Kirjoittaja Aihe: Ray, a drop of golden sun (K-11) [VIHDOIN JATKOA 8.9.]  (Luettu 17619 kertaa)

Miriam

  • ***
  • Viestejä: 64

Kyseessä on Doe, a deer, a female deer - trilogian ensimmäinen osa. Trilogia käsittelee Severus Kalkaroksen elämää viidennestä kouluvuodesta aina syksyyn 1981. Ensimmäinen osa käsittelee pääosin viidennen kouluvuoden tapahtumia.

Nimi: Ray, a drop of golden sun (DDFD, osa 1)
Kirjoittaja: Miriam
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: Drama (sisältää joitakin angst- ja huumorielementtejä)
Paritus/Hahmot: Canon, kelmien aikakausi. Päähenkilöinä Lily ja Severus.
Vastuuvapaus: En omista mitään, milä on Rowlingin omaksi, enkä ansaitse tekstilläni rahaa.
Varoitukset: Jos et ole vielä lukenut Kuoleman Varjeluksia, tulet spoilautumaan.

Summary: Viimeiset hetket auringon alla. Olitko sinä onnellinen?

A/N: Sen kunniaksi, että sain tupakaulaliinani viimein neulottua (juuri sen, joka oli Tampereen leffalippujonotuksessa n. 20cm pitkä!), päätin että nyt on aika alkaa julkaista tätä ficciä, jota olen monen kuukauden ajan väkertänyt (tämä on juuri se, josta puhuin silloin jonotuksessa!). Tätä ensimmäistä osaa on tällä hetkellä kirjoitettuna 18 lukua, ja alan niitä nyt julkaisemaan sunnuntai-iltaisin samalla kun kirjoittelen lisää. Myös trilogian kaksi muuta osaa on suunniteltu jo valmiiksi, ja ovat enää kirjoittamista vaille. Ne tosin saattavat olla ikärajaltaan K-15. Pitäydyn mahdollisimman tarkasti canonissa niiltä osin, kuin se on mahdollista! Ja kyllä, lupasin olla nimeämättä suomenkielisiä ficcejäni enää englanniksi. Hups.

Kiitokset Emmylle, joka on jaksanut lukea tätä läpi ja potkia minua epäloogisuuksien ja typojen takia. Ja Norchielle joka jaksoi kehua tätä kovasti.


***
Ray, a drop of golden sun

Luku 1

Oh when I look back now
That summer seemed to last forever
And if I had the choice
Ya - I'd always wanna be there
Those were the best days of my life

(Bryan Adams – Summer of ‘69)

Severus soitti ovikelloa ja jäi odottamaan. Pian oven avasikin ruskeatukkainen tyttö violetissa kesämekossaan. Tyttö näytti hieman yllättyneeltä.
”Hei, mitä sinä täällä?”, hän kysyi, pieni hymy huulillaan.
”Terve Petunia. Tulin hakemaan Lilyä”, Severus ilmoitti ykskantaan ja vilkuili tytön olan yli sisälle.

Hymy katosi tytön kasvoilta, ja hetken hän näytti siltä, kuin olisi haukannut erittäin hapanta sitruunaa. Sitten hän kääntyi suu tiukaksi viivaksi puristettuna ja huusi eteisestä lähtevään portaikkoon: ”Lily, Kalkaroksesi tuli hakemaan sinua. Varo vaan, ettei äiti saa tietää, että heilastelet poikien kanssa, vaikka olet vasta viidentoista! Isä ei olisi koskaan hyväksynyt…”

Petunian vuodatus keskeytyi, kun Lily juoksi portaat alas ja tyrkkäsi hänet sivuun ovelta.
”Pidä suusi, tässä ei ole mitään mistä äidin tarvitsisi olla huolissaan. Me mennään kesän viimeisille rantajäätelöille. Voit tulla mukaan, jos haluat!” hän sanoi samalla, kun pujotti kenkiä jalkaansa. Severus kurtisti kulmiaan, eikä se jäänyt Petunialta huomaamatta.
”Tuo ei halua minua mukaan!”, Hän sihahti ja lähti ovensuusta mielenosoituksellisesti tuhahtaen.

Severus pyöräytti silmiään ja hymyili Lilylle, joka oli saanut kengännauhansa sidottua, ja katsoi nyt avuttomana sisarensa perään.
”Hän on ihastunut sinuun”, Lily huokasi, painaessaan oven kiinni perässään. Severus pyöräytti silmiään.
”Älä nyt viitsi, hänhän on täysi jästi ja inhoaa kaikkea taikuutta! Ja minuun hän suhtautuu niin, kuin olisin vähintään kaksipäinen!” Severus nauroi, ja lähti astelemaan Lilyn rinnalla pihasta pois.
”Hän pukeutuu aina kauneimpaan mekkoonsa, kun tietää sinun tulevan, ja kiirehtii aina itse avaaman oven”, Lily huomautti.
”Miksi hän sitten kysyy joka kerta minut nähdessään, että ’mitä sinä täällä teet’, ja lopulta häipyy ovet paukkuen?”, Severus vastasi.
”Sinä et nyt ymmärrä! Eivät naiset ole niin läpinäkyviä ihastuksessaan! ”, Lily nauroi. ”Mutta hän on hirveän kateellinen siitä, että minä olen noita ja hän ei. Ja että minä voin viettää aikaa sinun kanssasi myös koulussa, mutta hän ei. Se on oikeastaan aika surullista”, hän jatkoi hieman apeampana.
Severus hymähti ja tarttui Lilya kädestä. ”Tämä saattaa olla viimeinen lämmin kesäpäivä tänä vuonna. Unohdetaan Petunia ja pidetään hauskaa”, hän sanoi, ja sai iloisen ilmeen palaamaan Lilyn kasvoille.
”Mutta teistä tulisi kyllä varsin mielenkiintoinen pari!”, Lily sanoi. Hän nauroi Severuksen kasvoille levinneelle järkyttyneelle ilmeelle ja heilautti poninhäntäänsä iloisesti.

Lily oli uskomattoman suloinen kukallisessa kesämekossaan. Severus vilkuili häntä salaa, ja ihaili tytön kasvoja, paksuja hiuksia ja jopa tämän suloisia pisamia, jotka kesäaurinko oli tuonut esiin. Mekko korosti Lilyn kapeaa vyötäröä, eikä Severus voinut olla huomaamatta, että tytöstä oli tulossa nainen. 

”…etkö saanutkin?”
Severus havahtui mietteistään, ja keskittyi taas siihen mitä Lily sanoi.
”Kai sinäkin sait jo koulun kirjeen?”, Lily kysyi uudestaan. Severus vilkaisi Lilyn iloista ilmettä, ja siirsi sitten katseensa katuun jota pitkin he kävelivät.
”Sain minä kirjeen, mutta en merkkiä. Sinä taisit saada?”, hän sanoi ja yritti hymyillä. Eilisaamuinen pettymys kalvoi häntä vieläkin. Lily katsoi häntä yllättyneenä.
”Miten niin et saanut? Sinullahan on Luihuisen vuosikurssin parhaat arvosanat!”
”Kun en saanut, niin en saanut. Veikkaan, että se meni Averylle, hänellä on hyvät arvosanat”, Severus murahti vältellen. Hänen hyvä tuulensa hiipui.
”Avery?! Se hirveä paskiainen? Sitä paitsi hän ei ole puoliksikaan niin hyvä koulussa, kuin sinä olet enkä todellakaan haluaisi nähdä häntä kaitsemassa ensiluokkalaisia! Mitä Dumbledore oikein ajatteli!”, Lily puuskahti.

”Dumbledore tekee päätökset tuvanjohtajien ehdotusten perusteella. Avery kuuluu Kuhnukerhoon. Hänen isänsäkin kuului. Lienee selvää, miksi Kuhnusarvio ehdotti häntä, eikä minua”, Severus sanoi hitusen katkeruutta äänessään.
”Anteeksi Sev.. Minä ihan tosissani kuvittelin, että olisit saanut merkin. Mieti nyt, me oltaisiin voitu yhdessä partioida käytävillä ja vahtia nuorempia.. Minusta olisi ihana käräyttää Musta ja Potter ruokavarkaudesta, he alkavat olla aivan liian ylimielisiä löytämistään salareiteistä!”, Lily puuskahti.

Severus piristyi hieman. Lily olisi halunnut partioida hänen kanssaan, ja kaikenlisäksi halusi ottaa pisteitä Potterilta. Severus ei kuitenkaan ollut saanut merkkiä, joten kyseessä oli laiha lohtu.
”Ei minusta varmaan edes olisi tullut kovin hyvää valvojaoppilasta. Minulla ei ole minkäänlaista auktoriteettia, enkä edes pidä lapsista”, Severus naurahti väkinäisesti. ”Oletko varma, että pystyt ottamaan pisteitä Potterilta? Hän on melko varmasti huispauskapteeni, ja McGarmiwa on varmasti ehdottanut häntä valvojaoppilaaksikin. Tiedä, vaikka saisit hänet työpariksesi”, Severus mutisi.

”Jos Dumbledore nimittää James Potterin valvojaoppilaaksi, lupaan kertoa hänelle henkilökohtaisesti, että hän on seniili vanha ukko! Potter on ehkä hyvä koulussa, mutta millainen valvojaoppilas hän olisi? Kiusaisi muita ajankulukseen, ja opettaisi uudet oppilaat heti alusta lähtien luulemaan, että säännöt on tehty rikottaviksi?”, Lily puhisi. ”Veikkaan Lupinia, Musta on vielä pahempi, kuin Potter. He ovat Rohkelikon parhaat pojat meidän vuosikurssilta, ja Lupin on heistä ehdottomasti ainoa järjellinen vaihtoehto”.

Lilyn mielipide James Potterista piristi Severusta kummasti. Hän tiesi, että Potter oli erittäin kiinnostunut Lilysta, eikä hän voinut olla tuntematta mustasukkaisuutta joka kerta, kun kuuli Rohkelikkotyttöjen supattavan, miten hyvä pari Lily ja James olisivat. Severusta Lilyn ystävät kohtelivat, kuin ilmaa. Hän kyllä tiesi Lilyn mielipiteen Potterista, mutta tuntui aina yhtä hyvältä kuulla se.

”Onnittelut merkistä, Lily”, Severus sanoi lopulta, ”minä tarjoan jätskit tänään”. He olivat saapuneet uimarannan jäätelökojulle ja liittyivät jonon jatkoksi. Valvojaoppilasmerkit unohtuivat hetkeksi, kun he pohtivat jäätelömakuja.
”Minä otan vaniljaa”
”Sev! Älä nyt ole tylsä, täällä on vaikka mitä! Maistaisit edes!”
”Tykkään vaniljasta. En halua ostaa sellaista jätskiä, josta en välttämättä tykkää!”
”Selvä, minusta sinä saattaisit tykätä päärynästä. Minä otan päärynää, ota sinä vaniljaa, mutta annan sinulle maistiaisen päärynästäni! Jos tykkäät siitä, voit ottaa sitä ensikerralla!”

He saivat lopulta jäätelöt ostettua, ja istahtivat aurinkovarjon alle. Elokuinen aurinko lämmitti vielä mukavasti, ja muutamia ihmisiä oli vielä uimassakin. Lily kauhaisi pikaristaan kunnon lusikallisen päärynäjäätelöä ja ojensi kätensä syöttääkseen sen Severukselle.
”Noniin, maista”, hän sanoi ja hymyili. Severus tunsi korviensa punehtuvan, mutta otti lusikallisen vastaan ja maisteli sitä hetken.
”Liian makeaa”, hän virnisti saaden Lilyn pyöräyttämään silmiään.

He söivät jäätelöitään hetken hiljaisuuden vallitessa. Lily imeskeli muovilusikkaansa ja katseli Severuksen ohitse kohti rantaa. Hetken mielijohteesta Severus keskitti ajatuksensa Lilyn silmiin, ja koetti saada selville mitä tämä parhaillaan tunsi tai ajatteli. Hän ei ehtinyt pitkällekään, kun Lilyn kulmat kurtistuivat ja hän vilkaisi Severusta hämmästyneen näköisenä.
”A.. anteeksi”, Severus mutisi ja kirosi päähänpistoaan.
”Mitä sinä teit?” Lily kysyi kulmat edelleen koholla.
”En mitään, ihan totta!”, Severus vakuutti ja keskittyi kaapimaan viimeiset jäätelöt pikarinsa pohjalta. Lilylle valehtelu oli jostain syystä todella hankalaa.
”Älä valehtele! Minä tunsin… jotain! Et kai sinä käyttänyt taikasauvaasi? Sinun on paras sitten ottaa siitä syyt niskoillesi, jos jäät kiinni. Minä olen saanut jo yhden varoituslapun!”, Lily sanoi, katseli Severusta äkäisesti ja kumartui sitten pöydän yli lähemmäs odottaen selitystä.

”En käyttänyt… tai siis ei kaikkiin taikoihin tarvitse sauvaa.. tai käytännössä kyllä, sauvaahan käytetään taikavoiman vahvistamiseen ja suuntaamiseen mutta lapsetkin pystyvät tekemään jonkinlaisia taikoja ilman sauvaa, joten jos on tarpeeksi vahva mielen hallinta.. tai siis..” Severus sulki suunsa surkeana. Lily luultavasti suuttuisi, jos tietäisi mitä hän oli yrittänyt. Harva okklumeusta osaamaton kuitenkaan edes tajusi vaivihkaista mielen lukemista, joten Lilyn olisi mahdollista oppia se. Severus kirosi itseään jälleen kerran päähänpistonsa vuoksi. Lilyn lähettyvillä hän ei yksinkertaisesti pystynyt hallitsemaan sanomisiaan.

”Minäkin olen lukenut Sauvateorian Alkeet, ja tiedän mihin sauvoja käytetään. Osaatko sinä muka loitsia ilman sauvaa? Ja eikö siitä muka jää kiinni yhtä hyvin? Mitä sinä edes teit?”, Lily ihmetteli edelleen hieman kärttyinen ilme kasvoillaan.
”On loitsuja, joita oppimaton velho voi käyttää vahingossa sitä edes tajuamatta, joten niitä on turha rekisteröidä ministeriössä. Jopa joillakin jästeillä on heikkoja kykyjä sellaiseen”, Severus totesi vaisusti.  Lily katsoi häntä edelleen erittäin kysyvä ilme kasvoillaan, joten Severus ei voinut muuta, kuin jatkaa.
”Mielen ja tunteiden hallintaan ja lukemiseen liittyviä loitsuja. Ilmeisesti jästitkin pystyvät vaistoamaan toistensa tunteita jollain tasolla pelkän katseen perusteella kohteen ilmeestä riippumatta. Ja taas toiset pystyvät esittämään hurjassa tunnekuohussakin täysin rauhallista.”.
”Ja?”
Severus huokasi avuttomasti.
”Tuijottelit muualle niin poissaolevan näköisenä, että hetken mielijohteesta yritin tunnustella mitä mielessäsi liikkuu…”, hän sanoi ja painoi katseensa pöydän pintaan.
”Yritit lukea minun ajatuksiani?”, Lily kysyi yllättyneenä, ja selvästi kiukkuisena.
”En! Ei se ole ajatuksenlukua, se on vain… tunteiden vaistoamista”, Severus vastasi kiireesti.
”Mitä sait selville?”, Lily mulkaisi häntä.
”En mitään! Huomasit sen ennen, kuin ehdin kunnolla edes aloittaa!”
”Luulitko etten huomaisi?”
”No… luulin! Hyvin harva huomaa sitä, jos ei ole itse harjoitellut okklumeusta! Sinä voisit olla aika hyvä siinä, jos opettelisit”, Severus yritti.
”Eli, jos en olisi huomannut, olisit kaikessa rauhassa seuraillut minun tuntemuksiani!”, Lily sihahti ja mulkoili Severusta pahasti.
”No en! Se oli typerä päähänpisto! Minun ei olisi pitänyt edes kokeilla”, Severus puolustautui nopeasti.
”Missä sinä olet tuollaista oppinut?”, Lilyn ilme lientyi hiukan.
”Äidiltäni”, Severus mutisi, ”Hän oli siinä erittäin hyvä ja isoisä oli kuulemma suorastaan voittamaton. Se on varmaan sukuvika, mutta minulle se oli hyvin helppoa alusta lähtien. Äiti oli kouluaikoina kitakivijoukkueen puheenjohtaja, hän oli mestari jo toisena kouluvuotenaan, koska osasi tulkita vastustajan tunteet oikein. Hän oli hyvä velhoshakissakin, mutta piti peliä tylsänä, koska siinä oli liian vähän tuuria mukana. Hän voitti lähes aina”, Severus naurahti väkinäisesti. Hänen äitinsä oli kuollut edellisenä kesänä ja hän eli nyt kahdestaan taikuutta vihaavan isänsä kanssa. Lily hymyili hänelle myötätuntoisesti. Lilyn isä oli kuollut muutama vuosi sitten, joten hän kyllä ymmärsi miltä tuntui menettää toinen vanhemmista.

”Miksi sinä halusit lukea tunteitani”, Lily kysyi suuttumuksen nostaessa taas päätään.
”Olin utelias, halusin tietää haaveilitko kenties uimareissusta minun kanssani”, Severus virnisti epävarmasti, ”mihin en muuten suostu”, hän lisäsi hymyillen vinosti.
”Haluaisitko sinä opettaa minulle joskus?”, Lily kysyi, päättäen lopulta olla suuttumatta.
”Uintia? Enpä taida osata!”, Severus naurahti ja väisti Lilyn heittämää muovipikaria.
”Sitä mielenhallintajuttua! Se kuulostaa aika hyödylliseltä”, Lily naurahti. ”Ja, jos tahdot tietää, mitä ajattelin, niin ajattelin tosiaan, että olisikohan vesi vielä tarpeeksi lämmintä. Pohdin, että saisinkohan sinutkin uimasille”, hän virnisti ja tarttui Severusta kädestä.
”Mutta lupaathan, ettet jatkossa yritä ilman lupaan tutkia ajatuksiani? Kysy ennemmin, kerron kyllä. Mielen tökkiminen yllättäen tuntui jotenkin kovin ikävältä. Jollet olisi paras ystäväni, olisin varmasti kironnut sinut siihen paikkaan”, Lily irvisti.
”Lupaan”, Severus hymyili helpottuneena. Hän oli kerran jos toisenkin joutunut väistelemään Lilyn kiukkuisia loitsuja heidän riidellessään jostakin. Hän kirosi vielä kerran oman ajattelemattomuutensa. Mitä hän oli kuvitellut edes saavansa selville? Lilyn suuren rakkauden häntä kohtaan? Yeah right.

--

A/N: Jatkuu viikon päästä:)
« Viimeksi muokattu: 27.05.2015 18:20:57 kirjoittanut Vanilje »
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Emmy

  • ***
  • Viestejä: 40
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #1 : 11.07.2011 17:54:48 »
Ah, vihdoinkin laitoit tän tänne:) En voi kauhiasti tästä sanoa etten vahingossa spoilaisi tulevaa, mutta yritän..

Tämä alkoi ihanan kesäisesti ja iloisesti. Tykkäsin toosi paljon siitä kuinka läheisiä Lily ja Severus oikeasti on:) Ja minä tykkään niiden keskusteluista. Ne on niin aidon tuntuisia, voi että <3 Luku loppui kivasti siihen kun Severus yritti lukilitistä Lilyyn. Lily olisi ehkä voinut vähän suuttua Severukselle enemmän.. Mutta nehän ovat parhaat ystävykset niin ehkä se ei sitten kuitenkaan olisi ollut tarpeellista. Sekavaako? Ei tietenkään:DD

Kirjoitustyyli on sellaista mukavan menevää, eikä tönkköä:) Olen jo aikaisemmin syynännyt tästä kirjoitusvirheitä, enkä nyt siis enää niitä löytänyt:)

Miriam

  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #2 : 17.07.2011 20:05:23 »
Luku 2

Lily nauroi. Lilyn nauru sai Severuksen aina hymyilemään, oli päivä miten huono tahansa. Tai ehkä se oli liioittelua, mutta juuri nyt hänestä tuntui siltä. Severus tarttui tyttöä käsistä ja veti hänet istumaan viereensä nurmikolle. Lilyn poninhännästä oli karannut hiuksia, ja hän irrottikin pian hiusnauhansa kokonaan antaen paksujen punaisten hiusten valahtaa vapaina olkapäilleen. Severus katseli, kun heikko tuulenvire leikitteli hetken Lilyn poskella olevan suortuvan kanssa ennen, kuin Lily sipaisi sen korvan taakse. Severus ojensi kätensä ja silitti Lilyn hiuksia. Hän pyöräytti suortuvan sormensa ympäri ja päästi siitä sitten irti katsellen kuinka suortuva valahti kevyesti olkapäätä vasten.

Severus pujotti sormensa Lilyn hiuksien sekaan ja katsoi tämän vihreitä silmiä. Lily hymyili edelleen, ja sanoi jotain mutta Severus ei kuullut. Hän painoi huulensa kevyesti Lilyn huulille, ja painautui tyttöä vasten. Lily vastasi suudelmaan, mutta samalla hetkellä Severus kuuli häiritsevää jyskytystä jostain. Severus koetti olla välittämättä siitä, mutta samassa Lily oli kadonnut.

Severus säpsähti hereille, ja kuuli kiukkuisen jyskytyksen huoneensa ovelta. Severus ravisti unen silmistään ja kirosi mielessään. Hän oli aikeissa nousta sängystään, kun tajusi epämiellyttävän kosteuden reidellään. Severus kirosi uudestaan ja tunsi korviensa punehtuvan. Hän loikkasi pystyyn, ja vaihtoi nopeasti puhtaat housut jalkaansa ja meni avaamaan ovensa lukon.

Tobias Kalkaros seisoi oven takana työvaatteissaan. Hän oli taas vaihteeksi saanut töitä, ja oli vähän paremmalla tuulella, kuin yleensä.
”Mikä sinua pidätteli? Koputin ovea vähintään vartin”, hän tiuskaisi.
”Mitäs luulisit? Kello on viisi aamulla!”, Severus tiuskaisi takaisin ja mulkoili isäänsä.
”Senkus jatkat uniasi, senkin laiska apina. Tulin vain kertomaan, etten ehdi viedä sinua tänään Lontooseen. Minulla on aamuvuoro”, Kalkaros murahti. ”Äläkä odota minua illalla tänne”, hän jatkoi ja kääntyi, ja oli pian kadonnut oviaukosta. Severus paiskasi oven kiinni hänen perässään ja potkaisi mennessään puoliksi pakattua matka-arkkuaan. Isä varmaan odotti, että hän lentäisi Lontooseen? Tai kenties maksaisi kalliin bussilipun jästirahalla, jota hänellä oli muutenkin ah niin paljon käytettävissään. Severus kirosi vielä vähän lisää.

Hän ei ymmärtänyt miten hänen äitinsä oli koskaan kyennyt rakastamaan jästimiestä, saati sitten tuollaista. Kalkaros vihasi taikuutta, ja oli saanut Eileeninkin lopulta lopettamaan taian käytön. Severus oli usein riidellyt äitinsä kanssa siitä isän poissa ollessa. ”Mikset jätä häntä ja lähde!”, hän oli huutanut äidilleen useammin, kuin kerran. Eileen ei kuulemma voinut jättää miestä, jota rakasti, eikä Severus kyennyt sitä kuulemma ymmärtämään. Ilmeisesti he olivat olleet alkuun onnellisia, kunnes Kalkaros oli menettänyt silloisen työnsä. Eileen oli elättänyt perhettään taikakeinojen avustuksella, mutta sen sijaan, että Kalkaros olisi ollut ylpeä vaimostaan, hän oli muuttunut katkeraksi ja vihaiseksi. Mokoman jästin miehinen ylpeys ei ollut kestänyt olla naisen elättämänä, saati sitten, että häntä elätettäisiin sellaisilla keinoilla johon hän itse ei pystynyt.

Oli miten oli, Kalkaros oli lähtenyt, ja tulisi takaisin ties koska. Hän voisi joko ilmoittaa Lilylle, ettei pääsisi sittenkään Tylyahoon hänen kanssaan, tai sitten pyytää tytön vanhemmilta kyytiä. Molemmat vaihtoehdot kuulostivat jokseenkin masentavilta. Severusta ei todellakaan huvittanut pyytää apua jästeiltä, mutta Lily oli kuitenkin pyytänyt häntä tulemaan kanssaan. Severus huokasi, ja lysähti takaisin sängylleen. Uni palasi hänen mieleensä.

Hän ei oikeastaan edes tiennyt, koska oli alkanut ajatella Lilyä muutenkin, kuin ystävänä, ja ainoana ihmisenä jonka kanssa hän saattoi puhua taikuudesta koulun ulkopuolella. Edellisenä kouluvuotena hän oli kuitenkin tajunnut, ettei hänelle ollutkaan ihan samantekevää kenen kanssa Lily vietti aikaa hänen lisäkseen. Tokihan hän oli aina inhonnut juoruja Potterista ja Lilystä, mutta koska kyseessä oli Potter, se oli ihan luonnollista. Lily oli kuitenkin mennyt edellisenä syksynä Kuhnusarvion juhliin ensimmäistä kertaa tyttöseurueen sijasta pojan kanssa. Poika oli joku vanhempi rohkelikko, ja ilmeisen ihastunut Lilyyn. Severusta se oli risonut aivan uskomattoman paljon. Ensiksi hän oli kuvitellut sen johtuvan siitä, ettei häntä oltu kutsuttu, vaikka hän oli rehellisesti yksi parhaista oppilaista Kuhnusarvion omassa oppiaineessa. Lopulta hän oli kuitenkin joutunut myöntämään itselleen, että hän ei ollut puoliksikaan niin harmissaan asiasta silloin, kun Lily oli mennyt tyttöjen seurassa.

Asian ymmärtämisestä oli seurannut sekavia ajatuksia alkaen siitä, että Lily nyt tuskin ikinä kiinnostuisi hänestä sillä tavalla ja päättyen siihen tympeään tosiasiaan, että Lilyn vanhemmat olivat jästejä. Severus oli luvannut itselleen, että hankkiutuisi mahdollisimman kauas jästeistä heti, kun se olisi mahdollista. Eikä Severus kyennyt edes kuvittelemaan mitä hänen Luihuiskaverinsa sanoisivat asiasta. Saati sitten kaikki muut. Lily oli suosittu lähes missä seurassa tahansa, Severus taas ei.

Lilyn suhde tähän rohkelikkopoikaan oli kestänyt loppujenlopuksi tasan sen yhden illan (josta Severus oli tavattoman tyytyväinen), mutta Severus oli jo ehtinyt tajuta, että Lily oli hänelle tärkeä muutenkin, kuin ystävänä. Sen jälkeen hän oli käynyt mielessään läpi mitä mielenkiintoisimpia skenaarioita siitä, mitä hänen pitäisi tehdä asialle. Alkaen simppelistä tunnustuksesta ja päättyen hurjiin suunnitelmiin, jossa hän ensin sankarillisesti pelastaisi Lilyn hengen ja… Lopulta hän oli kuitenkin tullut siihen tulokseen, ettei Lily millään voisi kiinnostua hänestä, ja olisi todennäköisempää, että Lily ryntäisi ennemmin pelastamaan häntä, kuin toisinpäin.

---

”Äiti, voihan Severus tulla meidän mukana Viistokujalle? Hänen isällään on töitä, niin hän ei saa kyytiä”, Lily kysyi samalla, kun mutusti aamiaisleipää.
”Hänkö se soitti? Toki se sopii. Haetaanko hänet kotoa?”, Rouva Evans vastasi.
”Ei, hän kävelee tänne.”
”Lily kulta, miten teillä nykyään sujuu? Tehän olette kaveeranneet jo vuosia… Ja Petunia sanoi, että…”
”Ei me seurustella”, Lily hymähti, ”Me olemme parhaat ystävät, siinä kaikki”.
Rouva Evans jätti asian sikseen, ja alkoi kerätä ruokia pois aamiaispöydästä. Lily mutusti leipänsä loppuun ja lähti pukeutumaan. Hän ja Severus olivat olleet ystäviä jo yli vuoden ennen koulun alkua, ja he tunsivat toisensa hyvin. Heidän suhteensa oli hyvin mutkaton, ja Lilystä tuntui ihanan luonnolliselta viettää aikaa hänen kanssaan. Pieni osa Lilyssä oli ollut aina hieman ihastunut Severukseen, mutta hän ei halunnut pilata heidän ystävyyttään seurustelulla. Hän epäili, ettei Severus ollut hänestä sillä tavalla kiinnostunut.

Severuksessa oli merkillistä epävarmuutta. Kesäisin he näkivät lähes päivittäin, ja heillä oli aina hauskaa yhdessä. Koulussa Severus kuitenkin muuttui varautuneemmaksi, ja välillä Lilystä tuntui, että Severus häpesi näyttäytyä hänenlaisensa jästisyntyisen seurassa. Se ärsytti Lilyä suunnattomasti ja he olivat riidelleet asiasta useamman kerran. Severus tietenkin kielsi kaiken, ja vaikutti olevan aidosti pahoillaan siitä, että Lily saisi hänestä sellaisen käsityksen. Lily yritti ymmärtää, miten jatkuvan kiusaamisen kohde kaipasi hyväksyntää, mutta ei hän silti sietänyt sitä luihuisjengiä johon Severus oli päätynyt.

Lily oli pitänyt Severusta aina rehellisimpänä ja luotettavimpana ystävänään. Tytöt osasivat olla joskus älyttömän kateellisia ja herkkänahkaisia, ja toisaalta monet kaveripojat kohtelivat häntä ennemmin söpönä tyttönä, kuin tasavertaisena kaverina. Lilyä risoi suunnattomasti se, että pojat tuntuivat muodostavan käsityksen hänestä pelkän nätin naaman takia. Severus sentään näki hänet ihmisenä, eikä pelkkänä nättinä tyttönä. Severus arvosti häntä ystävänä. Tai oli ainakin ennen arvostanut. Lily oli lähes varma, ettei Severus itse ollut muuttanut mieltään, sillä aina, kun he olivat kahdestaan, kaikki oli niin, kuin aina ennenkin. Mutta koska Avery & kumppanit huvittelivat jästisyntyisten kiusaamisella, meni Severus tietysti heidän mukaansa.

Lily toivoi, ettei kesä loppuisi ollenkaan. Tai vaihtoehtoisesti, että Severus kasvattaisi selkärangan ja alkaisi pitää puolensa niin sanottujen kavereidensa kanssa.

---
A/N: Tämänkertainen luku on aika lyhyt, joten saatan innostua julkaisemaan seuraavan jo ennen ensi sunnuntaita.
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Emmy

  • ***
  • Viestejä: 40
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #3 : 17.07.2011 21:53:24 »
Hiukan juu lyhyempi luku. Tässä ei oikeen menty mihinkään, mutta musta tässä alussa on ihan kiva tällainen pohjustusluku, missä vähän analysoidaan Lilyn ja Severuksen ihmissuhdetta:) Ja hienosti oletkin sen kirjoittanut! Kalkaroksen katkeruus jästejä kohtaan tuli hienosti esille. Ja Lily on selvästi huomannu kuinka Severus tuntuu häntä häpeävän:(

EYE-YEAR-OH

  • ***
  • Viestejä: 100
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #4 : 21.07.2011 00:32:12 »
Tätä on aika vaikea kommentoida kahden luvun pohjalta, varsinkin kun toinen oli noin lyhyt. Mutta ootan innolla uutta lukua :) Vaikuttaa hyvältä ja kirjoitat hyvin.
If you look in the mirror and don't like what you see - you can find out firsthand what is like to be me.

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #5 : 21.07.2011 18:56:39 »
Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Odotan innolla jatkoa.

1. luku: Toi "Petunia ihastunut Severukseen" on aivan loistava veto. Se selittää kaikenlaista, mm. Petunian inhon Severusta kohtaan, velhovastaisuuden etc. Kuvaat Lilyn ja Severuksen ystävyyttä ihanasti ja luontevasti. Tässä käy ihan oikeasti ilmi, kuinka tärkeitä ja rakkaita ne on toisilleen.

2. luku: Olet valinnut siinä määrin harkitun ajankohdan tekstisi aloitukseksi, että tällainen pohdiskelu on aivan välttämätöntä. Luku on vähän lyhyenpuoleinen, kyllä, mutta ei se häiritse. Se, että Severus ja Lily molemmat käyvät läpi tällaisia pohdintoja pohjaa sitä, että jossain vaiheessa tekstiä näille kahdelle on vaan aivan pakko tulla, jotain, mikä ei jää vain "en uskalla pilata ystävyyttämme" -asteelle.

Teksti on hyvää ja jouhevaa, siinä on mukavia huumorin pilkahduksia. Esim. tuosta valvojaoppilaspohdinnasta pidin tosi paljon.

Lisää kiitos!
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

Miriam

  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #6 : 21.07.2011 21:41:58 »
Ensimmäisten kommenttien kunniaksi, ja paikatakseni edellisen luvun lyhyyttä, julkaisen seuraavan jo nyt.

Emmy: Kiitos kiitos:) (Miun on turha kommentoida siun kommenttia kun me ollaan keskusteltu tästä jo :D)
Chita: Kiitos! Toivottavasti jatko miellyttää myös.
Brangwen: Kiitos kommenteista!:) Min olen tosiaan yrittänyt pyrkiä kuvaamaan niiden ystävyyttä tosi luonnollisesti, niin että se vaikuttaisi että ne on oikeasti läheisiä. Toivottavasti olen onnistunut siinä, ja onnistun vastedeskin:)
____

Luku 3

”Ihan totta, Sev! Jos et olisi velho, sanoisin, että olet melkoinen nörtti!”, Lily nauroi. He kulkivat Säilä & Imupaperissa hyllyjen välissä, ja Severus selaili uutuuskirjoja innostuneena. Heillä molemmilla oli jo pakolliset koulukirjat hankittuna, mutta Severus halusi vielä katsella kirjoja, vaikkei hän välttämättä mitään ostaisikaan. Hänellä oli kyllä käytössään äitinsä perintö, mutta se ei ollut erityisen suuri, ja sen piti kuitenkin riittää vielä useampi vuosi. Hän oli kuitenkin säästänyt koulukirjahankinnoissa, osa äidin vanhoista koulukirjoista oli edelleen käytössä, joten jos jotain mielenkiintoista löytyisi…

”Sev! Katso tätä, siinä on vaikka mitä!”, Lily hihkaisi ja ojensi Severukselle sinikantisen pikkukirjan jonka kannessa luki kimmeltävillä vihreillä kirjaimilla ”Loppusilaus noidankattilaan – Loitsuja ja vinkkejä taikajuomien valmistajille”. Severus selasi kirjaa hetken ja totesi Lilyn olleen oikeassa. Kirja sisälsi mitä mielenkiintoisimpia vinkkejä erilaisten taikajuoma-ainesten käsittelyyn, työvaiheiden nopeuttamiseen ja erilaisten yrttien käyttöön toisten yrttien vahvistamisessa tai heikentämisessä. Vilkaistuaan kirjan hintalappua hän heitti sen muitta mutkitta ostoskoriinsa.

”Jos vaikka tämän avulla saisin vihdoin paremman liemiarvosanan, kuin sinä!”, hän virnisti.
”Älä unta näe!”, Lily nauroi. He olivat heti alusta saakka kilpailleet leikkimielisesti siitä, kumpi sai parempia arvosanoja. Severus voitti usein taikuuden historiassa, jota Lily piti tylsänä, ja pimeyden voimilta suojautumisessa, jossa hän yksinkertaisesti vaan oli parempi, kuin Lily. Lily taas pärjäsi paremmin yrttitiedossa ja taikajuomissa. Ja taikaeläintenhoidossa ja loitsuissa. Lily pärjäsi hyvin itse asiassa lähes kaikissa aineissa, eikä hänen oikeastaan edes tarvinnut päntätä saadakseen hyviä arvosanoja. Toisin, kuin Severuksen.

Severus kuitenkin piti lukemisesta, eikä häntä suuremmin edes häirinnyt hävitä Lilylle. Lily ei ollut ylimielinen arvosanojensa suhteen, ja kilpailu oli vain heidän keskinäinen leikkinsä, joka oli alkanut jo kauan sitten. Lily oli pelännyt, että velhoperheissä kasvaneet lapset olisivat koulussa paljon parempia, kuin hän. Severus oli tyttöä piristääkseen lyönyt vetoa, että Lily saisi varmasti parempia arvosanoja, kuin hän. Ja niin hän oli sitten saanutkin. Severus hymyili muistolle, ja vilkaisi tyttöä joka oli keskittynyt johonkin yrttikirjaan.  Epävarmuus oli vuosien mittaan kadonnut, Lilystä oli tullut itsevarmempi, hän oli erittäin älykäs, muttei silti ylimielinen. Lily oli rehellinen ja hauska, aina sanavalmis, luotettava ystävä…
”Mikäs noin hymyilyttää”, Lily kysyi suljettuaan selaamansa kirjan.  Severus heräsi ajatuksistaan kiittäen jälleen jumalia siitä, ettei ollut herkkä punastumaan.
”Mietin vaan, että kuka tässä on nörtti”, hän vastasi viattomasti saaden Lilyn tirskahtamaan. Kyllä, Lily Evans oli jokseenkin täydellinen. Ja silti hänen paras ystävänsä.

Pian he poistuivat kirjakaupasta ja lähtivät kulkemaan kohti Matami Malkinin kaapuliikettä. Viistokuja oli vilkas, kuten aina, mutta ihmiset vaikuttivat paljon kiireisemmiltä ja hätäisemmiltä, kuin aiemmin. Kesän aikana ei ollut sattunut uusia suurempia hyökkäyksiä tai onnettomuuksia, mutta ihmiset pelkäsivät silti. Kukaan ei tuntunut tietävän, mitä oli tapahtumassa. Huhu kertoi, että Pimeyden Lordiksi itseään kutsuva pimeyden velho keräsi parhaillaan itselleen yhä laajempaa kannattajakuntaa. Viimeisten vuosien saatossa tilanne oli edennyt satunnaisista tapauksista jatkuvasti järjestelmällisempään toimintaan. Harva uskalsi mainita kyseisen velhon nimeä, ja ministeriötä kritisoitiin siitä, ettei tapauksia ollut vieläkään selvitetty.
 
Severus ei ollut asiasta kuitenkaan järin huolissaan. Hänellä oli vahva epäilys, että useammankin luihuiskaverin vanhempia kuului kyseisen pimeyden velhon kannattajiin, ja he vaikuttivat ihan normaaleilta ihmisiltä.  Murhat ja hyökkäykset nyt olivat tietysti asia erikseen, mutta Severus uskoi, ettei hänellä itsellään olisi mitään hätää, kunhan pysyisi erossa vaikeuksista. Konflikti tuntui olevan kovimmillaan ministeriön ja jästien kanssa. Hän tiesi myös jästisyntyisiin velhoihin ja noitiin kohdistuvista ennakkoluuloista, mutta uskoi silti Lilynkin olevan turvassa. Hän oli noidaksikin poikkeuksellisen fiksu ja taitava, joten tuskin kellään olisi mitään häntä vastaan.

Malkinilla he huomasivat Remus Lupinin, joka parhaillaan sovitti uutta koulukaapua. Severuksen mieliala laski, ja hän vilkaisi ympärilleen. Ilmeisesti Lupin oli kuitenkin paikalla yksin ilman Potteria ja kumppaneita.
”Hei Remus!”, Lily tervehti iloisesti ja siirtyi lähemmäs juttelemaan. Lupin hymyili hänelle, ja vilkaisi sitten Severusta, joka oli jäänyt ovensuuhun. Lupin nyökkäsi hänelle lyhyesti, ja kiinnitti sitten huomionsa takaisin Lilyyn. He keskustelivat valvojaoppilaista. Lily oli ollut oikeassa, Lupin oli saanut merkin. Severuksen mieliala laski vähän lisää. Lupin oli toki paljon parempi vaihtoehto, kuin Potter, mutta Severus ei silti millään muotoa halunnut Lilyn kuljeskelevan tämän kanssa koulun käytävillä iltaisin kahdestaan.

Kateus kaihersi hänen mieltään, jos hän olisi saanut merkin, olisi Lily voinut kuljeskella iltaisin kahdestaan HÄNEN kanssaan.
”..Entä sinä, Kalkaros?”, Severus havahtui ajatuksistaan tajutakseen, että Lupin oli juuri kysynyt häneltä oliko hänkin kenties saanut merkin. Severus puristi kätensä nyrkkiin ja mulkaisi Lupinia.
”En saanut”, hän sanoi lyhyesti. Hän oli vähällä livauttaa, ettei olisi mokomaa typerää merkkiä halunnutkaan, mutta koska Lily seisoi hänen edessään, hän sulki suunsa sanomatta enempää. Kiusaantunut hiljaisuus ympäröi heidät, ja lopulta Lily rikkoi sen nappaamalla Severusta kädestä.
”Minä tahdon ostaa juhlakaavun, ja sinä saat tulla makutuomariksi”, Lily sanoi ja alkoi johdattaa häntä kaupan toiseen päähän. Severus vilkaisi Lupinia, joka katsoi häntä omituisesti. Severus kurtisti hänelle kulmiaan, ja seurasi sitten Lilyä.

Lily nappasi vaaterekistä kaksi vihreää ja yhden sinisen kaavun, ja pujahti verhon taakse pukemaan ensimmäistä niistä yllensä. Pian hän tuli takaisin esiin pukeutuneena vihreään kaapuun, jonka etuosaan oli kirjailtu punertavankultaisia kukkia. Lyhythihaisessa kaavussa oli melko avara kaula-aukko, ja kaunis metsänvihreä väri puki Lilyä. Vyötäröosa oli kiristetty selkäpuolelta korsettimaisesti, se korosti kauniisti Lilyn kapeaa vyötäröä. Severus nielaisi.
”Tuo on kaunis”, hän sanoi ja hymyili.
”Tottakai tämä on kaunis, en minä sitä muuten kokeilisikaan. Mutta näyttääkö se hyvältä minun päälläni?”, Lily pyöritteli silmiään.
”Tietysti näyttää!”, Severus vastasi hiukan poissaolevasti. Hän keskittyi ankarasti ollakseen vilkuilematta tytön kaula-aukkoa.
”Severus! Sinulta minä odotan rehellistä mielipidettä. Mielistelyjä varten hakisin paikalle Potterin”, Lily tuhahti. Potterin mainitseminen sai Severuksen vihdoin terästäytymään.

”Haluatko miehen mielipiteen vai ystävän?”, Severus virnisti.
”Haluan sinun mielipiteesi”, Lily vastasi ja pyörähti ympäri kaavun helmat liehuen.
”No oletan, että uskot minun olevan kumpaakin? No sanoisin, että olet tuossa asussa tyrmäävän kaunis, mutta koska olen ystäväsi, sanoisin, että harkitse vielä. Tuossa asussa saat vielä itse Kuhnusarvionkin kimppuusi!”, Severus nauroi.
”Etkai sinä ole mustasukkainen”, Lily kysyi hymyillen.
”En tietenkään”, Severus vastasi (no todellakin olen!), ”mutta jos päätät iskeä Kuhnusarvion itsellesi, niin minä –”
Severus väisti Lilyn heittämää vaatehenkaria, ja yritti napata sen kiinni ilmasta. Hän kuitenkin epäonnistui, ja henkari mätkähti heidän takanaan seisseen Remus Lupinin rintaan. Lupin oli ilmeisesti ollut vaihtamassa kaapua viereisessä sovituskopissa, ja jäänyt sen jälkeen katselemaan.
”Voi anteeksi, ei kai sinuun sattunut!”, Lily huudahti, ja yritti rynnätä lähemmäs. Hän kuitenkin kompastui kaapunsa hiukan liian pitkään helmaan. Severus koetti ottaa kaatuvan tytön vastaan, mutta menetti tasapainonsa ja he mätkähtivät yhdessä lattialle. Lilyn kyynärpää muksahti kipeästi suoraan kylkiluiden alle, saaden Severuksen näkemään tähtiä.

Remus auttoi nauravan Lilyn ylös lattialta. Lily pyyteli anteeksi heiltä molemmilta, muttei kyennyt lopettamaan nauruaan. Severusta välikohtaus lähinnä hävetti, pitikö hänen olla niin helkkarin heiveröinen, ettei saanut yhtä tyttöä pidetyksi pystyssä. Lilyn nauru oli kuitenkin niin tarttuvaa, että lopulta hänkään ei voinut olla virnistämättä.
”Mursit minulta varmaan kaksi kylkiluuta”, hän ähkäisi ja nousi lattialta.
”Anteeksi Sev!”, Lily sanoi, ja huomatessaan ettei Severukselle oikeasti ollut käynyt kuinkaan, hän virnisti leveästi. ”Etkai sinä väitä, että minä olen liian painava?”
”En tietenkään”, Severus vastasi ja pyyhkäisi pölyt kaavustaan, ”kuinka minä uskaltaisin väittää sellaista?”.
Lily virnisti ja vilkaisi sitten asuaan.
”Tämä on hyvä, tosin helmaa tarvitsee lyhentää, mutta kokeilen vielä noita muitakin”, hän sanoi ja pujahti taas verhon taakse jättäen pojat kahdestaan käytävälle.

Kiusallinen hiljaisuus palasi, eikä Severustakaan enää hymyilyttänyt. Lupin katseli häntä uteliaan oloisena, ja se häiritsi Severusta suunnattomasti.
”Mitä tuijotat”, hän tuhahti, ja katsoi Rohkelikkopoikaa pahasti.
”Te olette viettäneet aikaa yhdessä kesälomalla”, Remus vastasi. Tai pikemminkin vain totesi.
”Entäs sitten”, Severus sihahti vastaukseksi, tuollaisen asian keksiminen oli tuskin kovin hankalaa.
”Lily näyttää iloiselta”, Lupin lisäsi. Severus kohotti kulmiaan. Mihin hän oikein tähtäsi? Remus virnisti tietäväisesti, ja samassa Lily pyörähti esiin verhon takaa. Hän oli nyt pukeutunut toiseen vihreään kaapuun. Siinä oli pidemmät hihat, eikä se ollut aivan yhtä ihonmyötäinen. Etuosaa koristi tällä kertaa hopeinen kukkakirjailu.

”Tuohan on Luihuisen väreissä!”, Lupin kommentoi vierestä. Severus mulkaisi häntä ikävästi.
”Onko sillä jotain väliä?”, hän kysyi.
”Ei tietenkään..”, Lupin vastasi edelleen mystisen tietäväinen ilme kasvoillaan.
”No, mitä sanotte?”, Lily kysyi.
”Edellinen oli juhlavampi”, Severus murahti, ja Lily vilkaisi häntä kysyvästi.
”Olet oikeassa… onko tämä vähän tätimäinen?”, Lily pohdiskeli. ”On se”, hän lopulta päätti ja livahti takaisin verhon taakse.

”Tehän tunsitte toisenne jo ennen Tylypahkaa”, Lupin kysyi heti tytön poistuttua. Severus katsoi Lupinia kummeksuen.
”Se ei oikeastaan kuulu sinulle”, hän vastasi viileästi.
”Sitten hän kai tuntee sinut paremmin, kuin –”
” – sinä ja sinun jengisi? Ehdottomasti.” Severus tuhahti ja tuijotti Lupinia haastavasti. Lupinin silmistä heijastui kevyt huolestuneisuus, ja uteliaisuus.
”Hän on paras ystäväni”, Severus töksäytti. Hän tunsi Lupinin epäuskon, ja se suututti häntä.
”Siitä huolimatta, että hän on jästisyntyinen? Ne Luihuiset, joiden kanssa –”, Lupin aloitti. Epäusko vaihtui huolestuneisuudeksi. Severus keskeytti hänet.
”Siitä huolimatta.” He tuijottivat toisiaan tiukasti silmiin pitkän tovin, ja Severus keskittyi katsekontaktiin. Sitten Lupin räpäytti silmiään.
”Selvä sitten. Menen lyhennyttämään tästä hihat”, hän sanoi osoittaen käsissään olevaa kaapua ja lähti.

Severus jäi hämmästyneenä paikalleen. Lupin näköjään ihan tosissaan kuvitteli, että Lily voisi suostua seurustelemaan hänen kanssaan. Lupinin asenne kuitenkin raivostutti häntä. Ilmeisesti hän oli huolissaan siitä, että aiheutuisiko Lilylle hänen vuokseen jotain pahaa. Severus veti kiukkuisesti henkeä. Mokoma idiootti. Kiukun laantuessa hän tajusi, ettei ollut oikaissut Lupinin virhekäsitystä seurustelusta. Hetken hän mietti, pitäisikö hänen tehdä se, mutta luopui lopulta ajatuksesta. Lily ei ikinä kiinnostuisi hänestä, mutta oli silti melko mukavaa huomata, ettei ajatus ollut kaikkien muiden mielestä ihan mahdoton.

Lily tuli jälleen esiin, tällä kertaa päällään sininen juhlakaapu. Se oli keskiaikaistyylinen liehuvine hihoineen ja kullanvärisine koristuksineen. Se oli yksinkertainen, mutta kaunis. Jos kaapu olisi valkoinen, ja Lilyllä olisi huntu päässä, tyttö voisi astella suoraan alttarille. Puku ei ollut aivan yhtä avonainen, kuin ensimmäinen, ja vihreä sopi hänelle paljon paremmin, kuin sininen, mutta Severuksen täytyi myöntää, että asu näytti Lilyn yllä aivan upealta. Lily tiesi sen itsekin, ja virnisti Severukselle.
”Tämä olisi paras, jos ei olisi sininen”, hän hymyili. ”Eikö olisikin?”.
”Kyllä”, Severus huokasi ja katseli, kun Lily pyörähteli hänen edessään.
”Sinä olet kaunis”, Severus sanoi totuudenmukaisesti. Lily vilkaisi häntä uteliaana. Severus hätkähti ja vaihtoi puheenaihetta. ”Kysytään Malkinilta josko hänellä olisi tuota vihreänä?”. Lily nyökkäsi kasvoillaan hieman ujo ilme.

Matami Malkinia ei tarvinnut etsiä kaukaa. Hän oli juuri saanut lyhennettyä Lupinin kaavun hihat, ja osoitti saman tien Lilyn kaapua taikasauvallaan. Hän lausui kankaanvärjäysloitsun, ja pian Lilyn kaapu olikin keväisen vihreä. Lily meni saman tien maksamaan kaavun, ja nappasi samalla sovitettavaksi pari koulukaapua. Severus teki samoin, ja pian he olivatkin jo valmiita lähtemään.

”Mistä te oikein juttelitte sillä aikaa, kun pukeuduin?”, Lily kysyi. He olivat ostaneet jo kaiken tarvitsemansa, ja suuntasivat kohti Vuotavaa Noidankattilaa.
”Ei mistään erityisestä”, Severus vastasi vältellen.
”Lupin on ihan mukava. Hän saattaa olla James Potterin hyvä ystävä, mutta hän ei ole samanlainen”, Lily sanoi.
”Taidat pitää hänestä?”, Severus sanoi kärkkäämmin, kuin oli tarkoitus.
”No hän on mukava ja rauhallinen… Ja suhtautuu minuun luultavasti, kuin pikkusiskoonsa. Sev hei, etkai sinä vaan kuvittele… Oletko sinä mustasukkainen?”, Lily kysyi, virnistäen vaisusti.
”En”, Severus vastasi nopeasti. Severus olisi voinut lyödä vetoa, että Lilyn kasvoilla häivähti pettymys, mutta se oli kadonnut nopeasti. Hän uskoi lopulta kuvitelleensa sen, ja pian he istuivat Vuotavan Noidankattilan pöydässä kurpitsamehut ja leivokset edessään, ja juttelivat ja nauroivat niin, kuin aina ennenkin. Enää muutama päivä, ja he matkustaisivat yhdessä Tylypahkaan. Kesä olisi pian lopullisesti ohi. Severus oli sekä innoissaan, että hiukan haikea. Hänellä ei ollut erityisen mukavaa kotona, mutta toisaalta koulussa hän ja Lily eivät voisi viettää näin paljon aikaa kahden. Mutta lukuvuoden jälkeen tulisi uusi kesä, Severus ajatteli, ja joi kulauksen kurpitsamehustaan.

Those were the best days of my life
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #7 : 22.07.2011 20:28:55 »
Hyvin jatkuu. Pidän siitä, miten kuvaat Kalkaroksen ajatuksenjuoksua. Se on aito näköala viisitoistavuotiaan pojan pään sisään. Olen iloinen, että Lupin tuotiin kuvaan tällä tavalla, yksin, ja että hän käyttäytyy Severusta kohtaan noin myötämielisesti ja ystävällisesti. Kirjoista on aina tullut sellainen kuva, ettei Lupinin ja Kalkaroksen välillä mitään varsinaista kitkaa olisi ollutkaan ilman Jamesia ja Siriusta.

Ja hei, tämän Lilyn ja Severuksen kaveeraamisen on ihan pakkopakkopakko jossain vaiheessa syvetä asteen tai pari. Eihän siitä tule mitään, että raukat kärvistelevät koko vuoden toisiaan katsellessaan ennen kuin sanovat lopulliset hyvästit! (Sori, sori, älä kuuntele minua. Severus/Lily vaan sattuu olemaan suosikkiparieni top2ssa heti Lupinin ja Tonksin jälkeen).

Teksti on hyvää ja dialogi sujuvaa. Jatka, jatka, jatka pian.
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

Miriam

  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #8 : 24.07.2011 23:31:51 »
Brangwen: Kiitos paljon rohkaisevista kommenteista:) Koulun alkaessa kaveruksille tulee paljon muutakin ajateltavaa, mutta ehkä, ehkä ;P Mitään en lupaa (ja Emmy ei spoilaa ketään, tai potkaisen sitä),  katsotaan miten käy. Sev/Lily on myös oma het suosikkini. Se on niin surku, että niille pitää käydä niinkuin käy :(

______

Luku 4

”Minun täytyy mennä valvojaoppilaiden vaunuun..”, Lily sanoi ja hymyili vaisusti. Severus nyökkäsi ja huokasi. ”Tuletko sitten, kun pääset sieltä?”, hän kysyi. Lily nyökkäsi, halasi äitiään hyvästiksi, ja lähti sitten hinaamaan matka-arkkuaan kohti junan etuosaa. Severus heilautti kättään rouva Evansille vaisusti ja nousi sitten junaan. He olivat ajoissa, joten hänellä kävi hyvä tuuri. Heti ensimmäinen vaunuosasto, johon hän astui, oli tyhjä. Hän tyrkkäsi matka-arkkunsa nurkkaan, ja istahti penkille ottaen liemikirjan käsiinsä. Junaan tuli yhä vain enemmän ihmisiä, ja muutama kurkisti hänen vaunuosastonsa tulematta kuitenkaan sisälle.

Muutaman hetken päästä juna nytkähti liikkeelle, ja pian asemalaiturit katosivat näkyvistä. Monet vanhemmat ja pikkusisarukset heiluttivat junalle niin kauan, kuin se vain näkyi. Severus haukotteli, hän oli nukkunut edellisen yön huonosti ja harkitsi hetken junassa torkkumista. Hän kuitenkin hylkäsi ajatuksen saman tien. Mikään mahti maailmassa ei saisi häntä nukahtamaan, mikäli..
”Terve Kalkaros!”, James Potter huudahti läväyttäessään vaunuosaston oven selälleen. Severus kirosi ääneen, ja puristi taikasauvaansa. Hän ehti panna merkille, että Potter oli yksin. Lupin oli tietysti valvojaoppilaiden mukana, mutta luulisi Mustan seuranneen poikaystäväänsä minne tahansa, ja sen kolmannenkin hännystelevän heidän perässään. Potter sulki oven perässään ja istui Severuksen viereen pyöritellen taikasauvaa kädessään. Severus kohotti sauvansa salamannopeasti.
”Ka..!”

Potter oli kuitenkin nopeampi, ja Severus huomasi pian olevansa sauvaton.
”Anna se takaisin!”, hän kähähti, vaikka tiesi sen turhaksi.
”En”, James totesi ykskantaan, ja tökkäsi omalla sauvallaan Severusta rintaan. ”Alahan kertoa!”.
”Mitä?”, Severus veti henkeä. ”Mitä helvettiä sinä kuvittelet minun kertovan sinulle yhtään mistään, senkin…”

James keskeytti Severuksen purkauksen yksinkertaisesti taikomalla tämän suun kiinni. Severus yritti napata sauvaansa Potterin toisesta kädestä, mutta sen seurauksena Potter tähtäsi häneen estomanauksen, jonka seurauksena hän mätkähti toiselle puolelle vaunuosastoa. Severus haukkoi henkeä saatuaan suunsa auki, ja sylki kiukkuisia kirouksia Potterin suuntaan. Potter ei kuitenkaan välittänyt, vaan osoitti häntä edelleen taikasauvallaan.

”No, kuinka läheisiä sinä ja Evans oikein olette? Kuulin Remukselta –”
”Sehän ei kuulu sinulle sitten minkään vertaa”, Severus kähähti ja yritti nousta pystyyn siinä kuitenkin epäonnistuen. Potter heitti löllösääriloitsun, ja Severus oli tukehtua kiukkuunsa. Siinä Potter seisoi hänen edessään, odotti kaikessa rauhassa, että hän toipuisi edellisestä loitsusta vain langettaakseen uuden.
”Katsos, Ruikuli, sinulla ei pitäisi kaiken järjen mukaan olla mitään mahdollisuuksia hänenlaiseen tyttöön.”
”Ja sinullako sitten on? Haista…”
”Tuki suusi Ruikuli. En keksinyt tilanteelle muuta syytä, kuin sen, että olet huijannut Evansia jotenkin. Noitunut, ehkä. Sinulta varmaan löytyy muutama sopiva pimeyden loitsu sitä varten?”
Severus yritti potkaista Potteria edelleen tutisevilla jaloillaan.
”Mitä sinä aiot tehdä hänelle? Tiedän kyllä, mitä sinä ja sinun Luihuiskaverisi puuhaatte... Se, että sinä haluaisit seurustella jästisyntyisen kanssa, on yhtä uskottavaa kuin –”

”Potter! Turpa kiinni! Lily on ollut minun ystäväni jo VUOSIA. Minä tunnen hänet aika helvetin paljon paremmin, kuin sinä, joten millä oikeudella sinä –”
”Minähän sanoin, että tiedän mitä te puuhailette… Mitä sinä oikein aiot tehdä hänelle?”, Potter kysyi kylmästi.
”Jos minulla olisi jotain hurjia taka-ajatuksia, niin enköhän olisi toteuttanut niitä jo aika perusteellisesti. Minä olen sentään yöpynytkin hänen luonaan!”, Severus kiljaisi. Hän ei tiennyt mikä sai hänet sanomaan sen. Hän olisi voinut myöntää, etteivät he oikeasti seurustelleet, mutta sen sijaan hän olikin vain jatkanut Potterin provosointia. Potterin kasvoille levinnyt kauhistunut ilme oli kuitenkin sen arvoista. Eikä Severus ollut sitä paitsi edes valehdellut. Hän oli vain jättänyt sanomatta, että siitä oli aikaa jo useampi vuosi, ja että he olivat silloin olleet lapsia, joiden suurin huvi yökyläilyssä oli valvoa myöhään.
”Sinä… mitä?”, Potter ähkäisi ja tuijotti Severusta kasvoillaan inhonsekainen ilme.

Severuksen olisi pitänyt myöntää, että Lupin oli käsittänyt väärin, ja etteivät he oikeasti seurustelleet. Hän tiesi sen. Lily luultavasti raivostuisi, tai alkaisi inhota häntä, kun saisi selville, ettei hän ollut kieltänyt asiaa. Severus ei kuitenkaan saanut itseään tekemään sitä. Sen sijaan hän hymyili omahyväisesti ja hoippui jaloilleen. Potter ei estellyt, vaan tuijotti häntä edelleen kuin kaksipäistä hevoskotkaa, ja haroi hiuksiaan.
”Miten hän…”
”Ehkä hän ei kaipaa sellaista miestä, joka tuntuu nauttivan toisten kiusaamisesta, ja kuvittelee olevansa ihan helvetin kova jätkä, kun saa loitsittua maahan sauvattoman vastustajan? Ja sinä et tosiaan taida tuntea häntä. Hän ei kaipaa kaltaistesi omahyväisten idioottien apua –”
Sitä Severuksen ei olisi pitänyt sanoa. Ja hän tiesi sen. Potter toipui nopeasti järkytyksestään, ja siinä samassa Severus jysähti jälleen lattiaan, tällä kertaa kangistettuna. Niin kuin se ei olisi ollut tarpeeksi, Sirius Musta kurkisti sisään vaunuosastoon.
”Sori, että kesti, et kai aloittanut hauskanpitoa ilman minua”, Musta nauroi ja tökkäsi maassa makaavaa Severusta kenkänsä kärjellä. Seuraavalla oven avauksella paikalle ilmestyi vielä Piskuilan, eikä Severuksen riemulla ollut rajaa.

***

Myyntikärryn saapuessa käytävälle kolmikko oli vihdoin jättänyt Severuksen rauhaan. Kangistusloitsu alkoi hälvetä, ja hän hieroi kipeitä jäseniään. Hänen kasvoilleen oli taikakeinoin maalattu välkkyviä tekstejä (mm. ”ruikuli” ja ”perverssi”).  Jonain päivänä hän vielä näyttäisi! Potter saisi maksaa kaikesta siitä paskasta, mitä hän oli Severuksen niskaan kaatanut. Koko hänen jenginsä! Severus kaivoi taikasauvansa penkin alta, ja kömpi vaivalloisesti tuolille puhdistamaan kasvojaan.

Potterin ilme oli kyllä ollut kaiken tuskan arvoinen, mutta pieni katumus alkoi herätä hänen mielessään. Mitä Lily sanoisi, kun saisi tietää? Potter ei taatusti pitäisi suutaan kiinni. Hänen olisi pitänyt kertoa totuus, jolloin hän olisi varmasti myös päässyt helpommalla. Se, mitä Potter oli sanonut hänen mahdollisuuksistaan Lilyyn, oli kuitenkin osunut niin arkaan paikkaan, ettei hän kyennyt pidättelemään itseään. Hän ei ikimaailmassa myöntäisi kenenkään kuullen, että Potter olisi oikeassa. Hädin tuskin hän sai myönnettyä sitä itselleenkään.

Vaunuosaston ovi avautui jälleen, ja Severus iski vaistomaisesti polttoherjan siihen suuntaan. Mulciber torjui loitsun nopealla sauvanliikkeellä ja lysähti penkille Severuksen viereen.
”Sori, luulin, että Potter oli tulossa takaisin”, Severus sanoi ja nyökkäsi Mulciberin perässä tulleille Averylle ja Rosierille.
”Terve vaan sullekin, Prinssi”, Mulciber sanoi. ”Ei olla nähty koko kesänä, sitten me kuullaan, että se on päässyt sen kuraverisen pöksyihin, ja nyt se vielä yrittää kirota meidät. Mikäs sulle on tullut?”, hän jatkoi.
”Sanoinhan, että luulin sinua Potteriksi. Hän kävi täällä ja oli kovasti kiinnostunut siitä mitä olin tehnyt kesällä”, Severus vastasi.
”Se kiinnostaa meitäkin!”, Evan Rosier virnuili ovensuussa.
”No, lähinnä vastustanut kiusausta kirota isäni. Ainut kosketus koko velhomaailmaan tapahtui, kun kävin Evansin kanssa yhdessä viistokujalla, ja –”
”Uuu, et kai sinä ihan tosissasi käynyt treffeillä sen kanssa”, pojat keskeyttivät hänet. Severus huitaisi kärsimättömästi kädellään ja jatkoi.
”En tosiaankaan. Isäni suuressa ystävällisyydessään kieltäytyi antamasta minulle kyytiä, ja koska Evans sattuu asumaan muutaman kadun päässä meiltä, päädyin menemään hänen kanssaan.”
”Osaatko sitten sanoa, miksi koko juna juoruaa siitä, että sinä olet viettänyt kiihkeitä öitä sen kuraverilikan kanssa?”
Severus veti sylkeä järkytyksestä väärään kurkkuun ja yski hetken kasvot punaisina. Lily tappaisi hänet.
”Helvetin Potter”, hän sai lopulta kähistyä.

”Lupin näki meidät yhdessä Viistokujalla ja veti omat johtopäätöksensä. Ja ilmeisesti kertoi ne Potterille, joka mustasukkaisuuksissaan ryntäsi tänne kuulustelemaan minua. En minä hänelle valehdellut, kunhan annoin ymmärtää väärin. Olisitte nähneet hänen naamansa!”, Severus virnisti. Muutkin nauroivat ja taputtelivat häntä selkään. James Potterin nöyryyttäminen oli aina hyvä asia.

”Mähän sanoin, ettei meidän Prinssi sentään menis koskemaan siihen likkaan, vaikka vähän turhan paljon sen kanssa liikkuukin!”, Mulciber nauroi.
”No mistäs sitä tietää, on se meinaan sen verran hyvännäköinen tapaus! Sillä on jo isommat tissit kuin Kelsey Millerillä!”, Avery tyrskähti ja tökkäsi Severusta kylkeen virnuillen.
”Niin no toisaalta, kyllä sen kanssa voisi vähän huvitella, kunhan ei vaan saata maailmaan sekaverisiä kakaroita”, Mulciber virnisti, ja porukka repesi nauramaan. Severus nauroi muiden mukana, eikä pitänyt asiaa mitenkään pahana. Huumoriahan se vaan oli. Samassa vaunuosaston ovi avautui jälleen.

”Severus Kalkaros, mitä helvettiä sinä olet oikein Potterille sanonut”, Lily kiljaisi ovelta. Severus tunsi kutistuvansa, mutta muut nauroivat entistä enemmän.
”Nyt tuli Prinssille noutaja!”, Rosier tyrski.
”Muista käyttää kumia, ties mitä kuraverisistä vielä tarttuu!”, Mulciber huudahti, saaden Averyn nauramaan kaksinkerroin vatsaansa puristaen.

Lily vilkaisi heitä inhoten, ja Severus yritti epätoivoisesti viestittää hänelle katseellaan jotain. Mitä tahansa, saadakseen Lilyn tajuamaan, että kyseessä oli pelkkä typerä vitsi. Lily ei kuitenkaan hymyillyt, vaan mulkaisi Severusta pahasti.
”Voisitteko te imbesillit pitää turpanne tukossa? Severus, ala tulla selittämään!”
”Prinssi on kouluttanut kattinsa huonosti! ”, Mulciber ulvaisi, ja sähisi kuin kissa saaden jälleen aikaiseksi naurunremakan.
Severus näki Lilyn silmistä, että kohta tyttö räjähtäisi ja loitsisi koko porukan jollain erittäin epämiellyttävällä taialla, ja katsoi parhaaksi nousta. Niin paljon, kun hän Lilyn reaktiota pelkäsikin, hän ei missään tapauksessa tahtonut keskelle riitaa, jossa hänen pitäisi valita puolensa. Kumman puolen hän sitten valitsisikin, vastapuolen kohtaaminen ei olisi kivaa.

Pojat huutelivat hävyttömyyksiä heidän peräänsä, kun Severus ja Lily astuivat ulos vaunuosastosta. Lily tuijotti häntä suoraan silmiin kylmän vihaisesti, ja Severus miltei haistoi kiukun, joka hänestä huokui.
”Mitä sinä sanoit heille?”
”Heille? En mitään! Kyllä he tietävät, ettei me ikinä..”
”Ettei me ikinä… Tietävätkö he sen siksi, että sinä kerroit heille totuuden, vai siksi, että he tietävät, ettet sinä koskisi kuraveriseen pitkällä tikullakaan?”

Severus nielaisi.
”Lily kuule, he vain vitsailivat! En minä välitä siitä, että sinä olet… jästisyntyinen”, hän sanoi hiljaa. Lily katseli häntä hetken tutkivasti, mutta tuntui sitten hyväksyvän vastauksen.
”Entäs Potter, osaatko sanoa mistä helvetistä hän on saanut päähänsä, että sinulla ja minulla on –”
”En minä sanonut hänelle mitään sellaista!”, Severus keskeytti hänet. ”Lupin kuvitteli sen Viistokujajutun perusteella, että me seurustellaan. Hän kertoi sen Potterille, joka tuli erittäin ystävällisesti varmistamaan asian minulta”, hän jatkoi yrittäen hillitä itsensä niin, ettei hänen Potteria kohtaan tuntemansa viha kuultaisi niin selkeästi hänen läpi hänen äänensävystään.

”Mitä sinä sitten sanoit hänelle?”, Lily tiukkasi.
”No minä… Hän oli sama helvetin ylimielinen kusipää kuin aina ennenkin, hän sanoi, ettet sinä ikinä olisi minun… kaverini, ellen olisi jotenkin noitunut sinua… ja minä… no menetin malttini”, Severus mutisi.
”Ja..?”
”Sanoin hänelle, että tunnen sinut varmasti paremmin kuin hän, ja että sinä et tarvitse ketään puolustamaan itseäsi… Ja saatoin mainita, että jos minulla olisi sinua kohtaan jotain taka-ajatuksia, olisin varmaan toteuttanut ne jo, kun… kun kerran olen ollut sinun luonasi yötäkin…”
”Severus!!”, Lily kiljaisi posket punehtuen. ”Mitä sinä oikein –”
”No eihän se tavallaan ollut vale… ja se vain lipsahti!”, Severus mutisi. Lily veti äkäisesti henkeä.

”No, kiitos sinun koko juna juoruaa nyt meidän kesäromanssistamme. Ja sinun jengisi tuntuu pitävän sitä vähintään eläimiin sekaantumisena. Oletko nyt tyytyväinen?”, Lily kysyi edelleen hieman jäätävä sävy äänessään.
”Lily hei, he vain vitsailivat. Turha sinun on siitä hiiltyä. Olen pahoillani siitä mitä sanoin Potterille” Severus sanoi, joskaan ei onnistunut kuulostamaan kovin vakuuttavalta.
”Et sinä ole pahoillasi”, Lily tuhahti.
”No en niin! Olisit nähnyt hänen ilmeensä!”, Severus vastasi uhmakkaasti. Lilyn suupieltä nyki, mutta hän tuijotti Severusta silti edelleen kiukkuisesti.
”Eikö sinua ihan tosi haittaa, että koko koulu kuvittelee, että sinä ja minä –”, Lily punastui.
”No… ei oikeastaan. Jos rehellisiä ollaan, niin se oli sen arvoista”, Severus virnisti. Lily näytti hetken siltä, kuin ei osaisi päättää suuttuisiko vai nauraisiko, ja tirskahti lopulta.
”Olisin kyllä halunnut nähdä hänen ilmeensä”, hän sanoi sitten. ”Vaan sitä en ymmärrä, miksi ihmeessä hän halusi niin kovasti puolustaa minua sinulta”, hän jatkoi tuskastuneesti.
”No, Potterilla on sankarikompleksi, eikä hän missään tapauksessa haluaisi hävitä minulle”, Severus naurahti hieman väkinäisesti.

Lily virnisti.
”Meidän täytyy joka tapauksessa oikaista tämä juttu –”
”Miksi?”
”Severus!”
”Antaa ihmisten juoruta aikansa, eivätköhän he pian tajuta, ettei se voi millään olla totta, sillä eihän tällaisella ’ruipelolla ja rasvalettisellä ruikulilla’ ole missään tapauksessa mitään jakoa sinunlaisiisi tyttöihin”, Severus hymähti ja sai vaivoin pidettyä äänensävynsä kurissa.
”Älä höpsi”, Lily naurahti, ”Voisit kyllä pestä hiuksesi useammin, ja lakata provosoitumasta, kun Potter käyttäytyy kuin idiootti… mutta ihan totta ei sinussa ole mitään vikaa”, hän hymyili. Severus räpäytti silmiään, ja tuijotti Lilyä yllättyneenä.
”Sinä olet paras ystäväni, Sev. Ja juuri siksi tämä pitää selvittää”, Lily jatkoi nopeasti. ”Ja sinun pitäisi tehdä jotain noille kavereillesi. Ihan totta, sinä saatat pitää sitä vain vitsinä, mutta minusta he ovat ällöttäviä”.

Severus nyökkäsi ja avasi suunsa sanoakseen jotain. Samassa toisesta vaunuosastosta ryntäsi käytävälle vaalea pieni poika, joka piteli käsissään kahta taikasauvaa. Hänen peräänsä ryntäsi samanikäinen tyttö, joka kiljui korviavihlovasti. Severus irvisti, mutta Lily astui lasten tielle. Kun poika huomasi hänet, hän pudotti molemmat taikasauvat lattialle ja jäi seisomaan paikalleen jähmettyneenä. Myös tyttö pysähtyi ja lopetti kirkumisen.
”Tuo vei minun taikasauvani!”
”Tuo väitti, että se on se voittamaton taikasauva siitä sadusta!”
”Enkä väittänyt!”
”Väititpäs! Minä halusin kokeilla, mutta se ei antanut, ja…”
Severus pyöräytti Lilylle silmiään ja virnisti ennen, kun kääntyi ja livahti paikalta. Lily huokasi, ja nosti taikasauvat lattialta. Severus palasi takaisin vaunuosastoon kavereidensa luokse huomattavan paljon paremmalla tuulella, kuin oli ollut sieltä lähtiessään.

***

Lily sai lasten kinan lopulta selvitettyä, ja jäi käytävälle hetkeksi yksinään. Hän kuuli vaunuosastoista puhetta, räiskettä ja naurua, muttei välittänyt siitä. Hän kävi mielessään läpi äskeistä keskusteluaan Severuksen kanssa. Severus oli sanonut, ettei hän välittänyt, vaikka ihmiset juoruaisivat heistä. Potter oli sentään kysynyt häneltä suoraan (ja taatusti taikasauvalla uhaten), eikä Severus ollut kieltänyt sitä. Lily ei oikein tiennyt, mitä ajatella. Eihän heidän välillään tietenkään mitään erityisempää ollut, mutta Severus oli vaikuttanut kovin kitkerältä mainitessaan, mitä Potter oli sanonut hänen mahdollisuuksistaan. Lily tunsi punastuvansa. Hän muisti Severuksen katseen, kun Lily oli sanonut, ettei hänessä ollut mitään vikaa. Severus oli vaikuttanut yllättyneeltä ja innostuneelta. Kiinnostuneelta. Toisaalta, oli hyvin todennäköistä, että Severus oli sanonut sen mitä oli sanonut vain ärsyttääkseen Potteria.

Lily sulki silmänsä ja huokasi. Severus Kalkaros oli mystinen tapaus. Hän ei vastannut Lilyn kuvitelmia unelmien prinssistä, eikä hän ollut edes kovin huumorintajuinen tai sosiaalinen.. Mutta silti. Severus oli Severus. Lily hymyili itsekseen, ja lähti kulkemaan käytävää pitkin kohti junan etuosaa.

So I walk out in silence
That's when I start to realize
What you bring to my life
Damn this guy can make me smile

(Avril Lavigne - Contagious)
« Viimeksi muokattu: 25.07.2011 11:32:41 kirjoittanut Miriam »
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #9 : 25.07.2011 10:09:24 »
Tekstin rytmi on uskomattoman hyvä, ja koska hahmot ovat tutut, turhia selityksiä ei tarvita. Koska tekstin rytmi on niin särkymättömän täydellistä muuten, pyydän ja anelen sinua hävittämään tuon lauseen

Kelsey oli kaunis luihuistyttö, johon Rosier oli iskenyt silmänsä.

Se on ehdottomasti turhaa selitystä ja pistää ikävästi silmään rikkoessaan rytmin (paitsi tietysti siinä tapauksessa, että tämä tieto on ehdottoman välttämätön jatkon kannalta, eikä sitä voi tuoda esiin millään muulla tavalla missään muussa kohdassa).

Ja nyt kun pieni ylikriittinen ääneni on saatu vaiennettua, voin taputtaa käsiäni uusimmalle suorituksellesi. Taputaputapu. En lakkaa hämmästelemästä, miten saat pidettyä dialogin näin hyvin kasassa. Jokainen repliikki on harkittu, suunniteltu ja hyvin toteutettu ja vie tarinaa eteenpäin. Et sorru ylipitkiin sivupolkuihin, epäloogisuuksiin ja kömpelöihin lauseisiin. Juuri toimivan, napakan dialogin vuoksi JKRn itsensä tekstit ovat niin miellyttävää luettavaa.

Pidän tavastasi käsitellä hahmoja. Ne pysyvät canon-hahmoina ilman ylimääräisiä luonteenpiirteitä ja kuitenkin palvelevat sinun tekstisi tarkoitusta. Juuri tuollaisen tilanteen Severuksen ja Jamesin välille voisikin kuvitella. Severuksen kannaltahan tuo on kylmää kidutusta, mutta Jamesin näkökulmasta vain harmitonta leikkiä (kun kerran sattuu olemaan samanlainen kuumakalle kuin poikansa).

Pidän siitä, että olet tehnyt Severuksesta oikeasti hyvän tyypin, sellaisen, että siitä näkee jo läpi, millainen mies siitä kasvaa. Ettei se ole vaan inisevä raukkis, vaan ihan oikeasti hyvä tyyppi.

Potter sulki oven perässään ja istui Kalkaroksen viereen pyöritellen taikasauvaa kädessään. Kalkaros kohotti sauvansa salamannopeasti.

Jäin ihmettelemään tuota sanavalintaa, kun kertoja muuten niin johdonmukaisesti puhuttelee Kalkarosta Severukseksi.

Lisää tähän kohtaan vielä korulausein koristeltuja ylistyssanoja, niin minä palaan antamaan (toivottavasti) rakentavaa palautetta seuraavan luvun ilmiinnyttyä tänne.
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

Miriam

  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #10 : 25.07.2011 11:28:01 »
Kiitos kommentista:) Kelsey taitaa näyttäytyä seuraavassa luvussa vielä (jos oikein muistan), mutta sille oli alunperin kaavailtu isompi rooli kuin mitä se lopulta saikaan (kun Rosierkin hengaa enemmän muissa porukoissa). Joten tuo lausahdus on kieltämättä aika turha. Ja mitä tulee tuohon Kalkarokseksi puhutteluun, korjaan sen samantein. Se on ollut täysi vahinko, aivot on ilmeisesti olleet Potter-moodissa, ja Potterhan ei Severusta Severukseksi kutsu. Tällaisia aivopieruja saattaa tekstistä löytyä enemmänkin, jos olen alkanut kirjoittaa henkilön x näkökulmasta, mutta ajattelen tilannetta vahingossa kuitenkin henkilön y näkökulmasta. Ehdottomasti saa potkaista minua joka kerran kun kertoja alkaa kutsua Severusta sukunimellä (ellei kyseessä ole Potterin näkökulma, mutta Potterin näkökulmasta taidan alkaa kirjoitella vasta kaaaukana tulevaisuudessa).

Iso kiitos rakentavasta palautteesta!
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Emmy

  • ***
  • Viestejä: 40
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #11 : 25.07.2011 15:35:51 »
Hups, en kerennyt kommentoimaan edellistä lukua:D Mutta ensin kolmosesta: Keskustelut Malkinilla oli tosi kivoja. Miljoonatta kertaa lukiessani rupesin vaan ihmettelemään, että miten Lily ei kuullut poikien keskustelua? Kun siis sehän oli vaan verhon takana kun Remus ja Sev keskusteli.

Sitten nelosluku. Tämä on minun mielestäni yksi parhaista luvuistasi. Tykkään dialogeista tosi paljon ja saat tunnelmat niin erilaisiksi:) En oikein tiedä miten saisin tämän selvästi selitettyä.. Siis James ja Severus inhoaa toisiaan. Ja Mulciber & kumppanit inhoaa jästejä sunmuita. Olet saanut niistä ihan erilaisia inhon tunnelmia. Äh, en osaa selittää:D Mutta siis pääpointti tässä kommentissä oli se, että DDFD on tosi hyvä!


Miriam

  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #12 : 31.07.2011 16:37:38 »
Emmy: Kiitos kommentista:) Ehkä velhojen sovituskopeissa on äänieristys?:D

Luku 5
Pieni harmaa kani istui Severuksen sängyllä, ja tuijotteli tympeänä ympärilleen, kunnes lopulta loikkasi ja katosi poksahtaen. Severus mietti kuumeisesti pyöritellen taikasauvaansa. Nisäkkään luominen tyhjästä (no ei oikeastaan tyhjästä, vaan epäolevaisuudesta) taikavoimilla oli erittäin hankalaa, eikä hän ollut saanut aikaiseksi, kuin muutaman apaattisen rotan ja kanin. Nekin näyttivät epäilyttävästi siltä, ettei niillä ollut minkäänlaista aivotoimintaa, ja ne katosivat hetkessä. Severus ei toisaalta edes tiennyt, mitä iloa mokomasta olisi. Tyhjästä luodut asiat eivät koskaan olleet pysyviä, ja vaikka hän olisi saanutkin rottansa ja kaninsa viipymään kauemmin, kuin vajaan minuutin, siitä tuskin olisi kamalasti iloa. Hän kuvitteli kesken kaksintaistelun taikovansa eteensä pörröisen jäniksen, ja pyöräytti silmiään omalle ajatuksenkululleen.

Nisäkkäät piti ehkä unohtaa toistaiseksi, hyödyllisenkokoisen (ja tarpeeksi älykkään) elukan luominen ei häneltä vielä onnistuisi. Hän vilkaisi pylvässängyn tolppia kiertäviä puisia käärmekuvioita, ja pohti mielessään olisiko jalattoman matelijan luominen helpompaa. Hän mietti sopivia loitsusanoja, ja kävi läpi mielessään latinan sanastoa, riimumerkkejä ja jo tuntemiaan loitsuja. Hän tiesi, ettei loitsusanalla välttämättä ollut väliä, mutta sopiva sana, äänensävy ja sauvan liike auttoivat mieltä keskittymään siihen mitä oli loitsimassa. Voimakas velho ei tarvinnut mitään näistä, riitti, kun vain keskittyi sauva kädessään siihen mitä halusi.

Severus hymyili itsekseen. Jonain päivänä hänkin vielä pystyisi siihen. Hän oli jo muutamaan otteeseen onnistunut loitsimaan yksinkertaisia loitsuja ääneti, ja harjoitteli niitä usein iltaisin, kun ei saanut unta. Aluksi hänen harjoittelunsa oli ollut hyvin rajoitettua, sillä muut makuusalissa yrittivät nukkua. Sitten hän oli vahingossa keksinyt Vaimennous-loitsun, joka esti muita kuulemasta mitä hän sänkynsä verhojen takana puuhasteli.

Severus jätti ajatuksen käärmeestä hautumaan, ja päätti kokeilla toista kehittelemäänsä loitsua.
”Rattustulios”, hän kuiskasi nopeasti, ja pian hänen edessään kökötti apaattisen näköinen harmaa rotta.
”Keholeijaus”, hän kuiskasi heti perään, saaden rotan leijumaan ilmassa, kuin marionettinukke. Rotta kuitenkin mätkähti muutaman sekunnin kuluttua sängylle ja katosi pian sen jälkeen. Severus koetti vielä pariin otteeseen muutellen hieman loitsua ja sauvan liikettä, kunnes hän vihdoin onnistui.
”Keholeijus”, hän mutisi, ja rotta leijaili sätkyen hänen edessään aina siihen saakka, kunnes se katosi. Severus virnisti itsekseen. Sitten hän tajusi, että kello oli varmaan jo todella paljon.

Heillä olisi heti aamusta taikajuomatunti, joten Severus sujautti taikasauvansa vastentahtoisesti yöpöydälleen ja painoi päänsä tyynyyn. Hän oli joutunut olemaan koko kesän taikomatta, sillä äitinsä kuoleman jälkeen hän ei enää voinut vedota siihen, että äiti se oli loitsinut, eikä hän itse. Hän tunsi tavatonta ylpeyttä uuden loitsunsa onnistumisesta, ja riemua siitä, että sai taas tehdä kokeitaan. Huomenna hän voisi näyttää uuden loitsun muillekin.

***

 Ensimmäinen koulupäivä valkeni aurinkoisena. Lily venytteli, ja nousi sitten ylös sängystään. Muutkin makuusalin tytöt heräilivät ja hoitivat aamupuuhiaan.
”Tosi kiva, kun lukukauden pitää alkaa liemillä, olen niissä ihan käsittämättömän surkea!”, Mary Macdonald puhisi harjatessaan lyhyitä ruskeita hiuksiaan.
”Olisit paljon parempi, jos keskittyisit tunneilla vähän enemmän, etkä yrittäisi iskeä Siriusta”, Anne Jenkins tuhahti. Lily tirskahti heidän selkänsä takana. Hän voisi lyödä vaikka vetoa, että Annekin parhaillaan kähersi suoraa, vaaleaa tukkaansa haaveillen samasta pojasta.
”Lily hei, tule istumaan minun viereeni liemissä! Sinä olet luokan paras, jos vain vähän auttaisit, niin…”, Mary kysyi epätoivoinen ilme kasvoillaan.
”Lily taitaa mennä taas Prinssin viereen”, Nellie Wemyss keskeytti astuessaan makuusaliin kuivatellen suihkun jälkeen kosteita kiharoitaan taikasauvansa avulla.
”Prinssin?”, Anne nauroi. ”Minä en kyllä näe hänessä yhtään ainoata prinssimäistä piirrettä, en ihan totta tajua miten sinä Lily viitsit olla hänen kanssaan”.
”No hänen Luihuisjenginsä kutsuu häntä prinssiksi, kuulin eilen illalla”, Nellie sanoi, saaden muut tytöt repeämään hurjaan kikatukseen.
”Mihinköhän he sillä viittaavat… ettei vain olisi… tiedättehän..”, Mary hihitti ja sai naurunsa lomasta vaivoin ähkittyä epämääräisen viittauksen prinssinakkeihin. Kyseinen kommentti sai muut tytöt jälleen repeämään, ja Lilyäkin alkoi naurattaa.
”Prinssi oli hänen äitinsä tyttönimi”, hän kuitenkin korjasi virnistäen, ”Enkä minä ’ole hänen kanssaan’, me ollaan kavereita vain”, hän jatkoi. Hän oli edellisenä iltana saanut tytöt vihdoin uskomaan, ettei kesän aikana ollut tapahtunut mitään hurjaa, mutta asiasta riittäisi varmasti vitsailua vielä pidemmän aikaa.

”Miksi he kutsuvat häntä hänen äitinsä tyttönimellä”, Anne kysyi ihmetellen. Lily irvisti.
”Severuksen isä oli jästi, mutta äiti on noita. Eivät ilmeisesti halua kutsua häntä jästi-isän nimellä”, hän tuhahti.
”Siinä on toinen syy, minkä takia sinun ei pitäisi olla kovin läheinen hänen kanssaan. Heidän puhdasverisyyshömpötyksensä on aivan käsittämätöntä, hehän inhoavat jästisyntyisiä ihan avoimesti!”, Mary tuhahti. Mary oli itsekin jästisyntyinen noita.
”Severus… No hän on itse sanonut minulle, ettei minun syntyperälläni ole väliä. Ja me ollaan tunnettu vuosia. Hän ei erityisemmin tykkää jästeistä, mutta tuskin meillä olisi niin kivaa yhdessä, jos hän salaa vihaisikin jästisyntyisiä”, Lily vastasi. Häntä kyllästytti se, että hän joutui aina selittelemään sitä, miksi hän oli Severuksen kaveri. Joskus hän mietti, oliko tyttöjen sanoissa jotain perääkin, mutta hän päätyi aina siihen lopputulokseen, että he eivät olleet viettäneet aikaa Severuksen kanssa kaksin. Hän oli.

Lopulta kaikki olivat valmiita, ja he lähtivät aamupalalle. Eteisaulassa he törmäsivät ryhmään Luihuistyttöjä, jotka hihittelivät ja vilkuilivat Lilyn suuntaan.
”Onko se totta, että sinä tapailet Severus Kalkarosta?”, yksi heistä kysyi hävyttömän utelias ilme kasvoillaan.
”Se kuuluu sinulle ihastuttavan vähän, Kelsey”, Lily sanoi jäätävästi. Hän ei jostain syystä kyennyt sietämään kyseistä Luihuistyttöä. Juorut leviäisivät Tylypahkassa kymmenen kertaa hitaammin ilman häntä.
”Eihän se oikeastaan haittaisi. Tai siis seurusteleehan meidän Maisrikin sen Rohkelikkolaisen Murrayn kanssa. Mutta sinä olet kur…anteeksi, jästisyntyinen”, Kelsey sanoi huvittunut ilme kasvoillaan. Lily veti syvään henkeä, ja keräsi kaiken tahdonvoimansa ollakseen sanomatta mitään typerää. Maisri Wilsonin ja Jacob Murrayn seurustelusuhde oli ollut edellisen vuoden kuuma juoru, mutta nykyään sekä Luihuiset, että Rohkelikot olivat jo tottuneet asiaan. Kaivattiin siis uusia puheenaiheita.

Lily oli juuri vastaamaisillaan jotain nasevaa, kun hän näki silmänurkastaan nopean liikkeen ja tajusi samassa keikkuvansa ylösalaisin ilmassa. Kaapu valahti hänen kasvoilleen, ja hän tunsi, ennemmin, kuin näki, kuinka hänen hameensa nousi myös korviin. Lily tajusi puristavansa taikasauvaansa, ja tähtäsi sillä nopeasti itseensä. Hän sähähti pari tarkoin valittua loitsua, joiden avulla hän olisi laskeutunut hallitusti maahan, valmiina höyhentämään hyökkääjät. Hän ei kuitenkaan ehtinyt viedä niitä loppuun, kun käytävän päästä kajahti ”lopeti loitsuimes”, ja hän mätkähti maahan selälleen, ilman paetessa hänen keuhkoistaan.

Kun Lily vihdoin pääsi ylös lattialta, olivat Potter ja Musta jo kironneet Averyn, joka oli ilmeisesti loitsinut Lilyn, sekä Mulciberin, joka oli huudellut härskejä vitsejä hänen alushousuistaan. Ja tietysti Severuksen, joka ilmeisesti ei ollut tehnyt yhtään mitään, mutta olipahan vain sattunut olemaan paikalla. Lily hieroi kipeää takaraivoaan ja yritti kovasti niellä kiukkuaan. Lupin asteli hänen luokseen.
”Oletko sinä kunnossa?”, hän kysyi. Lily nyökkäsi posket punaisina, muttei sanonut mitään. Hän oli niin vihainen, että pelkäsi räjähtävänsä siihen paikkaan.
”JAMES POTTER!”, hän karjaisi toivuttuaan tarpeeksi pudotuksesta, saaden sekä Potterin, että Mustan kääntymään häntä kohti. Lily näki silmäkulmastaan, kuinka Severus tähtäsi Potteria taikasauvallaan, ja heitti kiukkuisen torjuntaloitsun hänen suuntaansa.
”Ja sinä myös!”, hän kivahti. Severus näytti hiukan nololta, mutta kuitenkin uhmakkaalta. Lily mulkaisi häntä pahasti ja kääntyi sitten takaisin Potterin ja Mustan puoleen.

”Kuvittelitko sinä mahdollisesti, että pitäisin sinua sankarina, koska pelastit minut MÄTKÄYTTÄMÄLLÄ MINUT LATTIALLE!”, Lily sähisi Potterille kylmästi.
”Minä ajattelin, että olit pulassa”, James vastasi typerä hymy naamallaan.
”No, en ollut. Ja vastedes pyydän apuasi, jos tarvitsen sitä”.
”No hei, minä sentään yritin auttaa. Entäs tuo sinun rakas ystäväsi! Hän vaan toljotti, sanomatta yhtään mitään!”, James väitti vastaan.
Lily kiristeli hampaitaan. Kirottu Potter oli oikeassa.
”Mulciberin ja Averyn saat kaikessa rauhassa kirota, he sentään tekivät jotain, mutta Severus ei tehnyt yhtään mitään. Ja ainoa, jolla on oikeus suuttua hänelle siitä, olen minä! Ja otan kymmenen pistettä Luihuiselta”, Lily äsähti kiukkuisena, mulkaisi koko joukkoa vielä pahasti, ja tarttui sitten Marya käsivarresta ja asteli suuren salin ovista sisään taakseen katsomatta.

Kun he istuivat tupapöydän ääreen, Anne katsoi häntä merkitsevästi.
”Etkö sinä ollut vähän tyly Potterille. Hän vain halusi auttaa!”, hän sanoi hiljaa.
”Minä en tarvinnut apua. Minä en yksinkertaisesti siedä sitä, että hän yrittää jatkuvasti ”auttaa” minua kysymättä minulta mitään… tiedättekö mitä hän –”, Lily aloitti mutta joutui keskeytetyksi.
”Hän tykkää sinusta. Siksi hän tekee sellaista”, Nellie huomautti.
”En käsitä, miksi hän tykkäisi minusta, jos hän samalla kuitenkin käyttäytyy niin, kuin olisin joku toistaitoinen tunari, joka tarvitsee apua joka asiassa. Miettikää nyt, hän kuulee Remukselta, että minä ja Severus oltiin yhdessä Viistokujalla. Sitten he yhtäkkiä epäilevät, että me seurustellaan, ja että Severus on tehnyt jotain huijatakseen tai kiristääkseen minut siihen. Sen sijaan, että hän kysyisi minulta miten asia on, hän menee mäiskimään Severusta pitkin seiniä”, Lily ähkäisi.
”James on itse asiassa ihan hauska tyyppi”, Mary sanoi mutustaessaan paahtoleipäänsä. Lily huokasi, Mary pelasi huispausjoukkueessa ja vietti siksi Potterin kanssa paljon aikaa. Joko muut olivat täysiä typeryksiä väittäessään, että Potter oli yleensä ihan ”hauska”, tai sitten Potter käyttäytyi kuin idiootti vain silloin, kun hän oli läsnä. Kumpikaan vaihtoehto ei kuulostanut erityisen innostavalta.

Aamupalan jälkeen he siirtyivät tyrmiin. Rohkelikko ja Luihuinen jakoivat liemitunnit tänäkin vuonna, joten Lily etsi luokkahuoneena toimivan tyrmän ovella seisoskelevasta Luihuisporukasta katseellaan Severusta. Pian hän löysikin etsimänsä. Severus nauroi muiden mukana jollekin Mulciberin kertomalle (todennäköisesti huonolle) jutulle. Lily tunsi poskensa punehtuvan muistaessaan mitä kyseinen ällötys oli kommentoinut hänen alushousuistaan… Jos Potter ei olisi keskeyttänyt, hän olisi varmaan käynyt kuristamassa mokoman paljain käsin.

Kuhnusarvio saapui paikalle täsmällisesti, avasi tyrmän oven, ja hymyili oppilailleen. Lily tervehti häntä nopeasti, ja istahti sitten vanhalle tutulle paikalleen eturiviin. Severus istahti hänen viereensä, kuten aina ennenkin. Hänellä oli kasvoillaan jokseenkin tutkimaton ilme.

”Tänään me työskentelemme pareittain”, Kuhnusarvio aloitti tervehdittyään ensin luokkaa iloisesti. ”Parista toinen valmistaa vanhetuslientä, ja toinen nuoretuslientä”, hän jatkoi, ja hymyili ystävällisesti oppilaiden kummeksuville ilmeille.  ”Tiedän, nämä juomat opeteltiin jo viimevuonna, mutta nyt kokeilemme miten osaatte soveltaa liemenkeittotaitojanne. Saatte käyttää kaikkia ainesosia mitä luokan varastoista löytyy, ja kaikkea liemitietoutta, mitä teiltä itseltänne löytyy.” Mary voihkaisi Lilyn takana.

”Tavoitteenanne on tehdä liemestä mahdollisimman vahvaa! Ja jottei menisi liian tylsäksi, tehdäänpä tästä pieni kilpailu”, Professori hihkaisi, ja hieroi käsiään yhteen. ”Kun juomat ovat valmiita, jompikumpi parista juo ensin vanhetuslientä, ja sen jälkeen tismalleen saman verran nuorennuslientä. Mikäli vanhetusliemen vaikutukset katoavat nuorennusliemen jälkeen, ja liemiä juonut velho tai noita palaa normaaliin ulkomuotoonsa, molemmat ovat onnistuneet liemen teossa, ja saavat palkinnon. Mikäli lientä juonut henkilö jää nuorennusliemen jälkeenkin vanhemmaksi, kuin piti, vanhetusliemestä tuli vahvempaa. Jos hän taas nuortuu liikaa, nuorennusliemi on vahvempaa. Vahvemman liemen keittäjä palkitaan”.

Luokassa heräsi innostunutta muminaa. He tiesivät, että Kuhnusarvion palkinnot olivat yleensä erittäin mielenkiintoisia. Muutamat tytöistä vilkuilivat toisiaan kauhistuneena, ilmeisesti ajatus rypyistä kauhistutti heitä. Kuhnusarvio huomasi sen ja hymyili leveästi. ”Älkää pelätkö, juoman vaikutus katoaa joka tapauksessa muutamassa tunnissa! Aloittakaahan”.

”Mitä voittajat saavat palkinnoksi, professori?”, Rosier kysyi saaden Kuhnusarvion myhäilemään itsekseen.
”Tässä”, hän vastasi näyttäen koko luokalle pientä sinistä liemipulloa, ”on näkymättömyyslientä”. Luokka alkoi supista innoissaan. Lily näki Potterin tökkäävän Mustaa kylkeen, ja huokasi. Jos mokomat pystyisivät kaiken huipuksi tekemään ilkityönsä vielä näkymättöminä, kukaan ei olisi turvassa.
”Koko pullollinen riittää noin tunnin näkymättömyyteen, joten käyttäkää se hyvin. Muistakaa, että teidät voidaan paljastaa loitsuilla, näkymättömyysliemen avulla on siis turha yrittää livahtaa minnekään vartioituun paikkaan. Näkymättömyysliemen avulla voitte kuitenkin olla, kuin ette olisikaan”, Kuhnusarvio naurahti omalle vitsilleen, ”ja nähdä sellaista, mitä ette muuten näkisi”.
”Lisään vielä”, hän sanoi osoittaen sanansa luokan vasemmassa reunassa virnuilevalle poikajoukolle, ”että tyttöjen makuusalit Tylypahkassa kuuluvat näihin vartioituihin paikkoihin. Pojat eivät pääse livahtamaan sinne, olivat he sitten kuinka näkymättömiä tahansa”. Tämän sanottuaan hän nosti pöydälleen laatikon, jossa oli useita samanlaisia pulloja.

Kommentti aiheutti luokassa jonkin verran hihittelyä ja kikatusta, mutta Professori Kuhnusarvio lopetti sen lyhyeen taputtamalla käsiään yhteen aloittamisen merkiksi. Lily vilkaisi viereiseen pulpettiin istunutta Severusta, joka näytti olevan kahden vaiheilla. Rosier oli asettunut Kelseyn pariksi, ja Mulciber ja Avery selasivat jo keskenään oppikirjaansa. Vilkaistuaan heitä Severus työnsi oman pulpettinsa kiinni Lilyn pulpettiin.

***

He valmistivat liemiään kaikessa hiljaisuudessa. Severus vilkuili Lilyä, mutta tämä tuijotti keskittyneestä noidankattilaansa eikä vastannut katseeseen.
”Lily kuule..”, hän kuiskasi. Lily oli sentään suostunut hänen parikseen, mikä oli hyvä asia. Toisaalta, Lily oli lähes aina liemissä hänen parinsa.
”Sev, mikä ihmeen loitsu se oli?”, Lily kuiskasi takaisin, silmäillen häntä tietäväisesti.
”Se… No se oli se, mitä pohdin kesällä. En tarkoittanut, että sitä testattaisiin sinuun”, Severus huokasi.
”Sinä opetit sen heille, ja oletit, että he _eivät_ testaa sitä ensimmäiseen jästisyntyiseen jonka näkevät?”, Lily pyöräytti silmiään.
”No en minä arvannut, että se olisit..”
”Et arvannut, että se olisin minä? Mutta et olisi välittänyt, jos se olisi ollut joku muu?”
”Tietysti olisin.”
”Et kuulosta vakuuttavalta.”
”No… sehän on oikeastaan aika harmiton.”
”Sinusta se on harmitonta, että Avery näytti koko eteisaulalle minut hame korvissa?”
”No ei, mutta –”
”Kuule, mitä jos se olisi ollut vaikka Musta? Tai kuka tahansa muu, kuin tuo sinun jengisi. Sinä olisit kironnut heidät saman tien!”
”Minä… En minä ehtinyt tehdä mitään, kun Potter ryntäsi pelastamaan päivän”
”Olisitko tehnyt mitään, vaikka olisit ehtinytkin? Mutta ihan totta, olisin pärjännyt loistavasti ilman Potterin apuakin. Satuttiko hän sinua?”

Severus irvisti. Häntä ärsytti se äänensävy, jolla Lily kyseli hänen vointiaan aina, kun Potter oli käynyt hänen kimppuunsa. Lily sääli häntä. Lily piti häntä heikkona ja puolustuskyvyttömänä. Voi miten hän olisi halunnut näyttää Lilylle pystyvänsä.. Jos Potter vaan joskus kävisi hänen kimppuunsa rehellisesti, eikä ylivoimalla tai yllättäen. Hän osasi loitsuja, jotka saisivat Potterin varmasti muistamaan sen kohtaamisen loppuelämänsä, mutta toisaalta, jos hän käyttäisi niitä Lilyn nähden…
”Ei”, hän murahti vastaukseksi, ja sekoitti noidankattilaansa kiukkuisesti.

Tunnin lähestyessä loppuaan Kuhnusarvio taputti jälleen käsiään, ja jakoi oppilaille pienet liemipikarit.
”Mikäli teitte liemen täysin ohjeen mukaan, juomalla tämän pikarillisen, te vanhenette noin kaksi vuotta. Voitte kuitenkin ylittää sen, mikäli olette onnistuneet käyttämään oikeita kikkoja juoman tehostamiseen”, hän sanoi. ”Maistakaahan!”.

”Kumpi ottaa?”, Severus kysyi.
”Otetaan molemmat?”, Lily virnisti, ”Katsotaan alanko näyttää Petunialta”.
Lily kaatoi lientä pikariin ja nielaisi sen irvistäen. Sitten hän kaatoi lientä Severukselle, joka myös nielaisi omansa. Severus tunsi väristyksen käyvän vartalonsa läpi ja sulki silmänsä, kunnes liemi oli vaikuttanut. Kun hän avasi ne, hänen katseensa kohtasi edessään seisovan kauniin nuoren naisen. Liemi oli vanhentanut Lilyä viisitoistavuotiaasta ainakin kahdeksaantoista, hän oli kasvanut vajaat neljä tuumaa, ja hänen kaapunsa kiristi hänen yllään tietyistä kohdista.
”No, mitäs sanot, Severus”, Lily hymyili. ”Näytänkö Petunialta?”
”Kuka se Petunia on? Jos hän näyttää tuolta, niin Sarvihaara voisi saada uuden kohteen pakkomielteelleen”, Sirius Musta huudahti heidän vierestään. Lily tirskahti.
”Potter saa koska tahansa käydä tervehtimässä minun sisartani”, hän virnisti, ja vilkaisi sitten Severusta.
”Enkai minä oikeasti näytä häneltä sen enempää, kuin ennen?”
”Et tosiaankaan”, Severus vastasi. Kun Lily ja Petunia olivat vierekkäin, heistä kyllä näki, että he olivat sukulaisia, mutta yleisesti ottaen he olivat kuin yö ja päivä. Petunia oli ruskeatukkainen, harmaasilmäinen ja kovin tavallisen näköinen. Lily oli perinyt isänsä punaiset hiukset ja äitinsä vihreät silmät. Lily oli myös sisartaan hieman siropiirteisempi. Severuksen pohdinnat keskeytyivät, kun Lily alkoi katsella häntä tutkivasti.

Severus vilkaisi itseään. Hän oli venähtänyt pidemmäksi, kuin Lily, se ainakin oli hyvä asia. Todellisuudessa he olivat toistaiseksi yhtä pitkät. Hän katsoi käsivarsiaan, ja huomasi ettei enää näyttänytkään venytetyltä ruipelolta. Ei hän mitenkään erityisen lihaksikas ollut, mutta eipä enää mikään luuviulukaan.
”Sinä näytät itse asiassa aika hyvältä”, Lily hymyili hänelle.
”Kuulostatpa yllättyneeltä”, Severus virnisti takaisin.
”Ei sinusta mitään kansikuvapoikaa tule, mutta toisaalta sellaiset ovat yleensä kaikkein omahyväisimpiä idiootteja”, Lily sanoi korottaen ääntään niin, että Potter varmasti kuuli viimeisen osan. Severus virnisti ja käänsi katseensa omaan noidankattilaansa kauhaistakseen pikariin nuorennuslientä. Potter, joka oli juuri kehuskellut Mustalle iskevänsä vanhetusliemen avulla kenet tahansa, hiljeni ja haroi tukkaansa hämmentyneen oloisena.
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #13 : 31.07.2011 17:35:02 »
Jännän palkinnon on Kuhnusarvio keksinyt (ihan kuin ei muka tietäisi, että oppilaat ihan varmasti tekevät pahojaan tuollaisen juoman avulla). Nähtäväksi jää, kumpi voittaa. Veikkaan Severusta ihan vain sen takia, että Lily vähemmän todennäköisesti lähtee venyttämään koulun sääntöjä; hänelle juomasta ei olisi niin paljon dramaturgista hyötyä.

Hienoa, että Severuksen loitsukehityskokeiluja tuodaan mukaan. Apaattisia kaneja  ;D

Nyt tuli kyllä ihan uskomattoman epärakentava kommentti, mutta korjaan asian seuraavalla kerralla.
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

Emmy

  • ***
  • Viestejä: 40
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #14 : 31.07.2011 20:15:28 »
Ihanaa, lisää Jamesia. Mä odotan jo seiskavuotta, vaikka nyt ei olla viitosvuoden joulussakaan vielä:D Mutta kilpailu oli tosi jännä ajatus Kuhnusarviolta. Ja palkintona näkymättömyysliemi. Tosi hieno keksintö! Multa ei nyt irtoa oikein mitään järkevää kun kaiken tarpeellisen olen jo sanonut..

Peikonsukka

  • ***
  • Viestejä: 101
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #15 : 02.08.2011 20:19:43 »
Hienoa! Mä tykkään tästä kovasti ja varsinki siitä et oot ottanu selvää noist Lilyyn ja Severuksen oikeist kavereist, esim. Mary MacDonaldin tiiän oikeesti olevan Lilyn kamu :D Ootan innolla jatkoa ja kun Lily ja James rakastuu vaikka siihen onkin nyt aikamoinen matka vielä :) Mutta siis enempiä mukisematta ilmotan lukevani mielelläni jatkoa kunhan sitä vain ilmestyy.

Miriam

  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #16 : 07.08.2011 18:45:19 »
Tämä luku on hieman lyhyehkö, anteeksi siitä. Seuraava on sitten kaksi kertaa pidempi:) Kirjoitan parhaillaan Worst Memorya edeltävien kuukausien tapahtumia (lukua 20), joten saatan pikkuhiljaa tihentää julkaisutahtia. Tai ainakin korvata lyhyen luvun julkaisemalla seuraavan jo ennen ensi sunnuntaita:)

Luku 6
”Ehkä meidän ei pitäisi olla enää pari liemitunneilla. Kuhnusarvio kohtelee sinua aika epäreilusti”, Lily huokasi. Heillä molemmilla oli hyppytunti, sillä kumpikaan heistä ei opiskellut jästitietoa, numerologiaa tai ennustusta. He istuivat Tylypahkan nurmikentällä ja katselivat, kuinka muutamat uskaliaat sukeltelivat Tylypahkan järven syvässä vedessä härnäämässä jättiläiskalmaria. Severus kohautti olkapäitään. Hän pyöritteli käsissään näkymättömyysjuomapulloa. He olivat molemmat voittaneet palkinnon, mutta Kuhnusarvio oli ylistänyt Lilyä, kuten aina, mutta jättänyt taas Severuksen lähes huomiotta.

”Sinä myös, hyvää työtä. Sinulle on selvästi hyväksi opiskella neiti Evansin parina. Evans, sinusta voisi tulla loistava opettaja”, hän oli sanonut. Lily oli vastannut Kuhnusarviolle jotain, puolustanut häntä. Severus ei kuitenkaan ollut kuunnellut. Häntä ei harmittanut saada huonompia arvosanoja, kuin Lily, jos se johtui yksinkertaisesti siitä, että Lily oli parempi. Nyt he olivat kuitenkin onnistuneet yhtä hyvin, ja silti Kuhnusarvio ylisti vain Lilyä. Väittipä vielä, että hänen Severuksen hyvä suorituskin oli vain Lilyn ansiota.

”Ihan totta, Sev, minä tiedän, että sinä olet liemissä ihan yhtä hyvä, kuin minäkin. Hän varmasti tajuaisi sen, jos me ei enää istuttaisi vierekkäin tunneilla”, Lily yritti lohduttaa häntä. Severus kuunteli vain puolella korvalla. Eihän se Lilyn vika tietenkään ollut, että oli Kuhnusarvion suosikki. Mutta silti. Kuhnusarvio oli kehunut Potterin ja Mustan tuotosta ja lausunut jopa ystävällisiä sanoja Peter Piskuilanin liemestä, johon hän oli varmasti saanut apua ystäviltään. Avery oli totta kai myös saanut ylistystä, ”Juuri niin loistavaa, kuin sinulta odotinkin. Isäsikin oli loistava liemenkeittäjä!”. Severus puristi kätensä nyrkkiin. Hän viskasi turhautuneena käteensä puristamansa kiven niin pitkälle, kuin jaksoi. Hän oli hyvä, hän tiesi sen. Mutta hän olisi halunnut muidenkin huomaavan sen edes joskus.

”Kuule, Sev.. Muistatko, kun silloin kesällä yritit lukea minun ajatuksiani..”
”Enkä! Se oli vain –”
”No tunteita, välähdyksiä, mitälie. Mutta kuitenkin. Meillä on tässä vielä melkein kaksi tuntia aikaa. Haluaisitko kokeilla opettaa minulle miten niitä voidaan lukea, ja miten se voidaan estää?”
”No paras tapa estää lukilitiksen käyttäminen on kirota se, joka sitä yrittää.”
”Mutta sinä osaat tehdä sen ilmankin?”
”No… niin. Se on tietysti melko epäilyttävää, ja jos et halua paljastaa, että sinulla on jotain salattavaa, kiroaminen on vähän huono vastustuskeino.. Okklumeuksella voit yksinkertaisesti estää toisia pääsemästä mieleesi.”
”Miten se toimii?”
”No okklumeus on… Voit ensinnäkin tyhjentää mielesi, ja yksinkertaisesti estää itseäsi ajattelemasta yhtään mitään erityistä. Lukilitiksen käyttäjä voi provosoida sinut ajattelemaan ties mitä, ja sitten käyttää näitä ajatuksia sinua vastaan. Jos hillitset itsesi, ja keskityt vahvaan okklumeuksen, hän ei onnistu siinä.”
”Kuinka joku voi olla ajattelematta mitään?”

Severus hymyili. Hänestä tuntui mukavalta pitkästä aikaa taas tuntea, kuinka Lily halusi oppia häneltä jotain. Silloin, kun he olivat lapsia, Lily oli kysellyt häneltä paljon taikamaailmaan liittyviä juttuja, ja Severus oli tuntenut itsensä kovin tärkeäksi ja ylpeäksi siitä, että hänen selostuksensa kiinnostivat Lilyä niin paljon.
”No ei sinun välttämättä tarvitse ajatella täyttä tyhjyyttä. Voit myös keskittyä johonkin yksittäiseen tunteeseen tai vaikka… paritteleviin leppäkerttuihin”, Severus huitaisi kaavulleen lennähtäneen lemmenparin sivuun. Lily tirskahti.
”Riittää, että keskityt johonkin sellaiseen, mihin pystyt keskittymään, vaikka vastapuoli yrittäisi miten provosoida sinua. Lukilitiksella ei voi lukea koko mielen sisältöä, ainoastaan nähdä välähdyksiä niistä asioista joissa mielesi askartelee parhaillaan.”
”Eli jos keskityn vahvasti… vaikka niihin leppäkerttuihin, lukilitiksen käyttäjä ei näe mielessäni muuta, kuin parittelevat kertut?”
”No… niin. Vahva vastustaja tajuaa kyllä, että salaat jotain, mikäli yrität vain tyhjentää mielesi, tai keskittyä vahvasti johonkin asiaan. Ei ihmisen mieli toimi normaalisti sillä tavalla. Jos vastustaja yrittää normaalissa keskustelussa lukea mieltäsi, ja löytää sieltä pelkkää tyhjää…”
”…tai parittelevia leppäkerttuja?”
”No… vaikka. Joka tapauksessa, jos vastustaja löytää lukilitiksella päästäsi pelkkää tyhjää, hän ei pääse käsiksi ajatuksiisi tai muistoihisi, mutta sen sijaan hän kyllä arvaa, että yrität salata jotakin. Se ei välttämättä ole haitaksi, mutta sekin voidaan välttää.”
”Kuinka?”
”No… se vaatii jo vahvaa mielenhallintaa, täytyy kyetä piilottamaan vahvan okklumeuksen taakse kaikki ne ajatukset ja muistot, jotka haluat pitää salassa, ja ajatella muuten normaalisti. Sillä tavalla voi valehdellakin, pitää vaan piilottaa ne ajatukset, jotka ovat ristiriidassa valheen kanssa. Ja Lukilitis on vielä paljon vaikeampaa, kuin okklumeus.”

Lily kuunteli tarkkaavaisesti, ja katseli Severusta kiinnostuneena.
”Mutta sinä osaat Lukilitistakin?”, Lily kysyi. Severus hymyili.
”Jonkinverran kyllä”, hän vastasi ylpeänä.
”Kuinka hyvä sinä olet okklumeuksessa?” Lily jatkoi kiinnostuneena.
”No… Äitini jälkeen tuskin kukaan on päässyt okklumeukseni läpi, vaikka olisi yrittänytkin. En tosin tiedä, johtuuko se yrittäjien heikosta lukilitiksesta”, hän virnisti. Lilyn ihaileva katse sai hänet innostumaan lisää.
”Kuule, kokeillaan. Yritä tyhjentää mielesi, niin minä –”, hän aloitti.
”Eikös paras tapa ollut kirota vastustaja!”, Lily nauroi.
”Nojoo, mutta se ei liity okklumeukseen mitenkään. Se vaan estää käyttämästä Lukilitista”, Severus virnisti.
”Selvä, kokeillaan. Olen valmis.”

Severus keskitti katseensa Lilyn vihreisiin silmiin. Hän nielaisi, ja kiitti jälleen, ties monennenko kerran, jumaliaan siitä ettei juuri punastellut. Lopulta hän sai koottua mielensä ja keskittyi täysin Lukilitikseen. Hän näki muutamia välähdyksiä, mutta ei mitään selvää. Sitten hän näki välähdyksen omista kasvoistaan.
”Sinä ajattelet minun naamaani?”, hän kysyi yllättyneenä. Lily pyöräytti silmiään.
”No vaikea sitä on olla ajattelematta, kun se on suoraan kasvojeni edessä”, hän vastasi tuskastuneena. ”Miten meni?”
”Aika hyvin, pystyit selvästi vastustamaan hetken”, Severus sanoi nopeasti. Lily hymyili sanoille.
”Uusi yritys”, hän sanoi.
”Selvä, mutta koeta olla ajattelematta jotain muuta, kuin minun naamaani, niin minä yritän selvittää mitä mietit”.
He jatkoivat harjoittelua, kunnes kello alkoi lähestyä kahta. Heidän pitäisi ehtiä käydä vielä lounaalla ennen, kuin seuraavat tunnit alkaisivat. Lily oli itse asiassa ollut yllättävän hyvä ensikertalaiseksi, joskaan Severus ei ihan kaikella taidollaan yrittänytkään hänen suojaustaan läpäistä. Tuskin hän olisi uskaltanutkaan.
”Sinusta tulisi hyvä opettaja”, Lily virnisti heidän kävellessään kohti koulun ovia.
”No eikä tulisi”, Severus vastasi kauhistuneena.
”No miksei, tiedät asioista, sinä osaat selittää asian hyvin, jaksat kuunnella, ja olet kärsivällinen.. Sinähän voisit alkaa valmistumisen jälkeen opettajaksi Tylypahkassa!”, Lily selitti innoissaan. Severus suorastaan kauhistui.
”Kuule, minusta ei kyllä ikipäivänä tule opettajaa”, hän sanoi. ”On eri asia opettaa sinulle jotain, koska olet kiinnostunut, ja opit nopeasti. Mieti nyt millaisia apinoita tätäkin koulua käy! Pelkkä ajatuskin, että joutuisin opettamaan heille yhtään mitään… Enkä minä sitä paitsi edes pidä lapsista! Ihan totta Lily, olisin varmaan surkein valinta opettajaksi ikinä..”
”Älä viitsi Sev, aliarvioit itseäsi. Mitä sinä sitten haluaisit tehdä tulevaisuudessa? Mitä sinä aiot ottaa S.U.P.E.R kursseiksi?”, Lily kysyi silmäillen Severusta uteliaana.
”No… en minä oikein tiedä. Pimeyden voimilta suojautumista, liemiä, loitsuja, riimuja.. Haluaisin tutkia ja kehittää erilaisia loitsuja ja liemiä. Tai sitten tutkia pimeyden voimia, ja kehitellä niille vastamanauksia. Vanhojen kirousten purkamista ja sellaista”, Severus virnisti.
”Kuulostat innostuneelta”, Lily hymyili. ”Olen jopa vähän kateellinen. Minä en oikein tiedä mitä haluaisin tehdä koulun jälkeen. Olen hyvä melkein kaikissa aineissa, eikä minulla varmaan siksi ole oikein mitään lempiainetta johon suhtautuisin mitenkään erityisen intohimoisesti. Joskus mietin jotain taikaliemijuttua, toisaalta olisi tosi mielenkiintoista kasvattaa taikaeläimiä ja myydä vaikka jotain yksisarvisen jouhia. Toisaalta olisi hurjan kiinnostavaa toimia vahinkotaikojen peruutuspartiossa tai taikaonnettomuuksien ja – katastrofien osastolla ministeriössä! Mutta en ihan tosiaan ole vielä päättänyt mitään”, hän sanoi.
”No meillä on tässä vielä muutama vuosi aikaa miettiä”, Severus vastasi. He saapuivat suuren salin ovelle, jossa he erosivat ja siirtyivät omiin tupapöytiinsä.

Severus mietti syödessään keskustelua, jonka hän oli Lilyn kanssa käynyt. Opettajaksi hän ei missään nimessä tahtonut, hän halusi oppia ja kehittää itse jotain uutta, eikä vain jämähtää edistämään muiden oppimista. Hän halusi johonkin sellaiseen työhön, jossa hän saisi tutkia asioita, ratkoa ongelmia ja nähdä taikuutta monelta kantilta. Hän halusi menestyä, ja saavuttaa mainetta. Nähdessään Potterin jengin saapuvan saliin, Severus huokasi raskaasti. Vaikka hänellä olisi kuinka hienot tulevaisuudensuunnitelmat, hän oli yhä viisitoistavuotias koululainen. Koululainen, jolla oli vielä kolme vuotta opintoja käytävänä samassa koulussa, jonka James Potter kuvitteli omistavansa. Severus Kalkaroksen hartain toive sillä hetkellä oli, että opinnot olisivat pian ohi.

_______

Vastaukset kommentteihin vasta nyt, etten spoilaa niissä mitään tästä luvusta:
Brangwen: Kiitos jälleen ihanasta kommentista:) Päätin lopulta, että Lily ja Sev ovat tasavahvoja liemissä, ja molempien näkymättömyysliemille tulee vielä käyttöä;)
Emmy: Älä nyt odota sitä Jamesia, odotan kauhulla kun kohta täytyy alkaa kirjoittaa Lily/Jamesia (vaikka haluankin kirjoittaa heistä). Se on Sevvyn kannalta niin nyyh :< En halua kiusata lempihahmoani:D
_jj_: Kiitos kommentista:) Mary on Lilyn oikea kaveri (josta ei tosin taideta tietää muuta kuin nimi, mutta jääpä mielikuvitukselle enemmän tilaa), mutta muut tytöt on minun omaa keksintöä. Toivottavasti tykkäät vielä jatkossakin!
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Kuolotar

  • Luonnonlapsi
  • ***
  • Viestejä: 595
  • Juhlatuulella
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #17 : 08.08.2011 10:15:32 »
Hei! Liityn kommentoijiin.
Ficcisi on loistava,kuvailet todella hyvin ja kerrot tätä ficci todella hyvin.Kun luin tuntui kuin olisin seurannut tapahtumia, kirjoitat todella sujuvasti ja hyvin.yhden virheen huomasin kun luin mutta se oli niin mitätön ettei siitä olisi edes tarvinnut ilmoitta. Ennen kuin koulu alkoi tässä, minusta oli ihanaa että kerroit miten Severus ja Lily viettivät kesää. Viistokuja luku oli aivan yhtä mielenkiintoinen, oli myös erittäin hyvin keksitty että koulussa alettaisiin luulla. Lilyn ja Severuksen oleven yhdessä, pidin siitäkin miten kerroit heidän harjoitelustaan okklumeksen käyttöä. On jotenkin suloista että Lilyn ystävät pitävät Jamesia hauskana, sääliksi käy Jamesia Lily kun ei muina vuosina oikein ymmärrä häntä. Niin odotan innolla sitä kun James ja Lily alkavat olla yhdessä koska haluan tietää mitä Severus tuntee ja ajattelee asiasta.
Jatkoa odottelemaan jään innolla!

Kaunis kiitos
Kuolotar 
Maailma on täynnä houkuttelevia kiusauksia, kykenetkö vastustamaan niitä vai vievätkö ne sinut mukanaan!

Peikonsukka

  • ***
  • Viestejä: 101
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #18 : 08.08.2011 14:53:11 »
Mä pidän tästä edelleen vaikka on lyhyiden pätkien jälkeen vaikee mennä kommentoimaan mitään suurempaa. Severuksen mieleen päästiin kurkkaamaan pikkasen ja on iha siistii huomata et miten se on ihan erilainen ku meijän tuntema Severus olematta silti liian erilainen Rowlingin Severuksesta (juu taisin olla vaihteeks ainut joka mitään ymmärtää) mut eli siis se on täs viel nii lutunen pikkanen jolla on nii kovat tulevaisuuden suunnitelmat; "JA mustahan ei opettajaaa tule"-tyyliin mut siitä se viel kasvaa ja siit tulee iihaanaa :D
Mut joo eli siis samanlaista lisää ja ootan yhä seiskavuotta :) toivottavasti odotus sitte palkitaan :D

Lunella

  • ***
  • Viestejä: 704
Vs: Ray, a drop of golden sun (K-13)
« Vastaus #19 : 12.08.2011 14:57:07 »
Vähän myöhässä kommentoin, mutta kommentoinpahan silti. Sain tämän kommenttikampanjasta kommentoitavaksi siis. <:

Severus/Lily on paritus, minkä parissa aloitin ficcailun, joten se on mulle hyvin tärkeä ja palvon hyvin kirjoitettua Severus/Lilyä. Tämä ehdottomasti on lukemisen arvoinen ja sääli, että tällä on näinkin vähän kommentoijia. Tykkään kirjoitustyylistäsi; se on mukavan helppolukuista ja sujuvaa. Et jää junnaamaan paikoilleen, vaan tahti on sopiva. Yksi juttu, mikä mua vähän lukiessa häiritsi, on pilkku- ja pistevirheet. Esimerkiksi näissä kohdin:
Lainaus
”Lily hei, tule istumaan minun viereeni liemissä! Sinä olet luokan paras, jos vain vähän auttaisit, niin…”, Mary kysyi epätoivoinen ilme kasvoillaan.
”Lily taitaa mennä taas Prinssin viereen”, Nellie Wemyss keskeytti astuessaan makuusaliin kuivatellen suihkun jälkeen kosteita kiharoitaan taikasauvansa avulla.
”Prinssin?”, Anne nauroi.
Eli siis jos lopetat repliikin kysymys- tai huutomerkkiin niin silloin lainausmerkkien jälkeen ei tule pilkkua, eikä myöskään tuon kolmen pisteen jälkeen. Lisäksi tuossa ensimmäisessä lausessa Mary kysyi, mutta lauseen lopussa ei ole kysymysmerkkiä, mikä vähän häiritsi. Muuten teksti oli kokolailla virheetöntä ainakin minun silmilleni.

Henkilöt on mukavan IC... tai no, henkilöt ovat sellaisia, miksi ne olen kuvitellut. Severus on oma itsensä, samoin Lily ja kelmit. Tykkäsin myös tuosta, että vaikka Severus onkin oma itsensä, niin hänessä silti huomaa jotain sinun omaakin; Severuksella on tulevaisuudensuunnitelmia, esimerkiksi. Minun vaan kävi niin sääli Severusta, kun hän on niin innoissaan tulevaisuudensuunnitelmistaan, mutta lopulta ne kuitenkin kariutuvat ja hän päätyykin opettajaksi, vaikka hän sitä ei nimenomaan halunnut. Tulee tunne, ettei Severuksella oikeastaan enää kouluvuosien ja Lilyn kuoleman jälkeen ollut mieleistään elämää. ;__;

Mä en henkilökohtaisesti kauheasti tykkää tällaisista kouluvuosi-draamailu-ficeistä, jos niissä ei ole suurempaa juonta, varsinkin kun tässä tapauksessa jo tiedämme, että Lily ja Severus eivät loppujen lopuksi ole yhdessä ja Lily nai Jamesin. Siksi kysynkin, että onko tässä ficissä tulossa muuta kuin tätä draamailua? Mua kiinnostaa myös kovasti, että aiotko lopettaa tämän samoin kuin miten näiden kahden suhde päättyi itse kirjasarjassa.

Mutta vaikka mä en ole mikään draaman suurin ystävä, mua kyllä kiinnostaa tietää, päätyykö Lily ja Severus jossain vaiheessa tätä ficciä seurustelemaan ja miten kaikki tulee päättymään näiden välillä. Ja mitä kaikkea Lilylle ja Severukselle tulee tapahtumaan? Jään siis seurailemaan tätä vastedeskin. Tykkäsin ja kiitos näistä luvuista, jotka on julkaistu. <:


Life is an illusion.