Kirjoittaja Aihe: Valkoinen jänis (K-11)  (Luettu 2636 kertaa)

Funtion

  • Vieras
Valkoinen jänis (K-11)
« : 27.04.2013 19:54:35 »
Nimi: Valkoinen jänis
Kirjoittaja: sensaatio
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: haluttomuutta, plaah plaah:ia, yöllinen oivallus, totuuden pakoilua
Sanamäärä: 560
Haasteet: Originaali10
Yhteenveto: Minun se kuitenkin oli, yhtä varmasti kuin tikapuita pitkin pääsee kahteen eri suuntaan tai yhtä varmasti kuin joku kuolee nyt, jossain, joku kuolee aina.

Alkusanat: ”Always be a poet, even in prose.”
Tämä on mielestäni vaikein tekstini vähään aikaan. Kommentit ovat aina lempiväriäni. ♥



Valkoinen jänis


1
En rakastu ihmisiin.

Saatan pihkaantua flamingonpunaisiin liljoihin maljakossani, mutta en niiden tuojaan. Saatan hymyillä ehjän sateenvarjon alla kun omastani tuuli vie ruodot mennessään, mutta en hymyile varjon tarjoajalle. Saatan uinahtaa vieraan sohvalle, mutta vain koska elämä on väsyttänyt minut, enkä tahtonut lähteä. Hyljeksin ihmisiä kuin vesi öljyä ja he hylkivät minua kuin öljy vettä, mutta eivät tiedä sitä vielä. Eivät ennen kuin kokeilevat.

Hän kokeili väärennettyä identiteettiä sinimustassa yössä. Asiat olivat vielä silloin mustavalkoisia. Hän onnistui aikeissaan ja tanssi koko yön. Joku haistoi ruudinkäryä vasta minuuttia ennen valomerkkiä. Me suutelimme kömpelösti takaoven edessä, eikä se ollut ensi-ihastus, pikemminkin ihastumista viimeistä kertaa. Ja minä astuin hänen varpailleen vain, jotta kuulisin ”ei se mitään, ei se haittaa. Älä huoli.” Enkä minä huolinutkaan.


2
Sano että ehdin hengittää myöhemmin. Sano että minun pitää vaipua horrokseen kuin mäyrät, kaivaa tunneli hiekkaan ja vajota sinne, voisin herätä vasta keväällä. Sano että jos avaan silmäni, olen jälleen yksin. Sano.

Sano valheita. Ne ovat makeita ja tuoksuvat ihan niiltä toffeilta, joita tarjoat minulle kun tulen kylään. Luoja miten vihaankaan niitä.


3
Me emme odottaneet maailmanloppua. Me istuimme auton etupenkillä drive-in-elokuvateatterissa ja katsoimme miten naiselta katkaistiin pää. Hän nauroi, minä en, en vaikka popcornit olivat yksinomaan minun ja autossa oli mukavan lämmin. Hän varisti tuhkaa kaikkialle ja teki minusta hermostuneen. Lopulta sain tarpeeksi ja anoin lähtöä kesken verenjuonnin. Hän ei suostunut. Minä laitoin popcornkipon käsijarrun päälle ja tartuin ovenkahvaan, silloin hän tarttui minuun. Hänen kätensä vapisi ja ihonsa sinersi. Hänen pupillinsa olivat vain nuppineulankärjen kokoiset.

Se oli totta. Me emme odottaneet maailmanloppua. Me odotimme vain yhden ihmisen maailman loppua.


4
Ole tässä vielä tunti tai kaksi. Ole kiinni kuin kaarna puussa, mutta älä pyydä minua olemaan puu. Etsi puusi kauempaa. Ole sammal kivessä, ole naula laudassa. Ole pyhä pyhä aavikko, joka tahtoo vettä ja jolla on vettä, mutta joka ei suostu juomaan.

Ole tahdoton. Tahdo (olla) joku muu.


5
Hän valitti koko ajan kuivaa suutaan. Pyysin häntä juomaan, mutta hän ei suostunut. Hänen asvaltti-ihottumansa tirskahteli verta ja kirveli. Minä kastoin palan talouspaperia veteen, veteen jonka sinisyys oli epäluonnollista. Aamu oli paahdettu ja ikkunoista tulvahti kastanjoiden tuoksua. Puhkesin itkuun tahattomasti, vaikka minä en ollut se johon sattui. Hän notkui kyljessäni ja suuteli hiuksieni jäänteitä ja sanoi ”ei se mitään, ei se haittaa. Älä huoli.” Tällä kertaa minä huolin.

Herättyään hän oksensi makuni suustaan ja laastaroi itsensä. Minä menin kotiin ja lukitsin itseni kylpyhuoneeseen, laitoin veden putoamaan ja valuin pohjalle. Puristin tiukasti nyrkissäni hiustukkoa, jota en tunnistanut omakseni. Minun se kuitenkin oli, yhtä varmasti kuin tikapuita pitkin pääsee kahteen eri suuntaan tai yhtä varmasti kuin joku kuolee nyt, jossain, joku kuolee aina.


6
Katso orastavaa päivän valoa ja lymyilevää yön valoa. Katso miten mango kypsyy, katso miten mango ylikypsyy. Katso miten lakastuneita puut ovat. Katso miten rakastuneita me olemme, etäisyyteen välillämme, välillä emme. Missä sinä olet?

Missä minä olen? Missä äiti on? Missä isä on? Missä kuollut lemmikki on, onko se mennyt taivaaseen? Onko taivasta? Onko kadotusta? Miksei kukaan vastaa?

Minä odotan junaa asemalla. Olen ruma, rumempi kuin asvaltille jätetty sanomalehti, joka kastuu sateessa. Sinulla on perhe ja lapsia ja asutte nätissä rivitalossa. Minä olen aina ruma ja tulen aina odottamaan junaa, joka vie minut luoksesi. En koskaan astu vaunuun. Raide sen sijaan... minä annan junan mennä. Minä muistan sinua myöhemmin kirjeellä, jonka rivien välistä tihkuu mäyräkuumetta.


7
Me jotka valitsemme surumme, pelkäämme mitä valo meistä tekee.


« Viimeksi muokattu: 26.03.2017 19:50:42 kirjoittanut zougati »

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 053
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #1 : 27.04.2013 21:40:33 »
Etsin otsikosta sanaleikkiä, jota siinä ei ollut, ja parempi niin.

Mutta teksti oli sanaleikkejä täynnä! Tai täynnä, mutta tulvillaan ja sen vuoksi tästä tuli jonkin verran mieleen runosi, jossa
"hukkaan (itsenikin)"
ja
"älä mene
jää".
Tässä on paljon monimerkityksellisyyttä, kenties niitä öisiä oivalluksia tai sitten puhdasta fiertéä ja sanoja jotka kuuluvat paikoilleen ja piste. Hitto vie kun kommenttikin alkaa muistuttaa runoilua, toivottavasti tästä saa edes jotain selvää.

Jo ensimmäinen lause on erikoinen, kuluneesti sanottuna vangitseva. Kuluneesti siksi, että se on enemmän kuin vangitseva, se on jotain uudempaa, vaikka onkin noin yksinkertainen lause. "En rakastu ihmisiin", se saa pohtimaan, rakastuuko tämä tyyppi ollenkaan mihinkään koskaan, mutta jo seuraavaksi puhutaan liljoihin pihkaantumisesta (upeaa!), mikä kertookin tästä päähenkilöstä jo jonkin verran enemmän. Ei ihmisiä, mutta asioita. Niihin voi rakastua, tai ainakin tykästyä.

Ja jotain kipuilua tässä tekstissä on. Kertoja (päähenkilö, ihminen, miksi häntä pitäisi kutsua?) tahtoo toisaalta kuulla valheita ja olla oikeasti yksin, toisalta hän haluaa että toinen pysyy vieressä. Vai tahtooko? Tässä kokonaisuudessaan viehättää hyvin paljon se, kuinka tekstin päähenkilö on hyvin vahva persoona tai siis, hänestä muodostuu vahva kuva, vahva tieto siitä että hän on joku, mutta sliti hän tuntuu livahtavan sitä nopeammin sormien välistä mitä enemmän tätä lukee. Tuntuu että rivien välissä on laittoman monta kerrosta, lukemattomia mahdollisuuksia, joista osaa napata vain yhden ja kaksi. Ehdottomasti sellaisen tekstin merkki, johon tahtoo palata ihan vain palaamisen ja oivaltamisen ilosta.

Kuin osoituksena äskeisen toteamuksen todenpitävyydestä: huomasin vasta nyt, kuinka joka toinen tekstin osioista on osoitettu suoraan "sinulle", joka toisessa puhutaan taas "hänestä". Jännää. Yritin etsiä, onko näiden tyylimuutosten takana myös tunnelmanmuutosta, mutta ainakin näin äkkiseltään murhe tuntuu löytävän tiensä joka nurkkaan. Ihan värisyttää, monessa kohtaa. En tahtoisi millään noukkia tästä erilleen yhtään kohtaa (olen muutenkin huono lainailemaan!), mutta. Tämä:

Lainaus
Ole tahdoton. Tahdo (olla) joku muu.
Miksi tämä kohta? En tiedä. Luen vain sen uudelleen ja uudelleen. Jumiudun. Ole tahdoton ja tahdo silti joku muu. Tahdo joku muu itseksesikin. Miten sellainen on mahdollista? Tarvitseeko sen edes olla? Mahdollista? Hitsi, tämä ehkä tiivistää ajatukseni koko tekstistä. Ihmettelen ja ihailen ja pysähdyn. Kummastelemaan ja muuten vain, koska voi hitto. Miten tällainen teksti on mahdollinen? Lisäksi maailmanloppu ja yhden ihmisen maailman loppu ja minä rakastan äidinkieltäni ihan kamalan palavasti. Sinuakin, kun kirjoitat tällaista ja laitat minut ihan pyörälle päästäni. Huuh.
 
Minkä värisiä kommentit ovat? En muista ja tahdon tietää. Tai sitten en tiedä ja tahdon muistaa.

Sain rikollisen vahvat fierté-vaikutteet. Kiitän siitä!
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Funtion

  • Vieras
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #2 : 27.04.2013 21:58:24 »
Susimus, voi kun olet nopea! Mutta tiedätkö mitä? Minun näkökulmastani -- kirjoittajan näkökulmasta -- sisäistit Valkoisen jäniksen ytimen ja se sai mut kihertelemään! Koska ei esilukijaa = kamala pelko. Otsikkoa hain taas kauan, kauan, mutta lopulta päädyin johonkin Liisa ihmemaassa/Matrix -viittaukseen, tiedä sitten hokasitko sinä sitä tai hokasi kukaan muukaan. Sanaleikit ovat rakkauteni, ne tuntuvat korostuvan erityisesti runoissani ja tätä kirjoitin kuin runoa joten siksi ne tulivat mukaani. Suomen kieli on ihanaa! Sillä on niin paljon pelivaraa kun tietää miten pelata. Öisenä oivalluksena sain vain yhden kohdan, ootas kun kaivan sen paperin esille... ööh, en löytänyt sitä enää. Mutta muistan unta etsiessäni mieleeni pälkähtäneen ajatuksen joka meni jotenkuten näin: "mitä sinä odotat, miksi olet onneton, etkö tiedä että me itse valitsemme surumme koska pelkäämme valoa". Tuon sitten hätäisesti kirjoitin ylös ja tiesin että tuosta tulee vielä jotain, annoin idean kypsyä rauhassa ja lopulta se näyttäytyi aika hyvin viimeisessä virkkeessä, mutta myös tavallaan koko tekstissä. Randomideat on ideoita puhtaimmillaan! Kaikki muu tässä tuli vain kun etsin sopivia sanoja ja kirjoittelin niitä isolle paperille jonka teippasin seinääni, muistan ainakin laittaneeni siihen "pihkan" ja "ukkosmyrskyn" ja ukkosmyrsky jäi nyt pois, mutta pihka pääsi pihkaantumisena. Huh mikä selitys, takaisin asiaan...

Musta on äärettömän hienoa, että tajusit miten tässä on rivien välissä monta kerrosta! Koska tän voi lukea niin monella lukemattomalla eri tavalla, mä itsekin luin tän monella eri tavalla. Hienoa myös että bongasit hän/sinä-jutun, sillä hän/sinä voi olla yksi ihminen tai sitten siinä voi olla kaksi ihmistä. Tietoinen ratkaisu sekin. En lähde avaamaan enempää alkuperäistä ajatustani, sillä haluan että jokainen saa lukea tämän miten haluaa. : ) Ja tuo maailmanloppu/maailman loppu -juttuki meinas päätyä yhteen runooni, sain senkin oivallukseni joskus, kirjottelin ylös ja se nyt vaan veti palaset paikoilleen tässä.

Kommentit ovat sinisiä tai keltaisia -- riippuen mielialastani. Keltaisia jos oon hyvällä tuulella, sinisiä jos en oo hyvällä tuulella. Kauniita värejä molemmat!

Ihanaa jos tuli rikollisen (sä kyllä tiedät mitkä sanat valita mulle, hehe) vahvoja fierté-vaikutteita. Kiiiiiiiiiitos itsellesi! ♥ ♥ ♥

shaya

  • jumalatar
  • ***
  • Viestejä: 843
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #3 : 28.04.2013 14:23:37 »
HA loook, pidän sanani!!1

Umm. Joo. Tää teksti jotenkin kosketti mua tosi paljon. Aika harvoin mikään tarina saa mua keskeyttämään kaiken taustamusiikin ja jättämään teen kylmenemään pöydälle, mutta tämä sai! Hyvällä tavalla.

Tää ei ollut ihan sellainen teksti mitä odotin sulta, jos rehellisiä ollaan! Mulla tuli lukiessa mieleen John Greenin The Fault in Our Stars - idk ootko lukenut sitä, muistan kyllä että joskus joulukuussa puhuttiin että pitäisi. Vähän samantyyliset fiilikset lukemisesta kuitenkin tuli ja no, kielihän on hurmaavaa niin siinä kuin tässäkin.

Aluksi vähän pohdiskelin tuota nimeä; se kuulostaa kyllä nätiltä, mutta en oo varma, tykkäänkö siitä tämän tekstin kanssa. Siitä mitä se edustaa. Ainakin kuvaava jos ei muuta, hmm? Musta oot rakentanut tän tekstin henkilöt todella taitavasti; nimettömiin hahmoihin on usein vaikeempaa samaistua, mutta tässä tuli selkeästi esille niin minun kuin hänenkin persoonat ja heidän väliseen suhteeseensa tuo nimettömyys tuntui sopivankin. Lopussa oikeastaan olin jo aika ihastunut tähän ajatukseen - ehkä tarinan minä tosiaan jäi vain yhdeksi nimettömäksi hänen elämässä, sellaiseksi johon ei viitsi viitata nimelläkään, ja ehkä minä-henkilölle hän taas oli enemmän Hän, juuri se yksi tietty jota ei lopulta kutsuta nimeltä ihan toisista syistä.

Minusta tässä oli kiinnostavinta ehkä juonen sellainen kaksijakoisuus; tästä saattoi lukea kaksi hyvin erilaista tarinaa, alkaen siitä, kumman maailmanloppua ajattelee henkilöiden odottaneen: jos se oli minän, lopun voi ajatella ihan kirjaimellisestikin. Jos taas hänen - onko lopun rivitalo ja perhe sitten olemassa ollenkaan, vai onko se ehkä taivas? Tai yhtään mitään, jos kerta taivasta ei ehkä ole olemassa?

Ja sanakikkailut! Oot ihan valtavan älykäs kirjoittaja, jos voisin muotoilla sen niin, ja usein just se sun teksteissä saa mut ihan lumoutuneeksi. Tässäkin tekstissä oli hirveästi kaikkea pientä mikä sai mut ihan kihertelemään kun luulin tajunneeni ne. Tiedä sitten menikö oikein! :D Haha. Mutta ehkä eniten pidin tästä:

Lainaus
”ei se mitään, ei se haittaa. Älä huoli.” Enkä minä huolinutkaan.
Oih! Voih!

Tiedät toki jo tähän mennessä että oon kuvailujen ystävä - varsinkin sellaisten, joilla on jokin pointti. Flamingonpunaiset liljat maljakossa kuulostavat upeilta, mutta ihan eri tavalla upeilta kun tekstissä esiintyy myös ihan vastakkaisia kuvauksia: rivien välistä tihkuvaa myyräkuumetta. Kaarnajuttu oli aika ihana musta myös! Ainoa mitä en ehkä ihan ymmärtänyt oli tuo tikapuu... sinänsä ylöspäin-alaspäin vertaus sopii tähän tekstiin erinomaisesti, mutta joo. Mun korvaan se ehkä kuulosti hitusen liian väkisin väännetyltä vertaukselta, jos tajuat mitä haen takaa? Ja hiustenlähtö - mikä sen pointti oli? Tulee vaan syöpä mieleen, enkä nyt tiedä oliko se sun pointtisi (tai jos oli... miksi).

Aloitukset ja lopetukset olivat mun makuuni - en vaivaudu useinkaan lukemaan mitään yhteenvetoja (en kirjojen takakansiakaan, jos siitä lähdetään), joten nimi ja napakka aloitus täytyy olla. En nyt siitä ole varma, onko se alku tässä maailman omaperäisin, mutta kiinnostuksen se herätti, joten propsit siitä. Sulta tosin lukisin varmaan about mitä vain, tiedät kyllä. ♥ Lopetus sit - oi oi oi. Sinä pieni filosofi! Tai siis. Pohdinnalliset lopetukset, yes, please.

lol my apologies tästä kommentista, oon ruosteessa!!! Mutta siis pointtini oli lähinnä että aion nyt hakea teetä ja lukea tän tekstin vielä neljännen kerran ja että oot ihan mielettömän upea kirjoittaja. Ja muutenkin mieletön!!
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

Funtion

  • Vieras
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #4 : 30.04.2013 13:39:43 »
shaya, jeeee! Hienoo et pidät sanas!! Muuten voisit tukehtua. : o No siis niin. Asiaan. Ensinnäkin, oon pahoillani siitä et tees ehti kylmetä. If you want, voin lähettää sulle pussiteetä postis hyvityksenä, earl greytä löytyis. Jos vain löydän sun osoittees jostai, oon tainnu hukata sen... no joo. Greenin kirjan oon lukenut, mut en pitänyt siitä! : / Pelottavaa että tää on samankaltainen sen kaa, no, toisaalta se myös selittää sen miksen mä pidä omistakaa kirjoituksistani koskaan. :DD Sä oot siis myös lukenut sen Greenin? Olettaisin.
...nimet on ikuinen kompastuskiveni. En keksinyt mitään! Vaikka mä oisin jäänyt pohtimaan tälle nimeä kolmeks vuodeks, en ois pystynyt tuon parempaan. En halunnut ottaa nimeä suoraan tekstistä, sillä se on niin plääh (sillä sorrun siihen liian usein) ja toisaalta en keksinyt mitään muutakaan nimeä, tuo valkoinen jänis vain pomppi luokseni. Se ei taida oikein istua tälle tekstille, myönnän. Mut olkoon!

Nuo sun teorias eri mahdollisuuksista oli tosi kivaa luettavaa! : ) Ehkä, ehkä. Mistä sen tietää! Ja mikä onkaan muuten suurempi kehu kuin se, että saa kuulla olevansa älykäs kirjoittaja... voih, olisinpa! Mutta haluaisin olla, toivon olevani, olen joskus. Olen kiitollinen että nyt sanoit niin, se sai mut kihertelemään. ♥

Vertauksen väkisin/epäväkisinvääntämisestä en osaa sanoa mitään koska... no en vain osaa sanoa. Se on yksi tapa nähdä se, enkä lähde nyt yhtään puolustelemaan valintaani. Sun kommenttis ei ollut tippaakaa (tai senttiäkää, haha) ruosteinen, vaan oikein kiiltävä ja uusi! Tykkäsin ihan hirveesti ja arvostan sitä miten kommentoit. Kiiiiiitos, oot itse ihan mielettömän hyvä kirjoittaja ja muutenkin mieletön ja siks tuntuuki mielettömältä saada sulta tuollaista palautetta! Mieletöntä! Haha, joo, kiitos shayasein! ♥ ♥ ♥

Rutto

  • kaunis pappi
  • ***
  • Viestejä: 391
    • לֵ֗ב י֭וֹדֵעַ מָרַּ֣ת נַפְשׁ֑וֹ וּ֝בְשִׂמְחָת֗וֹ לֹא־יִתְעָ֥רַב זָֽר
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #5 : 08.05.2013 02:20:12 »
Olen lukenut tämän parin viikon sisään monta kertaa, ja rehellisesti sanoen en oikein ymmärtänyt tätä tekstiä. Rakastuin siihen siitä huolimatta, etenkin loppuun.


Osaat jotenkin pitää teksteissäsi semmoisen... tahdin tai tempon. Että jossain kohdassa lukija pysähtyy ja joskus taas vain vilistää eteenpäin. Hahmot, oliot, puhujat, kertojat, mitkä lienevät, olivat jotenkin kaikessa omituisuudessaan todella ihania ja kuitenkin hyvin aidon tuntuisia. Kielesi on aivan mieletöntä, joskin jonkun muun kehuma pihkaantua-verbi ensimmäisessä kappaleessa sai minut värisemään kiitos Minttu sekä Ville -renkutuksen. x) Hirveän ihania sanaleikkeleitä ja muita kiemuroita olit keksinyt. Esimerkiksi neloskappale oli kuin runo, tai rukous.

Lainaus
Me jotka valitsemme surumme, pelkäämme mitä valo meistä tekee.
Tämä on vain niin mielettömän kaunis lause. Kiitos tästä, ja muustakin.
I am not slow at finding beauty; but really there was none to find.

Funtion

  • Vieras
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #6 : 13.05.2013 20:57:07 »
Oh, Rutto! Hämmennät minua! Miten voi rakastaa jotain, jota ei ymmärrä? Tämä teksti olisi vaatinut lisää aikaa multa, tajuan sen vasta nyt näin etäisyyden jälkeen, voi miten hämmentäväksi tämä jäikään lukijan kannalta... Malttamattomuus, sinä pirulainen! Mut mä en vois koskaan rakastaa tai pitää jostain sellaisesta, jota en ymmärrä...

Minttu sekä Ville -renkutuksesta en ollut ennen kuullutkaan, mutta tsekkasin sen youtubesta ja... thanks mate, nyt se soi mun päässäni! :DD Ja nyt inhoan tuota pihkaantua-sanaa tekstin alussa. Voi jessus.

Kommenttisi oli aivan hirvittävän ihana, vaikka vähän pelästyinkin kun näin sun nimes täällä. Kiitos palautteestas, joka oli arvokasta! ♥

Ristiriita

  • Muumikuningatar
  • ***
  • Viestejä: 1 108
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #7 : 30.09.2013 18:18:47 »
Luin tämän kerran iltasaduksi eräälle ystävälle ja sellaisena se hajanaisuudestaan huolimatta toimi oikein hyvin. Siksi valitsin tämän myös kommenttikampanjasta. :)

Teksti oli ehkä jonkin verran ajatuksenvirtamainen, mikä aiheuttaa tiettyjä ongelmia lukijakunnassa, sillä toiset rakastaa, toiset inhoaa. Toiset tekee molempia. Itse suurimmaksi osaksi pidän. Juuri se intensiivisyys ja tietty hengästyttävyys, mikä on juuri ajatuksenvirtamaisten tekstien piirre, on tässä salpaavaa. Vertauksia on käytetty kivasti, niin ettei niitä aina edes huomaa kun ne ovat jo iskeneet. Tämänkaltaiset tekstit ovat aika vaikea laji kirjoittaa, mutta olet onnistunut silti luomaan kiinnostavan tekstin, jonka tahtoo lukea uudelleen.

Rakenteeltaan tämä on kivan vaihteleva ja tykkään siitä että jokaisessa jaksossa on eri muoto, ehkä se on yksi niistä tekijöistä jotka pitävät mielenkiinnon yllä.

Toisaalta teksti on myös sellainen, missä oikeasti tarvitsee aivoja. Käy tosin myös sellaiselle, joka haluaa kuunnella kauniita sanoja. Ei kerrota suoraan että sitä ja tätä tapahtui koska näin ja noin, mikä tarkoittaa sitä, että pitää olla tietyssä mielentilassa tätä tekstiä lukiakseen. Henkilöhahmot kyllä pysyvät samana ja juonesta saa kyllä kiinni, mutta tapahtumat ja kuvat vaihtuvat tiheään, eli pitää olla valppaana lukiessaan. Se on välillä aika rasittavaa ja voin kuvitella että monet lukevat ensimmäisen ja ehkä toisenkin osion ja sitten jättävät leikin kesken. Se on surullista, sillä tässä alku kuitenkin täydentää loppua ja päin vastoin.

Kuten sanoit, tämä on syvä teksti, mutta ihan kaikki eivät ehkä halua upota niin syvälle. Siksi tästä on toisinaan ehkä hieman vaikea saada kiinni ja itsellekin kävi nyt näin, että vaikka ennen olen rakastanut rakastanut tätä, tällä kertaa en saanut ihan koko kädellä kiinni.

Näen tässä myös aika paljon henkilökohtaisia tunteita en tiedä ovatko sinulle henkilökohtaisia, vai kertojalle ja tunteita kun on kauhean vaikea arvioida. Niistä kuitenkin välillä jäi sellainen tunne että nääh ja välillä taas sellainen, että apua ihanaa. Tosin tunteita on todella vaikea tulkita ellei tunne henkilöä ja tässä hahmojen kuvaus jäi vähän sivuun. Tosin ei sellainen ehkä tekstin tyyliin sopisikaan.

Nämä olivat silti oikein kivoja sykähdyksiä. :)

Lainaus
Ole tahdoton. Tahdo (olla) joku muu.
En pitänyt tästä, sillä mielestäni tekstin rakenne on liian yhtenäinen sovittamaan sulun sen tyyliin.

Lainaus
Minä kastoin palan talouspaperia veteen, veteen jonka sinisyys oli epäluonnollista.
Tästä toistosta en tykkää. Tulee sellainen mielikuva, että on käytetty samaa sanaa vain koska mitään muutakaan ei ole keksitty. Lisäksi talouspaperista tulee ehkä hiukan arkinen olo.

Lainaus
Missä minä olen? Missä äiti on? Missä isä on?
Itselle ei tämä lapsenomaisuus kolahda.

Lainaus
Hän notkui kyljessäni ja suuteli hiuksieni jäänteitä ja sanoi ”ei se mitään, ei se haittaa. Älä huoli.” Tällä kertaa minä huolin.
Pidin aivan kauheasti siitä kun tämä repliikki oli ensimmäisen kerran. Ymmärrän toki mitä tässä on haettu ja se sinänsä sopii kyllä kohtaan, mutta omassa mielessäni replan toistaminen tappoi sen kauneuden.

Lainaus
Katso miten mango kypsyy, katso miten mango ylikypsyy. Katso miten lakastuneita puut ovat. Katso miten rakastuneita me olemme, etäisyyteen välillämme
Pidin itse tätä kohtaa vähän kliseenä ja tylsänä, mutta suosikkinsa kullakin.

Näiden takia taas olet lempikirjoittajani tällä foorumilla:

Lainaus
jossain, joku kuolee aina.
Tuo pilkun paikka on niin täydellinen etten kestä.

Lainaus
ja jolla on vettä, mutta joka ei suostu juomaan.
Kuvaat hyvin sitä, miten karua rakkaus joskus voi olla.

Lainaus
Me jotka valitsemme surumme, pelkäämme mitä valo meistä tekee.
Rakastan tätä. Kiehtova ajatus, että surun voisi valita. Suru ja pelko ovat myös melko käytetty pari, mutta olet onnistunut kiertämään kliseisyyden kaukaa. Sopii myös muuhun tekstiin todella hyvin, täydellinen lopetus. Olen miettinyt etsiväni jostain runon allekirjoitukseeni, mutta myös tämä lause olisi mielenkiintoinen vaihtoehto. Jos luvan saan, tietenkin. :)

Lainaus
Aamu oli paahdettu
Ihana yksinkertainen, mutta tarkka kuvaus.

Lainaus
Raide sen sijaan...
Sun tekstisi hengittää ja tässä se vetää syvään henkeä.

Kiitos ja hei! Palailen tämän tekstin pariin varmaan vielä jonain kauniina yönä, kun etsin kaunista katsottavaa.
"There's life under the blah blah blah."

Funtion

  • Vieras
Vs: Valkoinen jänis (K-13)
« Vastaus #8 : 30.09.2013 18:59:27 »
Ristiriita, oh hemmetti. Kiitos rehellisestä palautteestas! : ) Teksti on vanhahko mutta yhä rakas, toisaalta sellainen jota osaan katsoa nyt paljon objektiivisemmin ja jota voisin editoida paremmaks. Tästä huomaa miten paljon mullon kehittymistä kirjoittajana, miten mun on oltava kärsivällisempi ja annettava aikaa ja katsottava tekstiä järkevästi (eikä tunteilla). Ja just tän kaltaiset palautteet (ja kaikki muutkin palautteet!) saa mut oivaltamaan omat puutteeni (ja jutut joissa oon ihan hyvä) ja auttaa mua kehittymään. Oon tosi kiitollinen tästä. ♥

Tän kaltaiset tekstit tosiaan on vaikeita kirjoittaa, enkä mä tässäkään saanut laatua pidettyä aina samalla rimalla enkä tän jälkeen oo kirjoittanut mitään tän kaltaista. Liian haastavaa. Mä en tiedä, oon kai ollut jonkinlaisessa paniikinomaisessa tilassa tätä kirjoittaessani, ainakin muistan siitä illasta paniikin ja hädän, joten osa näistä tunteista on henkilökohtaisia, osa ei. Hällä väliä. Noi sun kritisoimas kohdas... ymmärrän sun kantas täydellisesti, oon about kaikesta myös samaa mieltä. :DD Mut haha, muistan ku sain tuon oivalluksen (miten rakastuneita me olemme -- etäisyyteen välillämme -- välillä emme), musta tuntu siltä ku olisin joku Einstein, hah. Tykkään kyllä tuosta ite vieläki, mut makuseikkoja toki kaikki, puhtaasti!! : )

Ja oh, jos haluat käyttää tuota virkettä allekirjoituksessas, käytä ihmeessä!! Olisin vain imarreltu. Ja lempikirjoittajakehu oih, on omituista olla lempikirjoittaja/yksi niistä jollain tällaisella foorumilla, jossa on niin paljon lahjakkaita ihmisiä. ;--;

Pitää myös joskus uudestaan maistella suomen kieltä, sillä suomen kieli voi parhaimmillaan olla todella lumoavaa. Kiitos ihan älyttömästi kommentistas! ♥


(Kiitos myös Vladille kun linkkasi tän KK:seen. <3)