Kirjoittaja Aihe: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S  (Luettu 3011 kertaa)

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 712
Kirjoittaja: Unohtumaton
Genre: romantiikka, UST
Ikäraja: S
Fandom: BBC!Sherlock
Paritus: Johnlock
Vastuuvapaus: En omista näitä hahmoja, vaan ne ovat Sir Arthur Conan Doylen ja Gatiss & Moffat -tiimin käsialaa.

Tiivistelmä: Sherlock oli hääjärjestelyjen ohessa huomannut puutteita Johnin tanssitaidoissa. Tämän virheen hän halusi ehdottomasti korjata.
A/N: Pitkästä aikaa tuli istuttua alas ja pyöriteltyä vähän ideoita tekstiin. Tästä fandomista ja tästä parituksesta on tullut hyvin rakas melko lyhyessä ajassa, ja vaikka erilaisia headcanoneja näiden kahden suhteen minullakin on miljoona, kirjoittelin tämän lähinnä tuntuman saamiseksi tähän fandomiin. Jatkossa toivottavasti tulee pyöriteltyä näitä kahta yhdessä vielä lisää, sillä kiehtovampaa henkilökemiaa ei muualta löydä. Tuntuu, että samoja kohtauksia voisi kirjoittaa kymmenellä eri tavalla ja siinä tulee helposti sellainen 'kun mikään ei riitä' -olotila. Lisäksi itse painiskelen jatkuvasti englannin ja suomen kielen välillä. Toistaiseksi kuitenkin ihan äidinkielellä mennään.



Tämä tanssi jatkuu vain

And I may go
To places I have never been to just to find
The deepest desires in my mind



John Watson sulki perässään oven 221B:hen ja jäi hetkeksi seisomaan pimeään aulaan, johon ei tällä kertaa kuulunut rouva Hudsonin tuttua huhuilua. Epämääräinen tekstiviesti Sherlockilta oli jälleen kerran vetänyt Johnia puoleensa ja se ei suinkaan ollut ensimmäinen laatuaan. Häiden järjesteleminen oli tehnyt etsivästä kuin toisen ihmisen ja ajoittain Johnin olisi tehnyt mieli vain tarrata kaksin käsin kiinni tämän paidankaulukseen ja ravistella hänet takaisin maan pinnalle. Sherlock oli kuitenkin omistautunut bestmanin tehtävilleen sellaisella intensiivisyydellä, että edes John ei uskaltanut puuttua siihen.

Paitsi ehkä sen yhden kerran, kun hän onnistui raahaamaan Sherlockin uuden tapauksen pariin, jonka seurauksena he molemmat saivat hetkeksi unohtaa hektiset hääjärjestelyt ja keskittyä siihen, mitä he molemmat osasivat parhaiten tehdä. Tapaus oli kuitenkin jäänyt toistaiseksi ratkaisematta ja se varmasti kaiveli myös Sherlockin mieltä.

John pyöritteli jo mielessään arvauksia siitä, mitä Sherlockilla oli tällä kertaa mielessään, kun hiljainen viulunsoitto keskeytti hänen pohdintansa ja sai hänet liikkeelle. Melodia oli yksinkertaisesti kaunis, ja John oli aina jaksanut hämmästellä, kuinka Sherlockin sävellykset toimivat kuin kontrastina miehen muuhun olemukseen. Musiikissa oli avoimuutta, jotain mitä John ei osannut Sherlockilta odottaa, ja seistessään siinä oven takana John tunsi syyllisyyden pistelevän vatsanpohjassaan. Aivan kuin hän kuuntelisi salaa jotain, mitä hänen ei ollut tarkoitus kuulla.

Mutta Sherlock itse oli pyytänyt hänet paikalle, joten kovin suurta rikosta John ei voinut salakuuntelullaan suorittaa. Hän raotti huoneen ovea ja kurkisti sisään vain nähdäkseen Sherlockin seisovan ikkunan luona selkä ovea kohti. Viulunsoitto lakkasi kuin seinään Sherlockin kääntyessä ympäri ja vilkaistessa ovelle.

"Ah, John. Istu toki. Minulle tuli juuri mieleen yksi tärkeä seikka teidän häitänne koskien ja aivan rehellisesti sanottuna se on melkoinen hätätilanne..."

John kurtisti kulmiaan hämmentyneenä. Hän tiesi jo suhtautua varoen Sherlockin "hätätilanteisiin". Muistot kaksikon ensimmäisestä kohtaamisesta ja sitä seuranneista tapahtumista olivat vielä kirkkaina hänen mielessään.

"Hätätilanne? Olisiko minun pitänyt tuoda Mary mukaan, koska oikeastaan häät ovat enemmän...", John aloitti ja ehti hädin tuskin istuutua, kun Sherlock jo puhui hänen päälleen. Viulu oli taas kotelossaan ja Sherlockin katseesta huokui ammattimainen ote, kun hän alkoi selittää tuoreimpia ajatuksiaan.

"Ei Marya, ei missään tapauksessa. Luulen, että tämä on parempi hoitaa ilman häntä. Sitä paitsi, tämä on sellainen asia, jonka avulla voit yllättää hänet iloisesti."

John naurahti tahtomattaan.

"Mitä?"

"Ei minä vaan... sinun suustasi kaikki tuo kuulostaa vain niin oudolta. Mutta jatka toki."

Sherlock tuijotti häntä hetken ilmeettömänä, mutta jätti väliin ylimääräisen kommentin tekemisen. John epäili, että se vaati mieheltä hieman ylimääräistä vaivannäköä, koska Sherlock jos kuka ei suodattanut sanomisiaan.

"En usko, että Marya naurattaisi sinun olemattomat tanssitaitosi, John."

Johnin hymy hyytyi yhtä nopeasti kuin se oli tullutkin.

"Hetkinen... mitä? Sinäkö luulet, etten minä osaa tanssia?"

Sherlockin kasvoille levisi 'minä tiedän, en luule' -ilme ja John huokaisi alistuneena. Hän luuli jo tottuneensa siihen, että Sherlock luki häntä kuin avointa kirjaa, mutta yhä edelleen vastaan tuli hetkiä, jolloin hän vain toivoi, että pystyisi pitämään edes joitakin asioita tiukasti itsellään.

"Minä tiedän, että sinä et osaa tanssia ja se on päivänselvää, kun katsoo vaikka sinun..."

"Voit lopettaa leveilyn ennen kuin se ehtii kunnolla alkaakaan, Sherlock."

John tiesi vain ruokkivansa Sherlockin yli-isoa egoa, mutta juuri nyt hän ei jaksanut välittää yksityiskohdista, joiden perusteella Sherlock oli arvioinut hänen tanssitaitonsa. Hän vain halusi selvitä häävalssistaan kunnialla. Ja Sherlock oli oikeassa, Mary oli ilmaissut huolensa Johnin tanssitaidoista muutama päivä takaperin.

"No, joka tapauksessa sinun täytyy oppia tanssimaan, John. Tanssiminen on tärkeä osa häitä, jos olen oikein ymmärtänyt ja olisi hyvä, jos vieraita ei tarvitsisi elvyttää sen jälkeen kun jokainen heistä tukehtuu samppanjaansa nähtyään sinun tanssivan."

Sherlockin käsitys huumorista oli julma, se Johnin oli myönnettävä. Hän nousi nojatuolinsa reunalle, painoi päänsä vasten käsiään ja hengitti syvään. Sherlockin katse poltti hänen niskassaan ja Johnille tuli tunne, että häneltä oli jäänyt jokin olennainen osa keskustelussa huomaamatta. Antaen aivojensa raksuttaa John kävi tilannetta uudelleen läpi ja nosti sitten katseensa hitaasti ylös kuin etsien varmistusta omille päätelmilleen Sherlockin kasvoilta.

"Sinä opetat minua tanssimaan."

Se ei ollut enää kysymys, vaan Sherlockin ilmeestä luettu totuus. Nyökkäys oli vain viimeinen vahvistus, joka jätti Johnin hetkeksi sanattomaksi ennen kuin hän puhkesi epäuskoiseen nauruun.

"Ei siitä ole vaivaa. Bestmanin ominaisuudessa minulla on velvollisuus pitää huolta sulhasesta ja sinun onneksesi minä osaan tanssia. Pystyn opettamaan sinulle muutamia askeleita ja toivon, että muistat ne vielä hääpäivänäsi."

Jos tilanne huvitti Sherlockia, hän ei antanut sen näkyä. John tunsi olonsa hölmöksi nauraessaan tilanteelle ja Sherlockin pokerinaama ruokki Johnin epävarmaa olotilaa. Hän ei osannut lukea ihmisiä samalla tavalla kuin Sherlock, ja vaikka olisi osannutkin, Sherlockista oli silti turha yrittää ottaa selvää. Jokin etsivän vakavuudessa kuitenkin sähköisti tunnelmaa ja intensiivisen katseen alla John tunsi olonsa alastomaksi.

"John, jos olosi on epämukava..."

"Kaikki on ihan hyvin, minä vain yllätyin hetkellisesti."

"Siitä että minä osaan tanssia vai siitä, että minä opetan sinua?"

"Molemmista, luulisin."

Sherlock nousi äkisti ylös nojatuolistaan ja ojensi kätensä Johnille, joka tuijotti sitä hetken ennen kuin tarttui siihen ja antoi johdattaa itsensä keskelle huonetta.

"Verhot voisi kuitenkin sulkea... vai mitä?" John ehdotti ja puri huultaan huomattuaan Sherlockin pyörittävän silmiään.

"Pelkäätkö, että ihmiset alkavat puhua?" Sherlock kysyi vetäisten verhot kiinni yhdellä riuhtaisulla.

"Sitähän ihmiset tekevät, eikö? Puhuvat." Johnin ääni oli vakaa, vaikka huoneen erityislaatuinen ilmapiiri sai aikaan pienen kutkutuksen hänen vatsanpohjassaan. Oli turha väittää, että se olisi ollut ensimmäinen kerta, kun John jännittyi Sherlockin seurassa. Mies oli arvaamaton, etenkin sosiaalisissa tilanteissa, ja John oli jo ensimmäisestä tapaamisesta lähtien huomannut, kuinka helposti Sherlockin omalaatuisuus veti puoleensa.

"John, rentoudu. Noilla hartioilla ei kukaan voi tanssia hyvin", Sherlock huomautti heti ja John päästi ulos henkäisyn, jota oli huomaamattaan pidätellyt. Jännittäminen oli typerää, mutta Sherlockin läheisyydessä John ei pystynyt luottamaan omaan kroppaansa. Hänen hermonsa olivat rautaa taistelukentällä, mutta Sherlockin läpitunkevan katseen alla hän pystyi hädin tuskin hengittämään. Joskus kauan sitten nuo tunteet olivat aiheuttaneet hänelle unettomia öitä.

"John..? Sinun täytyy tulla lähemmäs, jotta tämä onnistuu", Sherlock komensi ja John oli havaitsevinaan tämän äänessä häivähdyksen kärsimättömyyttä. Taustalla soivat jo valssin ensimmäiset sävelet ja Sherlock seisoi suoraan hänen edessään odottaen, että John siirtyisi vielä askeleen lähemmäs.

Asetelma tuntui omituiselta jo pelkästään Sherlockin pituuden takia. John huomasi varsin nopeasti tuijottavansa suoraan Sherlockin huulia, jotka olivat juuri siinä hänen silmiensä tasolla ja naurahti melkein ääneen tilanteen hullunkurisuudelle. Hän kuitenkin vastusti kiusausta ja sen sijaan yritti löytää käsilleen jotain tekemistä.

"Oikea käsi vyötärölle ja vasen käsi vasten minun oikeaa", Sherlock neuvoi ennen kuin John ehti edes kysyä. Vyötärölle asetettu käsi veti Sherlockia vaistomaisesti lähemmäs ja ohuen kauluspaidan läpi John tunsi lihasten värähtävän kosketusta. Hänen suuta kuivasi.
Sherlockin pitkät sormet ottivat vankan otteen hänen hartiastaan ja John antoi katseensa valua alas jalkoihinsa, joiden hän toivoi vielä kantavan.

"Älä ajattele liikaa, John."

"Paraskin puhuja."

"Minun ajatteluni ratkaisee rikoksia. Sinun ajatuksesi vain häiritsevät tämänhetkistä tehtävää."

John tyytyi vain luomaan murhaavan katseen kohti vastakkaista seinää ja puri huultaan. Sherlockin keho oli lämmin vasten hänen kättään ja hikipisarat valuivat hänen otsaltaan jo ennen kuin tanssi ehti kunnolla alkaakaan.

"Aloita oikealla jalalla. Askel eteen...", Sherlock oli nopeampi omissa liikkeissään ja Johnille tuli kiire astua hänen perässään, mikä johti kömpelöön harppaukseen ja yhteentörmäykseen Sherlockin kanssa. Vielä äsken heidän välissään ollut rako oli mennyttä ja silmänräpäyksen verran John hämmästeli tilannetta ennen kuin siirtyi äkisti sopivan etäisyyden päähän ja mutisi anteeksipyynnön.

"Keskity, John. Ajoitus on kaikki kaikessa."

"Tanssi ei ole minulla verissä, Sherlock. Älä odota liikoja."

"Ei se tästä huonommaksi ainakaan voi muuttua."

"Voi kuinka lohduttavaa."

Uusi yritys. Tällä kertaa hän oli varautunut Sherlockin nopeaan aloitukseen ja askel onnistui. Kädet kuitenkin hikosivat tiukan keskittymisen ohessa ja John jäi korjailemaan käsiensä asentoa, kun Sherlock oli jo viemässä häntä eteenpäin.

"Ja nyt askel vasemmalle sivulle, jonka jälkeen... John!" Sherlock älähti, kun tohtori tunsi tasapainonsa pettävän ja hän horjahti Sherlockin osoittamaan suuntaan. Etsivän terävä reagointikyky kuitenkin pelasti hänet suuremmilta vahingoilta, kun käsi hänen hartiallaan liukui hänen kyljelleen ja piti Johnin pystyssä.

"John..."

"Älä sano mitään. Minä ryhdistäydyn."

Sherlock oli hetken hiljaa, mutta hänen katseensa kävi Johnin läpi päästä varpaisiin ja John ei aivan osannut tulkita ilmettä, joka Sherlockin kasvoille levisi.

"Mitä jos sinä kokeilisit askeleita yksin?"

"Joko sinä luovutit minun suhteeni?"

Sherlock hymähti ja pudisti sitten päätään. Hän irrotti otteensa Johnista ja otti askeleen taaksepäin, ja John oli jo seuraamassa perässä, kun Sherlock heilautti kättään torjuvasti ja hämmensi Johnia entisestään.

"Kuten sanoin, kokeile yksin. Pystyt keskittymään paremmin omiin liikkeisiisi."

John tunsi olonsa vähintäänkin hölmöksi seistessään keskellä huonetta kädet tanssiasennossa ilman tanssipartneria, mutta Sherlock tuntui vakuuttuneen siitä, että hän oppisi askeleet paremmin tällä tavalla. Eikä ollut Sherlockin tapaista olla väärässä.

"No niin, John. Uudestaan. Oikealla eteen, sitten vasemmalla sivulle ja oikea jalka siirtyy vasemman jalan viereen."

Askeleet olivat hyvin yksinkertaisia ja vasta nyt John huomasi, kuinka kireä hän oli aiemmissa yrityksissään ollut. Keveä askel eteen, kädet heilahtivat hiukan, sitten toinen vasemmalle ja vielä oikea jalka mukaan. Musiikin rytmiin oli helppo päästä ja pieni hymy levisi Johnin kasvoille. Ehkä katastrofi oli sittenkin vältetty.

"Hyvä! Ja nyt vasemmalla taakse...", Sherlockin vakaa ääni kuului jossain hänen oikealla puolellaan ja John painoi tiukasti mieleensä kehun, jota Sherlock tuskin huomasikaan antaneensa.

"... oikealla sivulle ja vielä jalat yhteen."

John suoritti askeleet rauhallisesti loppuun ja voitonriemu nipisti hänen vatsanpohjaansa, kun hän tajusi esittäneensä juuri varsin kelvollisen valssinalun. Sen esittäminen häävieraiden edessä oli vielä kokonaan toinen juttu, mutta äskeiseen kompasteluun verrattuna edistys oli huomattava. Sherlock nyökytteli hyväksyvästi kauempana ja pysäytti musiikin hetkeksi.

"Ei hullumpaa. Ajoituksessa on vielä hiomista ja keinuvuus on vielä aika kaukana, mutta..."

"Se oli ihan hyvä suoritus, Sherlock. Turha vähätellä", John tokaisi hyväntuulisena ja hiljensi samalla Sherlockin vähäiset protestoinnit. Hänen olonsa oli keveä ja keskittyminen aivan eri luokkaa kuin vielä hetki sitten, jolloin Sherlockin läheisyys oli suistanut hänen ajatuksensa ylikierroksille. Hän oli tottunut näkemään miehen töihiinsä uppoutuneena ja siksi Sherlockin suhtautuminen hänen ja Maryn häihin oli yllättänyt Johnin totaalisesti.

John olisi melkein kutsunut sitä välittämiseksi, mutta Sherlockin kasvoilla vähäisetkin tunteet olivat häivähdyksiä, jotka olivat poissa niin nopeasti, että Johnille ne olivat vain hänen oman mielensä tekosia.

Ehkä juuri siksi häntä pelotti miettiä, mitä hän itse tunsi Sherlockin lähellä. 

"Kokeile vielä muutaman kerran itseksesi. Ja keskity nyt askelten lisäksi myös tyyliin, jolla kannat itseäsi. Ryhti on hyväksi, mutta se voi myös rajoittaa, jos keho ei liiku mihinkään."

Tällä kertaa Sherlock istui nojatuoliinsa ja jäi tarkkailemaan, ymmärsikö John hänen ohjeensa oikein. Pitkät sormet naputtelivat valssin rytmiä nyt takaisin palanneen musiikin tahtiin ja John naulitsi katseensa kohti vastakkaista seinää. Hän yritti olla välittämättä Sherlockin hellittämättömästä katseesta, joka tarkkaili hänen jokaista liikettään ja pisti hänen pulssinsa hakkaamaan. Hän halusi jo Marynkin tähden unohtaa vuosien saatossa kertyneet patoumat Sherlockia kohtaan, mutta aina kun hän luuli löytäneensä edes jonkinlaisen kontrollin, Sherlock Holmes astui takaisin hänen maailmaansa ja mursi muurit yhdellä takinheilautuksella.

 "Vielä rennompi ote", Sherlock muistutti, mutta jopa hänen ajatuksensa tuntuivat kulkevan aivan muita reittejä, sillä John tunnisti katseen, joka Sherlockin kasvoille levisi aina rikospaikalla ja jonka seurauksena hän pian lateli "itsestäänselvyyksiä" rikoksesta ja sen tekijästä.

Mutta tällä kertaa heillä ei ollut rikospaikkaa.

Vain John Watson tanssimassa valssia.

Ja hän sulki silmänsä teljetäkseen ulos kaikki väärät ajatukset, antoi korviin soljuvan musiikin viedä häntä vielä muutaman askeleen verran, ja ne askeleet olivat täydellisiä ainakin hänen mittapuullaan, vaikka Sherlockin silmissä ne varmasti näyttivät hyvin mitättömiltä.

"Haluatko vielä kokeilla parin kanssa?"

Johnin silmät rävähtivät auki ja hän huomasi tanssineensa suoraan Sherlockin eteen. Mies oli noussut ylös nojatuolistaan ja odotti nyt vastausta hyvin yksinkertaiseen kysymykseen, johon John suhtautui hyvin ristiriitaisesti. Jos järki olisi ollut hänen päätöksensä takana, kohtelias kieltäytyminen olisi ollut todennäköisin vaihtoehto. Mutta John Watsonin sydän oli aina osannut huutaa järjen yli.

"Toki."

Jokin välähti Sherlockin silmissä ja Johnin seuraavat sanat takertuivat jo kurkkuun, kun hänen kätensä kietoutui tutun vartalon ympärille ja sormet kohtasivat toisensa ilmassa.

"Mi..mitä seuraavaksi?"

"John, sinä viet."

"Aivan."

Hän rykäisi äänensä takaisin normaaliksi ja odotti sitten sopivaa kohta musiikista. Sherlockin sormet lepäsivät kevyesti hänen hartiallaan ja ensimmäisissä harjoituksissa ollut kiire tuntui olevan poissa. Sherlock huokui tyyneyttä, mutta John osasi odottaa myrskyä.
Hän otti ensimmäisen askeleen, sitten toisen, ja oli lumoavaa huomata, kuinka Sherlock reagoi hänen lähes huomaamattomiin kosketuksiin. Hän sai miehen kääntymään haluamaansa suuntaan ja tanssimaan välillä aivan eri tahtiin musiikin kanssa eikä Sherlock huomauttanut edes yhdestä tahattomasta polkaisusta hänen varpailleen.

Ja John alkoi ymmärtää.

Hän ei vienyt Sherlockia. Sitä ei kukaan pystynyt tekemään.

Sherlock antoi Johnin viedä häntä. Eikä hänellä ollut aavistustakaan mitä se tarkoitti.

John hengitti aavistuksen nopeammin ja hapuili parin askeleen verran.

"Anteeksi."

Sherlock ei vaivautunut kommentoimaan, mutta John oli tuntevinaan pienen puristuksen olkapäällään ja hänen päässään pyöri. Hän oli fyysinen ihminen, siksi Sherlockin mottaaminenkin tämän ilmaantuessa takaisin kuolleista oli tuntunut oikealta. John oli itsekin pelästynyt omaa aggressiivisuuttaan, mutta jokin hänessä loksahti taas kohdilleen sinä iltana.

"John, vielä yksikin ajatus ja minä heitän sinut ulos."

Sherlock pysäytti heidän jo hetken aivan väärille raiteille menneen valssin ja oli luovinaan Johniin varoittavan katseen.
Vuoristorataa kulkeneiden tunteiden jälkeen John ei voinut enää muuta kuin purskahtaa nauruun. Se kevensi painavaa tunnetta hänen vatsanpohjassaan ja jopa Sherlockin kasvoilla oli häivähdys huvittuneisuutta.

"Anteeksi, Sherlock, mutta... se on mahdotonta. Lopettaa turha ajatteleminen. Luulisi sinun sen tietävän", John selitti naurunpyrskähdysten välissä ja haroi hiuksiaan puolihuolimattomasti.

"Usko pois, kyllä minä tiedän", Sherlock totesi hetken hiljaisuuden jälkeen ja jokin hänen äänensävyssään havahdutti Johnin takaisin todellisuuteen. Katse viipyi Sherlockin silmien tasolla sekunnin liian pitkään ja se riitti enemmän kuin hyvin etsivälle, jonka silmissä vilisivät päätelmät nyt niin selvästi, että Johnin oli pakko katsoa muualle.

Mary. Hänen piti ajatella Marya.

Paitsi että henkilö hänen edessään ei ollut Mary, vaan Sherlock, ja Johnin sydän hakkasi niin lujaa että hän pelkäsi sen pettävän. Tämän tanssin Johnkin osasi. Se poltteli hänen sisuksissaan, piilotteli ystävyyden takana ja huusi hiljaisina hetkinä niin lujaa, että hän usein pelkäsi tulleensa hulluksi. Ehkä se vielä joku päivä ajaisikin hänet hulluuden partaalle.

Jos asiat olisivat menneet toisin, jos hänellä ei olisi Marya... ehkä hän silloin uskaltaisi ottaa riskin. Uskaltaisi laittaa sydämensä peliin, jossa se jo kertaalleen särkyi.

Ulko-ovi alakerrassa pamahti kiinni ja rouva Hudsonin kengät kopisivat vasten puulattiaa. Sherlock oli jo perääntynyt kauemmas, jossa hän nyt siveli viulukoteloaan ja tuntui vajonneen täysin takaisin aikaan ennen kuin John oli sinä iltana ilmestynyt Baker Streetille. Näky oli sydäntäsärkevä.

Sen tajuaminen teki Johnin olon hyvin voimattomaksi.

"Kuule, Sherlock... minä tulen Maryn kanssa vielä huomenna käymään. Voimme käydä vielä läpi niitä ideoita, joista tänä aamuna puhuttiin..?"

Sherlock ei ehtinyt vastata, kun rouva Hudsonin iloinen ääni kuului heidän ovensa takaa, ja hän pyyhkäisi sisään teekupponen kädessään.
 
"John! En tiennytkään että sinä olet vielä täällä. Sherlockin perään katsomassa, kenties?"

"Hah, no tuota, hääjärjestelyitä piti vielä käydä lävitse. Nyt minun kyllä täytyy lähteä, lupasin Marylle että yritän tulla takaisin ennen yhdeksää..."

Sherlock ei kääntynyt enää häneen päin, mutta kun John oli puolivälissä rappuja hänen korviinsa alkoi kantautua tuttua viulunsoittoa. Sherlock sävelsi jälleen.

Vielä ulko-ovella John pysähtyi hetkeksi aivot vasta nyt tarttuen Sherlockin sävellyksen yksityiskohtiin.

Se oli valssi. Kaunis, raakaa tunnetta sisältävä valssi. Johnin sisällä muljahti ikävä.

Ehkä hän oli huolehtinut oman sydämensä särkymisestä aivan turhaan.

 



A/N2: Sanat tekstin alussa Two Door Cinema Clubin kappaleesta Sleep Alone. Kannattaa ehdottomasti tutustua siihen.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2014 15:03:11 kirjoittanut Unohtumaton »

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Angelina

  • ***
  • Viestejä: 6 512
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vaan, Johnlock, K-7
« Vastaus #1 : 13.02.2014 14:37:49 »
Oon alottanut kommentin kirjottamisen jo monta kertaa, mutta en oo millään meinannut keksiä sanottavaa. Nyt kuitenkin ryhdistäydyn ja koitan saada jotain aikaiseksi :--D

Rakastin tän ficin tunnelmaa! Olit hienosti saanut luotua tuon jännitteen Johnin ja Sherlockin välille - sähköisti sopivasti tapahtumia, eikä tuntunut lainkaan kiusalliselta. Koko teksti oli samaan aikaan todella kaunis, mutta myös ihan liian surullinen.

Lainaus
Paitsi että henkilö hänen edessään ei ollut Mary, vaan Sherlock, ja Johnin sydän hakkasi niin lujaa että hän pelkäsi sen pettävän. Tämän tanssin Johnkin osasi. Se poltteli hänen sisuksissaan, piilotteli ystävyyden takana ja huusi hiljaisina hetkinä niin lujaa, että hän usein pelkäsi tulleensa hulluksi. Ehkä se vielä joku päivä ajaisikin hänet hulluuden partaalle.

Voin niin kuvitella nää ajatukset Johnin päähän! Muutenkin koko ficin ajan hahmot tuntuivat aidoilta ja se on aina iso plussa.

Lainaus
Se oli valssi. Kaunis, raakaa tunnetta sisältävä valssi. Johnin sisällä muljahti ikävä.

Ehkä hän oli huolehtinut oman sydämensä särkymisestä aivan turhaan.

Tää loppu särki ainakin mun sydämeni, mutta todella sopiva lopetus tähän. Voin vaan niin kuvitella Sherlockin säveltämässä oikein sydäntäriipaisevaa kappaletta ja Johnin kamppailemassa tunteidensa kanssa. Voi apua, too much emotions!

Anteeksipyynnöt köyhästä kommentista, mutta en vaan keksi mitään järkevää. Tämä oli kaunis, todella kaunis.


or perhaps in slytherin,
you'll make your real friends


bannu © Inkku

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 712
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vaan, Johnlock, K-7
« Vastaus #2 : 15.02.2014 21:08:30 »
Angelina: Voi kiitos kun jaksoit kommentoida ja hieno, että tykkäsit! Tämä on ihana paritus, ja oma heikko kohtani on ehdottomasti jännite, joka näiden kahden välillä vallitsee. Siitä jaksaisi kirjoittaa aina uudestaan ja uudestaan.  :D


ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S
« Vastaus #3 : 26.11.2014 20:14:04 »
Piiristä pienestä ja pyörivästä, hyvää iltaa! o7

Mahtava idea! Sherlockin tanssitaitojen paljastuminen häissä ja Johnin mahdollinen tanssitaidottomuus yhdistettynä. Ja toteutusta täytyy kehua lisää jo siksikin, että mä näin hahmot ficciä lukiessa, se on mulle aina ICn merkki <3 Mukavaa muutenkin, kun jaksojen tapahtumia on otettu mukaan mainintoina, sellaisina pikkusnippetteinä, joita ilmankin pysyy kärryillä, mutta jotka hoksatessaan tulee fiilis, että vau, täs mennään canonin kanssa käsikynkkää!

Herranjestas, että toi tanssiinlähtö on intiimi! Aivan tautisen pysäyttävä! Siis tää varsinkin:

Lainaus
Vyötärölle asetettu käsi veti Sherlockia vaistomaisesti lähemmäs ja ohuen kauluspaidan läpi John tunsi lihasten värähtävän kosketusta. Hänen suuta kuivasi.

Tiäks, parilla sanalla tuotu tapahtumat aivan iholle niin, että hengitystä piti pidättää! :o Ja tää tunnelma säilyy ficin loppuun asti jopa niissä kohdissa, kun Sherlock istuu tuolissaan ja John tanssii yksin.

Lainaus
"Mi..mitä seuraavaksi?"

"John, sinä viet."

"Aivan."
Kuten tässä (ja lol XD), John-parka, täysin häkeltyneenä.

Johnin hämmennys ja tunteiden pulpahtelu tuntuvat aidoilta. Varmasti on vaikea olla Sherlockin vieressä, pidellä kiinni ja miltei hengittää samaa ilmaa. Varsinkin, kun Johnilla on historia, tai siis heillä molemmilla on. Ja voisinpa kuvitella, etteivät nämä kaksi aivan valtavan usein noin läheisissä tunnelmissa aikaansa ole viettäneet.

Mutta voi. Genreistä on päässyt sulla unohtumaan angsti, koska täähän on aivan valtavan angstinen. Tai no siis loppua kohti angstistuu (onkosesana?). Liukuma tuntuu hurjemmalta kuin onkaan ehkä siksi, koska alku antaa odottaa kevyttä ja ehkä hivenen humoristista menoa. En siis valita, en! koska tämäkin kuuluu canoniin. Kukaan, ken on nähnyt 'Sign of Three' -jakson ei voi kieltää jakson lopun herättämiä tunteita. Tai pikemminkin niitä tunteita, joita Sherlockilla näytettiin olevan. Koska itq :E


Hei, tykkäsin hurjasti! Mahtava tää piiri, tuli luettua oikein urakalla Sherlockia just joulukalenterin alla. Mukavaa harjoittelua! ;D

Kiitos sulle kun kirjoitit tän <3
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 712
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S
« Vastaus #4 : 27.11.2014 15:52:26 »
Beelsebutt: Oioi, kiitos kaikesta kauniista palautteesta! Pienehkö (okei, aika isokin) heikko kohta fikeissä mulle on aina ollut tilanteet, joissa saa lähteä leikkimään seksuaalisella jännitteellä ja intiimeillä fiiliksillä, ja siitä sitten syntyikin tää. Tätä voisi myös luonnehtia vähän vahinkoangstiseksi, koska se ei ihan alkujaan ollut tekstin tarkoitus (alun huumori kirjoitti itse itsensä ja siinä vaiheessa mietin, että kuinka kevyeksi tää oikein jää), mutta ehkä näiden kanssa se ajautuu sinne vähän automaattisesti.  :D

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 053
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S
« Vastaus #5 : 30.11.2014 13:04:56 »
Tanssi jatkuu ja jatkuu vain milloinkaan päättymättä. Voi USTin riemuvoitto. : (

Mutta tämä ficci oli nautinnollista USTia! Selvästi ilmassa väreilevä jännite, jolle ei kuitenkaan rohjeta/pystytä antamaan sanoja saati tekemään sille mitään, on heikko kohtani. Voi että kun sitä seuratessa pakahtuu ja toivoo edes pienen pientä pusua, vaikka samalla aavistaa, ettei sellaista tule. On vain katseet joista voi lukea niin paljon tai vaihtoehtoisesti aivan liian vähän. Joka tapauksessa sitä tanssitaan vaarallisella maaperällä. Johnissa ja Sherlockissa on se jännä, että uskon molempien (tässäkin) tiedostavan, mitä on meneillään, mitkä olisivat mahdollisuudet, mitä voisi tapahtua, jos jompikumpi ottaisi sen puuttuvan askeleen eteen ja antaisi törmäyksen tulla. Muutenkin kuin valssauksen lomassa. Voi miksimiksi sitä ei voi vain ottaa!

Kuten Beelsebutt tuolla aiemmin mainitsi, tanssiinlähtö oli intensiivinen ja tiivistunnelmainen. Hyvä kun muisti hengittää. Tässä on paljon juurikin niitä katseita ja sekaisin meneviä ajatuksia, liian monia ajatuksia (:D), mahdollisuuksia, katumusta ja hiljaa ilmassa kieppuvaa ennenaikaista kaipuuta, joka saa vääntelehtimään tuolissa myötäelämisen tuskasta.

Niistä liian monista ajatuksista ja niihin liittyvistä kommenteista tämä aiheutti nauruntyrskähdyksen:
Lainaus
"John, vielä yksikin ajatus ja minä heitän sinut ulos."
Koska on jotenkin niin Sherlockia sanoa jotain tuollaista noin hauraalla hetkellä. Tunteet ovat vaikeita.

Ficin loppu on aika musertava. Ehkä surullisinta on, että John tajuaa kaiken olevan kivuliasta myös Sherlockille, ei pelkästään Johnille itselleen. Sydämet särkyvät tässä pareittain ja mun tekee mieli ravistella näitä kumpaankin, koska oikea vastaus ja onni ovat niin lähellä, mutta kukaan ei rohkene tarttua niihin!

Lyhyesti sanottuna tunnelmallinen, taitava ja kipinöiden eteenpäin soljuva ficci, joka saa miettimään elämän oikeita valintoja, joiden luulisi olevan itsestään selviä, mutta joita on silti niin vaikea valita. Kiitokset. :)
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

wishbone

  • L'enfant terrible
  • ***
  • Viestejä: 337
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S
« Vastaus #6 : 02.12.2014 13:40:31 »
Kappas, iloisen sattuman kautta kompuroin tänne tuolta aiheeseen liittyvän ficcipiirin suunnalta, kun sitäkin eksyin ensin selaamaan. Täytyy tähän alkuun ensin tunnustaa että olin aikanaan aivan mennyttä naista kyseisen sarjan tiimoilta, mutta kolmoskauteen mennessä pahin huuma oli jo laskenut ja kausi itsessään jätti fiilikset melko vaisuiksi. Omasta mielestäni ehdoton helmi oli kuitenkin nimenomaan kakkosjakso ja vaikka tää maininta yksityisistä tanssiharjoituksista silloin myhäilyttikin ficcipotentiaalillaan, en ole ennen tätä onnistunut edes enkkupuolella törmäämään mihinkään siitä raapustettiin tuotokseen. Ja hyvä näin, koska sitä enemmän hupia oli tästä - tai siis lähinnä ei, koska apua ja auts, mutta tätä kyllä tilasinkin. Komppaan Sisiljaa tosta ylempää ja tunnustan nykyään diggaavani tän parituksen tiimoilta nimenomaan sillä USTilla mässäilystä, koska tilanne kuitenkin on mitä on Maryn ollessa kuvioissa. Pituutta tässä oli myös ihanan paljon ja samalla kuitenkin juuri sopivasti, että pysyi kompaktina pakettina.

Tässä säilyi mun mielestä tyylikkäästi koko ajan mukana sellainen katkeransuloinen meininki, kun John yrittää kovasti pitää kuliseista kiinni, vain tajutakseen Sherlockin olevan ihan yhtä perillä siitä missä mennään. Tykkäsin erityisesti siitä miten tanssin/askeleiden eri vaiheet heijastivat tilanteen kehittymistä ja Sherlockin sinällään viattomat ehdotukset ("Haluatko vielä kokeilla parin kanssa?") muuttuivatkin äkkiä paljonpuhuviksi viitteiksi siitä, mitä ei sanota ääneen. Tavallaan ironista on sekin, että John valssailee yksinään menemään oikein tehokkaasti, mutta kompuroi heti mikäli mukaan tulee jompi kumpi partneri.

Kivana pikkuyksityiskohtana oli tää kohta -
Lainaus
Jos asiat olisivat menneet toisin, jos hänellä ei olisi Marya... ehkä hän silloin uskaltaisi ottaa riskin. Uskaltaisi laittaa sydämensä peliin, jossa se jo kertaalleen särkyi.
- koska se avaa yksinkertaisen tehokkaasti sitä, mikä tässä nyt Johnilla varsinaisesti kiikastaa. Välillä näiden kahden räpellystä katsoessa sitä voisi kysyä itseltään että mikä siinä nyt muka on niin hiton hankalaa, mutta tämä kohta + muutamat muut viitteet antavat osviittaa siitä, että siellä kaiken taustalla kummittelee edelleen se 'hups, kaksi vuotta muka kuolleena, sori'.

Oma lempikohtani kuvailullisesti oli tämä helmi, yksinkertainen ja silti samalla kaikenkertovan elengantti:
Lainaus
Tämän tanssin Johnkin osasi. Se poltteli hänen sisuksissaan, piilotteli ystävyyden takana ja huusi hiljaisina hetkinä niin lujaa, että hän usein pelkäsi tulleensa hulluksi.

Lopetus oli tyylikäs käänne, ja olin itse jo ihan unohtanut itse jaksosta ton valssinkin, joten se onnistui yllättämään. Sherlock on kyllä just sellainen draamalaama, että tää omassa sydänsurussa tapahtuva, masokistinen piehtarointi on juuri niin sitä itseään. Kiitos tästä pätkästä, onnistui taas osaltaan muistuttamaan miksi aikanaan jaksoin vouhkata näistäkin kahdesta parin vuoden verran <3
I will love you as misfortune loves orphans,
as fire loves innocence, and as justice loves to sit
and watch while everything goes wrong.

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 712
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S
« Vastaus #7 : 28.12.2014 20:42:05 »
Sisilja: Tykkään kirjoitella USTia, vaikka lukiessa melkein etusijalle menevät fikit, joissa tilanteet raukeavat ja päästään ns. asiaan.  :D Tämä asetelma tosiaan pomppasi kakkosjaksosta esille ja tiesin, että jotain on pakko päästä kirjoittamaan, koska uskoin ja uskon edelleen vakaasti, että kyse oli yhdestä intiimimmästä hetkestä, jonka nämä kaksi saivat jakaa Sherlockin paluun jälkeen. Kiva kuulla, että intensiivinen tunnelma tuli tästäkin läpi! Myös suuret kiitokset kaikesta palautteesta!  :)

wishbone: Kiitoksia kovasti! On tosi hienoa lukea, mitä ihmiset ovat saaneet tästä tekstistä irti ja etenkin tuo mihin itsekin viittasit "että John valssailee yksinään menemään oikein tehokkaasti, mutta kompuroi heti mikäli mukaan tulee jompi kumpi partneri" on jotenkin osuva kuvaus siitä, missä mennään tällä hetkellä. Oli ilo muistutella näiden kahden mahtavuudesta, haha!  ;D

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Tippi

  • ex-Hopeakettu
  • ***
  • Viestejä: 653
  • avatar ja banneri Ingridiltä
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S
« Vastaus #8 : 05.01.2017 23:54:56 »
Luin hetki sitten tekstisi Odottavan aika on pitkä ja tykkäsin siitä kovasti, joten olihan se pakko katsastaa muitakin BBC!Sherlock-ficcejäsi. :)

Voi että kun sitä seuratessa pakahtuu ja toivoo edes pienen pientä pusua, vaikka samalla aavistaa, ettei sellaista tule. On vain katseet joista voi lukea niin paljon tai vaihtoehtoisesti aivan liian vähän.

Juurikin näin. Tämä oli samaan aikaan suunnattoman ihana ja samaan aikaan pelkkää kidutusta! Kaikki tuo läheisyys ja Johnin ajatukset ja silti tuommoinen loppu! Kun ajattelee sitä kaikkea mitä olisi voinut olla... Nyyh.

Hahmot olivat tässä oikein IC, etenkin Sherlock tuntui ihan omalta itseltään. Kirjoitustyylisi on mukavan sujuvaa, sitä oli ilo lukea. Nautin etenkin dialogista, itse olen nimittäin aivan surkea sen kirjoittamisessa, mutta sinulta se selvästikin sujuu. :)

Sitten lempparikohtiani:

Lainaus
" - - Tanssiminen on tärkeä osa häitä, jos olen oikein ymmärtänyt ja olisi hyvä, jos vieraita ei tarvitsisi elvyttää sen jälkeen kun jokainen heistä tukehtuu samppanjaansa nähtyään sinun tanssivan."

:D :D Niin sherlockmaista!

Lainaus
Mutta John Watsonin sydän oli aina osannut huutaa järjen yli.

Erittäin kaunis kohta, joka painui mieleeni.

Lainaus
Jokin välähti Sherlockin silmissä ja Johnin seuraavat sanat takertuivat jo kurkkuun, kun hänen kätensä kietoutui tutun vartalon ympärille ja sormet kohtasivat toisensa ilmassa.

Oijoi. Oijoi. Oijoi.

Lainaus
Mary. Hänen piti ajatella Marya.

Paitsi että henkilö hänen edessään ei ollut Mary, vaan Sherlock, ja Johnin sydän hakkasi niin lujaa että hän pelkäsi sen pettävän. Tämän tanssin Johnkin osasi. Se poltteli hänen sisuksissaan, piilotteli ystävyyden takana ja huusi hiljaisina hetkinä niin lujaa, että hän usein pelkäsi tulleensa hulluksi. Ehkä se vielä joku päivä ajaisikin hänet hulluuden partaalle.

Jos asiat olisivat menneet toisin, jos hänellä ei olisi Marya... ehkä hän silloin uskaltaisi ottaa riskin. Uskaltaisi laittaa sydämensä peliin, jossa se jo kertaalleen särkyi.

Tämä oli lempikohtani, niin surullinen ja kaunis. ♥♥

Lainaus
Vielä ulko-ovella John pysähtyi hetkeksi aivot vasta nyt tarttuen Sherlockin sävellyksen yksityiskohtiin.

Se oli valssi. Kaunis, raakaa tunnetta sisältävä valssi. Johnin sisällä muljahti ikävä.

Ehkä hän oli huolehtinut oman sydämensä särkymisestä aivan turhaan.

Täydellinen lopetus!

Anteeksi tynkäinen kommentti, olen vielä vain niin hämilläni tästä kaikesta, mutta halusin silti jättää kommentin koska tykkäsin tästä mielettömästi. Kiitos upeasta ficistä!

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 712
Vs: BBC!Sherlock: Tämä tanssi jatkuu vain, Johnlock, S
« Vastaus #9 : 10.01.2017 13:08:54 »
Hopeakettu: Näiden kahden välinen jännite tarjoaa muuten kirjoitettavaa vaikka loputtomiin! Piti itsekin oikein lukaista tämä läpi, kun kirjoittamisesta on vierähtänyt jo sen verran aikaa.  :D BBC!Sherlock on yksi vaativimmista fandomeista kirjoittaa ainakin omasta mielestäni, ja näihin tulleita kommentteja lukee aina pienen jännityksen kera, koska monilla on aika tiukkiakin näkemyksiä siitä, millainen jokin hahmo on. Eli ihanaa, että hahmoista löytyi sun silmään sitä IC:tä! Onneksi sarjassa on näitä hetkiä, joihin on helppo tarttua, koska ne ovat menneet ohi vain mainintana, mutta kirjoittajalla ne ovat mitä mainioimpia aiheita. Ehkä vielä jossain todellisuudessa nämä kaksi pääsevät omista tunnelukoistaan yli ja ottavat seuraavan askeleen.  ;) Kiitos paljon!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus