Luetteko Finlandia-ehdokkaiden tai -voittajien kirjoja? Mitä suosikkeja teillä on ollut viime vuosina?
Havahduin ehkä viisi vuotta sitten siihen, että luen melkein pelkästään ulkomaista kaunokirjallisuutta. Mulla oli jostain syystä sellainen käsitys, että suomalainen nykykirjallisuus on jotenkin tylsää
Halusin vähän haastaa itseäni pois mukavuusalueelta ja otin projektiksi lukea enemmän kotimaista. En oikein tiennyt mistä muualtakaan lähteä liikkeelle, joten etsin käsiini listan vuoden 2014 Finlandia-ehdokkaista ja aloin kahlaamaan niitä läpi. Osuin kyllä heti todelliseen kultasuoneen, koska kaikki mun tämän hetken kotimaiset suosikkikirjat on tuon vuoden Finlandia-ehdokkaita
Anni Kytömäen Kultarinta on niistä ehdoton suosikki. Siinä on kaunis tarina, mutta eniten mulla on jäänyt mieleen kirjan kieli ja se, miten vahvasti luonto on kirjassa läsnä. Oon jo valmiiksi vähän luontohippi, mutta tuon lukukokemuksen jälkeen teki mieli vaan halailla puita päivät pitkät. Myös Tommi Kinnusen Neljäntienristeys ja Sirpa Kähkösen Graniittimies oli todella hyviä (ja helppolukuisia) kirjoja, joita suosittelen kyllä lämpimästi kaikille!
Lukuprojekti jäi päälle, ja olen pyrkinyt lukemaan ainakin kaksi-kolme ehdokasta kustakin kierroksesta vähän sen mukaan, mikä vaikuttaa kiinnostavalta. Itse Finlandia-voittajista en ole oikeastaan välittänyt. Vuoden 2018 voittajasta Olli Jalosen Taivaanpallosta pidin kyllä sen verran, että aion lukea sen jatko-osankin, mutta sitten taas esimerkiksi Laura Lindstedtin Oneiron jäi mulla kesken. Jätän tosi harvon kirjoja kesken, mutta kun jouduin uusimaan kirjaston lainaani neljättä kertaa, tajusin että ehkä kannattaa luovuttaa jo... Vuoden 2019 ehdokkaita en ole vielä alkanut lukemaan, koska niissä on ollut kirjastossa vielä niin paljon varauksia, etten jaksa odottaa. Pianhan vuoden 2020 ehdokkaatkin jo julkaistaan, josko sitten iskisi kiinni apajille viime vuoden kirjoihin