Kirjoittaja Aihe: Olipa kerran: Matkamuisto Manhattanilta (S)  (Luettu 2092 kertaa)

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Olipa kerran: Matkamuisto Manhattanilta (S)
« : 08.02.2015 13:09:43 »
Ikäraja: sallittu
Genre: angstinen itsetutkiskelu
Fandom: Olipa kerran
Paritus: Rumbelle hyvin sivuosassa
Varoitukset: Spoilaa sarjan Suomessa ilmestymättömiä osasia.
A/N: Osallistuu haasteeseen 12+ virkettä, eikä siksi mene kakkatopaani. Tää jotenkin syntyi. Sijoittuu neloskauden ekan puoliskon finaalin jälkeen. Emt, musta Rumplen sisäinen tappelu Teh Dark Onen kanssa on tosi kiehtova juttu, niin että siksi.

*

Matkamuisto Manhattanilta

Minun nimeni... nimeni on Rumpelstiltskin – ei pimeä olento, ei hirviö, vaan Rumpelstiltskin kuten on kirjoitettu tikariin jonka sana on timantinkova ja ikuinen, niin kuin minunkin pitäisi olla sillä olen itse pimeys, tai niin ne sanovat mutta tuokin on vain titteli, pimeys, pimeä olento, ei se ole nimi eikä se kerro kuka olen – se kertoo silti mikä minun pitäisi olla enkä ole se, sillä olen ainoastaan yksinäinen jalkapuoli vanhus enkä maailman voimakkain eläväinen –


Kädet pyyhkivät kasvoilta makeaa ja suolaista vettä. New Yorkissa sataa kaatamalla ja herra Gold nojaa katoksettoman talon seinää vasten, itkee turhautuneisuuttaan ulos ja pelkää talven tuloa, tosin aivan turhaan, sen hän tietää itsekin, sillä talveen mennessä hän on palannut takaisin Storybrookeen. Viimeiset taskunpohjalle unohtuneet pennosensa hän käytti kirjeeseen, jonka hän lähetti Ursula-nimiselle naiselle – Bellelle hän ei viitsinyt lähettää mitään, sillä eiväthän postimiehet Storybrookea löydä, eikä Belle lukisi sitä kirjettä vaan heittäisi sen suorilta käsin roskakoriin.

Herra Gold yrittää olla luottavainen: Ursula, Pahatar ja Cruella tarjosivat hänelle kumppanuutta ja vaikka hän kerran sen hylkäsikin, he kyllä suostuvat tekemään yhteistyötä kunhan kuulevat herra Goldin suunnitelman, ja sitten – sitten hän palaisi takaisin kotiin, selvittäisi asiat Bellen kanssa ja voittaisi neidon sydämen takaisin vaikka väkisin – mutta uskoa tulevaan ei tunnu riittävän, kun sateelta suojaa pelkkä jonkun pois heittämä naistenlehti eikä kyyneliltä suojaa mikään. Suunnitelmaa ei tosi asiassa ole olemassa, ja vaikka herra Gold tietää – uskoo – keksivänsä jotakin, ei hän voi estää sieluaan värjäytymästä siniseksi. Herra Gold ikävöi Belleä, omaa Belleään, ja omia taikavoimiaan, jotka molemmat hän menetti totuuden tullessa ilmi.

Ja se totuus kuuluu: herra Gold ei ole mies vaan hirviö, pimeä olento, juuri se jota hän samaan aikaan pelkää ja haluaa enemmän kuin mitään, mutta ei se hänen vikansa ole, eihän, maailma on maalannut miehen päälle pedon julmalla siveltimellä jossa on kovemmat harjakset kuin siinä hammasharjassa joka herra Goldilta jäi kotiin – onkohan Belle heittänyt sen jo menemään, niin kuin hän heitti herra Goldin...

Lumotussa metsässä Rumpelstiltskin tunnettiin keikarina, joka koreili vaatteilla, ilmeillä ja eleillä. Mutta krokotiilinnahka ja korkea intonaatio peittivät alleen hailakanvaalean miehen, joka pelkäsi kaikkea ja kaikkia. Jos Rumpelstiltskinin tapasi, häntä saattoi kuvailla vähintäänkin narsistiseksi, niin paljon hän näytti itseään ihailevan, tapa jolla hän helli joka osaa itsestään puhetavasta pikkuvarpaiden kynsiin oli yliampuva – vaan kukaan ei tiennyt että velhon linnan jokainen peili oli peitetty, sillä tuo kimakasti hihittelevä, kultaisena hohtava olento ei ollut Rumpelstiltskin itse – ja siksi hän tuota olentoa niin kovasti rakastikin.

Ja niin kauan on tämä näytelmä kestänyt, että herra Gold saattaa Storybrookessakin vaivatta sujahtaa roolihahmonsa nahkoihin, vaikkei tuolla nahkalla ollut enää kimmellystä suojanaan. Toisinaan hän miettii kauppansa takahuoneessa, silloin kun siellä on niin hiljaista että huokaus kuulostaa huudolta, tietääkö hän edes enää mistä Pimeä olento alkaa ja mihin hän itse loppuu. Vai onko hirviön iho ommeltu kiinni hänen omaansa, ovatko ompeleet syttyneet tuleen ja kadonneet – niinkö kauan aikaa on kulunut?

Herra Goldin kuvajainen newyorkilaisessa lätäkössä on kuolonkalpea, kun hän yrittää kerätä tarpeeksi rohkeutta ollakseen se jonka Belle käski häipyä pois ikuisiksi ajoiksi. Tai ehkä hän tarvitsee pelkoa, sillä pelko hänet kauan sitten sulatti yhdeksi pimeiden voimien ytimen kanssa ja puki hänet mustaan nahkaan ja purppuraan. Kuulas tuuli tuntuu sumentavan kaikki ajatukset, mutta sen herra Gold tietää että hän tarvitsee voimaa, oli se sitten rohkeutta tai pelkoa, mitä tahansa jotta hän voisi jälleen olla kaikista kamalin olomuotonsa, päästä kotiin ja muuttua siellä takaisin omaksi itsekseen sillä oletuksella että hänellä vielä on mahdollisuus löytää itsensä. Ennen kuin tulee todella tyyni, täytyy myrskytä kunnolla, ja ehkä... ehkä herra Gold voi rajuilman jälkeen antaa Bellelle matkamuiston Manhattanilta. Ehkä herra Goldin onnistuu korjata asiat, ja ehkä kohtalo jättää hänet vihdoin rauhaan eikä lyö kämmenselällään häntä poskelle aina kun asiat alkavat näyttää edes jokseenkin hyviltä.

Tai ehkä, kuiskaa pieni ääni herra Goldin pään sisällä, ehkä viimein lakkaat kohtelemasta minua erillisenä itsestäsi, hyväksyt että olemme yhtä ja samaa mieltä ja lopetat tuon naurettavan pyristelemisen ja riuhtomisen. Fantasiasi parantumisesta naurattaa minua, mikset vain anna itsesi olla vapaa?

”Mutta Belle vihaisi minua –”, herra Gold huudahtaa tukahtuneesti jollekin, jonka vain hänen silmänsä voivat nähdä, ja yrittää sulkea korvansa Pimeän olennon ilkkuvalta naurulta.

Turha yrittääkään kohdella minua aseena, jonka voit vetää hihastasi silloin kun sitä tarvitset, Pimeä olento ärähtää, jos tahdot päästä minusta eroon, tiedät mitä sinun tulee tehdä.

”Minä – minä yritin sitä, mutta he eivät antaneet...” herra Gold henkäisee ääni väristen ja yrittää ajatella jotain muuta, mitä tahansa, esinekokoelmaansa josta kukaan Storybrookessa ei pitäisi huolta, mahdollisia kielioppivirheitä joita hän kirjeeseensä jätti, mitä tahansa paitsi tuota inhottavaa ääntä, joka on liian tuttu ja liian lähellä hänen omaansa. Lentosuukkoja, joita Belle hänelle vuosikymmeniä sitten Lumotun metsän linnassa lähetti.

Bellen sydäntä, joka herra Goldin mielessä on kova kuin marmori.

leipää ja perunasoppaa

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Olipa kerran: Matkamuisto Manhattanilta (S)
« Vastaus #1 : 10.07.2015 22:14:36 »
Tervehdys kommenttikampanjasta, jota ilman olisin näemmä missannut todella onnistuneen character studyn Rumplesta! Aa, sanottakoon ihan jo näin alkukaneettina, että pidin tästä todella paljon, vaikka fiilikseni OUATista ovat olleet aika laimeat viime aikoina. Kaikki Rumpleen liittyvä kiinnostaa kuitenkin aina.

Lainaus
Emt, musta Rumplen sisäinen tappelu Teh Dark Onen kanssa on tosi kiehtova juttu, niin että siksi.
Allekirjoitan! En ole monista asioista samaa mieltä OUATin käsikirjoittajien kanssa, mutta tämä jaksaa aina kiehtoa, osaksi koska Robert Carlylen upea näyttelijäntyö. Olipa silti hienoa löytää aiheesta ihan ficcikin, ja varsinkin näin hyvin kirjoitettuna. Hirveästi en ole neloskautta jaksanut seurata, mutta Rumplen ja Bellen kuvioista olen jotenkuten selvillä. Ekan puoliskon finaali oli mielestäni kieltämättä äärimmäisen hieno, ja tykkäsin siitä, että olit päättänyt tässä ficissä jatkaa sen tunnelmista.

Rumplen hahmo on hirvittävän hankala kirjoittaa - itse en uskaltaisi varmaan edes yrittää - mutta olit mielestäni onnistunut tässä kyllä ihan täydellisesti. Pidin tietynlaisesta maanisuudesta, mikä tekstissä oli läsnä muun muassa pitkien polveilevien lauseiden muodossa, ja ylipäätään jutuista, mitä nostit ficissäsi esiin - tämä kappale nyt esimerkiksi:
Lainaus
Lumotussa metsässä Rumpelstiltskin tunnettiin keikarina, joka koreili vaatteilla, ilmeillä ja eleillä. Mutta krokotiilinnahka ja korkea intonaatio peittivät alleen hailakanvaalean miehen, joka pelkäsi kaikkea ja kaikkia. Jos Rumpelstiltskinin tapasi, häntä saattoi kuvailla vähintäänkin narsistiseksi, niin paljon hän näytti itseään ihailevan, tapa jolla hän helli joka osaa itsestään puhetavasta pikkuvarpaiden kynsiin oli yliampuva – vaan kukaan ei tiennyt että velhon linnan jokainen peili oli peitetty, sillä tuo kimakasti hihittelevä, kultaisena hohtava olento ei ollut Rumpelstiltskin itse – ja siksi hän tuota olentoa niin kovasti rakastikin.
Sori pitkä lainaus, mutta kun! Tässä on koko Rumplen hahmon ydin, tai ainakin osa siitä. Ihanan oivaltavaa tekstiä, joka tapauksessa. Noin muutenkin voisin lainailla tästä vaikka mitä, tuo ensimmäinen kappale esimerkiksi, tai "tietääkö hän edes enää mistä Pimeä olento alkaa ja mihin hän itse loppuu. Vai onko hirviön iho ommeltu kiinni hänen omaansa, ovatko ompeleet syttyneet tuleen ja kadonneet – niinkö kauan aikaa on kulunut?".

12+ virkettä -haasteen tekstiksi tämä oli myös mielestäni todella onnistunut siinä mielessä, etteivät sanalistan sanat pompannut häiritsevästi esiin tekstin seasta - unohdin koko haasteen itse asiassa lukiessa tyystin. Ainoan poikkeuksen teki oikeastaan vain tuo yhden kohdan hammasharja, joka vähän särähti. Aiheesta kukkaruukkuun, pakko höpistä vielä vähän Bellestä - Rumbelle oli tässä tosiaan lähinnä sivuosassa, mutta siitäkin huolimatta merkityksellinen, ja pidin siitä, että tässä tuli esille selkeästi myös Bellen rooli koko "Rumple vastaan Pimeä olento" -kuviossa. Ja no, ylipäätään se, että kaikesta huolimatta Rumplen ajatukset päätyvät ja päättyvät lopussa juuri Belleen:
Lainaus
Bellen sydäntä, joka herra Goldin mielessä on kova kuin marmori.
Okei, tämä on Rumplen taholta ehkä ennen kaikkea katkera huomio, mutta silti: Belleee ♥.

Tästä tuli nyt melkoinen ihkutuskommentti, mutta ei voi mitään. Kiitos hirmuisesti lukukokemuksesta!
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Olipa kerran: Matkamuisto Manhattanilta (S)
« Vastaus #2 : 10.07.2015 22:54:08 »
Okakettu, iik! Eikun... hei! :> Vastauskaneettina: pidin kommentistasi kans hurjasti! ♥

Joo, mullakin OUAT on nykyään... semmonen... No, suoraan sanottuna katson sitä vaan koska Rumple on mun lempihahmo forevö mistään, vaikka toisaalta just siks mua sattuukin katsoa tätä sarjaa kun sitä kohdellaan niin huonosti ja eeei sit siitä sen enempää, en ees alota koska joo no. Joo. :---D Mut onneks Robert Carlyle osaa näytellä, koska jes.

En oo kyllä aikoihin kirjoittanut hahmotutkiskeluficcejä (täähän oli melkein essee, lol), joskus aiemmin harrastin enemmänkin, siis vuosia sitten, mut se vähän jäi - siistiä siis et tää toimi! Rumple on sillee hankala hahmo, mut toisaalta samaistun siihen niin syvällä tasolla et oisin tosi suru jos en osais siit kirjottaa, haha. Ei vaan siis, oon iloinen jos mielestäsi siinä onnistuin!

Toi hammasharja mua piinas ihan hirveesti, se on jotenkin varmaan... maailman antiklimaattisin sana! Mut olipa haastetta, hah. Kiitos siis vielä kommentistasi, arvostan ihan hirveesti kaikkee palautetta ja erityisesti just tämmöstä! Mieltä lämmittää ihan kettuna, kiitos kiitos kiitos! ♥
leipää ja perunasoppaa

Parris

  • menteur artistique
  • ***
  • Viestejä: 3 188
Vs: Olipa kerran: Matkamuisto Manhattanilta (S)
« Vastaus #3 : 01.01.2017 15:05:58 »
Kommenttiterttuun keräilen OUAT-ficcejä fandomtertun puolelle, ja tämä osui silmään listauksestasi, niinpä nyt horisen jotain tästä. :D

Okaketun tavoin 12+ virkettä -haaste ei pistänyt tästä minulle silmään (en itse asiassa huomannut asiaa ennen kuin silmäilin hänen kommenttinsa :D) - päinvastoin, se teki tästä kielellisesti ja rakenteellisesti mielenkiintoisen ja monipuolisen. Virkemitoiltaan tämä on ihanan runsas, mukana on lyhyempiä ja ytimekkäämpiä osuuksia sekä pari pidempää ja rönsyilevämpää virkettä, jotka toisaalta heijastavat sisältöä ihanalla tavalla. Rumple ei todellakaan ole yksiselitteinen hahmo, minkä takia onkin mainiota, että teksti on juuri sellainen kuin on.

Ja kaikkiaan fikin sisältö osuu kyllä nappiin Rumplen kohdalla. Sarjassa on jauhettu nyt ties kuinka monta kautta jo sitä, mikä mahtaakaan olla Rumplelle kaikkein tärkeintä. Valtahan tuntuu hänelle olevan oleellisin osa, ja tämä teksti pureutuu ihanalla tavalla siihen teemaan ja kysymyspatteristoon. Rakastan tuota tekstin aloittavaa kappaletta, joka konkretisoi hienosti pohdinnan Rumplen ja Pimeän olennon rajamaastosta. Niin, voiko miestä ja hirviötä edes erottaa, niin kuin Belle on aina yrittänyt? Kyllähän vastaus taitaa ollakin, että pimeys on kalvavaa ja syö inhimillisyyttä. Toki kyse on osittain myös siitä, antaako ihminen pimeyden tehdä niin; Rumplen pelkurimaisuus on ehdottomasti johdattanut hänet huonoihin valintoihin, ja nyt hän sitten yrittää peitellä vielä enemmän epävarmuuttaan mahtailulla, "vaatteilla, ilmeillä ja eleillä koreilulla", niin kuin asian olet hienosti muotoillut.

Kaikkiaan siis kiinnostava fikki, jossa Rumple on kirjoitettu äärettömän hienosti IC:ksi. Kiitokset tästä, mukavat uudet vuodet ja toivottavasti palailet tämän fandomin pariin kirjoittelemaan, sen verran tyylikkäitä havaintoja tässä on tehty sarjan pohjalta! :)

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Olipa kerran: Matkamuisto Manhattanilta (S)
« Vastaus #4 : 01.01.2017 17:59:59 »
Bluji, no voi sun että näinkin vanhan pökäleen nappasit! Mutta ihana sinä kun jaksoit lukea ja vielä horistakin! <3

Joo, tää virkehaaste on ihana mutta todellakin haastava. Oon tosi huono tiivistämään niin että mä sitten vähän venytän virkkeiden mittoja, haha. Rumple on todellakin mainio hahmo ja oon todella otettu jos hänestä osaan kirjoittaa! Sarja kyllä jauhaa hänestä vaikka kuinka edestakaisin, mutta varsinkin viimeisillä kausilla se on jäänyt aika pinnalliseksi niin että niin. Yksiselitteistä vastausta kysymykseen ei taida olla, mutta sitä mieltä olen että pimeys kuuluu inhimillisyyteen ihan kaikilla, Rumplella se vaan menee vähän överiksi. En oikein tiedä kirjoitanko OUAT:ista enää, tavallaan tekisi mieli taas joskus mutta mä kypsyin vitoskaudella sarjaan niin pahasti että kattoo nyt. Jos sitä maratoonaisi ne ekat kaudet ja löytäisi taas kipinän. Hyvää uutta vuotta sullekin ihana!
leipää ja perunasoppaa