Jospa mäkin nyt uskaltautuisin tänne kanssaihmisten seuraan, kun kausi on jo hyvän aikaa sitte pyörähtänyt käyntiin ja kaikennäköstä on tosiaan ehtinyt sattua. Näistä viimeisimmistä viesteistä päätellen ainakin Pelicans ja Ilves taitaa olla edustettuna, joten mä voin hyvin tunkea joukkoon punamustan Satakunnan tukijana. Kiitos ja anteeksi.
Ensinnäkin,
BadKarmaGirl, feelaan hyvin sun tuntemuksia pelsujen parin ekan pelin maalittomuudesta. Ässät veti viime kaudella kaks ekaa peliä myös täysin kiikareilla, ei pisteitä eikä maaleja. Mutta teillähän on komeesti lähteny sen jälkeen liikkeelle! Henkilökohtaisesti tietty miellyttää tuo 3-6 vierasvoitto Lukosta, sattuneista syistä.
Ja olikos se KooKoo, ketä te möyhensitte 8-0?
No, tuomarit ovat muutenkin olleet kujalla yhdessä jos toisessa pelissä, niin ei jaksa enää yllättää.
Tuomaritoiminta ärsyttää täälläkin suunnalla, ja
yritän kaikkeni pitääkseni värilasit nyt mahdollisimman kaukana tätä kirjoittaessa. Olen ollut paikalla tämän kauden 11 pelistä nyt yhdeksässä, ja lähestulkoon joka kerta on jäänyt jokin kaivertamaan hampaankoloon, joistain enemmän ja joistain vähemmän. Tietty usein ottaa päähän, jos oma kaveri joutuu poksiin, mutta mä ainakin haluaisin, että ne
selvät helvetin jäähyt, oli ne sitten mistä tahansa ja kummalle tahansa, yksinkertaisesti vihellettäis pois. Nyt tuntuu olevan sitä meininkiä, että kun toiselle vihelletään vähän kevyesti jäähy, niin sitä sitten hyvitellään jollain väkisin keksityllä kampituksella tai vastaavalla (ja siis tää perustuu nyt ihan mun omiin fiiliksiin ja näkemisiin). En oikein tiiä, mihin suuntaan tää tuomaritoiminta on oikein menossa, kun nyt tuon erotuomarijohtaja Rönnin aikana on mun mielestä ollut linjauksissa melkoisia eroja ja ongelmia. Vähän semmonen mikä linja, linjattomuus pitää -fiilis ainakin mulla ollut. Enkä tarkoita, että se yksin Rönnin vastuulla on, mutta jo viime kaudella oli havaittavissa selkeää ongelmaa linjojen suhteen.
Parhaiten mulle on tältä kaudelta jäänyt mieleen se, että kun pelattiin kotona Sportia vastaan, tuomarit vihelsi siirretyn rangaistuksen kiekon ollessa meillä -> tietysti kaikki sitten oletti, että Sportille tulee jäähy. Kun Sport sitten koski kiekkoon, peli vihellettiin poikki, ja meiltä sitä rangaistavaa pelaajaa lähdettiin hakemaan. Mikäli en väärin muista, tuomarit taisivat jopa hukata sen, kenet piti jäähylle laittaa. Oli muuten porukka raivoissaan.
Toisaalta
ja ylivoima oli taas sellaista kuraa ettei oo tosikaan.
... Porissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ylivoima on mitä on, joten en tiiä, onko niistä vastustajan jäähyistä mitään hyötyä lopultakaan (ylivoiman alkaessa soi kyllä kiva musiikki!).
Joku huuliveikko tais Twitterissä mainita jotenkin näin: "Kaudet vaihtuu, pelaajia menee ja tulee, mutta Ässien ylivoima on vuodesta toiseen täyttä ripulipaskaa." No ei, leikki sikseen. Ehkä mun pointti nyt on se, että jotain selkoa tuohon tuomaritoimintaan pitäis saada.
Mutta se niistä tuomareista. Meillä oli eilen lahtelaisten tapaan juhlapeli, kun kunnioitettiin Ville Uusitalon uraa. Mulla ei ollut roskia silmäkulmissa, mutta muuten kyllä sykähdytti, onhan Ville kuitenkin meidän mestaruusjoukkueen kapteeni. Ja se ite peli! Tappioasemaa, tasapeliä, johtoa, hyvää ja huonoa peliä, taklauksia, torikokouksia, puhuttavia tilanteita - kaikkea riitti. Voittomaali tuli lopulta 42 sekuntia ennen summeria, kun kaikki jo uskoi, että jatkoille mennään. JYP meinas vielä värkätä tasoituksen ihan muutamia sekunteja ennen loppua, mutta kiekko ei onneksi ylittänyt maaliviivaa, ja kolme pistettä jäi Poriin. Ollaan nyt viiden ottelun voittoputkessa! Alkuvaikeuksien jälkeen porukka on päässyt hienoon lentoon.
Mitäs mieltä porukka on muuten tuosta Liigan ja Teflon Brothersin Meijän biisi -jutusta?