Kirjoittaja Aihe: Death Note: Sokerihetki ja surkea ikuisuus | (K-11) | Light/L | Romance  (Luettu 1319 kertaa)

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Otsikko: Sokerihetki ja surkea ikuisuus
Kirjoittaja: Mightyena
Fandom: Death Note
Genre: Romance & draama
Ikäraja: K-11
Paritus/Päähenkilöt: Light/L
Haaste: Multifandom
Disclaimer: DN ei ole minun omaisuuttani enkä myöskään ansaitse tällä rahaa.

Summary: Light taittelee sanomalehtensä melkein äänettömän huokaisun saattelemana ja maistaa itsekin teetä. Sitä vadelman makuista.

A/N: Voi ei, kirjoitin tätä kännykkään keskellä yötä, ja silloin tämä oli niiiin syvällistä settiä kuin olla ja voi. Nyt huomaan kirjoittaneeni vähän söpöilyä, ja vielä tällä parituksella. Vähän ehkä epätasainen jne jne, mutta pidän tästä kuitenkin jollain tapaa. Kai. Tarina onnettomasta miehestä on muuten oikeasti olemassa, se on muistaakseni joku ihan suomalainen novelli. Huikatkaa jos tunnette. (:

* * * * * *

Sokerihetki ja surkea ikuisuus

"Light", Ryuzaki kysyy eräänä aamuna laiskasti, "uskotko sinä kreikkalaiseen filosofiaan?"

Toinen nostaa katseensa sanomalehdestään vain vaivoin.

"Miksi tämä kysymys, Ryuzaki?"

Mustahiuksinen siemaisee hiukan teetä. Se maistuu vadelmalta tänä aamuna.

"Miksi, miksi? Täytyykö kaikella olla tarkoitus? Miksi ihmiset keskustelevat säästä tai julkkiksista? Minä vain analysoin, minkä tyyppisestä small talkista mahdat pitää, ja päädyin tähän. Ihmisten kanssa on tapana keskustella, jos haluaa pysyä väleissä, Light."

Light katsoo vanhemman miehen kasvoja pitkään etsien merkkejä valehtelusta tai syvemmästä syystä tenttaamiseen. L on kuitenkin yhtä rauhaisan näköinen kuin aina. Light taittelee sanomalehtensä melkein äänettömän huokaisun saattelemana ja maistaa itsekin teetä. Sitä vadelman makuista.

"Puhukaamme siis. Mitä tarkoitat kreikkalaisella filosofialla?"

Etsivä hymyilee leikkisästi, selvästi riemuissaan toisen tarjoamasta viihdykkeestä.

"Antiikin aikana sanottiin, että ihmisen onni ja epäonni ovat tasapainossa. Tämän voi tietysti tulkita monella eri tavalla, jos pureutuu tarpeeksi syvälle."

Light ristii jalkansa, pitää silmiään kiinni hetken kauemmin kuin olisi tarpeellista.

"En henkilökohtaisesti usko voimaan, joka voisi säädellä jotakin sellaista."
"En puhunut siitä, tapahtuuko niin maailmassa todellisuudessa. Haluan tietää, onko se mielestäsi oikeudenmukaista."

Light mulkaisee etsivää pahasti - hänelle tulee pakostikin mieleen, että hänet yritetään lävistää kaksiteräisellä miekalla. Jos hän kertoo oikean mielipiteensä, hän saattaa olla paha. Jos hän valehtelee, hän on liian hyvä. Pakotietä ei ole.

"No", nuorempi miehistä vastaa lopulta, "toiselle epäonnea tuottava ansaitsee itsekin epäonnea, eikö?"

Ryuzaki naurahtaa hiukan, hänen silmänsä melkein kiiluvat innostuksesta. Onko tämä läpimurto, paljastaako tuo mies hänelle henkilöllisyytensä tai sielunsa?

"Varsin mielenkiintoinen tulkinta. Itse kuvittelin, että yksilö saisi elämästään puolet onnea ja puolet kurjuutta. Olet vaikuttava, Light - osaat katsoa asiaa koko maailman näkökulmasta. Jos Light Yagami saa osakseen tappiota, onko L silloin onnellinen?" hänen äänensä hiipuu puheen loppua kohden, aivan kuin hän olisi tajunnut hienon suunnitelman varjopuolen. Light keskittyy nyt toiseen täysillä. Hänen äänensä on lähes vilpittömän kuuloinen, kun hän lähestyy hiljaa etsivää ja esittää kysymyksensä.

"Oletko kunnossa?"

Light pyrkii mahdollisimman lähelle vanhemman miehen silmiä. Niiden omistaja pudistaa päätään.

"En osaa päättää, oletko itsekäs vai epäitsekäs. Haluat antaa ihmiskunnalle onnen, mutta lähimmäisillesi et."

Ymmärrys välähtää Lightin kasvojen yli, kun hänelle selviää, että etsivä on puhunut jatkuvasti yhdellä oletuksella. Sillä oletuksella, että Light ja Kira ovat sama henkilö. Nuorukainen tukahduttaa vaivoin halunsa väittää vastaan. Sen sijaan hänellä on uusi kysymys.

"Ketä tarkoitat lähimmäiselläni?"

Ryuzakin vastaus on mutkaton, lyhyt ja ytimekäs.

"Itseäni."

Light pärskähtää kerran pehmeästi, mutta ei naura - hän ei ole enää itsekään varma, onko tämä leikkiä vai totta. Ja saadakseen säväytettyä, ilahdutettua, suututettua, hän vie kasvonsa lähemmäksi Ryuzakia. Ja hetken ajan etsivä näkee Lightissa jotain hänen ikäiselleen pojalle hyvin tyypillistä. Uhoa, halua kokeilla, testata. Ja koska L ei ole vielä itsekään järin vanha, hän tuskin räpäyttää silmiään kun toinen sulkee heidän välisensä matkan lähes kokonaan.

"Kyllä minä osaan ilahduttaa sinuakin", hän kuiskaa pehmeästi ja huulet kohtaavat huulet.

Vanhempi miehistä oli kuvitellut, että toisen suudelma olisi raju ja alistava ja ilkeä. Niin se alussa onkin, mutta huomattuaan kumppaninsa passiivisuuden Light vain painaa heidän huuliaan tiukemmin mutta hellästi yhteen. Ryuzakia naurattaa, kun nuorukainen ikään kuin irvistää sokeriselle maulle. Vadelmatee tuoksuu, tuntuu, maistuu kaikkialla mihin hän keksii jatkaa tutkimusmatkaansa. Ja pian se on jo ohi - molemmat miehistä hengittävät syvälle keuhkojen syvyyksiin asti, yrittävät olla huohottamatta.

Hiljaisuus laskeutuu.

L haluaisi pureskella peukaloaan, mutta vadelmainen maku huulilla on sekin houkutteleva. Hän ei raaski kaataa suolaa makean päälle, sehän tietysti pilaisi kaiken. Lumouksen pitää kuitenkin särkyä joskus.

"Light", Ryuzaki lausuu lopulta laiskasti, "oletko kuullut tarinan miehestä, joka tappaa perheensä?"
"Oliko tuossa se kokonaan?"
"Kyllä, ainakin melkein."
"Siinä tapauksessa olen."

Se mies oli niin onneton, ettei edes tajunnut olevansa onneton. Etsivä haluaa kertoa vielä sen ja sanoa, että Light on ihan samanlainen. Jos Ryuzaki on erehtynyt ja nuorukainen ei olekaan tappaja, onneton hän ainakin on. Ja jos Light on kuin suoraan sellaisesta tarinasta, niin on L myös.

"Sillä tarinalla ei ole onnellista alkua, loppua tai edes keskikohtaa. Voikohan kirottu yksilö muuta toivoakaan?"

Light on siihen asti esittänyt, ettei ymmärrä mistään mitään. Toisen sanat viiltävät nyt syvältä. Ei sinun pitäisi kuulostaa noin katkeralta, eihän sinun pitäisi edes välittää!

Ja Ryuzaki ei ole hetkeen toivonut mitään muuta yhtä paljon kuin sitä, että nuoremman seuraavat sanat ovat vastaus. Vastaus, eikä pelkästään irrallinen vaatimus. Hän ei haluaisi tulkita kaikkea niin kuin itse haluaa, mutta valinnanvaraa ei oikeasti ole. Ei ennen kuin hänet työnnetään pois ja hän kuulee toisen sanovan, että tämä on vain leikkiä, tämä ei ole elämästäsi se onnellinen puoli.

"Vielä yksi suudelma."

Vielä

yhtä

suudelmaa.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2013 15:52:21 kirjoittanut Mightyena »
everybody knows there's a party at the end of the world

Melba

  • ***
  • Viestejä: 573
Enpä muista, milloin olisin viimeksi lukenut mitään ficciä, ja tämä taitaa muuten olla ensimmäinen lukemani Death Note -ficci. Death Noten lukemisesta on muutenkin jo aikaa, joten suo anteeksi, että en pysynyt ihan kärryillä joka kohdassa. :--D En muista enää ollenkaan, miten L:n puhutteleminen L:ksi ja Ryuzakiksi menivät, joten tässä minua hieman sekoitti se, että käytit vuorotellen kumpaakin nimeä.

Pientä "epätasaisuutta" kuten itse totesit tässä oli tietyllä tapaa havaittavissa. Juonirunko on kuitenkin ihan mielenkiintoinen, vaikkakin vaati minulta huonon keskittymiskykyni takia kaksi lukukertaa ennen kuin tajusin, miten kaikki oikein onkaan yhteyksissä toisiinsa. Juonenkäänteetkin olivat melko yllättäviä, mutta loppu jäi vähän kokonaisuudesta irralliseksi. No, muutamia yksittäisiä huomioita sain kuitenkin tästä poimittua: Minua hieman häiritsi L:n puhuttelu "vanhempana miehenä". Oletan, että tarkoitit vanhemmalla nimenomaan Lightia vanhempaa, mutta tuo ilmaus on kyllä pahemman kerran harhaanjohtava tuodessaan mukanaan mielikuvan jo harmaantuneesta, ehkä viisikymppisestä miehestä. :--D

Vuoropuhelusta ja -sanoista tykkäsin kovasti, oikein sujuvaa sanailua. Vuorosanojen välissä olevat pätkät sen sijaan jäivät minun makuuni hieman liian niukoiksi. Pääpainotus on tokikin dialogissa, mutta kuvailua ei minusta voi koskaan olla liikaa. Selkeyttä tekstille voisi muuten huomattavastikin tuoda enemmän kappalepainotteinen jako. Ei siis "lause, välilyönti, vuorosana, välilyönti, lause" -tyyppinen jako, vaan ihan selkeät kappaleet. Se myös toisi yhtenäisyyttä tekstiin: Loppuosa on enemmän kappalepainotteista kuin alku.

Lainaus
Light mulkaisee etsivää pahasti - hänelle tulee pakollakin mieleen, että hänet yritetään lävistää kaksiteräisellä miekalla. Jos hän kertoo oikean mielipiteensä, hän saattaa olla paha. Jos hän valehtelee, hän on liian hyvä. Pakoa ei ole.
Tarkoititkohan mahdollisesti "pakostikin"/"väkisinkin" tai "pakotietä"? Nämä sanavalinnat ovat ehkä vähän puhekielisen oloisia.

Lainaus
Vanhempi miehistä kuvitteli, että toisen suudelma olisi raju ja alistava ja ilkeä.
Kävisikö tähän taas paremmin vaikka "oli kuvitellut", "kuvitteli hetkeä ennen suudelmaa" tms? Tuo imperfekti tulee tuohon vähän töksähtäen, aiempi teksti kun on preesensissä.

Lainaus
"Light", Ryuzaki lausuu lopulta laiskasti, "oletko kuullut tarinan miehestä, joka tappaa perheensä?"
"Oliko tuossa se kokonaan?"
"Kyllä, ainakin melkein."
"Siinä tapauksessa olen."
Tälle kohdalle naurahdin. Oivaltavaa. :---D

Lainaus
Light on siihen asti esittänyt, ettei ymmärrä mistään mitään. Toisen sanat viiltävät nyt syvältä. Ei sinun pitäisi kuullostaa noin katkeralta, eihän sinun pitäisi edes välittää!
Kuulostaa?

Mutta juu, ehdotukseni ovat tosissaan aika paljon mielipidekysymyksiäkin. : ) Kaiken kaikkiaan oikein mukava teksti, kiitoksia lukukokemuksen tarjoamisesta!
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Jee kommentti! Tervetuloa Death Note -ficcien lukijaksi. (:

En muista enää ollenkaan, miten L:n puhutteleminen L:ksi ja Ryuzakiksi menivät, joten tässä minua hieman sekoitti se, että käytit vuorotellen kumpaakin nimeä.

Tätä voisin tosiaan vähän selventää. Kaikki tosiaan puhuttelivat Ryuzakiksi herran omasta käskystä, tässä laitoin hänet puhumaan yhdessä repliikissä itsestään Ällänä, koska siinä tarkoitin sitä nimeä ns. "käsitteenä" (jos tuossa nyt oli jotain järkeä). Ajatuksissa sitten käytin tosiaan molempia iloisesti sekaisin. Tuosta "vanhemmasta miehestä"... Hmm, tarkoitin siis toki pelkästään Lightia vanhempaa. En sano juuta enkä jaata, kun en nyt yhtään tiedä, voiko niin sanoa vai ei. :--D

Tarkoititkohan mahdollisesti "pakostikin"/"väkisinkin" tai "pakotietä"? Nämä sanavalinnat ovat ehkä vähän puhekielisen oloisia.

- - -

Kävisikö tähän taas paremmin vaikka "oli kuvitellut"

- - -

Kuulostaa?

Nämä kyllä haluan korjata tuolta, koska selkeästi tyhmät kohdat ovat selkeästi tyhmiä.

Halusin kirjoittaa nimenomaan tuollaista "sujuvaa sanailua", joten ilahduin kovasti, kun poimit tuolta juuri tuon yhden kohdan (omakin lempikohtani). Kommenttisi oli muutenkin tosi kiva ja hyödyllinen ja ihanaa, että vaivauduit nostamaan esille noinkin paljon asioita. Kiitos.  :-*
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012 22:05:53 kirjoittanut Mightyena »
everybody knows there's a party at the end of the world

Aimtist

  • raremagneetti
  • ***
  • Viestejä: 448
Hyvä minä joka en ole huomannut, että viikko sitten on ilmestynyt Death Notea tällä parituksella. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan :DD

Tykkäsin tästä. Teksti oli hieman pohdiskelevaa ja suloista. Oikein sopivaa iltaluettavaa siis :) Lopetus varsinkin oli ihana ♥

Lainaus
"Sillä tarinalla ei ole onnellista alkua, loppua tai edes keskikohtaa. Voikohan kirottu yksilö muuta toivoakaan?"

----

"Vielä yksi suudelma."

Vielä

yhtä

suudelmaa.

Se että Light osasi vastata tuohon kysymykseen teki kohtauksesta jotenkin surumielisen, vastauksesta huolimatta. Se sai Lightin näkymään entistä vahvemmin tarinan miehen roolissa. Jotenkin se oli mielestäni surullista niin Lightin kuin L:nkin kannalta.

Ja koska en tahdostani huolimatta saa kirjoitettua mitään järkevää, painun tästä jatkamaan iltaani.

Ihana oli :)
- Aimtist
Vain minä kärsin.
Keskellä kirsikankukkien,
vuodatan katkeran kyyneleen.
Valheitasi, siedä en.

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Hihii kommenttia. Mukavaa, että löysit tänne, tosiaan parempi myöhään kun ei milloinkaan (vaikka aika tuorehan tämä vielä on). :)

Juu, en taida osata kirjoittaa Death Notesta ilman sellaista pientä surumielisyyttä (okei yksi idea on huumorijuttuun, mutta siinä onkin niitä vähemmän vakavia hahmoja). Toisaalta se kyllä sopiikin sarjan tyyliin ja pätee varmaan aika moniin ficceihin. Terveisin minä joka rakastaa katkeransuloisuutta lukiessa ja kirjoittaessa, mutta joutuu aina itkemään silmät päästään. Tämä fandom taitaa olla epäterveellinen sydänparalleni. :D

Eksyin taas vaihteeksi sivuraiteille, mutta siis pointtini oli, että kiva kun tykkäsit ja kiitoksia kommentista. ♥
everybody knows there's a party at the end of the world

Funtion

  • Vieras
Hei, saat kunnian olla eka Death Note -teksti jonka luen! :DD (Niin tai siis sen tekstin kirjoittaja. En vaan osannu muotoilla tuota lausetta mitenkään fiksusti.) Vitsi, luin koko sarjan sillon joskus vuonna 2008, nyt vasta pari päivää sitten muistin omistavani nuo pokkarit ja nyt tässä kun en saanut nukuttua, aloitin lukemaan noita alusta... aijaijai! En muistanut lainkaan miten hiton nerokas Death Note on! Ja tää paritus, tää L/Light, tää on kyllä ollut mun OTP alusta saakka! Otsikko ei kuulosta kovin lupaavalta, mutta selasin varmaa kaikki Finin DN-ficit läpi ja tää oli ehkä ainoa jonka kelpuutin tähän hetkeen luettavaks... joten olkoon otsikko sitten vaikka vaan harhaanjohtava.

Ihmisten kanssa on tapana keskustella, jos haluaa pysyä väleissä, Light.
:DDDD Kihertelen itsekseni tälle monestakin eri syystä. Aaaah.

Light katsoo vanhemman miehen kasvoja pitkään, etsien merkkejä valehtelusta tai syvemmästä syystä tenttaamiseen.
Juuri kun tänä yönä ragetin lauseenvastikkeista... huoh. Eli siis, lauseenvastikkeen kanssa ei tuu pilkkua. Ei. Tuu. Pilkkua.

Vähän mua hämäs tässä nää termit... "etsivä" ja "omistaja" (jossain puhuttiin silmien omistajasta, hyrr) jne. Erityisesti tuo etsivä otti korvaan. Lisäks mulla oli jotenkin hankaluuksia muistaa että kuka oli kuka kun tuolla oli sekä L että Ryuzaki, siis kun puheltiin kummallakin nimellä. Mut ehkä tää johtuu vaan siitä, et tää fandom on mulle ficcien osalta vieras ja nyt lueskelen vasta tuota kolmatta pokkaria, toista kertaahan mä näitä luen mut ekasta lukukerrasta on jo yli neljä vuotta, joten! En yhtään ees muista miten tää sarja päättyi... voi kauhee, kaikkee sitä ihminen unohtaakin!

En nyt oikeesti osaa sanoo mitään järkevää, mut musta tää teksti oli ihan kiva ja tykkäsin erityisesti tässä tuosta dialogista... kaikki dialogian ulkopuolella oleva ei sitten säväyttänyt juurikaan. Erityisesti jäi häiritsemään se, miten monta kertaa sanottiin että tee maistui vadelmalta... joo joo, uskotaan, kyl se menee ekallaki kerralla perille! :DD Mut siis, kiitos tästä ja sori tynkäkommentistani... eh.

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Kiitos kunniasta. Toivottavasti et saanut niin kamalia traumoja, että haluat lukea jatkossakin. :3 Voisin itkeä siitä, kuinka olen Finin huonoin otsikoija (jos se on edes sana), mutta jätän nyt väliin, koska siitä ei tulisi ikinä loppua.

Juuri kun tänä yönä ragetin lauseenvastikkeista... huoh. Eli siis, lauseenvastikkeen kanssa ei tuu pilkkua. Ei. Tuu. Pilkkua.
...Aivan. Voi hitto. *facepalm*

Kiitoksia kommentista. ♥ Eipä se nyt edes kamalan tynkä ole.

P.S. Jäin miettimään, kuinka perusteellisesti olet unohtanut Death Noten lopun. Jotenkin... jännää. :D
everybody knows there's a party at the end of the world

invisible deer

  • susilapsi
  • ***
  • Viestejä: 256
  • ava by Auroora
Lainaus
"Miksi, miksi? Täytyykö kaikella olla tarkoitus? Miksi ihmiset keskustelevat säästä tai julkkiksista? Minä vain analysoin, minkä tyyppisestä small talkista mahdat pitää, ja päädyin tähän. Ihmisten kanssa on tapana keskustella, jos haluaa pysyä väleissä, Light."
Nauroin. Ihana kohta.

Muistin, että luin tän joskus, mutta en kommentoinut.
Tää oli syvällinen :D Ainakin mun mielestä, ehkä joissain kohdissa jopa vähän vaikeaselkoinenkin, mutta pitipähän hereillä. Muutama kohta piti lukea kahdesti, että tajusi. Tosin kaikki voi johtua mun kuumehöyryisestä (äläkä lue, että 'huumehöyryisestä', kuten mä tätä esikatsellessani....) päästä, lääkkeet sanoo Pöysti. (pasilaan addiktoitunut minä..)

Tää oli piristävää (?) luettavaa. Death Notea oon kyllä lukenut ihan hirmu vähän, joten aika paha on hahmojen aitoudesta sanoa, kun piti googlettaa, että edes ulkönäön muisti.

Mutta kiitos tästä ^^
(eiks je, että kun muut kommentit oli noin hienoja ja rakentavia, niin mut on vapautettu siitä, etkä oo kauhean vihanen näin sisällöttömästä kommentista :Dd)
there is freedom in the dark once someone has illuminated it

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Hihii, ihan kivaa, että tämä oli syvällinen. Mietin vähän, selostinko sitä punaista lankaa liian paljon vai liian vähän (siis jos tästä nyt jonkun punaisen langan onnistuu löytämään). Jee minäkin tykkään Pasilasta.

En ole vihainen kommenteista, olen lauhkea kuin lammas (ja otettu siitä, että tämähän on kerännyt niitä aika kivasti). :D Sitä paitsi tämä piristi iltaani, kiitos kiitos. ♥
everybody knows there's a party at the end of the world