Kirjoittaja Aihe: Palapelisotkuja [K11] VALMIS, luku 12/12 + epilogi 22.6.2011  (Luettu 19443 kertaa)

Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #40 : 14.05.2011 17:36:07 »
Jeii, tännekin on tullut jatkoa!!

Tykkäsin luvusta aivan älyttömästi. Kivaa, kun Meda tulee mukaan :D .
Tykkäsin myös erityisen paljon tuosta lopusta. Jännitykselllä odottelen jatkoa!

Kiittäen ja kumartaen,
Natural

Ps. Pyydän tuhatsatayksi kertaa anteeksi, sitä, etten saa ikinä mitään järkevää kommenttia.


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

sennamiila

  • miss Lestrange
  • ***
  • Viestejä: 716
  • Slytherin Pride
    • Haaveeni hulluuden tatuoimat
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #41 : 18.05.2011 15:24:53 »
Hermione: Jeejee, kiva että olet tykännyt :) Minusta on kivaa, että joku tyksii lukea näitä mun sotkujani täällä. Ja tiettyhän nyt Meda pitää mukaan saada, sillä eihän tässä sotkua nyt muuten tarpeeksi olisi ;)
Sirius93: Oi, kiitos kaunis. Oikein ihana kuulla, että tykkäät. Mäkin pidän noitten suhteitten pohtimisesta tarinoissa - ja tähän ficciinhän aihe sopii paremmin kuin hyvin :)
Natural: Oli se ihan tarpeeksi järkevä kommentti :D Hei jee, kivaa, säkin olet tykännyt tuosta lopusta. Ah, mä niin rakastan noita muistoja :)

A/N: Ja sennanhan siis ei pitäisi kirjoittaa neljää novellianalyysia (palautuspäivä oli ja meni), tehdä enkun työhakemusta ja cv:tä, kirjoittaa kuviksen esseitä ja itsearviointeja tai tehdä kuvistöitä, tehdä matikan kotikoetta, eikä etenkään pysytellä hereillä keskimäärin neljän tunnin yöunilla. Ehei, ei mitään tähän suuntaankaan, sennalla on aikaa vaikka muille jakaa (kuka haluaa, saa ihan ilmaiseksi) :) Joopa joo, eli siis tässäpä teille seuraava luku, nauttikaa, ystäväiseni, nauttikaa :D



VII luku
Äideistä ja tyttäristä



Medeia katseli ympärilleen Viistokujalla ja hetken kuluttua hoksasikin ystävänsä Isleen Säilä & Imupaperin edestä. Samaan aikaan Islee huomasi Medeian.

”Hei!” Islee huudahti jo kaukaa heilauttaen kättään laajassa kaaressa.

Islee juoksi ystäväänsä kohti pitkät, vaaleat hiukset takana hulmuten ja heittäytyi halaamaan tätä. Medeia vastasi halaukseen nauraen.

”No, miten loma menee?” Islee kysyi laskettuaan Medeian irti.

”Siinähän se”, Medeia hymähti. ”Äidin kanssa tapellessa nimittäin.”

”Oliko sinulla jotain uutta kerrottavaa?” Islee kysyi. ”Tuon olen kuullut jo miljoona kertaa.”

”Aivan”, Medeia myönsi. ”Mutta kun siinä on oikeastaan kaikki, mitä olen lomalla tehnyt.”

”Te olette liian samanlaisia asumaan saman katon alla”, Islee totesi.

”Meissä ei ole mitään samaa”, Medeia sanoi silmät iskien kipinää. ”Ei yhtään mitään.”

”Juu, ei tietenkään”, Islee sanoi silmiään pyöritellen. ”Muuten vain olette samannäköisiä ja luonteenne ovat täysin samaa maata.”

Isleen toinen suupieli kohosi. Medeia koetti esittää myrtynyttä – huonolla menestyksellä.

”No niin me kyllä taidamme olla”, Medeia tokaisi. ”Mutta en sanoisi, että olen ylpeä siitä. En tahdo olla kuten äitini. Hän on jotenkin vain niin... niin... raivostuttava.”

”Kaikki äidit ovat”, Islee naurahti. ”Tai siis minun on ainakin.”

”Ja minun”, sanoi uusi ääni tyttöjen takaa.

Islee ja Medeia pyörähtivät ympäri. Heidän edessään seisoi lyhyt, tummatukkainen tyttö, jolla oli suuret, surulliset, ruskeat silmät.

”Nellie!” Islee kiljahti ja halasi tyttöä.

Kun Islee viimein laski Nelliestä irti, sai Medeia vuorostaan halata ystäväänsä.

”Teiltä jäi juttu kesken”, Nellie totesi.

”Aivan”, Medeia hymyili. ”Puhuimme raivostuttavista äideistä. Löytyykö kokemusta?”

”No kyllä löytyy”, Nellie sanoi. ”Minun äitini kohtelee minua kuin pikkulasta ja se on oikeasti niin ärsyttävää, ettette uskokaan. Hän kieltää minulta kaiken hauskan, sanoo vain että olen liian nuori ja liian pieni ja sitä rataa. Melkein kielsi minua tulemasta tännekin! Ja minä olen vuoden päästä seitsemäntoista!”

”Tuohon en voi sanoa paljoa”, Islee totesi. ”Jonkin verran kuitenkin. Minun äitini asettaa meille aina kaiken maailman rajoituksia ja sanoo, ettemme saa tehdä sitä, emmekä saa tehdä tätä. Mutta jos joku tekee niin hän on vain, että 'mikäs siinä'. Kaikkien paitsi Sandin kohdalla. Sandi ei saa siis oikeasti tehdä varmaan mitään ilman, että joku on valvomassa. Mutta Sandi nyt onkin Sandi, kuopus.”

”Niin kuin minäkin”, Nellie totesi synkästi. ”Ja koska kuopukset ovat kuopuksia niin heitä valvotaan silmä kovana. Esikoiset sitten taas...”

”Ah autuutta, kun saa olla esikoinen”, Islee sanoi. ”Saa olla vapaampi kuin kukaan muu, eikä enää valvota niin tiukasti. Saa tulla ja mennä ja olla niin kuin haluaa.”

”Minun on paha sanoa mitään”, Medeia hymähti. ”Kun on ainut lapsi.”

”Ainokaiset”, Nellie tuhahti. ”Pilalle hemmoteltuja, koska he ovat ainoita.”

”Anteeksi mitä?” Medeia kysyi. ”Pilalle hemmoteltuja? Sanotko sinä, että minä olen pilalle hemmoteltu? Rohkenen epäillä.”

”Sinä nyt oletkin asia erikseen”, Nellie sanoi.

”Sitähän minäkin”, Medeia totesi. ”Sillä minä en todellakaan ole pilalle hemmoteltu. Kaikkea muuta kylläkin. Sitäpaitsi olen aivan varma siitä, että äitini vihaa minua.”

”Mitä sinä oikein höpiset?” Islee kysyi. ”Ei äitisi sinua vihaa.”

”Voi, kyllä varmasti vihaa”, Medeia vakuutteli. ”On vihannut jo pitkän aikaa. Hän raivostui kamalasti, kun minusta ei tullutkaan luihuista vaan rohkelikko. Ei siinä vielä mitään, että hän uhkasi ottaa minut kokonaan pois koulusta ja tehdä minusta luihuisen mihin hintaan hyvänsä. Eipä vaan onnistunut, sillä minustahan ei luihuista tule. Ja Islee, tässä suhteessa olen täysin erilainen äitini kanssa. Mutta siis mehän vain tappelemme koko ajan. Emme osaa edes puhua keskenämme enää kuten joskus ennen. Siitäkin tosin on jo niin kauan aikaa, etten edes muista niin pitkälle. Eikä ole päivääkään ilman, että emme tappelisi. Joka tapauksessa viikko sitten kaikki sai huippunsa kun haukuin hänet itsekkääksi kusipääksi.”

”Sinä teit mitä?” Islee hämmästyi.

”Haukuin hänet itsekkääksi kusipääksi”, Medeia toisti.

”Etkä!” Islee huudahti, mutta Medeia nyökytteli ponnekkaasti hänen vierellään. ”Oletko sinä aivan sekaisin?”

”En sen enempää tai vähempää kuin äitinikään”, Medeia sanoi. ”Mutta hän kyllä ansaitsi sen. Kehtasikin valehdella minulle päin naamaa. Väittää, ettei muka itse jättänyt isääni. Kyllä minä tiedän, miten asian laita on. Tiedän tasan tarkkaan, että hän jätti isän, koska ei rakastanut tätä koskaan. En ymmärrä miksi sitten edes mennä naimisiin, jos ei rakasta. En tosin valita, jos he eivät olisi menneet, en olisi nyt tässä. Itse varmaan katuu sitä parhaillaan. Elämänsä suurinta virhettä – eli siis minua.”

”Enpä usko”, Islee totesi. ”Tiedätkö, minä luulen, että hän rakastaa sinua kaikesta huolimatta. Hän on kuitenkin äitisi.”

”Epäilen syvästi”, Medeia naurahti.

”Minä en”, Islee sanoi. ”Äidit rakastavat lapsiaan, vaikkeivät aina sitä näytäkään. Ja vaikka lapsi olisi millainen, äiti kuitenkin rakastaa tätä. Lapsen saaminen on aina äidin elämän paras hetki.”

”Ai, onko kokemusta?” Nellie kysyi.

”Eipä ole, mutta noin minun äitini joskus sanoi”, Islee vastasi. ”Mutta kuten äidit rakastavat lapsiaan, myös lapset rakastavat äitejään. Lapset tosin myöntävät sen vielä harvemmin kuin äidit. Äidit ovat kuitenkin synnyttäneet meidät, pitäneet meidät hengissä elämämme ensimmäiset vuodet, jolloin emme olisi vielä pärjänneet omillamme, kasvattaneet meidät. Joten miksi äitisi ei rakastaisi sinua, Medeia?”

”Vaikka rakastaisikin, hän ei sitä koskaan näytä”, Medeia tuhahti. ”Ja epäilen yhä suuresti äitini kykyä rakastaa. Pitkän aikaa olen jo uskonut, ettei hänellä ole sellaista. Olisittepa muuten nähneet hänen ilmeensä, kun haukuin hänet silloin. Se oli jotain todellakin näkemisen arvoista. Hän oli niin raivoissaan.”

”Ehkä on parempi, ettemme olleet näkemässä”, Nellie totesi.

”No jaa, ehkä niin”, Medeia hymähti. ”Mutta oli se kyllä jotain niin hienoa ja hauskaa.”

”En ymmärrä, mitä hauskaa sinä näet äitisi ärsyttämisessä”, Islee sanoi.

”Juuri sen”, Medeia nauroi. ”On aivan mahtavaa katsella, kuinka hänellä alkaa keittää yli. Se ei tosin ole hauskaa, että hän lähes joka kerta yrittää kirota minut. Viime viikollakin sinä päivänä, kun sain kirjeesi, Islee, jo yhden kerran. Toisenkin kerran olisi voinut, mutta minäpä ehdin ensin.”

”Mitä?!” Islee kiljahti. ”Kirositko sinä äitisi? Siis ihan oikeasti kirosit?”

”No en nyt niinkään”, Medeia totesi. ”En alennu mihinkään niin halpamaiseen temppuun. Riisuin hänet vain aseista ja hän... no, hän lennähti päin seinää ja menetti tajuntansa.”

”Sinä olet seonnut totaalisesti”, Nellie kuiskasi. ”Olet ollut lukittuna kotiisi äitisi kanssa aivan liian kauan aikaa.”

Islee vain tuijotti Medeiaa järkyttyneenä, eikä saanut sanaa suustaan.

”Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?” Medeia kysyi. ”Minä ainakin mieluummin tainnutan äitini kuin sallin hänen iskeä minuun jollain kidutuskirouksella tai vastaavalla.”

”Mutta silti, Medeia”, Islee viimein sai sanottua. ”Hän on sentään äitisi.”

”Ei hän äidiltä oikein vaikuta”, Medeia tuhahti. ”Ei äiti yrittäisi kirota minua. Vai yrittäisivätkö teidän äitinne kirota teidät?”

”Tuskin ainakaan minun äitini”, Islee sanoi. ”Hänhän on jästi.”

”Minunkin äitini on jästi”, Nellie huomautti.

”Eli teiltä on siis turha odottaa vastausta”, Medeia tokaisi. ”Mutta yrittäisikö isäsi kirota sinut, Nellie?”

”En minä tiedä”, Nellie totesi. ”Tuskin.”

”Niinpä”, Medeia sanoi. ”Joka tapauksessa minä en tahdo mitään kidutuskirousta niskaani, joten parempi näin. Mutta miten teidän lomanne on mennyt?”

”Mitäs tässä”, Nellie tokaisi. ”Ei mitään uutta taivaan alla. Yhtä tylsyyttä kaikki. Onneksi pääsin tänne vähän tuulettumaan.”

”Niin”, Islee myönsi. ”Alkavat nämä isosiskon hommat ottaa voimille. Ja periaatteessa toivoisin, että koulu alkaisi jo, mutta periaatteessa taas en.”

”Mutta ajatelkaa”, Medeia sanoi. ”Toiseksi viimeinen vuosi sentään. Ja minä ainakin toivon, että syyskuu tulisi pian. Pääsenpähän eroon äidistä. Ja olenhan minä nyt jo oikeastaan päässytkin.”

”Mitä tarkoitat?” Islee kysyi.

”Muutin pois kotoa”, Medeia totesi huolettomasti. ”Mutta vain hetkellisesti”, hän lisäsi nähdessään Isleen toruvan katseen. ”En minä voi asua koko kesää äitini kanssa. Sitä menoahan joutuisin pian Pyhän Mungon suljetulle osastolle.”

”Missä sinä sitten asut?” Nellie kiinnostui.

”Siriuksen luona”, Medeia vastasi. ”Hän otti minut avosylin vastaan. Mehän olemme melkoisen samanlaisia, kumpikin suvun mustia lampaita, kun olemme rohkelikkoja.”

”Vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa suvun valkeita lampaita?” Nellie kysyi.

”Ehkä sitten niin”, Medeia naurahti. ”Mutta joka tapauksessa asun nyt Siriuksen luona. Hän on ollut minulle korvaamaton apu, kun yritän selvittää, mihin isäni loppujen lopuksi katosi jälkiä jättämättä. Sirius on kaikkein paras sukulaisistani, hän on minulle ollut aina hieman kuin isä, eikä äiti lainkaan ymmärrä suhdettamme. Ei hän tajua, että etsin itselleni perhettä, mitä hän itse ei ole koskaan kyennyt minulle olemaan. Muutenkin kaikki muut sukulaiseni Siriusta lukuun ottamatta ovat -”

”Medeia”, Islee varoitti.

”- saastaisia luihuisia, joiden kanssa en halua olla missään tekemisissä”, Medeia jatkoi välittämättä Isleestä. ”Paitsi tietenkin Andromeda, jota en, kumma kyllä, ole koskaan edes tavannut. En ymmärrä, miksi he ovat sellaisia. Miksi heillä on tarve yrittää olla muita parempia, ylimielisiä, koppavia? Etenkin äitini – ja se nainen, joka väittää olevansa kummini.”

Medeia vaikeni, kun Isleen ja Nellien välille oli langennut painostava hiljaisuus. Hän vilkaisi ystäviään hämmentyneenä ja katsahti sitten eteenpäin, jonne toistenkin katseet olivat kiinnittyneet.

Medeian edessä seisoi pitkä, vaaleatukkainen nainen. Tämän pitkät, kapeat sormet puristivat taikasauvaa ja siniset silmät katsoivat tiukasti Medeiaa. Tyttö tunnisti naisen, olihan hän tuntenut tämän koko elämänsä.

Medeia veti kiivaasti henkeä.


**


Pilvet lipuivat hitaasti sinisellä taivaalla. Aurinko paistoi kirkkaana ja häikäisi keskellä pihaa makaavan tytön silmiä. Mustiin kiharoihin oli sotkeutunut hiekkaa, vaalea mekko oli paikoitellen nurmikon vihertämä.

Yksi kumpuilevista pilvistä muistutti koiraa. Tyttö hymähti pienesti muistaessaan äidin serkun, joka osasi muuttaa muotoaan koiraksi. Hän oli nähnyt sen ja toivoi joskus itsekin osaavansa sellaista. Mutta vielä pitäisi odottaa neljä vuotta, että edes kouluun pääsisi.

”Medeia!” äidin huuto kantautui sisältä. ”Ala tulla sieltä, meidän pitää lähteä!”

Tyttö kohottautui kyynärpäidensä varaan kulmiaan kurtistaen.

Ai minne? hän ihmetteli mielessään. Minne me muka olemme lähdössä?

”Vauhtia!” äiti huusi.

Ai niin, tyttö muisti ja raskaasti huokaisten rojahti takaisin selälleen. Cissyn luo. En minä halua sinne mennä. Pysyn mieluummin vaikka sitten kotona, vaikka kaikkein mieluiten menisin kylläkin Siriuksen luo.

Tyttö ei kestänyt neljää vuotta nuorempaa serkkuaan, joka jatkuvasti roikkui hänessä kiinni. Niin rasittavaa poikaa ei varmastikaan löytynyt koko maailmasta. Tyystin piloille hemmoteltu, sai kaiken tahtomansa, vaikka sitten huutamalla. Ei tyttö voinut sellaista millään käsittää, eihän hänkään saanut tahtomaansa läpi juuri koskaan. Äiti oli aina se, joka määräsi ja äiti oli myös se, jota toteltiin. Siis jos toteltiin, yleensä siis ei. Tuossa perheessä tanssittiin pojan pillin mukaan.

Ja nyt, nyt oltiin menossa tuon ylihemmotellun pojan kolmevuotissyntymäpäiville. Ei tyttö tahtonut sinne mennä katselemaan vierestä, kuinka poika availi kymmeniä lahjojaan, joista varmastikin yli puolet olivat hänen vanhemmiltaan.

”Medeia!” äiti huusi taas. ”Nyt vauhtia! Ei ole kohteliasta myöhästyä!”

Tyttö pysytteli liikahtamatta paikoillaan. Silmäkulmastaan hän näki, kuinka äiti ilmestyi kuistille. Tämän katse kiersi pihaa ja pysähtyi tyttöön. Äiti tuli nopeasti portaat alas tytön luo.

”Nyt heti ylös siitä”, äiti käski. ”Sinun piti odottaa minua kuistilla. Mutta mitä sinä teet? Likaat juuri pestyn mekkosi makaamalla ruohikossa. Sinun piti olla siisteissä ja puhtaissa vaatteissa, kun menemme Dracon syntymäpäiville. Nyt ala tulla.”

Tyttö ei liikahtanutkaan, joten äiti tarttui häntä kädestä, kiskaisi pystyyn ja marssitti vastaanhangoittelevan tyttärensä sisälle. Loitsulla hän puhdisti mekon hiekasta ja ruohonvihreästä hetkessä.

”En ymmärrä, miksi sinä teet näin”, äiti sätti siirtyessään puhdistamaan kovakouraisesti hiekkaa tytön hiuksista. ”Aina kun pitäisi lähteä Cissyn luo, sinä karkaat jonnekin.”

”Auh!” tyttö parahti äidin kiskaistessa hänen hiuksiaan hieman liian lujaa ja vetäytyi pari askelta kauemmas. ”Johtuisikohan vaikka siitä, etten pidä heistä?”

”Mikset?” äiti kysyi. ”Cissy on sentään kummisi.”

”Koska en vain pidä”, tyttö tokaisi. ”Draco on typerä ja pilalle hemmoteltu ja saa aina kaiken tahtomansa läpi. Hänen ei tarvitse kuin hieman korottaa ääntään niin jo heti maailma pyörii hänen ympärillään.”

”Se taas ei ole sinun ongelmasi”, äiti sanoi. ”Joka tapauksessa me menemme nyt Dracon syntymäpäiville. Ja muistatkin sitten olla kunnolla.”

”Toki”, tyttö tuhahti. ”Ainahan minä.”


Ja mulla kiire etsimään taas uusi syy,
miksen voi olla onnellinen nyt
ja rakastaa sitä, mitä mun vieressä odottaa.

Lumille

  • Virhe ohjelmoinnissa
  • ***
  • Viestejä: 164
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #42 : 18.05.2011 15:42:10 »
Hihii, taas jatkoa! :) Cissystä sai juuri sellaisen kuvan millaiseksi häntä on ehkä vähän enemmän kirjoissa kuviteltu, ja jotenkin mä kyllä osaan oikein hyvin kuvitella hänet juuri Dracon äitinä :D Myös Medeian ystävien persoonasta ja vähän taustoista sai hyvän kuvan :)

Lainaus
"Sitä menoahan joutuisin pian Pyhän Mungon suljetulle osastolle."

Haha :D

Lainaus
”Äidit rakastavat lapsiaan, vaikkeivät aina sitä näytäkään. Ja vaikka lapsi olisi millainen, äiti kuitenkin rakastaa tätä. Lapsen saaminen on aina äidin elämän paras hetki.”

Juu mutta hei, mä en nyt saa mitään kovinkaan hyvää kommenttia aikaiseksi, mutta mä tosiaan ihan rakastan tätä ficciä! Aivan todella ihana lopetus varsinkin, ja suuri kiitos tästä jälleen kerran :)


Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #43 : 18.05.2011 15:43:13 »
Jeiii, jatkoaa!!

Tykkäsin todella paljon tästä(kin) luvusta! Oli kivaa lukea myös näistä Medeian ystävistä. Toivottavasti heistä tulee vielä lisää :D
Kirjoitus tyylistä pidän kanssa todella paljon, ja en huomannut virheitä ja teksti oli sujuvaa.
Huii, jännäään kohtaan jätit, nyt tärisen kahta kauheammin kun odottelen jatkoa.

Ja taas nuo muistot tuolla lopussa: pidän aivan hirveästi!
On jotenkin mukavaa aina vähitellen saada pätkiä Medeian menneisyydestä.
Anteeksi, mutta rakentava on tuolla jossain kaukana.

Kiittäen ja kumartaen,
Natural


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

Sirius93

  • Vieras
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #44 : 18.05.2011 16:32:55 »
Ihana jatko!!! Hetkeen en tajunnut, kuka se vaaleahiuksinen nainen oli, mutta kun luin ton takauman - vai mikäs se on - niin tajusin hänet Cissyksi.
Nyt jäin miettimään, et mitä Medeia aikoo nyt tehä...

Mäki oon muute miettiny tota musta lammas juttua (oikeastaan Siriuksen kannalta enemmän), et sinänsä Sirius ja Medeia ovat valkosia lampaita. Toi on vähän kiistan alainen asia. Suvun kannalta ne ovat mustia lampaita, mutta toisaalta ajattelee valkoisiksi lampaiksi.

Mut aivan loistava jatko!

Hermione Granger

  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #45 : 18.05.2011 16:43:44 »
Jes, jatkoa suosikkificciini! Tykkäsin luvusta jälleen kerran älyttömän paljon. Oli kivaa, kun Medeia sai vihdoin ja viimein tavata ystävänsä.

Lainaus
”Mutta kuten äidit rakastavat lapsiaan, myös lapset rakastavat äitejään. Lapset tosin myöntävät sen vielä harvemmin kuin äidit. Äidit ovat kuitenkin synnyttäneet meidät, pitäneet meidät hengissä elämämme ensimmäiset vuodet, jolloin emme olisi vielä pärjänneet omillamme, kasvattaneet meidät. Joten miksi äitisi ei rakastaisi sinua, Medeia?”
Hmm... Islee on filosofisella tuulella...

Lainaus
Medeian edessä seisoi pitkä, vaaleatukkainen nainen. Tämän pitkät, kapeat sormet puristivat taikasauvaa ja siniset silmät katsoivat tiukasti Medeiaa. Tyttö tunnisti naisen, olihan hän tuntenut tämän koko elämänsä.

Medeia veti kiivaasti henkeä.
Jäi jännittävään kohtaan. Medei parka on luultavasti pian vainaa.

Pidin myös taas noista muistoista tuolta lopusta ja kuten Natural mainitsikin, on mukavaa saada tietää enemmän Medeian menneisyydestä.

Lainaus
Ja nyt, nyt oltiin menossa tuon ylihemmotellun pojan kolmevuotissyntymäpäiville. Ei tyttö tahtonut sinne mennä katselemaan vierestä, kuinka poika availi kymmeniä lahjojaan, joista varmastikin yli puolet olivat hänen vanhemmiltaan.
Medeialla on juuri oikea käsitys hemmotellusta idioottipojasta! Islee oli siinä suhteessa oikeassa, että jotkut lapset ovat ainokaisina hyvin hemmoteltuja. (Draco - loistava esimerkki)

Odotan innolla jatkoa! Toivon myös, että Andromeda ilmestyisi pian mukaan kuvioihin.

Hermione

Rakentava päätti viimein palata karkumatkaltaan. Nyt en enää päästä sitä karkuun!

sennamiila

  • miss Lestrange
  • ***
  • Viestejä: 716
  • Slytherin Pride
    • Haaveeni hulluuden tatuoimat
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #46 : 25.05.2011 15:37:11 »
Lumille: No joo-o, Cissya vähän enemmän sitten tässä luvussa. Tokihan Medeian ystävät piti mukaan ottaa, koska jos Medeia olisi vain koko aika Siriuksen luona niin ei tapahtuisi mitään jännää ja mä tylsistyisin ja lopettaisin tän kesken ;)
Natural: Juu, kyllähän niitä Isleetä ja Nellietä vielä tässä luvussa ainakin tulee. Ainakii jonkuu verran. Jännään kohtaan oli tarkoituskin jäädä, hah, olen julma :D Ihanaa, että muistoista tykätään. Itte tykkään etenki just tosta, mikä edellisen luvun lopussa oli (ja sitten siitä, mikä oli... tota noin... kolmannen luvun lopussa. Ja tokan kanssa)
Sirius93: Takauma se taitaapi ihan virallisesti tosiaan olla. Tai näin ainakin opetettiin tän jakson äikänkurssilla :) Eiköhän se, mitä Medeia aikoo tehhä, selviä tässä luvussa. Mäkin olen tota musta vai valkonen lammas -hommaa pohtinu ja totesin, että valkosia lampaita ne Sirius, Meda ja Medeia on :)
Hermione: Islee nyt on vähän tuollainen filosofi, kauhean järkiperäinen, tyyni ja rauhallinen. En käsitä, miten oon muka onnistunu luomaan semmoisen hahmon :D Jep, jotkut ainokaiset tosiaan on hemmoteltuja (niinku just Draco). Mut sitten taas Medeia ei ole. Näinhän se toisinaan pätee myös ihan meiänkin maailmassa, että kun on ainokainen niin kasvatetaan kuin kukkaa kämmenellä :) Andromedan pitäisi ilmestyä piakkoin. Ei ehkä tässä, eikä välttämättä vielä seuraavassakaan mutta ehkä sitten sitä seuraavassa luvussa. Kiva, että tykkäät muistoista :)
Beatrice: Ei niitä muitten kommentteja kannatakaan lukea ;) Voi vielä alkaa ajatella, että no, tässähän on jo sanottu kaikki, mitä itsekin aioin. Hei jee, vähän kiva kun niin moni tykkää ton luvun muistosta :) Ja joo, niinhän mä taisin tehhä - vaihtaa sen Medeian kuvan banneriin siis. Mietinkii vähän, että huomaako sitä kukaan, mutta nyt ainakin tiedän siun huomanneen :) Niin ja joo, Nellie Lovett. Sieltähän mie sen etunimen nappasin. Mutta odotapa vaan, kun alan julkaista seuraavaa jatkistani (kesäkuussa ehkäpä?) niin pääset lukemaan, kuinka koheltavat neidit Musta ja Lovett. Ei siis kuitenkaan Nellie Lovett ;)

A/N: Joo, menen ihan justiinsa lukemaan enkkua. Tai kirjottamaan kuviksen esseetä. Tai syömään. Tai kirjoittamaan jotain. En kuitenkaan kirjoittamaan Palapelisotkuja, sillä senna nyt ylpeänä kertoo saaneensa tämän ficin täydellisen valmiiksi eilen päivällä :) Nyt voin keskittyä antamaan panokseni viimeiseen kahteen kokeeseen ja sitten alkaa kirjoittaa vielä lisää. Varokaa vain, tulette vielä kuulemaan minusta :D Mutta haikea fiilis ja tyhjä ja outo olo, kun rakkaasta lapsesta joutuu luopumaan. Palapelisotkut oli mun elämä, mitä mä nyt teen? (vastaus: kirjoitan valmiiksi Morsianten sodan ja aloitan sen uuden jatkoficin)
Niin ja sitten näin päivää etukäteen pitäisi kai vielä yksi asia sanoa: Hyvää syntymäpäivää Helena Bonham Carter ♥





VIII luku
En tunnusta sinua



Medeia tuijotti naista silmiin pitkän aikaa. Nainen katsoi takaisin. Tämän katse oli jäätävä ja sai Medeian ihon nousemaan kananlihalle. Hetkeen kumpikaan ei puhunut.

”Medeia”, nainen viimein totesi.

”Narcissa”, Medeia töksäytti.

”Mitä sinä täällä teet?” Narcissa kysyi.

”Mitä se sinulle kuuluu?” Medeia tiuskaisi. ”Ei tietääkseni ole sinun asiasi huolehtia minusta tai minun tekemisistäni. Mutta jos noin kovasti kiinnostaa niin tapaan ystäviäni.”

Medeia vilkaisi vierellään seisovia Isleetä ja Nellietä.

”Ovatko he -” Narcissa aloitti.

”Arvasin, että olet puhunut Bellatrixin kanssa”, Medeia tokaisi. ”Kyllä, niin, he ovat kaksi kuraveristä ystävääni, kuten armas äitini aina jaksaa muistuttaa. Ja aivan, teidän mielestänne se ei ole hyväksyttävää, koska kuulemma on minun arvolleni sopivampaa seurustella puhdasveristen luihuissaastojen kanssa.”

”Äitisi on etsinyt sinua”, Narcissa sanoi ohittaen Medeian sanat noin vain. ”Sinun pitää palata kotiin.”

”Minun kotini on nyt jossain aivan muualla”, Medeia totesi. ”Minun kotini ei ole Bellatrixin luona.”

”Hän on sinun äitisi”, Narcissa huomautti. ”Kotisi on siellä, missä äitisikin.”

”Ei ole”, Medeia pyöritteli päätään. ”Minun kotini ei tosiaankaan ole väkivaltaisen äidin luona, joka yrittää kirota minut pienimmästäkin poikkipuolisesta sanasta.”

”Sinä lähdet nyt kotiin”, Narcissa totesi. ”Kumminasi katson velvollisuudekseni huolehtia, että palaat takaisin äitisi luo.”

”Bellatrix ei ole äitini!” Medeia sähähti. ”Vai lyökö oikea äiti muka lapsiaan? Etkä sinä myöskään ole kummini, joten sinulla ei ole mitään velvollisuuksia palauttaa minua kotiin!”

Medeia käännähti kannoillaan ja viittasi Isleen ja Nellien mukaansa.

”Medeia!” Narcissa huudahti tytön perään.

Medeia ei kuitenkaan välittänyt, käveli vain eteenpäin. Hän kuuli, kuinka Narcissa kiiruhti hänen luokseen korkokengät kopisten kivistä katua vasten. Nainen tarttui Medeiaa ranteesta pysäyttäen tämän ja pyöräyttäen ympäri.

”Sinä lähdet nyt kotiin”, Narcissa totesi päättäväisesti.

Vain silmänräpäystä myöhemmin Medeia tunsi keuhkojensa puristuvan kasaan. Hän ei kyennyt hengittämään, tuli paniikki, ahdistus, mutta pian sekin hellitti, kun Medeia huomasi seisovansa taas tukevasti maan kamaralla. Tai pikemminkin keskellä kotinsa oleskeluhuoneen tummaa puulattiaa. Viereisestä huoneesta kuului lasin helinää ja hiljaista kiroilua. Medeia tuhahti ja ivallinen hymy levisi hänen huulilleen.

”Bella!” Narcissa huikkasi.

Bellatrix ilmestyi huoneeseen.

”Cissy, tämäpä yllätys, minä -” Bellatrix aloitti, mutta keskeytti lauseen havaitessaan Medeian. Hänen silmänsä välkähtivät enteillen vaaraa. ”Sinä!”

"Kuten huomaat, minua ei kaivata täällä", Medeia tokaisi.

Medeia koetti pyristellä irti Narcissalta, mutta jollain ihmeen keinolla nainen onnistui pitämään hänet aloillaan.

”Löysin hänet Viistokujalta”, Narcissa totesi. ”Ystäviensä kanssa.”

”Kuraveristä roskasakkia”, Bellatrix tuhahti.

”Sitä he eivät ole!” Medeia huudahti. ”He ovat paljon hienompia ihmisiä kuin te kaksi yhteensä! Te olette -”

Tuntui kuin jokin olisi tukkinut Medeian suun. Tyttö vilkaisi Narcissaa ja huomasi tämän osoittavan häntä taikasauvallaan.

”Opettele hieman kunnioittamaan itseäsi vanhempia ihmisiä”, Narcissa käski.

Medeia mulkaisi Narcissaa pahasti ja siirtyi sitten katsomaan äitiään. Tyttö huokui uhmaa ja kapinahenkeä sillä hetkellä enemmän kuin koskaan ennen.

”Missä olet ollut?” Bellatrix kysyi, mutta vastausta ei tullut. ”Cissy, jos vain voisit.”

Narcissa laski taikasauvansa, ja lukko katosi Medeian äänihuulilta.

”Missä olet ollut?” Bellatrix toisti.

”Painu helvettiin!” Medeia kiljahti. ”En tarvitse sinua mihinkään!”

Medeia vetäisi taikasauvan kaapunsa taskusta ja osoitti sillä Bellatrixia.

”Älä tee mitään, Narcissa”, Medeia totesi kääntyen katsomaan tätiään. ”Jos teet, se on rakas siskosi, joka saa kärsiä. Joten ole hyvä ja laske taikasauvasi lattialle.”

Narcissa epäröi, mutta ei kulunut kuin hetki niin naisen taikasauva putosi kalahtaen tummalle puulle.

”Kiitos”, Medeia sanoi kylmästi ja kääntyi taas äitiinsä päin. ”Sinun olisi paras olla enää puuttumatta minun elämääni. Minä teen itse omat ratkaisuni, eikä sinulla pitäisi olla siihen vastaansanomista. Niin, tiedän, sinulla on. Se ei silti vaikuta minuun mitenkään. Olen ylpeä itsestäni ollessani rohkelikko. Olen ylpeä puoliverisestä ystävästäni. Olen vielä ylpeämpi jästisyntyisestä ystävästäni, joka kestää saastaisten luihuisten pilkan pää pystyssä. He ovat hyviä ja hienoja ihmisiä. Sitä te ette vain näe, koska katsotte ainoastaan sukua, johon ei kuulukaan niin paljon velhoja kuin meidän. Ja sinä, Bellatrix, sinä olet kaikista pahin.”

Medeia lähti hitaasti ja hiukan varuillaan lähestymään äitiään, joka pysyi täysin liikkumattomana paikallaan, katse tiiviisti tyttäressä. Bellatrixin tummien silmien takana leiskuvista liekeistä näki, kuinka tämä koetti parhaansa mukaan hillitä itsensä ja olla karkaamatta kiinni tyttärensä kurkkuun.

”Niin, tunnistat tämän taikasauvan”, Medeia hymyili pilkallisesti. ”Sehän on sinun. Tiedän, kuinka sinun tekisi vain mieli käydä kimppuuni ja saada tämä takaisin itsellesi, Bellatrix. Huomaatko, en osaa enää edes katsoa sinua silmiin ja kutsua äidiksi? Aivan, olet huomannut senkin. Tiedätkö, mistä se johtuu? Se johtuu täysin siitä, millainen sinä olet. Et ole äiti lainkaan. Olen kuunnellut ystävieni puheita, keskustellut heidän kanssaan. Kyllä heilläkin kotona riidellään, mutta he sanovat, että kaikki kuitenkin välittävät toisistaan, että äidit aina rakastavat lapsiaan. Sinun kohdallasi se ei pidä paikkaansa. Senkään vuoksi en tunnusta sinua äidikseni, enkä tätä paikkaa kodikseni.”

”Verenpetturi!” Bellatrix sähähti. ”Nimesi poltetaan sukupuusta kuten Andromedan ja Siriuksenkin! Kurjia verenpettureita kaikki!”

”Luuletko, että minä oikeasti välitän?” Medeia naurahti pilkallisesti. ”Minua ei todellakaan kiinnosta, löytyykö nimeni likaisen Mustan suvun sukupuusta vai ei. Sillä ei ole minulle mitään merkitystä. Eikä sinulla pitäisi olla mitään oikeutta soimata Siriusta tai Medaa, he ovat paljon parempia ihmisiä kuin sinä. Sirius on aina ollut minulle se aikuinen ihminen, jota en koskaan ole kotona vierelleni saanut.”

”Sinä -” Bellatrix aloitti ja astui uhkaavasti askeleen lähemmäs.

”Älä!” Medeia huudahti, ja Bellatrix pysähtyi niille sijoilleen katse poukkoillen hermostuneena taikasauvan ja Medeian kasvojen välillä. ”Älä enää koskaan yritä hallita minun elämääni. Se on minun, ei sinun. Minun elämäni, minun päätökseni. Minusta ei koskaan tule sinun kaltaistasi. Opettele elämään teinin kanssa, äiti rakas.”

”Teinin”, Bellatrix tuhahti. ”Sinä käyttäydyt kuin pahainen kakara.”

”Tiedätkö syyn siihen, miksen koskaan voi aikuistua?” Medeia kysyi pilkallisesti. ”Se johtuu siitä, ettei minulla ole ollut vieressä sitä aikuista, joka näyttäisi mallia, siitä, että äitini on pahasti jämähtänyt lapsen tasolle.”

”Sinä -” Bellatrix sähähti ja oli jo hyökkäämässä tytön kimppuun.

Punainen valosuihku lähti Medeian pitelemän taikasauvan päästä ja osui Bellatrixiin, joka lyyhistyi lattialle. Medeia kuuli Narcissan astuvan edemmäs, jolloin käänsi taikasauvansa osoittamaan tuohon vaaleaan naiseen.

”Älä tee mitään!” Medeia sähähti. ”Saat viedä minut takaisin Viistokujalle.”

Silmänräpäyksen ajan Narcissa epäröi, mutta tarttui sitten Medeian käteen. Vain hetkeä myöhemmin Medeia seisoi Viistokujalla ja vaimea räksähdys kertoi Narcissan kaikkoontuneen hänen viereltään.

Medeia kierteli Viistokujaa hetken aikaa, kunnes hoksasi Isleen ja Nellien Qaino Vahvahqon jäätelöbaarin terassilla. Tyttö riensi ystäviensä luokse ja istuutui pöydän ääreen.

”Hei taas”, Medeia tervehti.

Islee ja Nellie katsoivat ystäväänsä totaalisen hämmentyneinä. Kumpikin tuntui menettäneen puhekykynsä täysin, näyttivät erittäin hölmistyneiltä Medeian ilmestyttyä taas paikalle.

”Luulimme sinun menneen kotiin”, Nellie viimein sai sanotuksi.

”Luulo ei ole tiedon väärti”, Medeia hymähti. ”Ette kai te oikeasti luulleet minun pysyvän kotona kaiken sen jälkeen?”

Hiljaisuus.

”Siis luulitte?” Medeia ällistyi. ”Ette selvästikään tunne minua vielä tarpeeksi hyvin.”

”Mutta äitisi tuntien -” Islee aloitti.

”Ei hän minulle mitään mahda”, Medeia tuhahti. ”Minullahan on yhä hänen taikasauvansa.”

”Niin mikä sinulla on?” Islee kysyi.

”Hänen taikasauvansa”, Medeia toisti ja otti Bellatrixin taikasauvan esille. ”Se jäi käteeni, kun aseistariisuin hänet. Ei hänellä ole toista taikasauvaa missään varalla.”

Medeian kasvoille levisi hymy.

”Mitä sinä nyt olet tehnyt?” Islee epäili.

”Tainnutin hänet hänen omalla taikasauvallaan”, Medeia virnisti.

”Etkä!” Nellie huudahti ja löi kätensä pöydän pintaan. ”Sitä sinä et tehnyt!”

”Teinpä hyvinkin”, Medeia sanoi. ”Eikä Narcissakaan mahtanut mitään.”

Isleen kasvoilla oli typertynyt ilme. Tyttö ei selvästikään ollut vielä kunnolla käsittänyt, mitä Medeia juuri oli sanonut.

”Islee hoi!” Nellie huhuili. ”Maa kutsuu!”

Islee hätkähti.

”Medeia -” Islee aloitti vakavana.

”Älä viitsi”, Medeia pyysi. ”Itse hän sitä kerjäsi. Haukkui teitä, sanoi, kuinka olette kuraverisiä saastoja. Luuletteko, että haluan kuulla sellaista parhaista ystävistäni?”

”Voi kun suloista”, Nellie virnisti.

”Tietenkin minä puolustan teitä ketä tahansa vastaan”, Medeia sanoi.

Islee huokaisi syvään.

”Emme me sinulle mitään mahda”, hän totesi. ”Olet, mitä olet, etkä siitä mihinkään muutu, turha meidän on edes yrittää.”

”Meidän?” Nellie kysyi.

”No hyvä on, minun sitten”, Islee sanoi. ”Minkä sinä itsellesi voit?”

”Niinpä”, Medeia totesi. ”Hyvä, että sinäkin olet viimein huomannut sen.”

”Mutta”, Islee korosti, ”tämä ei silti tarkoita sitä, että hyväksyisin sen, mitä teit.”

”Ei se minua haittaa”, Medeia sanoi. ”Teen mitä teen, eikä sillä väliä.”

”Olet aina ollut tuollainen oman tiesi kulkija”, Nellie huokaisi. ”Minulle rakennetaan tie aina valmiiksi, enkä saa itse valita sitä. Minulle tuodaan kaikki aina hopeatarjottimella. Olisi mukavaa, jos joskus saisi tehdä jotain itsekin. Tätä menoa en tule koskaan pärjäämään itse maailmassa. Melkein jo kadehdin sinua, Medeia.”

”Ei minua kannata kadehtia”, Medeia totesi. ”Kadehdi ennemmin Isleetä. Hänellä on rakastava perhe, hänellä on kaikki hyvin ja hän saa tehdä itse omia päätöksiään. Minun äitini on diktaattori, jonka käskyjä tosin en huomioi millään tavoin, joten pitänee kai sanoa, että hän pikemminkin on olevinaan diktaattori.”

”Nyt lopeta tuollainen”, Islee sanoi. ”Se, että äitisi estää sinua tekemästä jotakin, johtuu vain siitä, että hän on huolissaan sinusta. Kuuntele nyt”, Islee pyysi, kun Medeia tuhahti halveksuvasti. ”Äitisi näkee sinun aikuistuvan ja tietää, että jätät hänet pian. Hän vain tahtoo pitää sinusta kiinni. Olet sentään hänen ainoa lapsensa.”

”Entä sitten lyöminen?” Medeia kysyi kohauttaen kulmiaan. ”Puhumattakaan niistä lukuisista kiroamisyrityksistä? Hän on aina pilannut kaiken.”

”Kuten itsekin aivan hyvin tiedät, äitisi ei ole mikään maailman maltillisin ja kärsivällisin ihminen”, Islee totesi. ”Niin kuin sinä, on hänkin todella äkkipikainen.”

”Minä en ole -” Medeia aloitti kipakasti, mutta sulki sitten suunsa. Islee ja Nellie katsoivat häntä huvittuneina. ”Niinhän minä taidan olla.”

”Niin sinä olet”, Islee vahvisti.

”Mutten silti pidä äidin tavasta käyttäytyä”, Medeia tokaisi.

”Sinä käyttäydyt itsekin toisinaan samalla tavalla”, Islee huomautti. ”Vai mitä luulet, Nellie?”

”En sano mitään”, Nellie totesi. ”Minusta on hienoa, että edes joku kykenee pistämään kampoihin äidillensä. Minä kun en siihen pysty.”

”No ei sinustakaan paljon hyötyä ollut”, Islee huokaisi. ”Ei teistä kummankaan kanssa kykene minkäänlaiseen järkipuheeseen.”

”Nytkö sinä sen vasta olet huomannut?” Medeia virnisti.

”En toki”, Islee hymähti. ”Olen tiennyt sen siitä lähtien, kun tutustuin teihin ensimmäisenä iltanamme Tylypahkassa.”

”Se oli hienoa”, Medeia sanoi. ”Ette uskokaan, kuinka onnellinen olin, kun päädyin rohkelikkoon kuten Siriuskin.”

”Voin kuvitella”, Nellie totesi. ”Ja muistankin sen illan kuin eilisen. Pompit riemuissasi ympäri makuusalia, ja minä pidin sinua täysin kajahtaneena.”

Medeia taivutti päätään taaksepäin ja nauroi ihastuneena.

”Ei mitään uutta”, tyttö sanoi.

”Medeia”, Islee sanoi. ”Ei millään pahalla, mutta juuri tällä hetkellä näytät erittäin paljon äidiltäsi. Vaikken olekaan nähnyt häntä kuin muutaman kerran vilaukselta.”

Medeian hymy hyytyi ja hän katsoi vakavana ystäväänsä.

”Se on kyllä täysin totta”, Nellie kiiruhti sanomaan puolustaen Isleetä. ”Älä ota itseesi, mutta niin se vain on. Et voi edes kiistää tuota jo monta kertaa todettua tosiasiaa. Olette toistenne vastakohtia, mutta kuitenkin niin samanlaisia.”

”Mutta meissä on ainakin se huomattava ero, ettei äitini kykene rakastamaan”, Medeia huomautti. ”Se on tässä vuosien kuluessa tullut erittäin selväksi.”

”Kyllä sinun äitisi sinua rakastaa”, Islee huokaisi. ”Olen aivan varma siitä.”

”Siinä tapauksessa hänellä on jännä tapa osoittaa se”, Medeia naurahti.


**


Tyttö näki, kuinka suurikokoinen harmaa pöllö lensi kohden ikkunaa. Hän odotti kädet jännityksestä täristen. Nyt se ei voisi olla mikään muu. Tätä hän oli odottanut koko elämänsä.

Ja tytön odotukset täytettiin. Pöllö lehahti ikkunasta sisään, ojensi koipeaan erittäin arvokkaan näköisenä. Kun tyttö oli saanut linnun koipeen sidotun kirjeen irti, nousi pöllö taas lentoon ja katosi kesäiseen auringonpaisteeseen.

Niin kuin tyttö oli arvannutkin, oli kirje osoitettu hänelle. Neiti Medeia Selena Lestrange, kirjekuoressa luki. Kirje oli suljettu koulun sinetillä. Syksyllä hän pääsisi kouluun. Syksyllä hän pääsisi pois kotoa.

”Medeia!” kuului äidin huuto toisesta huoneesta. ”Tuliko se kirje?”

”Tuli!” tyttö huusi takaisin ääni hieman vapisten.

Äiti ilmestyi oleskeluhuoneeseen. Ovensuusta hän katseli tytärtään, joka piti juuri avattua kirjekuorta käsissään ja luki nyt hermostuneena mukana tullutta kirjettä. Päästyään loppuun hän kohotti säteilevät kasvonsa äitiinsä.

”Minä lähden kouluun syksyllä”, tyttö kuiskasi.

Äiti tuli hitaasti tytön luo. Tyttö ojensi kirjeen tälle, ja äiti luki sen nopeasti läpi. Sitten hän katsoi tyttöä, ja hänen kasvoilleen levisi hymy.

”Onnea”, äiti sanoi. ”Vaikka tietenkin sinä sinne pääset, kyllähän minä sen olen koko ajan tiennyt. Ja sitten tietenkin menet luihuiseen ja -”

”Entä jos en?” tyttö kysyi.

”Mitä tarkoitat?” äiti hämmentyi.

”Sitä vain”, tyttö sanoi, ”että entä jos en menekään luihuiseen vaan johonkin toiseen tupaan? Niin kuin vaikka rohkelikkoon.”

”Ei”, äiti totesi. ”Eihän minun tyttärestäni voi tulla rohkelikkoa, kauhistuttaa pelkkä ajatuskin. Luihuinen sinusta tulee, minä tiedän sen.”

Tiedä sitten, tyttö ajatteli. Aivan sama se minulle on. Minä tiedän, että minusta ei luihuista tule. Minusta tulee rohkelikko niin kuin Siriuksestakin.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2011 16:36:56 kirjoittanut sennamiila »


Ja mulla kiire etsimään taas uusi syy,
miksen voi olla onnellinen nyt
ja rakastaa sitä, mitä mun vieressä odottaa.

Mustetahra

  • ***
  • Viestejä: 20
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #47 : 25.05.2011 20:34:57 »
Ja nyt tämä on myös minun suosikki toinen suosikkificcini. Mä en keksi tähän mitään rakentavaa palautetta. Mutta siis tää on erittäin mahtava tarina. Jään odottamaan jatkoa.

Arion

  • ***
  • Viestejä: 622
  • Huffleclaw Bard
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #48 : 25.05.2011 21:53:55 »
Jee! Jatkoa! Melkein pelkäsin, ettei täl viikol tuu, ku on lukukausi lopussa ja kokeita, mutta olihan täällä jatkoa!

Tosi hyvä! Pidin Medeian itsepuolustuksesta ja puheista Bellalle ja Cissylle. Toi takaumakin oli ihana!

"Tiedä sitten, tyttö ajatteli. Aivan sama se minulle on. Minä tiedän, että minusta ei luihuista tule. Minusta tulee rohkelikko niin kuin Siriuksestakin."
Tykkäsin tästä. :D

”Nyt lopeta tuollainen”, Islee sanoi. ”Se, että äitisi estää sinua tekemästä jotakin, johtuu vain siitä, että hän on huolissaan sinusta. Kuuntele nyt”, Islee pyysi, kun Medeia tuhahti halveksuvasti. ”Äitisi näkee sinun aikuistuvan ja tietää, että jätät hänet pian. Hän vain tahtoo pitää sinusta kiinni. Olet sentään hänen ainoa lapsensa.”
"Nyt lopeta tuollainen",
toi jotenkin kuulosti hieman tökeröltä. "Nyt lopetat tuollaisen/tuon" olisi ehkä parempi.

Musta sinänsä tuntuu, ettei Bella oikeasti rakasta Medeiaa tietoisesti. Tietenkin tiedostamatta jokainen rakastaa jokaista perheenjäsentään/sukulaistaan, mutta Bella haluaisi, ettei tuntisi sitä. Jotenki mä oon siitä varma, vaikken olekaan tämän fikin kirjoittaja.

Ja vähän mietin tota, et voi ilmiintyä toisen kotiin. Mun mielestä se ei ole mahdollista, tai ainakaan kohteliasta. Kutoskirjassakin Harry ja Dumbledore kävelivät Kuhnusarvion kotiin vielä kolme minuuttia. Kirjoissa ei ainakaan tuoda esille, että toisen kotiin vois tuosta vaain ilmiintyä. Muutenhan kuolonsyöjätkin voisivat ilmiintyä toisen koteihin ja olla häiriöksi, eikä kukkan ehtisi hankkia apua.
Ja sit toi, ku Cissy huusi Bellan paikalle, nii Kuhnusarviol oli joku tunnistin, joka ilmoitti sille, et nyt on ilmiintynyt joku lähettyville, nii kai Bella kuuli/tunsi, et sen kotiin oli joku ilmiintynyt. Must olis kannattavaa, et Cissy olis ilmiintynyt Bellan pihalle, ja Bella tulis suoraan omalle pihalle ilman kutsua, jos saisin ehdottaa.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2011 13:03:04 kirjoittanut Anturajalka93 »
"I think kids will read more good books than we can possibly produce " - Rick Riordan

Lumille

  • Virhe ohjelmoinnissa
  • ***
  • Viestejä: 164
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #49 : 25.05.2011 22:42:40 »
Hihi, nyt mä pääsin vihdoinkin kirjoittamaan kommenttia, kun sähläilin jotain omiani tossa äskön. :) Nyt mä ajattelin jättää alkujupinat pois ja painua suoraan asiaan, ettei musta tule maailman tylsintä kommentoijaa :D (äläkä vaan missään tapauksessa yritä vihjata, että mun kommentoiminen on jotenkin hidasta..)

Lainaus
Pompit riemuissasi ympäri makuusalia, ja minä pidin sinua täysin kajahtaneena.

Hihi :D En tiiä miksi, mutta jotenkin mä vaan kuvittelen ton Medaian niin vaan sun olosena :D Hihi, mutta hei, ei kajahtuminen ole pahasta! Mietippäs nyt, kuinka tylsä tämä koko maailma olisi, ellei meillä olisi morsoja tai kajahtaneita tai neronleimauksia :)

Mä vaan kanssa jotenkin ajattelen, että Bella tosiaan kyllä rakastaa tytärtään, mutta ei vaan jotenkaan osaa jäsennellä tunteitaan sillä tavalla kuin muut. Medaiaa mä kyllä ymmärrän harvinaisen hyvin, ettei sen puoleen, mutta jotenkin vaan.. pitäähän siitä omasta äidistäänkin pitää aina välillä huolta, eteenkin sillon kun se sitä tarvitsee :) Ehkei Bellan yrittäminen niinkään näy niin kovin klassisena mutta jotenkin silti. Voi olla että vähän kanssa pelottaa, mutta Bella vaan on jotenkin niin sellanen, ettei oikeen hallitse sitä hempeyttä ja muita äidillisiä juttuja :)

Lainaus
"Kadehdi ennemmin Isleetä. Hänellä on rakastava perhe, hänellä on kaikki hyvin."

Hei mutta joo, kiitos jälleen kerran tästä pätkästä ! :) hihi, ja kyllä me lukijat jäädään ihan varmasti ikävöimään tätä ficciä myös !


Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #50 : 25.05.2011 23:42:41 »
Pim Pom!

Jei, jatkoa, josta tykkäsin erittäin paljon.

Jotenkin Cissy oli omaitsensä, mutta toisaalta taas hiukan erilläinen - joka on hyvä asia!
Medeia on kyllä hyvä hahmo :) Tykkään hänestä ja hänen luonteesta erittäin paljon.

Jotenki muuten tuli mieleen tuosta, että kun Bellalla ei ole taikasauvaa, niin jotenkin olisin olettanut jotain yllättävää käännettä, että Medeia luulee, ettei hänen äidillänsä ole taikasauvaa, mutta kuitenkin Bells olisi käynyt ostamassa uuden tai jotain... Huom! Tämä oli vain minun mielipiteeni :D Mutta ei tässäkään ole mitään vikaa tai mitään, tuli vain mieleen. Kun en oikein usko, että Bella pitkään ilman sauvaa viihtyy - tai sitten olen väärässä.

Lainaus
”Opettele hieman kunnioittamaan itseäsi vanhempia ihmisiä”
En tiedä miksi, mutta tästä tuli kovasti mieleen opettajani, joka ei pidä joskus oikein puhetavastani :D

Lainaus
Tiedä sitten, tyttö ajatteli. Aivan sama se minulle on. Minä tiedän, että minusta ei luihuista tule. Minusta tulee rohkelikko niin kuin Siriuksestakin.
Tästä kohdasta tykkäsin paljon.

Muutenkin tuo muisto -pätkä oli taas kiva!
En huomannut yhtäkään virhettä ja teksti oli sujuvaa.

Kiittäen ja kumartaen,
Natural


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

Hermione Granger

  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #51 : 26.05.2011 20:08:12 »
Hiphei, jatkoa! Suosikkificciini on tullut jatkoa! Kiitos sennamiila.

Tykkäsin luvusta todella paljon. Oli kiva, kun Narcissa vei Medeian 'Bella-äidin' luokse. Bella oli todellakin oma itsensä, vaikka hävisikin omalle tyttärelleen. (Järkyttävää...)
Joo, oli kanssa kiva, kun Medeia alkoi puollustaa ystäviään.

Tuossa on lempikohtani:

Lainaus
”Medeia”, Islee sanoi. ”Ei millään pahalla, mutta juuri tällä hetkellä näytät erittäin paljon äidiltäsi. Vaikken olekaan nähnyt häntä kuin muutaman kerran vilaukselta.”

Islee on jälleen kerran erittäin älykäs.  ;)

Joo. tuo muisto-kohta oli myös ihana! Bellatrix kuulosti niin varmalta sanoessaan, että hänen tyttärestään tulisi luihiunen. hään taisi pettyä erittäin pahasti, kun kuuli, että medeia onkin rohkelikko...

Jatkoa odotellen,

Hermione

sennamiila

  • miss Lestrange
  • ***
  • Viestejä: 716
  • Slytherin Pride
    • Haaveeni hulluuden tatuoimat
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #52 : 01.06.2011 15:55:22 »
Mustetahra: Oi, uusi lukija. Ihanaa kuulla, että olet tykännyt :) Ei kommentin rakentavuudella sinänsä miulle mitään väliä ole, pelkästään se, että kertoo pitäneensä merkkaa miulle jo ihan tosi paljon. Kiitos :)
Anturajalka93: Joo, olihan mun nyt pakko niistä kokeista huolimatta jatkoa laittaa. Enhän mä nyt voi lukijoita noin vaan hylätä ;) Toi on kyllä ihan totta, että jokainen rakastaa perheenjäseniään - vähintäänkin tiedostamatta ja kaikkein viimeisimpänä sen itselleen suostuu myöntämään. Mutta niin joo, toi ilmiintymishomma. Juu, mä mietin sitä jonkuu aikaa, mutta loppujen lopuks päädyin kuitenkii tohon ratkasuun. Siis kun Cissy kuitenkin on Bellan sisko ja näin ja ehkä sitten kuitenkin oli parempi viedä Medeia suoraan äitinsä pakeille tai näin ja ne "tunnistimet" ois sillai kuitenkii tunnistanu Cissyn (ja Medeian siinä samassa myös). En osaa taas selittää, koska ajattelen asiat aina ihan liian monimutkasesti :D
Lumille: En mä yritä vihjata, että sun kommentoimises ois hidasta, älä kuvittelekaan mitään siihen suuntaan ;) Haha, ehkä minä ja Medeia sitten ollaan melko lailla samalla aaltopituudella toistemme kanssa - ken tietää. No okei, okei, myönnetään. Minä ja Medeia ollaan ihan tosi, tosi samanlaisia, vaikken mä nytten välttämättä aukoisikaan päätäni yhtä värikkäin sanankääntein (tai mistäs sitä tietää, jos joskus jostain ihan kunnolla hermostuu). Ja nii-i, mietipä miten tylsä maailma olis, jos ei ois mun kajahtaneita neronleimauksiani :D Ja se on kyllä ihan totista totta, ettei Bells kyllä tunteitaan osaa näyttää (ainakaan niitä hempeilyjä sun muita "humpuukia")
Natural: Medeia on (kuten Lumillelle jo totesinkin) melko lailla mun kaltaiseni. Vaikkakin kyllä paljon rohkeampi ja reippaampi, koska minust ei ainakaan rohkelikkoa tulis tekemälläkään :D Ja tosta taikasauvasta. Mä luulen, että Bella ei ehkä vain kehtaa mennä ostamaan uutta, koska siinä tapauksessa ehkä ihmeteltäisiin, että missäs se vanha on. Ei hän kehtaa myöntää, että hänen oma tyttärensä vei hänen taikasauvansa ;) Tai sitten se jäi sinne huoneeseen.
Beatrice: Ei ollut vika luku, ei. Tän luvun, minkä nyt laitan ni tän jälkeen tulee lukuja vielä kolme kappaletta (sekä ehkä jotain, mitä Natural ainakaan ei tiedä) ;) Varmasti Bellaa ketutti ja pahasti ku pahainen 16-vuotias pentu voittaa hänet ensin sanasodassa ja lopuks vielä onnistuu tainnuttamaan :D Medeia on aika villi - niinku minäkii (ainakii sillon, kun tulee kesä, nytkin vain tekisi mieli pomppia siitä riemusta, että kohta on loma ja että kohta löytyy ikävuosia jo 17). Nyyh, mä muutan Mikä-mikä-maahan. En mä halua kasvaa aikuiseksi.. :D
Hermione: Kyllä, takuulla erittäin järkyttävää, kun Bella häviää omalle tyttärelleen, joka on varsin rasavilli tapaus.) Tietenkin Medeia nyt ystäviään puolustaa, jos joku heistä pahaa puhuu - sitä vartenhan ystävät ovat :) Ja se muisto, ah, takuulla oli Bellalle karvas pettymys, kun kuuli, että tyttärestä tulikin rohkelikko (SPOILAUSVAARA! Ehkä se vielä tässä luvussa selviää, kuinka suuri pettymyksen määrä loppujen lopuksi olikaan... Enhän spoilannut pahasti?)

A/N: Ja koska pääsin nyt noin tunniksi kotiin konelle ennen kuin pitää taas rientää näytelmäharjoituksiin niin laitan seuraavan luvun, ettei se sitten mene myöhään yöhön :) Tänään on hyvä päivä, tekisi mieli vain pomppia tasajalkaa riemusta tai hypätä vaatteet päällä järveen tai jotain vastaavaa, koska kesä. Mutta lauantai on vielä parempi - sennan suuri päivä ;)





IX luku
Kunnes huomaan sen totuuden



Medeia istui syvällä nojatuolissa peiton alle hautautuneena katsellen liekkien tanssia tulisijan uumenissa. Liekit kurkottelivat ylös, ylös, ylös kuin tahtoen vapauteen, tahtoen päästä lentoon. Äänettömät kipinät sinkoilivat ympäriinsä, puut rätisivät liekkien nuollessa niiden pintaa.

Medeian ajatukset harhailivat. Jostain syystä hän sai liekeistä mieleensä vain isän, miehen, jota hän ei ollut koskaan tuntenut, josta hänellä ei ollut kuin erittäin pieni muistikuva. Hän mietti, millaista elämä olisi ollut, jos isä olisi ollut siinä vieressä, aivan lähellä. Olisiko se ollut kovinkin erilaista? Olisiko isä puolustanut tytärtään tämän riidellessä äidin kanssa vaiko sittenkin antanut äidille yliotteen, päästänyt tämän niskan päälle?

”Hmh”, Medeia hymähti.

”Sanoitko jotain?” Sirius kysyi.

”En kai”, Medeia totesi. ”Mietin vain tässä ja hymähtelen itsekseni.”

”Saanko kysyä, mitä sitten mietit?” Sirius kysyi.

”Kysyit jo”, Medeia huomautti saaden Siriuksen hymyilemään. ”Ja kai minun sitten täytyisi vastata. Sitä minä vain mietin, että taidan olla äidille melkoinen pettymys. Tai siis kun minusta tuli rohkelikko, parhaista ystävistäni toinen on puoliverinen ja toinen jästisyntyinen sekä vihaan lähes koko sukuani. Hän mahtaa olla hirveän pettynyt minuun.”

”Se on hyvin mahdollista”, Sirius myönsi. ”Hän toivoi sinusta luihuista kuten itsekin oli, kuten lähes koko muu suku oli. Hän tahtoi sinulle niin sanottua parempaa seuraa puhdasverisistä luihuisista, ei verenpetturirohkelikoista.”

”Mutta se ei ole minun vikani”, Medeia tokaisi. ”Jos hänen odotuksensa ovat minun suhteeni olleet korkealla niin eipä ole minun ongelmani se. Ja vielä kun minä tahdon elämältä kaikkea muuta kuin mitä minulta odotetaan. Kyllä minä sen pettymyksen olen hänen silmistään nähnyt, kun olen päässyt hieman avautumaan hänelle.”

”Ja ilmeisesti sinä taidat avautua melkoisen usein?” Sirius hymähti.

”Niinpä”, Medeia sanoi. ”Tosin siinä samassa hänkin kyllä avautuu minulle siitä, miten kertakaikkisen kamala lapsi olen ja kuinka oli virhe pitää minut. No, itsepähän hän valintansa teki.”

”Ei kai äitisi tosiaan toivo, ettet sinä olisi koskaan syntynytkään?” Sirius kysyi.

”No jaa”, Medeia tuumasi. ”Enpä tiedä. En minä hänestä selkoa ota.  Mutta melkoisen usein hän on kyllä niin sanonut, että en sitten tiedä oikein... Kai hän katuu sitä, että sattui synnyttämään minut huhtikuun viidentenätoista vuonna 1976.”

”Kuulostaa hieman minun äidiltäni”, Sirius totesi synkästi. ”En hänen mielestään koskaan ollut mallilapsi, hän suoraan sanottuna vihasi minua. Regulus sen sijaan sai kaiken huomion, minä olin aina se, joka ei koskaan tehnyt kuten piti.”

”Hieman kuin minäkin”, Medeia hymähti. ”Ja sitten rakas serkkuni Draco puolestaan saa itselleen kaiken huomion. Mutta en minä välitä. En minä äidin aina vain negatiivista huomiota osakseni edes tahdo. Mieluummin olen yksin. Isä minua silti yhä mietityttää. Mihin hän on voinut noin vain kadota, jättämättä jälkeäkään itsestään? Minä en vain käsitä.”

”Ikävöitkö sinä häntä?” Sirius kysyi.

”Kai minä jollain tavoin”, Medeia sanoi. ”En oikein tiedä. Minulle isä on aina ollut joku kaukainen, miespuolinen hahmo jossakin, jota en oikeastaan ole osannut vierelleni edes kaivata, sillä olen kuitenkin periaatteessa tottunut siihen ajatukseen, että asun kahdestaan äidin kanssa. En minä sillä tavalla... Tai siis... Kyllä minä periaatteessa häntä ikävöin. Olisihan se varmastikin paljon parempi, että hänkin olisi jollain lailla osallisena minun elämässäni.”

”Luuletko, että isäsi sitten sattuisi olemaan yhtään sen parempi ihminen kuin mitä äitisi on?” Sirius kysyi. ”Olihan hänkin innokas puhdasverisyyden kannattaja, sen verran häntä tunsin.”

”Ei kai hän muuten äidin kanssa olisi naimisiin mennytkään”, Medeia huokaisi. ”Mutta en minä voi tietää, koska en tunne isääni. Ainoa muistikuvani hänestä on siltä päivältä, kun äiti ajoi hänet ulos, ja isä rukoili päästä takaisin. Se antaa minulle vain sellaisen kuvan, että isä oli tossun alla – ja pahasti.”

”Ei siis sinänsä mikään ihme, sikäli kun sinun äitisi tuntee”, Sirius hymähti. ”Hän on vahva luonne, ja uskon ainakin, että hän kykenisi saamaan lähestulkoon kenet tahansa tossun alle.”

”Niinpä”, Medeia myönsi. ”Mutta vaikkei isä sen parempi ihminen olisikaan, voisin vaikka lyödä vetoa, että hän ei ole läheskään yhtä rasittava kuin äiti. Ja jos isä kerran oli äidin tossun alla niin minä varmaankin saisin kiedottua hänet pikkusormeni ympäri. Sitten hän toteuttaisi pienimmätkin toiveeni, ja minusta tulisi pilalle hemmoteltu lapsi niin kuin Dracosta.”

”Oletko sinä kateellinen hänelle?” Sirius kysyi. ”Dracolle siis?”

”En”, Medeia tokaisi. ”Toki minä joskus pienempänä olin, kun vierestä katselin, kuinka häntä palvottiin ja kuinka hän huutamalla sai kaiken itselleen – myös kaikkien huomion. Ei liiasta hemmottelusta ole kuin haittaa. Minä sen sijaan... No, kyllä sinä tiedät. Enhän minä koskaan saanut sitä, mitä tahdoin. Ja aina minulla oli sellainen tunne, että tein mitä hyvänsä, se oli aina väärin. Tai siltä äiti ainakin sai sen tuntumaan. Tällä hetkellä olen kuitenkin lähinnä vain kiitollinen siitä, ettei minua koskaan palveltu kuin mitäkin prinsessaa. Jos niin olisi tehty, en kai koskaan olisi tutustunut sinuun vaan pysynyt vain kiltisti äidin hellässä huomassa.”

Viimeiset sanat lähtivät Medeian huulilta niin halveksuvasti kuin tyttö vain osasi ne sanoa. Hän olisi varmasti sylkäissytkin lopuksi, jos se olisi kuulunut hänen tapoihinsa. Mutta se ei kuulunut, joten tyttö jätti sen väliin. Siriuksen huulilla sen sijaan karehti hymyn tapainen.

”Äläkä sinä siinä naura minulle”, Medeia tokaisi. ”Vakava asia.”

”Selkeästi”, Sirius hymähti. ”Mutta tuo vain mitä sanoit. 'Äidin hellässä huomassa...' En vain osaa edes kuvitella tuollaista tilannetta päässäni.”

”No en kyllä minäkään”, Medeia naurahti. ”Yritä nyt sitten kuvitella minut jonnekin äidin helmoihin, hänen syliinsä hakemaan turvaa. En edes halua... Sinun vikasi, Sirius. Nyt en enää pääse eroon tuosta kamalasta mielikuvasta.”

Medeia nappasi tyynyn käteensä ja paiskasi sen kohden Siriusta, joka väisti nauraen.


**


Äiti oli vastassa juna-asemalla, kun tyttö palasi ensimmäiselle joululomalleen posket innosta punoittaen. Mutta ei hän äidin tapaamista odottanut, ei mitään sinne päinkään. Tyttö tahtoi vain juosta kertomaan kaiken tapahtuneen äidin serkulle, josta vuosien kuluessa oli tullut hänelle perheenjäsen, vaikkei äiti sitä tiennytkään.

Eihän äiti koskaan ollut tiennyt.

Mutta tytöllä ei ollut aavistustakaan, miten pahalla päällä äiti oli. Sen tytär kuitenkin sai pian huomata, kun äiti tarttui häntä kovakouraisesti ranteesta kiinni ja kaikkoontui.

Kotona kaikki näytti melko lailla normaalilta. Äidin tiukka, puristava ote ranteesta teki kipeää ja tyttö riisti itsensä irti. Hän hieroi punertavaa rannettaan, joka pikkuhiljaa alkoi muuttua sinipunaiseksi. Tyttö katsoi järkyttyneenä äitiään, jonka silmissä kipinöi.

”Mitä nyt?” tyttö kysyi varuillaan.

”Minä olen yrittänyt kouluttaa ja kasvattaa sinut parhaani mukaan”, äiti sanoi koettaen hillitä raivoaan, jonka kuitenkin huomasi hänen värisevästä äänestään. ”Ja sitten sinulta tulee kirje.”

”Sinä et vastannut!” tyttö huudahti.

”En niin”, äiti myönsi. ”En tiennyt, mitä ajatella. Mitä sinulle on oikein käynyt? Uskoin aina niin vahvasti, että sinusta tulisi luihuinen, mutta ei. Ja mikä pahinta, sinusta tuli rohkelikko.”

”Mitä vikaa siinä on?” tyttö kysyi.

”Kaikki!” äiti sähähti. ”Rohkelikot ovat verenpettureita kaikki tyynni. Luuletko minun tahtovan, että sinusta tulee sellainen?”

”En tietenkään, mutta -” tyttö aloitti.

”Vaiti!” äiti käski. ”Sinut otetaan pois sieltä koulusta. Teen sinusta luihuisen, vaikka se olisi viimeinen tekoni.”

”En minä halua olla luihuinen!” tyttö huudahti. ”Minä tahdon olla rohkelikko niin kuin Siriuskin on!”

”Sirius!” äiti tuhahti. ”Mitä sinä Siriuksesta tiedät, ethän ole koskaan edes tavannut häntä kuin ohimennen?”

”Itse jätit minut aina Regulukselle”, tyttö selitti. ”Luuletko, etten koskaan tavannut Siriusta? Hehän olivat kuitenkin veljeksiä.”

”Regulus vihasi Siriusta”, äiti totesi ykskantaan.

”Ei vihannut”, tyttö sanoi. ”Eivät kai he muuten olisi tavanneet toisiaan? Kyllä minä Siriuksen tiedän ja tunnen, paremmin kuin uskotkaan.”

”Regulus kuoli, kun olit kolmevuotias”, äiti huomautti. ”Sen jälkeen et ole voinut nähdä Siriusta, koska olet ollut aina joko kotona tai sitten Cissyn luona.”

”Kolme vuotta riitti aivan hyvin”, tyttö tokaisi. ”Kyllä siinä ajassa ehtii oppia ihmisen tuntemaan. Silloin minä päätin sen, että minusta tulee rohkelikko niin kuin Siriuksesta.”

”Luihuinen sinusta tehdään, vaikka mikä olisi”, äiti sanoi. ”Saat luvan jäädä kotiin, kunnes opit luihuiseksi.”

”En minä halua!” tyttö huudahti. ”Tylypahkassa ovat kaikki ystäväni!”

”Verenpetturirohkelikkoja hekin, otaksun”, äiti totesi. ”Ei, sinä jäät tänne, kunnes opit tavoille. Luihuinen sinusta tulee, vaikka mikä olisi.”

”Ei!” tyttö huusi. ”Minä en halua!”

”Sinun mielipidettäsi ei nyt kysytä”, äiti tokaisi.

”Vihaan sinua!” tyttö parahti. ”Vihaan, vihaan, vihaan!”

Tyttö käännähti kannoillaan ja juoksi portaat ylös huoneeseensa. Hän heittäytyi itkien sängylle. Kyyneleet kastelivat peiton ja tyynyn, eikä tyttö sitä yrittänytkään estää. Kaikki oli niin epäreilua. Hän oli vain toivonut hyvää joululomaa, ensimmäistä sellaistaan. Sitä kai oli turha enää toivoakaan. Äiti pilasi aina kaiken.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2011 16:12:50 kirjoittanut sennamiila »


Ja mulla kiire etsimään taas uusi syy,
miksen voi olla onnellinen nyt
ja rakastaa sitä, mitä mun vieressä odottaa.

Arion

  • ***
  • Viestejä: 622
  • Huffleclaw Bard
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #53 : 01.06.2011 18:46:00 »
Toka! (ikään kuin olisi kilpailu ;))

Ihan siis sanoinkuvaamattoman hyvä! Toi loppu takauma oli koskettava ja sai kyyneleet silmiiini, enkä valahetele! Sä oot tosi hyvä kirjoittamaan, ja tässä on juuri oikea ote lukijaan tässä sun tarinassa!

Medeia nappasi tyynyn käteensä ja paiskasi sen kohden Siriusta, joka väisti nauraen.
Jotenkin tossa keskustelussa, joka tapahtui tätä ennen, ajattelin, et itse heittäisin tyynyn Siriusta päin! Osaan ennustaa ;) :D
"I think kids will read more good books than we can possibly produce " - Rick Riordan

Lumille

  • Virhe ohjelmoinnissa
  • ***
  • Viestejä: 164
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #54 : 01.06.2011 23:04:35 »
Hei, jatkoa ! Heh, ehkä mä oon muuttumassa sokeasta ja hajamielisestä umpisokeaksi, mutta huomasinpahan kuitenkin :)

Hihi, sä osaat kyllä tosi luontevasti ja hyvin kirjoittaa dialogeja ja jotenkin todella kauniisti saat kaikki kohdat vaan niin aidoiksi ja jotenkin tosi ihaniksi (: Aivan ihana luku muutenkin, ja jotenkin vaan ihan kummasti, en mä kyllä osaa edes kirjoittaa että mistä kaikista syistä, mutta tämä ficci on kyllä ihan tositosi ihana ♥ (: (okei, mä osaan kyllä sanoa miljoona syytä alkaen vaikka hahmoista joista sä saat tosi ihania ja sun tekstistä ja kaikesta, mutta jotenkin ihan kummasti)

Oi mutta hei, mä kyllä tiedän että saattaa olla vähän jo monesti kuultua, mutta mä ihan oikeesti rakastan tätä ficciä ja mwwww, sä kirjoitat ihan tosi hyvin ! (: Suuren suuri kiitos siitä että mä saan lueskella näitä sun ihania ficcejä :)

Lainaus
”Ikävöitkö sinä häntä?” Sirius kysyi.


Mustetahra

  • ***
  • Viestejä: 20
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #55 : 03.06.2011 22:16:17 »
Apua , tää on ihana. Haluun lukea lisää sun ihanaa ficciäs. En tiedä mitä sanoa , paitsi et tää on ihana

Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #56 : 07.06.2011 00:11:50 »
Jee, pääsin lukemaan jatkoa!

Tykkäsin todella paljon. Tämä jatkoficci on todella mielen kiintoinen ja alan koko ajan vain kiintyä enemmän nuihin muistoihin.
Tykkäsin taasen kuvailusta ja tälleen.

Mitähän minä keksisin, kun en osaa edes järkevää kommenttia kirjoittaa? Miten olisi: ''haa, tykkäsin todella paljon, kirjoitat todella hyvin, pidän kuvailusta eikä kirjoitusvirheitä näkynyt!''?

Tykkään todella paljon, kun Sirius on mukana, jeiii!

Ja nyt en saa enempää aikaiseksi, anteeksi :-[ .

Kiittäen, kumartaen ja hattua nostaen,
Natural


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

Hermione Granger

  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #57 : 07.06.2011 08:47:47 »
Olenko viimeinen? Järkyttävää...  >:(

Luku oli jälleen kerran todella hyvä ja kiinnostava. Tuo oli hyvä tuo Siriuksen ja Medeian keskustelu.

Lainaus
Se antaa minulle vain sellaisen kuvan, että isä oli tossun alla – ja pahasti.”

Ah, kyllä Medeia on todellakin älykäs lapsi. (ei vitsi)

Tuo oli myös hyvä tokaisu:

Lainaus
”Äläkä sinä siinä naura minulle”, Medeia tokaisi. ”Vakava asia.”

Odotan innolla jatkoa ja tuo muisto tuolla lopussa oli jälleen kerran ihana!

Hermione

sennamiila

  • miss Lestrange
  • ***
  • Viestejä: 716
  • Slytherin Pride
    • Haaveeni hulluuden tatuoimat
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #58 : 08.06.2011 15:50:11 »
Beatrice: No, tota noin... Miten olisi vaikkapa... JeejeeBeaoliekahaa!! :D Tokihan nyt kaikki miehet on Bellsin tossun olla, koska rakas sekopäämme on voittamaton diktaattori (jolle oma tytär antaa kylläkin melkoisen hyvän vastuksen, mutta kuitenkin..). Ja tässähän se todistetaan, että nää äiti ja tytär on kyllä niin samanlaisia, mutta kuitenkin vaan jotenkii niin erilaisia :)
Anturajalka93: Siis joo, sä olet ihan selkeästi joku meedio ;) Siriusta saa paiskoakin tyynyillä. Hui, sai kyyneleet silmiin. Nyt alkaa mennä jo pelottavaksi... En mä kyllä koskaan olisi voinut uskoa, että mä saisin tekstilläni kyyneleet jonkun silmiin. Nyt olen otettu :)
Lumille: Et sä ole sokea tai mitään ;) Mun tekstit tuppaa toisinaan oleen kauhean dialogipainotteisia. Se vähän itteä häiritsee, mutta kiva juttu, jos kelpaa :) Se johtuu varmaan siitä, että kuitenkii on näytelmätekstejä lukenu sen tuhat ja yks kappaletta ja kirjottanu ne kaks näytelmää ja kolmas tulossa... Ehkä niin joo :D Kirjota se kilometrin mittanen kommentti sitten joku toinen kerta ;) Olet sä kyllä aika ihana..
Mustetahra: Voih, kamalasti kiitoksia kommentistasi. Sain kyllä tuostakin jo paljon irti ja väistämättä sai kommenttisi hymyn nousemaan huulille :)
Natural: Oh, nyt siulla on jo hattukii!! No sietää kyllä tämmösellä ilmalla ollakii, ettei vaan saa auringonpistosta niinku minä viime kesänä ;) Whii, kiva että edelleen tykkäät muistoista, niitä on ollut oikein ihana miettiä ja kirjottaa :)
Hermione: No hei siis totta kai Medeia on tosi älykäs, hänhän on Bellan tytär, joten mitä muutakaan voi odottaa ;) Mä aina tuppaan kirjoittamaan ihan kauheasti keskustelua miun ficceihin (johtunee tosiaan niistä luetuista ja kirjotetuista näytelmistä) ja aina tuntuu, että ellei keskusteltavaa tarinaan keksi niin silloin ei myöskään kirjoittaminen luista :)

A/N: Ajattelinpa tässä, että olisi varmaan kaikkien kannalta parasta, että laitan tämän uuden luvun tänne ennen neljän tunnin näytelmäharjoituksia paahtavassa helteessä, sillä voi olla hyvinkin mahdollista, että niistä palattuani yhdeksän jälkeen illalla olen niin kettuuntunut ja väsynyt, etten jaksa tätä tänne laittaa tai vaihtoehtoisesti ollakseni vain ilkeä, en laittaisi tätä tänne ollenkaan ;) Pitäkää kiva kesäloma. Lomailkaa minunkii puolesta, koska itse en voi, koska on työt ja sitten kesäteatteri enkä ehdi käydä tyyliin kotona muuten kuin vain nukkumassa (ja dataamassa aina silloin tällöin). Eikun hei, kyllähän mä sitten heinäkuun puolessavälissä pääsen lomalle. Ehkä :) (lauantaina ei huolet paina, lauantaina antaa mennä vaan...)





X luku
Rakastaa, ei rakasta



Medeia heräsi koputukseen huoneensa ovelta.

”Medeia!” Sirius huikkasi. ”Meillä on vieras.”

Medeia käänsi unisena kylkeään ja veti peiton päänsä päälle. Kun vastausta ei kuulunut, ovi avautui, ja Sirius astui sisään.

”Vieläkö sinä nukut?” Sirius kysyi. ”Kello on jo ties mitä, yli puolenpäivän ainakin. Ylös nyt siitä, meille tuli vieras.”

Kun tyttö ei liikahtanutkaan, Sirius tarttui peiton kulmaan ja vetäisi koko peiton lattialle. Medeia käpertyi kasaan vuoteella.

”Nyt ylös, unikeko”, Sirius totesi. ”Opettelisit nukkumaan yöllä niin ei päivällä tarvitsisi.”

Sirius kumartui tytön ylle ja kutitti tätä kyljistä. Medeian silmät rävähtivät auki, hän kierähti selälleen ja koetti tyrkkiä Siriusta kauemmas.

”No johan sinä heräsit”, Sirius naurahti.

”Kuka vieras meillä muka on?” Medeia kysyi.

”Andromeda”, Sirius vastasi. ”Hän odottaa kovasti siskontyttärensä näkemistä.”

”Andromeda?” Medeia huudahti ja ponkaisi istualleen. ”Olen jo täysin hereillä ja tulen aivan heti alakertaan. Kiitos hei, Sirius, voit poistua.”

Siriuksen lähdettyä Medeia veti nopeasti mekon yllensä, koetti, huonolla menestyksellä tosin, selvitellä takkuisia kiharoitaan ja riensi sitten huoneesta ulos ja portaat alas.

Käytävässä Siriuksen kanssa odotti Bellatrixia ehkä pari vuotta nuorempi nainen, jota Medeia ei koskaan ollut nähnyt, mutta jonka hän kuitenkin tiesi Andromedaksi. Tämä oli melkoisen samannäköinen isosiskonsa kanssa, mutta hiukset olivat astetta vaaleammat ja silmät paljon kiltimmät ja lempeämmät, eikä kasvoilla ollut havaittavissa sitä kylmää ja kovaa ilmettä.

Nähdessään Medeian tulevan nainen kääntyi katsomaan tyttöä.

”Oikeassa olet, Sirius”, Andromeda henkäisi. ”Aivan kuin olisin palannut ajassa taaksepäin. Hän todellakin on kuin Bella samanikäisenä.”

Medeia katsoi Siriusta silmät viiruina.

”Nyt se ainakin on tullut todistettua”, Sirius naurahti Medeialle. ”Et voi enää muuta kuin myöntää olevasi täysin äitisi näköinen. Sillä kukapa muukaan sen tietäisi kuin hänen oma siskonsa? Tässä siis on Medeia, kuten varmaankin huomasit. Medeia, tässä on tätisi Andromeda.”

”Hei”, Medeia tervehti. ”Kiva tavata.”

”Kuin myös”, Andromeda myönsi. ”Et arvaakaan, miten kovasti olen odottanut tapaavani sinut, minulla ei vain koskaan ole ollut siihen mahdollisuutta.”

”Voin kuvitella”, Medeia hymähti. ”Minusta on aivan typerää, etten koskaan ole saanut nähdä toista tädeistäni. Cissysta olen saanut jo tarpeekseni. Ja aina on mukavaa tavata muitakin suvun outolintuja kuin Sirius.”

”Minä jätänkin teidät sitten kahden”, Sirius totesi. ”Teillä riittää varmastikin keskusteltavaa. Menkää vaikka oleskeluhuoneeseen, lähetän Vingan tuomaan teille teetä.”

”Kiitos, Sirius”, Andromeda sanoi.

Medeia seurasi tuota ruskeatukkaista, melko lailla äitiään muistuttavaa naista oleskeluhuoneeseen. Hän ei vain voinut olla huomaamatta tiettyjä samankaltaisuuksia näiden kahden siskoksen välillä. Samanlainen, hieman keinuva kävelytyyli, samat tummat, pistävät silmät, samat kapeat kasvot.

Medeia hautautui samaan nojatuoliin kuin monta kertaa aiemminkin, heitti jalkansa toisen käsinojan ylitse ja nojasi päätään toiseen. Andromeda kävi istumaan nojatuoliin, jossa Sirius niin usein istui. Hetkeä myöhemmin Vinga tuli tuomaan heidän teensä, ja sitten he jäivät kahden. Medeia tunsi olonsa vaivaantuneeksi siinä hiljaisuudessa.

”Kuulin Siriukselta, että sinulla on jonkinlaisia ongelmia äitisi kanssa”, Andromeda aloitti keskustelun.

”Niin”, Medeia myönsi. ”En minä voi asua hänen kanssaan samassa talossa. Hän vain käy jatkuvasti hermoilleni ja sitäpaitsi hän varmastikin tappaisi minut, jos palaisin. Tainnutin hänet”, Medeia vastasi tätinsä kysyvään katseeseen. ”Kahdesti jopa. Ja vein hänen taikasauvansa. Mutta hän vain oli niin raivostuttava, haukkui ystäviäni, joista toinen on puoliverinen ja toinen jästisyntyinen, haukkui isää niin kuin aina ennenkin, petturiksi, valehtelijaksi.”

”Kerropa minulle, Medeia, rakastatko sinä äitiäsi”, Andromeda pyysi.

”En”, Medeia tokaisi. ”Pikemminkin vihaan. Hän löi minua. Ei hän ole äiti ollenkaan, ei oikea äiti lyö. Mutta ei, en minä häntä... En edes pysty sanomaan sitä ääneen.”

”Tiedätkö, Medeia”, Anromeda sanoi, ”minä en oikein suostu uskomaan tuota. Kyllä sinä äitiäsi rakastat, vaikket sitä myönnä – edes itsellesi. Sinulla on vain normaalia hankalampi murrosikä. Kyllä, minä tiedän sen, sillä äidilläsi se oli melko lailla samanlainen. Hän saattoi karata kotoa useiksikin päiviksi, hän kapinoi kaikkia mahdollisia sääntöjä vastaan, eikä totellut ketään yhtään missään. Tosin siitä ei todellakaan seurannut Bellalle yhtään mitään hyvää, että hän pisti vastaan isälle ja äidille, mutta... No jaa, Bellakin vannoi vihaavansa isää ja äitiä. Tiedän kuitenkin, että syvimmällä sydämessään, itsekään sitä tiedostamatta, hän rakasti heitä. Samalla tavoin sinä rakastat omaa äitiäsi.”

”Mutta hän löi -” Medeia yritti.

”Se ei merkitse mitään”, Andromeda sanoi. ”Tai siis kyllähän se sinulle on iso asia, mutta ottaen huomioon sen, kuinka usein ja kuinka monia lyöntejä Bella itse sai osakseen, se ei merkitse juurikaan mitään. Älä kiellä sitä, kyllä sinä häntä rakastat.”

Medeia painoi päänsä ja mietti. Oliko asia todella niin kuin Andromeda sanoi? Rakastiko hän äitiään, vaikkei sitä kenellekään myöntänyt – kaikkein vähiten itselleen? Hän oli kuitenkin aina asunut äidin kanssa, äiti oli elättänyt ja kasvattanut hänet. Mutta toisaalta, äiti ei ollut koskaan ollut kovin mukava häntä kohtaan, ei mikään maailman paras äiti tosiaankaan. Paitsi joskus, joskus äiti oli puolustanut häntä ja auttanut, kun hän oli satuttanut itsensä. Äiti tämä silti oli.

”Bellalla on luja ja vahva sydän”, Andromeda jatkoi. Medeia kohotti katseensa taas tätiinsä, joka katsoi häntä tiiviisti. ”On aina ollut. Muistan, kuinka hän aina puolusti minua ja Cissya, jos joku sattui meitä kiusaamaan. Bella vihaa vihollisiaan sekä läheistensä vihollisia. Kiivaan luonteensa vuoksi hän ei kuitenkaan aina ymmärrä, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää, eikä maailma ole niin mustavalkoinen kuin hän luulee. Bella seisoo tiukasti omien mielipiteidensä takana, eikä niistä kovin herkästi irti päästä. Hän oli jo lapsena sellainen. Senkin vuoksi välimme menivät poikki, kun menin naimisiin Tedin kanssa. Se ei vain yksinkertaisesti sopinut Bellan mustavalkoiseen maailmaan, jossa oli olemassa vain kahdenlaisia ihmisiä: puhdasveriset ja pohjasakka. Mutta läheisiään Bella rakastaa yli kaiken, vaikka se saattaakin usein näkyä vain vihanpurkauksina tai muuna vastaavana. Uskallan jopa sanoa, että tällä hetkellä sinä olet kaikkein tärkein ja rakkain ihminen hänen elämässään, Medeia.”

”Tuo kuulostaa sinun suustasi paljon uskottavammalta kuin vaikkapa ystävieni Isleen tai Nellien”, Medeia totesi. ”Mutten silti vieläkään kykene sulattamaan sitä asiaa, että äiti muka oikeasti rakastaisi minua. En muista, että hän koskaan olisi näyttänyt sitä.”

”Kyllä hän on”, Andromeda sanoi. ”Sinä et vain ole huomannut sitä, sillä Bella useinkin osoittaa rakastavansa tavalla, jonka erittäin harvoin pystyy paljaalla silmällä näkemään. Ei Bella sano 'rakastan sinua' tai edes halaa. Hän tekee kaiken salassa, sillä Bella pelkää olevansa heikko, jos hän osoittaa rakastamisen kaltaisia tunteita. Oletko koskaan miettinyt, miksi Bella niin päättäväisesti on kieltänyt sinua tapaamasta Siriusta tai käskenyt pysymään kotona, vaikka olisit tahtonut lähteä?”

Medeia pyöritteli päätään.

”Se johtuu siitä, että hän välittää sinusta”, Andromeda totesi. ”Olet hänen ainoa ilonsa, ainoa lapsensa, ja hän pelkää menettävänsä sinut, vaikkei sitä myönnä edes itselleen. Bella on nähnyt, kuinka kiintynyt olet Siriukseen, ja sen vuoksi koettaa pitää sinut poissa täältä, pelkää, että jäät tänne lopullisesti. Sen vuoksi hän tuli sinua täältä etsimäänkin, ei sen vuoksi, että tahtoisi taikasauvansa takaisin vaan sen vuoksi, että rakastaa sinua. Ja Bella käskee sinun pysyä kotona juuri samasta syystä. Hän pelkää puolestasi. Hän on nähnyt sinun varttuvan ja kasvavan, alkavan itsenäistyä ja ottaa etäisyyttä. Jokainen äiti tahtoo pitää kiinni lapsestaan niin pitkään kuin mahdollista, niin myös Bella. Häntä pelottaa ajatus, että hänen tyttärensä on pian aikuinen nainen, joka lähtee maailmalle, menee naimisiin ja saa lapsia. Bella ei tahdo menettää sinua, Medeia. Lisäksi hän pelkää sinun tekevän saman virheen, jonka hän itse teki nuoruudessaan.”

”Puhutaanko nyt minun isästäni?” Medeia epäröi.

”Puhutaan”, Andromeda myönsi. ”Suvun odotusten mukaisesti Bella nai puhdasverisen luihuisen, Rodolphus Lestrangen. Virhe ei suinkaan ollut se, että mies oli puhdasverinen tai edes se, että tämä oli luihuinen. Suurin virhe oli, ettei Bellalla ollut aavistustakaan siitä, millainen Rodolphus todella oli. Ennen kosintaa ja avioliittoa Rodolphus oli vain kuiskinut hänelle kauniita sanoja, joita ei häiden jälkeen enää kuulunut. Mutta Bella meni eikä meinannut. Ei hän varmaan koskaan ole ajatellut nykyhetkeä pidemmälle. Kaikki kuitenkin meni hyvin siihen saakka, kunnes Bella alkoi odottaa sinua. Siinä vaiheessa ei äitisi laskenut miestä enää lähelleen, ja sehän ei Rodolphukselle sopinut, ei sitten lainkaan.”

”Mistä sinä tiedät tuon kaiken?” Medeia kysyi. ”Olen saanut sen käsityksen, ettet enää tuossa vaiheessa ollut väleissä äidin kanssa.”

”Olet oikeassa, en ollutkaan”, Andromeda myönsi. ”Cissyn kanssa sen sijaan olin, sillä eihän pikkusiskomme silloin vielä tiennyt, miten suhtautua asiaan ja oli siitä kaikesta aivan hämillään. Joskus hän tuli vain juttelemaan minun kanssani, kertoi omia kuulumisiaan sekä kertoi, kuinka Bellalla ja Rodolphuksella meni. Cissylta minä kaiken heidän väleistään kuulin. Siis kaiken, minkä tiedän, eikä sekään kovin paljoa ole.”

”Mutta mitä sitten tapahtui?” Medeia kysyi. ”Siis sen jälkeen kun äiti alkoi odottaa minua, eikä laskenut enää isää lähellekään?”

”Isäsi alkoi juosta vieraissa”, Andromeda totesi. ”Hän teki sitä kai melko usein, ainakin sellaisen käsityksen sain Cissyn puheista. Bella oli kyllä tietoinen siitä, mitä mies puuhasteli hänen selkänsä takana, mutta ei vain puuttunut asiaan. Raskausaika uuvuttaa vahvimmankin ihmisen, joten se ei ollut ihmekään. Syntymäsi jälkeen sama meno jatkui, kunnes sinun ollessa noin kolmevuotias, Bella ajoi Rodolphuksen pois kodistanne ja otti eron. Sen jälkeen ei miehestä kuulunut enää sanaakaan. Mutta se siinä kai perimmäinen syy oli, että isälläsi oli muita naisia.”

”Se on siis totta”, Medeia sanoi hiljaa.

”Mikä on totta?” Andromeda hämmentyi.

”Se mitä äiti aina puhuu isästä”, Medeia totesi. ”Ei hän koskaan sano isästä mitään muuta kuin, että tämä oli valehtelija ja petturi. Tähän päivään saakka olen uskonut äidin valehtelevan, mutta nyt saankin kuulla sen olleen täyttä totta. Olen vain... niin yllättynyt tai jotain.”

”Uskoitko todella äitisi valehdelleen kaikki nämä vuodet?” Andromeda kysyi.

”Uskoin”, Medeia myönsi.

”Bella valehtelee erittäin harvoin”, Andromeda sanoi. ”Lapsenakin hän valehteli vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, kun ei tahtonut jäädä kiinni pahanteosta. Muulloin hän sanoi asiat aina niin kuin ne olivat. Et tainnut tietää sitä.”

”En niin”, Medeia huokaisi. ”Mistä minä olisin voinut tietää? Ei äiti koskaan ole puhunut lapsuudestaan tai nuoruudestaan minulle. Ei hän oikeastaan puhu minulle muutenkaan. Mitä minun pitäisi tehdä? Olen aina syyttänyt äitiä säälittäväksi valehtelijaksi ja nyt...? Minä en tiedä, en tosiaankaan tiedä, mitä tehdä.”

”Suosittelisin, että mietit aivan rauhassa tätä asiaa”, Andromeda sanoi. ”Käyt kaiken läpi päässäsi, käsittelet tunteesi tätä kohtaan ja päätät sitten, mitä teet. Ja tee vain oma päätöksesi, älä kuuntele muita, jos kenellekään satut tästä kertomaan. Kuuntele sydäntäsi, se ohjaa sinut oikealle tielle.”

”Kiitos, Meda”, Medeia kuiskasi. ”Sinusta on ollut korvaamaton apu ja toivon totisesti, että näemme taas joskus. En minä välitä, vaikka äiti ei minun antaisikaan sinua tavata.  Jos minä jotain päätän, sen myös teen, eikä äiti vaikuta siihen lainkaan.”

”Tiedätkö, olet tismalleen samanlainen kuin Bella sinun ikäisenäsi”, Andromeda hymähti. ”Ei Bellakaan juuri äidin ja isän sanoja kuunnellut tai käskyjä totellut, teki vain kaiken niin kuin itse tahtoi. Mutta kuten sanoin, ei hänelle siitä koskaan mitään hyvää seurannut siinä vanhoillisessa maailmassa, jossa vanhempia kunnioitettiin, heidän sanansa oli laki ja pienimmästäkin rikkeestä sai rangaistuksen. Eipä Bellan villi luonto kestänyt paikoilleen kahlitsemista, kuten ei sinunkaan. Kyllä sinä jossain vaiheessa vielä huomaat, kuinka paljon äitisi sinua oikeasti rakastaa. Olet kuitenkin hänen ainoa lapsensa, ainoa tyttärensä, jota hän puolustaisi vaikka kynsin ja hampain.”

”Yhden kerran muistan, kun äiti minua on puolustanut”, Medeia sanoi hiljaa. ”Cissy oli meillä ja äiti taas kerran valitti siitä, kuinka hirveä lapsi minä olin, ehdotti Cissylle, että vaihtaisivat lapsia.  Cissy sitten totesi siihen jotain tyyliin 'pidän mieluummin oman poikani'. Ja välittömästi äiti oli tivaamassa, vihjasiko Cissy mahdollisesti, että tämän poika oli muka minua parempi. Äänensävy oli puolustava, hyökkäävä, mutta palautui vain hetkeä myöhemmin normaaliksi. Mutta tuon päivän muistan kuin eilisen.”

”Siinä näet”, Andromeda totesi. ”Jos Bella noinkin selväksi on asian tehnyt, vaikkakin vuosia sitten, hän todella rakastaa sinua. Cissy kuitenkin on aina ollut Bellalle rakas ja läheinen, paljon tärkeämpi kuin mitä minä olin. Äitisi rakastaa sinua, Medeia. Ihan oikeasti rakastaa.”

Medeia hymähti hiljaa itsekseen. Ehkä Andromeda sittenkin oli oikeassa asian suhteen. Tämä oli esittänyt huomattavan vakuuttavat perustelut kantaansa ja tunsi äidin paljon paremmin kuin Medeia olisi koskaan osannut uneksiakaan.


**


Jouluateria syötiin vaiti. Ei kuulunut kuin aterimien kilinää lautasia vasten. Välistä tyttö vilkuili vastapäätä istuvaa äitiään paksun otsatukkansa alta ja toisinaan huomasi äidin tarkkailevan häntä tiiviisti. Mutta tyttö ei välittänyt, painoi aina vain katseensa alas, tunsi polttavan tuijotuksen itsessään. Hiljaisuus ympärillä oli levoton ja vaivaantunut.

”Olen miettinyt asiaa”, äiti viimein sanoi hiljaa.

Tyttö kohotti katseensa. Hän katsoi äitiään epäillen ja tummat kulmat kysyvästi kohollaan.

”Saat kyllä palata takaisin kouluun”, äiti totesi. ”Yksi ehto kuitenkin on.”

Tyttö odotti kärsivällisesti. Pieni hymy levisi hänen huulilleen. Äiti päästäisi hänet takaisin kouluun, hän ei menettäisi ystäviään, ei joutuisi eroamaan heistä.

”Ehto on, ettet ala kaveerata yhdenkään kuraverisen kanssa”, äiti sanoi. ”Puhumattakaan verenpettureista. Jos sen teet, otan sinut sieltä lopullisesti pois ja teen sinusta luihuisen vaikka henki menisi – kummalta tahansa. Onko asia ymmärretty?”

”On”, tyttö myönsi. ”Kiitos.”

Tyttö laski aterimensa siististi lautaselle ja nousi seisomaan. Hän kiersi pöydän toiselle puolelle äidin luo, kumartui tämän puoleen ja painoi pienen suukon naisen pehmeälle poskelle halaten sitten äitiään lujasti. Tyttö näki pienen hymyn kohoavan äidin huulille.

”Kiitos ruuasta”, tyttö sanoi ja riensi onnessaan yläkertaan huoneeseensa.

Tyttö painoi oven kiinni takanaan ja leveästi hymyillen valui sitä vasten lattialle istumaan. Tytön kasvoilla oli kuitenkin näkyvissä jotain epäilyttävää. Kujeellinen pilke silmissä, toinen suupieli ovelasti ylempänä. Ei äiti koskaan, ikinä saisi tietää hänen kahdesta parhaasta ystävästään, joista toinen oli puoliverinen ja toinen, joka varmasti saisi äidin raivostumaan, jos tämä tietäisi, jästisyntyinen. Äidille ei koskaan kerrottaisi.


Ja mulla kiire etsimään taas uusi syy,
miksen voi olla onnellinen nyt
ja rakastaa sitä, mitä mun vieressä odottaa.

Arion

  • ***
  • Viestejä: 622
  • Huffleclaw Bard
Vs: Palapelisotkuja
« Vastaus #59 : 08.06.2011 16:53:53 »
Ihana jatko! Jotenkin tuntuu (itsekkäästi ajateltuna), että se olisi tullut melkein kuin vastauksena edelliseen kommenttiini, mutta ei sitä ikinä tiedä! Suunnitteletko edes tätä tarinaa etukäteen, vai teetkö spontaanisti? Suunnittelu on yleensä parempi, eikä jää ikinä toimeettomaksi (siis kun on aikaa)

Kiitti muuten tosta kommentistasi. Ja sä oikeasti olet hyvä kirjoittaa tätä tarinaa, et tää oikeasti tuntuu kirjalta, joka on netissä. ;) :D
"I think kids will read more good books than we can possibly produce " - Rick Riordan