Kirjoittaja Aihe: Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)  (Luettu 2858 kertaa)

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 913
Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)
« : 22.08.2012 20:54:55 »
Nimi: Kerran Sirius sanoi ehkä
Ikäraja: sallittu
Genre: menisiköhän tämä draaman puolelle...
Vastuuvapaus: Row-tädin hahmot
One-shot
Osallistuu Tää oli tässä! -haasteeseen ystävyksillä James ja Sirius sekä Idearoll-haasteeseen sanalla ovikello

A/N: Maailman suurin nimikriisi taas vaihteeksi. Ostan kyvyn nimetä tekeleitä. Muutenkin tästä tuli vähän erilainen kuin olin ajatellut, mutta mutta... No, kommenttia kaipaan kovasti.






Seinät näyttivät kolkoilta haalistuvine maaleineen ja pienine reikineen. Yksi reikä oli suurempi kuin muut, nyrkin muotoinen, eikä Sirius halunnut tietää, kuka huoneessa oikein oli ennen asunut. Hän istui sängylle, joka narahti ja painui alas ainakin kymmenen senttiä. Hän liu’utti kättään päiväpeitolla ja mietti, miksi olikaan ostanut sen. Peitto oli väriltään haalea, ei hän oikein muuten sitä osannut kuvata. Sen pinnassa oli kaiketi kasveja tai kukkia, ja Sirius oli melko varma, että se tulisi tulevaisuudessa koristamaan hänen likaista lattiaansa sängyn sijaan.

Sirius huokaisi, jätti päiväpeiton pohdinnat sikseen – sehän oli maksanut vain sulmun – ja heittäytyi selälleen. Hän asetti kätensä takaraivolleen ja alkoi muistella.

**

”James”, Sirius kuiskasi. ”Lähdetään käymään Tylyahossa.”

James huokaisi teatraalisesti ja hänen kätensä hakeutui automaattisesti niskan hiuksiin. Hän kiskoi niitä vähän pörrömpään samalla, kun puhui vaivautuneena Siriukselle. ”Kuule, sinä tiedät, ettei Lily pidä siitä. Ei minun pitäisi, jos aion saada hänet oikeasti pitämään minusta.”

Sirius tuhahti. ”Älä viitsi, Sarvihaara. Hän on tuntenut sinut… mitä, kuusi ja puoli vuotta. Hän kyllä tietää, että sinä juokset joka tapauksessa Tylyahossa.”

James kiemurteli tuolillaan. ”Mutta minun pitäisi oikeastaan tehdä tämä muodonmuutosten tutkielmakin.”

Sirius älähti turhautuneena. ”Sinä tiedät jo kaiken! Vittu, Sarvihaara, mehän opiskeltiin itsemme animaageiksi. Ei sinun tarvitse siitä tutkielmaa enää kirjoittaa.”

”Ei McGarmiwa tiedä, että olen animaagi, ja haluan pitää sen sillä tolalla, kiitos vain.” Nyt Jameskin alkoi menettää hermojaan.

”Miten hän sen muka saisi selville? Älä ole puupää, Sarvihaara. Tiedän, että sinulla on aivot siellä jossain, vaikka Evans aina pyrkiikin ne sekoittamaan.”

”Älä viitsi puhua hänestä noin ilkeään sävyyn. Ei hän itselleen mitään mahda.”

Sirius tuhahti taas. ”Ei hänen pidäkään, toisin kuin sinun. Missä on se Sarvihaara, jonka minä tunnen? Mikä ihmeen amor sinusta on tullut? Ei me tehdä enää ikinä mitään hauskaa!”

”Superit ovat tulossa, Sirius, ja sinä tiedät sen vallan hyvin. Meidän pitää opiskella.”

”Ei”, Sirius murahti. ”Me osaamme kaiken jo, ja sinä vain olet idiootti.”

James pyöritti silmiään, eikä väittänyt vastaan. Tuijotettuaan Jamesin opiskeluja hetken – silmät järkytyksestä selällään – tai siis, mihin hänen ystävänsä oli kadonnut? – Sirius marssi makuusaliin eikä puhunut Jamesille koko iltana.


**

Sirius pyöritteli päätään ja tuijotti nyt kattoa. Sielläkin taisi olla reikä. Edellisellä asukkaalla oli varmasti ollut jotain ongelmia. Mutta vaikka huone oli kuinka kamala, se voitti mennen tullen hänen vanhan huoneensa. Sinne hän ei enää palaisi – ja sitä paitsi tämän uuden vuokra oli niin alhainen, että hänelle jäi jopa vähän rahaa käteen. Potterien sunnuntailounaat eivät olleet hänen viikon ainoa ateriansa.

Hän oli yhä edelleen tervetullut Pottereille milloin tahansa, muttei silti samoin kuin ennen. Jamesin vanhemmat pitivät häntä käytännössä omana poikanaan, mutta James ei ollut enää sitä mieltä, että he olivat kuin veljekset. Tai ehkä he olivatkin, mutta ennemmin niin kuin Sirius ja Regulus eikä niin kuin Anturajalka ja Sarvihaara.

Sirius oli juuri vaipumassa takaisin mietteisiinsä, kun ovikello soi. Hän nosti katseensa ihmeissään, sillä kenenkään ei olisi pitänyt olla tulossa. Remus oli vasta lähtenyt, eikä Peter kuulemma ehtinyt käymään ennen kuin ensi viikolla. Vuokrankin hän oli maksanut ajoillaan, ja lisäksi hän oli jo suututtanut naapurit tallomalla ruusuistutuksia, eli heilläkään ei olisi pitänyt olla asiaa. Niinpä Sirius oikoi jalkojaan yhä vain suoremmiksi ja huokaisi. Kyseessä oli varmasti jokin kaupustelija.

Ovikello soi uudestaan, nyt kaksi painokkaan vaativaa kertaa. Sirius tuijotteli nurkkaan, jossa oli hämähäkinseitti, ja mietti, pitäisikö hänen käydä ostamassa siivousvälineitä.

Ovikello soi taas, nyt loputtoman monta kertaa. Kuka ikinä oven takana olikaan painoi nappia selkeästi vailla aiettakaan lopettaa. Sirius kirosi hiljaa ja hypähti seisomaan. Hän marssi vihaisena ovelle valmiina pitämään vihaisen saarnan häiritsijälleen. Kun hän kiskaisi oven auki, kaikki syytökset kuitenkin katosivat. Naurettavan korkean kynnyksen takana seisoi James, jonka hymy oli suorastaan naurettavan leveä.

”Anturajalka!” hän huudahti ja muksautti Siriusta nyrkillä olkapäähän. ”Mitä kuuluu? Ei olla taas nähty ainakaan kuukauteen! Tämä sinun kämppäsihän on aika karmea.”

Sirius tuijotti ihmeissään, sillä James oli aivan oma itsensä. Siitä oli lähemmäs kaksi kuukautta, kun he olivat viimeksi pitäneet minkäänlaista yhteyttä, ja se oli heille pieni ikuisuus. Siriuksesta tuntui jo nyt, että hän oli tippunut pois Jamesin elämästä.

James astui kutsumatta sisälle – täysin oletettavaa – ja kiersi säälittävän kokoisen huoneen pari kertaa läpi. Sirius seuraili hänen perässään ja tuli pian siihen tulokseen, että jutustelu Jamesin kanssa onnistui kuten parhaan ystävän kanssa pitikin. He majoittuivat Siriuksen sängylle – ainoa istumapaikka – ja muistelivat muutamia vanhoja kouluaikojen kepposia. He nauroivat ja vitsailivat lähes vartin, kunnes James yllättäen vakavoitui.

”Kuule, Anturajalka”, James sanoi. ”Minä oikeastaan tulin kertomaan sinulle yhdestä aivan mahtavasta jutusta.”

Siriuksen kulmat kurtistuivat. Miten juttu saattoi olla mahtava, jos James ei ollut karjunut sitä hänelle heti alkuun, ja siitä piti puhua niin vakavalla naamalla?

”Kuuntelethan sinä nyt varmasti”, James kysyi, ”sillä minä en aio toistaa tätä.”

Sirius nyökkäsi.

”No… me menimme Lilyn kanssa kihloihin!” James kajautti ja nosti vasemman kätensä näkyville. Siinä toden totta kimmelteli kultainen sormus. ”Me menimme kihloihin!” hän toisti sanomastaan huolimatta. ”Minä kosin ja hän suostui! Me menemme naimisiin!”

”Ööh”, Sirius vastasi. ”Onnea?”

”Kiitos! Tämä on niin mahtavaa! Vihdoin, näiden kaikkien vuosien jälkeen, hän oikeasti lupautui minulle!”

Sirius tuijotteli jalkoihinsa ja alkoi tosissaan harkita niiden siivousvälineiden ostamista. Ehkä vessaharja olisi myös tarpeellinen hankinta.

”Niin että Anturajalka”, James sanoi matalalla, intensiivisellä äänellä. ”Olethan minun bestmanini?”

”Minä – mitä?” Sirius köhäisi.

”Bestman! Olethan?” James kysyi innosta hihkuen.

Sirius käänsi katseensa seinään. ”Jaa. Hmm. Ehkä.”

”Ehkä?” James toisti epäuskoisena.

”Niin, ehkä”, Sirius sanoi seinää katseellaan mittaillen.

James oli jähmettynyt, tuijotti vain ystäväänsä silmät suurina. Hän ei lainkaan ymmärtänyt, mitä oli meneillään. He istuivat hiljaa ainakin kaksi minuuttia, kunnes James nousi. Sirius ei vieläkään kääntänyt katsettaan häneen.

”No”, James sanoi ja joutui rykäisemään saadakseen äänensä kulkemaan kunnolla. ”Ilmoita toki, kun tiedät.” Sitten hän kääntyi ja lähti pois. Ovi pamahti kiinni. Kului kymmenen sekuntia, ja sitten Sirius nousi ja iski nyrkillään seinään toisenkin reiän.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2020 11:05:52 kirjoittanut Nyyhti »
Never regret something that once made you smile.

Renneto

  • Melancholiette
  • ***
  • Viestejä: 279
  • Kuin tylsää, kurjaa, tympeää ja tyhjää
Vs: Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)
« Vastaus #1 : 30.08.2012 23:09:50 »
Tää oli kiinnostava!

Ystävyystarinat ovat ihana ja melkein harmillinen poikkeus. Minusta tässä kohtasivat mainiot detaljit ja hyvä tasainen tunnelma, joka ei tuntut hengenpidätykseltä, mikä johtunee tarinan vääjäämättömyydestä. Alusta saakka lukija viritetään lukija pohtimaan, mistä reiät talossa johtuvat. Ja jollain tavalla lukija aavistaa kertomuksen. :>

Lainaus
Hän marssi vihaisena ovelle valmiina pitämään vihaisen saarnan häiritsijälleen. -- Naurettavan korkean kynnyksen takana seisoi James, jonka hymy oli suorastaan naurettavan leveä.

Kivaa toistoa! Pidin kovasti monista kohdista, tarina rullasi niin hyvin. Mieleeni painuivat eritysesti palat, jotka eivät heti pistäneet silmään vaan antoivat odottaa, jäivät ikään kuin oven taakse. Pidin myös suorasta veljesviittauksesta (Regulus-James). Kertova.

Joissakin kohdissa tarina nytkähti, ja se liittyi ennen kaikkea kieleen. Kerronta ja kauniisti kuin kukkanen aukeava juoni olivat erinomaisia, mutta joskus sanavalinnat pitivät melkoista mekkalaa. Ihan vain joissakin kohdissa, periaatteessa persoonallinen ote on aina kiva! Esimerkiksi päiväpeiton pinta häiritsi.

Dialogi erottui selkeästi muusta tekstistä, mikä tuntui virkistävältä. Puhekielisyys ("opiskeltiin itsemme" ynnä muut) oli tosi voimakasta, minkä huomasi erityisesti verbitaivutuksessa ja pronominiähkystä.


Otsikko oli mahtava. :>
perhosen siivenisku


Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 913
Vs: Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)
« Vastaus #2 : 31.08.2012 08:53:12 »
Oooooh! Olen aivan äimistynyt, kiitos miljoonasti, Renneto! Minuakin harmittaa, että ystävyystarinoita on niin vähän ): Ja huh, pelkäsin, että tuo toisto tuntuisi epämääräiseltä, eli huojentava kuulla, ettei se ollut virhearviointi. Minulla on kieltämättä välillä tapana saada jotkin sanat pomppaamaan negatiivisesti esiin tekstistä - vielä kun oppisin itse huomaamaan ne :D Ja wtf, mahtava otsikko? Näköjään on kannattavaa kriiseillä nimen kanssa, kun mikään ei tunnu sopivalta. Kiiiiiiiitos vielä!
Never regret something that once made you smile.

Gelmir

  • Imagine
  • ***
  • Viestejä: 224
  • Ravenclaw
Vs: Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)
« Vastaus #3 : 31.08.2012 20:47:24 »
Minä avasin tämän otsikon takia, joten turhaan kriiseilit! (Vaikka mullakin on kyllä aina nimikriisi.. Tykkään lukea Jamesista ja Siriuksesta, ja oli kiva lukaista välillä ystäväkuvaus heistä traagisen rakkaustarinan sijaan. Renneton kanssa olen samoilla linjoilla siitä, että kieleen kannattaisi kiinnittää huomiota, mutta muuten kyllä tykkäsin tästä. :)

Tässä tuli kivasti esiin ystävysten erille kasvaminen ja se miten James aikuistui, kun taas Sirius olisi halunnut rellestää niin kuin aina ennenkin, ja James tavallaan unohti parhaan ystävänsä.(Miksi Sirius on muuten aina ficeissä se, joka saa kärsiä??)

Lainaus
”Ei”, Sirius murahti. ”Me osaamme kaiken jo, ja sinä vain olet idiootti.”
Tuo oli minusta jotenkin niin Siriusmainen kommentti että.  :D Summaa jotenkin sen kelmien kouluaikaisen, vähän ylimielisen asenteen hyvin. 

It was my ghost walking on the sidewalk.

Unimaailma

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 913
Vs: Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)
« Vastaus #4 : 02.09.2012 22:16:23 »
Kovasti kiitoksia kommentistasi, Gelmir! Onpa kiva kuulla, että kerrankin osuin oikeaan nimen kanssa (: Hmm, en ole huomannut Siriuksen saavan aina kärsiä :D Mutten kyllä lue hänestä kauheasti ficcejä, joten... :D Olipa mukavaa, että olit lainannut juuri tuon kohdan, sillä olin itsekin aika ylpeä siitä, hih (: Kiitos vielä!
Never regret something that once made you smile.

Tikkis

  • Mrs. Black
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 453
  • Ava Fractalta <3
Vs: Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)
« Vastaus #5 : 11.07.2017 00:31:55 »
Nostan tällaisen vanhan tekstin ylös tuolta Godrickin notkon uumenista. Ole hyvä ja anteeksi siitä.

Otsikko oli kyllä onnistunut ainakin siinä mielessä, että jäi häiritsemään mihin ja kenelle Sirius sanoo ehkä. Kenelle-kysymykseen saadaankin vastaus jo alkutiedoista, mutta tuohon toiseen saadakseen vastauksen on luettava loppuun asti. Ei sillä, tämä ei ole missään nimessä huono asia. En muista milloin viimeksi olisin lukenut tekstin, jossä käsitellään ystävyyttä parisuhteen tai sen olemattomuuden sijaan. Todella virkistävää vaihtelua.

Pidin siitä, miten tämä on tietyllä tavalla myös kasvutarina (aivan niin kuin Gelmir sen hieman toisin ilmaisi). Realistista ja kuvainnollistavaa kerrontaa kahden ystävyksen väleistä, jotka muuttuvat vuosien myötä. Tästä monilla on varmasti omakohtaista kokemusta, jolloin pystytään tietyllä tavalla samaistumaan hahmoihin, vaikka erilleen kasvamiseen onkin usein taustalla muitakin syitä kuin vain toisen aikuistuminen. Tätä oli kuvattu hienoin nyanssein, kuten juuri tuo opiskelu ja puheiden vakavoituminen. Enemmän oli kuvailtu kuitenkin sitä, kuinka Sirius ei ollut aikuistunut samaan tahtiin. Tästä mahtava esimerkki:
Lainaus
Sirius tuijotteli jalkoihinsa ja alkoi tosissaan harkita niiden siivousvälineiden ostamista. Ehkä vessaharja olisi myös tarpeellinen hankinta.

Tekstissä oli mukavasti käytetty ajatusviivaa, mutta jossain vaiheessa se alkoi menettää hohtoaan. Siltikin se oli myös mukavaa vaihtelua, sillä ajatusviivaa käytetään itseasiassa aika harvoin. Tai sitten vain ne soljuvat tekstin sisään niin hyvin, ettei niitä edes tajua.
Jokaisella kirjoittajalla on omaleimainen tyyli kirjottaa. Ihastuin sinun tyyliisi. Ehkäpä päädyn lukemaan myöhemmin uudempaa tuotantoasi, ja tulen huomaamaan, kuinka se on vuosien varrella kehittynyt :)
Aina ei sanoja tarvita.
Vain katse alaston.

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 913
Vs: Kerran Sirius sanoi ehkä (S, one-shot)
« Vastaus #6 : 12.07.2017 19:17:03 »
Tikkis, vau, kiitos paljon kommentistasi! Ja saat myös anteeksi vanhan tekstin noston xD Lukaisin tämän itsekin läpi, koska en yhtään muistanut tämän ideaa :D Ajatusviivaa olen kyllä varsinkin jossain vaiheessa käyttänyt iha luvattoman paljon! Kiva kuulla, että sinäkin pidit ystävyysteemasta. Tätä lukiessani mietin, että innokkaimmat varmasti voisivat tulkita tämänkin paritukselliseksi :D Ei siinä toki vikaa ole, mutta ystävyystekstejä vain on turhan vähän! Kiitos vielä, että luit ja kommentoit! :)
Never regret something that once made you smile.