Kirjoittaja Aihe: Näin on hyvä, S | veljeshömppää  (Luettu 1943 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 093
Näin on hyvä, S | veljeshömppää
« : 24.10.2014 02:51:50 »
Nimi: Näin on hyvä
Kirjoittaja: Sokerisiipi
Ikäraja: Sallittu
Tyylilaji: Perhefluffy eli hömppää veljeksistä, draama ja vähän synkistelyäkin
Henkilöt: 12-vuotias Ossi ja 17-vuotias Sasu
Haasteet: Vuosi raapalehtien IV, Originaali10 #3 ja Gotta love lokakuu!
Sanoja: 250+300+350+300+350
A/N: Veljekset on rakkautta. Muuta sanottavaa minulla ei ole :3

Näin on hyvä

Kun astun koulun ovista ulos, näen, että Sasu odotteleekin mua jo pihan reunalla. Helpotus rauhoittaa mun levottoman mielen. Murehdin aina, että onko se tänään siellä vai ei. Hyväntuulisena hyvästelen mun kaverit ja meen Sasun luokse. Se on mua viisi vuotta vanhempi, lukion tokalla. Sasulla on mun tapaan hiekanvaalea tukka, mutta se pitää sitä pidempänä kuin mä omaani, yli korvien eikä ne mene ihan suoraan. Äidin kaveri, kampaaja Tuula, kutsuu niitä pyörteiksi. Miten tukassa voi olla pyörteitä, mietinpähän vaan, mutta niin se sanoo. Sasu on venähtänyt pitkäksi ja siitä on tullut laiha. Ennen se oli vähän tukevampi, ihan kuin mä nyt, mutta sitten tuli kasvupyrähdys ja nyt näyttää siltä kuin läskille olisi käyttöä. Siinä on terävämpiä kulmia kuin ennen eikä se välillä itsekään oikein tiedä, mitä tehdä ruumiillaan.

Kasvoista Sasu on yhä sama Sasu kuin aina ennenkin. Se näyttää luottamusta herättävältä, mutta silti jotenkin coolilta ja itsevarmalta, vaikka tiedän, ettei se sitä ole läheskään aina. Lukio on kuitenkin saanut sen varmemmaksi ja rohkeammaksi. Sasu on saanut ihan sairaasti uusia kavereita. On sillä silti aikaa mullekin, onneksi. Sasu nojailee aitaan ja sen tummanvihreät silmät kirkastuu, kun se näkee mut.

”Moi, Ossi”, Sasu tervehtii. Sen korvat on ihan punaiset kylmästä, mutta se ei tunnu edes huomaavaan, mikä on musta aika hurjaa. Itse en pysty ees kävelemään paljain päin, kun kylmä tuuli sattuu korviin. ”Miten koulussa meni?”

”Sitä samaa vanhaa”, huokaan, kun me lähdetään kävelemään kotiinpäin. ”Kerro sä jotakin jännempää.”

Onneksi Sasulla on aina jaettavaa ja matka hupenee melkein huomaamatta, kuten melkein joka päivä.

*

Sasu laittaa kätensä mun rinnan eteen ja pysäyttää mut jämäkästi just kun oon astumassa suojatielle. Ärsyynnyn Sasun ylisuojelevan asenteen takia ja mulkaisen sitä, mutta kun auto suhahtaa meidän nenän editse ihan sairaan, suorastaan holtittoman lujaa, mä taivunkin Sasun tahtoon mukisematta. Se tietää kuiteski paremmin.

”Helvetin hullut”, Sasu murisee ja sen valkoinen, hitusen epäsuora hammasrivistö välähtää, kun se irvistää kaaharikuskille. Mä en sano mitään, jotta se ei jäisi vatvomaan ihmisiä, joiden ajotavoille se ei itse voi mitään. Kiiruhdan jäisen tien yli ja Sasu seuraa perässä. Sen pitkät jalat harppoo, mutta onneksi se kävelee verkkaan, ettei mun tarvii mennä puolijuoksua pysyäkseni perässä. Kävelemisen sijaan tosin luistelen ja liu’un hiekoittamattomalla tiellä. Jos olisin äidin kanssa, se mäkättäisi ja käskisi olemaan pelleilemättä ennen kuin satuttaisin itseni. Sasu ei kuitenkaan sano mitään. Siksi onkin niin kivaa kävellä sen kaa koulusta. Sasu tietää, miten hyvä tasapaino mulla on ja että kaatumisen mahdollisuus on niinku yksi miljoonasta.

”Pysyttele omalla kaistalla”, Sasu kuitenkin huomauttaa, kun pyöräilijä soittaa ärtyneenä kelloa. Se tarttuu mun takin hupusta ja kiskoo mut oikealle puolelle kävelytietä. ”Täällä kulkee muitakin.”

Jääkaistale loppuu ja mä taaperran lopunmatkaa. On mälsää kävellä. Jos Sasu antaisi, menisin talvellakin pyörällä kouluun, koska käveleminen jäädyttää mun aivot ja saa mut pahalle tuulelle. Ihan sama, miten kiva päivä mulla on takana, kotimatka pilaa sen kaiken. Kestäisin sen paremmin, jos olisi edes joku jonka kaa kävellä kotiinpäin, mutta kaikki mun kaverit asuu ihan eri suunnalla. Äiti huokailee ja hieroo ohimoitaan, kun valitan sille asiasta. Se ei ota mua tosissaan vaan käskee vaieta turhuuksista. Sasu tietää, että mä inhoon sitä matkaa kodin ja koulun välillä, ja toisin kuin äiti, se ottaa mut tosissaan. Sasu saattaa ja tulee mua vastaan vähintään kolme kertaa viikossa. Kaks päivää mäkin kestän.

Meidän lukko on oikukas ja pakkasesta jumissa, mutta mä kelpottelen sen auki. Kotona meitä odottaa lämmin hämärä.

*

Läksyjen suhteen Sasu on täys natsi. Se ei anna mun pelata ees puoli tuntia koneella tai kattoa vartin verran telkkaa ennen kuin läksyt on tehty. Äikkä, ylli ja ET menee ihan helposti, mutta mun kurkkuun kohoaa tukehduttava pala, kun kaivan matikankirjat esiin. En oo taaskaan tajunnut open selityksistä mitään ja laskut näyttää ihan sairaan vaikeilta ja epäselviltä. Ne tuntuu tuijottavan mua vihamielisinä kirjan sivuilta ja jokainen ilkkuu samaa:

”Et osaa kumminkaan, kun oot niin tyhmä retardi! Jäät vielä luokallesi, luuseri!”

Mua alkaa pelottaa ja haluun pois. En halua edes yrittää, kun tiiän, etten osaa kuitenkaan. En halua, että kaikki osuvat oikeaan siinä, että oonkin tyhmä. En halua joutua erityisluokalle, jonne siirretään kaikki epäkelvot luuserit. Mulla ei olisi enää yhtään kaveria sen jälkeen. Matikka voi pilata mun elämän eikä mikään oo ikinä pelottanut mua yhtä paljon.

Paitsi yksi asia. Kerran Sasu oli tullut ihan omituisena kotiin, oksennellut vessassa ja kiroillut. Äitikin oli ollut ihan raivona silloin, koska Sasu oli alaikäinen ja se oli juonut itsensä känniin. Se ei ollut läheskään niin siistiä, mitä muut pojat koulussa aina sanoivat puhuessaan niiden isoveljien tekemisistä. Mun silmin nähtynä Sasulla oli ollut aika kurjaa ja aamulla sen pää oli ollut tosi kipeä. Sitä oli hävettänyt. Sasu lupasi mulle, ettei se tuu toistumaan. Eikä se ikinä tehnyt niin uudestaan. Musta se on parempi niin. Sasu ei ollut silloin oma itsensä. Musta oli tuntunut pahalta, kun en meinannut tuntea omaa veljeäni. Se oli niin erilainen, outo ja melkein uhkaavakin. Sitä mä en kuitenkaan sanonut sille.

”Joko sä teit läksyt?” Sasu kysyy, kun se tulee keittiöön katsastamaan tilanteen. Mä nielaisen ja mun tekee mieli valehdella. Sasun edessä mä en ainakaan halua olla mikään jälkeenjäänyt idiootti. Se itse on niin fiksu, ettei sen edes tarvii tehdä mitään läksyjä. Se saa ysejä ja kymppejä ihan yrittämättäkin. Mä toivon usein, että olisin samanlainen, mutta kai se sai sen kaiken älykkyyden, mitä oli saatavissa ja mun kuuluukin olla tyhmä.

”Matikka vielä”, mutisen enkä katso Sasuun. Silmissä polttelee, kun mua harmittaa niin paljon.

”Alright”, Sasu sanoo mutkattomasti eikä se kuulosta ärtyneeltä. Mun veli ottaa tuolin ja istuu alas. ”Näytäs, mitä sulla siinä on.”

*

Sasu osaa selittää matikan sillä tavalla, että jopa mä tajuun sitä. Se on kärsivällinen eikä se mieti, mikä mussa on vikana niin kuin äiti toisinaan tekee. Ei se pahalla, Sasu vakuuttelee mulle, äiti on vaan musta huolissaan, mutta kyllä se silti sattuu, tarkoittaisi se miten hyvää tahansa. Kuulen puutteistani tarpeeksi koulussa. Äidin pitäisi sanoa, että oon hyvä just näin. Niin Veekan äiti ainakin sanoo, kun oon sen luona. Veeka on ihan surkea enkussa, mutta sen äiti on siitä kuitenkin ylpeä ja rakastaa sitä ihan hirveästi. Mulle tulee joskus huono olo, kun näen Veekan saavan jotakin, mitä mä en saa enkä ees tiiä miksi. Äiti ei sano niitä asioita, ei samalla tavalla. Se vaan miettii ja murehtii kaikkia ongelmia. Usein se on herkkä ja ärhäkkä. Tiedän jo, että siltä on turha odottaa ymmärrystä matikan suhteen. On mulla onneksi Sasu. Veekalla on vaan pikkusisko, joka syö räkää ja hajottaa sen lelut. 

Sasu on ihan supervelho matikan kanssa. Se vaan osaa purkaa kaikki laskut ja kaavat, ja kääntää ne mulle ymmärrettävään muotoon. Jos en ymmärrä, Sasu miettii hetken ja selittää asian eri tavalla. Usein tajuan sen viimeistään silloin. Sasu ei ikinä hermostu muhun läksyjen kanssa eikä se pakota mua tekemään niitä, jos oon liian väsynyt.

Tänään matikka tuntuu kuitenkin helpommalta. On outoa saada kaikki valmiiksi niin pian.

”Sähän alat edistyä”, Sasu kehaisee ja venyttelee niin, että sen selkä rutisee. ”Hokaisit tosi nopeasti.”

Sasun sanat saa mut hymyilemään ja lämpö sulattaa pahan möykyn pois. Sasu pörröttää mun hiuksia ennen kuin palaa olohuoneeseen. Teen itelleni kaakaota ja meen perässä. Laitan digoboksilta leffan pyörimään ja annan koulun, kotimatkan ja etenkin matikan huuhtoutua ihan kokonaan pois mielestä. Uppoudun sohvan sisuksiin ja hörpin kaakaota. Toisinaan on kivaa, kun äiti ei ole kotona, koska silloin voi syödä ja juoda ihan missä vaan. Sasu ei siitä piittaa, ja hyvä niin.

*

Sasu istuu vihreässä nojatuolissa. Sekin on uppoutunut omiin touhuihinsa. Mun veljellä on sukkapuikot kädessään ja se neuloo puolivalmista villasukkaa. Puikkojen kilinä kuuluu vain vaimeana tv:n äänien ylitse.

Useimmat ihmiset varmaan nauraisi Sasulle päin naamaa niin akkamaisesta harrastuksesta kuin neulominen. Ei se sitä kodin ulkopuolella kauheasti mainostakaan. Mä kuitenkin tiedän, että se rauhoittaa Sasua ja se oikeasti tykkää siitä. Musta se on vähän hassua, mutta annan Sasun tehdä, mitä se haluaa. Sasu kuitenkin osaa hommansa. Se on neulonut mullekin mun lapaset, ompeli niihin ihan vuorenkin. Ne on tosi hyvät ja lämpimät. Ei mulla olisikaan oikein muuta käsieni peitoksi kuin Sasun tekemät tumput.

Eikä se pane pahakseen. Siitä on kivaa tehdä mulle lapasia ja villasukkia. Äidillekin Sasu tekee kaikkea patalapuista säärystimiin, mutta se ei ikinä käytä niitä. Ei siksi, ettei se arvostaisi Sasun vaivannäköä. Se ei vaan muista ja villasukkarullat jää pölyyntymään jonnekin kaapin pohjalle. Sasu yrittää näyttää siltä kuin ei sitä edes haittaisi. Mä kuitenkin tiedän, että haittaa, ja osaksi siksi käytän ahkerasti omiani, mutta myös siksi, että tykkään käyttää niitä. Sasu ei käytä noloja värejä niin kuin äideillä on tapana vaan sommittelee lankoja niin, että sen tekeleitä kehtaakin käyttää myös kodin ulkopuolella. Ei kukaan niitä kehu, mutta ei mollaakaan ja se on jo aika hyvin.

”Äidillä menee myöhään tänään”, Sasu ilmoittaa.

”Ahaa”, mä sanon, kun en muutakaan keksi. Äiti on sairaanhoitaja ja siksi sen työvuorot menee välillä miten sattuu. Viime aikoina sillä on ollut tosi paljon kiireitä. Sasu arvelee, että äidillä on uusi mies. Mä en tiedä mitä siitä pitäisi ajatella. Isästä en muista mitään. Sasukin muistaa vain hämärästi ennen kuin se sitten meni ja kuoli syöpään. Mikään uusi mies ei kuitenkaan kuulosta erityisen mukavalta. En tiedä miksi. Tykkään meidän elämästä näin. Uskon, että Sasukin tykkää.

Sasu neuloo ja mä katon leffaa. Me enää juuri puhuta, ollaan vaan.

”Ossi”, Sasu lopulta sanoo. ”Ojennapa sitä jalkaa.”

Työnnän jalkani sen ulottuville. Varoen, ettei puikot pistä mua, Sasu pujottaa sukan mun jalkaan. Se jättää vielä varpaat paljaaksi. Sasu nipistää mua ukkovarpaasta ja hymyilee.

”Onko hyvä näin?” Sasu tiedustelee.

”Näin on hyvä”, mä vastaan, hymyilen takaisin ja tiedän, ettei kumpikaan meistä puhuu enää sukista.


« Viimeksi muokattu: 08.10.2018 23:38:53 kirjoittanut Sokerisiipi »

Kaapo

  • Vieras
Vs: Näin on hyvä, K-11 | veljeshömppää
« Vastaus #1 : 24.10.2014 03:10:45 »
Ihan ekaksi, mie en stalkkaa siuta. :D refreshaan vaan finiä liian usein.

Ou jee, veljekset on aina kivoja. Kaikki sisarussuhteet aina on. Jee. Plus voi hitsiläinen kun nää on söpöjä. Tykkään siittä, et Olli on kertojana koska se on supersöötti. Välillä se vähän tuntui vanhemmalta kuin 12v, mutta tbh en edes muista mitä miun päässä liikkui kun olin 12 (paitsi että olin todella rakastunut yhteen meidän luokan poikaan. Kutsuin sitä rakkaudeksi. Olin dramaattinen kersa), joten saattaa olla, että olen vain... liian vanha... No ei, mutta esim. sana ahdistus oli vähän sellainen, et kuuluuko se välttämättä 12-vuotiaan pojan sanavarastoon. Siihen voisi olla jotain muitakin vaihtoehtoja, joku paha mieli tai muu. Mut sit taas välissä oli niin pikkupoikameininki, et hihitytti, esim. tää!

Lainaus
Sasu tietää, miten hyvä tasapaino mulla on ja että kaatumisen mahdollisuus on niinku yksi miljoonasta.
niinku yksi miljoonasta, oh god.

Tykkäsin kanssa tosta ihan loistavasta yksityiskohdasta, et Sasu neuloo. :'3 Välillä oikeasti toivon, et miul ois isoveli (ja sit muistan et onhan miulla puolikas mut). Tuli muuten hiton vanha olo, kun en meinannut tajuta, mikä aine on muka ET. :----D hittovie, siitä on sata vuotta kun oon viimeksi ollut koulussa jossa opetetaan tollasia normijuttuja.

Tää oli vaan ihan hirveen suloinen kuvaus siittä, miten noilla pojilla on toisensa, vaikka äiti ei olekaan aina maisemissa. Ihan sairaan supersöpöä en kestä. Sisaruksista kirjoitetaan ihan liian vähän, mutta onneksi on sie, joka kirjoittaa. Puspus ja kiitos hirveästi tästä. You made my night, again. ♥

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 093
Vs: Näin on hyvä, K-11 | veljeshömppää
« Vastaus #2 : 24.10.2014 13:40:53 »
Kaapo: Kaikenlaiset sisarussuhteet on toki kivoja, mutta veljekset on mulle vaan rakkaampia :'D (ja sen tietää kaikki) Olli on kyllä söötti. Ihastuin itsekin naperoon, kun tätä raapustin. Oi, hyvä kun otit esille, että jotkut sanat on vähän epäsopivia sen ikäisen suuhun. Itekin on jo niin "vanha" luuska, että vaikea muistella, mitä 12-vuotias ajattelee ja tuntee :D Korjailin tuota vähän. Ahdistus on tosiaan, näin jälkikäteen ajateltuna ihan ilmiselvästi, outo sana 12-vuotiaalle. Muutin sen "pahaksi möykyksi" :D ja kohdan "kauhu valtaa mut" ihan vaan "mua alkaa pelottaa" koska kielellinen kikkailu ei palvele uskottavaa mielikuvaa 12-vuotiaasta vai mitä? :))

Sasun neulomisesta tää koko idea lähti liikkeelle. Tiistaina kun oli vika kerta Kirjoittajana kasvaminen -kurssia niin siellä keskusteltiin sukupuolikliseistä ja mielikuvista tekstissä. Sitten yksi sanoi, että sen mies neuloo ja katsoo avaraa luontoa telkkarista XD Halusin itsekin poitsun joka neuloo ja tadaa Sasu was born. Sisaruksista pitäisi kirjoittaa enemmän! Kannatan tätä ihan ehdottomasti. Mä ainakin luen ja lukisin mielelläni lisää sisarustekstejä :3 Olepa hyvä vaan. Kiva että joku muukin tykkää veljessöpöilystä ^^ Kiitos ihanasta kommentista! ♥

haryu

  • pRINsessa
  • ***
  • Viestejä: 2 220
  • the gay ships are the yay ships
Vs: Näin on hyvä, S | veljeshömppää
« Vastaus #3 : 07.03.2015 17:19:50 »
Kommenttikampanjasta iltapäiviä.

Melkein kyyneleet silmissä nakutan kommenttia, loppu oli sen verran herkistyttävä :'D Tässä kerrottiin tosi kauniilla tavalla tuosta veljesrakkaudesta. Siinä missä äiti ei tue ja ole läsnä, onkin isoveli. Tuntui siltä että Olli ihailee Sasua suurestikin ja tosiaan, kukapa tuollainen pieni poika ei ihailisi supersiistiä isoveljeä? :D

Tässä oli paljon sellasia suloisen lapsekkaita kohtia jotka päästävät Ollin pään sisään ja luovat sitä yleisilmettä että kerrotaan pienen lapsen näkökulmasta. Koulujuttuihin otettiin kivasti kantaa ja voin samaistua tuohon matikkaprobleemaan, se on tosiaan sellaista että opettaja selittää --> oon ihan WTF ja sitten kun joku muu selittää niin nappaa heti :D

Enempää en saa nyt irti, ihastuin täysillä <3
« Viimeksi muokattu: 30.05.2016 22:50:06 kirjoittanut haryu »
Myrsky vesilasissa, etten jopa sanoisi. -Biitti

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 786
  • Not killing people is really hard.
Vs: Näin on hyvä, S | veljeshömppää
« Vastaus #4 : 02.05.2016 15:25:28 »
Perhefluffya, jes! Epäilen, ettei sulta voi lukea huonoa originaalifluffya, joten odotukset on korkealla tän kanssa. Ihan vain, jotta tiedät!

Voi ei miten söpöä, että isoveli on odottamassa pikkuveljeä koulusta, ja että he kävelevät yhdessä kotiin! Tykkään myös siitä, miten Sasun teini-ikää on tässä selitetty ikään kuin lapsen näkökulmasta, esimerkiksi tuo, ettei Sasu oikein tiedä, mitä tehdä ruumiillaan, oli jotenkin tosi kivasti sanottu! Ja ihanaa, että Sasulla on aina kerrottavaa, ja ennen kaikkea että Sasu haluaa kertoa kaiken pikkuveljelleen.

Ei hitsi miten ihanaa tossa tokassa raapaleessa tää:
Lainaus
ihan sairaan
Muistan niin kun tuota ja sit "ihan sikana" käytettiin niin paljon joskus ala- ja yläasteellakin! Sopii niin hyvin 12-vuotiaan pojan suuhun. Jotenkin on myös suloista, miten Sasu pitää huolta Ollista ja miten Ollia ensin ärsyttää, koska onhan hän jo iso poika itsekin, mutta sitten kun hän huomaa, kuinka hyvä oli, että Sasu pysäytti hänet, hän taipuu Sasun tahtoon.

Ihana, miten paljon Olli huolehtii matikanläksyistä, vaikka tietenkään ei ole kivaa, että ne tuntuvat noin ylitsepääsemättömiltä, mutta jotenkin suloista, miten tärkeää niiden tekeminen Ollille on. Koska hän ei halua näyttää idiootilta tai tuottaa pettymystä veljelleen, tai ainakin siten minä tulkitsin tämän. Ja isoveli tulee sitten auttamaan niissä, kuten kuuluukin! Etenkin, kun Sasu on hyvä matikassa, ja vielä suloisempaa, että näyttää siltä, että Sasu oikein tykkää auttaa! (No, miksei ei tykkäisi)

Oh, ja Sasu vielä neulookin! Vitsi miten siisti isoveli! Ihanaa jotenkin, miten Ollille on niin iso juttu käyttää Sasun tekemiä lapasia ja villasukkia sun muita, koska äiti ei käytä. Ja ihana lisäys tuo, että niitä kehtaa käyttää kodin ulkopuolellakin. Etteivät ne ole noloja, niin kuin äitien tekemät usein ovat! :D

Yksi asia mua jäi häiritsemään: tuo, että näiden äiti on omaishoitaja. Omaishoitajathan ovat siis nimenomaan perheenjäseniään/sukulaisiaa/muita läheisiään hoitavia ns. ihan tavallisia ihmisiä, eli esim. jos jonkun puoliso sairastaa muistisairautta, voi toinen ryhtyä hänen omaishoitajakseen, eli saada kai valtuudet esim. antaa lääkkeitä jne. Ja yleensä omaishoitajat asuvat esimerkiksi samassa asunnossa hoidettavan kanssa, ja saavat siitä jonkinlaista tukea, mutta se ei varsinaisesti ole työtä, vaan omaishoitajat voivat tehdä myös muuta työtä.

Mutta anyway, tää oli oikein söpöinen teksti, kiitos! <3
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 093
Vs: Näin on hyvä, S | veljeshömppää
« Vastaus #5 : 30.05.2016 21:16:26 »
haryu: Aww, ihanaa kuulla, että tämä sai herkistymään! ^^ Veljesrakkaus on mun lempiasioita maailmassa, joten mahtavaa kuulla, että se toimi tässä tekstissä. 12-vuotiaan näkökulma oli erityisen haastava, koska siinä ei olla enää ihan pikkulapsia, mutta ei vielä teinejäkään (riippuu toki yksilöstä mutta noin yleensä) niin se toi oman haasteensa tämän tekstin kirjoittamiseen. Kiitos hurjan kivasta kommentista!

Lauchuo: Hui. Jollakin on odotuksia mun tekstien suhteen, pelottavaa :'D Sasu on kyllä aika siisti isoveli kaikessa lempeydessään ja auttavaisuudessaan. Otit esille kivoja juttuja, joista itsekin tykkään tässä tekstissä, jee! Ja suurkiitos tuon omaishoitajan bongauksesta (irkissä puhuttiinkin tästä) koska siinä oli tosiaan sattunut ajatusvirhe, oli mennyt lähi- ja omaishoitaja sekaisin. Kiitos, että poimit sen sieltä. En olisi muuten varmaan edes hokaissut. Huisin söpö kommentti, kiitos! ^^