisen lattialle? En tiedä, mihin tämä ajatus minut johtaisi, onko se väärää toivoa ja luottamusta vai jotakin aivan turhaa, jolla ei ole mitään merkitystä. Minä jäin meistä jäljelle, minä olen ainoa, joka jää ihmettelemään, miksi kaikki meni niin kuin meni. Sirius Musta, joka joskus oli ollut vahva, hymyilevä, rohkea, rehellinen, kaikkea mitä rohkelikon kuuluikin, tuomittiin ilman oikeudenkäyntiä vankeuteen parhaan ystävänsä, puolikkaansa, kelmitoverinsa James Potterin ja tämän vaimon Lily Potterin, omaa sukua Evansin, paljastamisesta hänelle, jonka nimeä ei tämän ajan jälkeen enää mainita, sekä kouluajoista asti uskollisen ja luotettavan toverin Peter Piskuilanin murhasta.

 Jäljelle jää ihmissusi Remus Lupin, joka on rakastanut väärin ja väärää, ja jolla ei ole jäljellä enää mitään.

Kompuroin ulos junasta, astun muutaman heikon askeleen ja polvistun asemalaiturille antamaan ylen. Kaikki lika ja turha kohoaa pahana makuna suuhuni ja siitä maahan, harmaa rautatieasema pyörii silmissä, suurenee, pienenee. Minä tärisen ja puristan Iriksen kättä. Suolavesi valuu silmistä ja sumeasti ajattelen, että ehkä olisi parempi, jos hän olisi vienyt minutkin.

*

Loppu, toistaiseksi.

Uih, nolottaa.
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

ujoenkeli

  • ***
  • Viestejä: 43
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #14 : 02.05.2008 18:10:17 »
tää oli aivan ihana.. Melkein itku kurkussa.. tähän olisi kiva saada jatkoa.. kun Sirius ja Remus tapaisivat uudestaan ja mitä tapahtuu.. Alkavatko he seurustelemaan uudestaan tai muuta..

Dysfunk

  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #15 : 06.05.2008 21:28:55 »
Iris teki comebackin<3.

Tykkään tästä yhtä paljon kun silloin joskus kun luin ekaa kertaa. Voisin lukea kolmannenkin koska tänään päivällä kun oli aikaa vihdoinkin lukea niin olin yhdestä puhelun odottelusta niin täpinöissä etten paljoa pystynyt keskittymään. :'D Mieleen vanhasta Finistä tämän ficin osalta jäi eniten tuo päättäjäispäivä, josta tykkään vieläkin hirmuisasti. Ihanan/kamalan traagisia juttuja, just toi koulun loppuminen, Peterin petturuus, kaikki kuolonsyöjien kamaluudet, Potterien kuolema  ja etenkin Siriuksen muka syyllisyys. p__p Kelmeihin ja etenkin tähän paritukseen sopii niin loistavasti tuollainen tässä ficissä ilmentyvä  traagisuus missä ensin on unelmat ja elämä edessä ja sitten kaikki vaan romahtaa.

Tapa jolla Remuksen ajatukset karkaavat junasta jonnekin vuosien taakse Siriukseen on mielenkiintoinen ja todentuntuinen juttu, jotenkin ajatuksen katkeaminen ja siirtyminen saman tien Siriukseen kertoo vakuuttavasti siitä miten tärkeä asia Sirius/Iris on Remukselle ollut. Rakastan tuota Iriksen syntymäkohtaa ja ideana muutenkin koko Iristä, se mielestäni tämän ficin sellainen ydinjuttu. (Ja varmaan sinustakin kun kerran se nimenä on... :'D)

Remus ja Sirius ovat juuri ihania omia itsejään, sellaisia joina minä heidät kuvittelen. Sirius meluisa ja vilkas, mutta kuitenkin kovia kokenut ja Remus tuollainen ujompi ja pohdiskeleva. Hahmojen, juonen ja kaiken muun lisäksi tykkään tavastasi kirjoittaa. En osaa sitä mitenkään luonnehtia mutta se on juuri tähän juoneen sopivat ja osaltaan toki luo tietynlaista tunnelmaakin. Loppu on minusta juuri sopiva, kaikki on sopivan traagista eikä tässä ole mitään turhaa happy endiä. Jatkoakin toki lukisin jonkun spin-offin merkeissä mutta ei sitä tähän tarvi, tämä on hyvä näin.

Tämä on juuri niitä ficcejä, joista haluaisin sanoa kaikkea hienoa ja syvällistä mutta en vaan osaa. Näin lopuksi vaan kiitos siitä että laitoit tämän vielä nähtäville ja tämä on yhä yksi lempificeistäni.  ;D Tykkään tykkään tykkään!
?

Mearra

  • ***
  • Viestejä: 19
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #16 : 14.12.2008 21:46:23 »
Siis tämä oli aivan käsittämättömän ihanan suloinen ja samalla niin katkera... Remus oli aivan Remus. Ja hän rakasti niin paljon Siriusta...
Oli aivan pakko kommata tähän. Melkein itkin tän lopussa. Silmät on ihan täynnä kyyneleitä.

Rakastuin tähän ficciin.
Vain perhosen siiveniskuja

lakupötkö:3

  • Kolmoispiste addikti
  • ***
  • Viestejä: 36
Vs: Iris (K-15, S/R)
« Vastaus #17 : 26.08.2013 21:43:57 »
Rakastuin... Ja turha kenenkään odottaa mitään rakentavaa koska luin tämän väsyneenä iPodin pieneltä näytöltä.Ei hyvä yhdistelmä en suosittele   ;)