Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 20615 kertaa)

Larjus

• ألف ليلة وليلة
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Harry Potter
« Vastaus #20 : 27.02.2024 22:46:39 »
Onko teillä mitään mietteitä tuosta HBO Maxille työstettävästä suuresta Harry Potter-sarjasta? Itse olen jotenkin sellainen, että vaikea uskoa koko projektin olemassaoloon ennen kuin se on katsojille tarjolla :D
Vaikka sitä onkin about koko elämänsä ollut sitä mieltä, että leffat jättivät niin paljon (liikaa) pois, ja monen Potter-fanin unelma olis tv-sarja, joka oikeasti sisältäisi tyyliin kaiken kirjoista, mä en oikee tiedä, mitä ajatella. Kun vaikka se just olis sitä, mitä teoriatasolla on halunnut, niin käytännössä...
Tuntuu kyllä vähän hassulta päätökseltä. valokin tavoin minäkin olen nähnyt paljon kommentteja siitä, että jokin muu Potter-aiheinen tv-sarja, vaikka kelmien sukupolvesta tai Tylypahkan perustajista, olisi paljon houkuttelevampi vaihtoehto kuin uusi tulkinta kirjoista. Olen itsekin samaa mieltä.

Mutta näyttelijöistä ja musiikista tuli itselle sen verran rakkaita, että on vaikea edes kuvitella joitain muita heidän saappaissaan.
Sama! Pakkohan se on myöntää, että leffat ovat ohjanneet tosi paljon sitä, millaisiksi hahmot kirjojakin lukiessa kuvittelen, niin on vaikea ajatella ketään muuta niihin rooleihin. Leffojen musiikitkin ovat niin ikonisia, että en mä osaa kuvitella velhomaailmaa ilman Hedwigin teemaa ja muita.
Lempikeksejä
Meidän kellarissa
Sivuun siitä!
Turpa on irti

Remoteness spectator

• Sanokaa Remoksi vaan
« Vastaus #21 : 18.03.2024 15:43:38 »
Täälläkin odotellaan uutta Harry Potter -sarjaa melko neutraalein odotuksin, koska olen ollut vuosien varrella niin tottunut pettymään aiempiin HP filmatisointeihin. En siis itse oikein pitänyt leffoista kolmosesta alkaen, koska olen henkeen ja vereen alkuperäisteosten rakastaja, ja itselleni ainoastaan leffat 1 ja 2 tavoittivat sarjan maagisen tunnelman, vaikka silloinkin paljon tietysti jäi pois, kun eihän elokuviin tietenkään mahdu yhtä paljon informaatiota. Tästä syystä en siis oikein osaa asennoitua tähän uudelleenfilmatisointiin, ja olen samaa mieltä siitäkin, että tuntuu jotenkin ihan mahdottomalta nähdä joku muu esim. Harryn ja Kalkaroksen roolissa (minäkin näen heidät päässäni kun luen kirjoja). Toisaalta jos näyttelijävalinnat osuvat kohdalleen, niin eihän sitä koskaan tiedä. (Jotenkin vaan vähän pelottaa, että jos se sotkee mielikuvia myös kirjaa lukiessa!)

Samalla mietin sitäkin, että otetaanko sarjassa liikaa vapauksia hahmojen suhteen, jos Harry Potter -maailmaa yritetään jollain tapaa päivittää moderniksi. Olen itse aina kokenut Potter-maailman erittäin inklusiivisena, ja sieltä löytyy jo paljon erilaisista taustoista olevia hahmoja joita hyödyntää, joten esim. pääkolmikon (ja ylipäätään originaaliteosten) muokkaaminen liian erilaiseksi ei oikein istu omiin mielikuviini. Ymmärrän tämän kuitenkin olevan makuasia, ja nykyään vaikuttaa olevan erittäin suosittua, että esim. Harry mielletään vahvasti intialaistaustaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2024 15:46:04 kirjoittanut Remoteness spectator »
It is time
to break the chains of life
If you follow you will see
what's beyond reality

~Dark designs~

Marzzuu

• Undómiel
  • Tie vain jatkuu jatkumistaan.
« Vastaus #22 : 25.09.2024 11:09:48 »
Mulla Harry näkyy aina kirja-Harryna tai sitten verkkokalvoilleni lävähtää Danielin Harry-versio "animehahmona" ja uuteen sarjaan suhtauidun ehkä vähän McGarmiwamaisesti, että katsotaan ja hutkitaan vasta sitten. Ja samalla sisäinen Bellatrixini ilkkuu "Pelkää muutosta!".
Á Elebereth!"

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #23 : 25.09.2024 20:09:41 »
Minä en ole hirveästi tuota ehtinyt miettiä, kun se kumminkin tulee jollain maksukanavalla, jota en tilaa. Mutta samaa mieltä siinä, että tarinan uudelleenkertomisen sijaan joku toinen näkökulma olisi ollut mielenkiintoisempi.

Samalla mietin sitäkin, että otetaanko sarjassa liikaa vapauksia hahmojen suhteen, jos Harry Potter -maailmaa yritetään jollain tapaa päivittää moderniksi. Olen itse aina kokenut Potter-maailman erittäin inklusiivisena, ja sieltä löytyy jo paljon erilaisista taustoista olevia hahmoja joita hyödyntää, joten esim. pääkolmikon (ja ylipäätään originaaliteosten) muokkaaminen liian erilaiseksi ei oikein istu omiin mielikuviini. Ymmärrän tämän kuitenkin olevan makuasia, ja nykyään vaikuttaa olevan erittäin suosittua, että esim. Harry mielletään vahvasti intialaistaustaiseksi.
Minua tökkii pahemman kerran tämä päivittäminen, tosin riippuen tilanteesta. Historia on historiaa ja aikoinaan ei oltu niin avarakatseisia kuin nykyään, joten tuntuu epäuskottavalta, jos on tehty liian räikeitä ratkaisuja todellisuuteen nähden. Samalla häivytetään tosiasioita ja sillä on tunnetusti surkeat seuraukset. Moni asia on nykysilmin katsoen eri tavalla ja eettiset asiat pistävät silmiin, mutta pitää voida myös todeta rehellisesti, että ennen toimittiin toisin ja se oli väärin, mutta sellainen maailma silloin oli.

Sinänsä kuvittelisin velhomaailman monikulttuuriseksi, joskin heijastelevan paikallista asujaimistoa; Lontoohan on jo kauan ollut hyvinkin monikulttuurinen, joten tuntuu selvältä, että Tylypahkassakaan ei ole pelkkiä valkoihoisia englantilaislapsia. Yksityisissä sisäoppilaitoksissahan asiaan on vaikuttanut vanhempien varallisuus ja yhteiskunnallinen asema, mutta Tylypahkaan käsittääkseni on kutsuttu kaikki velholapset, sen todistavat jo Kalkaros ja samoin Tom Valedro osaltaan.

Esimerkiksi intialaistaustainen näyttelijä Harrylle ei minulle olisi ongelma (joskaan silloin hänen vanhempansa tuskin olisivat nimeltään James ja Lily), ja huomasin jo Kirottu lapsi -näytelmässä, ettei tummaihoinen näyttelijä haitannut yhtään Hermionen pitämistä Hermionena. Sellaisissa tilanteissa, joissa kansallisuudella tai olemuksella ei ole merkitystä, voi roolittaa miten mielii.  :) Luulen, että isommat ongelmat ovat sellaisissa toteutuksissa, joissa rikotaan canonia ja kunnolla. Esimerkiksi jos ajatellaan vaikkapa Lumikki-satua, minusta pitäisi myöntää, että jos koko hahmon idea on siinä, että iho on valkoinen kuin lumi, ei hahmo silloin voi olla tummaihoinen. Ja jos ollaan tasa-arvoisia, niin ei ihonvärin tulisi haitata muutenkaan päin.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Remoteness spectator

• Sanokaa Remoksi vaan
« Vastaus #24 : 25.09.2024 20:52:24 »
Lainaus
Sinänsä kuvittelisin velhomaailman monikulttuuriseksi, joskin heijastelevan paikallista asujaimistoa; Lontoohan on jo kauan ollut hyvinkin monikulttuurinen, joten tuntuu selvältä, että Tylypahkassakaan ei ole pelkkiä valkoihoisia englantilaislapsia.

Ja Tylypahkahan on nimenomaan aina ollut monikulttuurinen, alkuperäisissä kirjoissa on intialaistaustaisia ja afrikkalaistaustaisia hahmoja (Patilin sisarukset, Angelina Johnson, Dean Thomas etc), joten 90-luvun velhokoulun oppilaat edustavat kyllä mielestäni varsin hyvin Englannin väestöä tuolloin :)

Päähenkilöihin en soisi itse kuitenkaan tuotavan muutoksia, koska mielestäni adaptaatioiden tulisi olla alkuperäisteosta kunnioittavia, ja esim. Harryn intialaistausta muuttaisi hänen hahmoaan melko perustavanlaatuisesti (koska se yleensä vaikuttaa ihmiseen kokonaisuutena, ja tosiaan sitten Harryn esivanhempienkin pitäisi olla täysin erinimisiä kaiken järjen mukaan).

Nämä ovat tosiaan kuitenkin ihan makukysymyksiä. Taiteessahan voi teoriassa aina ottaa vapauksia, mutta esim. Peter Jacksonin LOTR-trilogiakin on niin onnistunut juuri siksi, että se on tehty alkuperäisteosta kunnioittaen, eikä niin, että siinä yritetään tuoda tekijöiden omaa ääntä esiin.

Uskoisin tosin että HBO-adaptaatio tuo mukaan vähintäänkin transtaustaisia hahmoja Rowlingin lausuntojen vuoksi, kuten esim. tehtiin myös Hogwarts Legacy -pelissä. Siitä voi toki keskustella, ovatko transasiat olleet niin näkyviä 1800-luvulla tai 90-luvulla mutta tokihan ei-binääriseksi luokiteltavia henkilöitä (ja myös samaan sukupuoleen vetoa tuntevia) on ollut aina, joten en näe tätä ongelmana kunhan se ei vie sarjan fokusta kirjasta poikkeaviin asioihin :)
It is time
what's beyond reality

~Dark designs~

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #25 : 25.09.2024 21:38:53 »
Ja Tylypahkahan on nimenomaan aina ollut monikulttuurinen, alkuperäisissä kirjoissa on intialaistaustaisia ja afrikkalaistaustaisia hahmoja (Patilin sisarukset, Angelina Johnson, Dean Thomas etc), joten 90-luvun velhokoulun oppilaat edustavat kyllä mielestäni varsin hyvin Englannin väestöä tuolloin :)

Uskoisin tosin että HBO-adaptaatio tuo mukaan vähintäänkin transtaustaisia hahmoja Rowlingin lausuntojen vuoksi, kuten esim. tehtiin myös Hogwarts Legacy -pelissä. Siitä voi toki keskustella, ovatko transasiat olleet niin näkyviä 1800-luvulla tai 90-luvulla mutta tokihan ei-binääriseksi luokiteltavia henkilöitä (ja myös samaan sukupuoleen vetoa tuntevia) on ollut aina, joten en näe tätä ongelmana kunhan se ei vie sarjan fokusta kirjasta poikkeaviin asioihin :)
Täsmälleen näin. :) Tähän juuri viittasin itsekin. Mutta nimenomaan nämä yksittäiset oppilaat vastaavat vähemmistöjä suurin piirtein siinä laajuudessa kuin heitä todennäköisesti on sen ajan Englannissa esiintynyt. Nykyajassa olisi suhdeluku jo erilainen.

Ihan hyvä sinänsä, että myös ei-binäärisiä hahmoja on joukossa, mutta mietityttää kyllä, missä määrin se tulkitaan Rowlingin puheiden hyvittelyksi. Ainahan erilaisuutta on ollut, mutta tuota juuri tarkoitan, että ei se 90-luvulla näkynyt sillä tavalla kuin nykyään.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

rosegold

• Sokerisiiven ava
« Vastaus #26 : 07.10.2024 14:25:26 »
Voisin kai olla pelitopicissakin, mutta tulin nyt tänne. Aikooko joku kokeilla tuota uutta huispaus-peliä? Quiddict champions. Itselle tuo ei kuulosta ollenkaan kiinnostavalta ja mitä olen mitään urhelupelejä kokeillut pienen ikäni aikana, ne tuppaavat olemaan turhan nopeatempoisia omaan makuun  :D

Remoteness spectator

• Sanokaa Remoksi vaan
« Vastaus #27 : 07.10.2024 14:29:55 »
rosegold: Olen kyllä pelaajana leikitellyt idealla, ja katsellut kyseisen pelin pelivideoita tuubista. En kuitenkaan koskaan ole oikein ollut urheilupeleistä kiinnostunut (paitsi tyyliin Mariokart), ja luulenpa että peli ei viihdyttäisi minua kovinkaan pitkään. Kivaa kuitenkin, että huispauksesta on viimein tehty peli, ja on myös hauskaa että siihen saa Hogwarts Legacyn hahmoja (esim. Sebastian ja Ominis<3)! ;D
It is time
what's beyond reality

~Dark designs~

Odo

• Sankari
  • Valvoja
  • "Dream life over real life, that's my motto."
« Vastaus #28 : 07.10.2024 14:42:55 »
Huispauksen MM-kisathan julkaistiin aikanaan ainakin PC ja PS2, josta tykkäsin sillon kauan sitten. :D Quiddich Champions olisi tarkoitus testata, kun näytti olevan myös plussapelinä, ettei maksa kuin vaivaa. :) Pitäisi vaan saada aikaiseksi kokeilla!

Tv-sarjasta en osaa sanoa juuri mitään, mutta moninaista hahmokaartia ne hakee. Ja en sitten tiedä, tuleeko se syömään canonia miten paljon lopulta. En usko, että tuota tv-sarjaa tulisin seuraamaan, kävipä miten kävi.

Lainaus
We are committed to inclusive, diverse casting. For every role, please submit qualified performers, without regard to ethnicity, sex, disability, race, sexual orientation, gender identity, or any other basis protected by law unless otherwise specifically indicated.
Tuo for any role, mutta sukupuolella ei ole väliä, eikö se meinaa, että Harry voisi olla myös naisnäyttelijän esittämä? Näin jossain uutisen, jota en enää löydä, joka oli otsikoitu juuri niin klikisti "Tuleva Harry Potter saattaa olla nainen", etten edes avannut sitä, mutta tiedä sitten kuinka tuota enkunkielistä lähdettä pitäisi tulkita.
Life is strange sometimes, wouldn't you say?
I know it isn't easy, but nothing worthwhile ever is...

It was a dream, a perfect image of a life that turned out to be.
Just a moment, lost with me