Aloitin katsomaan paljon puhuttua The Walking Deadia. Nyt kolme ensimmäistä jaksoa katsoneena voin ehkä nippanappa ymmärtää mikä viehätys sarjassa on, mutta siltikään en voi käsittää miten siitä on saatu kuvattua jo yhdeksäskin kausi!? Voin vain olettaa että juoni kehittyy ja saa uusia ulottuvuuksia. Mutta tuleekohan sarjassa vastaan jotain sellaista, jota en olisi jossain aikaisemmin nähnyt? Kun Game of Thronesissa elävät vastaan kuolleet oli käsinkosketeltavan totta vasta sarjan lopussa, tässä se on keskiössä heti. Noh, minä jatkan katsomista ja katson kyllästynkö jossain vaiheessa.
Itse asiassa kymmenes kausi starttasi viime viikolla.
Pitää muistaa, toki, että sarjan tullessa uutena konsepti oli uusi ja ihmeellinen jo itsessään. En tiedä, mitä olet aikaisemmin nähnyt, mutta ainakin minun katsomiini nähden tässä on ihan oma juonenkulkunsa ja ideansa. Ihan tarinan alkumetreillä lähdetään selviytymään zombeiksi muuttuneiden kuolleiden kansoittamassa maailmassa ja ryhmäytymään muiden selviytyneiden kanssa. Kuitenkin jo aika pian ilmenee, että tutun elämäntavan luhistuessa ihmiset ovatkin isompi uhka kuin ahneet syömärit, joita pitää varoa. TWD:n yksi iso juttu alusta asti oli käsittääkseni se, että koskaan et voi tietää, keneltä lähtee henki, miten ja milloin. Niin sanotusti kukaan ei ole turvassa. Näyttelijöillekin annettiin vain aina seuraava jakso luettavakseen, eikä kukaan tiennyt kauanko tulee sarjassa pysymään. (Mistä seurasi myös melkoisia välienselvittelyjä, kun moni taisi luulla olevansa roolinsa puolesta varmasti mukana, koska sarja perustuu samannimiseen sarjakuvaan. Kuitenkin sarjakuvaa tulkitaan sarjassa aika löyhästi, eri hahmojen rooleja on vaihdeltu ja sarjassa on myös henkilöitä, joita ei sarjakuvassa ole ollenkaan.) Myös se oli virkistävää, että sarjan näyttelijöistä valtaosa oli vähemmän tunnettuja (ainakin silloin alussa) ja näin myös näkökulma on tuoreempi. Moni näyttelijöistä on sarjan edetessä tosin noussut todella suureen suosioon.
Itse en ole goren ystävä enkä zombienkaan, ja siksi jätin sarjan sikseen silloin uutuuttaan, kun olin katsonut ekan jakson ja ajattelin, että ei ole kyllä yhtään minun juttu. Sitten olikohan kolmannen kauden tullessa, ekat kaudet esitettiin uusintana ja kolmas perään, ja päätin kokeilla uudelleen, sillä silloin sarjaa hehkutettiin jo tosi paljon ja halusin tarkistaa, mistä on kyse. Minulle se kolmas jakso oli se, joka herätti kiinnostuksen ja nimenomaan siksi, että siinä esiteltiin ensimmäiset henkilöhahmot, joiden voinnista kiinnostuin ja aloin välittää. (Erityisesti Carol ja Daryl, mutta muitakin.) Myös tarina ja hahmojen maailma laajenee kaiken aikaa, voisi sanoa kausi kaudelta, kuten nyt vaikka Lostissakin oli vähän vastaava asetelma, että lähdetään pienestä porukasta ja pienistä ympyröistä laajentamaan "reviiriä", tutkimaan paikkoja, tutustumaan uusiin ihmisiin ja koettamaan luoda uudenlaista yhteisöä.
Minuun kolahti sarjassa se henkilöhahmojen keskinäinen kemia ja kohtalot, ja noin kansainvälistä yleisöä ajatellen juurikin se, että valtavassa hahmokaartissa on samaistumispohjaa melkein kenelle tahansa. Jos
Lost esitteli eri kansallisuuksia ja erilaisia ihmisiä heitettyinä yksiin, niin TWD teki saman laajemmassa mittakaavassa. Yksi yhdenvertaisuuden kannattajien mieleinen juttu on myös se, että monenmoista tyyppiä löytyy joukosta ja ihmisten suuntautumisia eikä muita juttuja niin hirveästi osoitella, vaan ne sitten ilmenevät jossakin vaiheessa jos että ilmenevät. Itse pidin siitä, että sitä ei mitenkään kummemmin alleviivata, että tämä nyt on tämmöinen ja tuo tuommoinen.
Sarjan huippukausia suosiossa ja katsojaluvuissa olivat 3-4-5 -kaudet, sitten ehkä se uutuudenviehätys alkoi pikkuhiljaa hiipumaan ja resurssien pieneneminen näkyä myös toteutuksessa. Siitäkin huolimatta sarjan suosio on ollut niin suuri että jopa reilusti romahdettuaankin TWD:n katsojaluvut olivat
silti Amerikan ohjelmien ykköskärjessä. Oheistuotteet myivät kovasti ja fanitapaamis-tapahtumia järjestettiin ympäri maailmaa. Itsellänikin on ollut tilaisuus tavata sarjan tähtiä, mutta tällä hetkellä en suosittelisi sijoittamaan (ainakaan kovin paljon) rahaa tapahtumiin, sillä niitä järjestävä yhtiö alkaa olla pahoissa vaikeuksissa ja ihmiset ovat vieläkin osin vailla rahojaan, jotka on luvattu palauttaa jo viime vuonna.
Fear -sisarsarja tehtiin jonkin aikaa jälkikäteen, ja siinä avataan vähän sitä, miten kaikki alkoi. TWD:han lähtee liikkeelle tilanteesta, jossa yhtäkkiä ollaan keskellä muuttunutta maailmaa. Itse aloin tykätä Fear-sarjasta vasta neloskaudella, jolloin viimein sarjaan tuli hahmoja, joista tykkäsin. Nämä ovat tietysti makuasioita, mutta itse pidin käytännössä kaikkia Fearin hahmoja tosi epämiellyttävinä ja vaikeasti pidettävinä, ja itse tarvitsen ohjelmassa jonkun, johon kiintyä, että jaksan seurata kiinnostuksella mitä tyypeille tapahtuu.
Fairy tale ja
Lady Dynamite, Walking Deadille on myös ihan omakin topiccinsa ja mieluusti herättelen siinäkin keskustelua, jos ketä kiinnostaa jatkaa juttelua aiheesta syvällisemmin!