Minä olen ihan hyvilläni siitä, että palattiin avoimeen kilpailuun.
Se on hauskempi ja monipuolisempi seurattava, ja sitä kautta voi löytyä ja nousta pinnalle vaikka minkälaisia helmiä, kuten Softengine aikanaan. Pidän siitä ajatuksesta, että estradia tarjotaan myös pienille, tuntemattomille artisteille. Nyt mukana kisaa toki muutama tunnetumpikin nimi; en sitten tiedä, missä määrin aiemmat meriitit ovat painaneet UMK-ehdokkaiden valinnassa.
Itsestäni tuntuu, että jotenkin aikasin alkoi tänä vuonna viisuehdokkaan valinta - onks se aina alkanu näin aikaisin?
Tänä vuonna ollaan itse asiassa melko myöhään liikenteessä, mitä tulee joihinkin aikaisempiin vuosiin. Joskushan ehdokkaat on julkistettu jo edellisen vuoden puolella. Nyt ajankohtaan vaikuttaa varmasti osittain se, että järjestetään pelkkä finaali. Ei ole karsintoja tai semifinaaleita, jotka vaatisivat aikaa.
Porrastettua biisien julkaisua en itse ymmärrä. Se ärsyttää. Olisi paljon mukavampaa saada kaikki biisit kerralla kuunteluun ja spekulointiin, eikä tarvitsisi murehtia sitä, onko julkaisujärjestyksellä vaikutusta ehdokkaiden menestykseen. Nyt tuntuu siltä, että yritetään jotenkuten pitää UMK pinnalla ja jännitystä yllä, koska itse kilpailuun on niin pitkä aika. Mälsää. Sitten käy näin, että biisejä vuotelee ovista ja ikkunoista ja kuulijoita vain ärsyttää, kun niitä ei pysty kuuntelemaan virallista väylää.
Tikan biisi ei ole ainakaan toistaiseksi aiheuttanut minussa suuria väristyksiä. Se tuntuu vähän sellaiselta tiu tusinassa -balladilta, jossa on hieman kömpelöt enkkulyriikat ja huutolaulua. Tika osaa kyllä selvästi laulaa ja on ilmeisesti myös erittäin ansiokas live-esiintyjä, mutta henkilökohtaisesti en ole kovaa ja korkealta laulamisen ylin ystävä. En oikein jaksa kuunnella sitä, varsinkaan jos heti ensimmäinen kertsi vedetään täysin rinnoin niin kuin tässä tapauksessa. Hitaampi nostatus ja kasvattaminen toimisi minusta paremmin ja antaisi kappaleelle ja tulkitsijalle enemmän tilaa hengittää. Kovasti toivoisin myös, että kappale olisi mielenkiintoisempi ja monitasoisempi. Nyt se alkoi jo muutaman kuuntelukerran jälkeen tuntua minusta kovin kuullulta.
Olen kuullut myös molemmat vuotaneet kappaleet,
F3Mn
Bananasin ja
Erika Vikmanin
Cicciolinan. Ensimmäinen on minusta ihan ok-hauska purkkapoppi, joka saa hyvälle tuulelle eikä varmaan aiheuttaisi pakottavaa tarvetta vaihtaa kanavaa, mikäli se radiosta tupsahtaisi. Cicciolina taas on aivan omaa laatuaan, tarttuva ja huvittava. Sellaista oikein supisuomalaista iskelmäpoppia riettaalla sanoituksella.
Siitä voisi saada ihan hauskan paketin Viisuihin muiden maiden ihmeteltäväksi. Jotenkin olisi myös hauskaa valita pitkästä aikaa jotain suomenkielistä!
Jäljellä olevista ehdokkaista odotan itse eniten
Zühlkeä, joka on itse asiassa UMK-porukan ainoa, joka on minulle ennestään tuttu. En erityisemmin fanittanut hänen edellistä tyrkkyään, mutta näin hänen esiintymisensä kerran Turku Pridessa ja se oli tosi menevä ja mukaansatempaava.