Kirjoittaja Aihe: NCIS - Jäljet (K-11, Angst, väkivalta, murha)  (Luettu 1418 kertaa)

Varja

  • ***
  • Viestejä: 248
Kirjoittanut: Varja
Fandom: NCIS
Vastuuvapautus: Kaikki, minkä tunnistatte julkisuuteen, kuuluu CBS:lle, kursivoidut puheenvuorot meinaavat suomennosten suoraa lainausta. Yksittäistä puheenvuoroa en merkannut, mutta jatkuvat (kohtaukset yms. merkattu)
Ikäraja: K-11
Varoitukset: väkivalta, kuolema, angst, murha
A/N: Tää on toka julkaistu ficcini. Palaute on tervetulleita, virheet minun. Vähän kuin oma versioni S5E16 - Recoil- jaksosta

Luku 1

Olin varhain maanantai-aamuna lenkillä samalla tutulla lenkkipolulla, kuin joka ikinen muukin aamu tähän kellon aikaan. Mikäli en ollut aikataulusta myöhässä, joka ei ollut yhtään tapaistani. Hölkkäsin tasaista tahtia eteenpäin, en ollut vielä hengästynyt. Kuntoni oli kasvanut huomattavasti lenkkeilyn aloittamisen ansiosta, mikä oli enemmän, kuin positiivista. Asfaltin päällä olevat hiekanmuruset rahisivat tuttua narinaa lenkkareideni alla hölkätessäni varmoin askelin eteenpäin. Kuulin vaimeana takaa lähestyvän auton äänen. En kiinnittänyt asiaan sen kummempaa huomiota, vaikkei tähän aikaan aamusta juuri autoja kulkenutkaan. Miksi edes olisin, oli normaalia, että jotkut ihmiset kulkivat tähän aikaan aamusta töihin. Ääni lähestyi lähestymistään, kunnes erotin tuttuakin tutumman poikkeavan äänen moottorin äänen seasta.  "Ei, tämä ei voinut olla mahdollista", ajattelin hiljaa mielessäni.

Kiristin tahtia, mutta turhaan. Tumma, musta Cadillac kaarsi ihan jalkakäytävän reunaan pysähtyen hieman edelleni. Jähmetyin paikalleni haravoiden katseellani mahdollisuuksia paeta. Löysin pienen, mahdollisesti mahdollisen pakokeinon, mutta järkytyksestä jäin seisomaan paikoilleni ja tuijottamaan autosta nousevaa pitkähköä miestä.

"William", henkäisin tunnistaessani hänet. Hän on ollut etsintäkuulutettuna jo pidemmän aikaa, edes ex-poikaystäväni Ray ei ole nähnyt häntä oman sanansa mukaan.
"Hei Ziva", William tervehti.
"Mitä teet täällä tähän aikaan?" kysyin nähden epämiellyttävän välähdyksen hänen silmissään.
"Etsin sinua", hän vastasi.
"Miksi?" kysyin varuillani. Tämä ei tietäisi tosiaankaan hyvää.
"Kuten hyvin muistat, meillä jäi viimeksi juttu kesken", hän myhäili.
"Sujautin toisen käteni tuulihousujeni taskuun painaen pikavalintanäppäimestä puhelun suoraan Gibbsin kännykkään toivoen tämän vastaavan siihen nopeasti.
"Hah hah, ensinnäkään, meillä ei ole koskaan ollut mitään, eikä näin ollen jäänyt mitään keskenkään, joten ole hyvä ja jätä minut rauhaan", pyysin tavoitellen tylyä ja terävää äänensävyä. Toivoin myös, että Gibbs olisi jo löytänyt kännykkänsä.
 "Olet väärässä, niin väärässä", William sanoi.
"Sehän nähdään. Ajattelitko kenties kidnapata minut keskellä katua, kuin kenet tahansa länsipuistoon menevän ihmisen?" kysyin hivutellen Gibbsille varovaisesti tietoja olinpaikastani.
"Ei, vaan sinä tulet mukaani vapaaehtoisesti", hän sanoi.
"Ei se mene niin", väitin.
"Irti!" huusin käskevästi Williamin tarttuessa käsivarteeni.
"Rimpuile vain, kukaan ei pelasta sinua. Kuten hyvin näet, täällä ei ole ristin sielua."
"Omahyväisyyden huippu", sylkäisin.
"Sinä taas olet katkera, kylmä ja sulkeutunut. Mikset päästäisi minua elämääsi?"
"Ei, vain kuolleen ruumiini yli tuollainen, joka käy käsiksi hyväksikäyttäen muita, täysin viattomia ihmisiä", tuhahdin yrittäessäni voittaa aikaa. Tunsin itseni alivoimaiseksi, joka on kohdannut suuren ylivoiman. Olin täysin alaston, ilman aseitani. Tosipaikan tullen joutuisin pärjäämään ilman niitä. Toivoin Gibbsin tulevan pian.

"Aih", inahdin hänen ottaessa tiukalla otteella kiinni molemmista käsistäni, alkaen raahata minua puistoin laidalla olevaan metsään. Pistin hanttiin kaikin voimin, muttei minusta ollut vastusta. Rimpuilin tiukassa otteessa viiltävän kivun tuntuessa ranteissa. Luovutin hetkeksi keskittyen miettimään seuraavaa siirtoani. Liikahdin rajusti taaksepäin saapuessamme tarpeeksi metsän varjoon Williamin pysähtyessä varoittamatta takanani.

"Nyt katsotaan, kumpi määrää", hän virnisti naurahtaen.
"Et tee sitä!" yritin estellä kylmien väreiden juostessa selkääni pitkin kilpaa sormien kanssa, jotka liikkuivat ympäri kehoani, kuin pehmitelläkseen.
"Katsotaanko", hän kysyi.
"Ei", kiistin kauhuissani yrittäen ajatella selvästi.

Hän alkoi repiä päälläni olevaa hupparia väkivaltaisesti pois. Yritin päästä hänen otteestaan irti. Hän oli liian hyvä, ilmiselvästi tehnyt tätä ennenkin. Tummanharmaa huppari putosi maahan aamukostean heinän keskelle. Hänen oikea kätensä löysi tiensä housujeni vyötäröllä sijaitsevan kiristysnauhan luo. Koin jossain alitajunnassani tilaisuuteni tulleen ja potkaisin summanmutikassa sen kummempia ajattelematta kaikin voimin taaksepäin, osuen suoraan herkkään paikkaan, minne oli tarkoituskin. Hän putosi polvilleen kivusta vaikeroiden. Huomasin metallin värisen, heikon valaistuksen vuoksi hieman loistavan  Clockin hänen vyöllään, joten tartuin siihen ja tähtäsin häntä.
"Ziva kulta, ole kiltti ja anna se tänne", William maanitteli.
"En anna, enkä ole kultasi."
"Kiltti..."
"En ole kiltti, äläkä tule yhtään lähemmäksi tai ammun", uhkasin sydän pamppaillen kiivaasti. Tunsin taas ajattelevani selvästi. Osat olivat vaihtuneet. Hän alempana, minä niskan päällä.

Willian kohottautui varovasti seisomaan, ottaen yhden varovaisen haparoivan askeleen eteenpäin minua kohti. Latasin aseen tähdäten.
"Ei yhtään enää lähemmäksi, tai ammun", toistin.
"Et sinä raaskisi tehdä sitä. Uhkailet vain", hän yritti saada minua luopumaan ajatuksesta.
"Katsotaan vain. Mutta varoitan, liipaisinsormeni on herkkä", heitin pidellen sormeani liipaisimella valmiina ampumaan.
"Kunhan vain puhut voittaaksesi aikaa."
"Apu on jo tulossa"
"Mistä sinä sen tiedät, eihän kukaan ole nähnyt meitä?" hän kysyi hieman hämillään tilanteesta.
"Unohdit minun olevan koulutettu agentti. Jo tullessasi autosta, ohjasin puhelun menemään pomoni kännykkään ja jos satut vain sekavalta mieleltäsi muistamaan, mainitsin länsipuiston. Hän tietää missä me olemme, mitä täällä tapahtuu ja on täällä tuota pikaa. Sen jälkeen sinä olet vankilassa",  sanoin hyvilläni.
 Erotin vaimean, hurjaa vauhtia lähestyvän auton äänen. Sen on pakko olla Gibbs.
"Sinä senkin...!" hän aloitti, kunnes tipahti laukauksen vuoksi polvilleen ja siitä kasvoilleen laukaistessani aseen päällekarkauksen torjumisesta. Adrenaliini virtasi veressäni hullunlailla. Jalkani pettivät tärinän ja jännityksen vuoksi, joten kaaduin maahan. Haukoin henkeä selälläni pidellen asetta yhä oikeassa kädessäni Williamin maatessa parin metrin päässä verilammikossa.

"ZIVA!" kuulin Gibbsin huudon kauempaa.
"Täällä!" yritin huutaa, mutten saanut juuri ääntä aikaiseksi. Kuulin lähestyvät askeleet, kunnes kaikki pimeni.
"Hei, Ziva!" havahduin ääneen aivan korvani juuresta. Ääni oli Gibbsin.
"Kuinka voit?" hän kysyi.
"Missä olen?" kysyin ihmetellen outoa paikkaa.
"Metsässä, muistatko? Soitit minulle ja kuulin teidän sanaharkkanne", hän sanoi. Nyökkäsin vastauksena. Pahan olon aalto pyyhkäisi ylitseni, mutten oksentanut.
"Ehkä on parempi, että Ducky katsoo sinut. He ovat tulossa", Gibbs ehdotti.
"Olen kunnossa", sanoin ja nousin hänen avullaan ylös.

Minua huimasi, huojuin hetken jaloillani ja puristin silmäni tiukasti kiinni, kunnes avasin ne uudelleen. Tutut siniset valot välähtelivät kadun reunassa, jonne kävelin Gibbsin tukemana.
"Duck, katso onko hän kunnossa", Gibbs ohjeisti jättäen minut istumaan Duckyn autolle siirtyen vähän matkan päähän jakamaan ohjeita muille. Ducky siirtyi eteeni tarkastelemaan kasvojani. Ilmeisesti olin saanut päähäni ruhjeen. Värähdin kivusta kosketusta.
"Anteeksi. Sinun pitäisi mennä röntgeniin kaikenvaralta."
"Voin hyvin", vastasin.
"Et siltä näytä", Gibbs sanoi.
"Mene röntgeniin ja sen jälkeen kotiin. Saat pitää vapaata tänään, pärjäämme ilman sinuakin", Gibbs määräsi. Yritin katsoa häneen vetovasti, kuin syyllinen koiranpentu armoa pyytäen. Onnistumatta.

Gibbs vetäytyi tarkastelemaan lähempää ruumista, jonka olin juuri tappanut. Hetken istuskeltua lähdin kävelemään ajatuksissani heidän luokseen, katse naulittuna ruumiin kasvoihin. Tapahtumien viimehetket vilisivät silmissäni.

"Hyvin tehty Ziva", Tony kehui. En kiinnittänyt häneen huomiota, jatkoin vain matkaani, kunnes pysähdyin Gibbsin viereen.
"Joku saa viedä sinut sairaalaan. Ihan kaikenvaralta", hän sanoi.
"Minä voin viedä sinut", Tony sanoi tarjoutuen.
"Ei tarvitse, olen kunnossa", mutisin ja lähdin takaisin autoille. Kapusin istumaan omaan automme takatilaan huilaamaan siksi aikaa, kun muut selvittävät asioita. Lähdin Duckyn mukana toimistolle muiden jäädessä vielä tutkimaan paikkaa. Olin shokissa Duckyn mukaan, minusta ei olisi ollut siellä mitään apua.

 Luku 2
Vaelsin ajatuksissani työpöytäni ääreen. Istuin lysähtäen alas haudaten kasvot käsiini. Värähdin käteni osuessa kipeään haavaani, joten avasin pöytälaatikkoni ja tartuin särkylääkepurkkiin ottaen sieltä yhden. Pidin hetken tauon silmissäni alkaessa pyöriä uhkaavasti erilaisia kuvioita. Räpyttelin. Nielasin valkoisen pillerin vissyveden kanssa. Suljin laatikon huokaisten. Hissin ovet aukesivat, joten äänestä päätellen muu tiimi palasi myös tänne. Gibbs käveli eteeni ensimmäisenä.

"Käskin sinun lähteä kotiin.", hän sanoi mennen työpöytänsä ääreen. McGee ja DiNozzo jäivät molemmat seisomaan pöytäni eteen ja tuijottamaan minua, kuin mitäkin vähämielistä.
Katsoin hetken heitä haastavasti, kunnes avasin suuni.
"Mitä?" kysyin.
"Et näytä pahalta", McGee sanoi.
"Mitä tarkoitat?" kysyin.
"Tony sanoi, että olet palasina ja aivan sekaisin", McGee sanoi.
Tony kurkotteli kädellään kohti, jolloin refleksimäisesti huitaisin sen pois. Tony jäi järkyttyneesti tuijottamaan minua, selvästi yllättyneenä reaktiostani. Niin yllätyin minäkin. Tarkemmin ajateltuna oikeastaan en sittenkään, olosuhteet huomioon ottaen.

Nousin muiden mukana seuraamaan plasmaruudulta, mitä oli saatu aikaiseksi ilman omaa raporttiani asiaan. Muiden puhuessa ruumiin kuva ilmestyi taas näkökenttääni jostain päin muistiani ja vaivuin kertaamaan jälleen kerran vastoin tahtoani mielessäni asiaa. Näin kaiken uudelleen, kuiin filmistä.
"Hei", havahduin Gibbsin ääneen tämän kulkiessa ohitseni. Ehkä kotiin meneminen olisi ollut hyvä idea, ajattelin. McGee pyysi hakemaan kopion jostain arkistossa olevasta kuvasta, juuri tällä hetkellä en saanu päähäni, mistä tämä on. Todennäköisesti niistä murhista, joista William Coop on ollut epäiltynä. Palatessani portaikon luota kohti työpöytääni, potkaisin vihoissani seinää.
 
Lähdin kävelemään kohti pöytääni, todeten, ettei seinän potkimisesta ollut mitään hyötyä. Mutta yrittänyttä ei lasketa. Tony ja McGee katselivat touhujani ihmetellen, en jaksanut kiinnittää sen kummempaa huomiota niihin. Olin muutenkin sekaisin.

"Tuo on tavanomaista Mossadilaista näin purat vihaasi-tekniikkaa", Tony letkautti McGeelle.
"Kiitos vain", Tim sanoi pahoillaan puolestani.
" Ziva, Tim luulee, että kärsit aistiharhoista", Tony sanoi.
" Tony, tuo ei ollut kivasti sanottu", McGee protestoi.
" Olen kunnossa", vastasin. Moneskohan kerta tämäkin on jo tälle päivälle.
" Näitkö?"
" Hän on kylmäverinen ihminen, joka tappaa työkseen", Tony jatkoi edelleen. Tunsin sisälläni kiehuvan ja pahasti.
"Shikid be wakasha", sanoin.
" En tunne häntä. Juutalaiskoomikko?" Tony kysyi.
" Hepreaksi suu tukkoon", vastasin
" Se tosiaan vaikutti sinuun. Olitko pakollisella kallonkutistajalla?" hän kysyi.
" Kyllä", myösin hetken miettimisen jälkeen.
" Ja edelleen hullu?" hän jatkoi, mutten vastannut.
" Jätän juttusi rauhaan", Tony luovutti.
" Ainakin voisit keskittyä omaasi", Gibbs sanoi tullessaan toimistoon.

Gibbs sanoi Abbyn löytäneen aseesta sormenjäljet, jotka eivät kuulu Williamille eivätkä minulle. Ehdotimme rikoskumppania, aseen lainaamista, mutta ei. Ase kuuluu hänelle, se on hänen nimissään. Ehdotin myös Rayta, mutta sekin on tutkittu. Gibbs käski tutkimaan hänen talonsa, kysymään naapureilta näköhavaintoja mistään normaalista poikkeavasta jne. Nousimme ylös, lähteäksemme paikanpäälle tekemään työtämme, kunnes Gibbs keskeytti meidät. Käski mennä vasta huomenna, päivä on ollut rankka.

"Sinä, pidät huomisen vapaata ja kirjoitat raporttisi vasta sen jälkeen", hän käski. Huokaisin helpotuksesta, väsymys painoi päälle kaiken tämän jälkeen ja juuri nyt kaipasin vain unta. Voisin nukkua ympäri vuorokauden. Nousin ylös ja Tony pysähtyi pöytäni eteen.

"Mitä nyt taas?", kysyin ärtyneenä.
"En tarkoittanut kaikkea niin, niinkuin sanoin. Uskon, että olet kokenut kovia, mutta sinun pitää saada ajatuksesi kasaan ja muualle tästä jutusta. Sen miettiminen ei tee sinulle hyvää, tiedät sen itsekin", hän sanoi.
"Ajatuksissani ei ole mitään vikaa, mutta tiedän kyllä itse, mikä on hyväksi itselleni ja mikä ei", vastasin hieman liian tylysti, mutta minkä sitä väsymykselle mahtaa. Hän ymmärtää kyllä. Tai sitten ei.

Lähdin kohti alakertaa yhtä matkaa Tonyn kanssa. Sallin hänen heittää minut kotiin, säästyinpähän tunkkaisen hajuiselta taksilta, jonne ties kuinka monet känniläiset ovat mahansa tyhjentäneet . Ja hän itse tarjoutui heittämään minut kotiin, tavallaan anteeksipyyntönä aikaisemmasta. Kotiin päästyäni kävelin suoraan nukkumaan, tunsin itseni rättiväsyneeksi.
vatsalaukkunsa sisällykset. Iuh.

Luku 3

Aamulla raahauduin väen vängällä puolikuolleen näköisenä töihin välittämättä pomon käskystä jäädä kotiin. Tulisin vain pitkästyneeksi siellä toimeettomana tekemättä mitään. Rypisin itsesäälissä, kuin mikäkin nynny kertaamassa edellisen päivän  tapahtumia yksikseni ja erakoitumassa.

"Sinunhan piti pitää vapaata tänään?" McGee kysyi.
"Ei ollut minun ideani. Tylsistyisin vain kotona", vastasin ja istuuduin alas.

Avasin tuttuun tapaan tietokoneeni ja käynnistin nettiselaimen. Jäin tuijotuskohtauksen saaneena tuijottamaan näyttöä niin, etten saanut enää mistään selvää kaiken puuroutuessa puuroksi silmissäni. Eilisen tapahtumat pyörivät mielessäni. Kaikki tämä oli ilmeisesti minulle liikaa, sillä se tunkeutui myös yöllä uniini. Nukuin levottomasti, hätkähdellen hereille vähän väliä. Havahduin Gibbsin ja Tonyn puheisiin toisestakin syyllisestä.  Katsoin Gibbsiä epäilevästi, jonka jälkeen siirsin katseeni takaisin eteeni.

"Mitä jos joku yrittää etsiä minut käsiini tai heillä on ollut yhdessä suunnitteilla jotain pääni menoksi?" ajattelin. Työnsin kuitenkin hetkeksi sen ajatuksen taka-alalle. Kaivoin kuulokkeet pöytäni laatikosta ja valitsin koneelta musiikkia. Biisiksi valikoitui pienen miettimisen jälkeen Gleen Get It Right.

Ajattelin jostain kummansyystä Rayta. Päätin kirjoittaa hänelle hetken mielijohteesta sähköpostia, kun ei ollut muutakaan tekemistä. Olin tavallaan syrjässä koko jutusta, mutta silti samaa aikaa mukana.

Hei Ray.

Olisiko sinulla aikaa tavata tänään? Kaipaisin jotain, jolle puhua.

Ziva

Painoin lähetä-nappulaa ja suljin silmäni. Avasin ne kuitenkin pian, sillä eilisen päivän tapahtumat toistuivat edelleen mielessäni, vaikka yritin kuin työntää niitä pois. Yllätyksekseni tietokone piippasi ja pieni pop-ikkuna ilmestyi näytön alalaitaan ilmoittaen uudesta, lukemattomasta sähköpostiviestistä. Klikkasin sen auki. Raylta.

Hei Ziva

Tottakai, sopiiko kolmelta minun luonani?

Ray

Hänpä oli nopea liikkeissään. Kirjoitin lyhyen, pikaisen vastauksen.

Hei

Sopii oikein hyvin.

Ziva

Pidin välissä lounastauon, mutten saanut alas juuri mitään. Närpein vain haarukalla annostani. Edes salaatti ei maistunut. Söin väkisin, hitaasti pureskellen pienen pienen leivän ja lasin join tuoremehua. En ollut edes nälkäinen, mutta halusin saada ajan kulumaan odottaessani tapaamista Rayn kanssa.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 06:13:33 kirjoittanut Kaapo »
It's not what you said,
It's the way you say it
It's not what you did,
It's the way you do it

Uusi Tokio Hotel Routine-foorumi

Varja

  • ***
  • Viestejä: 248
Vs: NCIS: Jäljet (K-13, Angst, väkivalta, murha)
« Vastaus #1 : 01.07.2013 01:05:50 »
Luku 4

Kello tuli vihdoin ja viimein kolme, joten lähdin hänen luokseen, kuten olimme sopineet. Ajoin rauhalliseen tahtiin pienellä punaisella Nissan Micralla. Parkkeerasin sen hänen talonsa pihaan ja poistuin autosta ulko-ovelle. Painoin pientä ovikelloa, joka päästi tutun kuuloisen, tavallisen äänen. Hetken kulutta ovi aukesi.

"Hei", tervehdin.
"Hei, tule sisään", hän pyysi.
"Istu alas. Haluatko jotain? Teetä? Kahvia?" hän kysyi.
"Umm, teetä kiitos", pyysin. Hän laittoi teeveden kiehumaan ja istui alas seurakseni.
"Halusit puhua?" Ray kysyi, mutta se kuulosti lähinnä toteamukselta.
"Se on totta. Oletko kuullut mitään Willistä?" kysyin.
"En ole nyt vähään aikaan. Kysyitkin tätä viimeksi. Kuinka?"
"Asia on sillä lailla, ettet tule enää kuulemaankaan. Ainakaan häneltä itseltään", totesin hieman epävarmana.
"Kuinka niin? Miksi en?" hän kysyi ihmetellen kiinnostuneena.
"Hän on kuollut", sanoin tylysti, tarkkaillen hänen reaktiotaan. Rayn kasvoilta paistoi pieni järkytys.
"Mitä, miten?" hän kysyi hämmästyneenä toivuttuaan järkytyksestään.
 Eilen varhain aamulla. Ammuin hänet", sanoin.
"MITÄ? Miksi Ziva?" hänen äänensä nousi usealla oktaavilla. Hän ei ymmärtänyt.
"Hän yritti kidnapata minut ja raiskata. Sain hänet hetkeksi alakynteen ja huomasin aseen hänen vyöllään. Vein sen ja uhkasin ampua, jos tulee yhtään lähemmäksi. Hän tuli pari askelta, kunnes kerroin ilmoittaneeni asiasta jo Gibbsille hänen huomaamattaan ja kilahti siitä. Yritti karata päälle, kunnes ammuin", selitin lyhyesti koko jutun.
"Ei se ole syy", Ray kiisti.
"Ei olekaan, mutta minun oli pakko. Itsepuolustuksena. Ymmärrätkö?" kysyin pahoillani.
"En, en ymmärrä. Hän oli paras kaverini!" Ray huusi raivoissaan nousten seisomaan pöydän viereen. Ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin pelkääväni häntä. Hän ei koskaan aiemmin ollut tällainen. Salaakohan hän jotain?
"Ray, kuuntele. Ymmärrän sinua hyvin, mutta toivon myös ymmärrystä toisinpäin", sanoin rauhallisesti yrittäen saada häntä rauhoittumaan.
"Kaikki on sinun syytäsi!", hän huusi ja tarttui pitkiin hiuksiini.
"Irti!" käskin, mutta hän ei päästänyt.

Ulvahdin kivusta saaden kipeän osuman kylkeen tämän kädestä. Sain myös ruhjeita ympäri kehoa tämän purkaessa raivoaan ja suruaan minuun. En kyennyt puolustautumaan, olin liian järkyttynyt. Lopulta lyönnit loppuivat ja Ray poistui kiireesti asunnosta, sillä ovi kävi. Jäin makaamaan seinän viereen ja irvistelemään polttavan tuskaisesta kivustani. Mitä olen tehnyt ansaitakseni tämän kohtalon?, kysyin itseltäni. Hitaasti kohottauduin istumaan ja siitä vähitellen irvistellen seisaalleni ottaen tukea tuolista, jolla olin juuri hetki sitten istunut. Hetken arvioinnin jälkeen totesin olevani tarpeeksi hyvävointinen voidakseni lähteä auton rattiin ja ajaa takaisin toimistolle. Vaikkakin joutuisin ristikuulusteluun. Kävelin haparoivin askelin ulko-ovelle ja olin tipahtaa takamukselleni nähdessäni itseni peilistä. Kasvoni sinersivät vasemmasta poskesta, vanha haavani oli auennut ja suurentunut vähäsen. Verinoro valui kasvojani pitkin hitaasti. En jaksanut enkä pystynyt välittämään haavasta, sillä se ei vuotanut paljoa.

Avasin oven ja astuin ulos sulkien sen perässäni. Kävelin hitaasti autolleni, avasin oven ja astuin sisään. Käynnistin sen ja peruutin ulos tontilta suunnaten keulan kohti toimistoa. Ajoin normaalia hitaampaa, sillä kiputilan vuoksi keskittymiseni ei ollut parhaimmillaan, enkä halunnut aiheuttaa sen vuoksi vielä liikenneonnettomuuttakin. Enkä halunnut saada enempää ruhjeita. Sisäisesti olin aivan raunioina, entisetkin haavat vuosivat vuolaina putouksina verta. Ulkoisesti olin saanut vain pintanaarmuja ja mustelmia pieniä verta tihkuvia haavoja unohtamatta.

Luku 5

Päämajan tuttu tiilinen rakennus näkyi jo komeana suoraan edessäni. Huokaisin helpotuksesta, pienen hymyn häivähtäessä pikaisesti kasvoillani. Päätäni kivisti, samoin muutakin kehoa. Parkkeerasin omalle paikalleni ja lähdin sisälle, sulkien ovet perässäni kauko-ohjauksella. Onnekseni hissi oli valmiina ensimmäisessä kerroksessa, en olisi jaksanut odottaa kauaa.

Hississä oli tyhjää lisäkseni, mikä oli hyvä asia. En olisi halunnut mitään töllistelyjä. Vaikkakin tässä työssä ruhjeet ovat oletettavia, mutta eivät silti näin pahoja ja tällaisia. Olisi pitänyt mainita jollekin, että tapaan Rayn. Gibbs tappaa minut, ellen kuole näihin kipuihin ja haavoihin ennen sitä. Hissi huristi tasaisesti ylöspäin, kunnes pysähtyi kilahduksen saattelemana. Astuin epävarmasti ulos hissistä, kohti osastoamme. Käännyttyäni törmäsin heti Tonyn läpitunkevaan, osakseen järkyttyneeseen katseeseen. Hän oli jähmettynyt paikoilleen, aukoi suutaan kuin kala kuivalla maalla saamatta mitään sanotuksi. Kävelin hitaasti kivusta sisäisesti irvistellen kohti pöytääni.

"Ziva!" hän huudahti saadessaan puhekykynsä takaisin.
"Ziva, mitä on tapahtunut?" McGee yritti saada tapahtunutta selville. En kyennyt puhumaan. Tärisin vain holtittomasti. Pelkäsin, tuntien iskut entistä kipeämpinä. Hetkellisesti näin jopa Tonyn Rayna.
"Soita Gibbsille", Tony käski alokasta tämän totellessa kuuliaisesti. Säpsähdin rajusti viereiseltä pöydältä kuuluvaa puhelimen soittoa. Ilmeisesti Gibbsin puhelin ei ollut mukana.
"Missä hän on?" Tim kysyi huolissaan minusta.
"Abbyn luona, luulisin. Hae", Tony sanoi keskittyen jälleen puoleeni. Hän istui kyykyssä edessäni, puhellen rauhoittavasti, mutten kuullut puoliakaan. Yritin rauhoittua.

Sillä välin Abbyn labrassa

McGee saapui hissillä Abbyn labraan ja juoksi sisään vastoin rikosteknikon asettamia sääntöjä.
"McGee!" Abby sanoi tiukasti sormeaan heristäen.
Abs odota. Missä palaa, kun noin hoppu on?" Gibbs kysyi vaiennettuaan Abbyn.
"Pomo, Ziva tarvitsee sinua. Nyt", alokas puuskutti hengästyneenä.
"Mitä, miksi?" Gibbs ihmetteli.
"Hän on ruhjeilla ja täysin seonnut."
"Mitä tapahtui?" hän kysyi.
"Emme tiedä. Emme saa häntä puhumaan", Tim jatkoi.
"Voi helvetti", Gibbs huudahti ja lähti juoksemaan kohti hissiä.

"Odota", goottityylinen tutkija toppuutteli saaden agentin odottamaan.
"Kuinka hän voi?" Abby kysyi erittäin huolestuneena. Aina Abby on se, joka on eniten huolissaan.
"Hän voi päällisin puolin hyvin, hänellä on otsassa verta vuotava haava, ruhjeita ja mustelmia ilmeisesti ympäri kehoaan. Hän on sekavassa tilassa, ei puhu", Tim sanoi.
"Ziva parka. Kuka tämän teki?" hän kysyi.
"Emme tiedä, hän ei ole kertonut."
"Minä tulen mukaan."
"Et tule. Jatka töitä. Pyydän häntä käymään luonasi, kun hän on valmis", Tim määräsi.

Abby totteli vastahakoisesti ja palasi tietokoneidensa pariin jatkamaan tutkimuksia.

*
Näin Gibbsin tulevan reippaasti osastollemme hissien suunnasta.  Yksin, McGee oli ilmeisesti  jäänyt rauhoittamaan Abbyä.  Gibbs  tuli lähelleni hyvin rauhallisesti, ottaen huomioon mihin pystyn. Eteenkin ollessani poissa tolaltani, en hallinnut itseäni niin, kuin olisi pitänyt. Tiesin, olevani vahvempi, koulutukseni oli paljon erilaisempi, kuin heidän muiden.

"Ziva"
"Gibbs", vastasin lasittunein silmin laimeasti.
"Mitä tapahtui?" hän kysyi.
"Ei", vastasin muistikuvien palautuessa väkisinkin mieleeni. Suljin silmäni, yritin päästä niistä eroon ravistelemalla päätäni rajusti.
"Kuka tämän teki?" Gibbs kysyi. Tuijotin apua pyytävästi hänen silmiinsä, kuin toivoen sen riittävän. Ja se riitti.
"Tapan sen paskiaisen!" Gibbs huusi vihaisesti.
"Kenet?" Tony ihmetteli. Hän ei selvästikään tajunnut.
"Ray Cruzin", Gibbs murahti.
"Hänkö on tämän takana?" McGee kysyi. Nyökkäsin alistettuna.
"Tule, saat mennä Duckyn tutkittavaksi jälleen, jälkesi näyttävät pahoilta."
"Ei", sain sanotuksi. Ajatuskin Duckyn silmien eteen joutumisesta puistatti. Hänkin pitäisi minua heikkona. Tarvitsin todella jonkun, johon luottaa. Jäljelle jäi vain yksi.
"Abby", sanoin.
"Haluatko Abbyn luo?" Tony kysyi.
"Kyllä", vastasin ja lähdin Gibbsin tukemana kohti hissejä, jotka veisivät Abbyn labraan.

Päästyämme labraan, Abby ilahtui suuresti tulostani juosten vastaan aikomuksenaan halata. Gibbs työnsi kätensä väliin.
"Mitä nyt?" tummatukkainen kysyi ihmetellen Gibbsin äkillistä reaktioa.
"Hänellä on kipukohtia ympäri kehoa, todennäköisesti mustemia", Gibbs sanoi.
"Ymmärrän", Abby sanoi.
"Hän ei halunnut Duckyn luo, joten jätän teidät kahden", Gibbs sanoi ja poistui.

Luku 6

"Haluatko istua tai puhua?" Abby kysyi varovasti.
"Jep", vastasin seuraten Abbya liukuovien toiselle puolelle. Hän ojensi tuolinsa minulle, joten istuin alas. Abby tarttui kaukosäätimeen ja sulki laboratorionsa ovet lukolla, estäen uteliaiden silmäparien seuraamisen.

"Anna tulla, mutta minun pitää ensin kertoa sinulle, että olen otettu tästä, että haluat puhua juuri minun kanssani", Abby sanoi hymyillen aurinkoisesti.
"Ole hyvä. En keksinyt ketään muuta täältä, jonka kanssa olisin voinut puhua", sanoin.
"Saanko kysyä yhden kysymyksen?" Abby kysyi.
"Saat toki", sanoin myöntävästi antaen luvan.
"Mikset halunnut Duckyn tutkittavaksi?"
"En halua olla hänen silmien edessä katseltavana."
"Haavasi pitää silti puhdistaa. Saanko tehdä sen?"
"Ole hyvä", lupasin huokaisten.

Abby nousi ylös pöytänsä kulmalta ja katosi viereisessä huoneessa sijaitsevalle ensiapukaapilleen, jota myös lääkekaapiksi usein nimitetään, vaikkei siellä lääkkeitä olekaan. Pian hän palasi mukanaan desinfiointiainetta, laastareita ja vanulappuja. Hän istui takaisin pöydän kulmalle ja kostutti yhtä lapuista desinfiointiaineeseen.
"Aloitetaan kasvoista", hän sanoi.

Värähdin kosketuksesta, mutta istuin silti kiltisti paikoillani tuntiessani kostean viileän vanulapun haavallani. Pehmeästi hän taputteli sillä haavaani, pyyhki kuivuneen veren otsaltani. Hän laski likaisen lapun pöydälle ja laski varoen kätensä vyötärölleni.
"Saanko katsoa?" hän kysyi. Nyökkäsin pienesti vastauksena ja nielaisin Abbyn nostaessa varovasti paitani helmaa ylöspäin.
"Oh God!", hän henkäisi. Kurkistin itsekin kehoani ja huomasin vasemman puolen alavatsastani olevan sinertävä. Käänsin katseeni häpeillen pois.

"Mitä tapahtui? Kerro koko juttu.", Abby pyysi.
"En." Kieltäydyin.
"Ziva", Abby sanoi tuijottaen vetoavasti silmiini.
"Hyvä on. Otin Rayyn yhteyttä ja kysyin, olisiko hänellä aikaa tavata. Olisin halunnut puhua hänen kanssaan kaikesta, mitä olen joutunut nyt kokemaan. Hänellä oli aikaa, joten kulutin aikaa närppimällä ruokaani ja lähdin sitten hänen asunnolleen tapaamaan häntä. Hän päästi minut sisään ja kysyi, saisiko olla jotain. Sanoin teen käyvän, joten hän laittoi vettä kiehumaan."
"Ja?"
"Pidin vain hengähdystaukoa", vastasin hymyillen pienesti.
"Kysyin häneltä, onko hän tavannut Williamia vähään aikaan. Ei ollut. Kerroin hänelle vihjailevasti, että hän ei enään ota yhteyttä ja on kuollut. Hän kysyi syytä. Kerroin ampuneeni itsepuolustuksena päällekarkausta estäessäni. Ray veti siitä hirveät pultit, tarttui hiuksiini ja käytti minua purkaessaan vihaansa. Sain osumia ympäri kehoa, kunnes hän lopetti. Vaivuin maahan makaamaan hänen poistuessa asunnosta.  Tunnustelin hetken itseäni ja totesin pystyväni ajaa takaisin tänne", tilitin.
"Voi Ziva", Abby sanoi halaten minua myötätuntoisesti.
"Tunsin itseni alistetuksi", valitin.
"Miksi et pistänyt vastaan? Sinun koulutuksellasi sen ei pitäisi olla vaikeaa", Abby sanoi.
"Olin liian järkyttynyt koko tilanteesta. Se sai edellisen päivän tapahtumat taas mieleeni, joka esti toimintakykyni. Näin ei ole käynyt koskaan aiemmin", myönsin hieman häpeillen.
"Ymmärrän sinua. Olet kokenut liikaa", ystäväni sanoi.
"Silti, näin ei pitäisi käydä. Ei minun koulutuksellani", kiistin.
"Shh, kaikille käy joskus näin. Jopa minulle ja on käynytkin."
"Milloin?" kysyin.
"Muistatko, kun Mike jahtasi minua?" hän kysyi.
"Joo", vastasin.
"En ajatellut kunnolla loppuun asti, toimin vaistojeni varassa."

Luku 7

"Abbyn labra", Abby vastasi labransa puhelimeen sen soidessa käskevään sävyyn.
"On hän", hän sanoi puhelimeen.
"For you", Abs sanoi ojentaessaan mustaa luuria minulle. Epäilin kuitenkin hetken, kunnes tartuin puhelimeen.
"David", vastasin.
"Minä tässä, Vance", kuului luurin toisesta päästä.
"Johtaja", sanoin nieleskellen.
"Miten voit?" hän kysyi.
"Olosuhteen huomioiden hyvin, paremmin, kuin hetki sitten", vastasin.
"Hyvä. Soitan kertoakseni, että isäsi haluaa jutella kanssasi. MTACissa."
"Ouu, ei kuulosta hyvältä. Milloin?" epäilin.
"Nyt heti. Sopiiko?" Vance kysyi. Vastasin myöntävästi ja puhelu päättyi. Jäin mykistyneenä seisomana pidellen luuria kädessäni tajuamatta edes laittaa sitä takaisin paikoilleen.

"Mitä asiaa hänellä oli?" Abby kysyi.
"Haluaa minut videokeskukseen. Isäni haluaa puhua kanssani."
"Sitten mennään", hän sanoi.
"Abby, voisitko...?"
"Totta kai tulen mukaasi. Seuraan sinua, kuin hai laivaa, mutta saat jutella rauhassa, odotan ulkopuolella", Abby sanoi.
"Kiitos, olet tosiystävä", sanoin ja lähdimme yhdessä kohti videokeskusta.

                                                         ***
Astuessamme hissistä pois ylimmässä kerroksessa, huomasin muun tiimin katselevan meitä alhaalta. Loin pikaiset katseen heihin, lähinnä Gibbsiin. Pysähdyimme MTACin ovelle, jossa Abby nyökkäsi hyväksyvästi. Hän sanoi jäävänsä odottamaan ulkopuolelle, muttei päästä ketään sisään. Kiitin häntä ja astuin sisään.

Kiilamainen taso vei penkkien vierestä huoneen keskustaan. Huone oli tyhjä, ei ketään muuta lisäkseni. Istuin ensimmäiselle penkkiriville odottamaan isän tulemista paikalle. Huokaisin syvään. Pieni rätinä kertoi hänen tulevan linjalle, kunnes näin hänen kuvansa suurelta taululta.

"Shalom Abba", sanoin arasti.
"Shalom Ziva."
"Sinulla oli jotain asiaa?" kysyin nousten ylös seisomaan, poistumatta kuitenkaan penkin viereltä.
"Kuulin Vancelta voinnistasi ja halusin puhua kanssasi kasvotusten tämän videokeskustelun avulla", isä kertoi
"Aivan", sanoin.
"Tule lähemmäksi, että näen sinut paremmin", hän pyysi. Astuin vastahakoisesti eteenpäin.
"Herranen aika, kun sinua on piesty", hän totesi kauhistellen.
"Niin näkyy", sanoin kuin vähätellen.
"Kuinka tämä on mahdollista, Ziva?" hän kysyi.
"Siinä nyt vaan kävi näin...", mutisin.
"Ei, oletko tosiaan unohtanut kaiken opettamani?"
"Ei, en ollenkaan", kiistin.
"Miten tämä sitten on mahdollista?"
"Olin poissa tolaltani eilisen päivän vuoksi, enkä osannut varautua yhtään."
"Olet epäillyn luona, etkä ole varautunut?"
"Hän ei ole epäilty, hän on poikaystäväni. Ex", sanoin.
"Olet päästäsi vialla, jos olet yhdessä tuollaisen kanssa. Siitä on vain haittaa, tiedäthän", isä vaahtosi.
"Tiedän tiedän, olen sentään aikuinen ja kyllin vanhan päättämään itse asioistani", sanoin.
"Ei siltä näytä", Abba sanoi.
"Sinäkö sen sitten tiedät mikä minä olen?"
"Aikuinen ja heikko sellainen", hän sylkäisi tylysti.
"Anteeksi mitä?" ihmettelin suu auki  kulmiani kurtistaen.
"Heikko!" hän lähes huusi.

Luku 8

Se oli viimeinen niitti. Suljin puhelun rynnäten ulos keskuksesta. Avasin oven niin vauhdilla, että olin teilata Abbyn kumoon, joka seisoi pahaa-aavistamattomana toisella puolella. Juoksin hissille sumuisin silmin painaen tilausnappia.
 
"Ziva!" Abby huusi perääni. Hänen huutonsa sai muun tiimin kääntämään huomionsa meihin. En jaksanut välittää. Astuin hissiin Abby perässäni. Painoin hissin menemään takaisin labraan.
"Ziva, mikä hätänä?" Abby yritti saada selville. Hän oli selvästi hämillään koko tilanteesta. Niin olin minäkin. Pysyin edelleen vaiti Abbyn tuiman katseen alla. Hissi saapui oikeaan kerrokseen ja kävelin Abby vanavedessäni labraan. Pyysin häntä sulkemaan ovet lukkoon. Hän totteli työtä käskettyä ja siirryimme toiseen huoneeseen, jossa olimme jo aiemmin.

"Nyt kerrot mikä on, tai haen Gibbsin tänne", Abby uhosi.
"Rauhoitu", pyysin.
"Olen täysin rauhallinen", Abby vastasi.
"Abby", sanoin luoden vaativan katsekontaktin.
"Niin Ziva?", hän kysyi ihmeissään.
"Minä olen se, joka on poissa tolaltaan ja se, kenen kuuluisi olla vihainen. Ei sinun", vastasin.
"Mutta minä olen vihainen sinun puolestasi. Ei ole oikein, että viattomia ihmisiä kohdellaan näin", hän jatkoi.
"Ei olekaan, mutta asetu hetkeksi asemaani", pyysin tuskastellen.
"Sitähän minä teenkin, vai epäiletkö?" Abs kysyi hieman loukkaantuneen oloisesti.
"Ei, en tietenkään", sanoin.
"Mitä sitten tarkoitat?"
"Ajattele, että itsellesi on käynyt näin, olet huonoissa väleissä isäsi kanssa, hän painostaa sinua ja kaikki yrittävät koko ajan kysellä joka asiasta. Tuntuuko se kivalta?" kysyin.
"Umm ei", hän vastasi.
"Sitä minäkin, joten Abby, pliis kuuntele vain nyt", pyysin.
"Hyvä on, olen pelkkänä korvana",  hän vakuutti. Hymyilin hieman.

"Puhuminen isäni kanssa ei mennyt kovin putkeen. Yritin pysytellä syrjemmässä, ettei hän huomaisi kovin runneltua olemustani. Kuitenkin hän pyysi tulemaan eteenpäin, jolloin näki kaiken, joka ei ollut vaatteiden alla piilossa."
"Ouu, kuulostaa pahalta"
"Sitä se onkin", mutisin.
"Jatka vain", hän kehotti.
"Hän kysyi, miten tämä on mahdollista, että näin on päässyt käymään. Hän luuli, että olin epäillyn luona, enkä ollut varuillani. Kaikenlisäksi luulee minun olevan yhdessä Rayn kanssa, vaikka emme ole enää yhdessä. Sanoin sen jo heti alkuun. Selitin sitten, että olin niin järkyttynyt kaikesta, etten kyennyt toimimaan", sanoin pitäen pienen hengähdystauon.
"Sen jälkeen hän sanoi, että olen päästäni vialla, jos olen yhdessä tuollaisen kanssa, joka on noin väkivaltainen. Sanoin olevani aikuinen ja tietäväni kyllä, mikä on itselleni hyväksi tehden itse omat päätökseni. Hän oli eri mieltä ja siinä vaiheessa meni kupu nurin, kun hän sanoi minun olevan heikko."
"Voi raukkaa", Abby sanoi surullisesti ja kurottautui halaamaan minua.
"Abs!, Ziva!" kuului oven ulkopuolelta. Irvistin epävarmasti Abbylle.
"Niin Tony!?" Abby huusi raskaan metallioven läpi.
"Voisitko päästää meidät sisään?" hän kysyi.
"Miksi?"
"Haluamme puhua Zivan kanssa", Tony sanoi. Puistin päätäni kieltävästi.
"Se ei nyt käy päinsä", Abby vastusteli. Nyökyttelin hänelle.
"Abby, onko jokin hätänä?" Gibbs kysyi.
"Ei ole."
"Miksi emme sitten voi tulla sisään?" Tony jatkoi inttämistään."
"Siksi."
"Miten Ziva voi? Onko hän kunnossa?"
"Ziva voi oikein hyvin ja on kunnossa, älä huoli", Abby vakuutteli.
"Abs, jos et aukaise nyt tätä ovea, niin murran sen", Gibbs sanoi.
"Sori Gibbs, etten voi auttaa. Sopii yrittää, mutta tiedät itsekin sen olevan lähes mahdotonta", Abby toppuutteli.
"Mikä siellä nyt on?" Gibbs kysyi jo selvästi ärtyneenä. Abby hihitti hetken, kunnes vakavoitui.
"Ei mikään, uskokaa nyt ja antakaa olla", Abs sanoi.
"Eikä anneta, ennen kuin olemme puhuneet hänen kanssaan", Tony sanoi.
"Olen kunnossa, tulen ylös, kun olen siihen valmis. Meillä on Abbyn kanssa vielä juttu kesken", huusin jykevän metallioven läpi.
"Hyvä on, mutta on yksi juttu...", Tony huusi.
"Mikäköhän se mahtaa olla?  kysyin.
"Hyvä ystäväsi CI-Ray on täällä", Tony jatkoi.
"Anteeks mitä?" kysyin ja viitoin Abbyä avaamaan oven. Hypähdin taaksepäin väistäen oven kauko-ohjattua aukeamista.
"Hän on kuulusteluhuone ykkösessä, haluaa puhua kanssasi, mikäli suostut siihen", Gibbs sanoi.
" Hyvä on, minä suostun", vastasin.
"Mutta vain yhdellä ehdolla", Gibbs sanoi.
"Gibbs", protestoin.
"Kyllä, oman turvallisuutesi vuoksi", hän sanoi.
"No hyvä on, anna tulla sitten", huokaisin syvään.
"Tony tulee mukaasi", Gibbs sanoi.
 "Onko pakko?" vastustelin.
"On", hän piti päänsä.
"Olkoon, tule sitten", sihahdin.

Lähdin kuulusteluhuonetta kohti Tony vanavedessäni. Kaikista paras olisi ollut saada mennä yksin. Mutta Gibbsin tuntien hän ei päästäisi minua yksin kaiken tämän jälkeen. Pysähdyin huoneen ovelle vilkaisten Tonya varoittavasti ja käskin hänen tukkia leipäläpensä ylimääräisiltä letkautuksilta ja pysyä vaiti. Tony nyökkäsi, joten astuin hänen edellään huoneeseen. Ray nosti päänsä ja käänsi katseensa minuun. Pahoillaan oleminen kuvastui hänen kasvoiltaan tämän nähdessä runnellun olemukseni. Naamani sinersi, haava punoitti jne.

"Ziva..." hän aloitti.
"Sst", sihahdin lyhyesti, käskien hänen olla hiljaa.
"Miksi tulit?" kysyin suoraan jäätävään taittavalla äänelläni.
"Halusin pyytää anteeksi kaikkea pahaa, mitä olen saanut aikaan", hän sanoi.
"Muuta syytä?" kysyin kulmaani nostaen.
"Ei. Vain se."
"Hyvä, sitten voit mennä."
"Mutta..." Ray  yritti.
"Ei muttia. Ole hyvä ja lähde. Äläkä enää näytä naamaasi täällä. En halua nähdä sinua enää kaiken tämän jälkeen. Vaikka voinkin antaa tämän anteeksi, haavat eivät koskaan katoa. Niistä jää aina jäljet. Jos ei fyysisiä, niin henkisiä", sanoin.
"Hyvä on. Hyvästi Ziva", Ray sanoi ja katosi ovenraosta.
"Shalom", kuiskasin niin hiljaa, etten meinannut itsekään kuulla sitä.

A/N2: Pahoittelut siitä, että tää loppu näin kökösti ja siitä myös, että jatkot tuli vasta näin myöhään. Tää oli jääny ihan unholaan.
It's not what you said,
It's the way you say it
It's not what you did,
It's the way you do it

Uusi Tokio Hotel Routine-foorumi