(Tuplapostaan, ettei tule ihan mahdotonta tekstiseinää.)
Katsoitteko ekan semin? Millä mietteillä olette läpäisijöistä ja karsiutujista? Mitä tykkäsitte show'sta väliaikanumeroineen?
Minusta oli jotenkin tosi kiva ilta kokonaisuudessaan, avaus- ja väliaikanumerot olivat viihdyttäviä jaksoivat pitää mielenkiinnon yllä. Juontajatkin ihan jees. Ja olipa muuten kaunis tuo lavan vesiputousreuna, oi että! ♥ Paikkaa vähän sammuneen auringon ankeutta.
Minulle tämä ykkössemi oli yllätyksiä täynnä! Erityisesti yllätyin (positiivisesti) siitä, että sekä
Islanti,
Liettua että
Portugali selvittivät tiensä finaaliin, koska minun oli tosi vaikea nähdä niitä kaikkia finaalissa, vaikka kaikkien esityksistä pidinkin. Selvästi rauhalliset tunnelmoinnit erottuivat tällä kertaa edukseen. Etenkin Liettuan puolesta pelkäsin, koska ounastelin esiintymispaikan tekevän kovasti hallaa erityisesti superenergisen ja suorastaan päällekäyvän Albanian vanavedessä, mutta Monikan valovoimaisuus selvästi puri ihmisiin. Siinä on upea esimerkki artistista, joka osaa täyttää kokonaisen lavan yksistäänkin ja välittää kappaleen tunnelman kieltä taitamattomallekin katsojalle.
Liettua oli minusta semin suurimpia onnistujia, ja liputin sitä lopulta kaikkein eniten finaaliin, vaikkei biisi mikään suursuosikkini olekaan. Islannin eteerinen tunnelmointi on minusta kaunis ja tyynnyttävä, ja vaikka esityksessä tuntui olevan pieniä jännityksen merkkejä, kokonaisuus oli ihan onnistunut ja ansaitsi minusta finaalipaikan. Samaten Portugali, josta edellisessä viestissäni jo kirjoitinkin ja joka tosiaan on yllättäen yksi suosikeistani tänä vuonna. En kyllä ole ihan varma siitä, onko tuollainen suljettu rinki katsojien näkökulmasta vähän vaikeasti lähestyttävä - kansallisen karsinnan puoliympyrä toimi minusta ehkä vähän paremmin.
Kreikka,
Norja ja
Ukraina tekivät perusvarmaa työtä ja selvittivät minusta odotetusti tiensä finaaliin.
Armenia on biisinä itselleni aika yhdentekevää osastoa, ja esitys tuntui paikoin vähän kömpelöltä ja tarpeettomankin alleviivaavalta, mutta laulusuoritus meni minusta nappiin enkä ihmettele sitä, että näin radioystävällinen ja moneen makuun sopiva biisi selvitti tiensä finaaliin.
Alankomaat jakoi minun ja puolisoni mielipiteet, koska itse olin aivan vuorenvarma sen finaalipaikasta (kaunis kappale ja vähäeleisen vaikuttava esitys), kun taas mies oli epäileväinen. Onneksi se kuitenkin pääsi jatkoon - oli mielestäni Liettuan ohella yksi isoimmista onnistujista ja ansaitsi kyllä paikkansa.
Myös
Moldovan jatkoonpääsyyn olen ihan tyytyväinen, vaikka esitys oli vähän sotkuinen (hirveästi värejä), ja biisiin viime hetkillä tehty rockahtavampi revamp ei vain minusta toimi yhtään niin hyvin kuin alkuperäisversio. Moldova on minulle yhtä kaikki silti sellainen ihana guilty pleasure -biisi, haha. Ja yleisö vaikutti olevan ihan liekeissä, eli bileet oli ainakin onnistuneesti pystyssä!
Oikeastaan ainoa jatkoon päässyt maa, jonka paikan olisin itse ilomielin antanut jollekulle muulle, on
Sveitsi. Vahvasti veikkaan, että enimmäkseen raadit olivat tuloksen takana. En henkilökohtaisesti pidä biisistä lainkaan, eikä esityskään minusta ollut erityisen onnistunut saati sitten säväyttänyt tai tuonut kappaleeseen merkittävää lisäarvoa. Oli kyllä hermoja raastava aloitus tulosten julkistukselle, kun Sveitsi manittiin heti alkuun, ja meinasin jo menettää uskoni rajatapaussuosikkieni suhteen. Itse olisin ehkä mieluiten nähnyt Sveitsin tilalla finaalissa
Latvian, jonka värikäs ja energinen esitys viihdytti ja painui mieleen. Tai jopa
Albanian - joskin täytyy myöntää, että esitys oli ihan hirvittävä sekamelska, jossa tapahtui niin paljon, että siitä oli aika vaikea saada kiinni. Oli myös jotenkin kauhean vakava ja päällekäyvä. Aloitti toki show'n näyttävästi, mutta minusta biisissä ja Ronelassa olisi ollut aineksia niin, niin paljon parempaankin. Stailauskin oli ihan mitä sattuuu.
Bulgarian,
Kroatian,
Itävallan,
Slovenian ja
Tanskan karsiutumiset eivät jääneet harmittamaan, vaikka niilläkin oli ehdottomasti hetkensä. Itävallan itse asiassa jopa uskoin ponnistavan finaaliin, koska biisin ympärillä on ollut paljon pöhinää, ja olin rehellisen yllättynyt sen karsiutumisesta - tosin ihan positiivisesti yllättynyt, koska minusta se on yksi tämän vuoden rasittavimmista viisuista. Ei vain kolahda omaan makuuni, ja eniten häiritsee vähän pingottuneen ja kiristyneen kuuloinen huutolaulu, jolta livessäkään ei valitettavasti vältytty.
Hyvä meininki oli kaksikolla, mutta se ei nyt tällä kertaa riittänyt.
Nyt alkaa kyllä vähän huolestuttaa Suomen puolesta, kun ykkössemin tulokset olivat minusta osittain aika odottamattomat. Kakkossemi on mielestäni myös selvästi tasokkaampi. No, ei auta kuin odotella ja jännäillä!
// Ooh, olipahan kakkossemikin jännitysnäytelmä, mutta olen kyllä aika tyytyväinen tuloksiin!
Oikeastaan ainoa, jonka olisin itse mieluummin jättänyt finaalin ulkopuolelle, on
Belgia. Biisi on minusta vähän mitäänsanomaton ja nojaa tosi vahvasti laulusuoritukseen, joka ei kuitenkaan livenä osunut ihan nappiin, mutta oletettavasti raadit ainakin tykkäsivät.
Puolastakaan en itse niin välitä, sillä minusta sekä sävellys että sanoitus ontuvat, vaikka laulajalla ääntä riittääkin, mutta ymmärrän kuitenkin sen jatkopaikan.
Tšekkikin on aiemmin ollut minulle vähän yhdentekevämpää osastoa, mutta livenä se iskikin aika kivasti, laulu kulki paremmin kuin harkoissa ja bilefiilis välittyi hienosti viimeiseltä esiintymispaikalta. Samoin
Azerbaidžan on sellainen, ettei se henkilökohtaisesti hirveästi puhuttele minua, mutta se on kuitenkin tyylikäs paketti ja se toteutettiin livenä kauniisti, joten paikka oli mielestäni ihan ansaittu.
Itse äänestin täältä Saksasta
Suomea (aivan loistava semin avaaja kivalla visuaalisella ilmeellä, energistä hyvän mielen bändimeininkiä ja Laurilta huimasti parantunut laulusuoritus),
Viroa (katkonainen taustascreeni oli vähän ikävä juttu, ja paikoitellen lava tuntui tyhjältä, mutta biisi toimi edelleen ja Stefanin ääni ja hyväntuulinen karisma valloittivat), sydänkäpystäni
Romaniaa (esitys oli mennyt minusta joiltain osin vähän vähemmän viehättävään suuntaan kuin kansallisen karsinnan veto, mutta energia ja ihana nostalgian tuulahdus tekivät minuun jälleen kerran vaikutuksen) ja yllättäen
Georgiaa - biisi ei ole suosikkini, mutta minusta sen lavaylöspano onnistui aivan loistavasti, tempauduin heti mukaan sen psykedeelisen eriskummalliseen maailmaan, plus symppaan Georgiaa kun he usein lähettävät jotain odottamatonta ja ihanan outoa.
Oli iloinen yllätys, että kolme neljästä äänestämästäni selviytyi finaaliin! Georgiaa nyt en oikeastaan sinne odottanutkaan, mutta halusin kuitenkin heitäkin äänelläni tukea.
Australia,
Ruotsi ja
Serbia olivat kanssa sellaisia, jotka minusta erottuivat kattauksesta edukseen, mutta koin niiden kaikkien finaalipaikat sen verran todennäköisiksi, etten viitsinyt äänestää, plus eivät ne ykköslemppareihini lukeudu muutenkaan.
Karsiutuneista ainoastaan
Kypros on sellainen, joka vähän jäi harmittamaan biisin itsensä puolesta, mutta live kuitenkin ontui etenkin laulun osalta niin pahasti, ettei sillä mielestäni ollutkaan asiaa finaaliin. Muitakaan en jää kaipaamaan, joten olen kaikkinensa tyytyväinen lopputulokseen ja jään innolla odottelemaan lauantain finaalia!
Kamala mikä tekstiseinä, tulkaa nyt muutkin viisuilijat jutskaamaan mun kanssa!
♥