Kirjoittaja Aihe: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|  (Luettu 4985 kertaa)

Kuolonsyöjäprinsessa

  • Avada Kedavra
  • ***
  • Viestejä: 401
  • Ava ja bann by Ingrid.
Fikin nimi: Regulus ei ollut tiedon arvoinen
Kirjoittaja(t): Kuolonsyöjäprinsessa (minä)
Oikolukija/Beta: Microsoft Word 2010
Sanamäärä: 571 + otsikko
Tyylilaji/Genre: angstiahan tämä, kai
Ikäraja: S
Paritus: Paritukseton
Varoitukset: Pahoinpitely/veriset kasvot (mainintana)
Vastuunvapaus: Hahmot kuuluu Rowlingille, fik mulle
Haasteet: Kerää kaikki hahmot -haaste ja Oneshot10
Summary: Minähän sanoin, et ollut tiedon arvoinen, et ollut minkään arvoinen.

A/N: Kursiivilla kirjoitetut lauseet ovat siis Reguluksen ja hänen 'päänsisäisen itsensä' keskusteluja.



Regulus ei ollut tiedon arvoinen

Regulus havahtui mietteistään, kun Orion alkoi taas huutaa Siriukselle, jostain tuntemattomasta syystä.
”Regulus, mene huoneeseesi”, kuului Walburgan ehdoton käsky. Regulus ei koskaan voisi uhmata käskyä, halusi kyllä, mutta ei voinut.
Yläkertaan päästyään, Regulus ei enää kuullut ääniä; Orion oli taikonut äänieristeet oleskeluhuoneeseen, kuten aina, vaikka kyllähän Regulus tiesi, mitä siellä tapahtui, oli hän sentään jo kolmannella.
Walburga ei koskaan hakannut Siriusta, tietenkään, mutta kidutti kyllä. Regulus ei voinut ymmärtää, miksi.
Tunti kului, toinenkin ja kolmas, eikä Sirius edelleenkään ollut tullut yläkertaan. Regulus alkoi pelätä pahinta, joten päätti mennä kuuntelemaan alakertaan.
Ihme kyllä, äänieristeet oli poistettu. Sirius ja Orion kinastelivat kiivaasti jostain, mitä Regulus ei kuullut kunnolla, joitain lauseita kuitenkin erottui, kuten: ”Ettekö te ole vieläkään kertoneet?”, ”Regulus ansaitsee tietää!”, ja: ”Sinustakin varmasti olisi mukavaa, jos vanhempasi jättäisivät kertomatta, että veljesi onkin veljesi, vain puoliksi”
Mitä Sirius oikein houraili? Miten niin vain puoliksi? Ellei sitten.. voisiko äiti tosiaan tehdä niin?
Regulus hiipi hiljaa takaisin huoneeseensa ja kaatui sängylleen. Oliko äiti todella pettänyt isää?

Miten he ovat voineet salata tämän minulta?

Ehkä sinä et ole sen tiedon arvoinen.

Niin, ehkä en, mutta miksi Siriuskaan ei sanonut mitään?

Ehkä hänkään ei pidä sinua tiedon arvoisena.

Mutta me olemme veljiä!

Vain puoliksi.

Niin..


Pitkän mietiskelyn jälkeen, Regulus päätti mennä puhumaan Siriukselle, joka oli palannut huoneeseensa hetkeä aikaisemmin.
Hän koputti oveen: ”Sirius, voinko tulla?”
”Tule vain, Reg”, Sirius sanoi ja voihkaisi.
”Isä taisi lyödä aika kovaa?”, Regulus kysyi hiljaa, nähdessään Siriuksen veriset kasvot, joita hän juuri puhdisti.
”Niin”, Sirius huokaisi, ”Mitä asiaa sinulla oli?”
”Minä tulin yhdessä vaiheessa salakuuntelemaan teitä, kun olit niin kauan siellä..”, Regulus aloitti ja nosti kätensä, hiljentääkseen Siriuksen, joka oli avaamassa suunsa, ”Minä kuulin jotain. Olet vain puoliksi veljeni?”
Sirius kirosi raskaasti: ”Tietenkin, sinä kuulit juuri sen, mutta älä huoli. Pidän sinua kokonaan veljenäni, vaikka Orion ei olekaan isäni”
”Miten äiti on voinut tehdä isälle niin?”, Regulus kysyi, lähinnä rikkoakseen kiusallisen hiljaisuuden.
”En tiedä. Minä sain tietää, kun satuin kulkemaan ohi, heidän keskustellessaan siitä. He tietenkin pyysivät minua, olemaan kertomatta sinulle ja minä tottelin. Olisin kyllä halunnut kertoa..”, Sirius vastasi.
”Kuinka kauan siitä on?”, Regulus kysyi ääni täristen.
”Puolisen vuotta suunnilleen”, Sirius sanoi.

Hän ei pitänyt sinua tiedon arvoisena.

Turpa kiinni!

Sanoin vain sen, mikä on totta.


Reguluksen huomaamatta, kyynel oli vierähtänyt hänen poskelleen.
”Reg?”, Sirius huhuili, heiluttaen kättään veljensä silmien edessä, ”Mikä sinulle tuli?”
Regulus pyyhkäisi kyyneleen pois nopeasti: ”Ei mikään, minun pitää mennä”

Regulus makasi jälleen sängyllään, kun tuttu ääni täytti jälleen hänen päänsä.

Äitisi ei pitänyt sinua tiedon arvoisena.

Hiljaa!

Isäsi ei pitänyt sinua tiedon arvoisena.

Sanoin hiljaa!

Veljesi ei pitänyt sinua tiedon arvoisena.

Tuo ei ole totta!

Olet oikeassa, velipuolesi ei pitänyt sinua tiedon arvoisena.


Koputus herätti Reguluksen ja ääni hänen päässään hiljeni.
”Reg, voinko tulla?”, kuului Siriuksen ääni ovelta.
”Voit”, vastasi Regulus ja nousi istumaan sängyllään.
”Minä lähden”, Sirius ilmoitti, ääni täysin vakaana.
Regulus jähmettyi: ”Mitä? Minne sinä menet?”
Sirius empi hetken, mutta vastasi sitten: ”Varmaan Pottereille”
Itku ei ollut kaukana, kun Sirius halasi veljeään ja kuiskasi: ”Nähdään Tylypahkassa”

Kovan huudon jälkeen ulko-ovi paukahti kiinni ja Regulus lysähti lattialle.
Sirius oli nyt poissa, hänen ainoa veljensä, hänen ainoa tukensa oli poissa.
Reguluksen täytyi kestää vanhempiaan yksin, ilman Siriusta.
Reguluksen silmät täyttyivät kyynelistä, kun hän ajatteli veljeään ja sitä, että tämä oli hylännyt hänet.
Enää ei ollut kyse muutamasta poskelle valuneesta kyyneleestä, vaan pikemminkin suuresta kyynelaallosta, joka vyöryi hänen silmistään, kohti poskia.
Regulus Musta itki, ja kovasti itkikin.

Minähän sanoin, et ollut tiedon arvoinen, et ollut minkään arvoinen.

« Viimeksi muokattu: 17.07.2016 00:27:06 kirjoittanut Kuolonsyöjäprinsessa »
Real friends don't get offended when you insult them. They smile and call you something even more offensive.

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 918
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #1 : 16.07.2016 15:32:41 »
Kommenttikampanjasta heissanssaa!

Pidin tämän ideasta, tuosta "tiedon arvoinen" -jutusta. Se oli teemana vähän epätavallisempi, ja juuri siksi siitä oli kiva lukea. Arvottomuus sinällään on sellainen kohtuullisen yleinen aihe, mutta juuri tuo "tiedon arvoinen" toi sille ihan uudenlaisen ulottuvuuden.

Kielioppiseikka dialogeista: repliikin perään ei merkitä pistettä. Eli esimerkiksi ”Regulus, mene huoneeseesi.”, kuului Walburgan ehdoton käsky pitäisi olla näin: ”Regulus, mene huoneeseesi”, kuului Walburgan ehdoton käsky. Pieni virhehän tuo sinänsä on, kun sen saa korjattua vain yhden pisteen poistamisella, mutta ainakin minua häiritsi lukiessa jostain syystä tosi paljon :D Mutta no, ehkä olen vain liian kielioppinatsiutunut.

Minusta oli jännä lukea tästä Mustan perheen arjesta. En ole toki kuvitellut sitä mitenkään ruusuiseksi, mutta en ehkä silti ihan näin kamalaksi. Se, että tässä se oli niin hirveää, ei toki missään nimessä ole huono juttu! Ehkä on jopa todennäköisempää, että se oli tällaista :D Alussa sanoit, että Orion kidutti Siriusta, mikä oli minusta aivan hirveää - mutta sitten taas siihen tuli kivasti vastaus, jos Sirius ei tosiaan olekaan hänen poikansa. Se myös selittäisi aika paljon muutakin siitä, miksi Sirius tunsi olonsa aina niin ulkopuoliseksi perheessään. Äärimmäisen mielenkiintoinen ajatus! Mutta loppupuolella minua häiritsi se, että Orion oli kuitenkin lyönyt Siriusta kovaa, vaikka juuri alussa Regulus oli todennut, ettei hän ikinä lyönyt.

Tykkäsin paljon noista kursivoiduista kohdista. Ne olivat tietysti tosi lyhyitä, lauseita vain, mutta toimivat silti tosi hyvin, ja ne oli mielestäni hyvin kirjoitettu. Tämä oli lempikohtani:

Lainaus
Olet oikeassa, velipuolesi ei pitänyt sinua tiedon arvoisena.

Näyttää vähän hassulta näin erikseen lainattuna, koska se on suosikkini nimenomaan asiayhteytensä takia :D Koko tuo sisäinen dialogi oli hyvä, ja tämä lopetus kruunasi sen hienosti.


//EDIT Ahaaa, luin näköjään nimet liian huolimattomasti tuossa lyömisjutussa! :D Hups!
« Viimeksi muokattu: 17.07.2016 10:17:42 kirjoittanut nominal »
Never regret something that once made you smile.

Kuolonsyöjäprinsessa

  • Avada Kedavra
  • ***
  • Viestejä: 401
  • Ava ja bann by Ingrid.
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #2 : 17.07.2016 00:24:46 »
nominal: Hei vain ja anteeksi myöhäisestä vastauksesta! Tytyypä korjata nuo virheet tuolta.
Mä en itse asiassa edes tiedä, että mistä tuo idea tuohon "tiedon arvoinen" -juttuun tuli alun perin, se vain sopi tähän ;D
Tuola lukee, että Walburga ei koskaan lyönyt, mutta kidutti kyllä. Se oli Orion, joka löi :D Itse olen aina kuvitellut Mustan perheen arjen juuri tällaiseksi, että Sirius kärsii ja Regulus käsketään huoneeseensa, eikä se tietenkään uskalla pistää vastaan. Mun fanoniin on myös aina kuulunut se, että Sirius ei olisikaan Orionin lapsi, vaan jonkun muun ja siksi siitä tuli, mitä tuli. :) Ja lempikohtasi on myös oma lempikohtani, en tiedä miksi.
Kiva, että tykkäsit ja kiitos kivasta kommentista! :)
Real friends don't get offended when you insult them. They smile and call you something even more offensive.

Tuohi

  • ***
  • Viestejä: 36
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #3 : 18.07.2016 18:08:44 »
Tykkäsin vähän erilaisesta ideasta. Oli kiinnostavaa lukea Reguluksen näkökulmasta. Yleensä Reguluksen ajatuksia ja muuta ei tule pohtineeksi ja välillä Reguluksen inhimillisyys unohtuu ainakin itseltäni.
Siriuksen eri isä -ajatus aiheuttaa sen, että tuntuu loogisemmalta, miksi Sirius on niin erilainen muuhun perheeseen verrattuna. Oli myös kiva, että kuvasit veljesten välit veljellisiksi. :)
Ehkä joskus voisit klikata linkkiä.

Kuolonsyöjäprinsessa

  • Avada Kedavra
  • ***
  • Viestejä: 401
  • Ava ja bann by Ingrid.
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #4 : 19.07.2016 19:55:25 »
Tuohi: Kiva, että tykkäsit ideasta :) Reguluksen näkökulmasta en ole varmaankaan lukenut yhtään fikkiä, joten piti siitä tietysti kirjoittaa :D Tota isä -asiaa mietin juurikin tuolla tavalla! ;D Kiitos kommentista :)
Real friends don't get offended when you insult them. They smile and call you something even more offensive.

Felia

  • ***
  • Viestejä: 1 605
  • jokainen päivä on sun arvoinen
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #5 : 21.07.2016 12:48:31 »
No niin, nyt pääsen minäkin kommenttia raapustamaan, kun nappasin tämän kommenttikampanjasta muutama päivä sitten. :)

Mulle toi Mustan suku on jäänyt aikalailla vieraaksi Potter-maailmassa, niin kuin fandomkin. En kuitenkaan antanut vieraan maaperän häiritä vaan tartuin tähän mielenkiinnolla. Alun tapahtumat sai kyllä niskakarvat pystyyn, ja sympatiat pomppasi kyllä heti Siriuksen puolelle. Tekstistä päätellen se sai aikamoisen kohtelun Orionilta, ja ilmeisesti koko riita liittyi siihen, että Sirius ja Regulus ovat vain velipuolia.

Sirius ja Orion kinastelivat kiivaasti jostain, mitä Regulus ei kuullut kunnolla, joitain lauseita kuitenkin erottui, kuten: ”Ettekö te ole vieläkään kertoneet?”, ”Regulus ansaitsee tietää!”, ja: ”Sinustakin varmasti olisi mukavaa, jos vanhempasi jättäisivät kertomatta, että veljesi onkin veljesi, vain puoliksi”
Tässä kohtaa tuli sellainen kiva fiilis, kun Sirius puolustaa veljeään, ja sen mielestä Regulus olisi ansainnut tietää totuuden.

Sirius kirosi raskaasti: ”Tietenkin, sinä kuulit juuri sen, mutta älä huoli. Pidän sinua kokonaan veljenäni, vaikka Orion ei olekaan isäni”
Tässäkin tuo, että Sirius pitää Regulusta kokonaan veljenään, on jotenkin todella kiva. :) Se viestii siitä, että totuudesta huolimatta mikään ei sen osalta ole muuttunut.

Sitten alettiinkin menemään vähän synkempään suuntaan eikä ihme, jos Regulus tuntee itsensä petetyksi. Oma veli ei ollut kertonut totuutta ja lopulta tämä vielä jättää hänet yksin (hyvästä syystä tosin, mutta kuitenkin)...

Kuten muutkin kommentoijat ovat maininneet tekstin ideasta, niin musta se on kivan erilainen. Joskus sitä jätetään asioita kertomatta ilman oikeaa pätevää syytä ja siitä voi hyvinkin muodostua tuo ajatus, onko ollenkaan ollut tiedon arvoinen, kun on lopulta saanut kuulla totuuden. Kursivoidut kohdat oli myöskin todella osuvia, itsensä kanssa käytyjä kamppailuja, ja ne tuntuivat todella realistisilta. :D Tämä oli kyllä mielenkiintoinen, vaikkakin teemaltaan/aiheeltaan epämukavampi, palanen luettavaksi. Reguluksesta en myöskään ollut aiemmin lukenut, joten oli kiva törmätä kuvaukseen ennestään tuntemattomasta hahmosta.

Kiitos! :D
minne ikinä sä meet, sinne minä jään
ku siellä missä oot ei oo ikävää

Quibbler

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 168
  • Potterhead? Always.
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #6 : 21.07.2016 22:03:52 »
Tykkäsin tästä. Regulus on mielenkiintoinen ja hyvä hahmo. On mukava lukea hänestä, hänen elämästään ja hänen perheestään.

Kuolonsyöjäprinsessa

  • Avada Kedavra
  • ***
  • Viestejä: 401
  • Ava ja bann by Ingrid.
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #7 : 22.07.2016 13:56:10 »
Felia: Kiitos kommentista! :) 
Nuo lainatut kohdat oli niitä kaikista hankalimpia kirjotettavia ja pähkäilin, vaikka kuinka kauan, miten saisin ne kuulostamaan oikealta :D Ilmeisesti kuitenkin onnistuin. Nuo kursivoidut kohdat, oli myös suuren työn alla, miettimisen kannalta, mutta ilmeisesti nekin sitten onnistui :D
Kiva, että tykkäsit! :)

Quibbler: Kiitos ja kiva, että tykkäsit! ;D
Real friends don't get offended when you insult them. They smile and call you something even more offensive.

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #8 : 03.10.2016 17:11:44 »
Kommenttikampanjasta hei! Pahoittelut, että kommentti tulee näin myöhässä, tuli nimittäin ulkomaanreissu vastaan :)

No jopas tämä oli jännä idea! En ole lukenut paljon fikkejä, jotka käsittelevät Mustan perheen arkea. Olin jotenkin sen ajatellut sellaiseksi kylmäksi ja yleväksi, vähän malfoymaiseksi, mutta tällainen raaka perheväkivalta voisi sopia myös kuvaan, sillä onhan Siriuksen perheolot täytyneet olla ihan erityisen kammottavat. Mielenkiintoista, että Sirius karkaa kotoa tällaisen syyn vuoksi. Toisaalta, voin hyvin kuvitella Orion Mustan mieheksi, joka ei kyllä siedä toisten miesten lapsia kattonsa alla.

Tykkäsin kovasti lopusta:
Lainaus
Regulus Musta itki, ja kovasti itkikin.

Sopivan dramaattista ja sellaista, jota voisi nuoren Reguluksen kuvitella tekevänkin.

Mielenkiintoista, että olet tehnyt poikien väleistä noin lämpimät! Toisaalta voisihan olla, että veljessuhde kylmenee vasta kun Regulus liittyy kuolonsyöjiin, eihän sitä ole missään sen enempään valaistu. Tavallaan aika lohdullista, että pojat olivat kavereita, mikä tekee erityisen lohdutonta siitä, että Regulus jää nyt yksin noin sekopäisten vanhempien huomaan. Se, että noin hurja väkivaltaisuus voi olla syy Reguluksen haluun liittyä kuolonsyöjiin tuntuu uskottavalta.

Kursiivilla kirjoitettu keskustelu Reguluksen päässä sai minut miettimään, onko Regulus masentunut tai kenties jopa jokin sairaus. Vai voisiko kyseessä olla vain "hyvän ja pahan" taistelu poikaparan mielessä?

Pilkut olivat välillä vähän siellä täällä, niitä kannattaa viilata :) vaikka sattuuhan niitä pilkkumokia kaikille eikä se ole niin justiinsa.

Kiitos lukukokemuksesta!

Kuolonsyöjäprinsessa

  • Avada Kedavra
  • ***
  • Viestejä: 401
  • Ava ja bann by Ingrid.
Vs: Regulus ei ollut tiedon arvoinen, S |one-shot|
« Vastaus #9 : 03.10.2016 17:17:15 »
Kiitos kommentista, Kaira! :)

Itse ajattelin juurikin noin nuo veljesten lämpimät välit, että ne olivat sellaiset siihen asti kunnes Regulus otti ja liittyi kuolonsyöjiin. Ja nuista äänistä sen verran, että itse ajattelin niiden olevan vain "hyvän ja pahan" taistelu hänen mielessään, jokainen toki ajatelkoon kuten itse tahtoo. Pahoittelen pilkkuvirheistä. (pilkut eivät pidä minusta)
Real friends don't get offended when you insult them. They smile and call you something even more offensive.