Kirjoittaja Aihe: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-11, Vauhkomieli]  (Luettu 4136 kertaa)

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Nimi: Lukitut ovet, särkyneet esineet
Kirjoittaja: onkonälkä
Genre: Angst
Ikäraja: K-11
Hahmot: Vauhkomieli
Haasteet: Kerää kaikki hahmot/Vauhkomieli, F-diagnoosihaaste Pakko-oireilla
Varoitus: Itsensä vahingoittaminen


Lukitut ovet, Särkyneet esineet

"Alastor, lukitsitko varmasti oven?"

Äidin ääni, yksi varhaisimpia muistojani, ja jatkuva tarve lukita ovi. Niin pienestä se alkoi, lukitse ovi, lukitsitko sen varmasti? Vielä yksi tarkistus, vaikka tiedän, että tarkistan sen vielä vähintään viidesti. Piinaa pitkälle aikuisuuteen, ja vuosien myötä äidin ääni muuttui omakseni. Vielä äidin kuoltuakin tarkistin lukon puolen tunnin välein. Ovi oli lukossa viimeksi, mutta entä jos vahingossa avasinkin sen?

Mutta miksi ovi pitää lukita? Onko joku oven takana? Soiko ovikello? Kurkistan ovisilmästä, tarkistan lukon, ja hetken kuluttua teen sen taas. Teepannu viheltää, ja nostettuani sen liedeltä, etupihalta kuuluu ryminää.

"Alastor, mitä sinä kolistelet? Etkai hajottanut mitään?"

En se minä ollut, mutta onhan ovi varmasti lukossa?

Herään kylmään hikeen yöllä, nähtyäni unta kosteasta illasta kolmessa luudanvarressa. Herään tunteeseen, että on pakko hajottaa lasi. Käännän kylkeä ja yritän jatkaa unta, mutta tunne ei helpota. Se pakottaa minut nousemaan sängystä. Poimin astiakaapista korkean tuopin ja paiskaan sen seinään. Tunne helpottaa. Tarkistan oven ja palaan sänkyyn, nukahtaen saman tien.

Aamulla siivoan lasinsirpaleet ja itsekseni kummaksun yöllistä pakkomiellettäni. Ja kolmen viikon ajan elämäni on lähes normaalia, parhaana iltanani tarkistin ovenkin vain kahdesti, eikä se häiritse minua.
____

"Leikkaa sormeesi, kyllä, se on loistava idea!"
Oma ääneni, tunnistan sen, puhuu pääni sisällä pilkkoessani tummansinisiä papuja selkävaivalientäni varten. Pudistan päätäni, vaikka olenkin yksin. Yritän ravistaa ajatuksen pois päästäni, mutta tunne valtaa minut. En halua tehdä sitä, mutta ahdistus kasvaa. Haluan tehdä sen. Se on hyvä idea, ja hetken kuluttua vasenta etusormeani koristaa syvä, verta pulppuava viiltohaava. Mutta rintaa puristanut ahdistus on poissa.

Totuin muutaman viikon välein tapahtuviin mielitekoihin nopeasti, olin jo altistunut lukituksen tarkastamiseen, mutta vastusteluista huolimatta en voinut muuta, kuin antautua mieleni silloin tällöin valtaaville ideoille, jotka kuitenkin muuttuivat kerta kerralta aggressiivisemmaksi. Kaada ohi kävelevä vanha mies. Kiroile kovaan ääneen keskellä viistokujaa. Hajota peili. Astu sirpaleisiin. Ja tällaista elämäni oli pitkään, jo ennen kuin minut lukittiin hullun kopio-minän arkkuun.

Muutama vuosi arkkukokemustani myöhemmin, olen jo päässyt eroon pakko-oireistani. Hallitsen mieleni, huudan sen tyhmyyksiin pakottavan äänen yli ja vaikka yhä tarkistankin oven säännöllisesti, vain harva pakko-oire on niin vahva, ettenkö pystyisi sitä torjumaan. Toki minua yhä pidetään seonneena, ei siitä leimasta pääse eroon, mutta elämäni on jo lähes normaalia.
____

Lennän yötaivaalla vanhalla kunnon luudallani, ja lauon loitsuja ja kirouksia minkä kerkeän. Potterin siirtämis-operaatio on käynnissä, ja perhanan kuolonsyöjät pyörivät ympärilläni.

"Syöksy maahan, tee se, se hämää kuolonsyöjiä"

Ei taas, ei juuri nyt, en minä tee sitä. Ajattelen selkeästi pääni sisällä houkuttelevan äänen peittäen, ja heitän niskani taakse ensimmäisenä mieleen tulevat kiroukset.

"Syöksy maahan, multa on pehmeää."

EN!

"Tee se!"

Ja käännän luutani kohti maata väistääkseni ylitseni lentävän vihreän valon. Mutten enää saa käännettyä sitä ylöspäin. Vaikka kuinka yritän, en saa ohjattua luutaa ylös, en halua, mutta mieleni haluaa, kehoni pakottaa ja suljen silmäni ennen kuin osun maahan. Ja mieleni saa mitä haluaakin, vaikka minä en olisi tahtonutkaan.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2016 17:36:47 kirjoittanut Renneto »
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

skylar

  • ***
  • Viestejä: 201
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #1 : 31.05.2014 23:54:17 »
Lainaus
Se on hyvä idea, ja hetken kuluttua vasenta etusormeani koristaa syvä, verta pulppuava viiltohaava. Mutta rintaa puristanut ahdistus on poissa.

Tuossa oli todella upeaa kuvailua.

Vauhkomieli on yksi parhaista hahmoista ja pakko-oireilu on kiinnostava aihe. Tulee aina mieleen Philip Pullmanin His Dark Materials-sarjan Will ja hänen äitinsä. Ehkä yleisesti häiritsi hieman se, että varsinkin ficin alkupuoliskolta pitkälle yli keskivälin oli todella hankala saada tästä minä-kertojasta vauhkomielimäistä fiilistä. Ehkä syvällisempi paneutuminen tekstiin olisi antanut enemmän tilaa hänen hahmolleen. Loppu oli tässä sinun ficissäsi todella hauska.
When the sun has set, no candle can replace it.

Ales

  • Fanficcari
  • ***
  • Viestejä: 498
  • Ilo on sisäpiirin homma
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #2 : 01.06.2014 17:54:13 »
Heipsan ! Löysin tän tosta etusivulta pomppimasta ja houkuttelevan otsikon myötä avasin tämän ja tadaa! Kirjoittajan Onkonälkä! Hypin melkein riemusta x)

Tää oli kyllä ihan loistava, ei voi muuta sanoa. Toi häiriö sopii mainiosti Vauhkomieleen ja tekstin myötä voisi jopa kuvitella, että canonissakin Vauhkomielellä olisi kyseinen mielenterveyden ongelma, koska kirjoissakin häntä sanottiin hulluksi, seonneeksi, niin miksi ei? Muutenkin Vauhkomieli on ihana hahmo, tykkään ihan äärettömän paljon lukea tekstejä hänestä, mutta niihin tulee törmättyä harmillisen harvoin :c

Olen toista mieltä Skylarin kanssa, mielestäni läpi tekstin, myös alussa, on koko ajan Vauhkomielimäinen ote / fiilis meneillään. Ei jäänyt yhtään mietityttämään hahmo/kuvailuvalinta tässä kohtaa, kaikki natsasi minun mielestäni kohdilleen.
Muutenkin kuvailu läpi tekstin oli erittäin onnistunutta. Eritoten toi loppu. Aivan m-a-h-t-a-v-a! Vauhkosilmä ei kuollutkaan kuolonsyöjiin Mundunguksen pelkuruuden takia - vaan pakko-oireiden takia! Aivan käsittämättömän hieno ajatus!

Ja mieleni saa mitä haluaakin, vaikka minä en olisi tahtonutkaan

Kiitokset tästä!
-A

© Raitakarkki

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #3 : 01.06.2014 22:21:40 »
Hirmusuuret kiitokset kommenteista skylar ja Ales! :)
Vauhkomieli on itselle melko vieras hahmo, ja pakko myöntää, että hankala kirjoitettava. Kirjoissa hänestä saa niin kamalan vähän irti. Mun mielestä Vauhkomielen kuolema canonissa on kyllä ihan hirveä, eikä laisinkaan Vauhkomielen ehkä kyseenalaiselle arvolle sopiva  :(
Kiitos vielä !!  :)
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #4 : 12.06.2014 22:22:29 »
Oho, oli varmaan ensimmäinen ikinä lukemani ficci Vauhkomielestä. Tietyt hahmot, kuten juuri hän, vain ovat erittäin harvinaisia ficcihahmoja, vaikka heillä olisikin ollut canonissa iso rooli.

Tämä sai minut kyllä ajattelemaan täysin uudella tavalla hahmoa, jonka olemassaoloa olin ennen hädin tuskin huomannut. On tyypillistä olla sillä lailla "sirius sirius sirius" tai "lupin lupin lupin", mutta hyvänen aika, vanha kunnon Vauhkomieli! Kaikki mitä kuvasit hänestä, kuulosti jotenkin tosi uskottavalta ja realistiselta, ja synnytti voimakkaan headcanonin. Tuli ihan sellainen "joo, näinhän se varmasti menee" -fiilis.

Ja tyypilliseen tapaasi tämä oli tietysti jälleen erittäin hyvin kirjoitettu, niin että oli oikein ilo lukea. Kieli on sujuvaa, ja pidän paljon myös tämän rakenteesta. Tämä koostuu kolmesta, hyvin lyhyestä pätkästä, jotka ovat ikään kuin pieniä kurkistuksia henkilön maailmaan.

Ja loppu, huikea loppu! Täysin uudenlainen vaihtoehto, noinhan siinä varmasti kävikin! Headcanon aktivoitui jälleen :>

-Iloinen Sipuli
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #5 : 13.06.2014 20:07:42 »
Vauhkomieli on ihan aliarvostettu! Toki vähän hankala hahmo, mutta silti :D Katoaa kaikkien yleisimpien hahmojen alle. Hurjan iso kiitos, Iloinen Sipuli!! :)
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Canis

  • Kyyninen kynäilijä
  • ***
  • Viestejä: 137
  • Hieman kypsemmän ikäinen ficcaaja...
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #6 : 04.09.2014 23:35:53 »
Haastetopicin listasta tämän löysin, ja ficin nimi houkutteli lukemaan. Ja voi pojat, kuvailet todella hyvin tuota Vauhkomielen mielenmaisemaa. Ihan kuin sinulla olisi omakohtaisia kokemuksia neurooseista ;) Sujuvaa, ehjää tekstiä. Tykkäsin.
Jos mun tuttuni tulisi, hälle kättä käppäjäisin, vaikk' ois käärme kämmenpäässä, hälle suuta suikkajaisin, vaikk' ois suu suen veressä, vielä vierehen viruisin, vaikk' ois vierus verta täynnä.

Canisin cirjoitucset

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #7 : 05.09.2014 11:55:16 »
Voi, kiitos kamalasti Canis! Ei sentään omakohtaista kokemusta löydy, mutta kiva että onnistuin realistisuudessa :) Kiitos kommentistasi!
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #8 : 07.10.2014 17:57:07 »
Noniin, hyvää päivää kommenttikamppanjasta o/

Vitsi, että oli virkistävää lukea fikki Vauhkomielestä! Se on niin hieno hahmo ja siitähän sais vaikka mitä, mut silti siitä kirjotetaan todella vähän. Pakkomielteitä ja Villisilmän mielenliikkeitä olet kyllä kuvannut taitavasti, tuntui ihan siltä, että tuohan voisi olla tottakin! Tai no, ne päänsisäiset äänet, mitkä käskivät tehdä asioita, tuntuivat kokonaan uudelta jutulta. Mut siis voin ihan hyvin kuvitella oikeankin Alastor Vauhkomielen tarkistamassa tuon tuostakin, että onhan se ovi varmasti lukossa! 

Onko jotenkin väärin sanoa, että fikki oli omalla tavallaan hauska? Okei, ei tietenkään saa sairaudelle nauraa, enkä mä sitä tässä tarkotakaan, vaan sitä, että tää oli hauskasti kirjotettu. Kerronta oli siis varsin viihdyttävää ja fikkiä olisi voinut lukea vähän pitempäänkin. Lyhyt, mutta varsin virkistävä lukukokemus, kiitos : )

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #9 : 17.10.2014 22:48:52 »
Oi, huima kiitos kommentistasi Räntsäke! Kiva, että sain viihdytettyä näinkin vakava-aiheisella ficillä! :)
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 105
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #10 : 30.12.2014 21:31:27 »
Pakko-oireet ja Vauhkomieli. Kaksi sangen mielenkiintoista aihetta ja yhdessä varsin toimiva kokoonpano. Erityisen mielenkiintoista oli se, kuinka kiedoit tämän canoniin. Teksti on samaistuttava oven tarkistuksineen, mutta myös realistisen pelottava, miten voikaan lasin särkeminen päättää pakottavan ahdistuksen ja seuraavana päivänä se tuntuu lähinnä kummalta.
Lainaus
Kaada ohi kävelevä vanha mies. Kiroile kovaan ääneen keskellä viistokujaa. Hajota peili. Astu sirpaleisiin.
Voin hyvin kuvitella, miten Vauhkomielen pakko-oireet on julkisilla paikoilla kohdattu silkkana hulluutena tai jopa vanhan miehen höperyytenä sen kummemmin asiaan puuttumatta. Mies parka.

Hieno teksti ja mahtavaa, että olet kirjoittanut juuri Vauhkomielestä.

- Frac
The truth is, among Boov, I do not fit in. I fit out.

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Lukitut ovet, särkyneet esineet [K-15, Vauhkomieli]
« Vastaus #11 : 21.08.2015 13:11:17 »
Suurkiitos, Frac, kommentistasi!!
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown