Kirjoittaja Aihe: Haikyuu!!: Tarkkaillaan toistemme liikkeitä | S, Oikawa&Iwaizumi  (Luettu 1098 kertaa)

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 488
  • ava Claire + bannu Ingrid
Nimi: Tarkkaillaan toistemme liikkeitä
Fandom: Haikyuu!!
Hahmot: Oikawa ja Iwaizumi
Tagit: kaverijuttuja, slice of life, kolmas vuosi, ei spoilereita
Ikäraja: S
Varoitukset: --
Vastuunvapaus: En omista Haikyuu!!:ta, se ilo on Haruichi Furudatella, ei minulla. En saa korvausta tai muutakaan.

A/N: Siitä on aikaa, kun olen kirjoittanut Haikyuuta, mutta katsoin tässä kevään aikana ekan puolikkaan neljännestä kaudesta ja aaaaa, se fiilis tuli takaisin. Aloitan nyt tällaisella kaverihöpöstelyllä, vaikka kyllä tätä saa shippimielessäkin lukea, jos haluaa, ehkä se on vähän sillee kirjotettukin, hups *poistaa iwaoi-lasinsa*. Puran toive Synttärificcitopassa sai aikaan inspiksen kirjoitella jotain tähän fandomiin. Paljon onnea! ^^
Osallistuu haasteisiin: Multifandom IV & Ime kappale tyhjiin.

Tarkkaillaan toistemme liikkeitä

Polvea särkee aina ukkosilmalla, mikä on naurettavaa. Eihän sellaisilla asioilla pitäisi olla yhteyttä, Oikawa marisee, ja lopulta Iwaizumi huomauttaa, ettei alieneitakaan ole olemassa.

”Sattuuko siihen oikeasti?” Iwaizumi yleensä sitten kysyy, katsahtaa huolestuneena polven suuntaan. Oikawa nauraa, koska mitäpä muutakaan hän asiaan osaisi sanoa. Valehdella hän voisi, mutta ei Iwaizumille. Joten hän ei sano mitään.

Totuus on, että siihen sattuu taas, ja ehkä Oikawa on viettänyt taas liikaa aikaa salilla ja lentopallokentällä. Mitä väliä sillä enää on, hän miettii, ja väistää katsetta, jonka Iwaizumi häneen luo. Nyt hän osaa taas olla vähän aikaa rauhallisemmin, ainakin hetken. (Kunnes taas menee yli.)

Ehkä hänen pitäisi opetella olemaan aloillaan, mutta veri vetää kentälle ja tahto ylittää kivut, vaikka Iwaizumi taas kerran mulkoilee ja yrittää murahtelullaan viestittää välittämisestään. Olkoon, Oikawa ajattelee, olkoon sitten niin.

”Yhden päivän harjoittelemattomuus ei tapa sinua, tiedäthän”, Iwaizumi mutisee ja Oikawa esittää teatraalisesti hämmentynyttä. Lopputuloksena on mojova repunkuva alaselässä ja Iwaizumi mutisemassa jotain idiootista, kun hän fiksaa reppunsa takaisin selkäänsä.

”Mikset sinä vain mene kotiin jo, Iwa-chan?”

”Koska sinä keksit aina tyhmyyksiä, idiootti.”

”Ja sinä kiltisti kestät sen kaiken”, Oikawa kihertää, ja onnistuu välttämään uuden reppuhyökkäyksen.

”Ei sinua kukaan muukaan katsele”, Iwaizumi murahtaa, jatkaa matkaansa kohti kotia ja Oikawalla ei ole muita vaihtoehtoja kuin seurata.

Eihän se tietenkään ole totta, se mitä Iwaizumi sanoo. Kyllä häntä muutkin katsoisivat, ja katsovatkin jo, ihaillen kaiketi. (Tai ainakin hän toivoo niin.) Kyse  ei ole siitä, mutta ehkä kyse onkin jostain syvemmästä, jostain muusta kuin vain katsomisesta. Suojelemisesta? Miltä? Itseltään?

He ohittavat tutut kaupat ja suojatiet, samalla paikalla jo kymmenen vuotta kasvaneet puut ja samat rakennukset. Entisen koulun, bussipysäkin ja junalaiturin, saman kissakahvilan, johon he meinasivat mennä joskus kunnes tajusivat että senkin ajan saisi paremmin kulumaan lentopalloharjoituksissa. Joskus Oikawaa miltei pelottaa, miten yhteen hitsautuneita he ovat, miten paljon he ovat kokeneet jo yhdessä, ja miten ne muistot eivät tule koskaan haalistumaan. Jos jossain on Iwaizumi, siellä on myös Oikawa ja toisinpäin, ja se on aina ollut niin.

Ehkä se muuttuu pian, ehkä he ovat lopulta olemassa myös yksilöinä ikuisen duon jälkeen, ehkä joku jossain voi tuntea vain heistä toisen ilman toista. Outo ajatus, että joskus joku tulee vastaan, eikä tervehtisi heitä molempia, että tuntisi vain Oikawan, muttei Iwaizumia.

”Hoi, kuunteletko edes?” Iwaizumi keskeyttää Oikawan ajatukset.

”Sinuako? En ikimaailmassa, Iwa-chan!”

”Sinä pask—”

”Oi, oi, oi, kielenkäyttö, Iwa-chan!”

Iwaizumi tyytyy vain mulkoilemaan häntä, mutta ei sano enää mitään, kun he ohittavat päiväkodin. Sen pihalla ei ole enää lapsia leikkimässä, mutta vanhasta tottumuksesta he välttävät kiroilemasta sen lähistöllä.

”Ajattelin vain—”

”Älä turhaan tuhlaa aivokapasiteettiasi sellaiseen, Iwa-chan!”

”Nyt ihan totta, turpa umpeen.”

”No, mitä ajattelit?” Oikawa ottaa vakavamman ilmeen ja parantaa reppunsa asentoa olallaan.

”Älä rasita itseäsi liikaa, ihan totta. Sinun täytyy luottaa joukkueeseen, ja me olemme syy häviöön yhtä lailla. Ei kaikki ole vain sinun harteillasi.”

Iwaizumi ei puhu paljon, mutta kun hän joskus jotain sanoo, Oikawa painaa ne sanat syvälle sydämeensä. Sanoja ei ole paljon, mutta merkitystä on sitäkin enemmän. Ehkä he siksi pelaavat niin hyvin yhteen, Oikawa puhuu Iwaizumin puolestakin ja toinen sitten korjaa, kun on sen aika.

Jossain puolen välin jälkeen polveen alkaa taas sattua enemmän ja vaikka Iwaizumi kävelee kaksi askelta Oikawan edeltä, hän lopulta pysähtyy ja ojentaa kätensä sanattomasti Oikawan puoleen. Hän irvistää, mutta antaa kuitenkin reppunsa lipsua pois olkapäältä ja Iwaizumi nostaa sen tottuneesti omalle olkapäälleen, oman reppunsa viereen.

”Jäätelölle?” hän kysyy ja Oikawan tekee mieli nauraa, koska se kuulostaa hupsulta ajatukselta.

Mutta toisaalta, kolmas vuosi on lyhyt ja tulevaisuudenrakentaminen alkaa liian nopeasti. Kyllä hän vielä ehtii jäätelölle, vielä ehtii istua Iwaizumin vieressä penkillä syömässä jäätelöä ja katsoa maailmanmenoa sivusta. (Ennen kuin maailma repii heidät mukaansa.)
« Viimeksi muokattu: 07.06.2020 23:45:15 kirjoittanut Grenade »
Hyppää lehtikasaan!

Pura

  • demjin
  • ***
  • Viestejä: 1 179
  • brick by brick
Voi että, tää oli odottamaton ja aivan ihana synttärilahja <3
Neloskauden eka puoli toi miullakin Haikyuu-fiilikset pintaan, ja oon ehtinyt katsoa sen jo muutaman kerran tässä toista puolta odotellessa. Tämä ficci sopi sen tunnelman jatkoksi hyvin, tässä on jotain samaa haikeutta kuin itse sarjassakin, kun miettii sitä, että pian pojat valmistuvat ja mahdollisesti lähtevät kulkemaan eri teitä. :'(

Rakastan Oikawaa ihan hirveästi, ja oon tosi iloinen, että inspiroiduit miun toiveesta ja kirjoitit hänestä ja Iwaizumista! <3 Näiden kahden ystävyys on jotain todella suloista ja tärkeää, ja kirjoitit sen juuri niin kuin ajattelenkin sen olevan. He ovat täydellinen kaksikko ja paikkaavat sopivasti toistensa huonompia puolia.
Lainaus
Iwaizumi ei puhu paljon, mutta kun hän joskus jotain sanoo, Oikawa painaa ne sanat syvälle sydämeensä. Sanoja ei ole paljon, mutta merkitystä on sitäkin enemmän. Ehkä he siksi pelaavat niin hyvin yhteen, Oikawa puhuu Iwaizumin puolestakin ja toinen sitten korjaa, kun on sen aika.
Juuri näin, Oikawa on höntti ja hölösuu ja Iwaizumi pistää väliin jotain silloin kun tarvitsee. Myös leikkisän toraileva sanailu oli loistavaa, esim tässä:
Lainaus
”Ajattelin vain—”

”Älä turhaan tuhlaa aivokapasiteettiasi sellaiseen, Iwa-chan!”

”Nyt ihan totta, turpa umpeen.”
Ihanat :'D <3

Tässä tekstissä näkyy ihanasti se, miten hyvin pojat tuntevat toisensa ja miten he ovat kasvaneet kiinni toisiinsa. Miullakin on sellaiset iwaoi-lasit nenällä ja näin tässä viittauksia syvempääkin yhteyteen poikien välillä, ja se ehkä tekee tunnelman haikeudesta entistäkin sydäntäsärkevämpää. Toisesta välitetään kovasti, mutta ainkaan vielä kumpikaan ei ole ottanut askelta pidemmälle, ja aika alkaa olla lopussa. :'(
Lopun jääteköhetkestä jää kuitenkin pehmoinen fiilis, ja lukijahan voi tietysti päättää, että lukion jälkeen pojat pysyvät yhteyksissä ja päätyvät lopulta yhteen! ;D

Kiitos vielä tästä, tulin tästä todella iloiseksi ja tää oli mahtava lahja. <3
look at the birds. even flying
is born
out of nothing
                            -- li-young lee

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 488
  • ava Claire + bannu Ingrid
Awww, hyvä että kelpas! ^^
Lainaus
kun miettii sitä, että pian pojat valmistuvat ja mahdollisesti lähtevät kulkemaan eri teitä.
Eijei, ei saa miettiä sellasia! :/ Vielä on kesä ja kolmosvuotiset kolmosvuotisia. :D

Haa, kiva, että näiden kahden sanailu toimi, sitä oli hauskaa kirjoittaa. Oikawaa on muutenkin hauska kirjoittaa, kun se on sen verran monipuolinen hahmo. Angstia? Onnistuu. Täyttä hölmöilyä? Onnistuu. :D

Kiitos paljon kommentasi! ^^ <3
Hyppää lehtikasaan!

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 632
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Oih, olipa ihana lukea taas vaihteeksi Haikyuu!!sta fici (ja vieläpä Iwaizumista ja Oikawasta, arvostan). Itse luin tän (ehkä) lähinnä kaverimielessä, mutta kun oli annettu oikein "lupa" shippilasien käyttöön niin pitihän niitäkin vähän nenälle asetella ;D Ja hyvin tää toimii molemmista lähtökohdista. Oikein hyvin.

Oikawa ja Iwaizumi olivat kyllä niin omia itsejään tässä ficissä, ja heidän välinen vuorovaikutuksensa oli luontevaa ja käytännössä just sitä, millaiseksi oon sen canonmatskun pohjalta mieltänytkin. Eritoten pidin noista Oikawan vähän kiusoittelevista heitoista, kuten "Älä turhaan tuhlaa aivokapasiteettiasi sellaiseen, Iwa-chan!", koska just niin sen pitääkin mennä ;D Kuulen oikein mielessäni sen, millaisella äänellä Oikawa noita juttuja sanoo (ja Iwaizumi myös). Kohtaukset oli muutenkin helppo kuvitella mielessä.

On toi Iwaizumin ja Oikawan välinen ystävyys kyllä niin nätti asia. Se molemminpuolinen läheisyys, luottamus, turvallisuuden tunne... Ja kaikki pieni kiusoittelu ja huulenheitto vain vahvistamassa sitä kaikkea. Kyllä sen huomaa, miten paljon he välittävät toisistaan ja miten heidän välinen suhteensa on heille molemmille tärkeä ♥

Kirjoitustavasta ja -tyylistäkin tykkäsin. Mulle tuli siitä mieleen joku tuore, menestynyt ja erittäin suosittu kotimainen romaani. Ei mulla nyt mitään suoraa vertailukohtaa mistään oikeasta teoksesta ole, mutta tuli sellainen fiilis, että joku sellainen kirja olisi juuri tähän tyyliin kirjoitettu. Lukeminen oli oikein miellyttävää.

Tykkäsin myös preesensin käytöstä, jotenkin sen myötä oikein tuntui itsekin uppoavan "mukaan" kohtaukseen. Se sopi kerrontatapaan muutenkin mainiosti.

Lopussa iski pieni iik, kun alkaa miettiä tota urheiluanimejen "kouluvuosi päättyy, kolmosluokkalaiset valmistuu ja hajaantuu joka suuntaan" -"kauhuskenaariota :D Mutta onneksi elämä jatkuu sen jälkeenkin. Ja onneksi sitä tosiaan ehtii vielä istua yhdessä jäätelöä syömässä ja katsella maailmanmenoa sivusta ♥

Tää oli oikein kiva ja nätti teksti ♥ Kiitän mukavasta lukukokemuksesta. (Ja nyt sit näköjään kaipaan taas lisää IwaOi-doujinsheja ym. :'D)
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 488
  • ava Claire + bannu Ingrid
Aaa, kiitos Larjus kommentistasi, oon sitä täällä jo aikani fiilistelly, mutta nyt vasta sain aikaa vastata kunnolla. ^^

Lainaus
Itse luin tän (ehkä) lähinnä kaverimielessä, mutta kun oli annettu oikein "lupa" shippilasien käyttöön niin pitihän niitäkin vähän nenälle asetella
Hehee, mä en ainakaan osaa pitää näitä kahta täysin platonisena, vaan jotain yleensä vähintäänkin väreilee pinnan alla. Hyvä, että kaikenlaiset tulkinnat toimii! Ja hyvä, että pojat olivat pysyneet omina itseinään. Olikin yllättävän haastavaa kirjoittaa heitä pitkästä aikaa, varsinkin kun viimeksi se taisi olla jotain angstihtavampaa (onko ees sana, en tiiä :D), joten oli kiva kokeilla välillä tällaista enemmän jokapäiväistä meininkiä.

Lainaus
Kirjoitustavasta ja -tyylistäkin tykkäsin. Mulle tuli siitä mieleen joku tuore, menestynyt ja erittäin suosittu kotimainen romaani. Ei mulla nyt mitään suoraa vertailukohtaa mistään oikeasta teoksesta ole, mutta tuli sellainen fiilis, että joku sellainen kirja olisi juuri tähän tyyliin kirjoitettu. Lukeminen oli oikein miellyttävää.
Apua, kiitos paljon! Hyvä, että kerronta toimi. Oon tällä hetkellä jotenki tosi viehtynyt preesensin käyttöön, vaikka jossain vaiheessa vannoin syvästi imperfektin puolesta. Ehkä siirryn seuraavaksi pluskvamperfektiin tai jotain. :D

Kiitos paljon kommentistasi! <3 ^^

Hyppää lehtikasaan!