Kirjoittaja Aihe: Joka kolmas päivä (Bill/Fleur, S, 3x-haaste)  (Luettu 3844 kertaa)

Sanskrit

  • ***
  • Viestejä: 79
  • tilulilulaa
Nimi: Joka kolmas päivä
Kirjoittaja: Sanskrit
Beta: Marla, kiitos taas kerran ^^
Genre: draama, romantiikka sekä hituCn angst
Paritus: Bill Weasley/Fleur Delacour
Ikäraja: S/G
A/N: Tämä syntyi suhteellisen pitkän mykän jakson jälkeen, kun olin jo pari viikkoa kyyläillyt yhtä "3 kertaa..." -haasteen otsikoista silmät kiiluen. En vain keksinyt ideaa, mutta lopulta kuvittelin kehittäneeni sopivan kuvion - ja kuvittelen edelleen. Haasteessa tarjottu otsikko oli 3 kertaa kauniimpi kuin Bill, ja tältä näyttää sen alle syntynyt lyhyehkö teksti. Pitäisin kommenteista! :)



Joka kolmas päivä


On koomista ajatella, millaisista syistä ihmiset suostuvat lähtemään ja jättämään kaiken heille rakkaan, kaiken, mikä lapsuudessa teki olon niin turvalliseksi. Taakse saavat jäädä tuttu takapiha kitisevine puukeinuineen ja kukkapenkkeineen, keittiö ja maustekaappi, joka avautuessaan livauttaa ilmaan inkiväärin kitkeränmakeaa tuoksua, hellyttävästi tyynyjen keskikohdista kulunut sohva ja lastenhuone, jonka peilistä ensimmäistä kertaa tutki vartaloaan kuin ulkopuolisen silmin. Sopivan tilaisuuden tullen sen kaiken on valmis heittämään pois tietäen, ettei sitä välttämättä saa koskaan takaisin – eikä siitä sinä hetkenä edes välitä, uuden ajan ja todellisuuden kynnyksellä tuhannet seikat yksinkertaisesti lakkaavat olemasta.

Kuin seisoisi sinivihreän meren äärellä ja tähtäilisi katseellaan vastarantaa toivoen koko sydämestään, että pian kelluu veden sylissä ja merivirtojen vietävänä yrittäen päästä koskettamaan vierasta hiekkaa.

Aikanani minä uin ja nyt minulla on uusi todellisuus, se on täällä, maassa, jonka lapseksi en silloin alussa syntynyt. En minä ole viiman viemä, sateen ja virtojen kastelema, hyvänen aika, ennenhän sentään rakastin kesän aurinkoa, kypsyvien viinirypäleiden tuoksua ja kukkia, niin, valkoisia ja keltaisia ja vaaleanpunaisia.

Nykyään rakastan Billiä.

Hän on ihana mies, ei ollenkaan sellainen, millaisiksi äitini englantilaisia miehiä väitti. Karkeita, hän sanoi aina, mutta minun miehessäni on karkeaa vain iho leukaperissä ja suunnattomien, kynsien muotoisten arpien päällä. Bill on se, joka pitää minusta huolta, se, joka on omin käsin rakentanut minulle uuden todellisuuden tähän maahan, sillä itse en olisi siihen kokonaan pystynyt. Kasvoin naiseksi vieraalla maaperällä ja sen sijaan, että olisin tullut osaksi sitä, tulin osaksi miestäni – hänen ansiostaan. Kun hän näki minut ensimmäistä kertaa, käsivarteni olivat ohuet kuin nuorella tytöllä, enkä vielä kilometreistä huolimatta ollut ehtinyt kauaksi oman huoneeni hämärästä ja peilikuvasta, jonka taustalla näkyy kaistale kauneinta. Sitä, josta lopulta täysin tietoisesti päätin luopua saadakseni jotain muuta.

Minun mieheni on sellainen, että hänen rinnallaan kauneus on helppo unohtaa, eikä sillä meidän yhteisessä kodissamme ole merkitystä. Ennen se tarkoitti samaa kuin elämä, se oli arvokasta, iäti vaalittavaa, mutta nykyään uskon lähes unohtaneeni sanan merkityksen. Beauté, ei, en halua muistaa, vaikka ensin en kai halunnut unohtaakaan. Kaikki täällä on toisenlaista, erilaisuuskin on toista, ja minun on täytynyt tehdä itseni uudestaan yhden ainoan kiintopisteen avulla voidakseni jatkaa. Koska sitähän se tarkoittaa, ikuisuuksiin ei voi jäädä kiinni mihinkään, mitä ei jatkuvasti näe silmiensä edessä. On mukauduttava ja ymmärrettävä tehtyjen valintojen merkitys, on otettava makeaa vettä sieltä, mistä sitä saa.

Silti, vannoessani päivästä toiseen rakkautta kielellä, joka ei ole omani, tiedän, että kauneudelle on olemassa vain yksi merkitys. Ja tiedän, että vaikka unohtaisin kauneudesta kaiken muun, sitä en koskaan.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2008 17:21:01 kirjoittanut Sanskrit »

Eruru

  • ***
  • Viestejä: 398
  • easy, breezy, beautiful
Re: Joka kolmas päivä (Bill/Fleur, S, 3x-haaste)
« Vastaus #1 : 01.01.2008 16:21:45 »
Vau, hieman erilainen kolme kertaa. Otsikon merkitys tarinaan jäi minulla vähän hämäräksi, kuten myös tämä haastelause. Mutta tykkäsin, en ole aikaisemmin lukenutkaan Fleurin näkökulmasta mitään. Jotkin lauseet menivät myös täysin ohi ymmärrykseni, kuin pelkkää sanahelinää. Nättiä sanahelinää se silti oli, kerta kaikkiaan :)

Sanskrit

  • ***
  • Viestejä: 79
  • tilulilulaa
Vs: Joka kolmas päivä (Bill/Fleur, S, 3x-haaste)
« Vastaus #2 : 07.03.2008 14:47:11 »
Eruru: Sanahelinä on vain siinä mielessä ikävää, että toki tekstin olisi tarkoitus olla merkityksellinen ja ymmärrettävä, eikä niinkään olemassa ainoastaan olemisen takia. Mukava kuitenkin kuulla, että pidit tästä, kiitos kommentista. :)

huna-chan: Kiitos kommentistasi, jee. :) Fleur ja Bill ovat minunkin mielestäni kiva pari, ja olen tavallaan yllättynyt, ettei heistä kertovia ficcejä ole kovin paljon. Olisipa!

amorito

  • ***
  • Viestejä: 566
  • FF100 11/100
Vs: Joka kolmas päivä (Bill/Fleur, S, 3x-haaste)
« Vastaus #3 : 09.03.2008 21:23:46 »
Uskoisin, että olet lukenut paljon monisanaista ja koukeroista tekstiä, vaikka Paulo Coelhoa? :) Koska tyylisi kirjoittaa toi ihan mieleen kaikki sellaiset kirjailijat, joiden sanoihin uppoaa ja joista nauttii ihan eri tavalla kuin niistä helppolukuisemmista. Fleur on aina ollut vähän itsekäs hahmo (tosin kuudennen kirjan lopussa ja seiskan aikana mielikuva totta kai muuttui), mutta tämä sympatisoi koko tytön ihan erilaiseksi! Ihana lukea siitä, miten juuri Bill muutti Fleurin, eikä vain tavanomainen aikuiseksi kasvaminen. Niin kaanista tekstiä, kyllä <3
I don't know what I've done or if I like what I've begun.

Proserpina

  • ***
  • Viestejä: 56
Vs: Joka kolmas päivä (Bill/Fleur, S, 3x-haaste)
« Vastaus #4 : 12.03.2008 21:03:28 »
Haa, Fleurin näkökulma ficissä. Loistavaa.

Tykkäsin tästä, vaikka tyylilaji onkin minulle vieras. Tosi mukavaa lukea välillä ficci siitä ristiriidasta, jonka Fleur on varmasti käynyt läpi valitessaan Billin ja hylätessään kaiken tutun muuttaakseen uuteen maahan ja uusien ihmisten keskelle. Alussa ollut kuvailu Fleurin vanhasta kodista oli elävä, tykkäsin kaikista yksityiskohdista, varsinkin siitä peilistä - peiliviittauskaan ei saanut Fleuria minusta kuulostamaan turhamaiselta, vaikka yleensä karsastan kaikenlaisia "Fleur ja ulkonäkö"-juttuja. Tyylikkäästi hoidettu.  Ja kun ficissä myöhemmin peiliin palattiin, sekin oli hienoa ("enkä vielä kilometreistä huolimatta ollut ehtinyt kauaksi oman huoneeni hämärästä ja peilikuvasta").

Ficci eteni minusta luontevasti ja kauniisti. Tykkäsin, että välillä oli kuvailua, ja välillä vertauskuvallisempaa tekstiä.

Loppu oli ihana, ja kauneus-rakkaus -vastakkainasettelu/sulauttaminen oli hieno, joskin voi olla että menin tulkinnoissani ihan metsään.

Kiitos ficistä  :)
- Minäkö siirtäisin kelloani, ei, en koskaan! Passepartout huudahti kiivaasti.
- Niin mutta se ei muutoin täsmää auringon kanssa.
- Sen pahempi auringolle, hyvä herra!

Jewwi

  • Vieras
Vs: Joka kolmas päivä (Bill/Fleur, S, 3x-haaste)
« Vastaus #5 : 16.07.2008 21:12:36 »
Kaunista.  :-X
Pidin todella paljon aiheesta, Fleurin sisällä viipyvistä tunteista. Seitsemännessä kirjassa ymmärsin että Fleur todellakin rakastaa Billia. Ei ulkonäöllä ole silloin väliä. Nyt ymmärrän sen paremmin. Mykistyttävä teos todellakin, kauneus oli aivan omaa luokkaansa. Salahelinäkin sopi siihen, ei tämä olisi täydellinen ilman noita pieniä kauniita sanoja. Mutta lopetan ihkutuksen ^^

Kiitos.

~Jewwi