Lol työnnän ~~lusikkani soppaan.
Mä itse asiassa alotin finissäoloni alkuaikoina täntyylisen samanlaisen draaman kun menin vineemään jostain krediiteistä :D Silloin mä olin... 13-vuotias? ja pidin jos jonkinmoista nettisivustoa pystyssä, jolloin oli tosi tärkeetä pitää ns. hyvää imagoa yllä ja saada kaikki tekijänoikeudet kuntoon.
Ja ihan tälleen yleistä "siitä tulis liian vaikeeta, ei se onnistuis" -mielipidettä vastaan voin sanoa, että oon nähnyt kymmeniä toimivia kopioinnille omistettuja sivustoja jotka toimii oikein hyvin tän periaatteen avulla. Mä en tarkoita että tähän pitäis ryhtyä ja mun mielestä tää on ihan jokaisen ihmisen omasta moraalista ja viitsimisestä kiinni. Annan täydet rispektit ja isot halit sille, joka viitsii lähteä omien avojensa lähteitä kreditoimaan. Lisäksi oon nähnyt tän onnistumisen mm. Radosimsin foorumilla, jossa ei taida tätä nykyä ainuttakaan "laitonta" avatopaa ollakaan.
Mä itse oon tässä vähän tekopyhänä sanomassa, koska tosiaan imperfektissä jaksoin vääntää niitä tekijänoikeuksia sinne. Nykyään jos teen esim. ulkoasun niin laitan tekijänoikeudet kiltisti. Avoissa olen valitettavasti lipsunut ja jos vaikka näen Tumblrissa olevan kuvan, joka on Flickrissä All rights reserved -leiman alla, saatan käyttää sitä silti ja vain reblogata tämän kuvan, jolloin jää edes joku leima minkä olen tehnyt.
Mut joo en tullut itestäni höpöttämään vaan siitä, että mun mielestä tää on ihan jokaisen ihmisen omissa käsissä. Kaunis ja hieno elehän se on, jos jaksaa kreditoida. Tosin valtaosa menee sieltä, mistä aita on matalin (esim. minä) ja loput sitten seuraavat esimerkkiä eivätkä kreditoi.
Laki on tosiaan vähän sellainen ja tällainen. Tai siis - kuinka moni on kävellyt punaisia päin, kun autoja ei ole tullut? Minä ainakin.
Tässä vois nyt puhaltaa pelin poikki heti alkuunsa ja kaikki vois vetästä syvään henkeä ennen ku alkaa syyttelee toista osapuolta millään tavalla. Kaikilla on omat syynsä toimia niin kuin toimivat, olivat ne sitten toisen mielestä väärin tai oikein.
Menipä moralisoinniksi tämäkin viesti :D