Kirjoittaja Aihe: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama  (Luettu 3592 kertaa)

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Ficin nimi: Hädin tuskin ihminen
Kirjoittaja: onkonalka
Beta: Minä ite !
Genre: Angst, Drama
Ikäraja: K-11
Fandom: Heavy Rain
Paritus: Ethan/Madison
Osallistuu Valloita Fandom-haasteeseen sekä isihaasteeseen!



Hädin tuskin ihminen

Se oli vuosi Shaunin kuoleman jälkeen. Madison oli äitiyslomalla. Odotti viimeisillään lasta, tyttöä, niin meille oli kerrottu. Minä olin työtön. Taittelin origameja, olin hiljaa. Päähäni koski jatkuvasti kahden itsemurhayrityksen jäljiltä. Molemmilla kerroilla Madison minut oli pelastanut. Olin häpäissyt jo poikani haudan, tahdoin kuolla hänen viereensä, lähteä hänen luokseen lopullisesti. Olin niin pahoillani, ettei minussa ollut miestä uhrauksiin hänen pelastamisekseen. Olin silti sisäisesti kuollut, kolme kylkiluuta ja sydän sekä elämä murtuneena. Poikani. Molemmat poikani. Minun takiani.

”Onneksi olkoon, olette nyt isä.” ryppyinen, eläkeikää lähentelevä lääkäri sanoi tekopirteällä äänellä. En ollut, en voinut. En enää. Tuhoaisin tytön elämän, enhän kyennyt kahteen poikaankaan. Prinsessa, silmät aivan kuin äidillään. Päälaella tumma hiustupsu. Niin pieni. Viaton. Hauras. Madisonin tytär. Ei minun, ei meidän, vaan Madisonin. Minä en siihen enää kyennyt.

Katsoin kihlattuani silmiin tämän hymyillessä onnellisena. Miksi kihlasinkaan hänet, ei minussa ole miestä juuri laisinkaan. En minä ole kyllin arvokas hänelle, enkä liiemmin isäksi tyttärelle. Pieni vauva kuitenkin nostettiin syliini. Viimeksi tässä tilanteessa ollessani olin aidosti onnellinen.

Jason istui Gracen sängyn laidalla ja heilutteli jalkojaan. Pitelin hänen veljeään käsivarsillani ja keinutin hitaasti. En voinut pidätellä hymyäni katsoessani poikiani.
”Haluatko pidellä häntä?” Grace kysyi Jasonilta.
”Joo!” poika huudahti ja laskin vauvan varovaisesti tämän käsivarsille tämän yhä istuessa sairaalasängyn vaaleilla lakanoilla.


Ojensin tytön takaisin Madisonille, joka huomasi minun olevan allapäin.
”Ethan? Mikä on?” Hän kysyi, ja ympäripyöreästi vastasin kaiken olevan hyvin, sekä esitin onnellisimman tekohymyni. Istuin sängyn laidalle ja kiersin käteni kihlattuni olan ympäri. Katsoin pientä tyttöä. Ilman isällistä lämpöä. Ilman tunteita. En ollut valmis tähän.
”Hän näyttää Alicelta. Tai ehkä Lindalta.” Madison sanoi ja katsoi minua kysyvästi.
”Mitä mieltä sinä olet?”

”Mikä hänen nimensä on?” Jason katsoi meitä kysyvästi. Katsoimme toisiimme ja sanoimme lähes yhteen ääneen nimen, jota olimme pitkään miettineet.
”Shaun.”
”Jeremy.”
Katsoin Gracea kysyvästi. Niin teki myös Jason.


”Minä tiedän, että sinulla on vaikeaa. Pyydän, yritä keskittyä nykyisyyteen.” Madison kiersi kätensä takaapäin ympärilleni seistessäni ikkunan edessä. Alice nukkui.
”Olen yrittänyt, sinun takiasi.”
”Minä tiedän. Minä vain.. Alice tarvitsee sinua! Minä tarvitsen sinua!”
”Anteeksi. Minä en vain.. en pysty siihen.”
”Hän muistuttaa sinua Shaunista. Rakas, yritä jättää se taaksesi.”
Totisesti yritinkin. Niin tosiaan tein. Kosketin luodin jättämää arpea otsassani ja tunsin oloni mitättömäksi. Ei kykyä olla isä, ei puoliso, ei mies. Hädin tuskin ihminen. Madison vahvisti minua. Selkärankani. Hän minut piti elossa.

Se vei aikaa. Halusin ajatella poikiani, ja samalla olla ajattelematta. Halusin koskea tyttäreeni, ja samalla pysyä kaukana tästä. Pelkäsin rikkovani hänet. Kuten rikoin poikani.  Kuitenkin hiljalleen pääsin yli. En silti koskaan unohtanut poikiani, mutta lopetin itseni syyllistämisen. Enkä pelännyt enää väkijoukkoja.

Ulkona satoi kaatamalla. Katselin ikkunasta ulos pieni Alice sylissäni. Tyttö oli jo kaksivuotias, ja minä en ollut surullinen. Madison oli töissä, ja minulla kiire uuden työprojektini kanssa. Minulla oli taas energiaa työntekoon.
”Veli?” Alice sanoi kysyvästi sylissäni ja osoitti sadetta.
”Niin, kulta. Veljesi ovat siellä.”
Jason ja Shaun katsoivat meitä sieltä. Sateisella taivaalla kaksi poikaa leikkivät hippaa, nauroivat, eikä kummallakaan ollut kiire minnekään.
Avain kääntyi ovessa ja se kolahti auki. Alice laskeutui sylistäni ja juoksi halaamaan äitiään. Riemusta kiljahdellen tyttö otti käteensä punaisen ilmapallon.

Niitä sai kahdella dollarilla ostoskeskuksesta.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2013 21:56:56 kirjoittanut onkonälkä »
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Hiljainen Talvi

  • Eskapisti
  • ***
  • Viestejä: 1 110
  • Ava by: R0land
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #1 : 25.05.2013 23:28:14 »
Vaihtoehtoissta vuorokaudenaikaa.

Eli lähden nyt kommentoimaan tuntematonta fandomia, mutta kun näytti niin mielenkiintoiselta niin oli pakko lukea.
 Hahmot vaikuttivat oikein ihanilta ja aidoilta, ihminen voisi hyvinkin tuntea noin.

Tuhoaisin tytön elämän, enhän kyennyt kahteen poikaankaan. Prinsessa, silmät aivan kuin äidillään. Päälaella tumma hiustupsu. Niin pieni. Viaton. Hauras. Madisonin tytär. Ei minun, ei meidän, vaan Madisonin. Minä en siihen enää kyennyt.

Varsinkin tämä kohta oli aidontuntuinen, ja muutenkin teksti oli aitoa. Tunteet ja tilanteet välittyivät lukijalle upeasti, lopun sateen saatoin jopa kuvitella edessäni.
 Teksti oli kaikinpuolin sujuvaa, ja mukavaa luettavaa, ehkä kuitenkin lopussa olisin kaivannut jotain pientä mikä kertoisi miten päästiin syyllisyydestä yli.

Hahmoista tosiaankin pidin, varsinkin Madison oli aivan ihana ja luottavainen. Alice vaikuttaa ihanalta lapselta, ja Ethan on masentuneisuudestaan huolimatta, tai sen takia, erittäin sympaattinen hahmo. Saatan kuvitella hänet istumaan keittiöön yksin...

Loppujen lopuksi, pidin tästä kovasti.

Kiittäen
Lady Evil Queen
"Caught in all, the stars are hiding,
That's when something wild calls you home, home,

If you face the fear that keeps you frozen
Chase the sky into the ocean
That's when something wild calls you home, home"

                  - Lindsey Stirling

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #2 : 26.05.2013 00:12:42 »
Lady Evil Queen
Kiitoksia paljon kommentista, kiva kuulla, että luit tämän, vaikka fandom on vieras! Olisin ehkä halunnut kirjoittaa ratkaisun syyllisyyteen, mutta kun koitin, lähdin kirjoittamaan itselleni ihan vieraalla tyylillä ja selittämään liikaa. Aika. Aika saa selittää.
Kiitos vielä ! :)
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Sofiesque

  • Vieras
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #3 : 26.05.2013 13:39:18 »
Jees, Heavy Rainia! Tällä fandomilla ei paljon Finissä ficcejä näy, plussaa siitä.

Tässä oli paljon sellaista, josta tykkäsin. Ethanin itsesyytökset ja vaikeudet omaksua isän rooli Shaunin kuoleman jälkeen tuntui uskottavalta. Varmasti pelottaa vanhemmuus, jos syyttää itseään kahden lapsensa kuolemasta. Yksityiskohdat kuten origamien taittelu toi omaa säväystään. Varsinkin tykkäsin lopetuksesta punaisine ilmapalloineen, juuri sopivan julma käänne tuli täytenä yllätyksenä :D Ehkä kaikki ei olekaan niin idyllistä.

Komppaan Lady Evil Queenia sen suhteen, että olisin ehkä kaivannut enemmän sen käsittelyä, kuinka Ethan loppujen lopuksi pääsi eroon peloistaan ja alkoi sopeutua uuteen elämäänsä. Vastapainona Ethanin masentuneisuuden dramatisointi olisi mun mielestä voinut jäädä hiukan vähemmälle, itse en kauheasti perusta noista "sisäisesti kuollut" ja "murtunut sydän" -allegorioista, sen verran kuluneita ne on. Ihmettelin hiukan tota nimenanto-flashbackia, en varmaan ihan kunnolla tajunnut sitä, olisin kaivannut selvennystä.

Kaiken kaikkiaan tykkäsin, lahjoja sulla selvästi on ja tietyt (kenties alitajuiset?) tehokeinot kuten virkkeiden lyhyys ja rytmitys toimivat hyvin.

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #4 : 26.05.2013 21:27:39 »
Dolores,

Kiitos hirmuisesti kommentista !! :) Oon itekki huomannu, ettei Heavy Rain-ficcejä hirveästi näy ;o lukisin mieluusti enemmänkin!!
Mukava kuulla, että sain tämän kuulostamaan uskottavalta! :) Kiitos myös rakentavasta ja kehuista !
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Frickenstein

  • Vieras
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #5 : 11.01.2014 13:37:49 »
Vaikka tämä julkaistiinkin melkein vuosi sitten kommentoin silti.

Ethanin tunteet ja niiden tapahtumien jättämä tyhjyys välittyivät tästä todella hienosti. Eniten kuitenkin pidin lopusta, jossa Madison oli tuonut Alicelle ilmapallon. Tuli melkein kylmiä väreitä c:

Tykkäsin tästä kovasti, rakentavat jälleen hukassa.

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #6 : 12.01.2014 19:46:26 »
Eipä se julkaisuaika niin haittaa, kommentit on aina kivoja. Kamalan iso kiitos, Frickenstein :)
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Lee

  • Tom is talented
  • ***
  • Viestejä: 12
  • Tom is tender
    • eskapismeja
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #7 : 26.01.2014 08:14:45 »
Auts auts auts toi lopetus oli kyllä kunnon nyrkinisku jo valmiiks tekstin emotionaalisesti runtelemalle lukijaparalle. Kudos
Who in Jehovah's name poked my soufflé?

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #8 : 26.01.2014 20:19:42 »
Anteeksi nyrkiniskusta ja suurkiitos kommentistasi, Lee :)
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Bruun

  • Posliinikišša
  • ***
  • Viestejä: 24
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #9 : 16.03.2015 12:05:59 »
Aahh!!! Heavy Rainia. Vielä puoli vuotta sitten olisin ollut ihan ulalla, mutta onneksi löysin sen kirpputorilta. Pelasti kaikki tylsät iltani <3

Mutta itse tarinasta. Rakastuin etenkin hahmoihin. Niin todentuntuisia. Ja ja no. Näin keskellä koulupäivää ei muuta tule mieleen, mutta voit olla ylpeä itsestäsi.
Kai tännekin on pakko kurkistaa...

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Heavy Rain - Hädin tuskin ihminen - K-11 Angst/Drama
« Vastaus #10 : 21.08.2015 13:06:51 »
Kiitos kovasti, Bruun!! :) Hyvä että onnistuin miellyttämään!
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown