Kirjoittaja Aihe: Lasikyynel, jatkoa 9.5.2011 | J/L, Kelmit/OC, K-11, Drama, Fluff, Romance  (Luettu 22920 kertaa)

Ria

  • ***
  • Viestejä: 241
Name: Lasikyynel
Author: Ria
Beta: Suurkiitokset kuuluu Enemylle!
Rating: k-11, saattaa muuttua, mutta ainakin vielä toi…
Pairing: James/Lily, Sirius/OC, Remus/OC, Peter/OC
Genre: Drama pääasiassa, myös Fluff, Romance…
Summary: Ficci kertoo Kelmeistä ja heidän viimeisestä kouluvuodestaan. Vuoteen mahtuu paljon iloa, surua, rakkautta, lähimmäisen menettämistä…
Disclamer: Potter –maailma kuuluu Rowlingille, kaikki mitä ette tunnista hänen käsialakseen on mun omaa.
A/N: Osallistuu OTP10 pääparituksella Lily/James. 9 to go \o/

Ja tässä olis nyt traileri, eka osa on tulossa pian, heti kun saan sen koneelle ja betalle. (on jo kirjoitettuna valmiiksi vihkossa)


Kesäloma on lopuillaan…
”Miksi sinä et voi hyväksyä sitä, että olen noita?”
”Lily, sinä et ole noita, sinä olet friikki!”

…kohtalo pistää sormensa peliin…
”Lily mikä sinut lennätti tänne tällaisena päivänä?”
”Se on Evans sinulle Potter. Ja tulin käymään Alicen luona, mutta hän ei ollut kotona.”
”Sitten sinä päätit murtaa jalkasi, jotta saisit tekosyyn tulla tervehtimään minua.”

...Lily ei ole enää entisellään.
”Miksi minä en voi enää haukkua Jamesia hyvällä omallatunnolla?”
”Ehkä siksi, että olet ihastunut häneen.”

He saavat lisää velvollisuuksia…
”Lily, mennäänkö suunnittelemaan joulutanssiaisia?”
”Joo mennään vaan”, punapää vastaa ja tarttuu pojan käteen.

… hauskuutta…
”Tuletteko te pelaamaan pullonpyöritystä?”
”Minä ainakin tulen.”

…surua…
”Voi ei, voi ei, voi ei!”
”Mitä nyt?”
Tyttö ei vastaa mitään vaan ojentaa pojalle mustan kirjekuoren, joka on tullut taikaministeriöstä. 

…kelmeilyä…
”Sarvihaara, pistetäänkö luihuiset Suuren salin kattoon roikkumaan?”
”Ja viisitoista pistettä Rohkelikolta.”

…outouksia…
”Mitä Matohäntä tekee tuolla Bellatrixin seurassa?”

…rakkautta…
”Sirius Black seurustelee?” 
”Ihan vakavissaanko?”

…ja lisää rakkautta.
”Lily Jessica Evans, tuletko vaimokseni?”
 ”Kyllä Lilyn on pakko vastata myöntävästi”,
sanoi Remus, joka vuorostaan näytteli Lilyä.

NennaNanna ylpeänä (vähemmän ylpeänä) esittää:
Lasikyynel


A/N: Kommentteja otan enemmän kuin mielelläni vastaan    ;)
« Viimeksi muokattu: 25.05.2015 21:10:14 kirjoittanut Kaapo »
Herrat Kuutamo, Matohäntä, Anturajalka ja Sarvihaara
esittävät: Kelmien Kartta.
Vannon pyhästi, että minulla on vain pahat mielessäni.
Ilkityö onnistui!

ava by Toujors pur

Tessuu

  • ***
  • Viestejä: 150
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #1 : 17.06.2009 19:23:30 »
Kuulostaa mukavalta..:D
aion todellakin seurata tätä ficciä:)

Enemy

  • ***
  • Viestejä: 42
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #2 : 17.06.2009 19:33:32 »
minustakin tämä kuulostaa kivalta vaikken paljon kelmi- ficcejä luekkaan.

Ja seurailen (kai se on pakko kun on beta :D mutta seurailisin luultavasti muutenkin :))

Jatkoa odotellen Enemy

themarauders

  • ***
  • Viestejä: 136
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #3 : 18.06.2009 09:26:15 »
Kuulostaa kivalta luettavalta! :)
Luen myös aika paljon kelmi-ficcejä joten toivotaan että ehdin tätäkin lukea, kun ensimmäinen luku ilmestyy.:)

themarauders
Nice one James !
<padfoot>

justnu

  • ***
  • Viestejä: 40
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #4 : 18.06.2009 11:39:58 »
Luen tosi paljon kelmi-ficejä ja tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta....

Eka luku vain tulemaan ;)


Ei pahalla,
mut tahallaan

Amanecer

  • ***
  • Viestejä: 392
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #5 : 18.06.2009 11:50:25 »
Vaikuttaa todella hyvältä. Kelmificcejä on aina yhtä hauska lukea. Toivottavasti tulee pian ensimmäinen luku. Minä ainakin jään odottamaan sitä. ;)

- Amanecer
Onni on kuin lasi: kun se on kirkkaimmilleen hiottu, se särkyy.

Lansu

  • Hihhulikyylä
  • ***
  • Viestejä: 51
    • Lupterikorvat
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #6 : 18.06.2009 21:07:29 »
Kuulostaa ihanan hömpältä, varmasti luen jos vaan muistan :D

Kuurankukka

  • Onnenhileet
  • ***
  • Viestejä: 865
  • T'hy'la
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #7 : 19.06.2009 00:56:13 »
Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa, jatkoa lupaan kyllä lukea jos vain muistan.

Trailerista on aika vaikea sanoa mitään, mutta kyllä ihan luettavalta vaikuttaa.
Ja anteeksi lyhyt kommentti, yritän ensimmäisestä luvusta keksiä jotain kunhan ilmestyy.
Toivottavasti tästä ei kuitenkaan tule liian kliseistä tekstiä.
Kelmificcejä on kuitenkin aina mukava seurata, varsinkin sellaista missä luvut tulevan mukaan tahtiin.

Jatkoa siis odottelen :)

Einmal ist keinmal


Evora

  • Kelmitär
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Help!
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #8 : 19.06.2009 12:04:07 »
Kivaltahan tuo kuulostaa! Lisäilehän vaan sitä ekaa lukua niin minäkin yritän parhaani mukaan seurata tätä. En tosin vanno mitään, koska yleensä kun alan seurata ficciä, se unohtuu aina pikkuhiljaa ja sitten on ilmestynyt jo niin monta lukua, etten jaksa vaivautua lukemaan kaikkia :D

Vaikka tästä luultavimmin tulee aikamoinen kliseepallero, ei se haittaa. Kelmi ficcejä on nykyisin kirjaimellisesti mahdotonta tehdä ilman kliseitä. Mutta mutta, ekaa lukua vaan kehiin, lupaan kommentoida :p

Ev
''Ai sä alat naljailee, seinätalja?''
''Kameli!''
''Peura!''
''Hesalainen!''
Avatar by kanelitanko, suurkiitokset!
Last.Fm

Ria

  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #9 : 19.06.2009 15:08:01 »
Tessu: Kiitos
Enemy: Kiitos
themarauders: Kiitos
justnu: Kiitos
Amanecer: Kiitos ja tässä nyt tämä eka luku on
Lansu: Kiitos, toivottavasti muistat lukea :D
Kuurankukka: Kiitos
Evora:Kiitos, mullakin on välillä sama ongelmä ton kanssa, että ficci unohtuu ja sitten ei enää jaksa lukea :D Ja oot oikeessa Kelmificciä on mahdoton tehä ilman kliseitä :D



A/N:Tässä olis nyt tää eka luku. Toivottavasti pidätte ja laitatte kommenttia :D


Luku 1. Godrickin notkoon

    ”Minä en enää kestä sinua Petunia!” Lily Evans huusi siskolleen.
”Miksi sinä et voi hyväksyä sitä, että olen noita?” Lily kysyi kiukusta kihisten.
”Lily sinä et ole noita, sinä olet friikki!” Lilyn sisko, Petunia, huusi takaisin.
”Minä en jaksa tätä enää! Yritä jo hyväksyä se tosiasia, että olen noita”, Lily pyysi turhautuneena. Tätä oli jatkunut jo vuosia. Kaikki alkoi siitä, kun Lily oli saanut kirjeen, jossa hänelle ilmoitettiin, että hän oli noita ja pääsisi opiskelemaan taikuutta Tylypahkan noitien ja velhojen koulussa.
     ”Lily, sinä et”, Petunia aloitti, mutta Lily keskeytti hänet.
”Sano äidille ja isälle, että olen Alicen luona. En jaksa tätä enää”, Lily sanoi, otti takkinsa naulasta ja lähti ulos Evansien talosta pamauttaen oven kiinni.
    Vihaisesti Lily lähti harppomaan kohti naapuritaloa, kunnes muisti Prewettien muuttaneen Godrickin notkoon. Hitsi. Lily ajatteli. Hänen oli pakko puhua Alicen kanssa. Hän ja Alice olivat olleet ystäviä jo pienestä pitäen, ennen kuin menivät Tylypahkaan. Tylypahkassa he olivat tavanneet toiset parhaat ystävänsä Brianna Kensingtonin ja Emma Deanin.
    Mutta tästä asiasta hän ei halunnut puhua Brien tai Emman kanssa, hänen täytyi saada puhua juuri Alicen kanssa. He olivat aina yhdessä kesäisin kestäneet Petunian loukkauksia. Niinpä hän ojensi sauvakätensä.

    Hetken kuluttua Lilyn eteen ilmestyi kaksikerroksinen, punainen velhobussi.
”Mihis nuori noita on menossa?” kysyi hieman rähjääntyneen näköinen rahastaja.
”Godrickin notkoon”, Lily vastasi kiivetessään Poimittaislinjan kyytiin.
”Kuulit kyllä Ernie, nasta lautaan!” rahastaja sanoi kuljettajalle.

   ”Se tekisi sitten kolme kaljuunaa”, rahastaja sanoi, kun he olivat päässeet Godrickin notkoon. Lily maksoi matkansa ja nousi bussin kyydistä vatsaansa pidätellen.
  Kyyti oli ollut Lilylle hieman liian nopeaa ja pomppuista. Poimittaislinjalla Lily oli tullut notkoon viidessä minuutissa, mutta tavallisella jästiautolla matkaan menisi ainakin kaksi tuntia.
”Hei rouva Prewett. Onko Alice kotona?” Lily kysyi, kun oli päässyt Prewettien oven taakse.
”Ei ole valitettavasti. Hän on jossain ulkona Frankin kanssa”, rouva Prewett vastasi. Frank Longbottom oli heitä vuoden vanhempi Rohkelikko ja Alicen pitkäaikainen poikaystävä.
”Ai, no minä sitten menen. Hei hei”, Lily sanoi ja lähti kävelemään ympäri Godrickin notkoa. Hän ei ollut vielä valmis toiseen pomppuisaan ja liian nopeaan matkaan Poimittaislinjalla.
   Onpa täällä kaunista. Lily ajatteli ja ihaili vanhoja mäntyjä, jotka oli istutettu kävelytien molemmille puolille.

   ”Iik!” Lily kiljaisi yhtäkkiä ja kaatui kosteaan nurmikkoon. Hän katsoi taakseen ja huomasi puunjuuren olleen syynä hänen kaatumiselleen. Tyttö yritti nousta ylös, mutta jalan vihlova kipu esti häntä.
”Ja tämäkin vielä”, Lily huokaisi, kun huomasi taivaalta alkavan tippua vettä.
   Lily katsoi ympärilleen etsien ihmistä, joka voisi auttaa häntä.
”Anteeksi”, Lily sanoi huomattuaan naisen, joka kantoi kauppakassia kädessään.
”Voisitteko te auttaa minua? Kompastui tuohon puunjuureen ja taisin murtaa jalkani”, Lily sanoi ja osoitti puunjuurta. ”Totta kai”, nainen vastasi ja leijutti kauppakassinsa läheisen talon ikkunasta sisään. Hieman pyylevä nainen tuli Lilyn luokse, auttoi tämän ylös ja lähti taluttamaan punapäätä kohti taloa, minne oli juuri leijuttanut kauppakassinsa.
    Saavuttuaan turvallisesti sisälle rouva vei hänet istumaan sohvalle ja otti Lilyltä märän takin pois.
”Noniin, katsotaanpas”, rouva sanoi ja alkoi tutkia Lilyn jalkaa.
”Kyllä, se on murtunut. Jos odotat hetken, niin korjaan sen luunkorjausliemellä”, rouva sanoi ja nousi seisomaan.
”James, tuo minulle kylpyhuoneesta luunkorjauslientä”, rouva huusi rappuihin päin, jotka veivät yläkertaan.
   Hetken odotettuaan Lily huomasi tutun tummatukkaisen ja silmälasipäisen pojan tulevan alas liemi mukanaan. ”Lily, mikä sinut tänne lennätti?” poika kysyi.
”Se on Evans sinulle Potter. Ja tulin käymää Alicen luona”, Lily vastasi purevasti.
”Ja sitten päätit murtaa jalkasi, jotta sinulle olisi tekosyy tulla katsomaan minua”, poika lopetti omahyväisesti Lilyn puolesta. Lily päästi suustaan pitkän huokauksen.
”Ei, vaan minä kaaduin ja sinun äitisi auttoi minua”, Lily selitti Jamesille yhden sanan kerrallaan, jotta poika varmasti sisäistäisi asian.
    ”Noin, juo nyt tämä liemi, niin saat jalkasi kuntoon”, rouva Potter sanoi ja ojensi liemen tytölle. Liemi maistui hirveältä, mutta Lily päätti juoda sen silti loppuun, jotta voisi antaa jalallaan Jamesille opetuksen.

   ”Missä sinä asut?” rouva Potter kysyi häneltä, kun Lily oli saanut liemen kurkustaan alas.
”Pikku Whiningissä, Surreyssä”, Lily vastasi.
”Selvä. Sinä jäät sitten tänne yöksi. Vanhempasi eivät pääse tänne tuossa säässä, etkä voi mennä Poimittaislinjalla tai hormiverkon kautta tuolla jalalla”, rouva Potter ilmoitti ja alkoi etsiä pergamenttia, jotta voisi kirjoittaa Lilyn vanhemmille.
”Mutta kohta alkaa koulu, ja”, Lily aloitti, mutta rouva Potter keskeytti hänet.
”Ei mitään muttia. Sinä jäät nyt tänne. Voit mennä vierashuoneeseen nukkumaan”, rouva Potter sanoi.
”Selvä rouva Potter”, Lily vastasi alistuneena. Hän joutuisi viettämään yhden yön Jamesin läheisyydessä. Koulussa oli jo tarpeeksi rankkaa ja nyt hänen piti jäädä Pottereille yöksi.
    ”Nyt sinä menet lämpimään kylpyyn, minä tuon sinulle kuivat ja puhtaat vaatteet”, rouva Potter ilmoitti ja lähti näyttämään Lilylle missä kylpyhuone sijaitsi.

   ”Tässä sinulle, Lily, nämä vaatteet”, rouva Potter sanoi hänelle kylpyhuoneen ovenraosta.
”Kiitos!” Lily huusi ja kietaisi pyyhkeen ympärilleen.
   Rouva Potter oli tuonut hänelle Jamesin mustan T-paidan, jossa oli kultainen sieppi, ja mustat college-housut.
     Hmm. Jameshan tuoksuu ihan hyvältä. Eikun siis Potter. Miksi minä edes ajattelen miltä Potter tuoksuu?
Puettuaan nopeasti vaatteet ylleen Lily käveli olohuoneeseen ja istui rouva Potterin viereen lämpimälle sohvalle.

   ”Lily-kukkanen, miksi sinä istut täällä Jamesin vaatteet päälläsi?” kysyi juuri alakertaan tullut Sirius Black.
”Se on myös sinullekin Evans.  Mursin jalkani ja rouva Potter auttoi minua”, Lily tiuskaisi väsyneenä.
”Jaa jaa”, Sirius sanoi ja meni keittiön puolelle.
”Sirius, kohta on päivällinen. Älä edes kuvittele koskevasi niihin kekseihin”, rouva Potter huusi Siriukselle.
Lily naurahti. Tämä oli niin Siriuksen tapaista, syödä jotain ennen päivällistä ja silti ahtaa mahaansa kolme lautasellista lihakeittoa.
    Rouva Potter meni keittiöön tarkistamaan, ettei hänen ottopoikansa söisi kaikkea ruokaa.
”Sirius Orion Black, älä syö niitä keksejä. Mene hakemaan James, Lily ja Joseph päivälliselle”, rouva Potter sanoi Siriukselle.
   ”Evans syömään”, Sirius sanoi kävellessään olohuoneen poikki yläkertaan hakemaan herra Potteria ja Jamesia päivälliselle.

    Ruokasali oli iso ja lämpimän punaisella maalilla maalattu. Keskelle huonetta oli katettu pitkä puinen pöytä. Lily siirsi yhtä tuoleista taaksepäin, jotta pääsisi istumaan siihen.
   Seuraavaksi huoneeseen tuli rouva Potter, joka kantoi kädessään leipäkoria.
”Ja te kaksi ette sitten syö kaikkea”, rouva Potter sanoi huvittuneesti, kun James ja Sirius tulivat ruokasaliin. Pojat olivat tunnettuja pohjattomasta vatsastaan. Aamiaisellakin pojat söivät kilpaa paahtoleipiä ja yleensä molempien mahaan mahtui ainakin kymmenen leipää.
   ”Söisin kaiken ja Lily kuolisi nälkään? Ei onnistu!”  James sanoi muka kauhuissaan ja väläytti tytölle kuuluisan kelmivirnistyksensä.
   Lily tyytyi vain mulkaisemaan poikaa. Normaalisti hän olisi ruvennut huutamaan Jamesille, muttei kehdannut, kun pojan vanhemmatkin olivat paikalla.

   Loppuruokailu sujui hiljaisemmin. James ja Sirius eivät pystyneet puhumaan suu täynnä, joten he tyytyivät vain olemaan hiljaa. Herra Potter taas kyseli Lilyltä kaikenlaista jästeistä ja jästitavaroista.
 Juuri, kun Lily oli kertomassa herra Potterille miten televisio toimii, kuului ikkunasta koputus.
    Kaikkien päät kääntyivät ikkunaan päin ja huomasivat lumenvalkean pöllön nököttävän ikkunalaudalla. Rouva Potter meni ottamaan pöllön jalkaan sidotun kirjeen.
   ”Kirje on vanhemmiltasi”, rouva Potter sanoi luettuaan pergamentinpalan läpi, ”He tulevat hakemaan sinut huomenna kahden aikaan.”
”Selvä”, Lily vastasi ja jatkoi syömistään.

***

”Minä taidan mennä nyt nukkumaan”, Lily sanoi haukotellen.
”Hyvää yötä”, rouva Potter toivotti.
Lily käveli portaat ylös suoraan vierashuoneeseen.  Avattuaan huoneen oven Lilyn suusta pääsi ihastunut henkäys. Huone oli todella siisti, seinät olivat valkoiset ja huoneessa oli paljon valokuvia.
   Lily päätti mennä tutkiman valokuvia hieman lähempää. Suurin osa kuvista esitti Jamesia nuorempana. Punapää naurahti kuvalle, missä Jamesia syötettiin, mutta poika pudisti päätään sen merkiksi, että ei aio ottaa ruokaa suuhunsa.
   ”Onneksi tulin järkiini ja tajusin ruoan merkityksen”, kuului ääni Lilyn takaa. Tyttö pyörähti ympäri ja huomasi Jamesin seisovan takanaan jokin vaatemytty kädessään.
”Älä tule noin hiljaa, olisin voinut saada sydänkohtauksen”, Lily sanoi ja piti kättään sydämensä kohdalla.
”Anteeksi”, James sanoi ja näytti tosiaan tarkoittavan sanomaansa. Yleensä Jamesin anteeksipyynnöt eivät olleet uskottavia.
”Saat anteeksi, kunhan et enää ikinä tee noin”, Lily sanoi ja pieni hymynkare nousi hänen huulilleen.
”Mitä sinä muuten täällä teet?” Lily kysyi Jamesilta ja istuutui alas sängylle.  James seurasi hänen esimerkkiään.
”Ajattelin tuoda nämä kuivat vaatteesi”, poika sanoi ja ojensi vaatemytyn tytölle.
”Kiitos”, Lily sanoi ja hymyili.
”No mitä pidät minun perheestäni?” James kysyi.
”No, sinun äitisi on todella mukava ja huolehtivainen ja sinun isäsi on myös todella mukava. Sirius nyt on mitä on”, Lily naurahti. Jamesin kanssa oli helppo jutella, kun he olivat kaksin. Silloin James oli paljon vakavampi, eikä heittänyt tyhmiä kaksimielisiä vitsejä joka paikkaan.
 ”Kiva, että pidät vanhemmistani”, James sanoi ja hymyili Lilylle nyt aitoa hymyään, ei sitä hymyä mitä kaikki Kelmit käyttivät tyttöjen hurmaamiseen.
”Onneksi sinun äitisi tuli paikalle. Olisin varmaan jäätynyt tuonne ulos. Ja sitten vielä kun alkoi sataa”, Lily jatkoi vielä.
   ”Niinpä, olisi ollut aika kurja tapa kuolla. Paitsi, että et olisi kuollut sinne. Koska olisit voinut huutaa ja minä jos kuka tiedän, että sinä osaat huutaa ja kovaa”, James sanoi virnistäen. Lily tökkäsi häntä kylkeen.
”No et tietäisi, ellet olisi ahdistellut minua jo neljä vuotta”, Lily naurahti. James naurahti myös.
  Hetken he juttelivat vielä koulusta ja muusta turhanpäiväisistä asioista.
”Minä taidan jättää sinut nyt nukkumaan”, James sanoi ja nousi sängyltä.
”Hyvää yötä Lily”, poika toivotti vielä ovensuusta.
”Hyvää yötä”, Lily vastasi hymyillen.
    Hymy ei hyytynyt tytön huulilta hetkeen. Vetäessään peittoa korviin hän ajatteli äskeistä keskustelua.
Kyllä poika osasi olla vakava jos sille päälle sattui. Oli James loppujen lopuksi ihan mukava ja hyvän näköinen.
Mitä minä oikein ajattelen? Minunhan piti vihata sitä poikaa. Lily ajatteli. Häntä alkoi jo pelottaa, että oli ihastumassa tuohon poikaan.

   Nämä ajatukset päässään Lily nukahti levottomaan uneen, jossa hän oli Tylypahkan tiluksilla suutelemassa tuota tummatukkaista ja silmälasipäistä poikaa.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2009 15:09:53 kirjoittanut Nennananna »
Herrat Kuutamo, Matohäntä, Anturajalka ja Sarvihaara
esittävät: Kelmien Kartta.
Vannon pyhästi, että minulla on vain pahat mielessäni.
Ilkityö onnistui!

ava by Toujors pur

themarauders

  • ***
  • Viestejä: 136
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #10 : 19.06.2009 15:58:26 »
Olitpas nopea pistämään ekan luvun tulemaan. :)
Pidin luvusta paljon, lyhyt mutta ensimmäiseksi luvuksi ihan sopivan mittainen. =)
Taitaapi Lily kohta ihastua Jamppaan ^^

themarauders
Nice one James !
<padfoot>

justnu

  • ***
  • Viestejä: 40
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #11 : 19.06.2009 17:47:19 »
Tosi nopeasti laitoit luvun tulemaan ja teksti oli sujuvaa.
En ainakaan ensi silmäyksellä löytänyt virheitä. :)

Taitaa Lily olla jo hieman pihkassa Jamesiin. ;D

Jatkoa


Ei pahalla,
mut tahallaan

Tessuu

  • ***
  • Viestejä: 150
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #12 : 19.06.2009 18:54:28 »
Laitoit nopeasti ekan luvun tulemaan:D
virheitä ei näkynyt:)
mukava toi Lilyn uni:D

Viisisataakaksi

  • Hyppelipompeli
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Monimutkaista
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #13 : 19.06.2009 21:38:05 »
Suloista! Lily taitaa pitää jostakin. :> Kelmivirnistys, hahaa!
En huomannut virheitä.
Traileri on todella lupaavan kuuloinen, odotan innolla jatkoa. (Vinkkivinkki, jatkoa...)
"Mennä yöllä yläkertaan? Hui!"
And honey you should see me in a crown

Amanecer

  • ***
  • Viestejä: 392
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #14 : 19.06.2009 21:50:47 »
Ai katsos vaan, olet saanut tämän ensimmäisen luvun tänne jo. Mahtavaa. :)

Mutta sitten asiaan. Idea oli hyvin keksitty, enkä menisi moittimaan toteutustakaan. Suhteellisen kirjoitusvirheetön (suhteellisen siksi, että jossain taisi olla yksi virhe, mutta kadotin sen jo :D), sujuvaa tekstiä. Toista lukua vaan kehiin.

- Amanecer
Onni on kuin lasi: kun se on kirkkaimmilleen hiottu, se särkyy.

Evora

  • Kelmitär
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Help!
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #15 : 19.06.2009 22:00:36 »
Tässäpä kommentti, jonka lupasin :)

Elikäs alotetaan ihan tuosta tekstin rakenteesta ja ulkoasusta yms. Eli ulkoasusta sen verran, että tuolla oli vähän hassussa paikoissa kappalejakoja. Uskon, että tiedät mihin kappalejako tulee (eli siis kun asia/kohtaus vaihtuu), joten en sen tarkemmin sääntöjä ala selittää. Olit laittanut myös niitä sisennyksiä ihan turhaan tuonne. Veikkaan että olet jossain määrin yrittänyt ''kopioida'' Potter kirjoissa esiintyvää sisennystä ja niitä välejä. Sitä ei kannata tehdä, jos ei osaa ihan täysin oikein niitä sääntöjä. Eli ihan hyvin (kuten varmaan kaikki ficcaajat) voit jättää ne sisennykset pois, ne vain sotkevat rivijärjestystä ja saavat tekstin näyttämään vähän sotkuiselta. Otan tähän esimerkki kohdan.

Lainaus
Tylypahkassa he olivat tavanneet toiset parhaat ystävänsä Brianna Kensingtonin ja Emma Deanin.
    Mutta tästä asiasta hän ei halunnut puhua Brien tai Emman kanssa, hänen täytyi saada puhua juuri Alicen kanssa. He olivat aina yhdessä kesäisin kestäneet Petunian loukkauksia. Niinpä hän ojensi sauvakätensä.

Eli tuossa kun on tuo mutta sana, niin ota tuo sisennys pois ja laita tuo lause edellisen lauseen perään tähän malliin:

Tylypahkassa he olivat tavanneet toiset parhaat ystävänsä Brianna Kensingtonin ja Emma Deanin. Mutta tästä asiasta hän ei halunnut puhua Brien tai Emman kanssa, hänen täytyi saada puhua juuri Alicen kanssa. He olivat aina yhdessä kesäisin kestäneet Petunian loukkauksia. Niinpä hän ojensi sauvakätensä.

Tuolla oli muutama samanlainen kohta, missä tulee kappalejako ja sisennys ihan täysin keskelle kappaletta.

Se siitä ulkonäöllisestä seikasta ja sitten tekstin rakenteeseen. Eli teksti on sujuvaa, mutta toistelet joitain sanoja vähän turhan usein. Kannattaa yrittää miettiä synonyymejä ja muita ilmaisuja niin tekstistä saa eläväisemmän ja rikkaamman.
Koskaan ei voi korostaa liikaa sitä, kuinka tärkeää kuvailu on. Eli tuolla oli kyllä kuvailua, mutta sitä voisi olla vähän enemmän ja tarkemmin, niin lukijan on helpompi muodostaa tilanteesta elävä kuva päähänsä.

Sitten tuosta sisällöstä sananen. Luku oli hyvä ensimmäiseksi luvuksi. Mutta tulevaisuudessa tahtia kannattaa ehkä hidastaa vähän, jotta lukija pysyy perässä ja voi käsitellä uusia tietoja hetken ennen kuin taas uutta heitetään kehiin.
Minua vähän ihmetytti se, miten rauhallisesti Lily suhtautui siihen, että oli saapunut Jamesin taloon edes tietämättä siitä. Jäi myös vähän epäselväksi se, tunnistiko Lily Jamesin äidin heti silloin kun hän tuli auttamaan Lilyä, vai selvisikö se hänelle vasta sitten kun James oli saapunut Luuran Koko pullo kädessään olohuoneeseen. Kun itse kirjoitan, niin mietin kuinka itse suhtautuisin kyseessä olevaan asiaan ja sitten sovellan sen hahmon luonteeseen sopivaksi. Eli kannattaa käyttää apukeinona itseään. Samoin muuten tuossa kuvailun kanssa. Esim. jos haluaa kuvailla ilmeitä, äänensävyä tai tunteita, kannattaa itse koettaa saada aikaiseksi suunnilleen sama ilme/ääni/tunnetila. Jos joskus kuvaisin itseäni videokameralle samalla kun kirjoitan, voisi olla ratkiriemukasta katsoa video jälkeen päin uudestaan. Vääntelen nimittäin kasvojani ihan jatkuvasti kun kirjoitan saadakseni jonkinlaisen käsityksen siitä, millainen ilme esim. Siriuksella on. Kannattaa joskus kokeilla, itse koen kyseisen taktiikan aika tehokkaaksi!

Mutta joo, ennen kuin tämä kommentti venyy ihan hirmu pitkäksi, taidan tehdä tiivistelmän eli: hidasta vähän tahtia, mieti henkilöiden reaktioita ja lisää tarkempaa kuvailua. Muuten teksti oli sujuvaa, ei tökkinyt missään kohdassa eikä tuolla ollut muutamaa pilkkuvirhettä lukuun ottamatta muita virheitä. Tai ainakaan en löytänyt yhtään.

Lisää vain!
Ev

ai nii joo, piti kirjoittaa tuonne jonnekin väliin, että pidin tuosta Lilyn ja Petunian välisestä keskustelusta ja siitä miten Lily lähti ovet paukkuen pois. Se oli aito kohtaus ja on ihan hyvin saattanut tapahtuakin joskus :)

ps. toivottavasti ei ollut hirmu nipottava kommentti, rakentavaa yritin antaa ^^

(niin joo ja kiitos paljon kommentistasi minun ficciini :p)

MUOKS 23.6. Niin, luin nuo kaksi uusinta kommenttia (en muista keiden kirjoittamat) ja on ihan pakko puuttuu tohon Black juttuun. Ensinnäkään lukija ei voi vaatia kirjoittajaa tekemään sillä tavalla kun itse on tottunut lukemaan. Voi antaa ehdotuksen, mutta ei voi vaatia kirjoittajaa vaihtamaan jotain, minkä itse on valinnut. (harvinaisen epäselvä selostus..) Ja sit jos oon oikeessa nii tän ficin kirjottaja käyttää Blackia siks, koska Musta on nii suomalainen ja epäpottermainen nimi. Joo mutta ihan miten tykkäätte :D Oli pakko tunkee lusikkani tähän soppaan.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2009 19:05:24 kirjoittanut Evora »
''Ai sä alat naljailee, seinätalja?''
''Kameli!''
''Peura!''
''Hesalainen!''
Avatar by kanelitanko, suurkiitokset!
Last.Fm

Neiti Pimeyden Lordi

  • ***
  • Viestejä: 31
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #16 : 20.06.2009 20:37:11 »
No eipä tässä mitään uutta, mutta kivan nopeasti laitoit tuon luvun.
Yksi juttu kyllä vähän rupesi häiritsemään: Ainakin kirjoissa tuo Siriuksen sukunimi on suomennettu Mustaksi. Tässähä se oli Black. Toisaalta eipä tuo ole välttämättä edes mikään virhe, vaan pikemminkin eri tapa kirjoittaa. Ja kyllä noin tehdään muissakin ficeissä, mutta teki vain mieli huomauttaa, ettei tästä kommentista ihan nysää tulisi.  ;)

Mutta jatkoa pian, jään kyllä seuraamaan! :D
There is more beauty in darkness than in anything else...
Scars on my skin, scars on my hart, scars on my soul, reminding me of myself.
Living is just a slow way to die.

Rins

  • Tribuutti
  • ***
  • Viestejä: 1 920
  • Team Peeta
    • The pieces of my heart
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #17 : 21.06.2009 23:42:30 »
Tulinpas tän nyt sitten lukeen  ;)

Traileri oli tosi hyvä, sellanen koukuttava :)
Eka lukukin oli kiva, vaikkakin asiat tapahtu jokseenkin liian nopeesti.

Pari virhettä löysin:
Lainaus
"Minä en kestä sinua Petunia
sinua - jälkeen pilkku
Lainaus
"Se on Evans sinulle Potter
sinulle - jälkeen pilkku

Mä kyllä vierastin täysin tota Blackiä, se vaan kuulostaa todella oudolta kun on suomenkielisessä tottunu sen olevan Musta. Joten voitko seuraavissa luvuissa käyttää sitä?

Ja toinen juttu joka jäi häiritseen oli kuvat vierashuoneessa; miks ihmeessä siellä oli kuvia Jamesistä, tuskin vieraat haluaa sitä hirveemmin kattella (Mä voisin, mutta se olikin sellanen Btw). Ymmärrän kyllä et halusit jotain kirjotettavaa siitäkin, mutta olishan Lily voinu vaikka "eksyä" Jamesin vanhempien huoneeseen tjn...

Ajatuksiakin oisit voinu laittaa enemmän, kun Lilynhän vinkkelistä tää sinänsä on, niin ois kiva tietää mitä se ajattelee, kun se on majottuneena siihen ihastuneen ihmisen talossa, tai silleen.

Lainaus
”Söisin kaiken ja Lily kuolisi nälkään? Ei onnistu!”  James sanoi muka kauhuissaan ja väläytti tytölle kuuluisan kelmivirnistyksensä.
*Vilunväristys* Mullekin tollanen hymy, James! :) On se kyllä ihana...

Tää oli kyllä ihana, ja juonikin on tosi erilainen, kun muissa (ainakin mun lukemissa) kelmificeissä.
Ja luku oli just sopivan pitkä :)



Joitakin unelmia ei ole tarkoitettu toteutuviksi.

Bannerin tehnyt Lady Dynamite

Ria

  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #18 : 28.06.2009 14:41:09 »
Heips! Tulin nyt sitten tänne vastailemaan noihin teidän kommentteihin. Jatkoa on tulossa kohta. Pitää siirtää melkein valmis teksti koneelle, laittaa betalle ja sitten tänne teidän luettavaks. Mutta nyt niihin kommenteihin :D

themarauders: kiva kun pidit, mulla oli toi luku jo valmiina samaan aikaan trailerin kanssa, mutta en halunnut laittaa sitä heti tänne :)
justnu: kiva kun pidit :)
Tessuu: Kiva kun pidit myös :)
viisisataakaksi: samaa kun Tessuulle ja justnuulle, kiva kun pidit, jaktoa on siis kohta luvassa :)
Amanecer: Kiva kanssa että pidit. Katoin ite tarkemmin pari päivää sitten missä virhettä oli ja löysin sen, mutta niinkuin sinä mäkin kadotin sen :D
Evora: Ihanaa pitkä ja rakentava kommentti :D Mutta siis... Korjaan noi kappalejaot seuraavaan lukuun. (Olen liian laiska muokataskseni ekaa lukua enää :D) Yrtän parhaani mukaan hidastaa tahtia ja toi sun vinkki että käyttää apukeinona itseään toimi aikas hyvin. Taisin ja taidan edelleen olla hieno näky kun kirjoitan :D Ja just toi on yks syy miks käytän Blackia enkä Mustaa Siriuksen sukunimenä
Neiti Pimeyden Lordi: Joo olen kirjoittanut Siriuksen tarkoituksella Blackiksi. Laitan tohon teinirinsessan kommenttiin syitä miks kirjoitan niin joten voit siitä katsoa :)
teinirinsessa: En pysty kirjoittamaan Siriusta Mustana. Yksi syy on juuri toi minkä Evora kirjoitti, eli koska se on epäpottermainen ja suomalainen. Ja olen lukenut toooodella paljon kelmificcejä ja juuri sellasia missä Sirius on Blackinä eikä Mustana, joten en pysty kirjoittamaan Siriusta Mustana, koska olen tottunut siihen että se on Black. Ja sitten toi kvua juttu. Ite voisin laittaa kylä vireashuoneeseen lapseni kuvia :) Ajattelin aluksi että Lily olisi voinut mennä just esim. vanhempien huoneeseen, mutta se tekis Lilystä ei-Lilymaisen. Koska se ei kuitenkaan oo semmonen utelias niinkun James :)


Elikkäs, kiitos kaikille kommenteista :) Jatkoa ilmestyy kohta ja joo... Enpäs nyt keksi mitän hyvää lopetusta, mutta Hyvää Kesää!!
~NennaNanna~
Herrat Kuutamo, Matohäntä, Anturajalka ja Sarvihaara
esittävät: Kelmien Kartta.
Vannon pyhästi, että minulla on vain pahat mielessäni.
Ilkityö onnistui!

ava by Toujors pur

Layra

  • Hämykeiju
  • ***
  • Viestejä: 187
  • I'm not easily impressed. Wow, a blue car!
Vs: Lasikyynel
« Vastaus #19 : 28.06.2009 18:47:34 »
Hii, tää oli oikein mukavalta vaikuttava tarinanalku. Jamesin vanhemmat olit kuivaillut mukavasti. Pian jatkoa :--D
ava by aiju ♥

13072011 ♥

I'd catch a grenade for ya
Throw my hand on a blade for ya
I'd jump in front of a train for ya
You know I'd do anything for ya.