Kirjoittaja Aihe: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci), K-11  (Luettu 2951 kertaa)

Draconette

  • Snape's nosepolisher
  • ***
  • Viestejä: 219
alaotsikko: Harry, Dudley, K-11, drama, miniangst

Title: Vähemmän kurja Halloween
Author: DN
Rating: K-11 //zougati muokkasi vastaamaan uusia ikärajoja
Beta: Ei ole
Genre: Drama, todella miniangst
Pairing: Ei ole
Warnings: Ei ole luultavasti?
Summary: Kuten yleensä, Harryn sukulaiset tekevät hänen elämästään yhtä helvettiä, mutta on kertoja, jolloin Harryn elämä ei ole täysin kurjaa.
Muuta: Osallistuu Turnajaisten aiheeseen Halloween, sananlaskuhaasteeseen: "Ahneella on paskainen loppu." ja synkät vuodenajat-haasteeseen.
A/N: Kun aloin kirjoittaa tätä, minulla oli melko selvät sävelet tämän kanssa, mutta sitten jossakin kohden tuli tenkkapoo, itse asiassa kaksikin kertaa, kun kävin uudestaan kertaamassa Turnajaisten ficin mukaanottokriteereitä. Nimittäin ensin tästä oli tulossa täysin sallittu ficci, mutta S- ja NC-17-tasoiset ficit kiellettiin, joten minun oli pakko hieman muuttaa ja soveltaa loppua, ja toivonkin nyt, että tuo pieni lyömiskohta lasketaan PG-13-tasoiseksi.. : D Tämä ei nyt ole ehkä aivan, mitä alun perin aloin kirjoittaa, mutta olen kyllä kieltämättä melko tyytyväinen tähän: ensimmäinen paritukseton ficci, draamaa, eikä hahmoista yksikään ole Malfoy. Saavutusta siis kerrakseen!

Vähemmän kurja Halloween


*

"Äiti! En tahdo, että tuokin tulee mukaan!" 8-vuotias Dudley Dursley kiljui possumaisella äänellään ensisijaisesti äidilleen. Hänen pulleat ja tavallisestikin punakat kasvonsa hohtivat marjapuuron värisinä, ja hänen vastaostettu Teräsmies-asunsa antoi kasvoille erikoisen vivahteen, jollainen Dudleyn isänkin kasvoilla oli näkynyt parhaina raivonhetkinä. Petunia Dursleyn suu oli ollut tiukalla viivalla, sillä hän tiesi poikansa saavan raivokohtauksen, mutta nyt hänen oli hellyttävä, kun näki kuinka hänen mussukkansa alkoi melkein itkeä.

"Voi Duddipsi! Tiedäthän sinä, että äitykkä ei pilaisi oman erityisen poikansa karkki tai kepponen -kierrosta. Tuo tulisi vain kantamaan tätä koria, jonka isä osti vain tätä iltaa varten!" Petunia leperteli pojalleen ja kaivoi valtavan kokoisen, kurpitsan muotoisen muovikorin, jonka silmät loistivat punaisina ja mustina vuorotellen. Hän tarkoitti "tuolla" edesmenneen sisarensa omituista poikaa, joka oli ollut heidän taakkanaan jo seitsemän vuotta ja joka sillä hetkellä seisoi hiljaisena keittiössä ja kuunteli sukulaistensa riitelyä.

Dudley näytti yhä kiukustuneelta, mutta otti korin vastaan joka tapauksessa, olihan se uusi, ja sanoi:
"No, hyvä on... Mutta eihän sillä ole edes asua! Eikä ilman asua voi lähteä!" Hän yritti vedota viimeiseen oljenkorteen, siihen, ettei kumpikaan hänen vanhemmistaan varmastikaan olisi hankkinut mitään asua Harrylle, Dudleyn ruikkuserkulle, eivätkä he varmasti kyseisellä hetkellä enää alkaisi valmistaa minkäänlaista pukua tälle, koska inhosivat poikaa niin paljon.

Mutta Dudleyn suureksi pettymykseksi hänen äitinsä otti resuisen aluslakanan esiin, jossa oli kaksi ilmiselvästi silmille tehtyä aukkoa.

*

"Minä saan kaikki karkit, jotka keräämme, ja minulle on se ja sama tarkoittavatko naapurit sinullekin osan, koska on täysin minun ansiotani, että sinä edes pääset mukaan kierrokselleni." Kaksi poikaa käveli jo pimentyneellä lähiökadulla ja katseli naapuritalojen Halloween-aiheisia koristeita. Toinen pojista oli ylenpalttisen lihava, supersankarin irvikuva, ja toinen luurangonlaiha, joka olisi ollut pelottavampi omana itsenään laihuutensa vuoksi, kuin virttyneen, harmahtavan rääsyn alla.

Suurin osa taloista oli koristeltu hillitysti aidoin kurpitsalyhdyin, muovipääkalloin, -hautakivin ja -lepakoin sekä hämähäkinseitein, mutta sellaisiakin taloja löytyi, joista kuulsi kohtuuton ylenpalttisuus. Likusteritie nelosen talo kuului jälkimmäisiin, sillä Vernon Dursley tahtoi näyttää, paitsi pihapiirin siisteydellä, myös koristelulla olevansa parempi kuin muut naapurit, riippumatta siitä, mikä juhla oli kyseessä.

Heidän talonsa etupihaa hallitsi muiden perinteisimpien koristeiden lisäksi valtava muovinen noidankattila ja sen ympärillä oli monia piru- ja haamukoristeita, ja katon poikki kulki valokaapelein kirjoitettuna "Pelottavaa Halloweenia!", sillä se, jos mikä herra Dursleyn mielestä näyttäisi kaapin paikan naapureille. Dudley oli kaikista koristeista vain ylpeä, kuten isän pojan tuleekin olla, mutta Harry tunsi lievää häpeää Dursleyita kohtaan.

Ja nyt Harry oli kaiken sen häpeän lisäksi joutunut kantamaan serkkunsa kurpitsakoria, jonka pohja oli jo erilaisten makeisten peitossa. Petunia-täti ja Vernon-setä kun olivat tahtoneet välttämättä täyttää sitä jo ennen keruukierrosta, jotta muut lapset näkisivät, kuinka loistava karkki-tai-keppostelija heidän Duddynsa oli.

"Karkki tai kepponen!" Dudley röhki kaksoisleuat väristen ja Harry mumisi vaimean vastahakoisesti lakanansa alta, kun ensimmäinen muilta karkkia kerjääviltä lapsilta vapaa ovi avattiin. Pyylevänpuoleinen nainen katsoi hetken poikia ja alkoi sitten arvailla, keitä he olivat, vaikkei se tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia Dudleyn ilmiselvän lihavuuden takia.

"Voi että, kuinka hieno asu sinulla on! Taidat olla pikku-Dudley nelostalosta, arvaanko oikein?" nainen kysyi ja päästi röhönaurun. Dudley irvisti mielistelevimmän hymynsä esiin ja odotti, että naapuri jo antaisi karamelleja.
"Täytyyhän sinulle ehdottomasti antaa karkki, kun eihän sitä tiedä, mitä supersankari voisi tehdä jos valitsisin kepposen!" naapuri nauroi entistä kovempaa ja haki suuren, lakritsapatukoita täynnä olevan kulhon esiin, josta antoi Dudleyn ottaa kourallisen herkkuja koriinsa. Harry ei ihmetellyt, ettei hänelle tarjottu kulhoa lähemmäs, sillä hän tiesi, kuinka koko naapurusto oli kuullut kaikista koulussa tapahtuneista tapaturmista.

Dudley sen sijaan tivasi naapurin naisen suljettua oven, että miksei Harrykin ollut ottanut patukoita.
"Mehän sovimme, että ne tulevat minulle, ja minä olisin halunnut enemmän niitä!" Harry huokasi syvään lakanansa alta, mutta Dudley ei kuullut mitään, vaan katseli ahne kiilto silmissään muiden vastaantulevien lapsien herkkukoreja.

"Katso, kuinka paljon tuolla tytöllä on jo!" Dudley tyrkkäsi Harrya lihavalla kyynärpäällään niin, että Harry oli tiputtaa kurpitsakorin, ja osoitti häpeilemättä paimentyttö Maijaksi pukeutunutta tyttöä, jonka vedettävä lammas toimi karkkikorina. Kori oli kukkuroillaan makeisia, tikkumelleistä suklaalevyihin ja sokeriomenoihin ja Dudley oli pudottaa silmänsä päästään. "Minun on pakko saada nuo karkit!" hän huudahti hädissään ja itku kurkussa, kun jollakin muulla oli enemmän saalista kuin hänellä.

Harry melkein pystyi jo arvaamaan, mitä tuleman piti, ja totta tosiaan muutamassa sekunnissa Dudley alkoi keksiä erilaisia keinoja saada karkit itselleen. Se oli todella hyvin Dudleylta, kun otti huomioon, kuinka pienet ja ruokakeskeisiä ajatuksia täynnä olevat aivot hänellä oli.

"Harry, minä tahdon tuon tytön karkit, ja sinä saat hankkia ne minulle!" Dudley sanoi Harrylle ääni täynnä itsepintaista varmuutta siitä, että Harry myös tekisi sen, mitä käskettiin. Harry huokaisi uudelleen ja pyöräytti silmiään haamuasunsa alla, mutta sen paremmin kuin hän itse, ei Dudleykaan nähnyt Harryn äänetöntä vastalausetta. "Hyvä! Minä menen häiritsemään sitä ja sinä siirrät ne minun koriini, tai muuten kerron isälle ja äidille, että sinä aloit taas oudoksi ja siksi sain liian vähän karkkeja!"

Harry voihkaisi ärsyyntyneenä ja alistuneena.

*

"Hei! Tyhmä! Älä vie niitä!" Dudley rääkäisi samalla, kun yritti jahdata kovin huonolla tuloksella serkkuaan, joka nopeasti loittoni rikospaikalta. Maija-pukuinen tyttö katseli hölmistyneenä, mikä kertoi, ettei hän vielä ollut käsittänyt tapahtunutta. Harry juoksi Dudleyn karkkikori käsissään niin kovaa kuin jalkansa kantoivat ja yritti miettiä paikkaa, mihin mennä piiloon.

Tyhjennettyään vastahakoisesti karitsakorin Harry oli päättänyt, ettei alentuisi antamaan saalista serkulleen, vaan vaikka ennemmin heittäisi sen katuojaan kuin näkisi, kuinka Dudleyn vatsa paisuisi entisestään, eikä sokerikoomakaan olisi kaukana. Dudley sen sijaan oli päättänyt, että tytön karkit päätyisivät hänen suihinsa, vaikka se tarkoittaisikin katkenneita kylkiluita.

"Turha juosta pakoon! Minä tunnen tämän alueen yhtä hyvin kuin sinäkin!" teräsmiesasuinen Dudley suorastaan kiljui ja uskomattomalla vaivalla sai juostua Harryn kiinni ja kampattua hänet niin, että tämä lensi päistikkaa keskelle märkänä litisevää vaahteranlehtikasaa. Karamellit lentelivät minne sattuivat ja kori sai ikävän näköisen kolhaisun, kun Dudley syöksyi Harryn päälle, mutta onnistui vain melkein liiskaamaan namukoppansa.

Dudley karjaisi raivoissaan. Nyt hänen vanhempiensakin antamat karkit olivat lähes syötäväksi kelpaamattomia Maija-tytön saaliista puhumattakaan, joten poika upotti lihaisan nyrkkinsä suoraan Harryn vatsaan kipeästi. Harry tunsi, kuinka ilmat pakenivat keuhkoista viileään syysiltaan ja häntä alkoi huimata hieman. Lisäksi yrittäessään paeta Dudleyn iskujen alta hän kuuli ikävän risahduksen haamunasustaan.

Jos Petunia-täti ei tulisi tappamaan Harrya, niin ainakin tämä joutuisi olemaan uuteen vuoteen asti komerossaan. Sillä Harry tiesi hyvin, ettei lakanalla todellakaan ollut mitään käyttöä, koska se alennuttiin antamaan jopa Harryn käyttöön. Hän oli myös varma, että täti tulisi suuttumaan ja saarnaamaan, kuinka kiittämätön ja ilkeä lapsi Harry oli hajottaessaan kaiken, mitä hänelle annettiin.

Ja kun soppaan lisättiin vielä Dudleyn pilalle menneet makeiset ja kuinka Harry oli täysin pilannut serkkunsa Halloween-illan, koska Dudley varmasti kantelisi kaikesta, Harrylta evättäisiin varmasti myös vessakäynnit ja ruokakin, joten tulevaisuudennäkymät eivät olleet kovin valoisat. Ellei Vernon-setä sitten päättäisi lyhentää hänen kärsimystään piiskaamalla tältä sisuskalut ulos, mikä olisi yllättävän kiltisti tehty sedältä, kun ottaa huomioon tämän vihan ja vastenmielisyyden määrät sukulaispoikaansa kohtaan.

Miettiessään surkeaa kohtaloaan ja edelleen serkkunsa kovenevia nyrkiniskuja vastaanottaessaan Harrya alkoi suututtaa kaikki elämänsä epäreiluus. Miksi hänen setänsä ja tätinsä eivät olisi voineet kuolla auto-onnettomuudessa Harryn vanhempien sijasta? Miksi hänet pakotettiin asumaan ainoilla elossa olevilla sukulaisillaan ja kärsimään päivästä toiseen, vaikka hän voisi olla vaikka ennemmin orpokodissa?

Epäoikeudenmukaisuuden tunne kuohui vihan kanssa Harryn sisällä koko ajan enemmän ja yht'äkkiä tapahtui jotakin outoa. Harry huomasi ensin vain, että Dudley vingahti ja perääntyi nopeasti aivan kuin ei olisi voinut koskea häneen.

"Mitä on tapahtunut?" Dudleyn ääni kuulosti uneliaalta ja sekaiselta, kun hän katsoi lievästi möllöttävillä silmillään maassa makaavaa serkkuaan. Harry oli ymmällään. Eikö Dudley muka muistanut, mitä juuri oli tapahtunut ja miksi hän oli jahdannut Harrya?

"Ai, sinulla on minun karkkini, hyvä. No, ne ovat vähän liiskana, mutta kyllä ne vielä voi syödä", Dudley puhui epätavallisen neutraaliin sävyyn, eikä näyttänyt ainakaan sillä hetkellä olevan aikeissa lyödä tai potkia uudestaan.

"Tule, lähdetään kotiin." Nyt Harry ei ymmärtänyt enää mitään, mutta nousi märästä maasta varautuneena, puistelehti lehtiä ja kuraa pois lakanastaan ja lähti kävelemään Dudleyn kanssa Likusteritie 4-talolle. Harry katseli sivusilmällä serkkuaan. Hän näytti olevansa täysin tyytyväinen, vaikka hänenkin Halloween-asunsa oli kurassa, ja lisäksi kori oli rutussa sisältöineen kaikkineen.

*

"Voi, Duddeli! Mitä sinulle oikein on käynyt!" Petunia-täti kiljui, kun näki poikansa epäsiistin ulkomuodon. Vernon-setäkin juoksi paikalle vaimonsa huudon kuultuaan.
"Poikani! Kaatoiko joku sinut maahan?" hän huudahti ja oli jo valmis möyhentämään sen, joka uskalsi käydä isottelemaan hänen pojalleen. Mutta Dudley vain oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, ja sanoi täysin ihmeissään olevan Harryn kuullen, että:
"Ei, kun minä vain kaaduin korini päälle, tie oli tosi liukas mudasta." Harry tunsi leukansa valahtavan hienoisesti, samalla kun Vernon-sedän ohimosuoni ei sykkinyt enää yhtä raivokkaasti.

"Oi! Dupsis, olet niin rohkea! Vaikka kaaduit ja sinulta olisi voinut mennä luita poikki ja vaikka mitä, niin sinä et edes itke! Vernon, eikö poikamme olekin maailman urhein?" Petunia-täti vetisteli ja syöksyi puhdistamaan poikansa vaatteita ja halaamaan ja suukottelemaan häntä. Vernon näytti ylpeältä ja mahtipontiselta, mutta sitten hän äkkäsi, että myös Harryn vaatteet olivat mudassa ja lisäksi hänen olemuksessaan oli jotakin outoa.

"Poika! Miksi sinunkin vaatteet ovat mudassa? Vai kaaduitko sinäkin muka, tai mikä pahinta, kaadoit Dudleyn?" setä mylväisi ja mulkoili pienillä siansilmillään Harrya tarkasti. Harry mietti kuumeisesti vastausta.
"Koska, minä... autoin Dudleyn ylös, kun hän oli kaatunut, siksi", Harry valehteli yrittäen näyttää mahdollisimman vilpittömältä ja toivoi samalla sydämensä pohjasta, ettei Dudleyn muisti nyt palaisi takaisin.

Harry nimittäin oli tullut siihen tulokseen, että Dudleyn oli täytynyt jotenkin onnistua lyömään päänsä mutaiseen asfalttiin ja menettää lähimuistina tapahtumat. Mitä muutakaan olisi voinut käydä?

Vernon mulkoili edelleenkin Harrya, mutta näytti päättäneen, että sen täytyi olla totuus, koska muutoinhan Dudley olisi sanonut heti jos Harry olisi tehnyt jotakin.

"Selvä, poika... Nyt, häivy silmistäni ja mene komeroosi." Harry ei tarvinnut toista käskyä, vaan oli jo avaamassa komeronsa ovea, kun Petunia-täti vielä kiljaisi, että poika saisi luvan käydä heittämässä rikki menneen, likaisen haamuasun roskiin, koska hänhän ei sitä pesisi, eikä huolisi enää taloon.

Vietyään lakanan ulkona olevaan roskapönttöön Harry pääsi vihdoin komeroonsa, jonka oven salpasi sisältä, ja sai rauhassa miettiä illan tapahtumia.

Ehkä johtui siitä, että oli Halloween-ilta, mutta Harry ei ollut täysin vakuuttunut Dudleyn muistin sotkeutuneen kolhaisun takia. Ja vaikka Vernon-setä ja Petunia-täti olivat useaan otteeseen painottaneet Harrylle, ettei taikuutta tai mitään muutakaan omituista ollut oikeasti olemassa, ei hän voinut olla toivomatta, että hän itse oli saanut aikaan serkkunsa sekavuuden.

Painaessaan hetken päästä päänsä tyynyyn hän laittoi kätensä puolihuolimattomasti otsalleen, täsmälleen salama-arpensa päälle, pohti edelleenkin Halloweenia ja silloin tapahtuvia kummallisia asioita, ja toivoi kovemmin kuin koskaan, että kaikilla hänen omituisuuksillaan olisi jokin merkitys, joka vielä auttaisi hänet pois Dursleyiden luota.

*
« Viimeksi muokattu: 03.01.2015 21:38:38 kirjoittanut zougati »
'Fools who wear their hearts proudly on their sleeves,
who cannot control their emotions,
who wallow in sad memories and
allow themselves to be provoked so easily -
weak people, in other words -'
- Snape, OotP, s. 591

eskimopuikko

  • iltatähti
  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #1 : 01.11.2008 14:51:35 »
Olenko mä eka, jipii eka kerta ku oon eka!!  ;D
Tää oli tosi hyvä!  :o Tarina tuntu niin uskottavalta, Petunia jumaloi Dudleyaan, Harry sai puvuksi vanhan lakanan jne.
Juoni oli hyvä ja selkee. Löysin kuitenki yhen kirjotusvirheen
Lainaus
karkki-tai-keppotelija heidän Duddynsa oli.
minä laittaisin keppostelija.
Joo se nyt on vaan yks kirjain mutta ensimmäinen kerta ku huomaan kirjotusvirheen, niin se vähän laimentaa pilkun viilausta ;)
Zzz...ZZzzZ..

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #2 : 02.11.2008 17:29:17 »
Tämä on tosi ihana ficci! Äänestin tätä Turnajaisissa. :)

Tykkäsin tässä kaikesta, tarina oli tosi uskottava ja tuli itsekin sellainen olo että haluaisin kirjoittaa jotain pikku-Harryn elämän epäreiluudesta.

Ja se lakana oli ihana. Voin kuvitella Harryn haamuna... :D
I've got blisters on my fingers!

Makisuke

  • Killan ex-Ylinoita
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Mäksä
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #3 : 11.11.2008 22:38:21 »
En ehtinyt lukea Turnajaisten ficcejä enkä äänestää, joten nyt on korjattava tämä vääryys.

Lainaus
Hänen pulleat ja tavallisestikin punakat kasvonsa hohtivat marjapuuron värisinä, ja hänen vastaostettu Teräsmies-asunsa antoi kasvoille erikoisen vivahteen, jollainen Dudleyn isänkin kasvoilla oli näkynyt parhaina raivonhetkinä.

Tuo lause on mielestäni vähän harhaanjohtava, koska seuraavaksi kerrot kuinka Dudley on raivon partaalla. Periaatteessa ymmärrän sinun tarkoittavan sitä, että Teräsmies-asu heijasti Dudleyn kasvoille marjapuuron värin, mutta asia on silti vähän epäselvä, koska vertaat sitä Vernonin kasvojen väriin tämän suuttuessa. Itse olin vähän hämmentynyt, että johtuuko väri asusta vai raivosta. :)

Lainaus
"Voi Duddipsi! Tiedäthän sinä, että äitykkä ei pilaisi oman erityisen poikansa karkki tai kepponen-kierrosta.
Todella pieni yksityiskohta mutta uskoakseni ennen väliviivaa tulee välilyönti: "karkki tai kepponen -kierrosta".

Lainaus
Toinen pojista oli ylenpalttisen lihava, supersankarin irvikuva, ja toinen luurangonlaiha, joka olisi ollut pelottavampi omana itsenään laihuutensa vuoksi, kuin virttyneen, harmahtavan rääsyn alla.

Minusta toistat Harryn laihuutta tarpeettomasti tässä. Luulen lukijan ymmärtävän (itse ainakin ymmärsin ;)), että Harry oli sen takia niin pelottava, koska olet juuri kuvaillut häntä luurangonlaihaksi.

Lainaus

Suurin osa taloista oli koristeltu hillitysti aidoin kurpitsalyhdyin, muovipääkalloin, -hautakivin ja -lepakoin sekä hämähäkin seitein.
Hämähäkinseitti on yhdyssana. :)

Kerronta oli erittäin hyvää, tarpeeksi kevyttä, mutta myös ihanan kuvailevaa. Kekseliästä kertoa karkkien rosvoaminen takaumana, se yllätti positiivisesti rikkoen muuten tasaista aikajärjestystä. Ficin puolivälissä olin suutuksissani Harryn puolesta, kun tämä kuvitteli, mitä Durselyt tekisivät hänelle. Mietin, miten Harryn säilytti mielenterveytensä niinä kymmenenä vuotena ennen Tylypahkaa. Mutta toisaalta Harry osaa ottaa asian hippusella mustaa huumoria, ja sen sait kiteytettyä varsin hyvin. Etenkin tässä kohtaa:

Lainaus
 
Ja kun soppaan lisättiin vielä Dudleyn pilalle menneet makeiset ja kuinka Harry oli täysin pilannut serkkunsa Halloween-illan, kun Dudley varmasti kantelisi kaikesta, Harrylta evättäisiin varmasti myös vessakäynnit ja ruokakin, joten tulevaisuudennäkymät eivät olleet kovin valoisat. Ellei Vernon-setä sitten päättäisi lyhentää hänen kärsimystään piiskaamalla tämän sisuskalut ulos, mikä olisi yllättävän kiltisti tehty sedältä, kun ottaa huomioon tämän vihan ja vastenmielisyyden määrät sukulaispoikaansa kohtaan.

Kaiken kaikkiaan tämä oli oikein mukava tarina. Erittäin IC, voisin hyvinkin kuvitella tämän ykköskirjan alkuun.
If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #4 : 13.11.2008 19:57:00 »
Tässä vähä niinku venailin että saan ajatukseni kerättyä kokoon ja kirjoitettua jotain järkeää kommentiksi. Lisäksi olen ollut aika tasaisesti sairaana jo viikon verran, jote ei ole koneella turhan paljon tutu istuskeltua ;D

Onnittelut näin ensiksikin kolmannesta sijasta! Sehän on jo mitalisija, parempi mihin Suomi nykyään missään urheilulajissa pystyy. Mielestäni myös täysin ansaitusti pärjäsikin niin hyvin. Ja tästä on hyvä seuraaviin kisoihin petrata ;)

Mitä siis tästä ficistä piti sanomani, niin minun kävi joka pikku-Harrya kovasti sääliksi, vaikka Harrysta nyt muuten hahmosta pidän sillin maun verran. Mutta kun Dursleyt oli kaikki niin kamalia ;D Hyvin oli myös kuvaillut sitä kuinka ällöm punainen Dudley oli, voin kuvitella miten se taikinapallo tursuaa teräsmies-puvustaan ulos. Ja mikä olisikaan juuri Dudleylle sopiva puku! Ehdottomasti Teräsmies! aHrry taas on surkea lakana-aave hahaha.... :'(

Lainaus
"Katso, kuinka paljon tuolla tytöllä on jo!" Dudley tyrkkäsi Harrya lihavalla kyynärpäällään niin, että Harry oli tiputtaa kurpitsakorin, ja osoitti häpeilemättä paimentyttö Maijaksi pukeutunutta tyttöä, jonka vedettävä lammas toimi karkkikorina.
Lainasin tämän ihan vain siksi, että satuin ensimmäisellä lukukerralla, ja edelleenkin pitämään paimentyttö Maijasta. Sitä paitsi vedettävä lammaskarkkikori on jotenkin vaan sellaista mitä voi olettaa näkevänsä Halloweenina.

Äärimmäisen hyvin olit tavoittanut IC:yden jokaisen hahmon sielusta, mikä on aina erityistä plussaa. Bravo! Melkein toivoisi lisää Dursleykamaa kun kerran osaat näin hyvin ;D

Äh, en nyt keksi yhtään mitään muuta sanottavaa, kun työt puskee päälle ja olen niin sairaanikin niin.... jos keksin jotain muuta sanottavaa niin tulen jossain vaiheessa sen tähän muoksimaan.

Kiittäen: jjb
« Viimeksi muokattu: 20.07.2009 23:17:08 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right

Harriet

  • tuulimylly
  • ***
  • Viestejä: 443
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #5 : 01.09.2009 21:10:51 »
Ficcipiiristä, iltaa. Muistaakseni olen tämän ennenkin luenut, varmaankin sillon turnajaisissa, mutta näin uudestaan luettunakin tämä oli todella hyvä.

Parasta tässä ehdottomasti on kerronta. Kuvailet todella hyvin, muttet liikaa (kuulostan tosi järkevältä) ja hahmot ovat tosi IC. Harry-ressukkaa kävi niin sääliksi. Tuo Dudley Teräsmies-puvussaan on kanssa häiritsevä mielikuva, mutta kuitenkin hauska!

Lainaus
"Karkki tai kepponen!" Dudley röhki kaksoisleuat väristen ja Harry mumisi vaimean vastahakoisesti lakanansa alta, kun ensimmäinen muilta karkkia kerjääviltä lapsilta vapaa ovi avattiin. Pyylevänpuoleinen nainen katsoi hetken poikia ja alkoi sitten arvailla, keitä he olivat, vaikkei se tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia Dudleyn ilmiselvän lihavuuden takia.
Tämä kohta oli lemppareitani, se on jotenkin niin surkuhupaisa ja aito.

Kiitos.
In a land of myth, and a time of magic.

Ava @ LJ by querita

anso

  • Vieras
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #6 : 02.09.2009 20:34:19 »
Ficcipiiristä minäkin. Eka tällanen ficci minkä oon lukenu.

Dursleyt olivat kamalia, juuri sellaisia, kuin aina kuvittelenkin. Voi Harry-raukkaa!

Paimentyttö maija oli suloinen, samoin haamu-Harry! Oli kekseliästä laittaa vedettävä lammas karkkikoriksi!

Carolynne

  • A proud Hufflepuff
  • ***
  • Viestejä: 1 341
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #7 : 03.09.2009 12:51:27 »
Ficcipiirin kautta täällä, joskin luin tämän jo turnajaisten aikoihin ensimmäisen kerran. Minusta tämä on hurmaava ja toisaalta tunteita herättävä teksti, ja lisäksi ihanan erilainen verrattuna ficceihin, joita yleensä luen.

Tykkäsin lukuisista kivoista yksityiskohdista, joita muutkin ovat jo maininneet (paimentyttö, naapurien "muka-arvuuttelu", se kuinka Dursleyt täyttivät Dudleyn koria etukäteen, heidän pihansa koristelut...). Ne toivat tekstiin eloa ja piristystä, vaikka kerronta muutenkin oli sujuvaa. Minusta on kiva, että teksti ei kulje suoraan pisteestä a pisteeseen b vaan että siinä on ajallisesti taukoja. Joskus teksti tulee ikään kuin ahtaaksi ja vaikealukuiseksi, jos sille ei anneta pieniä pausseja, aikaa hengähtää, kuten esimerkiksi tässä noilla *-merkinnöillä.

Ja huumori! Tämä oli toisaalta hirvittävän traaginen ja kiehuin täällä raivosta Dudleylle ja muillekin Dursleylle, niin epäreiluja he olivat. Ja samalla niin Ic. Mutta tuosta huumorista, nauroin paikoittain itsekseni, erityisesti tälle:
Lainaus
Dudley sen sijaan tivasi naapurin naisen suljettua oven, että miksei Harrykin ollut ottanut patukoita.
"Mehän sovimme, että ne tulevat minulle, ja minä olisin halunnut enemmän niitä!"

Se on vain niin pettämätöntä Dudley-logiikkaa, että ah ja voi! Hurmaavasti keksitty.

Kiitos tästä,
Carolynne
"Forever may only be twelve days."
"Then we'll take those twelve days, and we'll live twelve lifetimes."

Codename

  • The Oncoming Storm
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #8 : 05.09.2009 21:58:28 »
Ficcipiiristä, eli FinFanFunin joka maun ficeistä hyviä iltoja :>

Tämä oli todella hieno ficci, näin alkajaisiksi täytyy sanoa. Mukava lukea jotain erilaista, niin aiheeltaan (Harryn lapsuudesta on liian vähän ficcejä) ja oli vielä paritukseton, joka on aika harvinaista. Plussaa siitä sinulle. Sitten muihin hyviin asioihin. Kuvailusi oli todella hienoa, juuri sopivaa, sitä ei ollut liikaa, mutta sitä oli juuri sopivasti ja siinä oli mukavia yksityiskohtia ja vivahteita.

Henkilöistäkin valtavaa plussaa, Harry, Vernon, Dudley, kaikki olivat niin IC:itä kuin vain voi olla! Tuntui siltä välillä, kun olisi lukenut jotain J.K Rowlingin itsensä kirjoittamaa lyhyttä tekstiä, varsinkin kun juonikin oli niin sympaattinen ja hauska. Siinä oli sopivasti synkkyyttä, mutta onneksi myös valoa tunnellin päässä. Huumorisi oli sopivaa, se sai minut hymyilemään, tähän ficciin ei sellainen naurattava huumori olisi edes sopinut.

Miinuksia en tästä juurikaan löytänyt, joten sekin on hyvä juttu :> Kaiken kaikkiaan, tämä oli todella hieno lukukokemus, kiitokset siitä.

Draconette

  • Snape's nosepolisher
  • ***
  • Viestejä: 219
Vs: Vähemmän kurja Halloween (Turnajais-ficci)
« Vastaus #9 : 30.09.2009 15:18:06 »
eskimopuikko, ensinnäkin onnittelut ekasta kommentista! : D Ja kiitos, korjasin mainitsemasi virheen silloin aikoja sitten, ennen luovaa finitaukoani, joka on pakko päättää nyt, kun elämä alkaa tuntua kurjalta Helsingissä. (: Kiitos paljon kommentistasi muutenkin, kiva että pidit ficistäni.

pihlajanmarja, kiitos paljon äänestäsi turnajaisissa. (: Joo, siis vaikka muuten yleensä en enää jaksakaan huvittua Harrysta hahmona, johtuen ehkä siitä, että LP:ssä esiintynyt Angst!Harry sai sappeni kiehumaan, niin symppaan hirveästi surkeaa, maahanpoljettua Harrya ja turnajaisten aikaan halusin ehdottomasti saada kirjoittaa tuosta reppanasta. (: Ihanaa, että muutkin tyksivät Lakana!Harrysta, ja kiitos kommentistasi!

Makisuke,
Lainaus
Tuo lause on mielestäni vähän harhaanjohtava, koska seuraavaksi kerrot kuinka Dudley on raivon partaalla. Periaatteessa ymmärrän sinun tarkoittavan sitä, että Teräsmies-asu heijasti Dudleyn kasvoille marjapuuron värin, mutta asia on silti vähän epäselvä, koska vertaat sitä Vernonin kasvojen väriin tämän suuttuessa. Itse olin vähän hämmentynyt, että johtuuko väri asusta vai raivosta. Hymyilee
Hmm, luultavasti kuvailin kirjoittaessani sellaista tilannetta, jossa Dudley todella jo on vihainen ja raivokas yms ja kyseistä lausetta seuranneen lauseen alku

Lainaus
Petunia Dursleyn suu oli ollut tiukalla viivalla, sillä hän tiesi poikansa saavan raivokohtauksen


tarkoittaa sitä, että Petunia tieso jo aiemmin, että Dudley ei tulisi ilahtumaan saadessaan tietää, että Harrykin tulisi mukaan, ja niinhän siinä sitten kävikin. Tiesi-sanalla siis viitataan periaatteessa hetkeä ennen ficin alkua tapahtuneeseen Petunian miettimiseen, ja tässä se kävisi ilmi, että Petunia oli tiennyt, että Duddy raivostuu. Ehkäpä muotoilin hieman hölmösti lauseeni, ja todella olisi pitänyt ennemmin laittaa superlatiivi imperfektin sijasta, niin se olisi suoraan viitannut jo aiemmin pohdittuun asiaan.

Hmm, voi olla, että korostin, joskin tahattomasti, Harryn laihuutta, mutta sehän on tärkeintä, että viesti tulee, tavalla tai toisella, välitettyä. (:

Korjasin esiintyneet typosi, kiitos huomautuksesta, välillä niitä pääsee pujahtamaan tekstiin, kun en käytä betoja. (:

Kiitos paljon kommentistasi!

jossujb, kiitos, pronssisijalle pääseminen oli varmasti suurimpia saavutuksiani finissä, ja olen itsekin ylpeä siitä. (:
Minäkin säälin niin hirveästi lapsi-Harrya, ja jaan tuntemuksesi muutenkin Harrysta aivan täysin (joskin hoodeessä hänelle löytyy aina paikka sydämessäni ; D).

Hih, kiitos paljon korostamistasi tyksimiskohdista. Täytyy miettiä, josko joskus tässä lähiaikoina saisin vaikkapa Joulu @ the Dursley's- aiheisen inspiraation ja kirjoittaisin jostakin Harryn lapsuuteen sijoittuvasta kamalasta joulusta.. : D Tai jotain sensellaista. Kiitos ihan extrapaljon kommentistasi<3

Jamie, kiitos paljon kommentistasi, ja etenkin siitä, että olet lukenut tämän useampaankin kertaan ja vielä jaksanut kommentoida! (: Pyrinkin mahdollisimman IC:ksi hahmojen kanssa, ja koska useammassakin kommentissa kuin yhdessä kiitellään IC:yttä, olen tyytyväinen tavoitettuani sen, mitä tahdoinkin. Hienoa, että tämä sai sinussakin aikaan positiivia tunteita, ja kiitos paljon vielä. (:

anso, tämä oli myös  minulle ensimmäinen tällainen ficci, kirjoitusmielessä. (: Halusin tehdä Dursleyista mahdollisimman hirveitä, joten kommenttisi on oikea kohteliaisuus, kiitos! (:

Carolynne ja Codename, kiitos oikein paljon kommenteistanne! Minun ei ehkä kannata enää alkaa eritellä mistä kaikesta kiitän (eli siis melkein joka kohdan erittelisin) vaan yhdellä köntällä heitän loppuun, etten ala toistaa liikaa jo aiemmissakin kommenteissa kiittelemiäni asioita.

Paitsi se, että itse en yleensä harrastakaan parituksettomia ficcejä, joten tulen vaalimaan Halloweeniani aina juuri sen takia, ja kiitän vielä yleensäkin kaikkia muitakin lukijoita, jotka eivät olisikaan kirjoittaneet kommenttia, siitä, että hekin ovat avanneet parituksettoman teoksen. Kiitoksen kaikille!

¤ DN ¤
'Fools who wear their hearts proudly on their sleeves,
who cannot control their emotions,
who wallow in sad memories and
allow themselves to be provoked so easily -
weak people, in other words -'
- Snape, OotP, s. 591