Kirjoittaja Aihe: Alligaattoritaivas ||| Sallittu, Hermione/Luna  (Luettu 2112 kertaa)

Dolls

  • ***
  • Viestejä: 2 081
Nimi: Alligaattoritaivas
Ikäraja: Sallittu
Paritus: Hermione/Luna
Summary: Persiljat ikkunalaudalle ja basilikan tuoksua nenänpielessä
Musiikki: James Horner - Becoming One Of The People - Becoming One With Neytiri

Kirjoittajan huomautukset: Raapaleita en ole tehnyt aikoihin. Cassy on ihana ♥
Femme10 (Hermione/Luna), Random10 (Hermione/Luna), Albumihaaste (30 Seconds To Mars - This Is War - Escape), FF100 (Päivät), Kaiken maailman ficlettjä (vastakohdat vetävät puoleensa), Ficlet300 (erikoinen)

Alligaattoritaivas

Minä ripustin keltaiset verhot ikkunaan, asetin persiljat kasvamaan ikkunalaudalle ja nostin kirjalaatikot hyllyn eteen. Asunto oli pieni ja kirjahyllyt liian tyhjillään, Luna sanoi minun tuoneen kaiken puuttuneen mukanani ja nuuhki basilikaa hämillään, minä hymyilin ja asettelin pienet lasikissani kimaltelemaan ruokapöydälle.

Luna halusi illalla selata lintukirjojani, me makasimme kauhtuneilla lakanoilla ja hän avasi papukaijojen sivun; piirsi sateenkaareksi kaikki papukaijat käsivarteen, tukaanin nokan kaartumaan olkapäätä pitkin ja kolibrin kämmenselkään, pyysi niitä laulamaan, ”minä voin opettaa”.

Seuraavana päivänä vein Lunan kävelylle eläintarhaan, tuijottelimme alligaattorin poikasia ja söimme mansikkasorbetin yhdellä lusikalla; aurinko paistoi hieman liian matalalta ollakseen täydellinen mutta minä rakastin häntä kaikesta huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011 23:53:17 kirjoittanut Codename »
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Vs: Alligaattoritaivas
« Vastaus #1 : 13.04.2011 18:10:12 »
Aws. Ihana oli.

Tykkäsin kovasti, vaikka en hirveästi parituksesta tykkää. Kuvailu oli aivan ihana.
Teksti ei mielestäni tökkinyt, vaan meni sulavasti eteenpäin.

Lainaus
Seuraavana päivänä vein Lunan kävelylle eläintarhaan, tuijottelimme alligaattorin poikasia ja söimme mansikkasorbetin yhdellä lusikalla; aurinko paistoi hieman liian matalalta ollakseen täydellinen mutta minä rakastin häntä kaikesta huolimatta.
Tämä loppu oli ihana, varsinkin tuo oranssi pätkä. Aivoni sulivat lattialle.

Tykkäsin siis kovasti ja rakastuin tähän.

Kiittäen ja kumartaen,
Natural


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

shaya

  • jumalatar
  • ***
  • Viestejä: 843
Vs: Alligaattoritaivas
« Vastaus #2 : 13.04.2011 19:09:45 »
Oot tyhmä. ):

Äää apua, ei oikeasti saa olla näin söpö! Hui. No jos koitan saada jotain fiksua sanottua - tämä ei kuitenkaan ollut sellaisella ällöllä vaaleanpunaisella ja sokerisella tavalla söpö, vaan enemmänkin sellainen pirtsakka ja keltainen suloisuus, joten oikeastaan tykkäsin aika paljonkin! (Lol selitän, ei ehkä pitäisi migreenin kanssa istua koneella...)

Hmmh. Nimi oli ihana, kuvasi varsinkin ficin tunnelmaa todella hyvin. Sisällöllisesti ehkä ei niinkään, alligaattorit mainittiin kuitenkin vasta tuolla lopussa, ja enemmän mulle jäi mieleen papukaijat kuin tuo. En tosin kiellä, etteikö Alligaattoritaivas kuulostaisi paremmalta kuin Papukaijataivas tai Tukaanitaivas, mutta niin, joo. Söpösöpö kuitenkin!

Syystä tai toisesta mulle tuli alusta mieleen enemmänkin Parvati kuin Hermione; jotenkin ajattelen Hermionen aina sellaiseksi vakavaksi pikkuaikuiseksi, joka lakkasi leikkimästä barbeilla ennen kuin täytti seitsemän ja haaveili/kuvitteli siitä lähtien olevansa aikuinen, joten keltaisten verhojen ripustaminen ikkunaan tai ylipäätään suhde jonkun Lunan tapaisen haaveilijatytön kanssa ei ole kauhean luonteva mielikuva. Ehkä vähän jäi sellainen fiilis, että olit joko saanut parituksen ja siitä piti sitten jotain keksiä, tai keksinyt papukaijakohdan ja sitten piti rakentaa tarina sen ympärille; kellä muullakaan olisi lintukirjoja, kuin Hermionella? Sama fiilis tuli vähän lopussakin, "mutta minä rakastin häntä kaikesta huolimatta" sivulaiseena ja lopetus, tuntui hieman hätiköidyltä - mä ainakin olisin voinut lukea tätä tunnelmointia lisääkin!

Mitä taas rakastan sun teksteissä kauheasti, on se, miten ne onnistuu aina yllättämään. Harvoin näke, että käyttäisit samaa tunnelmaa, kielikuvaa, edes hahmoja useammassa kuin yhdessä tekstissä, ja se on musta hirveän ihanaa - harva kirjoittaja hallitsee niin laajaa ja monipuolista valikoimaa ihan kaikessa, kuin sinä. Lisäksi mä ainakin löydän näistä aina joitain tosi monitulkinnallisia ja monikerroksisia juttuja, et selitä paskaa vaikka kuinka olisi kevyt ja kesäinen tunnelmiontiteksti. :D En tiedä onko se tarkoituksellista vai ei, mutta kuitenkin, sun tekstit on jotenkin kauhean viisaita.

Lainaus
piirsi sateenkaareksi kaikki papukaijat käsivarteen, tukaanin nokan kaartumaan olkapäätä pitkin ja kolibrin kämmenselkään
Ainoa mistä ihan en saanut kiinni, oli tämä kohta - ja samalla se on myös suosikkini, ehkä juuri tuon tulkinnanvaraisuutensa vuoksi. Jäin miettimään, että miten tuo piirtäminen pitäisi kokea; oliko se ihan konkreettista piirtämistä, tatuointia tai taioin koristelemista, vai ehkä vain todella hieno kielikuva. Anyways, tykkään tästä ja oon aika varma, että palaan lukemaan tätä vielä myöhemminkin ja miettimään!

Ja tosiaan, musiikista piti vielä sanoa! Muhun ei se ehkä ihan iskenyt, tykkäsin enemmän sillä kerralla, kun luin ihan vain hiljaisuudessa. Tuo kesäinen tunnelma tarkoittaa mulle henkilökohtaisesti enemmänkin jotain rentoa, iloista kitaramusiikkia, kuin sellaista, mitä tuo biisi oli - vaikka nätti kappale olikin! : )

Hihi tykkäsin kauheasti, kiitos tästä! ♥
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 708
  • d a d d y
Vs: Alligaattoritaivas
« Vastaus #3 : 17.05.2011 17:28:54 »
Voi, olipas suloinen.

Paritus ja nimi kiinnittivät huomioni, selailin tuota Kaiken maailman ficlettejä -topaa ja satuin bongaamaan tämän sieltä noiden kahden ansiosta. Nimi kuulosti todella mielenkiintoiselta ja tahdoin saada selville mistä on kyse, paritus taas vaikutti lupaavalta sekin ja päätin lukaista läpi. Onneksi tein niin, tämä oli nimittäin kaikessa lyhyydessään oikein lutuinen. Ja tuosta lyhyydestä nimenomaan lisäpisteitä, olen jostain syystä täysin hurahtanut raapaleisiin viime viikkojen aikana, ja ilahduin kovasti kun huomasin tämänkin olevan sellainen. Mutta hetkeksi takaisin tuohon nimeen, josta turisin jo aikaisemmin - se selkeni kivasti tämän lukemisen jälkeen ja kuvasi oikein hyvin paljastamatta kuitenkaan liikaa. Samanlainen hieman erikoinen tyyliltään kuin itse tekstikin, hyvin keksitty nimi joka teki juuri sen mitä pitikin, eli kiinnitti huomion ja herätti mielenkiinnon.

Tykkäsin kovasti pituudesta, kuten sanottu, raapaleissa on jotain mikä viehättää. Tämä oli juuri sopiva, mitään ei jäänyt kesken muttei myöskään ollut tilaa jaaritella liikaa. Tuskin samasta ideasta jaksaisin pidempää one-shottia lukea, mutta hyvään raapaleeseen ei tarvitsekaan kovin kummoista ideaa. Hyvällä toteutuksella idea kuitenkin vaikuttaa juuri täydelliseltä, ja raapaleisiin tällaisten pienien asioiden kertominen sopii hienosti. Hyvä aihevalinta siis, yksi syy minkä vuoksi rakastan raapaleita on se, kuinka täynnä ne ovat asiaa - turha jaarittelu jää pois, kun käytettävissä on vain se sata sanaa. Kerrotaan vain tarpeellinen, pieniä asioita joita tahdotaan lukijalle välittää, ja ne välittyvät lyhyyden ansioista hyvin. Juuri sellainen oli tämäkin raapale, hyvää työtä.

Paritus oli tosiaan mieleinen, Potterdomilla jostain syystä luen usein matalan ikärajan femmeä. Luna hahmona on aivan ihana, joten oli oikein kiva kun sait hänetkin tähän mukaan. Tässä oli ihania pieniä yksityiskohtia jotka tekivät tästä erilaisen ja toivat tunnelmaa, kaikki keltaisista verhoista alligaattoreihin ja persiljoista mansikkasorbettiin olivat virkistäviä ja ihania yksityiskohtia, kaikki jollain tapaa erikoisia ja mieleenpainuvia. Niistä kaikista suurin peukku kohti kattoa, tykkään jostain syystä ihan mielettömästi kaikkien pienien yksityiskohtien mainitsemisesta. Se antaa kuvan että tekstiin on panostettu tarpeeksi ja asioita on ajateltu, ja tähänkin tuli todella paljon väriä ja persoonallisuutta noilla asioilla. Ilman niitä tämä ei olisi ollut läheskään niin hyvä, ne olivat ikään kuin pohja kaikelle.

Lainaus
Seuraavana päivänä vein Lunan kävelylle eläintarhaan, tuijottelimme alligaattorin poikasia ja söimme mansikkasorbetin yhdellä lusikalla; aurinko paistoi hieman liian matalalta ollakseen täydellinen mutta minä rakastin häntä kaikesta huolimatta.
Tämä kohta kieltämättä hieman tökkäsi kahdessakin kohdassa. Punaiseksi värjätyssä kohdassa nuo sanat kuuluisivat yhteen, hyvä nyrkkisääntö yhdyssanojen oikeinkirjoitukseen on se, että kun kyseessä on joku yksi tietty asia niin se kirjoitetaan yhteen. Alligaattorinpentu on yksi asia, koiranpentu, kissanpentu... Ei iso virhe, mutta jostain syystä yhdyssanavirheet pomppaavat aina silmiini. Toinen on tuo vihreä kohta, siinä tökkäsi pilkun puuttuminen sanojen välistä. Kaunokirjallisuudessa pilkut saa laittaa suhteellisen vapaasti minne haluaa, mutta kun kyseessä on tällainen kohta niin pilkun puuttuminen häiritsi kovasti, mutta-sana kun kielioppisääntöjen mukaan aiheuttaa sen pilkun. Ei tämäkään suurta, mutta töksähti sekin. Näitä lukuun ottamatta teksti oli virheetöntä eikä töksähdellyt, hyvää työtä siis muuten.

Tykkäsin tästä, mukavan lämmintunnelmainen raapale. Kiitos!

bannu by Ingrid

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Alligaattoritaivas ||| Sallittu, Hermione/Luna
« Vastaus #4 : 07.08.2011 17:54:00 »
Awww, ihanan lämminhenkinen ja hyväntuulinen raapale!

Minäkin bongasin tämän nimen perusteella. Karsastan yleensä kaikkia epämääräisiä ficin nimiä, jotka eivät tarkoita mitään tai kuvaa mitenkään ficin sisältöä, kunhan vain kuulostavat kivalta. Alligaattoritaivas on kyllä hirveän suloinen, mutta pidän kuitenkin enemmän nimistä, joilla on jotain tekemistä ficin kanssa. :---D No, mainittiinhan tässä toki alligaattorit, mutta...

Kiinnostuin parituksesta oikeastaan vasta vähän aikaa sitten (jolloin olin jo tämänkin lukenut), kun luin jotain Row'n kommentteja siitä, kuinka Luna on Hermionen antiteesi. Täytyykin lukea lisää tällä parituksella, etenkin, kun olet kirjoittamassa siitä lisää! :--)

Mutta joo, asiaan. Tämä oli juurikin tällainen hyväntuulenraapale, jonka luettuaan hymyilee väkisinkin.
Lainaus
Minä ripustin keltaiset verhot ikkunaan, asetin persiljat kasvamaan ikkunalaudalle ja nostin kirjalaatikot hyllyn eteen. Asunto oli pieni ja kirjahyllyt liian tyhjillään, Luna sanoi minun tuoneen kaiken puuttuneen mukanani ja nuuhki basilikaa hämillään, minä hymyilin ja asettelin pienet lasikissani kimaltelemaan ruokapöydälle.
Lainaus
söimme mansikkasorbetin yhdellä lusikalla
Kaunista tekstiä kaiken kaikkiaan, mutta yllä ehdottomat lempikohtani! Ihanan arkisia yksityiskohtia, erityisesti pidin tuosta 'Luna sanoi minun tuoneen kaiken puuttuneen mukanani'-kohdasta, ei tainnut tyttö tarkoittaa huonekasveja.

Erittäin herttainen raapale, joka palauttaa ajatukset kesäpäiviin varmasti vielä syksylläkin. Kiitos kovasti lukukokemuksesta!

her shaking shaking
glittering bones