Kiva jos kelpaa mun avat!
Mulla oli vähän liikaa vapaa-aikaa ja päätin tehdä
tutoriaalin avatarien tekoon Tää on tarkoitettu GIMPille (GIMPin voit ladata
täältä), mutta tätä voi soveltaa muihinkin ohjelmiin tietty. Eiköhän aloiteta.
**
Tutoriaali1. Vaihe yksi.Avaa Gimp ja kuva, josta haluat tehdä avatarin (Tiedosto -> Avaa...). Minä esimerkiksi avasin
tällaisen kuvan.
Kun kuva on auki, sinun pitäisi rajata siitä alue, jonka haluat avatarissa näkyvän. Klikkaa kohdasta "rajaustyökalu". Näet valintataulukon alapuolella listan, jossa lukee muiden juttujen muassa
kiinteä. Klikkaa rasti kohtaan "kiinteä" ja valitse pudotuslaatikosta "näyttösuhde" (pitäisi olla oletusvalintana, eli ei välttämättä tarvitse valita yhtään mitään).
KATSO KUVA VAIHEESTA 1 (kuva on uusittu myöhemmin ja siksi erilainen kuin loput kuvat)2. Vaihe kaksiTämän jälkeen siirry takaisin kuvaan ja rajaa. Huomaat, että rajaamasi alue on automaattisesti neliö. Tästä on hyötyä, kun avatarin täytyy useimmiten ja mieluusti olla kokoa 100 x 100 eikä sinun tarvitse tihrustaa, milloin olet rajannut tasan neliön alueen. Rajattuasi voit tarttua rajatun alueen keskeltä ja liikuttaa sitä sopivaan kohtaan. Myös rajatun alueen kulmissa olevista pienistä neliöistä voit vielä muutta rajausta mieleiseksesi. Kun olet saanut haluamasi alueen rajatuksi, napauta hiiren vasemmalla näppäimellä alueen keskeltä, niin muu kuva rajatun alueen ympäriltä katoaa ja jäljelle jää vain rajattu alue.
KATSO KUVA VAIHEESTA 2 (kuva on uusittu myöhemmin ja siksi erilainen kuin loput kuvat)3. Vaihe kolmeNyt sinulla on haluamasi alue uutena kuvana, erillään alkuperäisestä. Nyt kuva pitäisi saada yleisimpään avatarkokoon, eli 100 x 100 kokoiseksi. Tämä tapahtuu hyvin yksinkertaisesti, paina ylävalikosta Kuva -> Skaalaa kuvaa. Eteesi aukeaa ikkuna, jonka kahdessa laatikossa on kuvan nykyinen koko (kuvan pitäisi olla neliö, eli esimerkiksi 250 x 250. Muuta laatikoihin luku 100 ja paina "skaalaa". Kuva on pienentynyt.
HUOM! Jos alkuperäinen kuvasi on kovin pieni tai rajaat heti 100 x 100 kokoisen alueen, tätä vaihetta ei tarvita.
KATSO KUVA VAIHEESTA 3 (anteeksi kuvan laatu, tallensin vahingossa .jpg -muotoon)4. Vaihe neljäNyt päästään itse kuvanmuokkausvaiheeseen. Kuvaa voi parantaa monella tapaa, annan niistä pari esimerkkiä. Ensiksi muutamme kuvan kirkkautta ja kontrastia. Se tapahtuu valitsemalla Gimpin yläpalkista Värit -> kirkkaus - kontrasti... Eteesi aukeaa jälleen ikkuna, josta voit säädellä kirkkautta ja kontrastia. Tämän teet ihan oman maun mukaan. Jos kuva on esimerkiksi kovin kirkas ja puhkipalanut (jotkut kohdat kuvasta ovat vitivalkoisia), voi kirkkautta säätää miinuksen puolelle. Jos taas kuva on vähän tylsähkö ja vaalea, voi lisätä kontrastia. Makuasioita. Itse otin kirkkautta tipan pois ja lisäsin kontrastia. Älä kuitenkaan lisää tai vähennä mitään liikaa, kuva menee helposti pilalle.
KATSO KUVA VAIHEESTA 45. Vaihe viisiSitten kannattaa terävöittää kuvaa. Paina yläpalkista Suotimet -> paranna -> terävöinti... Jälleen ikkuna pomppaa eteesi ja taas on sinusta kiinni, kuinka paljon haluat kuvaat terävöittää. Joskus riittää pari prosenttia, joskus terävöitystä tarvitaan hurjasti. Itse laitoin 20%, koska kuva ei ollut kovinkaan epäterävä, mutta tarvitsi silti lisää tarkkuutta. Älä kuitenkaan terävöitä kuvaa liikaa, se tekee kuvasta pikselimössöä.
KATSO KUVA VAIHEESTA 56. Vaihe kuusiLopuksi laitetaan vähän lisää värikylläisyyttä sekä säädellään kirkkautta. Paina valikosta Värit -> Sävy-värikylläisyys. Eteesi aukeaa ikkuna, josta voit säädellä kuvan värimaailmaa sekä valoisuutta. Jos kuva on kirkas, voit ollaa vähän valoisuutta pois, jos taas synkkä, voit lisätä sitä. Jos kuva on harmaa, voit lisätä värikylläisyyttä ja jos taas vähän turhankin värikäs, voit ottaa sitä pois aina mustavalkoiseksi asti. Tämäkin ihan omasta mausta kiinni.
KATSO KUVA VAIHEESTA 6Kas noin! Valmista (:
Vertailen tuloksia omalla kohdallani:
->
Toivottavasti tämä oli hyödyksi edes jollekin avatarintekijälle.